Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Amazon s Buy with Prime zaútočí na dominanciu PayPal a iné firmy z e-commerce

Dominik Horváth FinTech Poslať

Spoločnosť Amazon miliardára Jeffa Bezosa predstavila svoju novú službu Buy with Prime. Jej úlohou nie zamerať sa len na len na zákazníkov a partnerov, predstavuje tiež priamy útok na konkurenciu Amazonu. Ofenzíva prebieha na dvoch úrovniach. Primárne sa pokúsi z trhu vytlačiť spoločnosti pôsobiace v e-commerce biznise, napríklad Shopify. Druhým cieľom je presadiť sa na trhu platobných brán prostredníctvom služby Amazon Pay, kde sa zase musia mať na pozore najmä spoločnosti, ako PayPal.

Amazon

Foto: Amazon

Ako funguje Buy with Prime

Na pochopenie výhod služby Buy with Prime je najskôr potrebné si priblížiť, čo je vlastne Prime. Amazon predstavil Prime prvýkrát v roku 2005. Je to platený typ členstva, ktorý umožňuje zákazníkom Amazonu čerpať rôzne výhody. Medzi najznámejšie patrí rýchle doručenie – bežne už za jeden deň, a bezplatné vrátenie tovaru, zľavy. Prime sa stal najmä na americkom trhu jedným z najobľúbenejších typov členstva a v súčasnosti ho používa približne 170 miliónov ľudí po celom svete.

Buy with Prime predstavuje akési rozšírenie tohto už zaužívaného členstva v obchodoch tretích strán. To znamená, že výhody členstva neplatia už len na stránkach Amazonu, ale aj u všetkých partnerov, ktorí sa s Amazonom dohodnú na spolupráci. Obe strany tak získavajú významné pozitíva.

Napríklad zákazníci Amazonu ďalšie výhody za svoje platené členstvo, čo pravdepodobne ešte viac zvýši záujem o platenie si služby Prime. Partnerskí obchodníci zase získajú prístup k obrovskej globálnej logistickej sieti Amazonu, ktorú tvorí približne 400-tisíc vodičov, 40-tisíc kamiónov, 30-tisíc dodávok a flotila viac ako 70 lietadiel.

Vždy sa snažíme prekonávať očakávania členov Prime tým, že ponúkame väčší výber, exkluzívne ponuky, kvalitný obsah a pohodlné funkcie,“ povedal viceprezident Amazon Prime Jamil Ghani. „S predstavením Buy with Prime sa rozširuje ponuka miest, kde si členovia môžu užívať dôveryhodné a pohodlné nákupné výhody Prime mimo Amazonu, čo ich členstvu pridáva ešte väčšiu hodnotu. Členovia budú mať flexibilitu nakupovať priamo u obchodníkov a zároveň si budú užívať rýchle bezplatné doručenie, bezproblémovú platbu a jednoduché vrátenie tovaru od Amazonu, ktoré poznajú a milujú.“

Z pohľadu obchodníka

Ak sa obchodník stane partnerom Amazonu a podpíše FBA (Fulfillment by Amazon – Dohoda s Amazonom), môže si vybrať, kedy a na ktoré tovary využije službu Buy with Prime. Obchodníci sa zaregistrujú do služby Buy with Prime, prepoja svoj účet s obchodníckou centrálou Amazonu a následne si vyberú, ktoré produkty bude držať Amazon vo svojich špedičných centrách. Posledným krokom je sprístupnenie platobnej brány Amazon Pay na stránke obchodníka.

S Buy with Prime obchodníci dostávajú informácie o objednávkach zákazníkov vrátane ich e-mailových adries, ktoré môžu použiť na poskytovanie svojich ďalších služieb, a produktov a budovať si tak priame vzťahy s kupujúcimi.

Amazon, samozrejme, neponúka spoluprácu zadarmo. V cene je zaúčtovaný poplatok za službu, poplatok za spracovanie platby a poplatky za plnenie a skladovanie. Výhodou pre obchodníkov však zostáva fakt, že Amazon si neúčtuje fixný poplatok za partnerstvo, alebo nevyžaduje dlhodobú záväznú zmluvu. Obchodníci si tak môžu kedykoľvek výber svojich produktov v službe rozšíriť, alebo partnerstvo zrušiť.

Pre obchodníkov, ktorí už FBA používajú, môže byť Buy with Prime pridaný do ich online obchodu v priebehu niekoľkých minút, pretože ich inventár je už uložený v logistických centrách Amazonu.

Shopify zaplače

Nová služba Amazonu je tiež jednoznačným útokom na konkurenciu. Medzi najohrozenejších patrí napríklad elektronický obchod Shopify, ktorý pomáha obchodníkom budovať si ich vlastné online obchody. Na rozdiel od Amazonu nemá Shopify svoj vlastný obchod, ani nerozváža žiadny tovar. Namiesto toho ponúka obchodníkom služby, akými sú softvér, šablóny online stránok, platobné brány a iné nástroje, na založenie ich vlastných online obchodov.

„Pre Shopify je Buy with Prime zlou správou,“ hovorí odborník na e-commerce biznis Martin Heubel a dodáva: „Je to priamy krok, ktorý odoberá príjmy z ich obchodného modelu. Najväčšou výzvou pre Shopify bude čeliť tejto iniciatíve. Ich vedúci pracovníci sa budú musieť zamerať na vytvorenie rovnako atraktívnej a pravdepodobne konkurencieschopnejšej ponuky pre obchodníkov, ako predstavuje Buy with Prime. No vzhľadom na výhody Amazonu, pokiaľ ide o existujúci logistický ekosystém, je nepravdepodobné, že by úspory z rozsahu fungovali v prospech Shopify.“

 

Krok Amazonu určite predstavuje pre Shopify výzvu a množstvo odborníkov si myslí, že Shopify bude reagovať ďalšími investíciami do svojej ponuky služieb, aby mohol konkurovať súčasným výhodám Prime v jeho rýchlosti a pokrytí služieb.

„Shopify sa bude musieť rozhodnúť, či umožní obchodníkom na svojej platforme ponúkať Buy with Prime. Nie je to ľahké rozhodnutie, pretože existujú milióny členov Prime, ktorí potenciálne predstavujú významný nárast návštevnosti stránok Shopify. Zároveň však existuje zjavné riziko pozvania najväčšieho konkurenta Shopify do svojho ekosystému, a teda aj jeho prístupu k hodnotným informáciám o zákazníkoch Shopify,“ vysvetľuje M. Huebel.

Spoluzakladateľ Ecommerce Agregators Martin Smith verí, že Buy with Prime je jednoznačne strategickým krokom na zastavenie rastúcej základne predplatiteľov Shopify. Hovorí, že najväčšou výzvou pre Shopify bude vytvorenie fungujúceho modelu, ktorý bude môcť ponúknuť svojim klientom. Konkrétne logistické náklady tretích strán na skladovanie, odber, balenie a prepravu sú v porovnaní s logistikou Amazonu často aj viac ako dvoj- až trojnásobne vyššie.“

PayPal je tiež v pozore

Predstavenie Buy with Prime však pre Amazon neznamená len rozširovanie zákazníckej základne. Znamená to aj to, že jeho platobná brána Amazon Pay už nebude obmedzená len na domovskú stránku Amazonu a pár desiatok ďalších partnerov. Toto je veľmi dôležitý fakt. Ak by mal Buy with Prime celosvetový úspech a začali by ho používať tisíce malých obchodníkov, išlo by o priame ohrozenie známych mien v biznise platobných brán, akými je napríklad PayPal.

Amazon Pay nie je novinkou, túto službu predstavil Amazon už v roku 2007. Z celosvetového hľadiska ho však dnes používa len približne 3,5 % zákazníkov. Pre porovnanie, PayPal si drží suverénne svetové prvenstvo s viac ako 50-percentným podielom na trhu. Okrem toho je Amazon Pay prístupný pre obchodníkov „len“ v 18 krajinách, pričom dokáže spracovávať 12 svetových mien. Oproti tomu PayPal pôsobí vo viac ako 200 krajinách a umožňuje platby v 25 menách.

Amazon je teda od ohrozenia PayPalu v celkových číslach ešte poriadne ďaleko. No berúc do úvahy veľkosť Amazonu a jeho zákaznícku základňu, PayPal určite nemôže brať túto rastúcu konkurenciu na ľahkú váhu.

Aké sú poplatky za služby?

V čom sú si obe spoločnosti relatívne podobné, sú poplatky. Na základe informácií z webovej stránky si Amazon Pay účtuje 2,9-percentný poplatok za spracovanie v USA a 3,9-percentný poplatok za medzinárodné transakcie, spolu s 0,30-dolárovým fixným poplatkom. Na rozdiel od toho sú sadzby za spracovanie PayPalu v rozmedzí od 1,9 % do 3,5 %, a fixný poplatok sa pohybuje od 0,05 centa do 0,49 dolára.

Budúcnosť Amazonu

Pandémia koronavírusu a následný boom elektronického nakupovania priniesli Amazonu za posledné dva roky výrazný organický rast. Akcionári Amazonu však od 1. januára 2022 zaznamenali viac ako 36 % pokles hodnoty akcií spoločnosti. Firma sa tak nemôže naďalej spoliehať na rast podporený pandémiou, a Buy with Prime odráža jej širšie ambície rásť a diverzifikovať svoje príjmy.

„Buy with Prime umožňuje Amazonu používať zhromaždené údaje o zákazníkoch z webových stránok tretích strán pre svoje budúce reklamné úsilie. Ak budú zákazníci na svoje objednávky používať Buy with Prime, zverejnia tak svoje nákupné správanie mimo Amazonu. Ten môže tieto informácie použiť na opätovné zacielenie týchto zákazníkov mimo trhu. Ide tak o výnosovú páku, ktorá predstavuje pre Amazon veľmi atraktívny, aj keď budúci tok príjmov,“ hovorí M. Heubel.

Väčšina odborníkov si tiež myslí, že tento program predstavuje len prvý z množstva krokov, ktoré gigant elektronického obchodu podnikne na rozšírenie svojej ponuky outsourcovaného biznisu a na pokrytie svojich vlastných interných požiadaviek.

logo
Prečítajte si tiež:
18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti Amundi US a Victory Capital sa zlúčia

Spoločnosti Amundi a Victory Capital podpísali Memorandum o porozumení, na základe ktorého sa Amundi US stane strategickým akcionárom vo ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Miroslav Mišenko

Ekonomická prognóza: Situácia sa môže zlepšiť, nesmieme však prísť o miliardy z plánu obnovy

Rast ekonomiky a reálnych miezd, pokles inflácie aj úrokových sadzieb. Aj toto očakávajú analytici Národnej banky Slovenska, Rady pre ...

17.4.2024 Robert Juriš

Revolut varuje pred dramatickým nárastom počtu falošných pracovných ponúk a investičných podvodov

Počet falošných pracovných ponúk v minulom roku vzrástol o 1 200 % a investičné podvody zaznamenali 142-percentný nárast. Vo svojej správe ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

8.4.2024 Martin Jamnický

Kryptomenovými víťazmi v prvom štvrťroku tohto roku sú Shiba Inu a dogecoin

Kryptomenový ošiaľ v úvode tohto roku vystrelil nahor viacero kryptomien, ktoré v minulosti zaznamenali skôr striedavé úspechy. Hoci ...

7.4.2024 Redakcia FinReport

Mastercard pripravuje finančný nástroj na správu predplatného s podporou bankovníctva

Spoločnosť Mastercard sa pripravuje na spustenie nového otvoreného finančného nástroja na správu predplatného s podporou bankovníctva, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Google peňaženka v obľúbenosti poráža Google Pay a spoločnosť si musela vybrať

Spoločnosť Google opäť prestavuje svoje mobilné platobné služby. Rozhodla sa, že v Spojených štátoch utlmí činnosť služby Google Pay, ...

6.4.2024 Redakcia FinReport

Nie umelej inteligencii pri tvorbe štrukturálnych modelov centrálnych bánk

Hitom postkovidového obdobia nielen medzi priaznivcami technológií, ale aj u širokej verejnosti je umelá inteligencia. V mnohých odvetviach sa ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Kryptoburza KuCoin čelí obvineniu z prania špinavých peňazí

Kryptomenová burza KuCoin má problémy s dodržiavaním zákonov. Dvaja jej zakladatelia čelia v Spojených štátoch obvineniu zo sprisahania s ...

2.4.2024 Robert Juriš

Je povinné zavedenie okamžitých platieb ohrozené? Niektoré banky pochybujú, že to stihnú

Okamžité platby v rámci eurozóny ba sa mali stať realitou už v nasledujúcom roku. Poslanci Európskeho parlamentu schválili nové pravidlá ...

31.3.2024 Redakcia FinReport

Ktorá firma vlastní najviac bitcoinov na svete? Muskova Tesla to nie je

Podľa toho, ako často sa o spoločnosti Apple Elona Muska píše v súvislosti s držaním kryptomeny bitcoin, by sa mohlo zdať, že práve táto ...

31.3.2024 Redakcia FinReport

OpenAI prichádza s nástrojom Sora, ktorý dokáže vytvárať videá na základe textových pokynov

Spoločnosť OpenAI, ktorá vo svete naštartovala boom využívania umelej inteligencie prostredníctvom svojho chatbotu ChatGPT, prináša nový ...

30.3.2024 Robert Juriš

Digitálne euro ešte nebolo schválené a ECB už vyberá dodávateľov technológií a služieb

Európska centrálna banka už niekoľko rokov pracuje na vývoji digitálneho eura. A hoci zatiaľ nepadlo definitívne rozhodnutie, či sa táto ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay