Hľadaj

Metaverzum urobí bankovníctvo neviditeľným a zmena príde veľmi rýchlo

Magdaléna Švančarková FinTech Poslať

Odborníci z Bank of America predpokladajú, že metaverzum je obrovskou príležitosťou pre svet finančníctva, špeciálne pre technológiu blockchain. Metaverzový priestor sa pritom môže stať miestom, v ktorom sa vo veľkom začnú používať aj kryptomeny. Na nový trend rýchlo reagujú aj banky a poisťovne pôsobiace na Slovensku. Čo to znamená pre ne a na aké novinky sa môžu tešiť klienti?

metaverzum

Foto: Shutterstock

Množstvo otázok a odpovedí

S týmto názorom súhlasí tiež investičná banka Morgan Stanley, podľa ktorej je metaverzum veľkou investičnou témou. Podľa kryptoinvestičného gigantu Grayscale Investments je to obchodná príležitosť v hodnote 1 bilióna dolárov. Podľa jeho správy z minulého roka záujem oň stále stúpa. Používateľská základňa sa od roku 2020 zväčšila, a to až 10-násobne.

Už teraz existujú investori, ktorí sú ochotní zaplatiť státisíce dolárov za virtuálne pozemky v metaverze. Pozemky sa nachádzajú v online priestore, nie sú fyzické a ich ceny stále rastú. Otázka znie – prečo to robia, má to logický dôvod? Odpoveďou je, že ak má metaverzum obrovský potenciál do budúcnosti, investori už teraz hľadajú spôsob, ako ho využiť, a tiež, ako využiť tie obchodné a finančné príležitosti, ktoré prinesie.

Neviditeľné bankovníctvo

Bank of America v januári 2022 oznámila, že v rámci skupiny bude vykonávať školenia virtuálnej reality pre zamestnancov vo viac ako 4-tisíc centrách finančných služieb. Zamestnanci sa naučia využívať headsety virtuálnej reality na rozvoj odborných zručností vrátane prehĺbenia komunikácie so zákazníkmi a vyjednávania riešení.

Aj ďalšie svetové banky skúmajú možnosti. BNB Paribas využíva virtuálnu realitu pre svojich zákazníkov. Prostredníctvom nej môžu pristupovať k aktivitám na účte, k záznamom transakcií. Bank of Kuwait využila virtuálnu realitu pri navrhovaní nových pobočiek a Citi bank skúma možnosti využitia holografických pracovných staníc pre finančné obchodovanie. Kórejská banka Kokmin Bank už teraz vytvorila virtuálne mesto na platforme metaverza, kde sa nachádza aj finančné a obchodné centrum. Podľa tohto trendu by v budúcnosti zákazníci mohli vykonávať bankové operácie a komunikovať s bankou na virtuálnych miestach.

CEO fintech firmy AskHomex Dharmesh Mistry pre Financial Brand hovorí, že virtuálne priestory poskytujú ideálne podmienky na interakciu so zákazníkmi aj preto, lebo nie sú obmedzené fyzickým priestorom. Výskumná a analytická spoločnosť IBN Intelligence vníma pôsobenie bánk na platforme metaverza ako ďalší logický krok. Zákazníci už nebudú musieť čakať v rade v banke, ale získajú personalizovanú bankovú službu v pohodlí vlastného domova.

Budúcnosť je o inováciách

Vďaka metaverzu budú môcť banky znížiť náklady a nebudú musieť investovať do fyzických lokalít. Budúcnosť však nebude len o tom, ako dokážu znížiť náklady, ale ako dokážu inovovať. Už teraz banky využívajú chatboty na komunikáciu so zákazníkmi a vyvíjajú ďalšie riešenia v prostredí virtuálnej reality.

Podľa Jacoba Morgana zo spoločnosti Forrester bude budúce bankovníctvo neviditeľné. Už do roku 2030 sa predpokladá využitie technológií s oveľa hlbším pohľadom na zákazníka.

Mnohé banky už teraz vnímajú metaverzum ako možnosť pre komunikáciu so zákazníkmi – ponúkajú videokonferencie, používajú interaktívne bankomaty. Ďalším krokom by mohlo byť poskytovanie služieb vo virtuálnych sférach. Podľa správy od Digital Banking Report z minulého roka takmer polovica opýtaných vedúcich pracovníkov vo finančnom sektore verí, že jeden z piatich spotrebiteľov bude na transakcie používať virtuálnu alebo rozšírenú realitu.

Celosvetový záujem o túto problematiku vnímajú aj slovenské banky a nechcú zostať bokom. Tatra banka preto v rámci inovácií a skúmania budúcich možných interakcií s klientmi už teraz sleduje najnovšie trendy. „Určite sa plánujeme venovať v roku 2022 metaverzu,“ reaguje Chief Data Officer banky Daniel Minárik.

Čo je to metaverzum

Metaverzum si získalo celosvetovú pozornosť vlani, keď Facebook ohlásil svoju stratégiu a Mark Zuckerberg to umocnil zmenou jeho názvu na Meta. Tento koncept by mal spojiť miliardy ľudí na planéte a naštartovať aj svetovú ekonomiku. Bude to ako paralelný svet voči tomu súčasnému. V metaverze budeme pracovať, stretávať sa, zabávať prostredníctvom vlastných avatarov – niečo ako videohra, ktorej určíme pravidlá.

Metaverzum prvýkrát spomenul americký spisovateľ Neal Stephensom v románe Snow Crash v roku 1992. Zlučuje viacero moderných technológií, ako sú napríklad umelá inteligencia, virtuálna či rozšírená realita. Posúva ďalej aktuálne možnosti a vytvára paralelný svet, respektíve „stelesnený internet“. Bude si však vyžadovať spoluprácu gigantov a nové nastavenie pravidiel.

V slovenských podmienkach

Slovenské finančné inštitúcie urobili v posledných rokoch výrazný posun k digitalizácii a využívaniu moderných technológií. Umelá inteligencia sa stáva súčasťou poisťovní aj bánk, a vlani pomohla najmä pri rôznych riešeniach na diaľku, ktoré nebolo možné realizovať priamym kontaktom s klientom. Jej benefity a možnosti finančné domy oceňujú a v zavádzaní noviniek plánujú pokračovať.

Positive

Partner témy

 

Poisťovňa Generali využíva umelú inteligenciu v aplikácii, ktorá klientovi vypočíta škodu formou rozpočtu a zrýchľuje celý proces likvidácie poistnej udalosti. Poisťovňa zaviedla aj aplikáciu pre orientačné určenie zdravotnej diagnózy formou otázok a odpovedí. „Medik Leo vie vyhodnotiť viac ako 1 200 symptómov a stanoviť cez 600 diagnóz,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Katarína Ondra.

Najnovšou inováciou poisťovne je chatbot, ktorý naviguje klienta pri riešení jeho problémov, radí mu, ako má postupovať a aké doklady bude potrebovať.

Umelá inteligencia, biometria, chatboty

Poisťovňa Kooperativa plánuje v tomto roku zaviesť inovácie v oblasti chatbotov, voicebotov a mailbotov. Svojim klientom ponúknu aj tvárovú biometriu. Pomôže tiež s overovaním totožnosti klientov pri uzatváraní zmlúv na diaľku.

Allianz – Slovenská poisťovňa vlani nasadila umelú inteligenciu na uzatváranie poistenia vozidiel. Klient získa jedinečný link, s pomocou ktorého sám vykoná obhliadku svojho vozidla. Aplikácia ho naviguje, aby vedel, ako má postupovať, čo odfotiť, a vyhodnotí tiež, či je fotografia urobená správne.

„S využívaním umelej inteligencie počítame aj do budúcnosti a v ďalších oblastiach, napríklad pri vyhodnocovaní obsahu prichádzajúcich správ a ich automatického priraďovania na spracovanie kolegovi, ktorý zodpovedá za danú oblasť,“ reaguje špecialistka externej komunikácie poisťovne Helena Kanderková.

Prví virtuálni bankári

Umelú inteligenciu využívajú aj banky. „Klienti mBank sa s využitím umelej inteligencie stretávajú napríklad v sekcii história a kategorizácia transakcií v rámci našej mobilnej aplikácie a internetbankingu. Správnu kategóriu pri zrealizovaných transakciách sme vďaka umelej inteligencii aktuálne schopní priradiť v približne 95 % prípadov. Technológia je samoučiaca, preto toto číslo neustále rastie,“ vysvetľuje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac. V banke využívajú aj rôzne typy overení, ktoré sú tiež založené na umelej inteligencii.

VÚB banka aktuálne rieši projekty v oblasti umelej inteligencie – v Machine Learning modeli na predaj základných bankových produktov a pracuje na tvorbe retenčných modelov. Venuje sa aj analytike správania sa klientov v reálnom čase. Pomocou tejto analytiky vie banka na ich potreby okamžite reagovať.

UniCredit Bank vlani predstavila náborového chatbota, ktorý vedie pracovné pohovory. S kandidátmi sa rozpráva, analyzuje ich údaje, testuje ich. Chatbot dokáže rozpoznať, či je uchádzač vhodným adeptom na prácu v banke a či má schopnosti uspieť na danej pozícii, personalistom pomáha vyhnúť sa prevádzkovej slepote. „Chatbot je dôležitou súčasťou komplexnej digitálnej stratégie UniCredit Bank,“ hovorí generálny riaditeľ banky Jakub Dusílek.

Slovenská sporiteľňa používa umelú inteligenciu napríklad pri prevencii podvodov. „Tieto systémy sú aj s pomocou umelej inteligencie schopné včas predvídať a zablokovať nové typy útokov,“ reaguje hovorkyňa SLSP Marta Cesnaková. Banka v budúcnosti plánuje využívať umelú inteligenciu v oblasti riadení rizík, vo finančnom poradenstve a pri auditoch bezpečnosti informačných technológií.

Dátová etika a zodpovedné využívanie

Tatra banka sa využitiu umelej inteligencie venuje už niekoľko rokov. „Z produktov alebo služieb, ktoré môžu naši zákazníci poznať, ide napríklad o nášho chatbota Adama, prvého virtuálneho bankára na Slovensku, alebo o model určený na optimalizáciu rozmiestnenia bankomatov,“ hovorí Daniel Minárik.

Umelá inteligencia pomáha aj pri zlepšovaní investičných produktov. Časť portfólia riadi model využívajúci prvky umelej inteligencie. „V nasledujúcom roku považujeme za kľúčové témy, v ktorých chceme preskúmať možnosti využitia hlavne v oblasti ESG, a rovnako sa ďalej budeme venovať téme dátovej etiky a zodpovedného využitia,“ uzatvára D. Minárik.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.
logo
Prečítajte si tiež:
9.9.2024 Redakcia FinReport

Centrálny depozitár prináša možnosť čiastočného vyrovnania obchodov s cennými papiermi

Centrálny depozitár cenných papierov SR prichádza s novinkou. Od dnes sa aktualizuje jedna z jeho významných funkcií, vďaka ktorej umožní ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

Názor odborníka: Zlacňovanie benzínu sa ešte neskončilo

Ceny pohonných látok na Slovensku klesali počas celého tohtoročného leta. Je to vlastne paradox, pretože letné turistické sezóny v ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

O štvrť miliarde eur na obnovu kultúrnych pamiatok rozhodnú regióny

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie spúšťa novú výzvu za viac ako štvrť miliardy eur určených na obnovu ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

Pozastaví EÚ Slovensku vyplácanie eurofondov?

Európska únia pripravuje návrh na pozastavenie vyplácania finančných prostriedkov z európskych fondov pre Slovensko. Tvrdí to agentúra ...

9.9.2024 Jana Schochmann

Róbert Schochmann: Skonštruoval lietadlo, ktoré je začiatkom ďalšieho projektu

New Product Development, alebo inovačné inžinierstvo, je oblasť, ktorá je na Slovensku veľmi vzácna a priťahuje o to väčšiu pozornosť. Ak ...

9.9.2024 Martin Jamnický

Slovenské firmy podceňujú neplatenie faktúr, len každá piata myslí na poistenie pohľadávok

Každé podnikanie so sebou prináša aj istú mieru rizika. Prezieraví podnikatelia preto využívajú možnosť poistenia pohľadávok. No kým ...

7.9.2024 Redakcia FinReport

Budúcnosť vo svete financií predstavujú biometrické platby

Najväčšia americká banka JPMorgan očakáva, že v roku 2026 budú biometrické platby na celom svete využívať približne 3 miliardy ľudí, ...

5.9.2024 Martin Jamnický

Ďalší čierny deň na akciových trhoch, len samotná Nvidia prišla o 280 miliárd dolárov

Fintech spoločnosť Nvidia len pred tromi mesiacmi dosiahla historický míľnik, keď ako druhá firma na svete svojou trhovou hodnotou prekonala ...

4.9.2024 Redakcia FinReport

Ripple má zaplatiť pokutu 125 miliónov dolárov a predsa to považuje za svoje víťazstvo

Sudca nariadil fintech spoločnosti Ripple zaplatiť pokutu vo výške 125 miliónov dolárov. Napriek tejto horibilnej sume generálny riaditeľ ...

29.8.2024 Redakcia FinReport

Kto investuje na Slovensku do kryptomien?

Kryptomeny v uplynulých mesiacoch dokázali, že majú silný rastový potenciál. Aj preto lákajú pozornosť investorov, ktorí do nich ...

28.8.2024 Redakcia FinReport

ECB skúma a testuje offline funkcionality digitálneho eura

Európska centrálna banka (ECB) sa v súvislosti s prácami na digitálnom eure v súčasnosti nachádza približne v polovici dvojročnej ...

27.8.2024 Robert Juriš

Podvodníci vás môžu pripraviť o peniaze aj cez falošné QR kódy

Skenovanie QR kódov a následné získavanie informácií, alebo pohodlné platenie prostredníctvom nimi sprostredkovaných služieb, je dnes už ...

26.8.2024 Redakcia FinReport

NBS rozšíri svoj dohľad aj nad poskytovateľmi kryptoaktív

Keď orgány Európskej únie schválili nariadenia o trhoch s kryptomenami a digitálnej prevádzkovej odolnosti, bolo zrejmé, že jednotlivé ...

26.8.2024 Martin Jamnický

Odhalili malvér, ktorý kradol údaje z platobných kariet

Výskumníci spoločnosti ESET odhalili kampaň, ktorá sa zamerala na klientov troch českých bánk. Útočníci použili malvér s jedinečnou ...

25.8.2024 Redakcia FinReport

Test kybernetickej bezpečnosti ECB ukázal zraniteľnosť európskych bánk

Európska centrálna banka sa pustila do prvých tematických záťažových testov kybernetickej odolnosti v dohliadaných bankových domoch. Ich ...

24.8.2024 Redakcia FinReport

Sťahovanie kryptopeňaženiek dosahuje rekordne vysoké čísla

Počas posledných mesiacov sa prudko zvýšil počet stiahnutí kryptopeňaženiek. Celkový počet stiahnutí na celom svete za prvých päť ...

23.8.2024 Mário Špilberger

Ako funguje bezkontaktný výber z bankomatu a ako sú na tom jednotlivé banky

K svojim peniazom v bankomate sa môžete dostať niekoľkými spôsobmi. Môžete použiť fyzickú platobnú kartu, alebo ju môže hneď dvomi ...

19.8.2024 Redakcia FinReport

NBS: Slováci objavujú kryptoaktíva a podvodníci sa to snažia využiť vo svoj prospech

Skúsenosti Slovákov s kryptomenami sa počas posledných dvoch rokov zvýšili až o tretinu. Stále však platí, že väčšina z nich ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay