Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Gamifikácia ako kľúč nielen k finančnej gramotnosti, ale aj k spoločenskému statusu vo virtuálnej realite

Roland Régely FinTech Poslať

Gamifikácia sa javí ako funkčný spôsob výučby finančnej gramotnosti pre deti i dospelých. To bolo jedno z posolstiev nedávnej konferencie Finweek, ktorá do diskusie zapojila odborníkov na financie a vzdelávanie. Podľa nich sú hry zaujímavou alternatívou vzdelávania a prax ukazuje, že v technológiách 21. storočia zohrajú nezameniteľnú úlohu.

gamifikácia

Foto: Shutterstock

Keď vyhrávajú všetci

Pod gamifikáciou si možno predstaviť herné prvky a dizajn v nehernom kontexte, teda s iným cieľom ako je samotné hranie hry. Zatiaľ čo pri počítačových hrách ide predovšetkým o zábavu a pôžitok zo samotného hrania, gamifikácia využíva herné prvky na riešenie problémov a výziev v reálnom živote. 

V súčasnosti sa bežný používateľ internetu môže stretnúť s gamifikáciou v mobilných aplikáciách, ktoré pomáhajú riešiť každodenné situácie. Ide napríklad o navigačnú aplikáciu Waze s čerstvými dopravnými informáciami, appku Duolingo schopnú učiť cudzie jazyky alebo svetoznámu sieť LinkedIn, ktorá pomáha nájsť prácu a slúži ako komunikačný kanál firiem a jednotlivcov. 

Čím sa tieto aplikácie líšia od ostatných? Okrem bežných funkcionalít siahli ich tvorcovia aj po gamifikácii, teda odmeňovaní svojich používateľov hravou formou. Špeciálne body, odznaky či virtuálne doplnky získavajú používatelia appky pri zlepšovaní seba i svojho okolia. Dosiahnutými výsledkami sa následne môžu „pochváliť“ priamo v aplikácii, prípadne sa ich avatar objavuje v rôznych rebríčkoch úspešnosti, čím sa otvárajú možnosti súperenia so svojimi blízkymi, ale aj neznámymi ľuďmi. 

Pointou však nie je dehonestovať hráčov, ktorí nedostali odznak, prípadne nie sú umiestnení v rebríčku najlepších, vysvetľujú odborníci na gamifikáciu. Z aplikácií si aj neúspešní uchádzači o odznaky majú odniesť približne rovnaké vedomosti ako víťazi a odmenení. Tento princíp má veľký potenciál napríklad pri vzdelávaní detí, mládeže i dospelých o finančnej gramotnosti. 

Gamifikácia v školách

Princíp gamifikácie vo svete postupne preniká aj do školského prostredia a vzdelávania dospelých. Môže to pomôcť najmä na Slovensku, kde je situácia s finančnou gramotnosťou alarmujúca a výsledky vedomostných testov dospelých i detí sú najhoršie v celej Európskej únii. K implementácii gamifikácie do vzdelávania však dochádza u nás len veľmi zriedka. Experti na jednej strane oceňujú nadštandardnú prácu jednotlivcov z radov učiteľov, ktorí už o takéto techniky prejavili záujem a aplikujú ich, no zároveň upozorňujú, že na Slovensku je v radoch pedagógov ešte stále viac takých, ktorí nové techniky neuplatňujú, ani sa o ne aktívne nezaujímajú. V mnohých prípadoch je tiež zásadnou prekážkou vedenie školy, ktoré sa drží starých osnov a nové zavedie len vtedy, ak je k tomu prinútené zákonom. 

Gamifikácia aj vo finančných produktoch

Vzdelávanie a pocit výnimočnosti pri gamifikácii dostali úplne iný rozmer aj pri technológiách 21. storočia, ako je napríklad blockchain. Blockchain a NFT, teda takzvané nezameniteľné tokeny, sú podľa odborníkov na financie veľmi živými organizmami a ich potenciál na finančnom trhu je mimoriadne silný. V súčasnosti pribúda množstvo spôsobov, ako vďaka gamifikácii možno technológiu blockchainu, ale aj kryptomien, využiť v dobro nielen jednotlivca, ale napokon aj celej spoločnosti. 

Prvky gamifikácie sa čoraz častejšie objavujú aj vo finančných produktoch, ktoré ich pretvárajú do zábavnej formy. Tej spotrebitelia rozumejú aj v prípade, ak ide o náročnejšie produkty, ako napríklad opcie či obchodovanie s cennými papiermi.

Nielen deti, ale aj dospelí sa dnes prostredníctvom webových či mobilných aplikácií môžu lepšie naučiť hospodáriť s peniazmi, ale aj rozpoznať podvodníkov na internete. Na Slovensku funguje napríklad iniciatíva 5peňazí, ktorou sa Ministerstvo financií SR a Národná banka Slovenska snažia zvrátiť nepriaznivý vývoj finančnej gramotnosti.

S gamifikáciou ako nástrojom na vysvetľovanie zložitých finančných produktov majú dobré skúsenosti aj v susednom Česku. Tam sa o osvetu snaží komunita kryptonadšencov s názvom Holky v kryptu, ktorá navštevuje tamojšie školy a cez praktické príklady a workshopy učí mládež o kryptomenách a blockchaine.

https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm

Positive

Partner témy

Token ako vstupenka do klubu

Kryptomeny zatiaľ nemajú svoje stabilné miesto v tradičných finančných systémoch, no o technológii blockchain sa to už povedať nedá. O túto formu decentralizovanej databázy sa zaujímajú už aj najväčšie finančné inštitúcie na svete. Blockchain má zatiaľ veľké uplatnenie najmä v takzvanom DeFi systéme, čo je v podstate opak bežného finančného systému, respektíve decentralizovaný systém financií. DeFi si možno predstaviť ako súbor aplikácií, ktoré sú prevažne postavené na blockchaine kryptomeny ethereum a svojím spôsobom vedia nahradiť centralizované služby od tradičných bánk či fintechov, ako sú Revolut či Vivid, a stoja mimo bežných zaužívaných pravidiel finančného sveta. V DeFi svete sa dnes aj bežný smrteľník vďaka gamifikácii vie stať virtuálnym akcionárom a rozhodovať o osude niektorých firiem. Ak sa vám napríklad darí v hernom či virtuálnom svete, postupne získavate unikátne NFT, respektíve tokeny, a teda aj hlasovacie práva. Samotné protokoly fungujú ako akciové spoločnosti, prebiehajú tam pravidelné verejné stretnutia a aj bežný smrteľník vidí vďaka tokenom veci „za oponou“.

Gamifikácia vo svete videohier

Princíp gamifikácie sa v „kryptosvete“ uplatňuje už niekoľko rokov, no až s narastajúcou popularitou blockchainových technológií došlo k zapojeniu väčších firiem do sveta decentralizovaných financií. Dobre to vidno napríklad aj v odvetví videohier, ktoré boli akýmsi predchodcom gamifikácie. 

V hernom priemysle však možno pozorovať aj dva rôzne prístupy. Veľké herné platformy sa spoliehajú na tradičných výrobcov videohier, ktorí sú schopní zapracovať prvky gamifikácie do počítačových hier takým spôsobom, aby na tom zarobili všetci okrem hráčov. Tí si okrem samotnej hry musia dodatočne kupovať rôzne vylepšenia, no aj s rizikom, že pri páde serverov či útokoch hekerov o tieto odznaky a dosiahnuté úspechy môžu kedykoľvek prísť. 

Opačným smerom idú takzvané blockchainové hry, pri ktorých podobné problémy nehrozia, píše portál Coindesk. Ich kvalita v grafickom i hernom spracovaní síce nie je na takej technologickej úrovni ako v prípade tradičných vývojárov hier, no hráči NFT hier majú istotu, že o svoje odznaky, postavenie v rebríčkoch či vylepšenia vďaka spoľahlivej technológii blockchainu neprídu. Zároveň je pre NFT hráčov zaujímavé aj to, že si hraním môžu prilepšiť nielen získavaním unikátnych tokenov, ale môžu tiež ťažiť rôzne kryptomeny, prípadne vlastniť iné výhody vo virtuálnom svete.

A kým veľké herné platformy o blockchainových hrách nechcú ani počuť, menšie v nich vidia šancu zárobku a rastu popularity. Demonštruje to reakcia na rozhodnutie najväčšej hernej platformy na svete – Steam, ktorá v októbri tohto roku zablokovala všetky hry využívajúce blockchain, kryptomeny alebo NFT, pretože z týchto projektov nemá žiadne zisky. 

Toto rozhodnutie privítal konkurenčný Epic Game Store, ktorý dal zelenú hrám využívajúcim technológie blockchain a NFT, pokiaľ vývojári dodržia príslušné zákony a zverejnia ich podmienky. 

Dva a pol miliardy za herné „vylepšováky“

Najpopulárnejšími titulmi blockchainových hier sú dnes Axie Infinity, Star Atlas či Illuvium, ktoré do sveta kryptohier kombinujú prvky z obľúbených titulov z minulosti okorenené novými funkciami vďaka blockchainovej technológii. Nič vám tieto hry nehovoria? Vo svete sú však mimoriadne populárne. Svedčí o tom napríklad aj fakt, že celkové tržby tvorcov Axie Infinity doteraz dosiahli 2,5 miliardy amerických dolárov. Firma pritom získava peniaze len od hráčov, ktorí si nakupujú herné vylepšenia či nové postavy.

Motivácia nielen pre hráčov

Technologický pokrok bude spolu s gamifikáciou podľa expertov dostávať nové podoby a postupne bude prenikať aj do neherných oblastí. 

V niektorých krajinách bude realitou, že sa táto technika stane bežnou súčasťou vyučovacieho procesu, ktorý sa skôr či neskôr prispôsobí potrebám modernej doby.

Blockchain aj v stávkovom biznise

Technológia blockchainu môže podľa odborníkov vyriešiť aj problémy tradičných stávkových kancelárií. Prináša transparentnosť, vysokú bezpečnosť, znemožňuje manipuláciu s vkladmi a zmenu podmienok počas hry a zaručuje okamžitú výplatu výhry. Jedným z takýchto príkladov je aj decentralizovaná platforma Bethereum stávkovania poháňaná blockchainom, kde je stávkovanie s priateľmi a ostatnými hráčmi, nie proti bookmakerovi. Bethereum do veľkej miery využíva aj prvky gamifikácie, čo je v tradičných stávkových kanceláriách takmer nemožné.

logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

22.4.2024 Robert Juriš

Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal

Zrejme najsledovanejšia udalosť roka vo svete kryptomien sa stala realitou. Takzvaný halving bitcoinu sa udial v noci z 19. na 20. apríla 2024. ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Priložte, kliknite a plaťte – priepasť medzi digitálnymi platbami a hotovosťou sa zväčšuje

Používanie digitálnych platieb je už niekoľko rokov stále na vzostupe. Inak to nebolo ani vlani, keď ich počet vo svete stúpal, kým počet ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

17.4.2024 Robert Juriš

Revolut varuje pred dramatickým nárastom počtu falošných pracovných ponúk a investičných podvodov

Počet falošných pracovných ponúk v minulom roku vzrástol o 1 200 % a investičné podvody zaznamenali 142-percentný nárast. Vo svojej správe ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

8.4.2024 Martin Jamnický

Kryptomenovými víťazmi v prvom štvrťroku tohto roku sú Shiba Inu a dogecoin

Kryptomenový ošiaľ v úvode tohto roku vystrelil nahor viacero kryptomien, ktoré v minulosti zaznamenali skôr striedavé úspechy. Hoci ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Mastercard pripravuje finančný nástroj na správu predplatného s podporou bankovníctva

Spoločnosť Mastercard sa pripravuje na spustenie nového otvoreného finančného nástroja na správu predplatného s podporou bankovníctva, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Nie umelej inteligencii pri tvorbe štrukturálnych modelov centrálnych bánk

Hitom postkovidového obdobia nielen medzi priaznivcami technológií, ale aj u širokej verejnosti je umelá inteligencia. V mnohých odvetviach sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay