Kúp teraz, zaplať neskôr. Online služba, ktorá v zahraničí zvyšuje tržby o desiatky percent, prichádza aj na Slovensko
Slovenských spotrebiteľov čaká malá revolúcia v online nakupovaní s názvom Ahoj. Kúpite si tovar, používate ho, no zaplatíte zaň až o mesiac neskôr. Netýkajú sa vás pritom žiadne úroky ani poplatky navyše. Novinku, ktorá v zahraničí žne úspechy, na Slovensko prináša dcérska firma Poštovej banky. Službu „kúp teraz, zaplať neskôr“ od firmy Ahoj ponúknu najväčšie slovenské e-shopy už toto leto.

Foto: Ahoj
Zatiaľ jediní na Slovensku
Možnosť kúpiť tovar bez platenia, respektíve s odkladom platby o 30 dní, je na Slovensku novinkou. Spoločnosť Ahoj bude prvou a zatiaľ jedinou firmou, ktorá také niečo ponúkne v nasledujúcich týždňoch. „Naším cieľom je priniesť nový zážitok z nakupovania, ktorý na slovenskom trhu doteraz chýbal,“ komentuje nový spôsob platenia online marketingový špecialista firmy Ahoj Matej Findura.
Odložené nákupy podľa neho prinášajú osvieženie a sú prístupnejšie než tradičné splátkové produkty, ktoré v súčasnosti už môžu pôsobiť skostnatene a náročne, možno až nedostupne. „Inšpirovali sme sa, samozrejme, v zahraničí a naším cieľom je reflektovať na slovenské špecifiká vo svetovom meradle.“ Unikátnosť, špeciálne služby či servis sa podľa jeho vyjadrení budú postupne formovať rozširovaním platobných možností pre klientov.
Novinka bude na Slovensku prístupná pre všetkých bez rozdielu a podľa vyjadrení marketingového špecialistu Ahoj nebude nijako zvýhodňovať klientov Poštovej banky, respektíve 365.bank.
Ako to bude fungovať?
Zákazník e-shopu si pri kupovaní tovaru vyberie namiesto dobierky či platby kartou alternatívu Ahoj. Pri tomto spôsobe nezaplatí za produkt ihneď, ale až o 30 dní. Noví zákazníci služby Ahoj si budú môcť takýmto spôsobom odložiť platbu za produkty do 150 eur, overení zákazníci do 300 eur. Za overeného klienta sa bude považovať ten, kto dodrží splatnosť pri prvom nákupe takýmto spôsobom.
Pri platení prostredníctvom Ahoj nebude potrebné vypisovať údaje z platobnej karty. Zákazníkovi postačí občiansky preukaz a rodné číslo. Podobá sa to na splátkový nákup, no Ahoj je úplne opačnou metódou. Takýto spôsob platby tiež nie je klasifikovaný ako spotrebný úver, a tak firma nemusí skúmať príjem klienta, ani oznamovať takýto predaj úverovému registru. Tým zároveň predajcovi aj zákazníkovi „odpadá“ množstvo byrokracie.
Platí však, že firma Ahoj bude predsa len nových zákazníkov overovať cez nebankové úverové registre a podľa vyjadrení vedenia firmy tak nemusí možnosť neskoršieho platenia schváliť približne jednej pätine klientov.
Čo a kto je Ahoj?
Značka Ahoj patrí splátkovej spoločnosti Amico Finance, ktorú Poštová banka (od júla 365.bank) prevzala pred tromi rokmi. Spočiatku sa venovala splátkovému predaju, teraz sa chce službou „kúp teraz, zaplať neskôr“ presadiť najmä v online biznise. Už nový názov Ahoj má naznačovať, že firma sa odkláňa od sveta tradičných nebankoviek. V Amico Finance má Poštová banka 95-percentný podiel, zvyšok má Jaroslav Kiska, brat bývalého prezidenta Andreja Kisku.
Výhodné vrátenie tovaru
Predstavitelia služby Ahoj predpokladajú, že tento spôsob platby budú využívať zákazníci najmä pri menších nákupoch. Štandardne ľudia kupujú na splátky takzvanú bielu či čiernu techniku, pri odložených platbách to bude najmä oblečenie, obuv či doplnky do domácnosti.
Ak si napríklad klient objedná niekoľko kusov topánok vo viacerých veľkostiach, nevhodné vráti naspäť a zaplatí len za tie, ktoré si ponechá. Sumu za vrátený tovar si už vyrovná obchodník so službou Ahoj.
Ak zákazník za tovar nezaplatí do 30 dní, čakajú ho sankcie. Spoločnosť Ahoj môže od neho vymáhať tento dlh, účtovať si podľa dostupných informácií bude 5-percentný úrok. V porovnaní napríklad s kreditnou kartou a úrokmi z omeškania je Ahoj pre klienta výhodnejším variantom, pretože pri skončení bezúročného obdobia kreditky platí klient podstatne vyšší úrok, obyčajne okolo 20 %.
Inšpirácia zo Švédska
Nový biznis model kopíruje úspešné úverové trendy zo zahraničia. Ahoj chce byť podľa vyjadrení predsedu predstavenstva spoločnosti Mareka Šupu slovenským fintechom v štýle švédskej Klarny. Firma Klarna patrí v segmente odložených platieb medzi svetovú špičku a stala sa akýmsi revolucionárom v novej generácii splátkového predaja. Hodnota firmy dosahuje 46 miliárd amerických dolárov a propagujú ju niektoré známe osobnosti, ako napríklad americký raper Snoop Dogg, ktorý do spoločnosti tiež investoval.
Provízia z každého predaja
Novinka sľubuje inovatívny spôsob kupovania tovaru na internete a chce byť opakom starého splátkového systému predaja. Jedným z dôvodov je tiež to, že spotrebiteľské úvery sú pridrahé a slovenské úrokové sadzby okolo 8 % ročne patria medzi najvyššie v eurozóne.
Partner témy
Kým pri predaji na splátky platí nebankovka provízie z predaja obchodnej sieti, pri odložených platbách ich nebanková spoločnosť účtuje e-shopu. V cenníku provízií na stránke poskytovateľa sa už teraz možno dočítať, že provízie sú vo výške 0,30 eura za predaj + 1,90 % z výšky nákupu. To znamená, že ak obchodník predá tovar za 100 eur, zaplatí firme Ahoj províziu vo výške 2,20 eura. Pre porovnanie švédska Klarna používa provízie vo výške 3 až 5 % z hodnoty nákupu.
Pre obchodníka môže byť tento spôsob zaujímavou alternatívou, ako prilákať nových zákazníkov a zvýšiť tiež počet dokončených nákupov. „Z pohľadu e-commerce obchodníkov prax zo sveta ukazuje, že odložené platby pomáhajú zvyšovať konverziu predaja, veľkosť nákupného košíka a obrat, a to o niekoľko desiatok percent,“ uviedol v tlačovej správe šéf spoločnosti Ahoj Marek Šupa.
Čoskoro aj v najväčších e-shopoch na Slovensku
V zahraničí sú takzvané odložené platby už osvedčeným spôsobom online nakupovania, ktorý podľa online marketéra z Ahoj zaznamenal výrazný nárast predovšetkým v minulom roku a vo všetkých vekových kategóriách spotrebiteľov. Tento spôsob nakupovania podľa neho prináša zvýšenie frekvencie nákupov, ako aj posilnenie kúpyschopnosti klientov. „Klientom jednoznačne pomáha v rozhodovaní sa pri výbere produktu, je transparentný, bezpečný a jednoduchý,“ komentuje M. Findura.
Na Slovensku bola dosiaľ táto oblasť finančných služieb neprebádaná. V pilotnej fáze novinku otestovali štyri slovenské e-shopy: Gangstagroup Urban Fashion store, eshopist, therese a profiNAR.
Slovenská firma sa netají tým, že chce byť najväčším poskytovateľom tejto služby u nás. „Ambície expandovať máme, v prvom kroku sa však chceme stať najsilnejším slovenským BNPL hráčom,“ dodáva marketér služby Ahoj.
Podľa vyjadrení vedenia spoločnosti Ahoj budú už v lete do projektu zapojené e-shopy, ako napríklad Creative Sites, Shoptet, Prestashop alebo Magento, ktoré využívajú najväčší online predajcovia na Slovensku, ako Alza alebo Nay.
Budúcnosť je v appke a nových produktoch
Podľa vyjadrení vedenia spoločnosti Ahoj kľúčovú úlohu v etablovaní produktu „kúp teraz, zaplať neskôr“ zohrá mobilná aplikácia. Tá je v pláne na prelome rokov 2021 a 2022. Klienta by napríklad mohla upozorňovať na blížiacu sa splátku push-notifikáciou, v pilotnej verzii príde zákazníkovi SMS alebo e-mail.
Aplikácia bola gamechangerom aj v prípade švédskej Klarny. Jej klienti už totiž nenavštevujú jednotlivé e-shopy, ale nakupujú priamo v nej. Zobrazuje im personalizovaný obsah na základe predošlých nákupov a preferencií.
Šéf Ahoj sa tiež nebráni zvyšovaniu úverových limitov pre overených klientov, zatiaľ je však v tomto ohľade opatrný a počká si na prvé výsledky projektu. Vhodnou alternatívou by podľa neho v budúcnosti mohol byť napríklad aj revolvingový úver. Na rozdiel od kreditnej karty je poplatkovo transparentnejší.
Ahoj na jeseň plánuje pridať tiež možnosť splácania s oneskorením. Cenu tovaru si bude možné rozložiť na tri splátky, opäť bez navýšenia či dodatočných úrokov.
Počítajú s tým, že odložené platby sa stanú hitom
Ahoj má ambíciu stať sa do dvoch rokov jednou z dvoch najobľúbenejších platobných metód na Slovensku. Vychádza pritom z celosvetových analýz, ktoré hovoria, že odloženú platbu do roku 2025 vyskúša každý druhý obyvateľ tejto planéty. Biznis model neskorého platenia v zahraničí už teraz dokázal firmám zdvihnúť celkový obrat o 20 až 30 % a objem košíka zväčšiť v priemere o polovicu.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.OĽaNO presadilo nový model zlučovania mestských častí v Košiciach, budú môcť ľahšie zmeniť ich počet a usporiadanie
- 2.Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude
- 3.Dôchodkové správcovské spoločnosti sa obávajú jednorazových výberov úspor z druhého piliera
- 4.Sociálna poisťovňa začína rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení