Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Amazon s Buy with Prime zaútočí na dominanciu PayPal a iné firmy z e-commerce

Dominik Horváth FinTech
SK
EN
Poslať

Spoločnosť Amazon miliardára Jeffa Bezosa predstavila svoju novú službu Buy with Prime. Jej úlohou nie zamerať sa len na len na zákazníkov a partnerov, predstavuje tiež priamy útok na konkurenciu Amazonu. Ofenzíva prebieha na dvoch úrovniach. Primárne sa pokúsi z trhu vytlačiť spoločnosti pôsobiace v e-commerce biznise, napríklad Shopify. Druhým cieľom je presadiť sa na trhu platobných brán prostredníctvom služby Amazon Pay, kde sa zase musia mať na pozore najmä spoločnosti, ako PayPal.

image

Foto: Amazon

Ako funguje Buy with Prime

Na pochopenie výhod služby Buy with Prime je najskôr potrebné si priblížiť, čo je vlastne Prime. Amazon predstavil Prime prvýkrát v roku 2005. Je to platený typ členstva, ktorý umožňuje zákazníkom Amazonu čerpať rôzne výhody. Medzi najznámejšie patrí rýchle doručenie – bežne už za jeden deň, a bezplatné vrátenie tovaru, zľavy. Prime sa stal najmä na americkom trhu jedným z najobľúbenejších typov členstva a v súčasnosti ho používa približne 170 miliónov ľudí po celom svete.

Buy with Prime predstavuje akési rozšírenie tohto už zaužívaného členstva v obchodoch tretích strán. To znamená, že výhody členstva neplatia už len na stránkach Amazonu, ale aj u všetkých partnerov, ktorí sa s Amazonom dohodnú na spolupráci. Obe strany tak získavajú významné pozitíva.

Napríklad zákazníci Amazonu ďalšie výhody za svoje platené členstvo, čo pravdepodobne ešte viac zvýši záujem o platenie si služby Prime. Partnerskí obchodníci zase získajú prístup k obrovskej globálnej logistickej sieti Amazonu, ktorú tvorí približne 400-tisíc vodičov, 40-tisíc kamiónov, 30-tisíc dodávok a flotila viac ako 70 lietadiel.

Vždy sa snažíme prekonávať očakávania členov Prime tým, že ponúkame väčší výber, exkluzívne ponuky, kvalitný obsah a pohodlné funkcie,“ povedal viceprezident Amazon Prime Jamil Ghani. „S predstavením Buy with Prime sa rozširuje ponuka miest, kde si členovia môžu užívať dôveryhodné a pohodlné nákupné výhody Prime mimo Amazonu, čo ich členstvu pridáva ešte väčšiu hodnotu. Členovia budú mať flexibilitu nakupovať priamo u obchodníkov a zároveň si budú užívať rýchle bezplatné doručenie, bezproblémovú platbu a jednoduché vrátenie tovaru od Amazonu, ktoré poznajú a milujú.“

Z pohľadu obchodníka

Ak sa obchodník stane partnerom Amazonu a podpíše FBA (Fulfillment by Amazon – Dohoda s Amazonom), môže si vybrať, kedy a na ktoré tovary využije službu Buy with Prime. Obchodníci sa zaregistrujú do služby Buy with Prime, prepoja svoj účet s obchodníckou centrálou Amazonu a následne si vyberú, ktoré produkty bude držať Amazon vo svojich špedičných centrách. Posledným krokom je sprístupnenie platobnej brány Amazon Pay na stránke obchodníka.

S Buy with Prime obchodníci dostávajú informácie o objednávkach zákazníkov vrátane ich e-mailových adries, ktoré môžu použiť na poskytovanie svojich ďalších služieb, a produktov a budovať si tak priame vzťahy s kupujúcimi.

Amazon, samozrejme, neponúka spoluprácu zadarmo. V cene je zaúčtovaný poplatok za službu, poplatok za spracovanie platby a poplatky za plnenie a skladovanie. Výhodou pre obchodníkov však zostáva fakt, že Amazon si neúčtuje fixný poplatok za partnerstvo, alebo nevyžaduje dlhodobú záväznú zmluvu. Obchodníci si tak môžu kedykoľvek výber svojich produktov v službe rozšíriť, alebo partnerstvo zrušiť.

Pre obchodníkov, ktorí už FBA používajú, môže byť Buy with Prime pridaný do ich online obchodu v priebehu niekoľkých minút, pretože ich inventár je už uložený v logistických centrách Amazonu.

Shopify zaplače

Nová služba Amazonu je tiež jednoznačným útokom na konkurenciu. Medzi najohrozenejších patrí napríklad elektronický obchod Shopify, ktorý pomáha obchodníkom budovať si ich vlastné online obchody. Na rozdiel od Amazonu nemá Shopify svoj vlastný obchod, ani nerozváža žiadny tovar. Namiesto toho ponúka obchodníkom služby, akými sú softvér, šablóny online stránok, platobné brány a iné nástroje, na založenie ich vlastných online obchodov.

„Pre Shopify je Buy with Prime zlou správou,“ hovorí odborník na e-commerce biznis Martin Heubel a dodáva: „Je to priamy krok, ktorý odoberá príjmy z ich obchodného modelu. Najväčšou výzvou pre Shopify bude čeliť tejto iniciatíve. Ich vedúci pracovníci sa budú musieť zamerať na vytvorenie rovnako atraktívnej a pravdepodobne konkurencieschopnejšej ponuky pre obchodníkov, ako predstavuje Buy with Prime. No vzhľadom na výhody Amazonu, pokiaľ ide o existujúci logistický ekosystém, je nepravdepodobné, že by úspory z rozsahu fungovali v prospech Shopify.“

Positive

Partner témy

 

Krok Amazonu určite predstavuje pre Shopify výzvu a množstvo odborníkov si myslí, že Shopify bude reagovať ďalšími investíciami do svojej ponuky služieb, aby mohol konkurovať súčasným výhodám Prime v jeho rýchlosti a pokrytí služieb.

„Shopify sa bude musieť rozhodnúť, či umožní obchodníkom na svojej platforme ponúkať Buy with Prime. Nie je to ľahké rozhodnutie, pretože existujú milióny členov Prime, ktorí potenciálne predstavujú významný nárast návštevnosti stránok Shopify. Zároveň však existuje zjavné riziko pozvania najväčšieho konkurenta Shopify do svojho ekosystému, a teda aj jeho prístupu k hodnotným informáciám o zákazníkoch Shopify,“ vysvetľuje M. Huebel.

Spoluzakladateľ Ecommerce Agregators Martin Smith verí, že Buy with Prime je jednoznačne strategickým krokom na zastavenie rastúcej základne predplatiteľov Shopify. Hovorí, že najväčšou výzvou pre Shopify bude vytvorenie fungujúceho modelu, ktorý bude môcť ponúknuť svojim klientom. Konkrétne logistické náklady tretích strán na skladovanie, odber, balenie a prepravu sú v porovnaní s logistikou Amazonu často aj viac ako dvoj- až trojnásobne vyššie.“

PayPal je tiež v pozore

Predstavenie Buy with Prime však pre Amazon neznamená len rozširovanie zákazníckej základne. Znamená to aj to, že jeho platobná brána Amazon Pay už nebude obmedzená len na domovskú stránku Amazonu a pár desiatok ďalších partnerov. Toto je veľmi dôležitý fakt. Ak by mal Buy with Prime celosvetový úspech a začali by ho používať tisíce malých obchodníkov, išlo by o priame ohrozenie známych mien v biznise platobných brán, akými je napríklad PayPal.

Amazon Pay nie je novinkou, túto službu predstavil Amazon už v roku 2007. Z celosvetového hľadiska ho však dnes používa len približne 3,5 % zákazníkov. Pre porovnanie, PayPal si drží suverénne svetové prvenstvo s viac ako 50-percentným podielom na trhu. Okrem toho je Amazon Pay prístupný pre obchodníkov „len“ v 18 krajinách, pričom dokáže spracovávať 12 svetových mien. Oproti tomu PayPal pôsobí vo viac ako 200 krajinách a umožňuje platby v 25 menách.

Amazon je teda od ohrozenia PayPalu v celkových číslach ešte poriadne ďaleko. No berúc do úvahy veľkosť Amazonu a jeho zákaznícku základňu, PayPal určite nemôže brať túto rastúcu konkurenciu na ľahkú váhu.

Aké sú poplatky za služby?

V čom sú si obe spoločnosti relatívne podobné, sú poplatky. Na základe informácií z webovej stránky si Amazon Pay účtuje 2,9-percentný poplatok za spracovanie v USA a 3,9-percentný poplatok za medzinárodné transakcie, spolu s 0,30-dolárovým fixným poplatkom. Na rozdiel od toho sú sadzby za spracovanie PayPalu v rozmedzí od 1,9 % do 3,5 %, a fixný poplatok sa pohybuje od 0,05 centa do 0,49 dolára.

Budúcnosť Amazonu

Pandémia koronavírusu a následný boom elektronického nakupovania priniesli Amazonu za posledné dva roky výrazný organický rast. Akcionári Amazonu však od 1. januára 2022 zaznamenali viac ako 36 % pokles hodnoty akcií spoločnosti. Firma sa tak nemôže naďalej spoliehať na rast podporený pandémiou, a Buy with Prime odráža jej širšie ambície rásť a diverzifikovať svoje príjmy.

„Buy with Prime umožňuje Amazonu používať zhromaždené údaje o zákazníkoch z webových stránok tretích strán pre svoje budúce reklamné úsilie. Ak budú zákazníci na svoje objednávky používať Buy with Prime, zverejnia tak svoje nákupné správanie mimo Amazonu. Ten môže tieto informácie použiť na opätovné zacielenie týchto zákazníkov mimo trhu. Ide tak o výnosovú páku, ktorá predstavuje pre Amazon veľmi atraktívny, aj keď budúci tok príjmov,“ hovorí M. Heubel.

Väčšina odborníkov si tiež myslí, že tento program predstavuje len prvý z množstva krokov, ktoré gigant elektronického obchodu podnikne na rozšírenie svojej ponuky outsourcovaného biznisu a na pokrytie svojich vlastných interných požiadaviek.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
10.8.2022 Redakcia FinReport

J&T a Penta vydávajú dlhopisy za milióny eur

Národná banka Slovenska schválila prospekty dlhopisov dvom finančným spoločnostiam. Presnejšie ide o spoločnosti J&T Global Finance XIV a ...

10.8.2022 Redakcia FinReport

Martin Kaňa: Od októbra 2022 sa stane novým výkonným riaditeľom Slovenskej kancelárie poisťovateľov

Novým výkonným riaditeľom Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) sa od 1. októbra 2022 stane Martin Kaňa. Vo funkcii nahradí Imricha ...

10.8.2022 Zuzana Fryč

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú necelé dva mesiace. Čo všetko pri tom musíme mať na pamäti?

Desaťtisíce Slovákov sa každý rok rozhodnú pre zmenu svojej zdravotnej poisťovne. Takýto krok je možné urobiť len jedenkrát ročne, ...

10.8.2022 Redakcia FinReport

Slovenský priemysel pribrzdil, jeho júnová produkcia medziročne klesla o 5,7 %

Spomalenie produkcie sa počas júna 2022 prejavilo vo väčšine priemyselných odvetví. Rasty malých odvetví nedokázali kompenzovať hlbší ...

10.8.2022 Redakcia FinReport

Slováci potrebujú na kúpu nového bytu s rozlohou 70 metrov štvorcových až 13 hrubých ročných miezd

Pri súčasných cenách nehnuteľností na bývanie potrebujeme na kúpu bytu s rozlohou 70 metrov štvorcových v priemere takmer 13 hrubých ...

10.8.2022 Monika Jakábová

Čína systematicky zvyšuje svoj vplyv v Afrike. Západ je znepokojený

Prítomnosť Číny v Afrike neustále rastie. Jedným z kľúčových kanálov, prostredníctvom ktorých ovplyvňuje africký kontinent, sú ...

8.8.2022 Redakcia FinReport

Kryptomeny padajú a ich ťažiari si hľadajú nové uplatnenie

Hodnota kryptomien sa začiatkom júna 2022 prepadla na dvojročné minimá. Množstvo investorov zaplakalo, prekvapení boli aj tí, ktorí pri ...

8.8.2022 Redakcia FinReport

Medzibankový informačný systém SWIFT čelí novej výzve v oblasti cezhraničných platieb

Medzibankový informačný systém SWIFT po odpojení Ruska a narušení svojej globálnej schémy čelí novým výzvam. Správa Economist ...

7.8.2022 Redakcia FinReport

Mobilbanking budúcnosti bude používateľovi navrhovať preňho tie najlepšie finančné riešenia

Spoločnosť Forrester Research zanalyzovala aplikácie mobilného bankovníctva popredných bankových domov pôsobiacich v európskych krajinách. ...

6.8.2022 Redakcia FinReport

Belgická banka KBC ako prvá v Európe prináša vlastnú digitálnu menu Kate Coin

KBC je prvou finančnou inštitúciou v Európe, ktorá uviedla na trh svoju vlastnú digitálnu mincu založenú na technológii blockchain. Nazvala ...

5.8.2022 Redakcia FinReport

Banque de France chce využívať digitálnu menu na veľkoobchodné platby už od roku 2023

Francúzska centrálna banka Banque de France urýchľuje dokončenie svojho veľkoobchodného programu uplatňovania štátnej digitálnej meny ...

4.8.2022 Redakcia FinReport

Otvorené bankovníctvo: Lacnejší úver pre tých, ktorí zdieľajú svoje bankové údaje

Klienti, ktorí sú ochotní podeliť sa o svoje údaje, týkajúce sa napríklad príjmov a výdavkov, získajú výhodnejšiu pôžičku. Na ...

30.7.2022 Redakcia FinReport

Spojené kráľovstvo prijalo špeciálny zákon na reguláciu kryptomien

Regulácia kryptomien je témou, ktorá rezonuje naprieč finančnými inštitúciami aj štátmi samotnými. Intenzívne sa tejto téme v ...

27.7.2022 Redakcia FinReport

Softvérová spoločnosť SAP oznámila polročné výsledky, cloud je už jej najväčším zdrojom príjmov

Jedna z najväčších softvérových spoločností sveta – nemecká SAP – zverejnila svoje hospodárske výsledky za druhý štvrťrok tohto ...

26.7.2022 Redakcia FinReport

Neobanky za päť rokov narástli o neuveriteľných 1 400 %

Neobanky by v roku 2022 mali dosiahnuť bilanciu transakcií na úrovni 3,4 bilióna dolárov. Tieto digitálne banky bez kamenných pobočiek ...

25.7.2022 Redakcia FinReport

Vynaliezavý programátor zneužil počítače vystavené v predajniach elektroniky na ťažbu bitcoinov

Kuriózny prípad riešila polícia v Českej republike. Podarilo sa jej odhaliť nelegálneho ťažiara kryptomien, ktorý si mimoriadne uľahčil ...

22.7.2022 Redakcia FinReport

Automobilka Tesla prestala veriť kryptomenám. Zbavila sa bitcoinov za miliardu dolárov

Keď sa začiatkom tohto týždňa hodnota bitcoinu opäť vyškriabala nad hranicu 23-tisíc eur, priaznivci kryptomien sa nadýchli v miernom ...

20.7.2022 Redakcia FinReport

Štyri z piatich obetí, ktoré vyhoveli požiadavkám kybernetických útočníkov, bývajú napadnuté znova

Čoraz viac slovenských firiem, ale aj bežných osôb sa stáva obeťou online útočníkov. Tí ťažia najmä z poznania, že väčšina ...

Aplikácia

  1. 1.
    Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
  2. 2.
    Ukrajina mala zastaviť dodávky ropy cez ropovod Družba, Rusi jej nezaplatili za tranzit
  3. 3.
    Slováci potrebujú na kúpu nového bytu s rozlohou 70 metrov štvorcových až 13 hrubých ročných miezd
  4. 4.
    Čína systematicky zvyšuje svoj vplyv v Afrike. Západ je znepokojený
  5. 5.
    Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú necelé dva mesiace. Čo všetko pri tom musíme mať na pamäti?