NBS: Najčastejšie využívanou inováciou vo finančnom sektore je cloud, rýchlo rastie aj umelá inteligencia
Finančné inštitúcie pôsobiace na slovenskom finančnom trhu, ktoré sú súčasťou väčšej materskej skupiny, najčastejšie využívajú inovácie vyvinuté ich „matkami“. Mnohé inštitúcie zároveň pracujú aj na lokálnych riešeniach. Najčastejšie využívané inovácie sa týkajú najmä platobných služieb, uzatvárania poistenia na diaľku, webových či mobilných aplikácií alebo online onboardingu – vzdialenej identifikácie klienta.

Foto: Shutterstock
Toto sú najčastejšie inovácie
Za najvýznamnejšie finančné inovácie, ktoré sa podarilo zaviesť v posledných troch rokoch, respondenti označili optimalizáciu klientskeho webu a mobilnej aplikácie, vzdialenú identifikáciu klientov na účely online onboardingu a elektronizáciu podpisovania, ako aj digitalizáciu, automatizáciu a robotizáciu procesov.
V najbližších troch rokoch respondenti plánujú pokračovať v práci na optimalizácii webových a mobilných aplikácií, zlepšovaní online onboardingu, ale aj využívaní prvkov umelej inteligencie.
Niektoré inovácie sú bežné, ďalšie sú vzdialenou budúcnosťou
„Výsledky prieskumu ukázali odlišný prístup k inováciám a technológiám nielen v rámci jednotlivých finančných inštitúcií, ale aj v rámci celých sektorov. Z výsledkov je zrejmé, že niektoré technológie sú už v súčasnosti na slovenskom finančnom trhu bežne rozšírené, iné by mali byť implementované v blízkej budúcnosti, ale sú aj také, ktoré sú zatiaľ len vzdialenou budúcnosťou, prípadne finančné inštitúcie zatiaľ ani len neuvažujú o ich využití,“ konštatuje centrálna banka.
Cloud, onboarding a Big Data
Podľa zistení Národnej banky Slovenska sú najrozšírenejšou inováciou cloudové služby (72 %), ktorý sa najčastejšie využíva na zdieľanie dát v rámci organizácie, ich zálohovanie či na prevádzku aplikácií pre klientov. Nasleduje Online onboarding, teda vzdialená identifikácia klienta, ktorú využíva 53 % oslovených subjektov.
Partner témy
Rozšírená je aj automatická robotizácia procesov-RPA, ktorú využíva 29 % respondentov, a to najmä na automatizáciu back office, validáciu klientskych transakcií či vyhodnotenie rizikového profilu klienta.
Finančné inštitúcie majú v súčasnosti k dispozícii čoraz väčší objem dát a spolu s tým narastá aj zložitosť ich spracovania. Pätina (21 %) z nich preto využíva technológiu Big Data najmä na monitoring rizika, identifikovanie podvodov či analýzu správania klientov.
Jednoznačne najdiskutovanejšou technológiou posledných týždňov je rýchlo sa rozširujúca umelá inteligencia. Využíva ju pätina (20 %) opýtaných, a to najmä pre udržanie (retenciu) klientov, posúdenie výnimiek na zľavy, biometriu a vzdialenú identifikáciu klienta či rôzne predikčné modely.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Prokurátorka Habčáková sa ohradila voči tvrdeniam Lipšica v súvislosti s atentátom na premiéra Fica
- 2.Čo všetko si môžete legálne „dať do nákladov“? Tipy, ktoré vám pomôžu pri podávaní daňového priznania
- 3.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 4.Za starostom Petržalky stoja obyvatelia aj známe osobnosti, na jeho podporu vznikla verejná petícia
- 5.Maďarské fórum vyzýva Fica, aby nestaval sochu maršalovi Konevovi