Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Výhodu na finančnom trhu majú teraz spoločnosti, ktoré sa na digitalizáciu už pripravovali

Arian Ali Financie Poslať

Rovnako ako veľkú väčšinu ekonomiky, tak aj finančné sprostredkovanie ochromila pandémia koronavírusu. U klientov neistá situácia vytvára efekt odloženého dopytu. Navyše momentálny trend sociálneho dištancovania značne sťažuje tradičnú osobnú formu kontaktu s nimi. Ako sa situácii prispôsobili samostatní finanční agenti? Aké kroky prijali spolu s finančnými inštitúciami, aby si čo najviac uľahčili fungovanie?

Marián Búlik, finančný analytik OVB

Foto: Archív Mariána Búlika

Niektoré otvorené, niektoré nie

Pandémia koronavírusu všetkých núti maximálne obmedziť osobný kontakt a využívať bezkontaktné spôsoby komunikácie v čo najväčšej miere. „Naša iniciatíva dosiahnuť plne digitálnu centrálu do roku 2022 sa nám v súčasnej situácii vyplatila. Prakticky celá centrála dnes pracuje z domu. V nevyhnutnom rozsahu sa v centrále rieši len došlá a odoslaná pošta,“ uvádza riaditeľ marketingového oddelenia spoločnosti Fincentrum, Peter Világi.

Zoltán ČikesAj keď uzatvorenie kancelárií bez klientov nie je momentálne povinné z nariadenia vlády, podobný postup zvolili aj iné spoločnosti. „Z dôvodu zodpovedného prístupu k súčasnej situácii, centrála nie je prístupná pre podriadených agentov. Nutný počet zamestnancov, najmä kvôli pošte a nutnosti spracovať fyzické dokumenty, pracuje priamo z centrály. Avšak 90 % ľudí pracuje z domu,“ hovorí Zoltán Čikes, prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO.sk.

Najväčšia sprostredkovateľská spoločnosť OVB svoju centrálu nezatvorila. „Naša centrála aj v súčasnosti štandardne zabezpečuje podporu pre sieť sprostredkovateľov. Samotné odovzdávanie produkcie teraz prebieha predovšetkým poštou a online a až následne osobne. Školenia dočasne nie je možné vykonávať na centrále, organizujú sa výlučne online v podobe webinárov,“ tvrdí Marián Búlik, finančný analytik OVB.

„Pravidelne školíme a informujeme maklérov, ako môžu pracovať aj v týchto dňoch efektívne z pohodlia svojho domova, spájame ich s našimi partermi a produktovými odborníkmi FinGO.sk formou webinárov a video prezentácií a vymýšľame nové spôsoby, ktoré im ešte viac uľahčia prácu,“ uvádza Zoltán Čikes. Samotné školenia a porady tak prebiehajú výhradne formou webinárov a online konferencii vo všetkých spoločnostiach.

Komunikácia s klientmi online a poštou

Spoločnosti riešia značnú časť svojej agendy online. „Najväčšou zmenou je, že sme za posledný mesiac zaviedli uzatváranie viacerých zmlúv a všetkých zákonom požadovaných dokumentov cez autorizačný kód. Ten príde klientovi emailom alebo SMS a sprostredkovateľ ho vloží do dokumentu online. Ide o bezpapierové a bezpodpisové riešenie,“ hovorí Marián Búlik z OVB.

V tomto prípade je tiež značná snaha o dosiahnutie bezkontaktných a bezpodpisových riešení naprieč celým trhom. „Jediný interný dokument, ktorý je potrebný pre realizáciu produkcie, je Záznam zo stretnutia s klientom. Naši sprostredkovatelia môžu tento záznam vyplniť online a klienti ho vedia verifikovať na diaľku pomocou SMS kódu, preto stretnutie makléra s klientom môže prebehnúť aj bez osobného fyzického kontaktu,“ dopĺňa Zoltán Čikes z FinGO.sk.

Niektoré finančné produkty však online vyriešiť nevedia, v takých prípadoch si pomôžu poštou. „Hypotekárnu produkciu, ktorá sa hlavne pre nepripravenosť slovenských bánk zatiaľ nedá riešiť online, sprostredkovatelia odovzdávajú výhradne poštou,“ dodáva Peter Világi z Fincentra.

Poisťovne prístupné, banky nie

Peter VilágiVšetky spoločnosti aktívne komunikujú aj so svojimi partnermi. Snažia sa zabezpečiť bezkontaktné a bezpodpisové spracovanie ich interných dokumentov, ktoré súvisia so samotnými zmluvami klientov. „Áno, na týchto procesoch pracujeme dlhodobo a aktuálna situácia nám pomohla posunúť myslenie na strane poisťovní a investičných spoločností, aby hľadali riešenia rýchlejšie ako doteraz. My sme technicky aj bezpečnostne pripravení na prepojenia s ktoroukoľvek finančnou inštitúciou,“ uvádza Peter Világi z Fincentra. Podobný postup zvolili aj v spoločnostiach OVB a FinGO.sk.

Finančné inštitúcie, napríklad banky a poisťovne, sú v tomto smere ústretové. Samé prichádzajú s iniciatívou, ako spracovávať dokumenty aj bez osobného stretnutia. Alternatívnym riešením môže byť zaslanie naskenovanej zmluvy priamo do príslušnej spoločnosti. Fyzická kópia zmluvy nie je potrebná a stačí ju poslať poštou, alebo v niektorých prípadoch až po skončení súčasnej situácie.

Napríklad poisťovne AXA, Allianz, Generali, NN či Uniqua už prijali príslušné opatrenia. V prípade bánk je celý proces značne pomalší a najmä v prípade hypoték technicky nepripravený. „Dnes sme pripravení napríklad aj na elektronické spracovanie hypotekárnych úverov. Bohužiaľ, banky zatiaľ nie sú,“ dodáva Peter Világi z Fincentra.

Finančný trh napreduje technologicky

Finančný trh trpí najmä sociálnym dištancovaním sa a utlmením osobného kontaktu. Pokles aktivít preto pochopiteľne vyvolal pokles v objeme produkcie. „Keďže patríme do segmentu služieb, súčasná situácia zmenila podmienky na prácu pomerne razantne. Za bežných okolností generuje osobný kontakt štandardne v našej spoločnosti pomerne významnú časť produkcie,“ uvádza Marián Búlik z OVB.

Pestrosť poskytovaných produktov, od poistenia cez dôchodkové piliere až po hypotéky, poskytuje teraz spoločnostiam obrovskú výhodu. Vedia tak pružnejšie reagovať na momentálny stav, pretože zatiaľ čo jeden produkt sa dá poskytovať aj online a je oň stále záujem, o ďalšom to platiť nemusí.

„Táto kríza jednoznačne ukazuje dôležitosť širokého portfólia služieb a komplexnej práce s klientom. Spoločnosti, ktorých biznis model bol postavený výlučne na predaji hypoték, dnes majú obrovské ťažkosti. Naopak, spoločnosti ako OVB, ktoré si zakladajú na allfinanz prístupe s finančným plánovaním a širokou ponukou produktov, fungujú bezproblémovo ďalej,“ dopĺňa Búlik.

Komplexnosť portfólia ako jednoznačnú výhodu vnímajú aj vo FinGO.sk. „Vyriešiť technickú stránku realizácie produkcie nie je problém, ale ak nefunguje realitný trh, nepredávajú sa nehnuteľnosti, nerealizujú sa ani nové hypotéky, poistenia nehnuteľností a podobne. Na druhej strane však vidíme obrovský priestor v iných oblastiach. Ľudia majú teraz vyššiu potrebu optimalizovať svoje úvery, prehodnotiť aktuálne zmluvy životného aj neživotného poistenia. Okrem toho momentálne situácia otvára možností v oblasti investovanie pre klientov,“ uzatvára Zoltán Čikes.

Napriek tomu je medzi všetkými spoločnosťami badať aj istý optimizmus. „V tomto smere sa samozrejme situácia sťažila. Na strane druhej nás to technologicky posunulo míľovými krokmi dopredu. Veľa bude závisieť od toho, ako rýchlo sa situácia upokojí a život sa vráti do starých koľají,“ hovorí Peter Világi z Fincentra. Momentálny stav tak vytvára výrazný tlak na digitalizáciu procesov vo finančnom sektore.

Vo výhode sa ukazujú byť tie spoločnosti, ktoré sa na digitalizáciu dlhodobo pripravovali aj predtým. Ak aj nemajú ešte kompletné online riešenia, náskok, ktorý si v tejto oblasti vybudovali, im momentálnu situáciu aspoň o niečo uľahčil. Z dlhodobého hľadiska sa však osobný kontakt v práci s klientom nedá nahradiť tým virtuálnym. Pandémia koronavírusu tak okrem pozitívneho stimulu na modernizáciu predstavuje aj problém, ktorý čím rýchlejšie pominie, tým lepšie. 

logo
Prečítajte si tiež:
17.6.2024 Martin Jamnický

Agentúra Moody´s: Hodnotenie Slovenska zostáva vysoké, no s negatívnym výhľadom

Aj tretia veľká ratingová agentúra ponechala, a teda neznížila Slovensku pôvodné hodnotenie. Po S&P a Fitch Rating aj Moody´s potvrdila ...

17.6.2024 Roland Régely

Na výšku úrokových sadzieb hypoték majú vplyv aj rozhodnutia slovenských politikov

Dopyt po nových hypotékach síce v prvom kvartáli tohto roka klesol na najnižšiu úroveň za posledných päť rokov, banky však zostávajú ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Objednávky v priemysle začali po prvý raz v tomto roku rásť

Hodnota nových objednávok v priemysle začala v apríli tohto roku konečne stúpať, keď sa zvýšila o 5,7 % a dosiahla objem 5,83 miliardy eur. ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Od 1. júla sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie

Už o tri týždne, od 1. júla 2024, sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutých osôb. Zmenu v ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Kooperativa prináša do bratislavskej Trnávky 102 nájomných bytov

Poisťovňa Kooperativa po predchádzajúcich skúsenostiach v iných krajských mestách Slovenska rozbieha svoj prvý rozsiahly projekt ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

SAPI: Asociácia zameraná na obnoviteľné zdroje sa po novom zacieli najmä na udržateľnú energetiku

Najväčšia slovenská asociácia zameraná na obnoviteľné zdroje mení názov. Po novom sa Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Švajčiarska FlowBank prišla o licenciu a putuje do konkurzu

Ďalšia banka skrachovala. Do konkurzného konania vstúpila švajčiarska online maklérska a obchodná banka FlowBank so sídlom v Ženeve. O ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

Kedy nemusia brigádnici platiť preddavky na daň

Obdobie letných brigád prináša zvýšený počet dohôd o brigádnickej práci. Aj z takto nadobudnutých príjmov je potrebné platiť preddavky ...

13.6.2024 Redakcia FinReport

Študentky, pozor! Nárok na tehotenské a materské dávky majú len ženy s nemocenským poistením

Študentky ani mladé tehotné ženy po skončení štúdia nemajú automaticky nárok na tehotenskú a materskú dávku. Podmienkou na ich získanie ...

12.6.2024 Redakcia FinReport

ECB síce znížila úrokové sadzby, no slovenské banky tak urobia najskôr o tri roky

Európska centrálna banka začiatkom júna znížila svoje kľúčové úrokové sadzby, no na úrokových sadzbách slovenských hypoték sa to ...

12.6.2024 Robert Juriš

INESS: Plošné rozdávanie 13. dôchodkov je selektívna podpora odtrhnutá od príjmovej reality

Súčasné aj plánované zvyšovanie daní je najhorším spôsobom, ako pristupovať ku kríze vo verejných financiách. Výdavky štátu ...

12.6.2024 Redakcia FinReport

Vymenia Poliaci zloté a Česi koruny za euro?

Diskusie o odklone od využívania vlastnej meny a prihlásenie sa k spoločnej európskej mene – k euru – rezonujú u našich severných aj ...

11.6.2024 Martin Jamnický

Aj seniori majú záujem o investovanie či poistné produkty

Hoci finančná gramotnosť postupne rastie aj medzi seniormi, podľa finančných sprostredkovateľov je veľký rozdiel, ak sa o investovanie na ...

10.6.2024 Redakcia FinReport

Blíži sa termín na podanie daňových priznaní odložených o tri mesiace

Daňovníci, ktorí si predĺžili lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov o tri mesiace, musia si svoju povinnosť splniť do konca ...

8.6.2024 Redakcia FinReport

Analýza: Je výhodnejšie sporiť si v eurách alebo napríklad českých korunách?

Počet Slovákov pracujúcich v zahraničí neustále rastie. Len v Česku ich je viac ako 216-tisíc a ďalšie tisíce žijú v iných krajinách ...

7.6.2024 Redakcia FinReport

Ak ste si odložili splatnosť poistného za október 2021, musíte ho uhradiť do konca júna 2024

Sociálna poisťovňa upozorňuje samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a zamestnávateľov, ktorí počas pandémie koronavírusu požiadali o ...

7.6.2024 Martin Jamnický

Maximálna dávka v nezamestnanosti od júla 2024 stúpne na 1 457,50 eura

Sociálna poisťovňa bude od začiatku tohtoročného júla štedrejšia. Od 1. júla 2024 sa totiž zvyšuje maximálna dávka v nezamestnanosti, a ...

6.6.2024 Martin Jamnický

Je to podvod! Preposielaním peňazí a lajkovaním videí si nezarobíte

Pred letom si mnoho mladých ľudí hľadá možnosť zárobku – brigádu, ktorú by mohli robiť z domu a dostať peniaze len za to, že robia ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay