Gamifikácia ako kľúč nielen k finančnej gramotnosti, ale aj k spoločenskému statusu vo virtuálnej realite
Gamifikácia sa javí ako funkčný spôsob výučby finančnej gramotnosti pre deti i dospelých. To bolo jedno z posolstiev nedávnej konferencie Finweek, ktorá do diskusie zapojila odborníkov na financie a vzdelávanie. Podľa nich sú hry zaujímavou alternatívou vzdelávania a prax ukazuje, že v technológiách 21. storočia zohrajú nezameniteľnú úlohu.

Foto: Shutterstock
Keď vyhrávajú všetci
Pod gamifikáciou si možno predstaviť herné prvky a dizajn v nehernom kontexte, teda s iným cieľom ako je samotné hranie hry. Zatiaľ čo pri počítačových hrách ide predovšetkým o zábavu a pôžitok zo samotného hrania, gamifikácia využíva herné prvky na riešenie problémov a výziev v reálnom živote.
V súčasnosti sa bežný používateľ internetu môže stretnúť s gamifikáciou v mobilných aplikáciách, ktoré pomáhajú riešiť každodenné situácie. Ide napríklad o navigačnú aplikáciu Waze s čerstvými dopravnými informáciami, appku Duolingo schopnú učiť cudzie jazyky alebo svetoznámu sieť LinkedIn, ktorá pomáha nájsť prácu a slúži ako komunikačný kanál firiem a jednotlivcov.
Čím sa tieto aplikácie líšia od ostatných? Okrem bežných funkcionalít siahli ich tvorcovia aj po gamifikácii, teda odmeňovaní svojich používateľov hravou formou. Špeciálne body, odznaky či virtuálne doplnky získavajú používatelia appky pri zlepšovaní seba i svojho okolia. Dosiahnutými výsledkami sa následne môžu „pochváliť“ priamo v aplikácii, prípadne sa ich avatar objavuje v rôznych rebríčkoch úspešnosti, čím sa otvárajú možnosti súperenia so svojimi blízkymi, ale aj neznámymi ľuďmi.
Pointou však nie je dehonestovať hráčov, ktorí nedostali odznak, prípadne nie sú umiestnení v rebríčku najlepších, vysvetľujú odborníci na gamifikáciu. Z aplikácií si aj neúspešní uchádzači o odznaky majú „odniesť“ približne rovnaké vedomosti ako víťazi a odmenení. Tento princíp má veľký potenciál napríklad pri vzdelávaní detí, mládeže i dospelých o finančnej gramotnosti.
Gamifikácia v školách
Princíp gamifikácie vo svete postupne preniká aj do školského prostredia a vzdelávania dospelých. Môže to pomôcť najmä na Slovensku, kde je situácia s finančnou gramotnosťou alarmujúca a výsledky vedomostných testov dospelých i detí sú najhoršie v celej Európskej únii. K implementácii gamifikácie do vzdelávania však dochádza u nás len veľmi zriedka. Experti na jednej strane oceňujú nadštandardnú prácu jednotlivcov z radov učiteľov, ktorí už o takéto techniky prejavili záujem a aplikujú ich, no zároveň upozorňujú, že na Slovensku je v radoch pedagógov ešte stále viac takých, ktorí nové techniky neuplatňujú, ani sa o ne aktívne nezaujímajú. V mnohých prípadoch je tiež zásadnou prekážkou vedenie školy, ktoré sa drží starých osnov a nové zavedie len vtedy, ak je k tomu prinútené zákonom.
Gamifikácia aj vo finančných produktoch
Vzdelávanie a pocit výnimočnosti pri gamifikácii dostali úplne iný rozmer aj pri technológiách 21. storočia, ako je napríklad blockchain. Blockchain a NFT, teda takzvané nezameniteľné tokeny, sú podľa odborníkov na financie veľmi živými organizmami a ich potenciál na finančnom trhu je mimoriadne silný. V súčasnosti pribúda množstvo spôsobov, ako vďaka gamifikácii možno technológiu blockchainu, ale aj kryptomien, využiť v dobro nielen jednotlivca, ale napokon aj celej spoločnosti.
Prvky gamifikácie sa čoraz častejšie objavujú aj vo finančných produktoch, ktoré ich pretvárajú do zábavnej formy. Tej spotrebitelia rozumejú aj v prípade, ak ide o náročnejšie produkty, ako napríklad opcie či obchodovanie s cennými papiermi.
Nielen deti, ale aj dospelí sa dnes prostredníctvom webových či mobilných aplikácií môžu lepšie naučiť hospodáriť s peniazmi, ale aj rozpoznať podvodníkov na internete. Na Slovensku funguje napríklad iniciatíva 5peňazí, ktorou sa Ministerstvo financií SR a Národná banka Slovenska snažia zvrátiť nepriaznivý vývoj finančnej gramotnosti.
S gamifikáciou ako nástrojom na vysvetľovanie zložitých finančných produktov majú dobré skúsenosti aj v susednom Česku. Tam sa o osvetu snaží komunita kryptonadšencov s názvom Holky v kryptu, ktorá navštevuje tamojšie školy a cez praktické príklady a workshopy učí mládež o kryptomenách a blockchaine.
Partner témy
Token ako vstupenka do klubu
Kryptomeny zatiaľ nemajú svoje stabilné miesto v tradičných finančných systémoch, no o technológii blockchain sa to už povedať nedá. O túto formu decentralizovanej databázy sa zaujímajú už aj najväčšie finančné inštitúcie na svete. Blockchain má zatiaľ veľké uplatnenie najmä v takzvanom DeFi systéme, čo je v podstate opak bežného finančného systému, respektíve decentralizovaný systém financií. DeFi si možno predstaviť ako súbor aplikácií, ktoré sú prevažne postavené na blockchaine kryptomeny ethereum a svojím spôsobom vedia nahradiť centralizované služby od tradičných bánk či fintechov, ako sú Revolut či Vivid, a stoja mimo bežných zaužívaných pravidiel finančného sveta. V DeFi svete sa dnes aj bežný smrteľník vďaka gamifikácii vie stať virtuálnym akcionárom a rozhodovať o osude niektorých firiem. Ak sa vám napríklad darí v hernom či virtuálnom svete, postupne získavate unikátne NFT, respektíve tokeny, a teda aj hlasovacie práva. Samotné protokoly fungujú ako akciové spoločnosti, prebiehajú tam pravidelné verejné stretnutia a aj bežný smrteľník vidí vďaka tokenom veci „za oponou“.
Gamifikácia vo svete videohier
Princíp gamifikácie sa v „kryptosvete“ uplatňuje už niekoľko rokov, no až s narastajúcou popularitou blockchainových technológií došlo k zapojeniu väčších firiem do sveta decentralizovaných financií. Dobre to vidno napríklad aj v odvetví videohier, ktoré boli akýmsi predchodcom gamifikácie.
V hernom priemysle však možno pozorovať aj dva rôzne prístupy. Veľké herné platformy sa spoliehajú na tradičných výrobcov videohier, ktorí sú schopní zapracovať prvky gamifikácie do počítačových hier takým spôsobom, aby na tom zarobili všetci okrem hráčov. Tí si okrem samotnej hry musia dodatočne kupovať rôzne vylepšenia, no aj s rizikom, že pri páde serverov či útokoch hekerov o tieto odznaky a dosiahnuté úspechy môžu kedykoľvek prísť.
Opačným smerom idú takzvané blockchainové hry, pri ktorých podobné problémy nehrozia, píše portál Coindesk. Ich kvalita v grafickom i hernom spracovaní síce nie je na takej technologickej úrovni ako v prípade tradičných vývojárov hier, no hráči NFT hier majú istotu, že o svoje odznaky, postavenie v rebríčkoch či vylepšenia vďaka spoľahlivej technológii blockchainu neprídu. Zároveň je pre NFT hráčov zaujímavé aj to, že si hraním môžu prilepšiť nielen získavaním unikátnych tokenov, ale môžu tiež ťažiť rôzne kryptomeny, prípadne vlastniť iné výhody vo virtuálnom svete.
A kým veľké herné platformy o blockchainových hrách nechcú ani počuť, menšie v nich vidia šancu zárobku a rastu popularity. Demonštruje to reakcia na rozhodnutie najväčšej hernej platformy na svete – Steam, ktorá v októbri tohto roku zablokovala všetky hry využívajúce blockchain, kryptomeny alebo NFT, pretože z týchto projektov nemá žiadne zisky.
Toto rozhodnutie privítal konkurenčný Epic Game Store, ktorý dal zelenú hrám využívajúcim technológie blockchain a NFT, pokiaľ vývojári dodržia príslušné zákony a zverejnia ich podmienky.
Dva a pol miliardy za herné „vylepšováky“
Najpopulárnejšími titulmi blockchainových hier sú dnes Axie Infinity, Star Atlas či Illuvium, ktoré do sveta kryptohier kombinujú prvky z obľúbených titulov z minulosti okorenené novými funkciami vďaka blockchainovej technológii. Nič vám tieto hry nehovoria? Vo svete sú však mimoriadne populárne. Svedčí o tom napríklad aj fakt, že celkové tržby tvorcov Axie Infinity doteraz dosiahli 2,5 miliardy amerických dolárov. Firma pritom získava peniaze len od hráčov, ktorí si nakupujú herné vylepšenia či nové postavy.
Motivácia nielen pre hráčov
Technologický pokrok bude spolu s gamifikáciou podľa expertov dostávať nové podoby a postupne bude prenikať aj do neherných oblastí.
V niektorých krajinách bude realitou, že sa táto technika stane bežnou súčasťou vyučovacieho procesu, ktorý sa skôr či neskôr prispôsobí potrebám modernej doby.
Blockchain aj v stávkovom biznise
Technológia blockchainu môže podľa odborníkov vyriešiť aj problémy tradičných stávkových kancelárií. Prináša transparentnosť, vysokú bezpečnosť, znemožňuje manipuláciu s vkladmi a zmenu podmienok počas hry a zaručuje okamžitú výplatu výhry. Jedným z takýchto príkladov je aj decentralizovaná platforma Bethereum stávkovania poháňaná blockchainom, kde je stávkovanie s priateľmi a ostatnými hráčmi, nie proti bookmakerovi. Bethereum do veľkej miery využíva aj prvky gamifikácie, čo je v tradičných stávkových kanceláriách takmer nemožné.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Toto sú najlepšie akcie na európskom trhu
- 2.Rok 2023 patrí k najškodovejším rokom v histórii Slovenska, najviac škôd vzniká v júli
- 3.Banky predstavujú klientom nové lákadlá. Zaplatia za založenie účtu, odpustia mesačné poplatky
- 4.NBS: Životné náklady pre jednočlennú domácnosť vlani narástli z 335 na 395 eur
- 5.Odvod z hazardných hier za rok 2024 priniesol do štátneho rozpočtu 347 miliónov Eur