Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Gamifikácia ako kľúč nielen k finančnej gramotnosti, ale aj k spoločenskému statusu vo virtuálnej realite

Roland Régely FinTech
SK
EN
Poslať

Gamifikácia sa javí ako funkčný spôsob výučby finančnej gramotnosti pre deti i dospelých. To bolo jedno z posolstiev nedávnej konferencie Finweek, ktorá do diskusie zapojila odborníkov na financie a vzdelávanie. Podľa nich sú hry zaujímavou alternatívou vzdelávania a prax ukazuje, že v technológiách 21. storočia zohrajú nezameniteľnú úlohu.

image

Foto: Shutterstock

Keď vyhrávajú všetci

Pod gamifikáciou si možno predstaviť herné prvky a dizajn v nehernom kontexte, teda s iným cieľom ako je samotné hranie hry. Zatiaľ čo pri počítačových hrách ide predovšetkým o zábavu a pôžitok zo samotného hrania, gamifikácia využíva herné prvky na riešenie problémov a výziev v reálnom živote. 

V súčasnosti sa bežný používateľ internetu môže stretnúť s gamifikáciou v mobilných aplikáciách, ktoré pomáhajú riešiť každodenné situácie. Ide napríklad o navigačnú aplikáciu Waze s čerstvými dopravnými informáciami, appku Duolingo schopnú učiť cudzie jazyky alebo svetoznámu sieť LinkedIn, ktorá pomáha nájsť prácu a slúži ako komunikačný kanál firiem a jednotlivcov. 

Čím sa tieto aplikácie líšia od ostatných? Okrem bežných funkcionalít siahli ich tvorcovia aj po gamifikácii, teda odmeňovaní svojich používateľov hravou formou. Špeciálne body, odznaky či virtuálne doplnky získavajú používatelia appky pri zlepšovaní seba i svojho okolia. Dosiahnutými výsledkami sa následne môžu „pochváliť“ priamo v aplikácii, prípadne sa ich avatar objavuje v rôznych rebríčkoch úspešnosti, čím sa otvárajú možnosti súperenia so svojimi blízkymi, ale aj neznámymi ľuďmi. 

Pointou však nie je dehonestovať hráčov, ktorí nedostali odznak, prípadne nie sú umiestnení v rebríčku najlepších, vysvetľujú odborníci na gamifikáciu. Z aplikácií si aj neúspešní uchádzači o odznaky majú odniesť približne rovnaké vedomosti ako víťazi a odmenení. Tento princíp má veľký potenciál napríklad pri vzdelávaní detí, mládeže i dospelých o finančnej gramotnosti. 

Gamifikácia v školách

Princíp gamifikácie vo svete postupne preniká aj do školského prostredia a vzdelávania dospelých. Môže to pomôcť najmä na Slovensku, kde je situácia s finančnou gramotnosťou alarmujúca a výsledky vedomostných testov dospelých i detí sú najhoršie v celej Európskej únii. K implementácii gamifikácie do vzdelávania však dochádza u nás len veľmi zriedka. Experti na jednej strane oceňujú nadštandardnú prácu jednotlivcov z radov učiteľov, ktorí už o takéto techniky prejavili záujem a aplikujú ich, no zároveň upozorňujú, že na Slovensku je v radoch pedagógov ešte stále viac takých, ktorí nové techniky neuplatňujú, ani sa o ne aktívne nezaujímajú. V mnohých prípadoch je tiež zásadnou prekážkou vedenie školy, ktoré sa drží starých osnov a nové zavedie len vtedy, ak je k tomu prinútené zákonom. 

Gamifikácia aj vo finančných produktoch

Vzdelávanie a pocit výnimočnosti pri gamifikácii dostali úplne iný rozmer aj pri technológiách 21. storočia, ako je napríklad blockchain. Blockchain a NFT, teda takzvané nezameniteľné tokeny, sú podľa odborníkov na financie veľmi živými organizmami a ich potenciál na finančnom trhu je mimoriadne silný. V súčasnosti pribúda množstvo spôsobov, ako vďaka gamifikácii možno technológiu blockchainu, ale aj kryptomien, využiť v dobro nielen jednotlivca, ale napokon aj celej spoločnosti. 

Prvky gamifikácie sa čoraz častejšie objavujú aj vo finančných produktoch, ktoré ich pretvárajú do zábavnej formy. Tej spotrebitelia rozumejú aj v prípade, ak ide o náročnejšie produkty, ako napríklad opcie či obchodovanie s cennými papiermi.

Nielen deti, ale aj dospelí sa dnes prostredníctvom webových či mobilných aplikácií môžu lepšie naučiť hospodáriť s peniazmi, ale aj rozpoznať podvodníkov na internete. Na Slovensku funguje napríklad iniciatíva 5peňazí, ktorou sa Ministerstvo financií SR a Národná banka Slovenska snažia zvrátiť nepriaznivý vývoj finančnej gramotnosti.

S gamifikáciou ako nástrojom na vysvetľovanie zložitých finančných produktov majú dobré skúsenosti aj v susednom Česku. Tam sa o osvetu snaží komunita kryptonadšencov s názvom Holky v kryptu, ktorá navštevuje tamojšie školy a cez praktické príklady a workshopy učí mládež o kryptomenách a blockchaine.

https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm

Positive

Partner témy

Token ako vstupenka do klubu

Kryptomeny zatiaľ nemajú svoje stabilné miesto v tradičných finančných systémoch, no o technológii blockchain sa to už povedať nedá. O túto formu decentralizovanej databázy sa zaujímajú už aj najväčšie finančné inštitúcie na svete. Blockchain má zatiaľ veľké uplatnenie najmä v takzvanom DeFi systéme, čo je v podstate opak bežného finančného systému, respektíve decentralizovaný systém financií. DeFi si možno predstaviť ako súbor aplikácií, ktoré sú prevažne postavené na blockchaine kryptomeny ethereum a svojím spôsobom vedia nahradiť centralizované služby od tradičných bánk či fintechov, ako sú Revolut či Vivid, a stoja mimo bežných zaužívaných pravidiel finančného sveta. V DeFi svete sa dnes aj bežný smrteľník vďaka gamifikácii vie stať virtuálnym akcionárom a rozhodovať o osude niektorých firiem. Ak sa vám napríklad darí v hernom či virtuálnom svete, postupne získavate unikátne NFT, respektíve tokeny, a teda aj hlasovacie práva. Samotné protokoly fungujú ako akciové spoločnosti, prebiehajú tam pravidelné verejné stretnutia a aj bežný smrteľník vidí vďaka tokenom veci „za oponou“.

Gamifikácia vo svete videohier

Princíp gamifikácie sa v „kryptosvete“ uplatňuje už niekoľko rokov, no až s narastajúcou popularitou blockchainových technológií došlo k zapojeniu väčších firiem do sveta decentralizovaných financií. Dobre to vidno napríklad aj v odvetví videohier, ktoré boli akýmsi predchodcom gamifikácie. 

V hernom priemysle však možno pozorovať aj dva rôzne prístupy. Veľké herné platformy sa spoliehajú na tradičných výrobcov videohier, ktorí sú schopní zapracovať prvky gamifikácie do počítačových hier takým spôsobom, aby na tom zarobili všetci okrem hráčov. Tí si okrem samotnej hry musia dodatočne kupovať rôzne vylepšenia, no aj s rizikom, že pri páde serverov či útokoch hekerov o tieto odznaky a dosiahnuté úspechy môžu kedykoľvek prísť. 

Opačným smerom idú takzvané blockchainové hry, pri ktorých podobné problémy nehrozia, píše portál Coindesk. Ich kvalita v grafickom i hernom spracovaní síce nie je na takej technologickej úrovni ako v prípade tradičných vývojárov hier, no hráči NFT hier majú istotu, že o svoje odznaky, postavenie v rebríčkoch či vylepšenia vďaka spoľahlivej technológii blockchainu neprídu. Zároveň je pre NFT hráčov zaujímavé aj to, že si hraním môžu prilepšiť nielen získavaním unikátnych tokenov, ale môžu tiež ťažiť rôzne kryptomeny, prípadne vlastniť iné výhody vo virtuálnom svete.

A kým veľké herné platformy o blockchainových hrách nechcú ani počuť, menšie v nich vidia šancu zárobku a rastu popularity. Demonštruje to reakcia na rozhodnutie najväčšej hernej platformy na svete – Steam, ktorá v októbri tohto roku zablokovala všetky hry využívajúce blockchain, kryptomeny alebo NFT, pretože z týchto projektov nemá žiadne zisky. 

Toto rozhodnutie privítal konkurenčný Epic Game Store, ktorý dal zelenú hrám využívajúcim technológie blockchain a NFT, pokiaľ vývojári dodržia príslušné zákony a zverejnia ich podmienky. 

Dva a pol miliardy za herné „vylepšováky“

Najpopulárnejšími titulmi blockchainových hier sú dnes Axie Infinity, Star Atlas či Illuvium, ktoré do sveta kryptohier kombinujú prvky z obľúbených titulov z minulosti okorenené novými funkciami vďaka blockchainovej technológii. Nič vám tieto hry nehovoria? Vo svete sú však mimoriadne populárne. Svedčí o tom napríklad aj fakt, že celkové tržby tvorcov Axie Infinity doteraz dosiahli 2,5 miliardy amerických dolárov. Firma pritom získava peniaze len od hráčov, ktorí si nakupujú herné vylepšenia či nové postavy.

Motivácia nielen pre hráčov

Technologický pokrok bude spolu s gamifikáciou podľa expertov dostávať nové podoby a postupne bude prenikať aj do neherných oblastí. 

V niektorých krajinách bude realitou, že sa táto technika stane bežnou súčasťou vyučovacieho procesu, ktorý sa skôr či neskôr prispôsobí potrebám modernej doby.

Blockchain aj v stávkovom biznise

Technológia blockchainu môže podľa odborníkov vyriešiť aj problémy tradičných stávkových kancelárií. Prináša transparentnosť, vysokú bezpečnosť, znemožňuje manipuláciu s vkladmi a zmenu podmienok počas hry a zaručuje okamžitú výplatu výhry. Jedným z takýchto príkladov je aj decentralizovaná platforma Bethereum stávkovania poháňaná blockchainom, kde je stávkovanie s priateľmi a ostatnými hráčmi, nie proti bookmakerovi. Bethereum do veľkej miery využíva aj prvky gamifikácie, čo je v tradičných stávkových kanceláriách takmer nemožné.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.1.2022 Dominik Horváth

Ako investovať do krypta a nenakupovať priamo kryptomeny?

Investovanie do kryptomien má svoje výhody aj nevýhody. Ide o veľmi volatilnú a vysoko špekulatívnu investíciu, čo spôsobuje, že mnohí ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

Finančné problémy hrozia najmä mladším firmám, no nevyhýbajú sa ani tým už „zabehnutým“

Úpadok, exekúcia či platobná neschopnosť postihujú najmä najmladšie spoločnosti. Také, ktoré na trhu pôsobia od troch do piatich rokov. ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

NN životná poisťovňa už po štvrtýkrát získala ocenenie TOP zamestnávateľ

NN životná poisťovňa už štvrtýkrát získala tituly TOP Employer Slovakia a TOP Employer Europe. Prestížny inštitút The Top Employers ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

Napriek lockdownom poisťovňa Allianz vlani vyplatila najviac peňazí za škody na vozidlách

Hoci svet už druhý rok sužuje pandémia koronavírusu, s ktorou sa spája aj obmedzenie pohybu a cestovania, takmer dve tretiny (63 %) nákladov ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

Union: Telemedicína počas pandémie zaznamenala takmer štvornásobný nárast

Viac telefonátov, menej fyzických kontaktov. Pandémia zmenila fungovanie všeobecných lekárov aj lekárov špecialistov. Zdravotníci s ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

Vďaka spolupráci Mastercard a Coinbase bude nakupovanie NFT oveľa jednoduchšie

Spolupráca spoločnosti Mastercard s jednou z najväčších kryptomenových búrz na svete Coinbase by mala priniesť ďalšie skvalitnenie ...

23.1.2022 Redakcia FinReport

Prieskum EY: Až štvrtina Slovákov je pre kariéru či lepší plat ochotná podvádzať

Väčšina slovenských zamestnancov a manažérov tvrdí, že morálna integrita a etika sú základné piliere úspešnej firmy. Napriek tomu sa ...

22.1.2022 Redakcia FinReport

Reťazec obchodných domov Walmart sa pripravuje na vstup do metaverza

Vyzerá to tak, že americká maloobchodná spoločnosť prevádzkujúca reťazec diskontných obchodných domov Walmart sa tiež rozhodla vstúpiť ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Ruská centrálna banka chce zakázať ťažbu aj používanie kryptomien v krajine, a hodnota bitcoinu padá

Zdá sa, že Rusko sa zaradí ku krajinám, ktoré vytlačia kryptomeny na okraj finančného spektra a možno aj úplne. Vyplýva to z vyhlásení ...

20.1.2022 Naďa Černá

Ktorým kryptomenám sa v roku 2021 najviac darilo, a ktoré stratili na hodnote?

Rok 2021 bol veľmi úspešným rokom pre rozvoj kryptomien. Bolo to obdobie, keď sa zrak väčšiny investorov upieral na mocnejúci a zároveň ...

18.1.2022 Robert Juriš

Biznis s predplatenými kartami dokáže vygenerovať biliónové obraty

Hodnota celosvetovo uskutočnených transakcií prostredníctvom predplatených kariet v roku 2026 presiahne 4,1 bilióna dolárov. Tvrdí to ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Konzorcium amerických bánk prichádza s vlastnými stablecoinmi USDF

Štyri americké banky spojili svoje sily, aby spustili bankovú alternatívu k stablecoinom vydávaným nebankovými subjektmi. Konzorcium USDF ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Severokórejskí hekeri v roku 2021 ukradli digitálne aktíva za 400 miliónov dolárov

Severokórejskí kyberzločinci v minulom roku podnikli najmenej sedem zásadných kyberútokov, pri ktorých ukradli digitálne aktíva v hodnote ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Klienti Slovenskej sporiteľne za mesiac nechali v e-shopoch viac ako 100 miliónov eur

Klienti Slovenskej sporiteľne v novembri a decembri 2021 po prvýkrát v histórii zrealizovali v e-shopoch viac ako milión platieb v objeme vyše ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Startup Petal, ktorý pomáha ľuďom bez šance na úver, získal 140 miliónov na svoj rozvoj

Americkému startupu s kreditnými kartami Petal, ktorý sa zameriava najmä na mladých ľudí a na ľudí, ktorí majú problém so splnením ...

11.1.2022 Redakcia FinReport

Blíži sa koniec decentralizovaného bitcoinu? V rukách ho držia tí najbohatší

Menej ako 1 % spomedzi všetkých vlastníkov bitcoinov na svete vlastní takmer až tretinu zo všetkých týchto kryptopeňazí, ktoré sú v ...

9.1.2022 Redakcia FinReport

Kryptoburza Coinbase na trhu s bitcoinom doslova valcuje konkurenciu

Kryptoburza Coinbase dominuje na trhu s bitcoinom. Jej podiel na trhu s touto najväčšou kryptomenou aktuálne dosahuje 53 %. ...

8.1.2022 Naďa Černá

Podvodné kryptomeny: Z investorov vylákali peniaze a potom ich hodnota spadla blízko k nule

Kryptomenám sa v minulom roku mimoriadne darilo. Ich trhová kapitalizácia sa strojnásobila. Dokázala narásť z 800 miliárd na 2,2 bilióna ...

Aplikácia

  1. 1.
    Rusko vtrhne podľa Bidena na Ukrajinu, za inváziu by Putin zaplatil vážnu a vysokú cenu
  2. 2.
    Štyrom zadržaným v rámci akcie „Agentúra“ navrhujú väzbu, malo by ísť o funkcionára a expolicajtov
  3. 3.
    Ako investovať do krypta a nenakupovať priamo kryptomeny?
  4. 4.
    Slovenskí vojaci slúžia na Cypre už dvadsať rokov, minister Naď im odovzdal medaily OSN (foto)
  5. 5.
    NN životná poisťovňa už po štvrtýkrát získala ocenenie TOP zamestnávateľ