Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Gamifikácia ako kľúč nielen k finančnej gramotnosti, ale aj k spoločenskému statusu vo virtuálnej realite

Roland Régely FinTech
SK
EN
Poslať

Gamifikácia sa javí ako funkčný spôsob výučby finančnej gramotnosti pre deti i dospelých. To bolo jedno z posolstiev nedávnej konferencie Finweek, ktorá do diskusie zapojila odborníkov na financie a vzdelávanie. Podľa nich sú hry zaujímavou alternatívou vzdelávania a prax ukazuje, že v technológiách 21. storočia zohrajú nezameniteľnú úlohu.

image

Foto: Shutterstock

Keď vyhrávajú všetci

Pod gamifikáciou si možno predstaviť herné prvky a dizajn v nehernom kontexte, teda s iným cieľom ako je samotné hranie hry. Zatiaľ čo pri počítačových hrách ide predovšetkým o zábavu a pôžitok zo samotného hrania, gamifikácia využíva herné prvky na riešenie problémov a výziev v reálnom živote. 

V súčasnosti sa bežný používateľ internetu môže stretnúť s gamifikáciou v mobilných aplikáciách, ktoré pomáhajú riešiť každodenné situácie. Ide napríklad o navigačnú aplikáciu Waze s čerstvými dopravnými informáciami, appku Duolingo schopnú učiť cudzie jazyky alebo svetoznámu sieť LinkedIn, ktorá pomáha nájsť prácu a slúži ako komunikačný kanál firiem a jednotlivcov. 

Čím sa tieto aplikácie líšia od ostatných? Okrem bežných funkcionalít siahli ich tvorcovia aj po gamifikácii, teda odmeňovaní svojich používateľov hravou formou. Špeciálne body, odznaky či virtuálne doplnky získavajú používatelia appky pri zlepšovaní seba i svojho okolia. Dosiahnutými výsledkami sa následne môžu „pochváliť“ priamo v aplikácii, prípadne sa ich avatar objavuje v rôznych rebríčkoch úspešnosti, čím sa otvárajú možnosti súperenia so svojimi blízkymi, ale aj neznámymi ľuďmi. 

Pointou však nie je dehonestovať hráčov, ktorí nedostali odznak, prípadne nie sú umiestnení v rebríčku najlepších, vysvetľujú odborníci na gamifikáciu. Z aplikácií si aj neúspešní uchádzači o odznaky majú odniesť približne rovnaké vedomosti ako víťazi a odmenení. Tento princíp má veľký potenciál napríklad pri vzdelávaní detí, mládeže i dospelých o finančnej gramotnosti. 

Gamifikácia v školách

Princíp gamifikácie vo svete postupne preniká aj do školského prostredia a vzdelávania dospelých. Môže to pomôcť najmä na Slovensku, kde je situácia s finančnou gramotnosťou alarmujúca a výsledky vedomostných testov dospelých i detí sú najhoršie v celej Európskej únii. K implementácii gamifikácie do vzdelávania však dochádza u nás len veľmi zriedka. Experti na jednej strane oceňujú nadštandardnú prácu jednotlivcov z radov učiteľov, ktorí už o takéto techniky prejavili záujem a aplikujú ich, no zároveň upozorňujú, že na Slovensku je v radoch pedagógov ešte stále viac takých, ktorí nové techniky neuplatňujú, ani sa o ne aktívne nezaujímajú. V mnohých prípadoch je tiež zásadnou prekážkou vedenie školy, ktoré sa drží starých osnov a nové zavedie len vtedy, ak je k tomu prinútené zákonom. 

Gamifikácia aj vo finančných produktoch

Vzdelávanie a pocit výnimočnosti pri gamifikácii dostali úplne iný rozmer aj pri technológiách 21. storočia, ako je napríklad blockchain. Blockchain a NFT, teda takzvané nezameniteľné tokeny, sú podľa odborníkov na financie veľmi živými organizmami a ich potenciál na finančnom trhu je mimoriadne silný. V súčasnosti pribúda množstvo spôsobov, ako vďaka gamifikácii možno technológiu blockchainu, ale aj kryptomien, využiť v dobro nielen jednotlivca, ale napokon aj celej spoločnosti. 

Prvky gamifikácie sa čoraz častejšie objavujú aj vo finančných produktoch, ktoré ich pretvárajú do zábavnej formy. Tej spotrebitelia rozumejú aj v prípade, ak ide o náročnejšie produkty, ako napríklad opcie či obchodovanie s cennými papiermi.

Nielen deti, ale aj dospelí sa dnes prostredníctvom webových či mobilných aplikácií môžu lepšie naučiť hospodáriť s peniazmi, ale aj rozpoznať podvodníkov na internete. Na Slovensku funguje napríklad iniciatíva 5peňazí, ktorou sa Ministerstvo financií SR a Národná banka Slovenska snažia zvrátiť nepriaznivý vývoj finančnej gramotnosti.

S gamifikáciou ako nástrojom na vysvetľovanie zložitých finančných produktov majú dobré skúsenosti aj v susednom Česku. Tam sa o osvetu snaží komunita kryptonadšencov s názvom Holky v kryptu, ktorá navštevuje tamojšie školy a cez praktické príklady a workshopy učí mládež o kryptomenách a blockchaine.

https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm https://positive.sk/sluzby/maklersky-system-icm

Positive

Partner témy

Token ako vstupenka do klubu

Kryptomeny zatiaľ nemajú svoje stabilné miesto v tradičných finančných systémoch, no o technológii blockchain sa to už povedať nedá. O túto formu decentralizovanej databázy sa zaujímajú už aj najväčšie finančné inštitúcie na svete. Blockchain má zatiaľ veľké uplatnenie najmä v takzvanom DeFi systéme, čo je v podstate opak bežného finančného systému, respektíve decentralizovaný systém financií. DeFi si možno predstaviť ako súbor aplikácií, ktoré sú prevažne postavené na blockchaine kryptomeny ethereum a svojím spôsobom vedia nahradiť centralizované služby od tradičných bánk či fintechov, ako sú Revolut či Vivid, a stoja mimo bežných zaužívaných pravidiel finančného sveta. V DeFi svete sa dnes aj bežný smrteľník vďaka gamifikácii vie stať virtuálnym akcionárom a rozhodovať o osude niektorých firiem. Ak sa vám napríklad darí v hernom či virtuálnom svete, postupne získavate unikátne NFT, respektíve tokeny, a teda aj hlasovacie práva. Samotné protokoly fungujú ako akciové spoločnosti, prebiehajú tam pravidelné verejné stretnutia a aj bežný smrteľník vidí vďaka tokenom veci „za oponou“.

Gamifikácia vo svete videohier

Princíp gamifikácie sa v „kryptosvete“ uplatňuje už niekoľko rokov, no až s narastajúcou popularitou blockchainových technológií došlo k zapojeniu väčších firiem do sveta decentralizovaných financií. Dobre to vidno napríklad aj v odvetví videohier, ktoré boli akýmsi predchodcom gamifikácie. 

V hernom priemysle však možno pozorovať aj dva rôzne prístupy. Veľké herné platformy sa spoliehajú na tradičných výrobcov videohier, ktorí sú schopní zapracovať prvky gamifikácie do počítačových hier takým spôsobom, aby na tom zarobili všetci okrem hráčov. Tí si okrem samotnej hry musia dodatočne kupovať rôzne vylepšenia, no aj s rizikom, že pri páde serverov či útokoch hekerov o tieto odznaky a dosiahnuté úspechy môžu kedykoľvek prísť. 

Opačným smerom idú takzvané blockchainové hry, pri ktorých podobné problémy nehrozia, píše portál Coindesk. Ich kvalita v grafickom i hernom spracovaní síce nie je na takej technologickej úrovni ako v prípade tradičných vývojárov hier, no hráči NFT hier majú istotu, že o svoje odznaky, postavenie v rebríčkoch či vylepšenia vďaka spoľahlivej technológii blockchainu neprídu. Zároveň je pre NFT hráčov zaujímavé aj to, že si hraním môžu prilepšiť nielen získavaním unikátnych tokenov, ale môžu tiež ťažiť rôzne kryptomeny, prípadne vlastniť iné výhody vo virtuálnom svete.

A kým veľké herné platformy o blockchainových hrách nechcú ani počuť, menšie v nich vidia šancu zárobku a rastu popularity. Demonštruje to reakcia na rozhodnutie najväčšej hernej platformy na svete – Steam, ktorá v októbri tohto roku zablokovala všetky hry využívajúce blockchain, kryptomeny alebo NFT, pretože z týchto projektov nemá žiadne zisky. 

Toto rozhodnutie privítal konkurenčný Epic Game Store, ktorý dal zelenú hrám využívajúcim technológie blockchain a NFT, pokiaľ vývojári dodržia príslušné zákony a zverejnia ich podmienky. 

Dva a pol miliardy za herné „vylepšováky“

Najpopulárnejšími titulmi blockchainových hier sú dnes Axie Infinity, Star Atlas či Illuvium, ktoré do sveta kryptohier kombinujú prvky z obľúbených titulov z minulosti okorenené novými funkciami vďaka blockchainovej technológii. Nič vám tieto hry nehovoria? Vo svete sú však mimoriadne populárne. Svedčí o tom napríklad aj fakt, že celkové tržby tvorcov Axie Infinity doteraz dosiahli 2,5 miliardy amerických dolárov. Firma pritom získava peniaze len od hráčov, ktorí si nakupujú herné vylepšenia či nové postavy.

Motivácia nielen pre hráčov

Technologický pokrok bude spolu s gamifikáciou podľa expertov dostávať nové podoby a postupne bude prenikať aj do neherných oblastí. 

V niektorých krajinách bude realitou, že sa táto technika stane bežnou súčasťou vyučovacieho procesu, ktorý sa skôr či neskôr prispôsobí potrebám modernej doby.

Blockchain aj v stávkovom biznise

Technológia blockchainu môže podľa odborníkov vyriešiť aj problémy tradičných stávkových kancelárií. Prináša transparentnosť, vysokú bezpečnosť, znemožňuje manipuláciu s vkladmi a zmenu podmienok počas hry a zaručuje okamžitú výplatu výhry. Jedným z takýchto príkladov je aj decentralizovaná platforma Bethereum stávkovania poháňaná blockchainom, kde je stávkovanie s priateľmi a ostatnými hráčmi, nie proti bookmakerovi. Bethereum do veľkej miery využíva aj prvky gamifikácie, čo je v tradičných stávkových kanceláriách takmer nemožné.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
30.11.2022 Naďa Černá

Obraz White Disaster od Andyho Warhola vydražili za 84,5 milióna dolárov

Masívnu sieťotlač s názvom White Disaster, ktorá je jedným z najvýznamnejších diel Andyho Warhola, predala aukčná spoločnosť Sotheby's ...

30.11.2022 Redakcia FinReport

Rast cien nehnuteľností sa spomalil, medziročne sa zvýšili už „len“ o 14,5 %

Realizačné ceny všetkých nehnuteľností určených na bývanie boli počas tretieho štvrťroka 2022 o 14,5 % vyššie ako v rovnakom období ...

30.11.2022 Roland Régely

UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ

UNIVERSAL maklérsky dom je stabilnou súčasťou desiatky najväčších samostatných finančných agentov na slovenskom trhu. Firme v posledných ...

29.11.2022 Martin Jamnický

Kryptomeny padajú, no trhom s NFT rastú tržby o 60 % aj počty používateľov o 22 %

Nedávny pád cien kryptomien vymazal všetkým digitálnym aktívam hodnotu vyčíslenú na miliardy dolárov. Výnimkou nie sú ani nezameniteľné ...

29.11.2022 Naďa Černá

Vznikol, aby bojoval proti korupcii a nekalým praktikám. Ako sa mu darí chrániť whistleblowerov?

Každý, kto čelí šikane či inému negatívnemu správaniu sa zo strany zamestnávateľa, sa môže obrátiť na Úrad na ochranu oznamovateľov. ...

29.11.2022 Redakcia FinReport

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala pokutu 3 milióny eur. Dôvodom má byť nesprávny postup pri účtovaní o poistnom kmeni. Pokuta sa týka ...

28.11.2022 Robert Juriš a Naďa Černá

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Najobchodovanejšou kryptomenou v uplynulom mesiaci nebol bitcoin ani ethereum, ale tether

Po slabom septembri sa obchodovanie s kryptomenami v októbri 2022 opäť rozbehlo. Objem obchodov s tetherom a eteheremom sa zdvojnásobil a objem ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Rada EÚ prijala nariadenie o digitálnej finančnej odolnosti

Európska únia vzhľadom na čoraz väčšie riziká kybernetických útokov posilňuje IT bezpečnosť finančných subjektov, ako sú banky, ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

V Estónsku zatkli dvoch kryptopodvodníkov. Oklamali státisíce ľudí a pripravili ich o 575 miliónov dolárov

Polícia v Estónsku zatkla dvoch mužov obvinených z podvodov s kryptomenami a prania špinavých peňazí. Podvodníci vytvorili Ponziho schému a ...

22.11.2022 Martin Jamnický

John Ray: Skrachovaná kryptoburza FTX dlhuje veriteľom 3,1 miliardy dolárov

Kryptoburza FTX skolabovala a v súčasnosti má nové vedenie. Jej nový šéf, inak krízový manažér John Ray sa v situácii rýchlo ...

22.11.2022 Dominik Horváth

Singapurský fintech festival 2022 ovládli digitálne meny centrálnych bánk – CBDC

Aktuálny siedmy ročník Singapurského fintech festivalu (SFF), ktorý je najväčším fintech festivalom na svete, priniesol niekoľko ...

15.11.2022 Redakcia FinReport

Analýza bankových dát v INOLab-e pomôže odhadnúť, ktorý klient zlyhá pri splácaní úveru

Pred dvomi rokmi sa Národná banka Slovenska a Fakulta elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity (FEI STU) v Bratislave dohodli ...

14.11.2022 Martin Jamnický

Elon Musk chce premeniť Twitter na „aplikáciu všetkého“ podľa vzoru čínskej WeChat

Okamžitou výpoveďou pre manažérske špičky Twitteru, prepustením polovice zamestnancov, spoplatnením služieb a vystrašením používateľov ...

12.11.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka používa virtuálnu realitu na učenie stredoškolákov finančnej gramotnosti

Raper Ego, špeciálna aplikácia, virtuálna realita a množstvo informácií v podobe zážitku. To všetko využíva Tatra banka na to, aby ...

11.11.2022 Naďa Černá

Kryptoburza FTX čelí bankrotu a kryptomeny padajú spolu s ňou

Kryptomeny zažívajú veľmi náročné obdobie. Posledné mesiace ich hodnota klesala najmä kvôli vysokej inflácii a nepokojom vo svete. ...

10.11.2022 Martin Jamnický

Bitcoin klesol pod hranicu 16-tisíc dolárov. Ako prví ho opustili investiční turisti

Keď sa hovorí o poklese záujmu investorov o kryptomeny, spomína sa najmä bitcoin. Niet divu, veď je to najhodnotnejšia z kryptomien, ktorá ...

9.11.2022 Redakcia FinReport

Kryptomenová burza Binance je už aj na Slovensku. Chce podporiť lokálne startupy a vzdelávanie

Kryptomenový gigant Binance po novom pôsobí aj na slovenskom trhu. Úlohou kryptoburzy je podpora lokálnych startupov a zameranie sa na ...

Aplikácia

  1. 1.
    UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ
  2. 2.
    Obraz White Disaster od Andyho Warhola vydražili za 84,5 milióna dolárov
  3. 3.
    Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami
  4. 4.
    Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu
  5. 5.
    Rast cien nehnuteľností sa spomalil, medziročne sa zvýšili už „len“ o 14,5 %