Tohtoročné Vianoce budú podstatne drahšie ako vlani
December je mesiac, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac. Tržby obchodníkov v tomto mesiaci bývajú o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov. Pozrime sa teda podrobnejšie na to, ako zvykneme na konci roka nakupovať, koľko peňazí míňame na darčeky, o koľko budú tohtoročné Vianoce drahšie ako tie minuloročné, a povedzme si tiež, ako nakupovať s rozumom, aby sme neutrácali viac, ako je nevyhnutné.
Foto: Shutterstock
Prečo najviac míňame vždy v decembri
Najviac míňame vždy v decembri a dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu posledného mesiaca v roku utŕžia o desiatky percent viac ako kedykoľvek inokedy. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však aj takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.
Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október až december predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu.
Záver roka prináša vyššie tržby najmä predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch, na trhoch a tiež e-shopy.
Máme viac možností, kde nakupovať
V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností, kde a ako nakupovať. V roku 2020 predstavovala predajná plocha obchodov 3,73 milióna metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hyper- a supermarketov.
Za vianočné nákupy si výrazne priplatíme
Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2022 medziročne vyššie až o 26,1 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o 51,1 %), mlieko, syry a vajcia (o 30,0 %), mäso a výrobky z neho (o 27,6 %), chlieb a obilniny (o 27,5 %), ale aj zelenina (o vyše 25,5 %).
Za cukor, med, džem a sladkosti sme si priplácali 19,5 %, ryby a morské plody zdraželi o 15,8 % a ovocie o 15,6 %. Odhadujeme tak, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť o približne 25 až 30 % viac ako vlani.
Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače a výrobky pre osobnú hygienu (o 17,3 %), produkty pre domácich miláčikov (o 16,9 %) a šperky (o 15,5 %).
Od 6 až 7,5 % si oproti minulému roku priplácame za mobilné telefóny, oblečenie a obuv, kávovary či bicykle. Za knihy, hodinky, hudobné nástroje či hračky platíme tento rok o 4 až 5 % viac ako vlani. Fotoaparát nás vyjde drahšie o 2,3 %. Hoci žiadne z vybraných druhov darčekov nezlacneli, najmenej si priplatíme za športové vybavenie (0,5 %) a za počítače (0,1 %).
Ako vplýva na nakupovanie inflácia
Spotrebitelia sú v tomto roku svedkami vysokej inflácie, ktorá z mesiaca na mesiac láme rekordy. Obavy z ďalšieho zdražovania (tesnejšie pred Vianocami) môžu byť dôvodom, prečo sa Slováci pustili do vianočných nákupov skôr ako vlani, alebo prečo si viac nákupy rozkladajú v čase.
V tomto roku Slováci nakupovali v obchodoch viac ako vlani, a to aj napriek rekordne vysokým cenám. Dôvodom je fakt, že kamenné prevádzky sú otvorené. Na nákupy míňali takzvané vynútené úspory – teda finančné prostriedky, ktoré si počas lockdownov z predchádzajúcich dvoch rokov ušetrili (efekt odloženej spotreby).
Na druhej strane je pre mnohé domácnosti aktuálne zdražovanie doslova devastačné. V ich prípade už pri nákupoch dochádza k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.
December je aj mesiacom odpadov
Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 45 kg komunálneho odpadu na osobu.
Prečo produkujeme viac odpadu?
Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli exspirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.
Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Stačí si napísať nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť, a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať.
Kvôli sviatkom sa nezadlžujte!
Mnohí Slováci sa v súvislosti so sviatkami dopúšťajú jednej veľkej chyby – kvôli (pred)vianočným nákupom sa zadlžujú. Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Insolvencie v strednej Európe rastú, problémy majú aj slovenské firmy
- 2.365.bank a mBank znížili úrokové sadzby hypoték, najnižšie ich má Prima banka
- 3.Okamžité platby pri prevodoch peňazí budú od januára 2025 povinné
- 4.Hotely a penzióny v auguste 2024 zaznamenali druhý najvyšší počet návštevníkov v histórii
- 5.Nobelova cena za ekonómiu 2022: Získali ju traja Američania za výskum bánk a finančných kríz