E-shopy ako príležitosť pre nový biznis. Na začiatku tohto roka ich vzniklo o štvrtinu viac ako vlani
Na Slovensku počas prvých dvoch mesiacov tohto roka pribudlo o 25 % internetových obchodov viac ako za rovnaké obdobie minulého roku. V Česku predstavoval prírastok až 30 %. Pri pohľade na ich zameranie dominovali oblečenie, potraviny, hobby a bytové doplnky.

Foto: Shutterstock
Motivácia plniť si podnikateľské sny
„Ľudia majú na začiatku roka väčšiu motiváciu plniť si podnikateľské sny a založenie e-shopu je najľahším krokom na ich ceste za úspechom, alebo prinajmenšom aspoň za privyrobením si. Napokon aj také menšie bokovky časom môžu prerásť do vydarených projektov,“ uvádza obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates Martin Pech.
Prílev nových e-shopov sa dá podľa neho očakávať aj v nasledujúcich mesiacoch. E-shopári sa snažia stihnúť najväčšie nákupné akcie roka, akými sú Black Friday a vianočné sviatky. „Druhou väčšou vlnou, keď nové e-shopy najviac pribúdajú, je obdobie od septembra do novembra,“ konštatuje odborník.
Dominujú oblečenie a potraviny
Nové e-shopy vznikajú v rôznych segmentoch. Najobľúbenejšími kategóriami sú v oboch krajinách už tradične oblečenie a potraviny. Na Slovensku potom prevláda kategória hobby a voľný čas, kým v Česku zase doplnky a vybavenie domácnosti.
Partner témy
Pri potravinách vedú pokrmy a pochutiny domácej výroby. V roku 2023 sa medzi stálice dostávajú aj online obchody z oblastí, ako elektronika, stavebníctvo či zdravie – doplnky stravy a značkové e-shopy.
„Sektoru mainstreamovej elektroniky do domácnosti dominujú veľkí hráči, ako napríklad Alza či Datart. Zakladatelia nových e-shopov z tohto segmentu sa preto snažia nachádzať príležitosti pre špecifické produkty, ako sú napríklad inteligentné výrobky do domácnosti či rôzne súčiastky vrátane tých do priemyselných zariadení,“ hovorí M. Pech s tým, že za povšimnutie stojí aj nárast v segmente stavebníctva, ktoré je podľa neho konzervatívnym odborom, kde zďaleka nie všetky firmy fungujú online.
Prvý rok prevádzky prežije 85 % slovenských e-shopov
Prvý rok prevádzky zvyčajne prežije takmer deväť z desiatich e-shopov (85 %). „V online podnikaní vidia ľudia spoľahlivý zdroj vedľajších príjmov, a vďaka veľmi nízkym mesačným nákladom, rádovo v desiatkach eur, je pomerne ľahké elektronický obchod prevádzkovať,“ uzatvára M. Pech.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.OĽaNO presadilo nový model zlučovania mestských častí v Košiciach, budú môcť ľahšie zmeniť ich počet a usporiadanie
- 2.Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude
- 3.Dôchodkové správcovské spoločnosti sa obávajú jednorazových výberov úspor z druhého piliera
- 4.Sociálna poisťovňa začína rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení