Hľadaj

Ako to vyzerá, keď s vami komunikuje robot, pardon chatbot?

FinTech Poslať

Digitalizácia je smer, ktorým sa v súčasnosti uberá poisťovníctvo aj bankovníctvo. Na jednej strane je to krok k vyššej automatizácii, rýchlosti a pohodliu. Na druhej strane sa vytráca ľudský kontakt. Ale bude nám chýbať?

image

Foto: Shutterstock

Prvý chatbot mal ženský hlas, volal sa Alice

Ak sa chceme pozrieť do histórie chatbotov, teda systémov, ktoré komunikujú s ľuďmi a namiesto ľudí, teda sú postavené na sofistikovanom programe, musíme sa vrátiť do päťdesiatych rokov minulého storočia. Už vtedy sa robili pokusy s tým, ako a či vôbec človek dokáže rozoznať, či s ním komunikuje robot alebo živá bytosť.

Prvý chatbot vznikol v roku 1995, dostal meno Alice, a mnohých dokázal zmiasť svojím naozaj ľudským prístupom. No skutočným chatbotom bol až Mitsuku, ktorý vyhral aj prestížnu Loebner prize v roku 2013. To odštartovalo masívny vývoj chatbotov s využitím umelej inteligencie ako IBM Watson, Siri, Amazon Alexa, Google Assistant, Messenger bots a iných.

Na Slovensku bola najrýchlejšia Allianz – SP

Prvého oficiálneho chatbota u nás predstavila Allianz – Slovenská poisťovňa v roku 2017.Chatboty sa však na rôznych úrovniach a v rôznych jednoduchých formách na Slovensku objavovali už aj pred týmto rokom. 

„Allianz v snahe o neustále zlepšovanie klientskych služieb priniesla chatbota, ktorý klientom interaktívnym spôsobom uzatvorí cestovné poistenie priamo cez Facebook Messenger. Táto forma komunikácie je tak trochu ako zo sci-fi filmu. Napriek tomu má klient pocit ľudskejšieho poisťovacieho prístupu, hoci jeho sprievodcom poistením je vlastne robot,“ vysvetľuje riaditeľ market manažmentu Allianz – SP Jozef Kruppa.

Adam z Tatra banky sa neustále zlepšuje

O dva roky neskôr, v roku 2019, vstúpil chatbot aj na bankový trh prostredníctvom Tatra banky, ktorá predstavila svojho Adama. Počítačový program simulujúci ľudskú konverzáciu dokáže pomocou umelej inteligencie na základe pochopenia obsahu zodpovedať vybrané okruhy otázok, a zároveň zvláda bežnú medziľudskú konverzáciu. Porozumenie sa zlepšuje bežným používaním a pilotná prevádzka by mala pomôcť Adamovi ešte sa zlepšiť v chápaní zámerov klientov.

„Naďalej pre nás zostáva prvoradou úlohou zodpovedať klientom všetky otázky o produktoch a službách, a preto digitálnemu kolegovi Adamovi budú na začiatku asistovať operátori kontaktného centra DIALOG Live. V prípade potreby zodpovedajú otázky sami, čím vykompenzujú možné limity novej technológie,“ konštatuje hovorca Tatra banky Boris Fojtík.

Aj ďalšie banky a poisťovne postupne inovujú svoje komunikačné kanály a pristupujú k využívaniu automatizovaných systémov chatbotov. Nie je to totiž len pracovník, ktorý je k dispozícii nonstop, ktorý nebýva chorý, unavený ani inak indisponovaný, ale je to aj vynikajúci marketingový nástroj.

Chatbot môže byť aj virtuálny priateľ

Základom je, že chatbot s vami komunikuje ako priateľ. No ak to potrebujete, zmení sa na poisťovacieho agenta alebo bankára, ktorý vám pomôže s výberom toho správneho produktu.

Chatbot vám dokonca môže byť užitočný nielen vtedy, keď potrebujete konkrétnu radu. Rád sa s vami podelí o svoje skúsenosti a pridá aj nejakú tú zaujímavosť navyše.

Najčastejšie používaným prostredím, kde sa chatboty využívajú, je stále Facebook Messenger. V súčasnosti v rámci tejto platformy pôsobí viac ako 300 000 aktívnych chatbotov.

Podľa analýzy State of Chatbots Report, v prípade využitia komunikácie prostredníctvom chatbota vo Facebook Messengeri je miera interakcie, teda otvorenia správy, podľa štatistík Facebook business na úrovni 85 %. Miera prečítania a prekliku sa v priemere pohybuje na úrovni 25 %. Toto sú podstatne vyššie čísla ako napríklad pri využívaní e-mail marketingu.

Obrovskou výhodou chatbotov je efektivita. Vedia byť k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, človek s nimi môže komunikovať svoje požiadavky v reálnom čase. Pri odpovediach pritom vychádzajú klientom maximálne v ústrety. Aj preto chatboty pôsobia čoraz viac ľudskejšie.

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
28.9.2020 Zuzana Mecková

Banky ponúkajú klientom pomoc s finančnými plánmi, hoci na to nemajú dostatočnú paletu produktov

Po tom, čo koronakríza zamávala s rozpočtami nie jednej slovenskej domácnosti, banky sa čoraz viac snažia angažovať vo vytváraní ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

HDP Slovenska sa vráti na predkrízovú úroveň až v druhej polovici 2022

Ekonomiky štátov sa po pandémii koronavírusu začnú ozdravovať postupne a nerovnomerne. Podľa analýzy spoločnosti Euler Hermes by sa ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

Na ekonomické dno sme si už zrejme siahli, ale na ružové okuliare je ešte priskoro

Dobrá správa pre slovenskú ekonomiku. Priemyselná produkcia sa síce ešte nevrátila na úroveň spred roka, ale už klesá miernejšie ako ...

26.9.2020 Juraj Recký

Hľadáte investičné príležitosti? Známky sú zaujímavá alternatíva, ktorá dokáže vyvolať vášeň

Sú pomerne nenápadné, no sú v nich uložené miliardy, ktoré sa každoročne zhodnocujú. Investičné známky. Musíme však rozlišovať medzi ...

25.9.2020 Dominik Horváth

Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta

Prezident Spojených arabských emirátov (SAE) vydal dekrét, ktorým zrušil zákon o bojkote Izraela a umožnil obchodné a finančné dohody ...

24.9.2020 Juraj Recký

Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme

Téma hotovosť verzus čisto digitálne peniaze naberá stále viac na popularite. Nevyhla sa jej ani panelová diskusia na práve prebiehajúcej ...

23.9.2020 Magdaléna Švančarková

NBS hrozí poisťovni pokutou, tá na zákaz predaja poistiek nevidí dôvod

Národná banka Slovenska (NBS) vydala predbežné opatrenie voči poisťovni Novis, hrozí jej pokutou a jej činnosť monitoruje. Poisťovňa sa ...

21.9.2020 Juraj Recký

Nahradíme platobné karty telefónmi? Hotovosť z bankomatu sa dá vyberať aj cez smartfón

Ak by sme porovnali prednosti smartfónu a platobnej karty, smartfón má len jednu jedinú nevýhodu. Na rozdiel od plastovej karty sa mu môže ...

13.9.2020 Redakcia FinReport

ESET objavil škodlivý kód kradnúci kryptomeny od Slovákov a Čechov a nazval ho KryptoCibule

Výskumníci bezpečnostnej spoločnosti ESET objavili doteraz nezdokumentovanú rodinu trójskych koní, ktorá sa zameriava na kradnutie ...

7.9.2020 Redakcia FinReport

Umelá inteligencia pomáha spoločnosti VISA zlepšovať spracovanie finančných transakcií

Spoločnosť Visa predstavila novú funkciu Smarter Stand-in Processing (Smarter STIP). Funkcia využíva umelú inteligenciu v reálnom čase, aby ...

1.9.2020 Natália Hučková

Overenie totožnosti pri finančnom sprostredkovaní na diaľku

Pandémia koronavírusu ovplyvnila aj využívanie online technológií na finančnom trhu. Rýchly nárast finančného sprostredkovania na diaľku ...

31.8.2020 Juraj Recký

Potenciál blockchainu – 14 situácií, v ktorých by mohol byť naozaj užitočný

Zdravotníctvo, bezpečnosť, nákup a predaj akcií či voľby alebo digitálna identita. Toto je len rýchly a veľmi krátky výpočet situácií, ...

25.8.2020 Magdaléna Švančarková

Cez četovacie aplikácie si vďaka službe Payme budeme posielať nielen bozky, ale aj peniaze

Ak sa plánujete s rodinou poskladať na bicykel pre dcéru, alebo s kamarátkami si kúpiť skvelý wellness pre jednu z vás, onedlho to urobíte ...

21.8.2020 Redakcia FinReport

Finanční agenti odteraz môžu vstupovať do systémov poisťovní z jedného miesta

Softvérová spoločnosť Positive, ktorá poskytuje služby pre finančný trh, sa rozhodla zjednodušiť a zefektívniť prácu finančných ...

18.8.2020 Dominik Horváth

TOP 10 platobných fintech spoločností podľa magazínu Financial Report

Fintechový priemysel v ostatných rokoch zažíva obrovský boom. Startupy i známe finančné spoločnosti sa snažia nahradiť alebo zlepšiť ...

11.8.2020 Juraj Recký

Fintech Opendoor patrí k najinovatívnejším startupom a nielen v realitnom biznise

Odborný magazín Central Banking označil spoločnosť Opendoor za fintechové riešenie roka 2018. Forbes ju v roku 2020 zaradil do TOP 50 ...

9.8.2020 Redakcia FinReport

Spôsobí inovatívna technológia blockchain revolúciu vo verejnom sektore?

Implementácia digitálnych technológii do biznisu sa pre mnohé firmy stáva stále dostupnejšou. Jednou z nich je aj blockchain. Podľa ...

4.8.2020 Juraj Recký

Click to Pay mieri na nové trhy, Slovensku sa zatiaľ vyhýba

Spoločnosti American Express, Discover, Mastercard a Visa oznámili začiatok technickej prípravy virtuálneho platenia Click to Pay mimo ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Budúci rok kríza zrejme nepríde, Slováci sú konzervatívni aj v dobrých časoch
  2. 2.
    Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme
  3. 3.
    Zomrel Peter Liba, významný literárny vedec a kulturológ
  4. 4.
    Korupcia na prokuratúre aj v polícii, Slovenská informačná služba odtajnila správu o činnosti
  5. 5.
    Banky ponúkajú klientom pomoc s finančnými plánmi, hoci na to nemajú dostatočnú paletu produktov