Hľadaj

Gamifikácia ako kľúč nielen k finančnej gramotnosti, ale aj k spoločenskému statusu vo virtuálnej realite

Roland Régely FinTech Poslať

Gamifikácia sa javí ako funkčný spôsob výučby finančnej gramotnosti pre deti i dospelých. To bolo jedno z posolstiev nedávnej konferencie Finweek, ktorá do diskusie zapojila odborníkov na financie a vzdelávanie. Podľa nich sú hry zaujímavou alternatívou vzdelávania a prax ukazuje, že v technológiách 21. storočia zohrajú nezameniteľnú úlohu.

gamifikácia

Foto: Shutterstock

Keď vyhrávajú všetci

Pod gamifikáciou si možno predstaviť herné prvky a dizajn v nehernom kontexte, teda s iným cieľom ako je samotné hranie hry. Zatiaľ čo pri počítačových hrách ide predovšetkým o zábavu a pôžitok zo samotného hrania, gamifikácia využíva herné prvky na riešenie problémov a výziev v reálnom živote. 

V súčasnosti sa bežný používateľ internetu môže stretnúť s gamifikáciou v mobilných aplikáciách, ktoré pomáhajú riešiť každodenné situácie. Ide napríklad o navigačnú aplikáciu Waze s čerstvými dopravnými informáciami, appku Duolingo schopnú učiť cudzie jazyky alebo svetoznámu sieť LinkedIn, ktorá pomáha nájsť prácu a slúži ako komunikačný kanál firiem a jednotlivcov. 

Čím sa tieto aplikácie líšia od ostatných? Okrem bežných funkcionalít siahli ich tvorcovia aj po gamifikácii, teda odmeňovaní svojich používateľov hravou formou. Špeciálne body, odznaky či virtuálne doplnky získavajú používatelia appky pri zlepšovaní seba i svojho okolia. Dosiahnutými výsledkami sa následne môžu „pochváliť“ priamo v aplikácii, prípadne sa ich avatar objavuje v rôznych rebríčkoch úspešnosti, čím sa otvárajú možnosti súperenia so svojimi blízkymi, ale aj neznámymi ľuďmi. 

Pointou však nie je dehonestovať hráčov, ktorí nedostali odznak, prípadne nie sú umiestnení v rebríčku najlepších, vysvetľujú odborníci na gamifikáciu. Z aplikácií si aj neúspešní uchádzači o odznaky majú odniesť približne rovnaké vedomosti ako víťazi a odmenení. Tento princíp má veľký potenciál napríklad pri vzdelávaní detí, mládeže i dospelých o finančnej gramotnosti. 

Gamifikácia v školách

Princíp gamifikácie vo svete postupne preniká aj do školského prostredia a vzdelávania dospelých. Môže to pomôcť najmä na Slovensku, kde je situácia s finančnou gramotnosťou alarmujúca a výsledky vedomostných testov dospelých i detí sú najhoršie v celej Európskej únii. K implementácii gamifikácie do vzdelávania však dochádza u nás len veľmi zriedka. Experti na jednej strane oceňujú nadštandardnú prácu jednotlivcov z radov učiteľov, ktorí už o takéto techniky prejavili záujem a aplikujú ich, no zároveň upozorňujú, že na Slovensku je v radoch pedagógov ešte stále viac takých, ktorí nové techniky neuplatňujú, ani sa o ne aktívne nezaujímajú. V mnohých prípadoch je tiež zásadnou prekážkou vedenie školy, ktoré sa drží starých osnov a nové zavedie len vtedy, ak je k tomu prinútené zákonom. 

Gamifikácia aj vo finančných produktoch

Vzdelávanie a pocit výnimočnosti pri gamifikácii dostali úplne iný rozmer aj pri technológiách 21. storočia, ako je napríklad blockchain. Blockchain a NFT, teda takzvané nezameniteľné tokeny, sú podľa odborníkov na financie veľmi živými organizmami a ich potenciál na finančnom trhu je mimoriadne silný. V súčasnosti pribúda množstvo spôsobov, ako vďaka gamifikácii možno technológiu blockchainu, ale aj kryptomien, využiť v dobro nielen jednotlivca, ale napokon aj celej spoločnosti. 

Prvky gamifikácie sa čoraz častejšie objavujú aj vo finančných produktoch, ktoré ich pretvárajú do zábavnej formy. Tej spotrebitelia rozumejú aj v prípade, ak ide o náročnejšie produkty, ako napríklad opcie či obchodovanie s cennými papiermi.

Nielen deti, ale aj dospelí sa dnes prostredníctvom webových či mobilných aplikácií môžu lepšie naučiť hospodáriť s peniazmi, ale aj rozpoznať podvodníkov na internete. Na Slovensku funguje napríklad iniciatíva 5peňazí, ktorou sa Ministerstvo financií SR a Národná banka Slovenska snažia zvrátiť nepriaznivý vývoj finančnej gramotnosti.

S gamifikáciou ako nástrojom na vysvetľovanie zložitých finančných produktov majú dobré skúsenosti aj v susednom Česku. Tam sa o osvetu snaží komunita kryptonadšencov s názvom Holky v kryptu, ktorá navštevuje tamojšie školy a cez praktické príklady a workshopy učí mládež o kryptomenách a blockchaine.

https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm

Positive

Partner témy

Token ako vstupenka do klubu

Kryptomeny zatiaľ nemajú svoje stabilné miesto v tradičných finančných systémoch, no o technológii blockchain sa to už povedať nedá. O túto formu decentralizovanej databázy sa zaujímajú už aj najväčšie finančné inštitúcie na svete. Blockchain má zatiaľ veľké uplatnenie najmä v takzvanom DeFi systéme, čo je v podstate opak bežného finančného systému, respektíve decentralizovaný systém financií. DeFi si možno predstaviť ako súbor aplikácií, ktoré sú prevažne postavené na blockchaine kryptomeny ethereum a svojím spôsobom vedia nahradiť centralizované služby od tradičných bánk či fintechov, ako sú Revolut či Vivid, a stoja mimo bežných zaužívaných pravidiel finančného sveta. V DeFi svete sa dnes aj bežný smrteľník vďaka gamifikácii vie stať virtuálnym akcionárom a rozhodovať o osude niektorých firiem. Ak sa vám napríklad darí v hernom či virtuálnom svete, postupne získavate unikátne NFT, respektíve tokeny, a teda aj hlasovacie práva. Samotné protokoly fungujú ako akciové spoločnosti, prebiehajú tam pravidelné verejné stretnutia a aj bežný smrteľník vidí vďaka tokenom veci „za oponou“.

Gamifikácia vo svete videohier

Princíp gamifikácie sa v „kryptosvete“ uplatňuje už niekoľko rokov, no až s narastajúcou popularitou blockchainových technológií došlo k zapojeniu väčších firiem do sveta decentralizovaných financií. Dobre to vidno napríklad aj v odvetví videohier, ktoré boli akýmsi predchodcom gamifikácie. 

V hernom priemysle však možno pozorovať aj dva rôzne prístupy. Veľké herné platformy sa spoliehajú na tradičných výrobcov videohier, ktorí sú schopní zapracovať prvky gamifikácie do počítačových hier takým spôsobom, aby na tom zarobili všetci okrem hráčov. Tí si okrem samotnej hry musia dodatočne kupovať rôzne vylepšenia, no aj s rizikom, že pri páde serverov či útokoch hekerov o tieto odznaky a dosiahnuté úspechy môžu kedykoľvek prísť. 

Opačným smerom idú takzvané blockchainové hry, pri ktorých podobné problémy nehrozia, píše portál Coindesk. Ich kvalita v grafickom i hernom spracovaní síce nie je na takej technologickej úrovni ako v prípade tradičných vývojárov hier, no hráči NFT hier majú istotu, že o svoje odznaky, postavenie v rebríčkoch či vylepšenia vďaka spoľahlivej technológii blockchainu neprídu. Zároveň je pre NFT hráčov zaujímavé aj to, že si hraním môžu prilepšiť nielen získavaním unikátnych tokenov, ale môžu tiež ťažiť rôzne kryptomeny, prípadne vlastniť iné výhody vo virtuálnom svete.

A kým veľké herné platformy o blockchainových hrách nechcú ani počuť, menšie v nich vidia šancu zárobku a rastu popularity. Demonštruje to reakcia na rozhodnutie najväčšej hernej platformy na svete – Steam, ktorá v októbri tohto roku zablokovala všetky hry využívajúce blockchain, kryptomeny alebo NFT, pretože z týchto projektov nemá žiadne zisky. 

Toto rozhodnutie privítal konkurenčný Epic Game Store, ktorý dal zelenú hrám využívajúcim technológie blockchain a NFT, pokiaľ vývojári dodržia príslušné zákony a zverejnia ich podmienky. 

Dva a pol miliardy za herné „vylepšováky“

Najpopulárnejšími titulmi blockchainových hier sú dnes Axie Infinity, Star Atlas či Illuvium, ktoré do sveta kryptohier kombinujú prvky z obľúbených titulov z minulosti okorenené novými funkciami vďaka blockchainovej technológii. Nič vám tieto hry nehovoria? Vo svete sú však mimoriadne populárne. Svedčí o tom napríklad aj fakt, že celkové tržby tvorcov Axie Infinity doteraz dosiahli 2,5 miliardy amerických dolárov. Firma pritom získava peniaze len od hráčov, ktorí si nakupujú herné vylepšenia či nové postavy.

Motivácia nielen pre hráčov

Technologický pokrok bude spolu s gamifikáciou podľa expertov dostávať nové podoby a postupne bude prenikať aj do neherných oblastí. 

V niektorých krajinách bude realitou, že sa táto technika stane bežnou súčasťou vyučovacieho procesu, ktorý sa skôr či neskôr prispôsobí potrebám modernej doby.

Blockchain aj v stávkovom biznise

Technológia blockchainu môže podľa odborníkov vyriešiť aj problémy tradičných stávkových kancelárií. Prináša transparentnosť, vysokú bezpečnosť, znemožňuje manipuláciu s vkladmi a zmenu podmienok počas hry a zaručuje okamžitú výplatu výhry. Jedným z takýchto príkladov je aj decentralizovaná platforma Bethereum stávkovania poháňaná blockchainom, kde je stávkovanie s priateľmi a ostatnými hráčmi, nie proti bookmakerovi. Bethereum do veľkej miery využíva aj prvky gamifikácie, čo je v tradičných stávkových kanceláriách takmer nemožné.

logo
Prečítajte si tiež:
23.3.2025 Laura Lišková

Odvod z hazardných hier za rok 2024 priniesol do štátneho rozpočtu 347 miliónov Eur

Na Slovensku je „zdanenie“ hazardných hier upravené osobitným odvodom, ktorý predstavuje významný príspevok do štátneho rozpočtu. ...

22.3.2025 Redakcia FinReport

Prieskum: Väčšina ľudí je presvedčená, že 2 % z dane zlepšujú život na Slovensku

Firmy, ktoré podávajú daňové priznanie za minulý rok v riadnom termíne a chcú poskytnúť časť zaplatenej dane na podporu ...

21.3.2025 Roland Régely

NBS varuje pred falošnými eurami. Ako odhaliť falzifikát hmatom či pohľadom?

Falošné eurobankovky sa stále objavujú v obehu, pričom najčastejšie sú falšované nominály 20 € a 50 €. Národná banka Slovenska (NBS) ...

21.3.2025 Tlačová správa

V Slovenskej sporiteľni nakupovali ľudia štátne dlhopisy aj v noci. Vďaka Georgeovi

Najväčšia digitálna banka na Slovensku predala najviac štátnych dlhopisov a to aj vďaka tomu, že ako jediná ponúkla investovanie online cez ...

21.3.2025 Laura Lišková

Zostali vám doma slovenské koruny? V obehu je ešte 2,75 miliardy korún

Aj po viac než 15 rokoch od zavedenia eura na Slovensku zostáva v obehu stále približne 2,75 miliardy slovenských korún. Aj keď oficiálne ...

20.3.2025 Klaudia Lászlóová

Za družstevným bývaním sa už netreba sťahovať do Rakúska

Na Slovensku družstevné byty po roku 1989 zanikli, ale veľa Slovákov využíva túto formu bývania napríklad v susednom Rakúsku. Práve ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Finančné inštitúcie a najmä banky sa musia pripraviť na kvantovú počítačovú hrozbu

Ochrana finančných inštitúcií pred útokmi hekerov je jednou z kľúčových úloh, ktorá sa vyvíja v čase tak, ako sa vyvíjajú ...

16.3.2025 Redakcia FinReport

Ďalší dvaja manažéri skrachovanej spoločnosti Wirecard sú obvinení zo sprenevery

Nemecká prokuratúra obvinila ďalších dvoch vedúcich pracovníkov spoločnosti Wirecard z pochybenia vedúceho ku kolapsu poprednej fintech ...

11.3.2025 Redakcia FinReport

Práce na digitálnom dolári sa zastavili, digitálne euro zatiaľ pokračuje

Ešte pred dvomi rokmi platilo, že takmer všetky centrálne banky na svete viac či menej pracujú na vývoji vlastnej digitálnej meny. Dnes ...

3.3.2025 Redakcia FinReport

Top päť kryptoaktív s najväčším potenciálom v roku 2025

Kryptoburza BITmarkets zverejnila svoj zoznam Top 5 Game Changers pre rok 2025. Medzi kryptoaktívami s potenciálom priniesť najvýraznejšie zmeny ...

19.2.2025 Redakcia FinReport

Ťažiarom kryptomien sa darí, dosahujú impozantné zisky

Ťažba kryptomien je stále mimoriadne výnosným biznisom. V januári 2025 dosiahli celosvetové príjmy „baníkov“ približne 1,44 miliardy ...

18.2.2025 Redakcia FinReport

Hodnota bitcoinu má do troch rokov narásť na pol milióna dolárov

Preteky v tom, kto príde so smelšou predikciou rastu hodnoty bitcoinu, pokračujú. Bezprostredne po tom, ako najväčšia kryptomena na trhu ...

15.2.2025 Redakcia FinReport

Vo vlastníctve kryptomien vedú Argentínčania pred Brazílčanmi

Hoci už desaťročie platí, že transakcie v kryptomenách sa v najväčšom objeme realizujú v Spojených štátoch, z pohľadu zapojenia ...

13.2.2025 Redakcia FinReport

NBS upozorňuje na činnosť podozrivej kryptoplatformy

Národná banka Slovenska upozorňuje verejnosť na aktivity platformy LWEX Exchange, ktorá má ponúkať možnosť investovať do ...

9.2.2025 Redakcia FinReport

Slováci uprednostňujú platenie kartou, mobilom či hodinkami

Polovica Slovákov plánuje stráviť svoju zimnú dovolenku v horách. Takmer tri štvrtiny z nich chcú za tovary a služby platiť kartou, ...

8.2.2025 Redakcia FinReport

Hekeri za rok ukradli kryptomeny za 2,2 miliardy dolárov

Uplynulý rok bol náročný aj pre investorov do kryptomien. Nielen preto, že ich hodnota spočiatku stagnovala, neskôr klesala a rásť začala ...

4.2.2025 Redakcia FinReport

Salvádor sa kvôli pôžičke vzdal bitcoinu ako oficiálnej meny

Salvádor sa v roku 2021 stal prvým štátom na svete, ktorý začal používať bitcoin ako svoju oficiálnu menu. Dnes to však už neplatí. ...

3.2.2025 Redakcia FinReport

Česko si chce vytvoriť 7-miliardovú bitcoinovú rezervu

Donald Trump ešte pred svojím druhým nástupom do Bieleho domu vyhlásil, že plánuje nakúpiť tisíce bitcoinov, aby do budúcnosti v USA ...

Marec

 
P
U
S
Š
P
S
N
9. týždeň
1.
Sobota (01.03.2025)
Albín,
2.
Nedeľa (02.03.2025)
Anežka,
10. týždeň
4.
Utorok (04.03.2025)
Kazimír,
5.
Streda (05.03.2025)
Fridrich,
8.
Sobota (08.03.2025)
Alan, Alana,
9.
Nedeľa (09.03.2025)
Františka,
14. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay