Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Metaverzum urobí bankovníctvo neviditeľným a zmena príde veľmi rýchlo

Magdaléna Švančarková FinTech Poslať

Odborníci z Bank of America predpokladajú, že metaverzum je obrovskou príležitosťou pre svet finančníctva, špeciálne pre technológiu blockchain. Metaverzový priestor sa pritom môže stať miestom, v ktorom sa vo veľkom začnú používať aj kryptomeny. Na nový trend rýchlo reagujú aj banky a poisťovne pôsobiace na Slovensku. Čo to znamená pre ne a na aké novinky sa môžu tešiť klienti?

metaverzum

Foto: Shutterstock

Množstvo otázok a odpovedí

S týmto názorom súhlasí tiež investičná banka Morgan Stanley, podľa ktorej je metaverzum veľkou investičnou témou. Podľa kryptoinvestičného gigantu Grayscale Investments je to obchodná príležitosť v hodnote 1 bilióna dolárov. Podľa jeho správy z minulého roka záujem oň stále stúpa. Používateľská základňa sa od roku 2020 zväčšila, a to až 10-násobne.

Už teraz existujú investori, ktorí sú ochotní zaplatiť státisíce dolárov za virtuálne pozemky v metaverze. Pozemky sa nachádzajú v online priestore, nie sú fyzické a ich ceny stále rastú. Otázka znie – prečo to robia, má to logický dôvod? Odpoveďou je, že ak má metaverzum obrovský potenciál do budúcnosti, investori už teraz hľadajú spôsob, ako ho využiť, a tiež, ako využiť tie obchodné a finančné príležitosti, ktoré prinesie.

Neviditeľné bankovníctvo

Bank of America v januári 2022 oznámila, že v rámci skupiny bude vykonávať školenia virtuálnej reality pre zamestnancov vo viac ako 4-tisíc centrách finančných služieb. Zamestnanci sa naučia využívať headsety virtuálnej reality na rozvoj odborných zručností vrátane prehĺbenia komunikácie so zákazníkmi a vyjednávania riešení.

Aj ďalšie svetové banky skúmajú možnosti. BNB Paribas využíva virtuálnu realitu pre svojich zákazníkov. Prostredníctvom nej môžu pristupovať k aktivitám na účte, k záznamom transakcií. Bank of Kuwait využila virtuálnu realitu pri navrhovaní nových pobočiek a Citi bank skúma možnosti využitia holografických pracovných staníc pre finančné obchodovanie. Kórejská banka Kokmin Bank už teraz vytvorila virtuálne mesto na platforme metaverza, kde sa nachádza aj finančné a obchodné centrum. Podľa tohto trendu by v budúcnosti zákazníci mohli vykonávať bankové operácie a komunikovať s bankou na virtuálnych miestach.

CEO fintech firmy AskHomex Dharmesh Mistry pre Financial Brand hovorí, že virtuálne priestory poskytujú ideálne podmienky na interakciu so zákazníkmi aj preto, lebo nie sú obmedzené fyzickým priestorom. Výskumná a analytická spoločnosť IBN Intelligence vníma pôsobenie bánk na platforme metaverza ako ďalší logický krok. Zákazníci už nebudú musieť čakať v rade v banke, ale získajú personalizovanú bankovú službu v pohodlí vlastného domova.

Budúcnosť je o inováciách

Vďaka metaverzu budú môcť banky znížiť náklady a nebudú musieť investovať do fyzických lokalít. Budúcnosť však nebude len o tom, ako dokážu znížiť náklady, ale ako dokážu inovovať. Už teraz banky využívajú chatboty na komunikáciu so zákazníkmi a vyvíjajú ďalšie riešenia v prostredí virtuálnej reality.

Podľa Jacoba Morgana zo spoločnosti Forrester bude budúce bankovníctvo neviditeľné. Už do roku 2030 sa predpokladá využitie technológií s oveľa hlbším pohľadom na zákazníka.

Mnohé banky už teraz vnímajú metaverzum ako možnosť pre komunikáciu so zákazníkmi – ponúkajú videokonferencie, používajú interaktívne bankomaty. Ďalším krokom by mohlo byť poskytovanie služieb vo virtuálnych sférach. Podľa správy od Digital Banking Report z minulého roka takmer polovica opýtaných vedúcich pracovníkov vo finančnom sektore verí, že jeden z piatich spotrebiteľov bude na transakcie používať virtuálnu alebo rozšírenú realitu.

Celosvetový záujem o túto problematiku vnímajú aj slovenské banky a nechcú zostať bokom. Tatra banka preto v rámci inovácií a skúmania budúcich možných interakcií s klientmi už teraz sleduje najnovšie trendy. „Určite sa plánujeme venovať v roku 2022 metaverzu,“ reaguje Chief Data Officer banky Daniel Minárik.

Čo je to metaverzum

Metaverzum si získalo celosvetovú pozornosť vlani, keď Facebook ohlásil svoju stratégiu a Mark Zuckerberg to umocnil zmenou jeho názvu na Meta. Tento koncept by mal spojiť miliardy ľudí na planéte a naštartovať aj svetovú ekonomiku. Bude to ako paralelný svet voči tomu súčasnému. V metaverze budeme pracovať, stretávať sa, zabávať prostredníctvom vlastných avatarov – niečo ako videohra, ktorej určíme pravidlá.

Metaverzum prvýkrát spomenul americký spisovateľ Neal Stephensom v románe Snow Crash v roku 1992. Zlučuje viacero moderných technológií, ako sú napríklad umelá inteligencia, virtuálna či rozšírená realita. Posúva ďalej aktuálne možnosti a vytvára paralelný svet, respektíve „stelesnený internet“. Bude si však vyžadovať spoluprácu gigantov a nové nastavenie pravidiel.

V slovenských podmienkach

Slovenské finančné inštitúcie urobili v posledných rokoch výrazný posun k digitalizácii a využívaniu moderných technológií. Umelá inteligencia sa stáva súčasťou poisťovní aj bánk, a vlani pomohla najmä pri rôznych riešeniach na diaľku, ktoré nebolo možné realizovať priamym kontaktom s klientom. Jej benefity a možnosti finančné domy oceňujú a v zavádzaní noviniek plánujú pokračovať.

Positive

Partner témy

 

Poisťovňa Generali využíva umelú inteligenciu v aplikácii, ktorá klientovi vypočíta škodu formou rozpočtu a zrýchľuje celý proces likvidácie poistnej udalosti. Poisťovňa zaviedla aj aplikáciu pre orientačné určenie zdravotnej diagnózy formou otázok a odpovedí. „Medik Leo vie vyhodnotiť viac ako 1 200 symptómov a stanoviť cez 600 diagnóz,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Katarína Ondra.

Najnovšou inováciou poisťovne je chatbot, ktorý naviguje klienta pri riešení jeho problémov, radí mu, ako má postupovať a aké doklady bude potrebovať.

Umelá inteligencia, biometria, chatboty

Poisťovňa Kooperativa plánuje v tomto roku zaviesť inovácie v oblasti chatbotov, voicebotov a mailbotov. Svojim klientom ponúknu aj tvárovú biometriu. Pomôže tiež s overovaním totožnosti klientov pri uzatváraní zmlúv na diaľku.

Allianz – Slovenská poisťovňa vlani nasadila umelú inteligenciu na uzatváranie poistenia vozidiel. Klient získa jedinečný link, s pomocou ktorého sám vykoná obhliadku svojho vozidla. Aplikácia ho naviguje, aby vedel, ako má postupovať, čo odfotiť, a vyhodnotí tiež, či je fotografia urobená správne.

„S využívaním umelej inteligencie počítame aj do budúcnosti a v ďalších oblastiach, napríklad pri vyhodnocovaní obsahu prichádzajúcich správ a ich automatického priraďovania na spracovanie kolegovi, ktorý zodpovedá za danú oblasť,“ reaguje špecialistka externej komunikácie poisťovne Helena Kanderková.

Prví virtuálni bankári

Umelú inteligenciu využívajú aj banky. „Klienti mBank sa s využitím umelej inteligencie stretávajú napríklad v sekcii história a kategorizácia transakcií v rámci našej mobilnej aplikácie a internetbankingu. Správnu kategóriu pri zrealizovaných transakciách sme vďaka umelej inteligencii aktuálne schopní priradiť v približne 95 % prípadov. Technológia je samoučiaca, preto toto číslo neustále rastie,“ vysvetľuje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac. V banke využívajú aj rôzne typy overení, ktoré sú tiež založené na umelej inteligencii.

VÚB banka aktuálne rieši projekty v oblasti umelej inteligencie – v Machine Learning modeli na predaj základných bankových produktov a pracuje na tvorbe retenčných modelov. Venuje sa aj analytike správania sa klientov v reálnom čase. Pomocou tejto analytiky vie banka na ich potreby okamžite reagovať.

UniCredit Bank vlani predstavila náborového chatbota, ktorý vedie pracovné pohovory. S kandidátmi sa rozpráva, analyzuje ich údaje, testuje ich. Chatbot dokáže rozpoznať, či je uchádzač vhodným adeptom na prácu v banke a či má schopnosti uspieť na danej pozícii, personalistom pomáha vyhnúť sa prevádzkovej slepote. „Chatbot je dôležitou súčasťou komplexnej digitálnej stratégie UniCredit Bank,“ hovorí generálny riaditeľ banky Jakub Dusílek.

Slovenská sporiteľňa používa umelú inteligenciu napríklad pri prevencii podvodov. „Tieto systémy sú aj s pomocou umelej inteligencie schopné včas predvídať a zablokovať nové typy útokov,“ reaguje hovorkyňa SLSP Marta Cesnaková. Banka v budúcnosti plánuje využívať umelú inteligenciu v oblasti riadení rizík, vo finančnom poradenstve a pri auditoch bezpečnosti informačných technológií.

Dátová etika a zodpovedné využívanie

Tatra banka sa využitiu umelej inteligencie venuje už niekoľko rokov. „Z produktov alebo služieb, ktoré môžu naši zákazníci poznať, ide napríklad o nášho chatbota Adama, prvého virtuálneho bankára na Slovensku, alebo o model určený na optimalizáciu rozmiestnenia bankomatov,“ hovorí Daniel Minárik.

Umelá inteligencia pomáha aj pri zlepšovaní investičných produktov. Časť portfólia riadi model využívajúci prvky umelej inteligencie. „V nasledujúcom roku považujeme za kľúčové témy, v ktorých chceme preskúmať možnosti využitia hlavne v oblasti ESG, a rovnako sa ďalej budeme venovať téme dátovej etiky a zodpovedného využitia,“ uzatvára D. Minárik.

logo
Prečítajte si tiež:
19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

17.4.2024 Robert Juriš

Revolut varuje pred dramatickým nárastom počtu falošných pracovných ponúk a investičných podvodov

Počet falošných pracovných ponúk v minulom roku vzrástol o 1 200 % a investičné podvody zaznamenali 142-percentný nárast. Vo svojej správe ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

8.4.2024 Martin Jamnický

Kryptomenovými víťazmi v prvom štvrťroku tohto roku sú Shiba Inu a dogecoin

Kryptomenový ošiaľ v úvode tohto roku vystrelil nahor viacero kryptomien, ktoré v minulosti zaznamenali skôr striedavé úspechy. Hoci ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Mastercard pripravuje finančný nástroj na správu predplatného s podporou bankovníctva

Spoločnosť Mastercard sa pripravuje na spustenie nového otvoreného finančného nástroja na správu predplatného s podporou bankovníctva, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Google peňaženka v obľúbenosti poráža Google Pay a spoločnosť si musela vybrať

Spoločnosť Google opäť prestavuje svoje mobilné platobné služby. Rozhodla sa, že v Spojených štátoch utlmí činnosť služby Google Pay, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Nie umelej inteligencii pri tvorbe štrukturálnych modelov centrálnych bánk

Hitom postkovidového obdobia nielen medzi priaznivcami technológií, ale aj u širokej verejnosti je umelá inteligencia. V mnohých odvetviach sa ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Kryptoburza KuCoin čelí obvineniu z prania špinavých peňazí

Kryptomenová burza KuCoin má problémy s dodržiavaním zákonov. Dvaja jej zakladatelia čelia v Spojených štátoch obvineniu zo sprisahania s ...

2.4.2024 Robert Juriš

Je povinné zavedenie okamžitých platieb ohrozené? Niektoré banky pochybujú, že to stihnú

Okamžité platby v rámci eurozóny ba sa mali stať realitou už v nasledujúcom roku. Poslanci Európskeho parlamentu schválili nové pravidlá ...

31.3.2024 Redakcia FinReport

Ktorá firma vlastní najviac bitcoinov na svete? Muskova Tesla to nie je

Podľa toho, ako často sa o spoločnosti Apple Elona Muska píše v súvislosti s držaním kryptomeny bitcoin, by sa mohlo zdať, že práve táto ...

31.3.2024 Redakcia FinReport

OpenAI prichádza s nástrojom Sora, ktorý dokáže vytvárať videá na základe textových pokynov

Spoločnosť OpenAI, ktorá vo svete naštartovala boom využívania umelej inteligencie prostredníctvom svojho chatbotu ChatGPT, prináša nový ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay