Tohtoročné Vianoce budú podstatne drahšie ako vlani
December je mesiac, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac. Tržby obchodníkov v tomto mesiaci bývajú o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov. Pozrime sa teda podrobnejšie na to, ako zvykneme na konci roka nakupovať, koľko peňazí míňame na darčeky, o koľko budú tohtoročné Vianoce drahšie ako tie minuloročné, a povedzme si tiež, ako nakupovať s rozumom, aby sme neutrácali viac, ako je nevyhnutné.

Foto: Shutterstock
Prečo najviac míňame vždy v decembri
Najviac míňame vždy v decembri a dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu posledného mesiaca v roku utŕžia o desiatky percent viac ako kedykoľvek inokedy. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však aj takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.
Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. V období október až december predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu.
Záver roka prináša vyššie tržby najmä predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch, na trhoch a tiež e-shopy.
Máme viac možností, kde nakupovať
V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností, kde a ako nakupovať. V roku 2020 predstavovala predajná plocha obchodov 3,73 milióna metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,69 metra štvorcového z plochy obchodu. Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o približne 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám, ale aj obchodným reťazcom, ktoré na trh priniesli siete hyper- a supermarketov.
Za vianočné nákupy si výrazne priplatíme
Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2022 medziročne vyššie až o 26,1 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä oleje a tuky (o 51,1 %), mlieko, syry a vajcia (o 30,0 %), mäso a výrobky z neho (o 27,6 %), chlieb a obilniny (o 27,5 %), ale aj zelenina (o vyše 25,5 %).
Za cukor, med, džem a sladkosti sme si priplácali 19,5 %, ryby a morské plody zdraželi o 15,8 % a ovocie o 15,6 %. Odhadujeme tak, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť o približne 25 až 30 % viac ako vlani.
Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä počítače a výrobky pre osobnú hygienu (o 17,3 %), produkty pre domácich miláčikov (o 16,9 %) a šperky (o 15,5 %).
Od 6 až 7,5 % si oproti minulému roku priplácame za mobilné telefóny, oblečenie a obuv, kávovary či bicykle. Za knihy, hodinky, hudobné nástroje či hračky platíme tento rok o 4 až 5 % viac ako vlani. Fotoaparát nás vyjde drahšie o 2,3 %. Hoci žiadne z vybraných druhov darčekov nezlacneli, najmenej si priplatíme za športové vybavenie (0,5 %) a za počítače (0,1 %).
Ako vplýva na nakupovanie inflácia
Spotrebitelia sú v tomto roku svedkami vysokej inflácie, ktorá z mesiaca na mesiac láme rekordy. Obavy z ďalšieho zdražovania (tesnejšie pred Vianocami) môžu byť dôvodom, prečo sa Slováci pustili do vianočných nákupov skôr ako vlani, alebo prečo si viac nákupy rozkladajú v čase.
V tomto roku Slováci nakupovali v obchodoch viac ako vlani, a to aj napriek rekordne vysokým cenám. Dôvodom je fakt, že kamenné prevádzky sú otvorené. Na nákupy míňali takzvané vynútené úspory – teda finančné prostriedky, ktoré si počas lockdownov z predchádzajúcich dvoch rokov ušetrili (efekt odloženej spotreby).
Na druhej strane je pre mnohé domácnosti aktuálne zdražovanie doslova devastačné. V ich prípade už pri nákupoch dochádza k šetreniu, uprednostňovaniu nevyhnutných tovarov pred luxusnejšími či lacnejších pred drahšími. Ide predovšetkým o nízkopríjmové domácnosti, domácnosti nezamestnaných, jedného rodiča s deťmi či domácnosti s telesne znevýhodnenými členmi.
December je aj mesiacom odpadov
Vyššia spotreba obyvateľstva v súvislosti s vianočnými sviatkami ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad. Odhadujeme, že práve počas decembra Slováci v priemere vyprodukujú 45 kg komunálneho odpadu na osobu.
Prečo produkujeme viac odpadu?
Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli exspirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.
Odporúčame preto aj v súvislosti s vianočnými sviatkami nakupovať s rozumom, čo v praxi nemusí byť vôbec zložité. Stačí si napísať nákupný zoznam, použiť vlastné nákupné tašky, darčeky baliť do obalov, ktoré sa dajú opakovane použiť, a pri príprave štedrovečerného stola to príliš nepreháňať a navariť iba toľko, koľko domácnosť dokáže skonzumovať.
Kvôli sviatkom sa nezadlžujte!
Mnohí Slováci sa v súvislosti so sviatkami dopúšťajú jednej veľkej chyby – kvôli (pred)vianočným nákupom sa zadlžujú. Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne
- 2.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
- 3.Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?
- 4.Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov
- 5.Inflácia v eurozóne klesla na 8,5 %, na Slovensku sa stále drží blízko 15 %