Tieto Vianoce sú iné ako v minulých rokoch. Sme viac zodpovední, ekologickejší a vnímavejší k svojmu okoliu
Tohtoročné Vianoce sú iné ako tie v predchádzajúcich rokoch. Dokazujú to viaceré prieskumy, ktoré urobili renomované agentúry v európskych krajinách. Ľudia sa správajú zodpovednejšie k svojim financiám, darčeky nakupujú opatrnejšie, míňajú na ne menej peňazí ako v minulých rokoch, uvažujú „zeleno“ ekologicky, a mnohí dokonca premýšľajú nad pomocou ľuďom, ktorých ani vôbec nepoznajú.
Foto: Burst.shopify.com
Stabilizujeme svoje financie, ale zaujíma nás aj ekológia
„Z nášho prieskumu vyplýva, že spotrebitelia sú viac zodpovední, snažia sa viac finančne vzdelávať a znižujú svoje výdavky. Odrazilo sa to aj na ich vianočných nákupoch. Má to dva hlavné dôvody. Jedným je, že potrebujú stabilizovať svoju finančnú situáciu. Na druhej strane však tiež posledné tri roky sledujeme, že Slováci, ale aj celkovo Európania, sa stále viac zaujímajú o udržateľnosť a témy, ako sú znižovanie odpadu či vplyv na klímu, a to sa odráža aj na ich výdavkoch,“ približuje trendy spotrebiteľského správania výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia Martin Musil.
COVID-19 dopomohol ešte viac zvýšiť záujem spotrebiteľov o ekologické otázky naprieč celou Európou. Slovensko nie je výnimkou. V oblasti udržateľnosti patríme medzi najzodpovednejšie krajiny, hoci medziročne záujem o tieto témy u nás mierne poklesol.
Napriek tomu sa radíme medzi prvých 5 zo sledovaných 24 európskych krajín, kde spotrebitelia pri nákupe kladú významný dôraz na udržateľnosť, a sú kvôli tomu ochotní obmedzovať svoje výdavky.
Čím starší človek, tým sa správa zodpovednejšie
Až 53 % Slovákov tvrdí, že ich záujem o udržateľnosť ich motivuje míňať menej. V roku 2019 sme boli na 3. mieste, keď to isté tvrdilo až 58 %. Celoeurópsky priemer medziročne vzrástol na 47 %.
V rámci európskeho priemeru sa o ekologické otázky zaujímajú najviac mladšie ročníky vo veku 18 – 37 rokov. Na Slovensku je to naopak, o čo vyšší vek, o to vyšší záujem správať sa zodpovedne. Udržateľnosť berú do úvahy viac ženy, vysokoškolsky vzdelaní ľudia, skôr obyvatelia vidieka a nižšia a stredná platová trieda.
Staršie vekové skupiny si uťahujú opasky, a to aj v prípade vianočných darčekov. Takmer polovica (49 %) Slovákov tvrdí, že majú záujem znižovať vplyv, ktorý sa nadmernými darmi produkuje, čo je dôvod, prečo tento rok nakupujú menej vianočných darov. Výraznejšie k tomu inklinujú vyššie vekové skupiny (45+) a ženy. Mladšie ročníky však zmýšľajú aj inak.
„Identifikovali sme aj istú skupinu respondentov (16 %), ktorí tvrdia, že chcú svoje rodiny zvlášť cez Vianoce obdarovať, aby im tak vynahradili náročný rok. A 15 % je ochotných, v snahe stať sa ,zelenými´ spotrebiteľmi, minúť viac peňazí, ako si môžu dovoliť. Tento trend je najvýraznejší v najmladšej vekovej kategórii (18 – 21 rokov),“ konštatuje M. Musil.
Mnohí spotrebitelia sa usilujú o podporou miestnych komunít
Spotrebitelia v Európe sa tento rok oveľa viac zamýšľajú nad tým, kde nakupujú. Každý druhý nakupovaním darčekov vedome podporuje svoju miestnu komunitu. Celkom 59 % Európanov nakupuje v miestnych obchodoch, 44 % kúpilo darčekové poukážky od miestnych firiem, 61 % nakupuje vianočné potraviny a nápoje v miestnych obchodoch a 27 % si objednalo sviatočnú večeru v miestnej reštaurácii. Tieto údaje vyplynuli z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard.
Ľudia sú starostlivejší a dávame aj na charitu
Udalosti v roku 2020 spojené s pandémiou vírusu COVID-19 spôsobili, že ľudia sú oveľa starostlivejší, a to aj voči tým, ktorých osobne nepoznajú. Až 17 % respondentov v prieskume spoločnosti Mastercard uviedlo, že kupujú darčeky úplne cudzím ľuďom, aby im na konci veľmi náročného roka pomohli.
Aj keď 58 % nakupujúcich uvádza, že po tomto roku musia obmedziť výdavky, viac ako polovica hovorí, že k zaobstarávaniu darčekov pristupujú osobnejšie ako predtým a 45 % trávi výrobou alebo výberom darčekov viac času.
Takmer polovica spotrebiteľov v Európe tak kúpila darček, ktorý podporuje aj niekoho ďalšieho, ako len priamo obdarovaného. Každý piaty kúpil darček podporujúci dobročinnosť, 17 % respondentov kúpilo darček v podobe adopcie zvieraťa na diaľku a 14 % priamo venovalo prostriedky na charitu. Ďalších 19 % respondentov v rámci tohtoročných Vianoc kúpilo charitatívne pohľadnice či výrobky.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 2.Banky znižujú úrokové sadzby hypoték, jedna z nich opäť už po mesiaci
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Vláda predstavila svoj konsolidačný balíček – základná sadzba DPH sa zvýši na 23 %
- 5.Vládou schválená 23-percentná DPH na knihy ešte nie je definitívna