Amazon s Buy with Prime zaútočí na dominanciu PayPal a iné firmy z e-commerce
Spoločnosť Amazon miliardára Jeffa Bezosa predstavila svoju novú službu Buy with Prime. Jej úlohou nie zamerať sa len na len na zákazníkov a partnerov, predstavuje tiež priamy útok na konkurenciu Amazonu. Ofenzíva prebieha na dvoch úrovniach. Primárne sa pokúsi z trhu vytlačiť spoločnosti pôsobiace v e-commerce biznise, napríklad Shopify. Druhým cieľom je presadiť sa na trhu platobných brán prostredníctvom služby Amazon Pay, kde sa zase musia mať na pozore najmä spoločnosti, ako PayPal.
Foto: Amazon
Ako funguje Buy with Prime
Na pochopenie výhod služby Buy with Prime je najskôr potrebné si priblížiť, čo je vlastne Prime. Amazon predstavil Prime prvýkrát v roku 2005. Je to platený typ členstva, ktorý umožňuje zákazníkom Amazonu čerpať rôzne výhody. Medzi najznámejšie patrí rýchle doručenie – bežne už za jeden deň, a bezplatné vrátenie tovaru, zľavy. Prime sa stal najmä na americkom trhu jedným z najobľúbenejších typov členstva a v súčasnosti ho používa približne 170 miliónov ľudí po celom svete.
Buy with Prime predstavuje akési rozšírenie tohto už zaužívaného členstva v obchodoch tretích strán. To znamená, že výhody členstva neplatia už len na stránkach Amazonu, ale aj u všetkých partnerov, ktorí sa s Amazonom dohodnú na spolupráci. Obe strany tak získavajú významné pozitíva.
Napríklad zákazníci Amazonu ďalšie výhody za svoje platené členstvo, čo pravdepodobne ešte viac zvýši záujem o platenie si služby Prime. Partnerskí obchodníci zase získajú prístup k obrovskej globálnej logistickej sieti Amazonu, ktorú tvorí približne 400-tisíc vodičov, 40-tisíc kamiónov, 30-tisíc dodávok a flotila viac ako 70 lietadiel.
„Vždy sa snažíme prekonávať očakávania členov Prime tým, že ponúkame väčší výber, exkluzívne ponuky, kvalitný obsah a pohodlné funkcie,“ povedal viceprezident Amazon Prime Jamil Ghani. „S predstavením Buy with Prime sa rozširuje ponuka miest, kde si členovia môžu užívať dôveryhodné a pohodlné nákupné výhody Prime mimo Amazonu, čo ich členstvu pridáva ešte väčšiu hodnotu. Členovia budú mať flexibilitu nakupovať priamo u obchodníkov a zároveň si budú užívať rýchle bezplatné doručenie, bezproblémovú platbu a jednoduché vrátenie tovaru od Amazonu, ktoré poznajú a milujú.“
Z pohľadu obchodníka
Ak sa obchodník stane partnerom Amazonu a podpíše FBA (Fulfillment by Amazon – Dohoda s Amazonom), môže si vybrať, kedy a na ktoré tovary využije službu Buy with Prime. Obchodníci sa zaregistrujú do služby Buy with Prime, prepoja svoj účet s obchodníckou centrálou Amazonu a následne si vyberú, ktoré produkty bude držať Amazon vo svojich špedičných centrách. Posledným krokom je sprístupnenie platobnej brány Amazon Pay na stránke obchodníka.
S Buy with Prime obchodníci dostávajú informácie o objednávkach zákazníkov vrátane ich e-mailových adries, ktoré môžu použiť na poskytovanie svojich ďalších služieb, a produktov a budovať si tak priame vzťahy s kupujúcimi.
Amazon, samozrejme, neponúka spoluprácu zadarmo. V cene je zaúčtovaný poplatok za službu, poplatok za spracovanie platby a poplatky za plnenie a skladovanie. Výhodou pre obchodníkov však zostáva fakt, že Amazon si neúčtuje fixný poplatok za partnerstvo, alebo nevyžaduje dlhodobú záväznú zmluvu. Obchodníci si tak môžu kedykoľvek výber svojich produktov v službe rozšíriť, alebo partnerstvo zrušiť.
Pre obchodníkov, ktorí už FBA používajú, môže byť Buy with Prime pridaný do ich online obchodu v priebehu niekoľkých minút, pretože ich inventár je už uložený v logistických centrách Amazonu.
Shopify zaplače
Nová služba Amazonu je tiež jednoznačným útokom na konkurenciu. Medzi najohrozenejších patrí napríklad elektronický obchod Shopify, ktorý pomáha obchodníkom budovať si ich vlastné online obchody. Na rozdiel od Amazonu nemá Shopify svoj vlastný obchod, ani nerozváža žiadny tovar. Namiesto toho ponúka obchodníkom služby, akými sú softvér, šablóny online stránok, platobné brány a iné nástroje, na založenie ich vlastných online obchodov.
„Pre Shopify je Buy with Prime zlou správou,“ hovorí odborník na e-commerce biznis Martin Heubel a dodáva: „Je to priamy krok, ktorý odoberá príjmy z ich obchodného modelu. Najväčšou výzvou pre Shopify bude čeliť tejto iniciatíve. Ich vedúci pracovníci sa budú musieť zamerať na vytvorenie rovnako atraktívnej a pravdepodobne konkurencieschopnejšej ponuky pre obchodníkov, ako predstavuje Buy with Prime. No vzhľadom na výhody Amazonu, pokiaľ ide o existujúci logistický ekosystém, je nepravdepodobné, že by úspory z rozsahu fungovali v prospech Shopify.“
Krok Amazonu určite predstavuje pre Shopify výzvu a množstvo odborníkov si myslí, že Shopify bude reagovať ďalšími investíciami do svojej ponuky služieb, aby mohol konkurovať súčasným výhodám Prime v jeho rýchlosti a pokrytí služieb.
„Shopify sa bude musieť rozhodnúť, či umožní obchodníkom na svojej platforme ponúkať Buy with Prime. Nie je to ľahké rozhodnutie, pretože existujú milióny členov Prime, ktorí potenciálne predstavujú významný nárast návštevnosti stránok Shopify. Zároveň však existuje zjavné riziko pozvania najväčšieho konkurenta Shopify do svojho ekosystému, a teda aj jeho prístupu k hodnotným informáciám o zákazníkoch Shopify,“ vysvetľuje M. Huebel.
Spoluzakladateľ Ecommerce Agregators Martin Smith verí, že Buy with Prime je jednoznačne strategickým krokom na zastavenie rastúcej základne predplatiteľov Shopify. Hovorí, že najväčšou výzvou pre Shopify bude vytvorenie fungujúceho modelu, ktorý bude môcť ponúknuť svojim klientom. Konkrétne logistické náklady tretích strán na skladovanie, odber, balenie a prepravu sú v porovnaní s logistikou Amazonu často aj viac ako dvoj- až trojnásobne vyššie.“
PayPal je tiež v pozore
Predstavenie Buy with Prime však pre Amazon neznamená len rozširovanie zákazníckej základne. Znamená to aj to, že jeho platobná brána Amazon Pay už nebude obmedzená len na domovskú stránku Amazonu a pár desiatok ďalších partnerov. Toto je veľmi dôležitý fakt. Ak by mal Buy with Prime celosvetový úspech a začali by ho používať tisíce malých obchodníkov, išlo by o priame ohrozenie známych mien v biznise platobných brán, akými je napríklad PayPal.
Amazon Pay nie je novinkou, túto službu predstavil Amazon už v roku 2007. Z celosvetového hľadiska ho však dnes používa len približne 3,5 % zákazníkov. Pre porovnanie, PayPal si drží suverénne svetové prvenstvo s viac ako 50-percentným podielom na trhu. Okrem toho je Amazon Pay prístupný pre obchodníkov „len“ v 18 krajinách, pričom dokáže spracovávať 12 svetových mien. Oproti tomu PayPal pôsobí vo viac ako 200 krajinách a umožňuje platby v 25 menách.
Amazon je teda od ohrozenia PayPalu v celkových číslach ešte poriadne ďaleko. No berúc do úvahy veľkosť Amazonu a jeho zákaznícku základňu, PayPal určite nemôže brať túto rastúcu konkurenciu na ľahkú váhu.
Aké sú poplatky za služby?
V čom sú si obe spoločnosti relatívne podobné, sú poplatky. Na základe informácií z webovej stránky si Amazon Pay účtuje 2,9-percentný poplatok za spracovanie v USA a 3,9-percentný poplatok za medzinárodné transakcie, spolu s 0,30-dolárovým fixným poplatkom. Na rozdiel od toho sú sadzby za spracovanie PayPalu v rozmedzí od 1,9 % do 3,5 %, a fixný poplatok sa pohybuje od 0,05 centa do 0,49 dolára.
Budúcnosť Amazonu
Pandémia koronavírusu a následný boom elektronického nakupovania priniesli Amazonu za posledné dva roky výrazný organický rast. Akcionári Amazonu však od 1. januára 2022 zaznamenali viac ako 36 % pokles hodnoty akcií spoločnosti. Firma sa tak nemôže naďalej spoliehať na rast podporený pandémiou, a Buy with Prime odráža jej širšie ambície rásť a diverzifikovať svoje príjmy.
„Buy with Prime umožňuje Amazonu používať zhromaždené údaje o zákazníkoch z webových stránok tretích strán pre svoje budúce reklamné úsilie. Ak budú zákazníci na svoje objednávky používať Buy with Prime, zverejnia tak svoje nákupné správanie mimo Amazonu. Ten môže tieto informácie použiť na opätovné zacielenie týchto zákazníkov mimo trhu. Ide tak o výnosovú páku, ktorá predstavuje pre Amazon veľmi atraktívny, aj keď budúci tok príjmov,“ hovorí M. Heubel.
Väčšina odborníkov si tiež myslí, že tento program predstavuje len prvý z množstva krokov, ktoré gigant elektronického obchodu podnikne na rozšírenie svojej ponuky outsourcovaného biznisu a na pokrytie svojich vlastných interných požiadaviek.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Pozastaví EÚ Slovensku vyplácanie eurofondov?
- 2.Róbert Schochmann: Skonštruoval lietadlo, ktoré je začiatkom ďalšieho projektu
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 5.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu