Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Internet na Slovensku funguje už tri desaťročia. Najnebezpečnejšie preň sú tieto hrozby

Redakcia FinReport FinTech Poslať

Práve uplynulo 30 rokov od spustenia internetu v bývalom Česko-Slovensku. Odvtedy sa stal bežnou súčasťou našich životov, pričom pokrytie domácností optickým internetom na Slovensku je na úrovni 52 – 55 %. Výhody, ktoré prináša, však sprevádza aj množstvo nástrah. Podvodníci využívajú sofistikované metódy, ako z používateľov vytiahnuť dôverné informácie, ktoré sa následne pokúšajú zneužiť. Ako predchádzať situáciám, ktoré by nás neskôr mohli mrzieť?

online podovdy

Foto: Shuttterstock

Obeťou môže byť úplne každý

Národný bezpečnostný úrad pravidelne upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa snažia ukradnúť citlivé informácie. Veľmi často sa zameriavajú na informácie, ako prístupové heslá či údaje k platobným kartám a účtom.

Online podvody zasahujú všetky vekové skupiny – mužov aj ženy. Takmer každý druhý Slovák má osobnú skúsenosť s nejakým typom podvodu na internete. Medzi tie najčastejšie využívané triky podvodníkov sú phishingové (podvodný mail) a vishingové (podvodná SMS) komunikácie.

Podvod, ktorý je ťažko rozpoznať

Podvodníci sú čoraz trúfalejší a neváhajú zneužiť na podvod aj renomované firmy. Svojim obetiam posielajú podvodné e-maily a vytvárajú falošné stránky známych spoločností s cieľom získať prístup k citlivým údajom a peniazom.

Prostredníctvom falošných e-shopov predávajú neexistujúci tovar, žiadajú o finančnú pomoc pre rodiny v sociálnej núdzi, ktoré ani neexistujú, či vystrašia klientov, že v počítači, respektíve v telefóne, majú nebezpečný vírus a ponúknu na inštaláciu program, ktorý ich má pred vírusom ochrániť. Namiesto pomoci si však občan stiahne program, ktorý sleduje dáta a citlivé údaje, ktoré podvodník následne zneužije.

Preto je potrebné vždy skontrolovať bezpečnosť danej stránky, nesťahovať si do zariadení aktualizácie z podozrivých adries a neplatiť za nevyžiadané služby.

Pozor na falošných zamestnancov banky

Jedným z najnovších fenoménov je telefonát, v ktorom sa podvodník predstaví ako zamestnanec banky a vystraší klienta, že na jeho karte práve prebieha podozrivá operácia. Následne mu ponúkne možnosť „zablokovať“ kartu, aby sa daná transakcia neuskutočnila, pričom si vyžiada všetky citlivé údaje a overovacie kódy.

Žiadna banka od svojich klientov nepožaduje citlivé dáta, heslá do bankovej aplikácie či internetbankingu, PIN číslo ku karte a podobne,“ varuje hovorkyňa Poštovej banky Lenka Kalafut Lendacká.

„Jediným spôsobom, ako minimalizovať riziko, že sa stanete obeťou internetového podvodu, je zvýšená obozretnosť. V prípade akéhokoľvek podozrenia si danú spoločnosť overte vhodným spôsobom a pokojne zavolajte na jej call centrum. Číslo si vždy overte na oficiálnej stránke danej spoločnosti, nikdy nie z podozrivého mailu, ktorý vám prišiel,“ dodáva hovorkyňa.

Positive

Partner témy

 

Čo robiť, ak sme už naleteli

Ak sa človek stal obeťou podvodu, je potrebné čo najrýchlejšie konať. „Pokiaľ podvodník získal akékoľvek prístupové heslá k bankovému účtu či platobnej karte, je potrebné čo najrýchlejšie kartu zablokovať a zmeniť heslá. Jednoducho a rýchlo sa to dá urobiť prostredníctvom internetbankingu,“ pokračuje banková hovorkyňa.

No pokiaľ ste v strese a neviete si poradiť, treba sa obrátiť na call centrum banky, kde pracovníci pomôžu vykonať potrebné úkony a poradia, čo ďalej. Rovnako je dôležité v prípade, že útočník vylákal od svojej obete aj prístupové heslá, zmeniť si ich a siahnuť po naozaj silných heslách. Primárne ide o heslá do internetbankingu, k mailovému účtu, ale aj do rôznych aplikácií, pretože sa  stáva, že ľudia často používajú rovnaké heslo úplne všade.

Obeť by sa tiež nemala báť podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. V prípade, že ide o podvodný e-shop, je vhodné kontaktovať Slovenskú obchodnú inšpekciu, a ak je to možné, poslať varovanie na e-mail: abuse@hoax.sk.

Päť krokov pre bezpečné používanie internetu

1) Pravidelne si meňte heslo do internetbankingu a nepoužívajte rovnaké heslo vo viacerých aplikáciách (v internetbankingu, na facebooku, v obľúbenom e-shope a podobne).

2) Vôbec nereagujte na podozrivo vyzerajúce maily, správy či telefonáty. Jednoducho ich vymažte. V prípade pochybností kontaktujte infolinky spoločností s cieľom overenia pravdivosti informácie, kontakty vždy hľadajte na oficiálnych stránkach spoločností.

3) Svoje bezpečnostné heslá, PIN-y či kódy nikdy nikomu nediktujte a neposielajte. Tieto citlivé údaje od vás vaša banka nikdy nežiada cez e-mail, SMS či v telefonáte (heslá, kódy, PIN-y, 3D secure kódy).

4) Nevolajte na telefónne čísla uvedené v podvodnej komunikácii – môžu byť spoplatnené.

