Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Amazon s Buy with Prime zaútočí na dominanciu PayPal a iné firmy z e-commerce

Dominik Horváth FinTech
SK
EN
Poslať

Spoločnosť Amazon miliardára Jeffa Bezosa predstavila svoju novú službu Buy with Prime. Jej úlohou nie zamerať sa len na len na zákazníkov a partnerov, predstavuje tiež priamy útok na konkurenciu Amazonu. Ofenzíva prebieha na dvoch úrovniach. Primárne sa pokúsi z trhu vytlačiť spoločnosti pôsobiace v e-commerce biznise, napríklad Shopify. Druhým cieľom je presadiť sa na trhu platobných brán prostredníctvom služby Amazon Pay, kde sa zase musia mať na pozore najmä spoločnosti, ako PayPal.

image

Foto: Amazon

Ako funguje Buy with Prime

Na pochopenie výhod služby Buy with Prime je najskôr potrebné si priblížiť, čo je vlastne Prime. Amazon predstavil Prime prvýkrát v roku 2005. Je to platený typ členstva, ktorý umožňuje zákazníkom Amazonu čerpať rôzne výhody. Medzi najznámejšie patrí rýchle doručenie – bežne už za jeden deň, a bezplatné vrátenie tovaru, zľavy. Prime sa stal najmä na americkom trhu jedným z najobľúbenejších typov členstva a v súčasnosti ho používa približne 170 miliónov ľudí po celom svete.

Buy with Prime predstavuje akési rozšírenie tohto už zaužívaného členstva v obchodoch tretích strán. To znamená, že výhody členstva neplatia už len na stránkach Amazonu, ale aj u všetkých partnerov, ktorí sa s Amazonom dohodnú na spolupráci. Obe strany tak získavajú významné pozitíva.

Napríklad zákazníci Amazonu ďalšie výhody za svoje platené členstvo, čo pravdepodobne ešte viac zvýši záujem o platenie si služby Prime. Partnerskí obchodníci zase získajú prístup k obrovskej globálnej logistickej sieti Amazonu, ktorú tvorí približne 400-tisíc vodičov, 40-tisíc kamiónov, 30-tisíc dodávok a flotila viac ako 70 lietadiel.

Vždy sa snažíme prekonávať očakávania členov Prime tým, že ponúkame väčší výber, exkluzívne ponuky, kvalitný obsah a pohodlné funkcie,“ povedal viceprezident Amazon Prime Jamil Ghani. „S predstavením Buy with Prime sa rozširuje ponuka miest, kde si členovia môžu užívať dôveryhodné a pohodlné nákupné výhody Prime mimo Amazonu, čo ich členstvu pridáva ešte väčšiu hodnotu. Členovia budú mať flexibilitu nakupovať priamo u obchodníkov a zároveň si budú užívať rýchle bezplatné doručenie, bezproblémovú platbu a jednoduché vrátenie tovaru od Amazonu, ktoré poznajú a milujú.“

Z pohľadu obchodníka

Ak sa obchodník stane partnerom Amazonu a podpíše FBA (Fulfillment by Amazon – Dohoda s Amazonom), môže si vybrať, kedy a na ktoré tovary využije službu Buy with Prime. Obchodníci sa zaregistrujú do služby Buy with Prime, prepoja svoj účet s obchodníckou centrálou Amazonu a následne si vyberú, ktoré produkty bude držať Amazon vo svojich špedičných centrách. Posledným krokom je sprístupnenie platobnej brány Amazon Pay na stránke obchodníka.

S Buy with Prime obchodníci dostávajú informácie o objednávkach zákazníkov vrátane ich e-mailových adries, ktoré môžu použiť na poskytovanie svojich ďalších služieb, a produktov a budovať si tak priame vzťahy s kupujúcimi.

Amazon, samozrejme, neponúka spoluprácu zadarmo. V cene je zaúčtovaný poplatok za službu, poplatok za spracovanie platby a poplatky za plnenie a skladovanie. Výhodou pre obchodníkov však zostáva fakt, že Amazon si neúčtuje fixný poplatok za partnerstvo, alebo nevyžaduje dlhodobú záväznú zmluvu. Obchodníci si tak môžu kedykoľvek výber svojich produktov v službe rozšíriť, alebo partnerstvo zrušiť.

Pre obchodníkov, ktorí už FBA používajú, môže byť Buy with Prime pridaný do ich online obchodu v priebehu niekoľkých minút, pretože ich inventár je už uložený v logistických centrách Amazonu.

Shopify zaplače

Nová služba Amazonu je tiež jednoznačným útokom na konkurenciu. Medzi najohrozenejších patrí napríklad elektronický obchod Shopify, ktorý pomáha obchodníkom budovať si ich vlastné online obchody. Na rozdiel od Amazonu nemá Shopify svoj vlastný obchod, ani nerozváža žiadny tovar. Namiesto toho ponúka obchodníkom služby, akými sú softvér, šablóny online stránok, platobné brány a iné nástroje, na založenie ich vlastných online obchodov.

„Pre Shopify je Buy with Prime zlou správou,“ hovorí odborník na e-commerce biznis Martin Heubel a dodáva: „Je to priamy krok, ktorý odoberá príjmy z ich obchodného modelu. Najväčšou výzvou pre Shopify bude čeliť tejto iniciatíve. Ich vedúci pracovníci sa budú musieť zamerať na vytvorenie rovnako atraktívnej a pravdepodobne konkurencieschopnejšej ponuky pre obchodníkov, ako predstavuje Buy with Prime. No vzhľadom na výhody Amazonu, pokiaľ ide o existujúci logistický ekosystém, je nepravdepodobné, že by úspory z rozsahu fungovali v prospech Shopify.“

 

Krok Amazonu určite predstavuje pre Shopify výzvu a množstvo odborníkov si myslí, že Shopify bude reagovať ďalšími investíciami do svojej ponuky služieb, aby mohol konkurovať súčasným výhodám Prime v jeho rýchlosti a pokrytí služieb.

„Shopify sa bude musieť rozhodnúť, či umožní obchodníkom na svojej platforme ponúkať Buy with Prime. Nie je to ľahké rozhodnutie, pretože existujú milióny členov Prime, ktorí potenciálne predstavujú významný nárast návštevnosti stránok Shopify. Zároveň však existuje zjavné riziko pozvania najväčšieho konkurenta Shopify do svojho ekosystému, a teda aj jeho prístupu k hodnotným informáciám o zákazníkoch Shopify,“ vysvetľuje M. Huebel.

Spoluzakladateľ Ecommerce Agregators Martin Smith verí, že Buy with Prime je jednoznačne strategickým krokom na zastavenie rastúcej základne predplatiteľov Shopify. Hovorí, že najväčšou výzvou pre Shopify bude vytvorenie fungujúceho modelu, ktorý bude môcť ponúknuť svojim klientom. Konkrétne logistické náklady tretích strán na skladovanie, odber, balenie a prepravu sú v porovnaní s logistikou Amazonu často aj viac ako dvoj- až trojnásobne vyššie.“

PayPal je tiež v pozore

Predstavenie Buy with Prime však pre Amazon neznamená len rozširovanie zákazníckej základne. Znamená to aj to, že jeho platobná brána Amazon Pay už nebude obmedzená len na domovskú stránku Amazonu a pár desiatok ďalších partnerov. Toto je veľmi dôležitý fakt. Ak by mal Buy with Prime celosvetový úspech a začali by ho používať tisíce malých obchodníkov, išlo by o priame ohrozenie známych mien v biznise platobných brán, akými je napríklad PayPal.

Amazon Pay nie je novinkou, túto službu predstavil Amazon už v roku 2007. Z celosvetového hľadiska ho však dnes používa len približne 3,5 % zákazníkov. Pre porovnanie, PayPal si drží suverénne svetové prvenstvo s viac ako 50-percentným podielom na trhu. Okrem toho je Amazon Pay prístupný pre obchodníkov „len“ v 18 krajinách, pričom dokáže spracovávať 12 svetových mien. Oproti tomu PayPal pôsobí vo viac ako 200 krajinách a umožňuje platby v 25 menách.

Amazon je teda od ohrozenia PayPalu v celkových číslach ešte poriadne ďaleko. No berúc do úvahy veľkosť Amazonu a jeho zákaznícku základňu, PayPal určite nemôže brať túto rastúcu konkurenciu na ľahkú váhu.

Aké sú poplatky za služby?

V čom sú si obe spoločnosti relatívne podobné, sú poplatky. Na základe informácií z webovej stránky si Amazon Pay účtuje 2,9-percentný poplatok za spracovanie v USA a 3,9-percentný poplatok za medzinárodné transakcie, spolu s 0,30-dolárovým fixným poplatkom. Na rozdiel od toho sú sadzby za spracovanie PayPalu v rozmedzí od 1,9 % do 3,5 %, a fixný poplatok sa pohybuje od 0,05 centa do 0,49 dolára.

Budúcnosť Amazonu

Pandémia koronavírusu a následný boom elektronického nakupovania priniesli Amazonu za posledné dva roky výrazný organický rast. Akcionári Amazonu však od 1. januára 2022 zaznamenali viac ako 36 % pokles hodnoty akcií spoločnosti. Firma sa tak nemôže naďalej spoliehať na rast podporený pandémiou, a Buy with Prime odráža jej širšie ambície rásť a diverzifikovať svoje príjmy.

„Buy with Prime umožňuje Amazonu používať zhromaždené údaje o zákazníkoch z webových stránok tretích strán pre svoje budúce reklamné úsilie. Ak budú zákazníci na svoje objednávky používať Buy with Prime, zverejnia tak svoje nákupné správanie mimo Amazonu. Ten môže tieto informácie použiť na opätovné zacielenie týchto zákazníkov mimo trhu. Ide tak o výnosovú páku, ktorá predstavuje pre Amazon veľmi atraktívny, aj keď budúci tok príjmov,“ hovorí M. Heubel.

Väčšina odborníkov si tiež myslí, že tento program predstavuje len prvý z množstva krokov, ktoré gigant elektronického obchodu podnikne na rozšírenie svojej ponuky outsourcovaného biznisu a na pokrytie svojich vlastných interných požiadaviek.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
23.3.2023 Zuzana Fryč

Sporenie v treťom pilieri sa oplatí tým zamestnancom, ktorým naň prispieva aj zamestnávateľ

Spoliehanie sa výhradne na štátom vyplácaný dôchodok môže v budúcnosti priniesť viac smútku ako úžitku. Je preto dobré hľadať ...

23.3.2023 Ján Sípos

Šéf BP Bernard Loony vlani zarobil 10 miliónov libier. Darilo sa aj ďalším top manažérom energetických firiem

Kým spotrebitelia bojujú s rastúcimi účtami za energie, energetické giganty a ich top manažéri počítajú na svojich účtoch stúpajúce ...

22.3.2023 Martin Jamnický

Daniari predlžujú úradné hodiny, posilňujú call centrum a spustili online poradňu

Už len niečo viac ako týždeň zostáva na podanie daňového priznania a zaplatenie dane. Finančná správa SR preto vychádza v ústrety svojim ...

22.3.2023 Robert Juriš

Digitálne meny sa vyvíjajú na národnej aj nadnárodnej úrovni. Toto sú lídri, ktorí udávajú smer

Postup prác na príprave digitálnych mien centrálnych bánk (Central Bank Digital Currency – CBDC) v rôznych krajinách je na rôznej úrovni. ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Generálny pardon: Sociálna poisťovňa uľahčuje cestu k oddlženiu sa

Sociálna poisťovňa už začala s uplatňovaním generálneho pardonu. Toto opatrenie sa týka tých dlžníkov, ktorí splnili stanovené ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Poisťovne intenzívne riešia škody po požiari v Banke lásky a ďalších budovách v Banskej Štiavnici

Minimálne tri veľké poisťovne pôsobiace na slovenskom poistnom trhu majú v súvislosti s víkendovým požiarom v Banskej Štiavnici plné ruky ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Zastropovanie cien potravín monitorujú nielen nakupujúci, ale aj Protimonopolný úrad SR

Len tri dni sú zastropované ceny vybraných druhov potravín na maloobchodnom trhu a už sa prípadom zaoberá aj Protimonopolný úrad SR. Ten ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

Bitcoin sa blíži k hranici 30-tisíc dolárov za token, pomohli mu krachy bánk

Hodnota kryptomien začala záhadne rásť. Vojna na Ukrajine sa prehupla do svojho druhého roku. Viacero bánk, kryptobánk aj kryptobúrz ...

19.3.2023 Redakcia FinReport

Elon Musk chce prerobiť Twitter na finančnú spoločnosť s fintech službami

Komunikačná platforma Twitter, ktorú vlani kúpil Elon Musk za 44 miliárd dolárov, by sa mohla stať aj poskytovateľom platobných služieb. ...

19.3.2023 Redakcia FinReport

Umelá inteligencia nás nenahradí, skôr nám pomôže. Toto sú odvetvia, v ktorých je najžiadanejšia

18.3.2023 Redakcia FinReport

JPMorgan so svojou digitálnou bankou mieri do Európy, základňu bude mať v Berlíne

Najväčšia americká banka JPMorgan Chase plánuje pokračovať v rozširovaní svojich aktivít v Európe. Stavať chce na úspechu svojej ...

17.3.2023 Naďa Černá

Četovacie platformy predstavujú problém. Štáty sa boja špionáže, banky zase úniku informácií

Obľúbená sociálna sieť TikTok dostala v mnohých krajinách stopku. Podľa najnovších nariadení si ju budú musieť z mobilov, tabletov a ...

11.3.2023 Redakcia FinReport

E-shopy ako príležitosť pre nový biznis. Na začiatku tohto roka ich vzniklo o štvrtinu viac ako vlani

Na Slovensku počas prvých dvoch mesiacov tohto roka pribudlo o 25 % internetových obchodov viac ako za rovnaké obdobie minulého roku. V Česku ...

11.3.2023 Redakcia FinReport

Kryptobanka Silvergate Capital sa ocitla v dobrovoľnej likvidácii a cena kryptomien klesá

Americká kryptomenová banka Silvergate Capital sa ocitla v dobrovoľnej likvidácii. Jej podnikanie doplatilo na kolaps kryptoburzy FTX na sklonku ...

9.3.2023 Redakcia FinReport

ChatbotGPT postavený na umelej inteligencii má čoraz viac odporcov. Zakázali ho banky a stopku má aj v Číne

ChatbotGPT poháňaný umelou inteligenciou, ktorý vytvorila spoločnosť OpenAI, očaril svet len pred niekoľkými mesiacmi. Slúži bežným ...

9.3.2023 Robert Juriš

Vstavané financie za štyri roky zdvojnásobia objem výnosov a ohrozia dominanciu platobných kariet

Nová štúdia od Juniper Research tvrdí, že celosvetové príjmy z Embedded Finance (vstavaných financií) pre ich dodávateľov v roku 2027 ...

9.3.2023 Redakcia FinReport

Vytvorili finančnú platformu, ktorá zdigitalizovala finančného sprostredkovateľa

Spoločnosť Moneyhoon spúšťa rovnomennú digitálnu finančnú platformu. Cieľom je umožniť používateľovi spravovať svoje finančné ...

7.3.2023 Martin Jamnický

Augustín Cerstens: Vytvorením programovateľnej účtovnej knihy dosiahneme explóziu finančných inovácií

V Banke pre medzinárodné platby (Bank for International Settlements – BIS) plánujú zaviesť jednotnú programovateľnú účtovnú knihu. ...

Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Sporenie v treťom pilieri sa oplatí tým zamestnancom, ktorým naň prispieva aj zamestnávateľ
  2. 2.
    Šéf BP Bernard Loony vlani zarobil 10 miliónov libier. Darilo sa aj ďalším top manažérom energetických firiem
  3. 3.
    Poisťovne intenzívne riešia škody po požiari v Banke lásky a ďalších budovách v Banskej Štiavnici
  4. 4.
    Netflix: Oscarový dokument Inside Job nemilosrdne odkrýva krutú pravdu o vzniku celosvetovej hospodárskej krízy
  5. 5.
    Digitálne meny sa vyvíjajú na národnej aj nadnárodnej úrovni. Toto sú lídri, ktorí udávajú smer