Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kúp teraz, zaplať neskôr. Online služba, ktorá v zahraničí zvyšuje tržby o desiatky percent, prichádza aj na Slovensko

Roland Régely FinTech
SK
EN
Poslať

Slovenských spotrebiteľov čaká malá revolúcia v online nakupovaní s názvom Ahoj. Kúpite si tovar, používate ho, no zaplatíte zaň až o mesiac neskôr. Netýkajú sa vás pritom žiadne úroky ani poplatky navyše. Novinku, ktorá v zahraničí žne úspechy, na Slovensko prináša dcérska firma Poštovej banky. Službu „kúp teraz, zaplať neskôr“ od firmy Ahoj ponúknu najväčšie slovenské e-shopy už toto leto.

image

Foto: Ahoj

 

Zatiaľ jediní na Slovensku

Možnosť kúpiť tovar bez platenia, respektíve s odkladom platby o 30 dní, je na Slovensku novinkou. Spoločnosť Ahoj bude prvou a zatiaľ jedinou firmou, ktorá také niečo ponúkne v nasledujúcich týždňoch. „Naším cieľom je priniesť nový zážitok z nakupovania, ktorý na slovenskom trhu doteraz chýbal,“ komentuje nový spôsob platenia online marketingový špecialista firmy Ahoj Matej Findura.

Odložené nákupy podľa neho prinášajú osvieženie a sú prístupnejšie než tradičné splátkové produkty, ktoré v súčasnosti už môžu pôsobiť skostnatene a náročne, možno až nedostupne. „Inšpirovali sme sa, samozrejme, v zahraničí a naším cieľom je reflektovať na slovenské špecifiká vo svetovom meradle.“ Unikátnosť, špeciálne služby či servis sa podľa jeho vyjadrení budú postupne formovať rozširovaním platobných možností pre klientov.

Novinka bude na Slovensku prístupná pre všetkých bez rozdielu a podľa vyjadrení marketingového špecialistu Ahoj nebude nijako zvýhodňovať klientov Poštovej banky, respektíve 365.bank.

Ako to bude fungovať?

Zákazník e-shopu si pri kupovaní tovaru vyberie namiesto dobierky či platby kartou alternatívu Ahoj. Pri tomto spôsobe nezaplatí za produkt ihneď, ale až o 30 dní. Noví zákazníci služby Ahoj si budú môcť takýmto spôsobom odložiť platbu za produkty do 150 eur, overení zákazníci do 300 eur. Za overeného klienta sa bude považovať ten, kto dodrží splatnosť pri prvom nákupe takýmto spôsobom.

Pri platení prostredníctvom Ahoj nebude potrebné vypisovať údaje z platobnej karty. Zákazníkovi postačí občiansky preukaz a rodné číslo. Podobá sa to na splátkový nákup, no Ahoj je úplne opačnou metódou. Takýto spôsob platby tiež nie je klasifikovaný ako spotrebný úver, a tak firma nemusí skúmať príjem klienta, ani oznamovať takýto predaj úverovému registru. Tým zároveň predajcovi aj zákazníkovi „odpadá“ množstvo byrokracie

Platí však, že firma Ahoj bude predsa len nových zákazníkov overovať cez nebankové úverové registre a podľa vyjadrení vedenia firmy tak nemusí možnosť neskoršieho platenia schváliť približne jednej pätine klientov.

Čo a kto je Ahoj?

Značka Ahoj patrí splátkovej spoločnosti Amico Finance, ktorú Poštová banka (od júla 365.bank) prevzala pred tromi rokmi. Spočiatku sa venovala splátkovému predaju, teraz sa chce službou „kúp teraz, zaplať neskôr“ presadiť najmä v online biznise. Už nový názov Ahoj má naznačovať, že firma sa odkláňa od sveta tradičných nebankoviek. V Amico Finance má Poštová banka 95-percentný podiel, zvyšok má Jaroslav Kiska, brat bývalého prezidenta Andreja Kisku.

Výhodné vrátenie tovaru

Predstavitelia služby Ahoj predpokladajú, že tento spôsob platby budú využívať zákazníci najmä pri menších nákupoch. Štandardne ľudia kupujú na splátky takzvanú bielu či čiernu techniku, pri odložených platbách to bude najmä oblečenie, obuv či doplnky do domácnosti

Ak si napríklad klient objedná niekoľko kusov topánok vo viacerých veľkostiach, nevhodné vráti naspäť a zaplatí len za tie, ktoré si ponechá. Sumu za vrátený tovar si už vyrovná obchodník so službou Ahoj.

Ak zákazník za tovar nezaplatí do 30 dní, čakajú ho sankcie. Spoločnosť Ahoj môže od neho vymáhať tento dlh, účtovať si podľa dostupných informácií bude 5-percentný úrok. V porovnaní napríklad s kreditnou kartou a úrokmi z omeškania je Ahoj pre klienta výhodnejším variantom, pretože pri skončení bezúročného obdobia kreditky platí klient podstatne vyšší úrok, obyčajne okolo 20 %.

Inšpirácia zo Švédska

Nový biznis model kopíruje úspešné úverové trendy zo zahraničia. Ahoj chce byť podľa vyjadrení predsedu predstavenstva spoločnosti Mareka Šupu slovenským fintechom v štýle švédskej Klarny. Firma Klarna patrí v segmente odložených platieb medzi svetovú špičku a stala sa akýmsi revolucionárom v novej generácii splátkového predaja. Hodnota firmy dosahuje 46 miliárd amerických dolárov a propagujú ju niektoré známe osobnosti, ako napríklad americký raper Snoop Dogg, ktorý do spoločnosti tiež investoval.

Provízia z každého predaja

Novinka sľubuje inovatívny spôsob kupovania tovaru na internete a chce byť opakom starého splátkového systému predaja. Jedným z dôvodov je tiež to, že spotrebiteľské úvery sú pridrahé a slovenské úrokové sadzby okolo 8 % ročne patria medzi najvyššie v eurozóne.

Positive

Partner témy

 

Kým pri predaji na splátky platí nebankovka provízie z predaja obchodnej sieti, pri odložených platbách ich nebanková spoločnosť účtuje e-shopu. V cenníku provízií na stránke poskytovateľa sa už teraz možno dočítať, že provízie sú vo výške 0,30 eura za predaj + 1,90 % z výšky nákupu. To znamená, že ak obchodník predá tovar za 100 eur, zaplatí firme Ahoj províziu vo výške 2,20 eura. Pre porovnanie švédska Klarna používa provízie vo výške 3 až 5 % z hodnoty nákupu.

Pre obchodníka môže byť tento spôsob zaujímavou alternatívou, ako prilákať nových zákazníkov a zvýšiť tiež počet dokončených nákupov. „Z pohľadu e-commerce obchodníkov prax zo sveta ukazuje, že odložené platby pomáhajú zvyšovať konverziu predaja, veľkosť nákupného košíka a obrat, a to o niekoľko desiatok percent,“ uviedol v tlačovej správe šéf spoločnosti Ahoj Marek Šupa.

Čoskoro aj v najväčších e-shopoch na Slovensku

V zahraničí sú takzvané odložené platby už osvedčeným spôsobom online nakupovania, ktorý podľa online marketéra z Ahoj zaznamenal výrazný nárast predovšetkým v minulom roku a vo všetkých vekových kategóriách spotrebiteľov. Tento spôsob nakupovania podľa neho prináša zvýšenie frekvencie nákupov, ako aj posilnenie kúpyschopnosti klientov. „Klientom jednoznačne pomáha v rozhodovaní sa pri výbere produktu, je transparentný, bezpečný a jednoduchý,“ komentuje M. Findura.

Na Slovensku bola dosiaľ táto oblasť finančných služieb neprebádaná. V pilotnej fáze novinku otestovali štyri slovenské e-shopy: Gangstagroup Urban Fashion store, eshopist, therese a profiNAR.

Slovenská firma sa netají tým, že chce byť najväčším poskytovateľom tejto služby u nás. „Ambície expandovať máme, v prvom kroku sa však chceme stať najsilnejším slovenským BNPL hráčom,“ dodáva marketér služby Ahoj.

Podľa vyjadrení vedenia spoločnosti Ahoj budú už v lete do projektu zapojené e-shopy, ako napríklad Creative Sites, Shoptet, Prestashop alebo Magento, ktoré využívajú najväčší online predajcovia na Slovensku, ako Alza alebo Nay.

Budúcnosť je v appke a nových produktoch

Podľa vyjadrení vedenia spoločnosti Ahoj kľúčovú úlohu v etablovaní produktu „kúp teraz, zaplať neskôr“ zohrá mobilná aplikácia. Tá je v pláne na prelome rokov 2021 a 2022. Klienta by napríklad mohla upozorňovať na blížiacu sa splátku push-notifikáciou, v pilotnej verzii príde zákazníkovi SMS alebo e-mail.

Aplikácia bola gamechangerom aj v prípade švédskej Klarny. Jej klienti už totiž nenavštevujú jednotlivé e-shopy, ale nakupujú priamo v nej. Zobrazuje im personalizovaný obsah na základe predošlých nákupov a preferencií.

Šéf Ahoj sa tiež nebráni zvyšovaniu úverových limitov pre overených klientov, zatiaľ je však v tomto ohľade opatrný a počká si na prvé výsledky projektu. Vhodnou alternatívou by podľa neho v budúcnosti mohol byť napríklad aj revolvingový úver. Na rozdiel od kreditnej karty je poplatkovo transparentnejší.

Ahoj na jeseň plánuje pridať tiež možnosť splácania s oneskorením. Cenu tovaru si bude možné rozložiť na tri splátky, opäť bez navýšenia či dodatočných úrokov.

Počítajú s tým, že odložené platby sa stanú hitom

Ahoj má ambíciu stať sa do dvoch rokov jednou z dvoch najobľúbenejších platobných metód na Slovensku. Vychádza pritom z celosvetových analýz, ktoré hovoria, že odloženú platbu do roku 2025 vyskúša každý druhý obyvateľ tejto planéty. Biznis model neskorého platenia v zahraničí už teraz dokázal firmám zdvihnúť celkový obrat o 20 až 30 % a objem košíka zväčšiť v priemere o polovicu.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
21.3.2023 Redakcia FinReport

Bitcoin sa blíži k hranici 30-tisíc dolárov za token, pomohli mu krachy bánk

Hodnota kryptomien začala záhadne rásť. Vojna na Ukrajine sa prehupla do svojho druhého roku. Viacero bánk, kryptobánk aj kryptobúrz ...

21.3.2023 Martin Jamnický

Dôchodkové správcovské spoločnosti sa obávajú jednorazových výberov úspor z druhého piliera

Poslanci parlamentu sa aktuálne venujú aj novelizácii zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Asociácia dôchodkových správcovských ...

21.3.2023 Eva Sadovská

Inflácia vplýva na financie troch štvrtín mladých Slovákov, no ich investičná gramotnosť je slabá

Aktuálne (20. až 26. marec 2023) na celom svete prebieha Global Money Week, teda Globálny týždeň peňazí. Cieľom každoročnej kampane je ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

Nové doklady bez tváre pre seniorov nad 65 rokov a deti do 15 rokov

Ministerstvo vnútra SR začalo znovu doručovať zásielky s občianskym preukazom bez podoby tváre. Prostredníctvom tohto dokladu totožnosti, ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa začína rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok

Sociálna poisťovňa začína vydávať a rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok. Ako prví prišli na rad noví ...

21.3.2023 Roland Régely

Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude

Úroky z bankových vkladov na Slovensku začali v minulom roku rásť, čo okamžite vzbudilo záujem aj zo strany spotrebiteľov. Finančné domy ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

ČSOB zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték. Ročný fix má drahší ako 20-ročný

Len pred niekoľkými dňami zvyšovali úrokové sadzby svojich úverov štyria veľkí hráči na slovenskom hypotekárnom trhu. Po víkende sa k ...

19.3.2023 Redakcia FinReport

Elon Musk chce prerobiť Twitter na finančnú spoločnosť s fintech službami

Komunikačná platforma Twitter, ktorú vlani kúpil Elon Musk za 44 miliárd dolárov, by sa mohla stať aj poskytovateľom platobných služieb. ...

19.3.2023 Redakcia FinReport

Umelá inteligencia nás nenahradí, skôr nám pomôže. Toto sú odvetvia, v ktorých je najžiadanejšia

18.3.2023 Redakcia FinReport

JPMorgan so svojou digitálnou bankou mieri do Európy, základňu bude mať v Berlíne

Najväčšia americká banka JPMorgan Chase plánuje pokračovať v rozširovaní svojich aktivít v Európe. Stavať chce na úspechu svojej ...

17.3.2023 Naďa Černá

Četovacie platformy predstavujú problém. Štáty sa boja špionáže, banky zase úniku informácií

Obľúbená sociálna sieť TikTok dostala v mnohých krajinách stopku. Podľa najnovších nariadení si ju budú musieť z mobilov, tabletov a ...

11.3.2023 Redakcia FinReport

E-shopy ako príležitosť pre nový biznis. Na začiatku tohto roka ich vzniklo o štvrtinu viac ako vlani

Na Slovensku počas prvých dvoch mesiacov tohto roka pribudlo o 25 % internetových obchodov viac ako za rovnaké obdobie minulého roku. V Česku ...

11.3.2023 Redakcia FinReport

Kryptobanka Silvergate Capital sa ocitla v dobrovoľnej likvidácii a cena kryptomien klesá

Americká kryptomenová banka Silvergate Capital sa ocitla v dobrovoľnej likvidácii. Jej podnikanie doplatilo na kolaps kryptoburzy FTX na sklonku ...

9.3.2023 Redakcia FinReport

ChatbotGPT postavený na umelej inteligencii má čoraz viac odporcov. Zakázali ho banky a stopku má aj v Číne

ChatbotGPT poháňaný umelou inteligenciou, ktorý vytvorila spoločnosť OpenAI, očaril svet len pred niekoľkými mesiacmi. Slúži bežným ...

9.3.2023 Robert Juriš

Vstavané financie za štyri roky zdvojnásobia objem výnosov a ohrozia dominanciu platobných kariet

Nová štúdia od Juniper Research tvrdí, že celosvetové príjmy z Embedded Finance (vstavaných financií) pre ich dodávateľov v roku 2027 ...

9.3.2023 Redakcia FinReport

Vytvorili finančnú platformu, ktorá zdigitalizovala finančného sprostredkovateľa

Spoločnosť Moneyhoon spúšťa rovnomennú digitálnu finančnú platformu. Cieľom je umožniť používateľovi spravovať svoje finančné ...

7.3.2023 Martin Jamnický

Augustín Cerstens: Vytvorením programovateľnej účtovnej knihy dosiahneme explóziu finančných inovácií

V Banke pre medzinárodné platby (Bank for International Settlements – BIS) plánujú zaviesť jednotnú programovateľnú účtovnú knihu. ...

6.3.2023 Dominik Horváth

Vojna vo vyhľadávaní: Po rokoch nadvlády Googlu mu na päty začína šliapať Microsoft

Bitka o pozíciu svetovej jednotky vo vyhľadávaní už 14 rokov nebola taká dramatická ako práve teraz. Naposledy sa niečo podobné dialo v ...

Mobilná aplikácia