5) Pri platbe kartou si vždy ešte predt ým, ako platbu potvrdíte, skontrolujte výšku platenej sumy aj v SMS s jednorazovým kódom pre 3D Secure alebo v aplikácii Bezpečné platby. 

logo
Prečítajte si tiež:
24.6.2024 Redakcia FinReport

Byrokracia v EÚ bujnie, nárasty sú v stovkách percent

Od prijatia Maastrichtskej zmluvy (od 1. januára 1994 do 1. januára 2024) sa počet právnych predpisov EÚ zvýšil o 729 % a od prijatia ...

24.6.2024 Redakcia FinReport

Dotácia na stravu pokračuje, žiadatelia o ňu musia splniť dve povinnosti

Zabezpečiť jedlo pre deti v školských zariadeniach, viesť ich k zdravým stravovacím návykom a odbremeniť rodičov od nadmerných ...

24.6.2024 Redakcia FinReport

Ekonomická situácia sa zlepšuje, odhady rastu sú čoraz optimistickejšie

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť zvýšila odhad tohtoročného rastu slovenskej ekonomiky na 2,7 %. Odvoláva sa pritom na nižšiu infláciu a ...

24.6.2024 Robert Juriš

Katastrofické scenáre o nesplácaní hypoték sa nenaplnili, objem poskytnutých úverov začal rásť

Trh s hypotékami pomaly opäť začína ožívať. Jeden zo samostatných finančných agentov pôsobiacich na slovenskom trhu tvrdí, že za menej ...

24.6.2024 Redakcia FinReport

NKÚ: Slovensko zaostáva v strategickom riadení aj vo vyvodzovaní osobnej zodpovednosti

Slovensko potrebuje jasnú stratégiu smerovania, lebo na súčasnej ceste dlhodobého udržateľného rozvoja sa čoraz viac potáca, zraňuje a ...

24.6.2024 Mário Špilberger

Ponúk na skrátený úväzok je málo. Ako sa na ňom dohodnúť so zamestnávateľom?

Ženy s malými deťmi, študenti či seniori často túžia po práci na skrátený úväzok. Momentálne sú vo výhode tí, ktorí hľadajú menej ...

23.6.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Každý druhý Slovák už platí mobilom a každý piaty hodinkami

Nákupné zvyky slovenských zákazníkov sa vyvíjajú. Drvivá väčšina ľudí sa nezaobíde bez smartfónu, čo sa prejavuje aj na rýchlom ...

22.6.2024 Redakcia FinReport

Visa a Mastercard ponúkli takmer 200 miliónov dolárov na urovnanie skupinovej žaloby

Visa a Mastercard sa dohodli, že zaplatia 197 miliónov dolárov za urovnanie dlhotrvajúcej skupinovej žaloby, ktorá ich obviňuje z umelo ...

20.6.2024 Mário Špilberger

Bezpečnosť smart platieb má klient vo svojich rukách

Platili ste už mobilom, hodinkami alebo inteligentným prsteňom? Smart platby sú pohodlné, rýchle a zachránia nás v prípade, ak sme si doma ...

18.6.2024 Redakcia FinReport

Mastercard chce poslať tradičné opisovanie čísla karty do zabudnutia

Spoločnosť Mastercard zverejnila svoju víziu stopercentnej tokenizácie online elektronického obchodu v Európe do konca aktuálnej dekády, teda ...

18.6.2024 Redakcia FinReport

Rekordné čísla spoločnosti Nvidia: Päťročná návratnosť akcií stúpla na 2 855 %

Cena akcií spoločnosti Nvidia pôsobiacej v oblasti čipov a umelej inteligencie od začiatku tohto roka prudko vzrástla. Investorom do jej akcií ...

16.6.2024 Redakcia FinReport

Počet kryptomenových bankomatov rastie, na celom svete ich je takmer 40-tisíc

Kryptomenám sa darí, a tak stúpa aj počet kryptomenových bankomatov. Úspešné obdobie však trvá len približne 10 posledných mesiacov, ...

15.6.2024 Redakcia FinReport

Najviac držiteľov kryptomien je medzi Indami, najvyššie výnosy však dosahujú Američania

Počet Američanov, ktorí prijímajú kryptomeny, stále rastie. V tomto roku ho podporuje nielen intenzívny záujem o nové technológie, ale aj ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša karty z recyklovaného plastu určené aj pre zrakovo hendikepovaných klientov

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že všetky platobné karty na trhu sú rovnaké. Formátom aj materiálom. Jediným zásadným na prvý pohľad ...

9.6.2024 Redakcia FinReport

Visa používa generatívnu umelú inteligenciu na potláčanie útokov „hrubou silou“

Kartová spoločnosť Visa predstavila generatívny nástroj umelej inteligencie na priraďovanie skóre rizika v reálnom čase transakciám v snahe ...

8.6.2024 Redakcia FinReport

Dve z troch finančných spoločností zažili vlani ransomvérový útok

Hoci celosvetový počet ransomvérových útokov vlani klesol o viac ako tretinu (o 36 %), finančné spoločnosti stále vnímajú hrozbu tohto ...

4.6.2024 Redakcia FinReport

mBank, ako prvá banka na Slovensku, prináša platenie prsteňom

Inovatívne spôsoby platenia posúvajú svoje hranice. Digitálna banka mBank sa spojila s Mastercard a Niceboy, a ako prvá na Slovensku uviedla na ...

3.6.2024 Redakcia FinReport

Nvidia stále rastie, už predbehla Apple a doháňa Microsoft

Spoločnosť Nvidia je fenomén, ktorý neprestáva udivovať. Keď tento americký výrobca čipov vlani v indexe S&P 500 skončil ako najsilnejší ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay