Hľadaj

Tržby agentov budú rásť aj naďalej, no najväčší rast zaznamenajú digitálni makléri

Dominik Horváth Financie Poslať

Odvetvie finančného sprostredkovania prešlo od vypuknutia pandémie koronavírusu viacerými skúškami. Hoci sa mu globálne darilo, zreteľne sa objavujú aj postupné zmeny v jeho fungovaní. Klienti majú po pandémii od svojich finančných agentov nové očakávania a prichádzajú aj s novými požiadavkami z pohľadu svojich potrieb a finančných produktov.

finanční agenti

Foto: Shutterstock

Novým trendom je príchod nových hráčov v podobe rôznych typov digitálneho poradenstva a sprostredkovania, ktorí sa snažia získať svoj podiel na úkor klasických agentov, pred ktorými stojí niekoľko neľahkých skúšok. Ich budúcnosť bude závisieť od ich schopnosti prispôsobiť sa novým okolnostiam na trhu. 

Agenti zostali po pandémii odolní

Ako uvádza štúdia spoločnosti McKinsley, od začiatku pandémie COVID-19 do roku 2022 sa z pohľadu nominálnej hodnoty odvetviu finančných poradcov darilo. Globálne zaznamenali rekordný nárast klientskych aktív. No rástol aj počet klientov, ktorí si svoje aktíva riadia sami a agenti im poskytujú iba poradenstvo.

Štúdia však spomína aj najhorší dvojročný rast výnosov odvetvia od roku 2010, ktorý spôsobila neistota na akciovom trhu a doznievajúca pandémia. Tento trend platí pre globálny trh, no na Slovensku sa nepotvrdil. Tržby najväčších slovenských maklérov totiž rástli aj počas pandémie koronavírusu.

Napriek náročnému obdobiu sektor finančného sprostredkovania aj naďalej zostáva rastúcim odvetvím, hoci do budúcnosti s miernejšími prognózami rastu príjmov. Modelovanie trhového segmentu spoločnosťou McKinsey naznačuje, že jeho tržby budú počas nasledujúcich piatich rokov rásť o približne 5 % ročne, a to v dôsledku zmierňovania výkonnosti trhu, globálnej neistoty spôsobenej vojnou na Ukrajine a pokračujúceho posunu od maklérstva k poradenstvu.

Rast však nebude rovnomerne rozdelený medzi všetkých účastníkov odvetvia. Najrýchlejšie by mali rásť nováčikovia na trhu. Modely digitálneho poradenstva by potenciálne mohli dosiahnuť rast výnosov až na úrovni 20 % ročne.

Faktory rastu do budúcnosti

Počas uplynulých dvoch rokov zažilo odvetvie finančných agentov významnú vlnu inovácií a experimentov. Na druhej strane čelí dlhodobým demografickým posunom, ktoré prerozdelia bohatstvo medzi nové generácie klientov s novými očakávaniami pre finančné produkty a služby. Práve táto kombinácia síl bude formovať rastové trendy v nasledujúcich rokoch. Medzi kľúčové faktory rastu odvetvia jednoznačne patria rýchlorastúce nové segmenty zákazníkov, zmena potrieb nových klientov a nové finančné produkty.

9

Dve kľúčové skupiny zákazníkov

Ak sa pozorne pozrieme na trh klientov finančných agentov, je na ňom možné vidieť dva nové segmenty zákazníkov, ktoré vykazujú známky významného a trvalého rastu. Sú to mladá generácia a finančne stabilní a bohatí ľudia, ktorí síce vyhľadávajú finančné poradenstvo, no kvôli pandémii začali výrazne viac používať nové digitálne technológie.

Poďme sa teda najskôr pozrieť na nové generácie. Sú to generácia X (ľudia narodení medzi rokmi 1965 až 1979) a generácia mileniálov (narodení medzi 1980 až 1995). Práve tieto dve generácie začínajú postupne dediť aktíva a majetok po svojich rodičoch a starých rodičoch, teda po takzvanej povojnovej generácii, ktorej z finančného pohľadu patrí titul najstabilnejšej a najsilnejšej generácie posledného storočia. Odborníci predpovedajú, že len v USA príde v nasledujúcich rokoch ku generačnému presunu aktív vo výške okolo 50 biliónov dolárov.

Finanční agenti si teda už teraz budú musieť dať záležať na tom, aby spoznali deti svojich starších klientov a aby si ich dokázali udržať. S touto zmenou prichádza aj zmena v type odporúčaní. Kým staršia generácia najmä kvôli veku preferovala stabilitu a ochranu dôchodkových príjmov, pre mladých majú väčší zmysel rizikové a rastové typy investovania s možnosťou vyšších výnosov.

Rastie počet „samoangažovaných klientov“

S generačnou výmenou na strane klientov prichádza pre finančných agentov aj riziko v podobe „samoangažovaných klientov“, ktorí už nechcú využívať ich služby. Najväčšie percento z tejto skupiny tvoria práve ľudia generácie X a mileniáli.

Od začiatku roka 2020 bolo v USA otvorených viac ako 25 miliónov nových účtov priameho sprostredkovania, teda rôznych typov aplikácií a platforiem, ktoré ponúkajú priame investičné možnosti bez potreby využitia služieb finančného agenta. Hoci je exponenciálny rast tohto segmentu pravdepodobne neudržateľný, jeho rast sa očakáva aj v nasledujúcich rokoch.

Otázkou zostáva, ako veľmi budú nové generácie vo svojpomocnom budovaní majetku úspešné. Odborníci sa zhodujú, že mladá generácia napokon predsa len zistí, že rady a skúsenosti dlhoročného odborníka sú predsa len nevyhnutné, a to aj za cenu zaplatenia určitej provízie.

Bohatí, no s hybridnými možnosťami

Druhou skupinou, ktorá zaznamenala na trhu výrazný nárast, sú takzvaní hybridní bohatí klienti. Do tohto segmentu patria všetci ľudia vo veku od 40 do 60 rokov, ktorí využívajú služby aspoň jedného finančného agenta, ale počas pandémie objavili možnosti priameho investovania a v súčasnosti vlastnia aspoň jeden takýto účet.  

Zatiaľ čo sa pozornosť zamerala na vzostup nových mladých klientov s typicky nízkymi aktívami, rast v segmente hybridných bohatých klientov zostáva takmer prehliadaný. Ak sa však pozrieme na čísla, tak v roku 2021 bola tretina bohatých klientov v USA, teda domácností s viac ako 250-tisíc a menej ako 2 miliónmi dolárov v investovateľných aktívach, hybridná. To znamená, že využívali služby finančných agentov, ale zároveň profitovali aj z jednoduchosti a dostupnosti priameho investovania.

Pomôžu dlhoročné vzťahy aj znižovanie marží

Pri skupine hybridných bohatých klientov budú finanční agenti musieť nájsť spôsob, ako svojim klientom zabrániť vo využívaní konkurenčných produktov. Jedným z riešení môže byť využitie dlhoročných vzťahov, ktoré si s klientmi už vybudovali, a ich prípadné prehĺbenie. Druhým je možnosť znižovania vlastných marží s cieľom prispôsobiť sa situácii na trhu.

35

Ako to vidia naozaj bohatí ľudia

Je zrejmé, že s novými dominantnými typmi klientov sa budú postupne meniť aj ich potreby. Jedným z najvýraznejších trendov vyvolaných pandémiou bolo prudké zrýchlenie digitálnej adopcie v spotrebiteľských segmentoch, vrátane bohatších a starších klientov, ktorí boli predtým digitalizácii najmenej naklonení.

Ak sa však pozrieme iba na bohatých klientov, teda na domácnosti s viac ako 2 miliónmi dolárov v investovateľných aktívach, v tejto kategórii vyhráva telefonický alebo videokonferenčný spôsob komunikácie s približne 40-percentným podielom. Iba 15 % týchto ľudí sa teší na návrat do pobočiek alebo na obnovenie osobných návštev. Zaujímavé je, že až 50 % bohatých klientov si myslí, že ich primárny finančný agent by mal vo všeobecnosti zlepšiť svoje digitálne možnosti.

S dôrazom na personalizáciu a ESG

Druhý trend, ktorý je viditeľný u všetkých skupín klientov, je vzostup personalizovaného investovania. Personalizovaný prístup je kľúčovou hnacou silou spokojnosti klientov a jedným z hlavných faktorov, podľa ktorého si vyberajú finančných poradcov. Aj keď je personalizácia vo všeobecnosti veľmi široký pojem, hlavným spôsobom jej využitia je napríklad nastavenie finančných produktov na špeciálne daňové úspory alebo na podporu špecifických presvedčení klientov.

Patrí k nim napríklad aj rastúci trend ESG požiadaviek pri výbere investície. Stále viac najmä mladších klientov chce, aby firmy, do ktorých investujú, spĺňali požiadavky na environmentálnu, sociálnu a riadiacu zodpovednosť. Napríklad v prieskume spoločnosti Accenture na belgickom trhu sa ukázalo, že tretina belgických investorov tvrdí, že si v blízkej budúcnosti kúpia produkty spĺňajúce ESG. V skupine opýtaných do 30 rokov to bola až takmer polovica.

Digitálne aktíva hýbu trhom

Všetky spomenuté zmeny mali výrazný vplyv aj na ponuku finančných produktov. Zrejme najvýraznejším je rastúca obľuba a potenciál investícií do digitálnych aktív. Reč pritom nie je len o kryptomenách, pretože táto kategória zahŕňa aj rôzne tokenizované akcie, dlhopisy, stablecoiny, umenie a NFT.

Digitálne aktíva sa postupne začlenili medzi široko akceptované typy investícií. Príchod armády nových a mladších klientov spôsobil ich rast, hoci až donedávna pôsobili len na okraji trhu. Ak sa pozrieme na ich kombinovanú hodnotu, v roku 2019 dosahovala 100 miliárd dolárov, no dnes už je na úrovni 2,5 bilióna dolárov.

Motivácia investovať do digitálnych aktív je rôznorodá – experimentovanie, špekulácie alebo hľadanie ochrany pred infláciou. Pre finančných agentov predstavujú príležitosť aj výzvu. Trh s kryptoaktívami sa počas posledných dvoch rokov rozrástol až príliš na to, aby sa dal ignorovať uprostred silného dopytu klientov. Aj preto sa v súčasnosti v eurozóne horlivo pracuje na prijatí komplexných regulačných opatrení pre všetky kryptoaktíva s názvom MiCA.

S ponukou kryptoaktív sa spájajú tri výzvy

1) Regulačná nejednoznačnosť pretrváva v oblasti klasifikácie kryptoaktív a daňového vykazovania, čo pre finančných agentov znamená možnosť vystavenia sa riziku pri zlom vysvetlení podmienok ich fungovania.

2) Infraštruktúra potrebná na ponúkanie digitálnych aktív sa výrazne líši od infraštruktúry vyžadovanej pre tradičné investičné produkty.

3) Mnohí sprostredkovatelia nerozumejú dobre digitálnym aktívam, takže tento druh poradenstva je pre nich mimoriadne náročný.

Čo čaká na finančných agentov

Už teraz je jasné, že pandémia koronavírusu pozmenila prostredie, v ktorom pôsobia finanční agenti.  Zvýšila očakávania zákazníkov, zmenila ich pohľad na to, ako chcú byť obsluhovaní, a zrýchlila zavádzanie nových najmä digitálnych technológií.

Okrem toho sa každý finančný agent bude musieť dôkladne pozrieť na nové faktory rastu, ktoré formujú toto odvetvie – na nové segmenty klientov, zmeny ich potrieb, požiadavky na personalizáciu a nové typy produktov. Na základe analýzy týchto faktorov sa rozhodne, ktorý z týchto vzostupných trendov má preňho zmysel nasledovať.

logo
Prečítajte si tiež:
7.12.2024 Redakcia FinReport

Luxusné značky zažívajú ťažké obdobie – LVMH sa prepadáva, Hermès rastie

Luxusné značky na trhu zažívajú náročné obdobie. Ohrozuje ich najmä slabnúci dopyt v Číne, ktorá až donedávna patrila kvôli prudkému ...

7.12.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Vianoce na Slovensku budú o niečo skromnejšie ako v Česku

Takmer polovica Slovákov chce na nakupovanie vianočných darčekov vynaložiť menej ako 200 eur. Obyvatelia susedného Česka plánujú byť o ...

6.12.2024 Martin Jamnický

Pozor na nakupovanie vianočných darčekov na splátky

Stále častejšie môžu spotrebitelia naraziť na rozličné ponuky odložených platieb, rozložených platieb či nákupov na splátky. Niektoré ...

6.12.2024 Mário Špilberger

Pri celoročnom cestovnom poistení pozor na lehoty návratu do vlasti

Aj keď ste v čase škodovej udalosti neboli pod vplyvom alkoholu, ani ste v zahraničí úmyselne nespôsobili škodu, poisťovňa vám môže ...

5.12.2024 Redakcia FinReport

Black Friday 2024: Najvyššie zľavy boli na hodinky, šperky a erotické pomôcky

E-shopy na Slovensku počas tohtoročného novembra, ktorý poznačila nákupná horúčka v rámci takzvaného čierneho piatku – Black Friday ...

5.12.2024 Robert Juriš

Demografia a jej vplyv na sociálny systém a budúce dôchodky na Slovensku

Na Slovensku aj vo všetkých ostatných krajinách Európskej únie sa výrazne mení štruktúra obyvateľstva. Rodí sa menej detí, klesá počet ...

5.12.2024 Martin Jamnický

Kybernetické útoky: Na aké triky si dať pozor pred Vianocami

Takmer pätina Slovákov zažila za posledné tri roky kybernetický útok. Ich počet sa každoročne zvyšuje a naletieť môže ktokoľvek. Na ...

4.12.2024 Mário Špilberger

Investovanie cez banku: Aká je ponuka a čo si o nej myslia finančníci?

Črtá sa vám v práci osobné ohodnotenie, koncoročná odmena, alebo je v dohľade väčšia suma peňazí? Zostáva už len vybrať, do čoho, ...

4.12.2024 Redakcia FinReport

Poznáme aktuálnu dôchodkovú hodnotu pre výpočet výšky dôchodkov v roku 2025

Sociálna poisťovňa stanovila aktuálnu dôchodkovú hodnotu platnú od 1. januára 2025 do 31. decembra 2025 na 18,7434 eura. Aktuálna ...

4.12.2024 Martin Jamnický

Ľahko sa povie spotrebiteľovi, že tovar je potrebné reklamovať. Ale u koho, kde a ako?

Pokazený výrobok je v mnohých prípadoch možné reklamovať. Nie vždy je však jasné, na koho sa s reklamáciou obrátiť. Možností je totiž ...

3.12.2024 Redakcia FinReport

Ako si môžu malé podniky v roku 2025 uplatniť úľavu od DPH

Malé podniky budú mať od 1. januára 2025 možnosť využívať osobitnú úpravu oslobodenia od dane z pridanej hodnoty (DPH). V našom článku ...

3.12.2024 Eva Sadovská

December je mesiacom nákupov. Koľko si za ne priplatíme?

Máme tu december, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac. Decembrové tržby obchodníkov tak zvyčajne bývajú o ...

3.12.2024 Redakcia FinReport

Mzdy Slovákov rastú najpomalšie za posledné štyri roky

Rast miezd na Slovensku sa spomaľuje. Na sklonku tohto roku je najpomalší rast od začiatku roku 2021, ktorý bol zásadne poznačený vplyvom ...

2.12.2024 Redakcia FinReport

Ako sa v roku 2025 zvýšia renty a maximálne sumy úrazových dávok

Sociálna poisťovňa od 1. januára 2025 zvýši úrazové renty, pozostalostné úrazové renty, jednorazové odškodnenie, náhradu nákladov ...

2.12.2024 Redakcia FinReport

Začalo sa s vyplácaním 13. dôchodkov. Aká je ich výška?

Rezort sociálnych vecí začal 2. decembra 2024 s vyplácaním 13. dôchodkov za tento kalendárny rok. Túto novú dôchodkovú dávku plánuje ...

1.12.2024 Redakcia FinReport

Ženy na Slovensku napriek nižším príjmom investujú viac ako Češky

Hoci slovenské ženy zarábajú na rovnakej pozícii menej než muži, v odkladaní si peňazí na budúcnosť za nimi výrazne nezaostávajú. ...

29.11.2024 Redakcia FinReport

Ocenenie FinReport 2024: Najlepšie poistné produkty na slovenskom trhu

Čitatelia FinReportu opäť rozhodli. Opýtali sme sa vás na vaše osobné skúsenosti s jednotlivými poistnými produktmi, ktoré sú dostupné ...

28.11.2024 Redakcia FinReport

Aká bude výška 13. dôchodku v decembri 2024

Poberatelia dôchodkových dávok dostanú tento rok v decembri nový plnohodnotný 13. dôchodok, ktorý bude vyšší než v minulosti. Novela ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay