a VYHRAJTE!
- priebežnú výhru 30€ žrebujeme 31.07.2025
- celkovú výhru Voucher v hodnote 500€ od Cestovnej kancelárie DAKA žrebujeme 14.11.2025
Umelá inteligencia už nie je len buzzwordom technologických gigantov. Reálnu a rýchlo dostupnú príležitosť ušetriť čas, znížiť náklady a zvýšiť kvalitu predstavuje predovšetkým pre menšie e-shopy. Dáta spoločnosti Upgates a vyjadrenia odborníkov však naznačujú, že AI mení e-commerce prakticky vo všetkých oblastiach, a to od prekladov a popisov až po optimalizáciu pre nové vyhľadávače, ktoré nahrádzajú klasické „googlenie“.
Foto: Shutterstock
„E-shopy používajú AI už dlhé roky a to najmä v oblasti odporúčacích algoritmov, či cielenia reklamy. Možnosti, ktoré dnes prinášajú generatívne modely, sú však už iná liga,“ približuje Michal Kubíček, expert na AI v e-commerce. „Dnes nie je problém vygenerovať v priebehu niekoľkých minút stovky produktových popisov, preložiť ich do viacerých jazykov a pripraviť e-mailovú kampaň. Bez tímu copywriterov, prekladateľov či programátorov a často aj kvalitnejšie,“ dodáva.
Z využívania AI dokážu profitovať predovšetkým menšie e-shopy, ktoré takto dokážu nahradiť väčšinu externých služieb. AI zvládne pripravovať e-mailové kampane cez dostupné textové a grafické modely či prekladať desiatky položiek do niekoľkých jazykov za pár minút. To podľa Kubíčka výrazne znižuje asymetriu medzi menšími a veľkými hráčmi na trhu. „Pre malé značky predstavuje využívanie AI príležitosť ponúknuť rovnakú zákaznícku skúsenosť, ako veľké e-commerce platformy. Bez početných tímov odborníkov a bez veľkých rozpočtov.“
Dáta spoločnosti Upgates, ktorá ponúka riešenie pre e-shopy, ukazujú, že najviditeľnejší boom zaznamenávajú AI chatboty pre zákaznícku podporu. „Aktuálne môže AI chatboty využívať približne 10 % e-shopov, no počet rýchlo rastie. Záujem majú najmä väčšie e-shopy, kde je množstvo zákazníckych požiadaviek väčšie. V malých e-shopoch často majitelia stále preferujú osobný kontakt,“ vysvetľuje odborník Michal Benatzky.
Partner témy
Pri generovaní popisov a pri prekladoch je už využitie AI výrazne vyššie a podľa odhadov sa pohybuje v desiatkach percent. Dôvodom je dostupnosť a jednoduchosť použitia, keďže AI nástroje sú dnes intuitívne, do určitej miery bezplatné a predovšetkým rýchle. Výrazný rast zaznamenáva aj generovanie obrázkov pomocou AI a to aj napriek skutočnosti, že výstupy sú na prvý pohľad „syntetické“. Mnohé e-shopy ich už používajú ako ilustračné prvky v produktových kategóriách.
„AI umožňuje majiteľovi e-shopu ušetriť na rutinných úlohách a sústrediť sa na rozvoj biznisu. Využitím vhodných nástrojov AI môže majiteľ e-shopu znížiť pri copywritingu a prekladoch náklady až o 90 %. Kvalita obsahu je často porovnateľná a občas možno aj lepšia, ak používateľ pracuje s nástrojom šikovne. Podobný efekt môžeme badať aj pri zákazníckej podpore. Tu je však stále potrebná kontrola pri odpovediach chatbota. V každom prípade hovoríme o zaujímavých úsporách, ktoré môže e-shop využiť na získanie konkurenčnej výhody,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
S príchodom generatívnych vyhľadávačov (napr. ChatGPT, Perplexity alebo Gemini) vzniká úplne nová disciplína Generative Engine Optimization (GEO). Ide o úpravu obsahu tak, aby bol zrozumiteľný a dobre čitateľný pre AI modely, ktoré namiesto tradičných odkazov priamo odpovedajú na otázky používateľov. „Ak chcú byť e-shopy viditeľné v odpovediach AI asistentov, musia sa naučiť optimalizovať svoj obsah inak než doteraz. Podobne ako v začiatkoch Googlu, aj teraz platí, že ten, kto pochopí princípy GEO včas, získa obrovský náskok,“ upozorňuje Michal Kubíček.
Upgates v tejto oblasti reaguje rozvojom štruktúrovaných dát, ktoré sú základom pre správne pochopenie obsahu umelou inteligenciou. „GEO zatiaľ aktívne rieši len malá časť klientov, no ich počet rýchlo rastie. Vidíme, že návštevnosť z AI asistentov a najmä z ChatGPT postupne stúpa, a preto sa snažíme pripraviť našu platformu na nastávajúce zmeny po technickej stránke,“ dodáva Benatzky.