Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Kúp teraz, zaplať neskôr. Online služba, ktorá v zahraničí zvyšuje tržby o desiatky percent, prichádza aj na Slovensko

Roland Régely FinTech Poslať

Slovenských spotrebiteľov čaká malá revolúcia v online nakupovaní s názvom Ahoj. Kúpite si tovar, používate ho, no zaplatíte zaň až o mesiac neskôr. Netýkajú sa vás pritom žiadne úroky ani poplatky navyše. Novinku, ktorá v zahraničí žne úspechy, na Slovensko prináša dcérska firma Poštovej banky. Službu „kúp teraz, zaplať neskôr“ od firmy Ahoj ponúknu najväčšie slovenské e-shopy už toto leto.

kúp teraz, zaplať neskôr

Foto: Ahoj

 

Zatiaľ jediní na Slovensku

Možnosť kúpiť tovar bez platenia, respektíve s odkladom platby o 30 dní, je na Slovensku novinkou. Spoločnosť Ahoj bude prvou a zatiaľ jedinou firmou, ktorá také niečo ponúkne v nasledujúcich týždňoch. „Naším cieľom je priniesť nový zážitok z nakupovania, ktorý na slovenskom trhu doteraz chýbal,“ komentuje nový spôsob platenia online marketingový špecialista firmy Ahoj Matej Findura.

Odložené nákupy podľa neho prinášajú osvieženie a sú prístupnejšie než tradičné splátkové produkty, ktoré v súčasnosti už môžu pôsobiť skostnatene a náročne, možno až nedostupne. „Inšpirovali sme sa, samozrejme, v zahraničí a naším cieľom je reflektovať na slovenské špecifiká vo svetovom meradle.“ Unikátnosť, špeciálne služby či servis sa podľa jeho vyjadrení budú postupne formovať rozširovaním platobných možností pre klientov.

Novinka bude na Slovensku prístupná pre všetkých bez rozdielu a podľa vyjadrení marketingového špecialistu Ahoj nebude nijako zvýhodňovať klientov Poštovej banky, respektíve 365.bank.

Ako to bude fungovať?

Zákazník e-shopu si pri kupovaní tovaru vyberie namiesto dobierky či platby kartou alternatívu Ahoj. Pri tomto spôsobe nezaplatí za produkt ihneď, ale až o 30 dní. Noví zákazníci služby Ahoj si budú môcť takýmto spôsobom odložiť platbu za produkty do 150 eur, overení zákazníci do 300 eur. Za overeného klienta sa bude považovať ten, kto dodrží splatnosť pri prvom nákupe takýmto spôsobom.

Pri platení prostredníctvom Ahoj nebude potrebné vypisovať údaje z platobnej karty. Zákazníkovi postačí občiansky preukaz a rodné číslo. Podobá sa to na splátkový nákup, no Ahoj je úplne opačnou metódou. Takýto spôsob platby tiež nie je klasifikovaný ako spotrebný úver, a tak firma nemusí skúmať príjem klienta, ani oznamovať takýto predaj úverovému registru. Tým zároveň predajcovi aj zákazníkovi „odpadá“ množstvo byrokracie

Platí však, že firma Ahoj bude predsa len nových zákazníkov overovať cez nebankové úverové registre a podľa vyjadrení vedenia firmy tak nemusí možnosť neskoršieho platenia schváliť približne jednej pätine klientov.

Čo a kto je Ahoj?

Značka Ahoj patrí splátkovej spoločnosti Amico Finance, ktorú Poštová banka (od júla 365.bank) prevzala pred tromi rokmi. Spočiatku sa venovala splátkovému predaju, teraz sa chce službou „kúp teraz, zaplať neskôr“ presadiť najmä v online biznise. Už nový názov Ahoj má naznačovať, že firma sa odkláňa od sveta tradičných nebankoviek. V Amico Finance má Poštová banka 95-percentný podiel, zvyšok má Jaroslav Kiska, brat bývalého prezidenta Andreja Kisku.

Výhodné vrátenie tovaru

Predstavitelia služby Ahoj predpokladajú, že tento spôsob platby budú využívať zákazníci najmä pri menších nákupoch. Štandardne ľudia kupujú na splátky takzvanú bielu či čiernu techniku, pri odložených platbách to bude najmä oblečenie, obuv či doplnky do domácnosti

Ak si napríklad klient objedná niekoľko kusov topánok vo viacerých veľkostiach, nevhodné vráti naspäť a zaplatí len za tie, ktoré si ponechá. Sumu za vrátený tovar si už vyrovná obchodník so službou Ahoj.

Ak zákazník za tovar nezaplatí do 30 dní, čakajú ho sankcie. Spoločnosť Ahoj môže od neho vymáhať tento dlh, účtovať si podľa dostupných informácií bude 5-percentný úrok. V porovnaní napríklad s kreditnou kartou a úrokmi z omeškania je Ahoj pre klienta výhodnejším variantom, pretože pri skončení bezúročného obdobia kreditky platí klient podstatne vyšší úrok, obyčajne okolo 20 %.

Inšpirácia zo Švédska

Nový biznis model kopíruje úspešné úverové trendy zo zahraničia. Ahoj chce byť podľa vyjadrení predsedu predstavenstva spoločnosti Mareka Šupu slovenským fintechom v štýle švédskej Klarny. Firma Klarna patrí v segmente odložených platieb medzi svetovú špičku a stala sa akýmsi revolucionárom v novej generácii splátkového predaja. Hodnota firmy dosahuje 46 miliárd amerických dolárov a propagujú ju niektoré známe osobnosti, ako napríklad americký raper Snoop Dogg, ktorý do spoločnosti tiež investoval.

Provízia z každého predaja

Novinka sľubuje inovatívny spôsob kupovania tovaru na internete a chce byť opakom starého splátkového systému predaja. Jedným z dôvodov je tiež to, že spotrebiteľské úvery sú pridrahé a slovenské úrokové sadzby okolo 8 % ročne patria medzi najvyššie v eurozóne.

Positive

Partner témy

 

Kým pri predaji na splátky platí nebankovka provízie z predaja obchodnej sieti, pri odložených platbách ich nebanková spoločnosť účtuje e-shopu. V cenníku provízií na stránke poskytovateľa sa už teraz možno dočítať, že provízie sú vo výške 0,30 eura za predaj + 1,90 % z výšky nákupu. To znamená, že ak obchodník predá tovar za 100 eur, zaplatí firme Ahoj províziu vo výške 2,20 eura. Pre porovnanie švédska Klarna používa provízie vo výške 3 až 5 % z hodnoty nákupu.

Pre obchodníka môže byť tento spôsob zaujímavou alternatívou, ako prilákať nových zákazníkov a zvýšiť tiež počet dokončených nákupov. „Z pohľadu e-commerce obchodníkov prax zo sveta ukazuje, že odložené platby pomáhajú zvyšovať konverziu predaja, veľkosť nákupného košíka a obrat, a to o niekoľko desiatok percent,“ uviedol v tlačovej správe šéf spoločnosti Ahoj Marek Šupa.

Čoskoro aj v najväčších e-shopoch na Slovensku

V zahraničí sú takzvané odložené platby už osvedčeným spôsobom online nakupovania, ktorý podľa online marketéra z Ahoj zaznamenal výrazný nárast predovšetkým v minulom roku a vo všetkých vekových kategóriách spotrebiteľov. Tento spôsob nakupovania podľa neho prináša zvýšenie frekvencie nákupov, ako aj posilnenie kúpyschopnosti klientov. „Klientom jednoznačne pomáha v rozhodovaní sa pri výbere produktu, je transparentný, bezpečný a jednoduchý,“ komentuje M. Findura.

Na Slovensku bola dosiaľ táto oblasť finančných služieb neprebádaná. V pilotnej fáze novinku otestovali štyri slovenské e-shopy: Gangstagroup Urban Fashion store, eshopist, therese a profiNAR.

Slovenská firma sa netají tým, že chce byť najväčším poskytovateľom tejto služby u nás. „Ambície expandovať máme, v prvom kroku sa však chceme stať najsilnejším slovenským BNPL hráčom,“ dodáva marketér služby Ahoj.

Podľa vyjadrení vedenia spoločnosti Ahoj budú už v lete do projektu zapojené e-shopy, ako napríklad Creative Sites, Shoptet, Prestashop alebo Magento, ktoré využívajú najväčší online predajcovia na Slovensku, ako Alza alebo Nay.

Budúcnosť je v appke a nových produktoch

Podľa vyjadrení vedenia spoločnosti Ahoj kľúčovú úlohu v etablovaní produktu „kúp teraz, zaplať neskôr“ zohrá mobilná aplikácia. Tá je v pláne na prelome rokov 2021 a 2022. Klienta by napríklad mohla upozorňovať na blížiacu sa splátku push-notifikáciou, v pilotnej verzii príde zákazníkovi SMS alebo e-mail.

Aplikácia bola gamechangerom aj v prípade švédskej Klarny. Jej klienti už totiž nenavštevujú jednotlivé e-shopy, ale nakupujú priamo v nej. Zobrazuje im personalizovaný obsah na základe predošlých nákupov a preferencií.

Šéf Ahoj sa tiež nebráni zvyšovaniu úverových limitov pre overených klientov, zatiaľ je však v tomto ohľade opatrný a počká si na prvé výsledky projektu. Vhodnou alternatívou by podľa neho v budúcnosti mohol byť napríklad aj revolvingový úver. Na rozdiel od kreditnej karty je poplatkovo transparentnejší.

Ahoj na jeseň plánuje pridať tiež možnosť splácania s oneskorením. Cenu tovaru si bude možné rozložiť na tri splátky, opäť bez navýšenia či dodatočných úrokov.

Počítajú s tým, že odložené platby sa stanú hitom

Ahoj má ambíciu stať sa do dvoch rokov jednou z dvoch najobľúbenejších platobných metód na Slovensku. Vychádza pritom z celosvetových analýz, ktoré hovoria, že odloženú platbu do roku 2025 vyskúša každý druhý obyvateľ tejto planéty. Biznis model neskorého platenia v zahraničí už teraz dokázal firmám zdvihnúť celkový obrat o 20 až 30 % a objem košíka zväčšiť v priemere o polovicu.

logo
Prečítajte si tiež:
17.6.2024 Martin Jamnický

Agentúra Moody´s: Hodnotenie Slovenska zostáva vysoké, no s negatívnym výhľadom

Aj tretia veľká ratingová agentúra ponechala, a teda neznížila Slovensku pôvodné hodnotenie. Po S&P a Fitch Rating aj Moody´s potvrdila ...

17.6.2024 Roland Régely

Na výšku úrokových sadzieb hypoték majú vplyv aj rozhodnutia slovenských politikov

Dopyt po nových hypotékach síce v prvom kvartáli tohto roka klesol na najnižšiu úroveň za posledných päť rokov, banky však zostávajú ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Od 1. júla sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie

Už o tri týždne, od 1. júla 2024, sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutých osôb. Zmenu v ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Kooperativa prináša do bratislavskej Trnávky 102 nájomných bytov

Poisťovňa Kooperativa po predchádzajúcich skúsenostiach v iných krajských mestách Slovenska rozbieha svoj prvý rozsiahly projekt ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

SAPI: Asociácia zameraná na obnoviteľné zdroje sa po novom zacieli najmä na udržateľnú energetiku

Najväčšia slovenská asociácia zameraná na obnoviteľné zdroje mení názov. Po novom sa Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Švajčiarska FlowBank prišla o licenciu a putuje do konkurzu

Ďalšia banka skrachovala. Do konkurzného konania vstúpila švajčiarska online maklérska a obchodná banka FlowBank so sídlom v Ženeve. O ...

16.6.2024 Redakcia FinReport

Počet kryptomenových bankomatov rastie, na celom svete ich je takmer 40-tisíc

Kryptomenám sa darí, a tak stúpa aj počet kryptomenových bankomatov. Úspešné obdobie však trvá len približne 10 posledných mesiacov, ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Najviac držiteľov kryptomien je medzi Indami, najvyššie výnosy však dosahujú Američania

Počet Američanov, ktorí prijímajú kryptomeny, stále rastie. V tomto roku ho podporuje nielen intenzívny záujem o nové technológie, ale aj ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša karty z recyklovaného plastu určené aj pre zrakovo hendikepovaných klientov

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že všetky platobné karty na trhu sú rovnaké. Formátom aj materiálom. Jediným zásadným na prvý pohľad ...

9.6.2024 Redakcia FinReport

Visa používa generatívnu umelú inteligenciu na potláčanie útokov „hrubou silou“

Kartová spoločnosť Visa predstavila generatívny nástroj umelej inteligencie na priraďovanie skóre rizika v reálnom čase transakciám v snahe ...

8.6.2024 Redakcia FinReport

Dve z troch finančných spoločností zažili vlani ransomvérový útok

Hoci celosvetový počet ransomvérových útokov vlani klesol o viac ako tretinu (o 36 %), finančné spoločnosti stále vnímajú hrozbu tohto ...

4.6.2024 Redakcia FinReport

mBank, ako prvá banka na Slovensku, prináša platenie prsteňom

Inovatívne spôsoby platenia posúvajú svoje hranice. Digitálna banka mBank sa spojila s Mastercard a Niceboy, a ako prvá na Slovensku uviedla na ...

3.6.2024 Redakcia FinReport

Nvidia stále rastie, už predbehla Apple a doháňa Microsoft

Spoločnosť Nvidia je fenomén, ktorý neprestáva udivovať. Keď tento americký výrobca čipov vlani v indexe S&P 500 skončil ako najsilnejší ...

2.6.2024 Redakcia FinReport

Výskumníci blockchainu používajú umelú inteligenciu na odhaľovanie podvodov v bitcoinoch

Umelá inteligencia je fenomén, ktorý vyvoláva veľké očakávania, no zároveň spôsobuje aj intenzívne obavy. Pri správnom využití však ...

1.6.2024 Redakcia FinReport

Brazílska digitálna banka Nubank prekročila hranicu 100 miliónov klientov

Brazílska neobanka Nubank má za sebou mimoriadne úspešné obdobie. Počas minulého roku dokázala vygenerovať tržby na úrovni 8 miliárd ...

31.5.2024 Redakcia FinReport

Mastercard spúšťa Európske centrum kybernetickej odolnosti

V rámci svojej európskej centrály spoločnosť Mastercard spustila prevádzku Európskeho centra kybernetickej odolnosti (European Cyber ...

28.5.2024 Redakcia FinReport

Očakávania vs. realita: Ako sa bude vyvíjať cena bitcoinu po jeho halvingu

Od halvingu bitcoinu prešiel už mesiac, no jeho cena nevystrelila prudko nahor, ako sa pôvodne očakávalo. Táto udalosť v živote najsilnejšej ...

27.5.2024 Redakcia FinReport

ETF fondy pomohli bitcoinu vystreliť nahor, teraz je na rade ethereum

Bitcoin si príchod spotových ETF fondov na trh vychutnal. Jeho cena stúpala už pri očakávaní ich spustenia, a potom, keď sa do investovania ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay