Hľadaj

Ako to vyzerá, keď s vami komunikuje robot, pardon chatbot?

Marek Mittaš FinTech Poslať

Digitalizácia je smer, ktorým sa v súčasnosti uberá poisťovníctvo aj bankovníctvo. Na jednej strane je to krok k vyššej automatizácii, rýchlosti a pohodliu. Na druhej strane sa vytráca ľudský kontakt. Ale bude nám chýbať?

image

Foto: Shutterstock

Prvý chatbot mal ženský hlas, volal sa Alice

Ak sa chceme pozrieť do histórie chatbotov, teda systémov, ktoré komunikujú s ľuďmi a namiesto ľudí, teda sú postavené na sofistikovanom programe, musíme sa vrátiť do päťdesiatych rokov minulého storočia. Už vtedy sa robili pokusy s tým, ako a či vôbec človek dokáže rozoznať, či s ním komunikuje robot alebo živá bytosť.

Prvý chatbot vznikol v roku 1995, dostal meno Alice, a mnohých dokázal zmiasť svojím naozaj ľudským prístupom. No skutočným chatbotom bol až Mitsuku, ktorý vyhral aj prestížnu Loebner prize v roku 2013. To odštartovalo masívny vývoj chatbotov s využitím umelej inteligencie ako IBM Watson, Siri, Amazon Alexa, Google Assistant, Messenger bots a iných.

Na Slovensku bola najrýchlejšia Allianz – SP

Prvého oficiálneho chatbota u nás predstavila Allianz – Slovenská poisťovňa v roku 2017.Chatboty sa však na rôznych úrovniach a v rôznych jednoduchých formách na Slovensku objavovali už aj pred týmto rokom. 

„Allianz v snahe o neustále zlepšovanie klientskych služieb priniesla chatbota, ktorý klientom interaktívnym spôsobom uzatvorí cestovné poistenie priamo cez Facebook Messenger. Táto forma komunikácie je tak trochu ako zo sci-fi filmu. Napriek tomu má klient pocit ľudskejšieho poisťovacieho prístupu, hoci jeho sprievodcom poistením je vlastne robot,“ vysvetľuje riaditeľ market manažmentu Allianz – SP Jozef Kruppa.

Positive

Partner článku

Adam z Tatra banky sa neustále zlepšuje

O dva roky neskôr, v roku 2019, vstúpil chatbot aj na bankový trh prostredníctvom Tatra banky, ktorá predstavila svojho Adama. Počítačový program simulujúci ľudskú konverzáciu dokáže pomocou umelej inteligencie na základe pochopenia obsahu zodpovedať vybrané okruhy otázok, a zároveň zvláda bežnú medziľudskú konverzáciu. Porozumenie sa zlepšuje bežným používaním a pilotná prevádzka by mala pomôcť Adamovi ešte sa zlepšiť v chápaní zámerov klientov.

„Naďalej pre nás zostáva prvoradou úlohou zodpovedať klientom všetky otázky o produktoch a službách, a preto digitálnemu kolegovi Adamovi budú na začiatku asistovať operátori kontaktného centra DIALOG Live. V prípade potreby zodpovedajú otázky sami, čím vykompenzujú možné limity novej technológie,“ konštatuje hovorca Tatra banky Boris Fojtík.

Aj ďalšie banky a poisťovne postupne inovujú svoje komunikačné kanály a pristupujú k využívaniu automatizovaných systémov chatbotov. Nie je to totiž len pracovník, ktorý je k dispozícii nonstop, ktorý nebýva chorý, unavený ani inak indisponovaný, ale je to aj vynikajúci marketingový nástroj.

Chatbot môže byť aj virtuálny priateľ

Základom je, že chatbot s vami komunikuje ako priateľ. No ak to potrebujete, zmení sa na poisťovacieho agenta alebo bankára, ktorý vám pomôže s výberom toho správneho produktu.

Chatbot vám dokonca môže byť užitočný nielen vtedy, keď potrebujete konkrétnu radu. Rád sa s vami podelí o svoje skúsenosti a pridá aj nejakú tú zaujímavosť navyše.

Najčastejšie používaným prostredím, kde sa chatboty využívajú, je stále Facebook Messenger. V súčasnosti v rámci tejto platformy pôsobí viac ako 300 000 aktívnych chatbotov.

Podľa analýzy State of Chatbots Report, v prípade využitia komunikácie prostredníctvom chatbota vo Facebook Messengeri je miera interakcie, teda otvorenia správy, podľa štatistík Facebook business na úrovni 85 %. Miera prečítania a prekliku sa v priemere pohybuje na úrovni 25 %. Toto sú podstatne vyššie čísla ako napríklad pri využívaní e-mail marketingu.

Obrovskou výhodou chatbotov je efektivita. Vedia byť k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, človek s nimi môže komunikovať svoje požiadavky v reálnom čase. Pri odpovediach pritom vychádzajú klientom maximálne v ústrety. Aj preto chatboty pôsobia čoraz viac ľudskejšie.

Sprostredkovanie predaja SFA
Prevezmite činnosť
samostatného finančného agenta
v existujúcej spoločnosti.
Buďte silní a slobodní.
Obráťte sa na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
9.3.2021 Zuzana Mecková

Najžiadanejší sú lekári, zdravotníci, učitelia a IT špecialisti. Niektoré iné pozície sú kvôli robotom odsúdené na zánik

Pandémia koronavírusu priniesla výrazné zmeny aj na trhu práce. Najžiadanejšie oblasti zo strany zamestnávateľov sú momentálne ...

9.3.2021 Redakcia FinReport

Paradox koronakrízy: V minulom roku na Slovensku zaniklo najmenej firiem za posledných desať rokov

Napriek neustálej hrozbe koronavírusu, ktorá so sebou prináša zatvorené prevádzky a len veľmi obmedzené možnosti rozvoja podnikania, firmy ...

8.3.2021 Juraj Recký

Neobanka Revolut sa za krátky čas stala jedným z najzaujímavejších fintechov vôbec. Prečo nás má zaujímať?

Nízke až žiadne poplatky, okamžite uhradené platby alebo veľmi pohodlná práca so zahraničnými menami. K tomu inovatívne spôsoby sporenia, ...

8.3.2021 Redakcia FinReport

Prepad ekonomiky v minulom roku bol menší, ako sa pôvodne predpokladalo, a dokonca nižší ako v krízovom roku 2009

A je to potvrdené. Rok 2020 nebol ekonomicky taký neúspešný, ako sa pôvodne predpokladalo. Štatistický úrad SR potvrdil, že výkon ...

7.3.2021 Redakcia FinReport

Poisťovňa Novis sa odvolala voči rozhodnutiu centrálnej banky. Opäť môže predávať investičné životné poistenie

Odvolanie sa poisťovne Novis bolo úspešné. Banková rada Národnej banky Slovenska (NBS) čiastočne zrušila vlastné predbežné opatrenie, ...

7.3.2021 Redakcia FinReport

Slovenské ženy zarábajú o pätinu menej ako muži. Pandémia môže rozdiely v príjmoch ešte viac prehĺbiť

Ženy zarábajú na Slovensku o pätinu menej ako muži. Rozdiel v príjmoch sa pritom za posledné desaťročie zmenil iba minimálne. Slovensko tak ...

6.3.2021 Dominik Horváth

Jeff Bezos: Začínal skromne brigádou v McDonald´s, dnes je najbohatším človekom na svete

Je zakladateľom a výkonným riaditeľom spoločnosti Amazon, vlastníkom novín The Washington Post a zakladateľom spoločnosti Blue Origin, ...

6.3.2021 Redakcia FinReport

Prieskum Mastercard: Slováci majú radi e-shopy, v roku 2020 v nich utratili o polovicu viac ako predvlani

Nákupy na internete sú čoraz populárnejšie. Vyplýva to zo štúdie Mastercard iResearch, podľa ktorej až 91 % Slovákov aspoň niekedy ...

23.2.2021 Redakcia FinReport

Tradičné banky začínajú akceptovať kryptomeny a ich hodnota neustále rastie

V uplynulých dňoch oznámilo niekoľko veľkých bánk svoje rozhodnutie umožniť klientom úschovu a správu kryptomien. Najväčšou bankou, ...

22.2.2021 Redakcia FinReport

Revolut Bank prichádza na Slovensko. Ponúka garantované účty a doplnkové služby

Celosvetovo pôsobiaca finančná platforma Revolut s 15 miliónmi zákazníkov využila svoju špecializovanú európsku bankovú licenciu a ...

19.2.2021 Redakcia FinReport

Visa pripravila inovácie založené na umelej inteligencii, ktoré umožnia inteligentnejšie platby

Spoločnosť Visa predstavila balík inovatívnych služieb VisaNet +AI založených na umelej inteligencii. Zameriavajú sa na dlhodobé výzvy a ...

17.2.2021 Robert Juriš

Platobné terminály v mobile prostredníctvom Slovenskej sporiteľne prichádzajú aj na Slovensko

Mobilnú aplikáciu, ktorá premení smartfón na platobný terminál, spúšťa Slovenská sporiteľňa spolu so spoločnosťou Global Payments a ...

11.2.2021 Redakcia FinReport

Tesla po rekordnom nákupe bitcoinu vyhnala jeho cenu na neuveriteľných 48-tisíc dolárov. Pridajú sa ďalší investori?

Po tom, ako automobilka Tesla začiatkom tohto týždňa nakúpila digitálnu menu bitcoin za 1,5 miliardy dolárov, vyhnala jeho cenu na úroveň ...

5.2.2021 Redakcia FinReport

Mastercard prinesie do mobilného bankovníctva väčší prehľad a zníži počet reklamácií

Azda každému sa už niekedy stalo, že nedokázal hneď identifikovať niektorý zo svojich výdavkov vo výpise transakcií platobnou kartou. ...

28.1.2021 Redakcia FinReport

Projekt digitálneho eura vo virtuálnej peňaženke spojí anonymitu online meny s reputáciou centrálnej banky

Prezidentka Európskej centrálnej banky (ECB) Christine Lagardeová svoje ostatné vystúpenie venovala téme digitálneho eura. Centrálna banka o ...

17.1.2021 Redakcia FinReport

TOP 5 trendov z oblasti o bezpečnosti platieb v roku 2021. Všetky oči sa upierajú na Európu

V roku 2020 sa zdalo, akoby sa zastavil čas, ale nebola to pravda. Kvôli pandémii koronavírusu sa globálna ekonomika zásadne zmenila. ...

13.1.2021 Redakcia FinReport

Bitcoin prekonal hranicu 40-tisíc dolárov, a Slováci doň investujú milióny eur

Najznámejšia a najviac používaná kryptomena na trhu – bitcoin – prekonala ďalšiu psychologickú hranicu. Minulý týždeň jeho hodnota po ...

12.1.2021 Magdaléna Švančarková

Investovať cez apku, alebo si nechať poradiť od robota? Trh dnes prináša investovanie dostupné pre každého

Digitálna éra prináša nové možnosti aj do oblasti investovania. Investorom sa dnes môže stať každý bez ohľadu na výšku majetku, kvalitu ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Dostali ste list z dôchodcovskej spoločnosti a nezdá sa vám výška penzie? Žiadnu paniku, je to len časť dôchodku
  2. 2.
    Najžiadanejší sú lekári, zdravotníci, učitelia a IT špecialisti. Niektoré iné pozície sú kvôli robotom odsúdené na zánik
  3. 3.
    Slovenské ženy zarábajú o pätinu menej ako muži. Pandémia môže rozdiely v príjmoch ešte viac prehĺbiť
  4. 4.
    Paradox koronakrízy: V minulom roku na Slovensku zaniklo najmenej firiem za posledných desať rokov
  5. 5.
    Neobanka Revolut sa za krátky čas stala jedným z najzaujímavejších fintechov vôbec. Prečo nás má zaujímať?