Metaverzum urobí bankovníctvo neviditeľným a zmena príde veľmi rýchlo
Odborníci z Bank of America predpokladajú, že metaverzum je obrovskou príležitosťou pre svet finančníctva, špeciálne pre technológiu blockchain. Metaverzový priestor sa pritom môže stať miestom, v ktorom sa vo veľkom začnú používať aj kryptomeny. Na nový trend rýchlo reagujú aj banky a poisťovne pôsobiace na Slovensku. Čo to znamená pre ne a na aké novinky sa môžu tešiť klienti?
Foto: Shutterstock
Množstvo otázok a odpovedí
S týmto názorom súhlasí tiež investičná banka Morgan Stanley, podľa ktorej je metaverzum veľkou investičnou témou. Podľa kryptoinvestičného gigantu Grayscale Investments je to obchodná príležitosť v hodnote 1 bilióna dolárov. Podľa jeho správy z minulého roka záujem oň stále stúpa. Používateľská základňa sa od roku 2020 zväčšila, a to až 10-násobne.
Už teraz existujú investori, ktorí sú ochotní zaplatiť státisíce dolárov za virtuálne pozemky v metaverze. Pozemky sa nachádzajú v online priestore, nie sú fyzické a ich ceny stále rastú. Otázka znie – prečo to robia, má to logický dôvod? Odpoveďou je, že ak má metaverzum obrovský potenciál do budúcnosti, investori už teraz hľadajú spôsob, ako ho využiť, a tiež, ako využiť tie obchodné a finančné príležitosti, ktoré prinesie.
Neviditeľné bankovníctvo
Bank of America v januári 2022 oznámila, že v rámci skupiny bude vykonávať školenia virtuálnej reality pre zamestnancov vo viac ako 4-tisíc centrách finančných služieb. Zamestnanci sa naučia využívať headsety virtuálnej reality na rozvoj odborných zručností vrátane prehĺbenia komunikácie so zákazníkmi a vyjednávania riešení.
Aj ďalšie svetové banky skúmajú možnosti. BNB Paribas využíva virtuálnu realitu pre svojich zákazníkov. Prostredníctvom nej môžu pristupovať k aktivitám na účte, k záznamom transakcií. Bank of Kuwait využila virtuálnu realitu pri navrhovaní nových pobočiek a Citi bank skúma možnosti využitia holografických pracovných staníc pre finančné obchodovanie. Kórejská banka Kokmin Bank už teraz vytvorila virtuálne mesto na platforme metaverza, kde sa nachádza aj finančné a obchodné centrum. Podľa tohto trendu by v budúcnosti zákazníci mohli vykonávať bankové operácie a komunikovať s bankou na virtuálnych miestach.
CEO fintech firmy AskHomex Dharmesh Mistry pre Financial Brand hovorí, že virtuálne priestory poskytujú ideálne podmienky na interakciu so zákazníkmi aj preto, lebo nie sú obmedzené fyzickým priestorom. Výskumná a analytická spoločnosť IBN Intelligence vníma pôsobenie bánk na platforme metaverza ako ďalší logický krok. Zákazníci už nebudú musieť čakať v rade v banke, ale získajú personalizovanú bankovú službu v pohodlí vlastného domova.
Budúcnosť je o inováciách
Vďaka metaverzu budú môcť banky znížiť náklady a nebudú musieť investovať do fyzických lokalít. Budúcnosť však nebude len o tom, ako dokážu znížiť náklady, ale ako dokážu inovovať. Už teraz banky využívajú chatboty na komunikáciu so zákazníkmi a vyvíjajú ďalšie riešenia v prostredí virtuálnej reality.
Podľa Jacoba Morgana zo spoločnosti Forrester bude budúce bankovníctvo neviditeľné. Už do roku 2030 sa predpokladá využitie technológií s oveľa hlbším pohľadom na zákazníka.
Mnohé banky už teraz vnímajú metaverzum ako možnosť pre komunikáciu so zákazníkmi – ponúkajú videokonferencie, používajú interaktívne bankomaty. Ďalším krokom by mohlo byť poskytovanie služieb vo virtuálnych sférach. Podľa správy od Digital Banking Report z minulého roka takmer polovica opýtaných vedúcich pracovníkov vo finančnom sektore verí, že jeden z piatich spotrebiteľov bude na transakcie používať virtuálnu alebo rozšírenú realitu.
Celosvetový záujem o túto problematiku vnímajú aj slovenské banky a nechcú zostať bokom. Tatra banka preto v rámci inovácií a skúmania budúcich možných interakcií s klientmi už teraz sleduje najnovšie trendy. „Určite sa plánujeme venovať v roku 2022 metaverzu,“ reaguje Chief Data Officer banky Daniel Minárik.
Čo je to metaverzum
Metaverzum si získalo celosvetovú pozornosť vlani, keď Facebook ohlásil svoju stratégiu a Mark Zuckerberg to umocnil zmenou jeho názvu na Meta. Tento koncept by mal spojiť miliardy ľudí na planéte a naštartovať aj svetovú ekonomiku. Bude to ako paralelný svet voči tomu súčasnému. V metaverze budeme pracovať, stretávať sa, zabávať prostredníctvom vlastných avatarov – niečo ako videohra, ktorej určíme pravidlá.
Metaverzum prvýkrát spomenul americký spisovateľ Neal Stephensom v románe Snow Crash v roku 1992. Zlučuje viacero moderných technológií, ako sú napríklad umelá inteligencia, virtuálna či rozšírená realita. Posúva ďalej aktuálne možnosti a vytvára paralelný svet, respektíve „stelesnený internet“. Bude si však vyžadovať spoluprácu gigantov a nové nastavenie pravidiel.
V slovenských podmienkach
Slovenské finančné inštitúcie urobili v posledných rokoch výrazný posun k digitalizácii a využívaniu moderných technológií. Umelá inteligencia sa stáva súčasťou poisťovní aj bánk, a vlani pomohla najmä pri rôznych riešeniach na diaľku, ktoré nebolo možné realizovať priamym kontaktom s klientom. Jej benefity a možnosti finančné domy oceňujú a v zavádzaní noviniek plánujú pokračovať.
Partner témy
Poisťovňa Generali využíva umelú inteligenciu v aplikácii, ktorá klientovi vypočíta škodu formou rozpočtu a zrýchľuje celý proces likvidácie poistnej udalosti. Poisťovňa zaviedla aj aplikáciu pre orientačné určenie zdravotnej diagnózy formou otázok a odpovedí. „Medik Leo vie vyhodnotiť viac ako 1 200 symptómov a stanoviť cez 600 diagnóz,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Katarína Ondra.
Najnovšou inováciou poisťovne je chatbot, ktorý naviguje klienta pri riešení jeho problémov, radí mu, ako má postupovať a aké doklady bude potrebovať.
Umelá inteligencia, biometria, chatboty
Poisťovňa Kooperativa plánuje v tomto roku zaviesť inovácie v oblasti chatbotov, voicebotov a mailbotov. Svojim klientom ponúknu aj tvárovú biometriu. Pomôže tiež s overovaním totožnosti klientov pri uzatváraní zmlúv na diaľku.
Allianz – Slovenská poisťovňa vlani nasadila umelú inteligenciu na uzatváranie poistenia vozidiel. Klient získa jedinečný link, s pomocou ktorého sám vykoná obhliadku svojho vozidla. Aplikácia ho naviguje, aby vedel, ako má postupovať, čo odfotiť, a vyhodnotí tiež, či je fotografia urobená správne.
„S využívaním umelej inteligencie počítame aj do budúcnosti a v ďalších oblastiach, napríklad pri vyhodnocovaní obsahu prichádzajúcich správ a ich automatického priraďovania na spracovanie kolegovi, ktorý zodpovedá za danú oblasť,“ reaguje špecialistka externej komunikácie poisťovne Helena Kanderková.
Prví virtuálni bankári
Umelú inteligenciu využívajú aj banky. „Klienti mBank sa s využitím umelej inteligencie stretávajú napríklad v sekcii história a kategorizácia transakcií v rámci našej mobilnej aplikácie a internetbankingu. Správnu kategóriu pri zrealizovaných transakciách sme vďaka umelej inteligencii aktuálne schopní priradiť v približne 95 % prípadov. Technológia je samoučiaca, preto toto číslo neustále rastie,“ vysvetľuje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac. V banke využívajú aj rôzne typy overení, ktoré sú tiež založené na umelej inteligencii.
VÚB banka aktuálne rieši projekty v oblasti umelej inteligencie – v Machine Learning modeli na predaj základných bankových produktov a pracuje na tvorbe retenčných modelov. Venuje sa aj analytike správania sa klientov v reálnom čase. Pomocou tejto analytiky vie banka na ich potreby okamžite reagovať.
UniCredit Bank vlani predstavila náborového chatbota, ktorý vedie pracovné pohovory. S kandidátmi sa rozpráva, analyzuje ich údaje, testuje ich. Chatbot dokáže rozpoznať, či je uchádzač vhodným adeptom na prácu v banke a či má schopnosti uspieť na danej pozícii, personalistom pomáha vyhnúť sa prevádzkovej slepote. „Chatbot je dôležitou súčasťou komplexnej digitálnej stratégie UniCredit Bank,“ hovorí generálny riaditeľ banky Jakub Dusílek.
Slovenská sporiteľňa používa umelú inteligenciu napríklad pri prevencii podvodov. „Tieto systémy sú aj s pomocou umelej inteligencie schopné včas predvídať a zablokovať nové typy útokov,“ reaguje hovorkyňa SLSP Marta Cesnaková. Banka v budúcnosti plánuje využívať umelú inteligenciu v oblasti riadení rizík, vo finančnom poradenstve a pri auditoch bezpečnosti informačných technológií.
Dátová etika a zodpovedné využívanie
Tatra banka sa využitiu umelej inteligencie venuje už niekoľko rokov. „Z produktov alebo služieb, ktoré môžu naši zákazníci poznať, ide napríklad o nášho chatbota Adama, prvého virtuálneho bankára na Slovensku, alebo o model určený na optimalizáciu rozmiestnenia bankomatov,“ hovorí Daniel Minárik.
Umelá inteligencia pomáha aj pri zlepšovaní investičných produktov. Časť portfólia riadi model využívajúci prvky umelej inteligencie. „V nasledujúcom roku považujeme za kľúčové témy, v ktorých chceme preskúmať možnosti využitia hlavne v oblasti ESG, a rovnako sa ďalej budeme venovať téme dátovej etiky a zodpovedného využitia,“ uzatvára D. Minárik.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Pozastaví EÚ Slovensku vyplácanie eurofondov?
- 2.Róbert Schochmann: Skonštruoval lietadlo, ktoré je začiatkom ďalšieho projektu
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 5.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu