Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Metaverzum urobí bankovníctvo neviditeľným a zmena príde veľmi rýchlo

Magdaléna Švančarková FinTech
SK
EN
Poslať

Odborníci z Bank of America predpokladajú, že metaverzum je obrovskou príležitosťou pre svet finančníctva, špeciálne pre technológiu blockchain. Metaverzový priestor sa pritom môže stať miestom, v ktorom sa vo veľkom začnú používať aj kryptomeny. Na nový trend rýchlo reagujú aj banky a poisťovne pôsobiace na Slovensku. Čo to znamená pre ne a na aké novinky sa môžu tešiť klienti?

image

Foto: Shutterstock

Množstvo otázok a odpovedí

S týmto názorom súhlasí tiež investičná banka Morgan Stanley, podľa ktorej je metaverzum veľkou investičnou témou. Podľa kryptoinvestičného gigantu Grayscale Investments je to obchodná príležitosť v hodnote 1 bilióna dolárov. Podľa jeho správy z minulého roka záujem oň stále stúpa. Používateľská základňa sa od roku 2020 zväčšila, a to až 10-násobne.

Už teraz existujú investori, ktorí sú ochotní zaplatiť státisíce dolárov za virtuálne pozemky v metaverze. Pozemky sa nachádzajú v online priestore, nie sú fyzické a ich ceny stále rastú. Otázka znie – prečo to robia, má to logický dôvod? Odpoveďou je, že ak má metaverzum obrovský potenciál do budúcnosti, investori už teraz hľadajú spôsob, ako ho využiť, a tiež, ako využiť tie obchodné a finančné príležitosti, ktoré prinesie.

Neviditeľné bankovníctvo

Bank of America v januári 2022 oznámila, že v rámci skupiny bude vykonávať školenia virtuálnej reality pre zamestnancov vo viac ako 4-tisíc centrách finančných služieb. Zamestnanci sa naučia využívať headsety virtuálnej reality na rozvoj odborných zručností vrátane prehĺbenia komunikácie so zákazníkmi a vyjednávania riešení.

Aj ďalšie svetové banky skúmajú možnosti. BNB Paribas využíva virtuálnu realitu pre svojich zákazníkov. Prostredníctvom nej môžu pristupovať k aktivitám na účte, k záznamom transakcií. Bank of Kuwait využila virtuálnu realitu pri navrhovaní nových pobočiek a Citi bank skúma možnosti využitia holografických pracovných staníc pre finančné obchodovanie. Kórejská banka Kokmin Bank už teraz vytvorila virtuálne mesto na platforme metaverza, kde sa nachádza aj finančné a obchodné centrum. Podľa tohto trendu by v budúcnosti zákazníci mohli vykonávať bankové operácie a komunikovať s bankou na virtuálnych miestach.

CEO fintech firmy AskHomex Dharmesh Mistry pre Financial Brand hovorí, že virtuálne priestory poskytujú ideálne podmienky na interakciu so zákazníkmi aj preto, lebo nie sú obmedzené fyzickým priestorom. Výskumná a analytická spoločnosť IBN Intelligence vníma pôsobenie bánk na platforme metaverza ako ďalší logický krok. Zákazníci už nebudú musieť čakať v rade v banke, ale získajú personalizovanú bankovú službu v pohodlí vlastného domova.

Budúcnosť je o inováciách

Vďaka metaverzu budú môcť banky znížiť náklady a nebudú musieť investovať do fyzických lokalít. Budúcnosť však nebude len o tom, ako dokážu znížiť náklady, ale ako dokážu inovovať. Už teraz banky využívajú chatboty na komunikáciu so zákazníkmi a vyvíjajú ďalšie riešenia v prostredí virtuálnej reality.

Podľa Jacoba Morgana zo spoločnosti Forrester bude budúce bankovníctvo neviditeľné. Už do roku 2030 sa predpokladá využitie technológií s oveľa hlbším pohľadom na zákazníka.

Mnohé banky už teraz vnímajú metaverzum ako možnosť pre komunikáciu so zákazníkmi – ponúkajú videokonferencie, používajú interaktívne bankomaty. Ďalším krokom by mohlo byť poskytovanie služieb vo virtuálnych sférach. Podľa správy od Digital Banking Report z minulého roka takmer polovica opýtaných vedúcich pracovníkov vo finančnom sektore verí, že jeden z piatich spotrebiteľov bude na transakcie používať virtuálnu alebo rozšírenú realitu.

Celosvetový záujem o túto problematiku vnímajú aj slovenské banky a nechcú zostať bokom. Tatra banka preto v rámci inovácií a skúmania budúcich možných interakcií s klientmi už teraz sleduje najnovšie trendy. „Určite sa plánujeme venovať v roku 2022 metaverzu,“ reaguje Chief Data Officer banky Daniel Minárik.

Čo je to metaverzum

Metaverzum si získalo celosvetovú pozornosť vlani, keď Facebook ohlásil svoju stratégiu a Mark Zuckerberg to umocnil zmenou jeho názvu na Meta. Tento koncept by mal spojiť miliardy ľudí na planéte a naštartovať aj svetovú ekonomiku. Bude to ako paralelný svet voči tomu súčasnému. V metaverze budeme pracovať, stretávať sa, zabávať prostredníctvom vlastných avatarov – niečo ako videohra, ktorej určíme pravidlá.

Metaverzum prvýkrát spomenul americký spisovateľ Neal Stephensom v románe Snow Crash v roku 1992. Zlučuje viacero moderných technológií, ako sú napríklad umelá inteligencia, virtuálna či rozšírená realita. Posúva ďalej aktuálne možnosti a vytvára paralelný svet, respektíve „stelesnený internet“. Bude si však vyžadovať spoluprácu gigantov a nové nastavenie pravidiel.

V slovenských podmienkach

Slovenské finančné inštitúcie urobili v posledných rokoch výrazný posun k digitalizácii a využívaniu moderných technológií. Umelá inteligencia sa stáva súčasťou poisťovní aj bánk, a vlani pomohla najmä pri rôznych riešeniach na diaľku, ktoré nebolo možné realizovať priamym kontaktom s klientom. Jej benefity a možnosti finančné domy oceňujú a v zavádzaní noviniek plánujú pokračovať.

Positive

Partner témy

 

Poisťovňa Generali využíva umelú inteligenciu v aplikácii, ktorá klientovi vypočíta škodu formou rozpočtu a zrýchľuje celý proces likvidácie poistnej udalosti. Poisťovňa zaviedla aj aplikáciu pre orientačné určenie zdravotnej diagnózy formou otázok a odpovedí. „Medik Leo vie vyhodnotiť viac ako 1 200 symptómov a stanoviť cez 600 diagnóz,“ vysvetľuje špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Katarína Ondra.

Najnovšou inováciou poisťovne je chatbot, ktorý naviguje klienta pri riešení jeho problémov, radí mu, ako má postupovať a aké doklady bude potrebovať.

Umelá inteligencia, biometria, chatboty

Poisťovňa Kooperativa plánuje v tomto roku zaviesť inovácie v oblasti chatbotov, voicebotov a mailbotov. Svojim klientom ponúknu aj tvárovú biometriu. Pomôže tiež s overovaním totožnosti klientov pri uzatváraní zmlúv na diaľku.

Allianz – Slovenská poisťovňa vlani nasadila umelú inteligenciu na uzatváranie poistenia vozidiel. Klient získa jedinečný link, s pomocou ktorého sám vykoná obhliadku svojho vozidla. Aplikácia ho naviguje, aby vedel, ako má postupovať, čo odfotiť, a vyhodnotí tiež, či je fotografia urobená správne.

„S využívaním umelej inteligencie počítame aj do budúcnosti a v ďalších oblastiach, napríklad pri vyhodnocovaní obsahu prichádzajúcich správ a ich automatického priraďovania na spracovanie kolegovi, ktorý zodpovedá za danú oblasť,“ reaguje špecialistka externej komunikácie poisťovne Helena Kanderková.

Prví virtuálni bankári

Umelú inteligenciu využívajú aj banky. „Klienti mBank sa s využitím umelej inteligencie stretávajú napríklad v sekcii história a kategorizácia transakcií v rámci našej mobilnej aplikácie a internetbankingu. Správnu kategóriu pri zrealizovaných transakciách sme vďaka umelej inteligencii aktuálne schopní priradiť v približne 95 % prípadov. Technológia je samoučiaca, preto toto číslo neustále rastie,“ vysvetľuje vedúci rozvoja mobilného a internetového bankovníctva mBank Lukáš Kiac. V banke využívajú aj rôzne typy overení, ktoré sú tiež založené na umelej inteligencii.

VÚB banka aktuálne rieši projekty v oblasti umelej inteligencie – v Machine Learning modeli na predaj základných bankových produktov a pracuje na tvorbe retenčných modelov. Venuje sa aj analytike správania sa klientov v reálnom čase. Pomocou tejto analytiky vie banka na ich potreby okamžite reagovať.

UniCredit Bank vlani predstavila náborového chatbota, ktorý vedie pracovné pohovory. S kandidátmi sa rozpráva, analyzuje ich údaje, testuje ich. Chatbot dokáže rozpoznať, či je uchádzač vhodným adeptom na prácu v banke a či má schopnosti uspieť na danej pozícii, personalistom pomáha vyhnúť sa prevádzkovej slepote. „Chatbot je dôležitou súčasťou komplexnej digitálnej stratégie UniCredit Bank,“ hovorí generálny riaditeľ banky Jakub Dusílek.

Slovenská sporiteľňa používa umelú inteligenciu napríklad pri prevencii podvodov. „Tieto systémy sú aj s pomocou umelej inteligencie schopné včas predvídať a zablokovať nové typy útokov,“ reaguje hovorkyňa SLSP Marta Cesnaková. Banka v budúcnosti plánuje využívať umelú inteligenciu v oblasti riadení rizík, vo finančnom poradenstve a pri auditoch bezpečnosti informačných technológií.

Dátová etika a zodpovedné využívanie

Tatra banka sa využitiu umelej inteligencie venuje už niekoľko rokov. „Z produktov alebo služieb, ktoré môžu naši zákazníci poznať, ide napríklad o nášho chatbota Adama, prvého virtuálneho bankára na Slovensku, alebo o model určený na optimalizáciu rozmiestnenia bankomatov,“ hovorí Daniel Minárik.

Umelá inteligencia pomáha aj pri zlepšovaní investičných produktov. Časť portfólia riadi model využívajúci prvky umelej inteligencie. „V nasledujúcom roku považujeme za kľúčové témy, v ktorých chceme preskúmať možnosti využitia hlavne v oblasti ESG, a rovnako sa ďalej budeme venovať téme dátovej etiky a zodpovedného využitia,“ uzatvára D. Minárik.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.7.2022 Dominik Horváth

TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?

Zbieranie známok patrí dlhé roky k obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Hoci na Slovensku sa mu venovali pravdepodobne najmä staršie ...

2.7.2022 Redakcia FinReport

Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?

Parlament schválil zmeny v zákone o cestnej premávke, ktorý od augusta okrem iného výrazne postihuje telefonovanie a obsluhovanie telefónu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia v eurozóne narástla na 8,6 % a na Slovensku až na 12,5 %

Ročná inflácia v eurozóne sa podľa rýchleho odhadu Európskeho štatistického úradu Eurostat v júni 2022 zvýši o pol percentuálneho bodu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Kryptomeny majú za sebou krvavý polrok, bitcoin klesol pod 19-tisíc dolárov

Z informácie, že hodnota bitcoinu sa opäť znížila, sa pomaly stáva stereotyp. Naposledy sa mu to podarilo v posledný júnový deň, keď jeho ...

1.7.2022 Robert Juriš

Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu

Technologický sektor v posledných týždňoch začal s veľkým prepúšťaním. Zástupcovia mnohých firiem, finančné nevynímajúc, hovoria, ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov

Dnešný deň, 1. júl 2022, je zaujímavý dátum z pohľadu viacerých zmien, ktoré prinesie do života mnohých obyvateľov Slovenska. Mení sa ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Volvo prichádza na Slovensko a prináša miliardovú investíciu

Do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach prichádza švédske Volvo. Vyrábať chce približne štvrť milióna elektromobilov ročne, pričom ...

28.6.2022 Naďa Černá

Ethereum sa pripravuje na zásadnú zmenu – ušetrí na energiách a bude aj ekologickejšie

Kryptomena ethereum sa chystá na veľkú zmenu. Uprostred tohtoročného leta by mala prejsť z konceptu proof-of-work na šetrnejší koncept ...

25.6.2022 Redakcia FinReport

Banky krajín severnej Európy vytvárajú jednotnú platobnú platformu P27

Krajiny severnej Európy sa spájajú, aby vytvorili jednotnú platobnú platformu. Po dvoch rokoch starostlivých príprav sa viac ako tucet bánk ...

20.6.2022 Redakcia FinReport

Bitcoin takto hlboko už dávno nebol, jeho hodnota spadla pod 20-tisíc dolárov

Najsilnejšia kryptomena na trhu stále padá. Hodnota bitcoinu sa cez víkend dostala pod hranicu 20-tisíc dolárov a v súčasnosti to s ním, ale ...

20.6.2022 Redakcia FinReport

Elon Musk je obvinený z organizovania pyramídovej hry s kryptomenou dogecoin

Elon Musk má ďalší problém. Čelí obvineniu z organizovania pyramídovej hry. Zneužiť mal vtipnú kryptomenu dogecoin, ktorú niekoľkokrát ...

16.6.2022 Robert Juriš

BNPL sú nebezpečné pre spotrebiteľov, ktorí si musia požičiavať, aby splatili svoje dlhy

Technologický pokrok v platbách akceleruje. Popri digitálnych peňaženkách sa najrýchlejšie vyvíja systém kúp teraz, zaplať neskôr (Buy ...

14.6.2022 Redakcia FinReport

Bitcoin spadol pod 23-tisíc dolárov a môže ísť ešte podstatne nižšie

Ťažký víkend a ešte ťažšie prebudenie do nového týždňa zažili kryptomeny. Cena bitcoinu klesla pod 23-tisíc dolárov. Je to najnižšia ...

12.6.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Až dve tretiny Slovákov uprednostňujú digitálne platby

Dve tretiny (63 %) slovenských spotrebiteľov využíva pri nákupoch platbu kartou. Štvrtina (25 %) respondentov prieskumu, ktorí často platia ...

10.6.2022 Redakcia FinReport

Smartfónom alebo hodinkami platí každý tretí Slovák, karta sa používa len ako záložné riešenie

Kým pred piatimi rokmi si zákazníci nedokázali predstaviť, že by v obchode alebo v reštaurácii platili svojím mobilným telefónom, dnes je ...

9.6.2022 Dominik Horváth

Big Tech začalo veľké prepúšťanie. Skončila sa éra, keď IT špecialisti šikanovali svojich šéfov

Nebolo to tak dávno, čo sa veľké mená technologického sektora predbiehali v tom, kto dá svojim zamestnancom lepší plat a benefity. ...

8.6.2022 Redakcia FinReport

Neobanka Revolut uvádza na trh nový fintech produkt na správu výdavkov

Neobanka Revolut prostredníctvom svojej aplikácie prináša nový finančný produkt, ktorý jej klientom – podnikom umožňuje jediným klikom ...

7.6.2022 Redakcia FinReport

Po skrachovanej kryptomene terra prichádza na trh jej nová verzia 2.0

Kryptomena terra sa začiatkom mája 2022 dostala do stavu klinickej smrti. Jej hodnota klesla o 99 % a hrozil je zánik. V priebehu niekoľkých ...

Aplikácia

  1. 1.
    Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
  2. 2.
    TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?
  3. 3.
    Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?
  4. 4.
    Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
  5. 5.
    Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu