Overenie totožnosti pri finančnom sprostredkovaní na diaľku
Pandémia koronavírusu ovplyvnila aj využívanie online technológií na finančnom trhu. Rýchly nárast finančného sprostredkovania na diaľku znamená, že finanční sprostredkovatelia musia hľadať cesty, ako overiť totožnosť klienta. Pretože ak by nedokázali overiť totožnosť klienta, nemohli by s ním uzatvoriť ani zmluvu. Pozreli sme sa na to, aké možnosti majú pri overovaní totožnosti klienta na diaľku.
Foto: Shutterstock
Pri sprostredkovaní finančnej služby za osobnej prítomnosti klienta je overenie totožnosti klienta jednoduché. Stačí porovnať podobu klienta s fotkou v doklade totožnosti. V prípade právnickej osoby pomôžu aj úradné registre. Existujú aj špecifické prípady, keď je potrebné overovať splnomocnenca či zákonného zástupcu, postup však zostáva rovnaký.
V prípade sprostredkovania finančných služieb na diaľku, resp. v online prostredí, sa požiadavka na overovanie totožnosti klienta komplikuje. Novela zákona o AML však umožňuje overenie totožnosti klienta aj použitím technických prostriedkov. A to vtedy, ak finančný agent vyhodnotí, že overenie technickým prostriedkom je na takej dôveryhodnej úrovni ako osobné overenie klienta, ktorý je fyzicky prítomný.
Overenie cez videohovor
Overiť identifikáciu klienta je možné napríklad využitím audiovizuálnych prostriedkov. V takomto prípade klient zašle finančnému sprostredkovateľovi scan alebo fotografiu svojho dokladu totožnosti. Údaje z dokladu totožnosti sa následne overia audiovizuálne cez videohovor, porovnaním podobizne klienta s fotkou na doklade totožnosti. Uskutočnenie audiovizuálneho overenia totožnosti je vhodné zároveň uchovať v zložke klienta.
Kópie dokladov totožnosti musí klient vyhotoviť tak, aby potrebné údaje boli čitateľné a aby sa dali uchovať. Zároveň vyobrazenie identifikovanej osoby musí byť zaznamenané v dostatočnej kvalite, ktorá umožní overenie zhody podoby.
Partner článku
Overenie cez klientsky účet
Ďalšou možnosťou pre overenie klienta je vytvorenie klientskej zóny. Tú však musí vytvoriť finančný sprostredkovateľ počas osobnej prítomnosti klienta, keď môže overiť jeho totožnosť fyzicky. Pri ďalšom poskytovaní finančných služieb už bude mať klient vlastný identifikátor, vďaka ktorému sa prihlási do svojho klientskeho účtu, a jeho totožnosť sa tak považuje za overenú.
Nesmieme však opomenúť bezpečnostné opatrenia, ktoré zamedzia prístupu cudzích osôb do klientskeho účtu. Tomu zabráni napríklad dvojfaktorová autentifikácia alebo zadanie jedinečného identifikátora.
Vytvorenie klientskeho účtu môže dosahovať ešte vyššiu úroveň. Za určených pravidiel a bezpečnostných opatrení môže byť overenie totožnosti klienta sprostredkované inou spoločnosťou, napríklad externým dodávateľom služby overenia identity. V takomto prípade je potrebné preveriť, či overenie totožnosti je dostatočné a spĺňa požiadavky zákona o AML.
Overenie biometriou
Vyšším spôsobom overovania totožnosti klienta je využívanie biometrických údajov. Ide o fyzické znaky osoby, ktoré umožňujú jej jedinečnú identifikáciu – črty tváre, odtlačok prsta, oko či hlas. Najnovšie využívaným identifikátorom je hlasová biometria, ktorá umožňuje overenie hlasu volajúcich klientov, ktorých vzorka hlasu bola už predtým zaznamenaná do systému. Biometrické overovanie totožnosti je však s ohľadom na svoju technickú náročnosť využívané skôr bankami a poisťovňami.
Pozor na bezpečnosť
Pri sprostredkovaní finančných služieb na diaľku by mal finančný agent vynaložiť čo najvyššie možné úsilie, aby zamedzil zneužívaniu identity alebo iným protiprávnym činnostiam. Overenie totožnosti klienta na diaľku by malo byť vhodne zabezpečené, aby nedochádzalo k vytváraniu fiktívnych identít, spracúvaniu nepravdivých údajov, krádeži identít či odchyteniu alebo prezradeniu autentifikačných informácií.
Overenie je zákonná požiadavka
Overenie totožnosti klienta musí finančný agent robiť pri sprostredkovaní finančných služieb vo všetkých sektoroch s výnimkou neživotného poistenia. Požiadavka na overenie totiž vyplýva zo zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu (zákon o AML).
Zákon o AML požaduje overenie identifikácie klienta, a to pri fyzickej aj právnickej osobe. V praxi vyvoláva takáto zákonná požiadavka komplikácie najmä pri sprostredkovaní finančných služieb na diaľku. Uplatňovanie zásady „poznaj svojho klienta“ je nevyhnutné najmä preto, že využívanie online technológií v posledných mesiacoch rapídne stúplo.
Pri splnení zákonnej požiadavky, ktorá sa týka overenia totožnosti klienta, je potrebné zohľadniť spôsob, akým sa finančné sprostredkovanie vykonáva, ako aj sektor, v ktorom dochádza k finančnému sprostredkovaniu.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov
- 5.Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie