V čom sa líšia osobný a privátny bankár, a aké benefity prinášajú klientom?
Viaceré banky poskytujú svoje služby klientom aj prostredníctvom súkromných alebo privátnych bankárov. Pomenovanie pozície či služby znie veľmi podobne, ale nie v každej banke je to rovnaké. Pozreli sme sa preto na to, v čom spočíva ich práca, či sú pod dohľadom Národnej banky Slovenska (NBS) a aké s nimi majú skúsenosti finanční agenti.

Foto: Shutterstock
Bankári v praxi
Každý, kto navštívil komerčnú banku, má skúsenosť s bankármi, najmä s tými, ktorí majú na starosti poradenstvo v bankových centrálach a ich pobočkách. My sa však budeme venovať špecializovaným pracovníkom – privátnym a osobným bankárom.
Každý finančný ústav si pod osobným či privátnym bankárom môže predstavovať inú pracovnú pozíciu. Zjednodušene povedané, osobní bankári sa zaoberajú napríklad hypotekárnymi úvermi, privátni zase investovaním. Napríklad UniCredit Bank má pobočkové siete, ktorých súčasťou sú osobní bankári, a zároveň má aj privátnych bankárov, teda koordinačný a podporný investičný tím centrály.
„Klienti majú viacero možností. Môžu mať svojho bankára priamo v klasickej pobočkovej sieti, alebo pri splnení určitých kritérií v špeciálnej pobočke. Navyše v oboch prípadoch majú možnosť využiť aj prítomnosť a kapacitu investičného stratéga z nášho investičného tímu,“ približuje hovorkyňa Zuzana Ďuďáková a dodáva, že individuálnosť prístupu a služieb sa odvíja od objemu klientových financií uložených v banke.
Osobných bankárov má aj Tatra banka a prémiovým klientom ponúkajú komplexné poradenstvo. „Nachádzajú sa v takmer všetkých pobočkách, prémiových pobočkách, ale pôsobia aj v rámci služieb na diaľku,“ dodáva hovorkyňa Simona Miklošovičová.
Slovenská sporiteľňa má 14 privátnych bankárov, ktorí nie sú súčasťou štandardných pobočiek na rozdiel od osobných bankárov či konzultantov.
Len tí najlepší
Pod osobným bankárom si Tatra banka predstavuje bankára so skúsenosťami na nižších pracovných pozíciách. „Okrem odborných vedomostí sú veľmi dôležité zručnosti a skúsenosti, ktoré pomáhajú osobným bankárom hľadať riešenia aj v komplikovaných životných situáciách našich klientov. Musí byť zorientovaný v bankových produktoch, makroekonómii a všeobecných spoločenských témach,“ tvrdí S. Miklošovičová.
Napriek tomu, že nie je možné študovať odbor privátne bankovníctvo, vo väčšine prípadov je samozrejmosťou vysokoškolské vzdelanie a zvládnutie skúšok Národnej banky Slovenska. „Privátny bankár musí prejsť aj špeciálnou certifikáciou pre bankárov našej bankovej skupiny, ktorá sa odlišuje od skúšok, ktoré robia ostatní bankári v retailovej distribučnej sieti,“ dodáva hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Existuje regulácia?
Tak, ako celý finančný trh, aj pôsobenie privátnych či osobných bankárov reguluje centrálna banka. „Požiadavky na odbornú spôsobilosť stanovuje zákon o bankách a zároveň zákon o finančnom sprostredkovaní. Platí to v prípade, že prichádzajú do kontaktu s neprofesionálnym klientom,“ vysvetľuje hovorca NBS Peter Majer.
Neprofesionálnym klientom je pritom fyzická osoba, ktorej banka poskytuje sprostredkovanie alebo finančné poradenstvo, pre osobnú potrebu alebo pre potrebu príslušníkov domácnosti.
Zákon neupravuje, kto je to osobný či privátny bankár. „Pojem privátne bankovníctvo ani privátny bankár nie je osobitne upravený v legislatíve. Privátne bankovníctvo je služba, ktorú poskytuje banka alebo pobočka zahraničnej banky klientovi a vyjadruje skôr trhovú segmentáciu, nie osobitný druh bankovníctva. Banka je pri výkone svojej činnosti vždy povinná postupovať obozretne a v súlade s legislatívou,“ dodáva P. Majer.
Pohľad zvonku
Finančný agent pôsobí ako medzičlánok medzi klientom a bankou, a tak je často v kontakte aj s osobnými bankármi v pobočkách. „Najčastejšie sa stretávam s tým, že klientom sa mení osobný bankár, keďže v bankovníctve je väčšia fluktuácia. V porovnaní s poradcom pri priehradke má osobný bankár pridanú hodnotu vďaka tomu, že je viac k dispozícii svojim klientom. Klient ho môže kontaktovať, dáva mu špeciálne ponuky, nižšie poplatky či stretnutie mimo bankovej haly,“ hovorí finančný agent Michal Poliak.
Klienti by si však podľa neho mali uvedomiť, že aj osobný bankár musí plniť plány, ktoré určuje komerčná banka. „Samozrejme, je to individuálne, no za mojich 15 rokov praxe je dobrý osobný bankár skôr výnimka ako pravidlo. V každom prípade, osobný bankár poskytuje služby jednej banky, a preto je na každom klientovi, aké služby banky alebo osobného bankára chce využívať,“ uzatvára M. Poliak.
Ako privátnych a osobných bankárov vnímajú klienti?
Podľa skúseností bánk samotní klienti vnímajú ako výhodu najmä väčšiu diskrétnosť, osobnejší prístup, spôsob komunikácie a reprezentatívnejšie priestory, často očakávajú a aj dostávajú kvalitnejší servis. Ide o odbornejšie poradenstvo či o špeciálnejšie ponuky bankových produktov.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Finanční agenti: Kto si najviac polepšil a kto pohoršil oproti predchádzajúcemu roku?
- 2.Wolt ocenil najlepšie hodnotené slovenské reštaurácie. Medzi 21 podnikmi sa našli kuchyne z rôznych kútov sveta
- 3.Roger Federer odchádza do tenisového dôchodku so zárobkom 1,1 miliardy dolárov
- 4.Košický klub odovzdal v podateľni mestského magistrátu návrh na zmenu Štatútu mesta Košice
- 5.Deň Zeme: Každý z nás ročne vyprodukuje takmer pol tony odpadu. Väčšina končí na skládkach