Hľadaj

Výhodu na finančnom trhu majú teraz spoločnosti, ktoré sa na digitalizáciu už pripravovali

Financie Poslať

Rovnako ako veľkú väčšinu ekonomiky, tak aj finančné sprostredkovanie ochromila pandémia koronavírusu. U klientov neistá situácia vytvára efekt odloženého dopytu. Navyše momentálny trend sociálneho dištancovania značne sťažuje tradičnú osobnú formu kontaktu s nimi. Ako sa situácii prispôsobili samostatní finanční agenti? Aké kroky prijali spolu s finančnými inštitúciami, aby si čo najviac uľahčili fungovanie?

image

Foto: Archív Mariána Búlika

Niektoré otvorené, niektoré nie

Pandémia koronavírusu všetkých núti maximálne obmedziť osobný kontakt a využívať bezkontaktné spôsoby komunikácie v čo najväčšej miere. „Naša iniciatíva dosiahnuť plne digitálnu centrálu do roku 2022 sa nám v súčasnej situácii vyplatila. Prakticky celá centrála dnes pracuje z domu. V nevyhnutnom rozsahu sa v centrále rieši len došlá a odoslaná pošta,“ uvádza riaditeľ marketingového oddelenia spoločnosti Fincentrum, Peter Világi.

Zoltán ČikesAj keď uzatvorenie kancelárií bez klientov nie je momentálne povinné z nariadenia vlády, podobný postup zvolili aj iné spoločnosti. „Z dôvodu zodpovedného prístupu k súčasnej situácii, centrála nie je prístupná pre podriadených agentov. Nutný počet zamestnancov, najmä kvôli pošte a nutnosti spracovať fyzické dokumenty, pracuje priamo z centrály. Avšak 90 % ľudí pracuje z domu,“ hovorí Zoltán Čikes, prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO.sk.

Najväčšia sprostredkovateľská spoločnosť OVB svoju centrálu nezatvorila. „Naša centrála aj v súčasnosti štandardne zabezpečuje podporu pre sieť sprostredkovateľov. Samotné odovzdávanie produkcie teraz prebieha predovšetkým poštou a online a až následne osobne. Školenia dočasne nie je možné vykonávať na centrále, organizujú sa výlučne online v podobe webinárov,“ tvrdí Marián Búlik, finančný analytik OVB.

„Pravidelne školíme a informujeme maklérov, ako môžu pracovať aj v týchto dňoch efektívne z pohodlia svojho domova, spájame ich s našimi partermi a produktovými odborníkmi FinGO.sk formou webinárov a video prezentácií a vymýšľame nové spôsoby, ktoré im ešte viac uľahčia prácu,“ uvádza Zoltán Čikes. Samotné školenia a porady tak prebiehajú výhradne formou webinárov a online konferencii vo všetkých spoločnostiach.

Komunikácia s klientmi online a poštou

Spoločnosti riešia značnú časť svojej agendy online. „Najväčšou zmenou je, že sme za posledný mesiac zaviedli uzatváranie viacerých zmlúv a všetkých zákonom požadovaných dokumentov cez autorizačný kód. Ten príde klientovi emailom alebo SMS a sprostredkovateľ ho vloží do dokumentu online. Ide o bezpapierové a bezpodpisové riešenie,“ hovorí Marián Búlik z OVB.

V tomto prípade je tiež značná snaha o dosiahnutie bezkontaktných a bezpodpisových riešení naprieč celým trhom. „Jediný interný dokument, ktorý je potrebný pre realizáciu produkcie, je Záznam zo stretnutia s klientom. Naši sprostredkovatelia môžu tento záznam vyplniť online a klienti ho vedia verifikovať na diaľku pomocou SMS kódu, preto stretnutie makléra s klientom môže prebehnúť aj bez osobného fyzického kontaktu,“ dopĺňa Zoltán Čikes z FinGO.sk.

Niektoré finančné produkty však online vyriešiť nevedia, v takých prípadoch si pomôžu poštou. „Hypotekárnu produkciu, ktorá sa hlavne pre nepripravenosť slovenských bánk zatiaľ nedá riešiť online, sprostredkovatelia odovzdávajú výhradne poštou,“ dodáva Peter Világi z Fincentra.

Poisťovne prístupné, banky nie

Peter VilágiVšetky spoločnosti aktívne komunikujú aj so svojimi partnermi. Snažia sa zabezpečiť bezkontaktné a bezpodpisové spracovanie ich interných dokumentov, ktoré súvisia so samotnými zmluvami klientov. „Áno, na týchto procesoch pracujeme dlhodobo a aktuálna situácia nám pomohla posunúť myslenie na strane poisťovní a investičných spoločností, aby hľadali riešenia rýchlejšie ako doteraz. My sme technicky aj bezpečnostne pripravení na prepojenia s ktoroukoľvek finančnou inštitúciou,“ uvádza Peter Világi z Fincentra. Podobný postup zvolili aj v spoločnostiach OVB a FinGO.sk.

Finančné inštitúcie, napríklad banky a poisťovne, sú v tomto smere ústretové. Samé prichádzajú s iniciatívou, ako spracovávať dokumenty aj bez osobného stretnutia. Alternatívnym riešením môže byť zaslanie naskenovanej zmluvy priamo do príslušnej spoločnosti. Fyzická kópia zmluvy nie je potrebná a stačí ju poslať poštou, alebo v niektorých prípadoch až po skončení súčasnej situácie.

Napríklad poisťovne AXA, Allianz, Generali, NN či Uniqua už prijali príslušné opatrenia. V prípade bánk je celý proces značne pomalší a najmä v prípade hypoték technicky nepripravený. „Dnes sme pripravení napríklad aj na elektronické spracovanie hypotekárnych úverov. Bohužiaľ, banky zatiaľ nie sú,“ dodáva Peter Világi z Fincentra.

Finančný trh napreduje technologicky

Finančný trh trpí najmä sociálnym dištancovaním sa a utlmením osobného kontaktu. Pokles aktivít preto pochopiteľne vyvolal pokles v objeme produkcie. „Keďže patríme do segmentu služieb, súčasná situácia zmenila podmienky na prácu pomerne razantne. Za bežných okolností generuje osobný kontakt štandardne v našej spoločnosti pomerne významnú časť produkcie,“ uvádza Marián Búlik z OVB.

Pestrosť poskytovaných produktov, od poistenia cez dôchodkové piliere až po hypotéky, poskytuje teraz spoločnostiam obrovskú výhodu. Vedia tak pružnejšie reagovať na momentálny stav, pretože zatiaľ čo jeden produkt sa dá poskytovať aj online a je oň stále záujem, o ďalšom to platiť nemusí.

„Táto kríza jednoznačne ukazuje dôležitosť širokého portfólia služieb a komplexnej práce s klientom. Spoločnosti, ktorých biznis model bol postavený výlučne na predaji hypoték, dnes majú obrovské ťažkosti. Naopak, spoločnosti ako OVB, ktoré si zakladajú na allfinanz prístupe s finančným plánovaním a širokou ponukou produktov, fungujú bezproblémovo ďalej,“ dopĺňa Búlik.

Komplexnosť portfólia ako jednoznačnú výhodu vnímajú aj vo FinGO.sk. „Vyriešiť technickú stránku realizácie produkcie nie je problém, ale ak nefunguje realitný trh, nepredávajú sa nehnuteľnosti, nerealizujú sa ani nové hypotéky, poistenia nehnuteľností a podobne. Na druhej strane však vidíme obrovský priestor v iných oblastiach. Ľudia majú teraz vyššiu potrebu optimalizovať svoje úvery, prehodnotiť aktuálne zmluvy životného aj neživotného poistenia. Okrem toho momentálne situácia otvára možností v oblasti investovanie pre klientov,“ uzatvára Zoltán Čikes.

Napriek tomu je medzi všetkými spoločnosťami badať aj istý optimizmus. „V tomto smere sa samozrejme situácia sťažila. Na strane druhej nás to technologicky posunulo míľovými krokmi dopredu. Veľa bude závisieť od toho, ako rýchlo sa situácia upokojí a život sa vráti do starých koľají,“ hovorí Peter Világi z Fincentra. Momentálny stav tak vytvára výrazný tlak na digitalizáciu procesov vo finančnom sektore.

Vo výhode sa ukazujú byť tie spoločnosti, ktoré sa na digitalizáciu dlhodobo pripravovali aj predtým. Ak aj nemajú ešte kompletné online riešenia, náskok, ktorý si v tejto oblasti vybudovali, im momentálnu situáciu aspoň o niečo uľahčil. Z dlhodobého hľadiska sa však osobný kontakt v práci s klientom nedá nahradiť tým virtuálnym. Pandémia koronavírusu tak okrem pozitívneho stimulu na modernizáciu predstavuje aj problém, ktorý čím rýchlejšie pominie, tým lepšie. 

Sprostredkovanie predaja SFA
Prevezmite činnosť
samostatného finančného agenta
v existujúcej spoločnosti.
Buďte silní a slobodní.
Obráťte sa na nás.

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
27.5.2020 Marek Mittaš

Podnikatelia sa nemusia spoliehať iba na podporu štátu. Využiť môžu aj úvery SIH antikorona

Koronavírus ohrozuje nielen zdravie, ale aj pracovné miesta. Malé a stredné podniky si však môžu zamestnanosť aj životaschopnosť udržať ...

25.5.2020 Redakcia FinReport

Najčastejším dôvodom zmeny banky sú vysoké poplatky, vyplýva z prieskumu

Aktuálny prieskum, ktorý si na Slovensku a v Česku nechala spracovať Fio banka, priniesol zaujímavé zistenia. Ukázal, že klienti svoje banky ...

25.5.2020 Zuzana Mecková

Vyššia daň z nehnuteľností sa dotkne malých firiem a podnikateľov

Daň z nehnuteľností sa od januára výrazne zvýšila vo väčšine slovenských miest. Zmeny sa dotkli najmä menších firiem a podnikateľov, ...

23.5.2020 Redakcia FinReport

Tohtoročné dovolenky budú Slováci tráviť doma. Hory čaká nával turistov

Obmedzenia pohybu v súvislosti s pandémiou koronavírusu menia aj preferencie Slovákov v prípade letných dovoleniek. Mnohí volia dovolenku na ...

22.5.2020 Redakcia FinReport

Biomedicínske centrum SAV zdvojnásobí testovanie koronavírusu vďaka unikátnemu prístroju od Nadácie Slovenskej sporiteľne

Reštart slovenskej ekonomiky aj bežného fungovania ľudí sa nezaobíde bez dlhodobého intenzívneho testovania. Biomedicínske centrum ...

22.5.2020 Redakcia FinReport

V karanténe rekordne rástol záujem o online zážitky aj charitu

Internetové nákupy prekonali v období karantény všetky ostatné spôsoby utrácania peňazí. Nadpolovičná väčšina (57%) európskych ...

21.5.2020 Slovenská sporiteľňa

Až 84 % platieb prebehne bez zadávania PIN-kódu. Nové limity na bezkontaktné platby máme už mesiac

Slováci môžu pohodlne platiť kartou sumy do 50 eur bez zadávania PIN-kódu už mesiac. Prvé štatistiky ukazujú, že táto zmena výrazne ...

21.5.2020 Redakcia FinReport

Iba 5 % Slovákov sa vzdeláva online, sme na chvoste v rámci európskych krajín

Online vzdelávanie je v posledných rokoch čoraz rozšírenejšou formou štúdia v rámci krajín Európskej únie. Napríklad vo Fínsku sa ...

18.5.2020 Zuzana Mecková

Banky uľahčujú komunikáciu. Využívajú svoje aplikácie, elektronický podpis aj hlasovú a tvárovú biometriu

Niektoré banky na Slovensku vyvinuli nové aplikácie, vďaka ktorým požiadavky klientov vybavia online vďaka elektronickým podpisom, hlasovej ...

16.5.2020 Zdroj: Saxo bank

Ceny akcií sú opäť na nezdravých úrovniach ako v minulom roku

Akciové trhy sa po niekoľkých stratových dňoch vrátil opäť k rastu. Index S&P 500 je tak zhruba na rovnakej úrovni ako v tomto období ...

15.5.2020 Zdroj: Home Credit

Počas koronavírusu dvojnásobne stúpli podozrivé transakcie pri nakupovaní v e-shopoch

Za posledný mesiac a pol rapídne stúpol nákup tovaru v e-shopoch, s tým však aj počet podvodov v online priestore. Podozrivých transakcií ...

14.5.2020 Slovenská sporiteľňa

Slovákom klesli výdavky na bývanie, mesačne naň dávame štvrtinu z výplaty

Priemerná slovenská domácnosť vynaložila za prvé štyri mesiace tohto roka mesačne na bývanie a energie takmer štvrtinu z celkových ...

5.5.2020 Redakcia FinReport

Ako rýchlo pomôcť prázdnej rodinnej kase?

Opatrenia súvisiace s bojom s COVID-19 zasiahli nielen ekonomiku krajiny, ale negatívne ovplyvnili peňaženky a rodinné kasy viacerých ...

4.5.2020 Arian Ali

Aj keď finanční agenti cítia pokles tržieb, ľudia sa o financie zaujímajú viac

Finančné sprostredkovanie pre svoje fungovanie nevyhnutne potrebuje spoločenský kontakt. Hoci finanční agenti nemuseli prerušiť svoju ...

29.4.2020 Zdroj: Saxo bank

Akciové trhy čaká tento týždeň ťažká skúška. Výsledky budú oznamovať najväčšie spoločnosti

Na akciových trhoch sme mohli v uplynulých týždňoch pozorovať náznaky stabilizácie. Volatilita sa znížila, rovnako tak klesajú prirážky ...

27.4.2020 Robert Juriš

Kríza v médiách. Vieme, ako ďalej? Nie, nevieme

Pandémia koronavírusu je veľmi špecifická. Nikto na svete s ňou nemá skúsenosti. Jej zásah je masový. Nevyhla sa prakticky žiadnej ...

26.4.2020 Arian Ali

NBS chce skúšať finančných agentov online

Skúšky Národnej banky Slovenska (NBS) pre finančných agentov a finančných poradcov by sa od polovice mája mali vykonávať na diaľku. ...

24.4.2020 Zuzana Mecková

Odklad nájmu na 3 mesiace nájomcom síce pomôže, ale na záchranu firiem možno stačiť nebude

Splátky nájmu si budú môcť odložiť bežní ľudia aj firmy na 3 mesiace bez postihu. Túto možnosť majú všetci, ktorých sa finančne ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Astronómovia objavili galaxiu, ktorá vyzerá ako kozmický ohnivý kruh
  2. 2.
    Podnikatelia sa nemusia spoliehať iba na podporu štátu. Využiť môžu aj úvery SIH antikorona
  3. 3.
    Výskum: Slováci chcú laboratórne testy na koronavírus. Testovanie na protilátky by malo byť súčasťou preventívnych prehliadok
  4. 4.
    Priaznivá epidemiologická situácia umožňuje postupné otváranie Chorvátska pre turistov
  5. 5.
    V projekte Prvá pomoc už odišlo žiadateľom o štátne príspevky takmer 126 miliónov eur