Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Overenie totožnosti pri finančnom sprostredkovaní na diaľku

Natália Hučková FinTech Poslať

Pandémia koronavírusu ovplyvnila aj využívanie online technológií na finančnom trhu. Rýchly nárast finančného sprostredkovania na diaľku znamená, že finanční sprostredkovatelia musia hľadať cesty, ako overiť totožnosť klienta. Pretože ak by nedokázali overiť totožnosť klienta, nemohli by s ním uzatvoriť ani zmluvu. Pozreli sme sa na to, aké možnosti majú pri overovaní totožnosti klienta na diaľku.

Overenie totožnosti, face ID

Foto: Shutterstock

Pri sprostredkovaní finančnej služby za osobnej prítomnosti klienta je overenie totožnosti klienta jednoduché. Stačí porovnať podobu klienta s fotkou v doklade totožnosti. V prípade právnickej osoby pomôžu aj úradné registre. Existujú aj špecifické prípady, keď je potrebné overovať splnomocnenca či zákonného zástupcu, postup však zostáva rovnaký.

V prípade sprostredkovania finančných služieb na diaľku, resp. v online prostredí, sa požiadavka na overovanie totožnosti klienta komplikuje. Novela zákona o AML však umožňuje overenie totožnosti klienta aj použitím technických prostriedkov. A to vtedy, ak finančný agent vyhodnotí, že overenie technickým prostriedkom je na takej dôveryhodnej úrovni ako osobné overenie klienta, ktorý je fyzicky prítomný.

Overenie cez videohovor

Overiť identifikáciu klienta je možné napríklad využitím audiovizuálnych prostriedkov. V takomto prípade klient zašle finančnému sprostredkovateľovi scan alebo fotografiu svojho dokladu totožnosti. Údaje z dokladu totožnosti sa následne overia audiovizuálne cez videohovor, porovnaním podobizne klienta s fotkou na doklade totožnosti. Uskutočnenie audiovizuálneho overenia totožnosti je vhodné zároveň uchovať v zložke klienta.

Kópie dokladov totožnosti musí klient vyhotoviť tak, aby potrebné údaje boli čitateľné a aby sa dali uchovať. Zároveň vyobrazenie identifikovanej osoby musí byť zaznamenané v dostatočnej kvalite, ktorá umožní overenie zhody podoby.

Positive

Partner článku

Overenie cez klientsky účet

Ďalšou možnosťou pre overenie klienta je vytvorenie klientskej zóny. Tú však musí vytvoriť finančný sprostredkovateľ počas osobnej prítomnosti klienta, keď môže overiť jeho totožnosť fyzicky. Pri ďalšom poskytovaní finančných služieb už bude mať klient vlastný identifikátor, vďaka ktorému sa prihlási do svojho klientskeho účtu, a jeho totožnosť sa tak považuje za overenú.

Nesmieme však opomenúť bezpečnostné opatrenia, ktoré zamedzia prístupu cudzích osôb do klientskeho účtu. Tomu zabráni napríklad dvojfaktorová autentifikácia alebo zadanie jedinečného identifikátora.

Vytvorenie klientskeho účtu môže dosahovať ešte vyššiu úroveň. Za určených pravidiel a bezpečnostných opatrení môže byť overenie totožnosti klienta sprostredkované inou spoločnosťou, napríklad externým dodávateľom služby overenia identity. V takomto prípade je potrebné preveriť, či overenie totožnosti je dostatočné a spĺňa požiadavky zákona o AML.

Overenie biometriou

Vyšším spôsobom overovania totožnosti klienta je využívanie biometrických údajov. Ide o fyzické znaky osoby, ktoré umožňujú jej jedinečnú identifikáciu – črty tváre, odtlačok prsta, oko či hlas. Najnovšie využívaným identifikátorom je hlasová biometria, ktorá umožňuje overenie hlasu volajúcich klientov, ktorých vzorka hlasu bola už predtým zaznamenaná do systému. Biometrické overovanie totožnosti je však s ohľadom na svoju technickú náročnosť využívané skôr bankami a poisťovňami.

Pozor na bezpečnosť

Pri sprostredkovaní finančných služieb na diaľku by mal finančný agent vynaložiť čo najvyššie možné úsilie, aby zamedzil zneužívaniu identity alebo iným protiprávnym činnostiam. Overenie totožnosti klienta na diaľku by malo byť vhodne zabezpečené, aby nedochádzalo k vytváraniu fiktívnych identít, spracúvaniu nepravdivých údajov, krádeži identít či odchyteniu alebo prezradeniu autentifikačných informácií.

Overenie je zákonná požiadavka

Overenie totožnosti klienta musí finančný agent robiť pri sprostredkovaní finančných služieb vo všetkých sektoroch s výnimkou neživotného poistenia. Požiadavka na overenie totiž vyplýva zo zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu (zákon o AML).

Zákon o AML požaduje overenie identifikácie klienta, a to pri fyzickej aj právnickej osobe. V praxi vyvoláva takáto zákonná požiadavka komplikácie najmä pri sprostredkovaní finančných služieb na diaľku. Uplatňovanie zásady „poznaj svojho klienta“ je nevyhnutné najmä preto, že využívanie online technológií v posledných mesiacoch rapídne stúplo. 

Pri splnení zákonnej požiadavky, ktorá sa týka overenia totožnosti klienta, je potrebné zohľadniť spôsob, akým sa finančné sprostredkovanie vykonáva, ako aj sektor, v ktorom dochádza k finančnému sprostredkovaniu.

 

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

22.4.2024 Robert Juriš

Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal

Zrejme najsledovanejšia udalosť roka vo svete kryptomien sa stala realitou. Takzvaný halving bitcoinu sa udial v noci z 19. na 20. apríla 2024. ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Priložte, kliknite a plaťte – priepasť medzi digitálnymi platbami a hotovosťou sa zväčšuje

Používanie digitálnych platieb je už niekoľko rokov stále na vzostupe. Inak to nebolo ani vlani, keď ich počet vo svete stúpal, kým počet ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

17.4.2024 Robert Juriš

Revolut varuje pred dramatickým nárastom počtu falošných pracovných ponúk a investičných podvodov

Počet falošných pracovných ponúk v minulom roku vzrástol o 1 200 % a investičné podvody zaznamenali 142-percentný nárast. Vo svojej správe ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

8.4.2024 Martin Jamnický

Kryptomenovými víťazmi v prvom štvrťroku tohto roku sú Shiba Inu a dogecoin

Kryptomenový ošiaľ v úvode tohto roku vystrelil nahor viacero kryptomien, ktoré v minulosti zaznamenali skôr striedavé úspechy. Hoci ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Mastercard pripravuje finančný nástroj na správu predplatného s podporou bankovníctva

Spoločnosť Mastercard sa pripravuje na spustenie nového otvoreného finančného nástroja na správu predplatného s podporou bankovníctva, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Nie umelej inteligencii pri tvorbe štrukturálnych modelov centrálnych bánk

Hitom postkovidového obdobia nielen medzi priaznivcami technológií, ale aj u širokej verejnosti je umelá inteligencia. V mnohých odvetviach sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay