Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Overenie totožnosti pri finančnom sprostredkovaní na diaľku

Natália Hučková FinTech Poslať

Pandémia koronavírusu ovplyvnila aj využívanie online technológií na finančnom trhu. Rýchly nárast finančného sprostredkovania na diaľku znamená, že finanční sprostredkovatelia musia hľadať cesty, ako overiť totožnosť klienta. Pretože ak by nedokázali overiť totožnosť klienta, nemohli by s ním uzatvoriť ani zmluvu. Pozreli sme sa na to, aké možnosti majú pri overovaní totožnosti klienta na diaľku.

Overenie totožnosti, face ID

Foto: Shutterstock

Pri sprostredkovaní finančnej služby za osobnej prítomnosti klienta je overenie totožnosti klienta jednoduché. Stačí porovnať podobu klienta s fotkou v doklade totožnosti. V prípade právnickej osoby pomôžu aj úradné registre. Existujú aj špecifické prípady, keď je potrebné overovať splnomocnenca či zákonného zástupcu, postup však zostáva rovnaký.

V prípade sprostredkovania finančných služieb na diaľku, resp. v online prostredí, sa požiadavka na overovanie totožnosti klienta komplikuje. Novela zákona o AML však umožňuje overenie totožnosti klienta aj použitím technických prostriedkov. A to vtedy, ak finančný agent vyhodnotí, že overenie technickým prostriedkom je na takej dôveryhodnej úrovni ako osobné overenie klienta, ktorý je fyzicky prítomný.

Overenie cez videohovor

Overiť identifikáciu klienta je možné napríklad využitím audiovizuálnych prostriedkov. V takomto prípade klient zašle finančnému sprostredkovateľovi scan alebo fotografiu svojho dokladu totožnosti. Údaje z dokladu totožnosti sa následne overia audiovizuálne cez videohovor, porovnaním podobizne klienta s fotkou na doklade totožnosti. Uskutočnenie audiovizuálneho overenia totožnosti je vhodné zároveň uchovať v zložke klienta.

Kópie dokladov totožnosti musí klient vyhotoviť tak, aby potrebné údaje boli čitateľné a aby sa dali uchovať. Zároveň vyobrazenie identifikovanej osoby musí byť zaznamenané v dostatočnej kvalite, ktorá umožní overenie zhody podoby.

Positive

Partner článku

Overenie cez klientsky účet

Ďalšou možnosťou pre overenie klienta je vytvorenie klientskej zóny. Tú však musí vytvoriť finančný sprostredkovateľ počas osobnej prítomnosti klienta, keď môže overiť jeho totožnosť fyzicky. Pri ďalšom poskytovaní finančných služieb už bude mať klient vlastný identifikátor, vďaka ktorému sa prihlási do svojho klientskeho účtu, a jeho totožnosť sa tak považuje za overenú.

Nesmieme však opomenúť bezpečnostné opatrenia, ktoré zamedzia prístupu cudzích osôb do klientskeho účtu. Tomu zabráni napríklad dvojfaktorová autentifikácia alebo zadanie jedinečného identifikátora.

Vytvorenie klientskeho účtu môže dosahovať ešte vyššiu úroveň. Za určených pravidiel a bezpečnostných opatrení môže byť overenie totožnosti klienta sprostredkované inou spoločnosťou, napríklad externým dodávateľom služby overenia identity. V takomto prípade je potrebné preveriť, či overenie totožnosti je dostatočné a spĺňa požiadavky zákona o AML.

Overenie biometriou

Vyšším spôsobom overovania totožnosti klienta je využívanie biometrických údajov. Ide o fyzické znaky osoby, ktoré umožňujú jej jedinečnú identifikáciu – črty tváre, odtlačok prsta, oko či hlas. Najnovšie využívaným identifikátorom je hlasová biometria, ktorá umožňuje overenie hlasu volajúcich klientov, ktorých vzorka hlasu bola už predtým zaznamenaná do systému. Biometrické overovanie totožnosti je však s ohľadom na svoju technickú náročnosť využívané skôr bankami a poisťovňami.

Pozor na bezpečnosť

Pri sprostredkovaní finančných služieb na diaľku by mal finančný agent vynaložiť čo najvyššie možné úsilie, aby zamedzil zneužívaniu identity alebo iným protiprávnym činnostiam. Overenie totožnosti klienta na diaľku by malo byť vhodne zabezpečené, aby nedochádzalo k vytváraniu fiktívnych identít, spracúvaniu nepravdivých údajov, krádeži identít či odchyteniu alebo prezradeniu autentifikačných informácií.

Overenie je zákonná požiadavka

Overenie totožnosti klienta musí finančný agent robiť pri sprostredkovaní finančných služieb vo všetkých sektoroch s výnimkou neživotného poistenia. Požiadavka na overenie totiž vyplýva zo zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu (zákon o AML).

Zákon o AML požaduje overenie identifikácie klienta, a to pri fyzickej aj právnickej osobe. V praxi vyvoláva takáto zákonná požiadavka komplikácie najmä pri sprostredkovaní finančných služieb na diaľku. Uplatňovanie zásady „poznaj svojho klienta“ je nevyhnutné najmä preto, že využívanie online technológií v posledných mesiacoch rapídne stúplo. 

Pri splnení zákonnej požiadavky, ktorá sa týka overenia totožnosti klienta, je potrebné zohľadniť spôsob, akým sa finančné sprostredkovanie vykonáva, ako aj sektor, v ktorom dochádza k finančnému sprostredkovaniu.

 

bezpecnykurier
bezpecnykurier
bezpecnykurier Chráňte
vašu komunikáciu
bezpecnykurier Dôverné informácie
zabezpečte heslom
bezpecnykurier Diskrétnosť požadujte
aj od vašich partnerov
logo
Prečítajte si tiež:
17.6.2024 Martin Jamnický

Agentúra Moody´s: Hodnotenie Slovenska zostáva vysoké, no s negatívnym výhľadom

Aj tretia veľká ratingová agentúra ponechala, a teda neznížila Slovensku pôvodné hodnotenie. Po S&P a Fitch Rating aj Moody´s potvrdila ...

17.6.2024 Roland Régely

Na výšku úrokových sadzieb hypoték majú vplyv aj rozhodnutia slovenských politikov

Dopyt po nových hypotékach síce v prvom kvartáli tohto roka klesol na najnižšiu úroveň za posledných päť rokov, banky však zostávajú ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Od 1. júla sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie

Už o tri týždne, od 1. júla 2024, sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutých osôb. Zmenu v ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Kooperativa prináša do bratislavskej Trnávky 102 nájomných bytov

Poisťovňa Kooperativa po predchádzajúcich skúsenostiach v iných krajských mestách Slovenska rozbieha svoj prvý rozsiahly projekt ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

SAPI: Asociácia zameraná na obnoviteľné zdroje sa po novom zacieli najmä na udržateľnú energetiku

Najväčšia slovenská asociácia zameraná na obnoviteľné zdroje mení názov. Po novom sa Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Švajčiarska FlowBank prišla o licenciu a putuje do konkurzu

Ďalšia banka skrachovala. Do konkurzného konania vstúpila švajčiarska online maklérska a obchodná banka FlowBank so sídlom v Ženeve. O ...

16.6.2024 Redakcia FinReport

Počet kryptomenových bankomatov rastie, na celom svete ich je takmer 40-tisíc

Kryptomenám sa darí, a tak stúpa aj počet kryptomenových bankomatov. Úspešné obdobie však trvá len približne 10 posledných mesiacov, ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Najviac držiteľov kryptomien je medzi Indami, najvyššie výnosy však dosahujú Američania

Počet Američanov, ktorí prijímajú kryptomeny, stále rastie. V tomto roku ho podporuje nielen intenzívny záujem o nové technológie, ale aj ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša karty z recyklovaného plastu určené aj pre zrakovo hendikepovaných klientov

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že všetky platobné karty na trhu sú rovnaké. Formátom aj materiálom. Jediným zásadným na prvý pohľad ...

9.6.2024 Redakcia FinReport

Visa používa generatívnu umelú inteligenciu na potláčanie útokov „hrubou silou“

Kartová spoločnosť Visa predstavila generatívny nástroj umelej inteligencie na priraďovanie skóre rizika v reálnom čase transakciám v snahe ...

8.6.2024 Redakcia FinReport

Dve z troch finančných spoločností zažili vlani ransomvérový útok

Hoci celosvetový počet ransomvérových útokov vlani klesol o viac ako tretinu (o 36 %), finančné spoločnosti stále vnímajú hrozbu tohto ...

4.6.2024 Redakcia FinReport

mBank, ako prvá banka na Slovensku, prináša platenie prsteňom

Inovatívne spôsoby platenia posúvajú svoje hranice. Digitálna banka mBank sa spojila s Mastercard a Niceboy, a ako prvá na Slovensku uviedla na ...

3.6.2024 Redakcia FinReport

Nvidia stále rastie, už predbehla Apple a doháňa Microsoft

Spoločnosť Nvidia je fenomén, ktorý neprestáva udivovať. Keď tento americký výrobca čipov vlani v indexe S&P 500 skončil ako najsilnejší ...

2.6.2024 Redakcia FinReport

Výskumníci blockchainu používajú umelú inteligenciu na odhaľovanie podvodov v bitcoinoch

Umelá inteligencia je fenomén, ktorý vyvoláva veľké očakávania, no zároveň spôsobuje aj intenzívne obavy. Pri správnom využití však ...

1.6.2024 Redakcia FinReport

Brazílska digitálna banka Nubank prekročila hranicu 100 miliónov klientov

Brazílska neobanka Nubank má za sebou mimoriadne úspešné obdobie. Počas minulého roku dokázala vygenerovať tržby na úrovni 8 miliárd ...

31.5.2024 Redakcia FinReport

Mastercard spúšťa Európske centrum kybernetickej odolnosti

V rámci svojej európskej centrály spoločnosť Mastercard spustila prevádzku Európskeho centra kybernetickej odolnosti (European Cyber ...

28.5.2024 Redakcia FinReport

Očakávania vs. realita: Ako sa bude vyvíjať cena bitcoinu po jeho halvingu

Od halvingu bitcoinu prešiel už mesiac, no jeho cena nevystrelila prudko nahor, ako sa pôvodne očakávalo. Táto udalosť v živote najsilnejšej ...

27.5.2024 Redakcia FinReport

ETF fondy pomohli bitcoinu vystreliť nahor, teraz je na rade ethereum

Bitcoin si príchod spotových ETF fondov na trh vychutnal. Jeho cena stúpala už pri očakávaní ich spustenia, a potom, keď sa do investovania ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay