Hľadaj

Tieto Vianoce sú iné ako v minulých rokoch. Sme viac zodpovední, ekologickejší a vnímavejší k svojmu okoliu

Redakcia FinReport Financie Poslať

Tohtoročné Vianoce sú iné ako tie v predchádzajúcich rokoch. Dokazujú to viaceré prieskumy, ktoré urobili renomované agentúry v európskych krajinách. Ľudia sa správajú zodpovednejšie k svojim financiám, darčeky nakupujú opatrnejšie, míňajú na ne menej peňazí ako v minulých rokoch, uvažujú „zeleno“ ekologicky, a mnohí dokonca premýšľajú nad pomocou ľuďom, ktorých ani vôbec nepoznajú.

image

Foto: Burst.shopify.com

Stabilizujeme svoje financie, ale zaujíma nás aj ekológia

„Z nášho prieskumu vyplýva, že spotrebitelia sú viac zodpovední, snažia sa viac finančne vzdelávať a znižujú svoje výdavky. Odrazilo sa to aj na ich vianočných nákupoch. Má to dva hlavné dôvody. Jedným je, že potrebujú stabilizovať svoju finančnú situáciu. Na druhej strane však tiež posledné tri roky sledujeme, že Slováci, ale aj celkovo Európania, sa stále viac zaujímajú o udržateľnosť a témy, ako sú znižovanie odpadu či vplyv na klímu, a to sa odráža aj na ich výdavkoch,“ približuje trendy spotrebiteľského správania výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia Martin Musil.

COVID-19 dopomohol ešte viac zvýšiť záujem spotrebiteľov o ekologické otázky naprieč celou Európou. Slovensko nie je výnimkou. V oblasti udržateľnosti patríme medzi najzodpovednejšie krajiny, hoci medziročne záujem o tieto témy u nás mierne poklesol.

Napriek tomu sa radíme medzi prvých 5 zo sledovaných 24 európskych krajín, kde spotrebitelia pri nákupe kladú významný dôraz na udržateľnosť, a sú kvôli tomu ochotní obmedzovať svoje výdavky.

Čím starší človek, tým sa správa zodpovednejšie

Až 53 % Slovákov tvrdí, že ich záujem o udržateľnosť ich motivuje míňať menej. V roku 2019 sme boli na 3. mieste, keď to isté tvrdilo až 58 %. Celoeurópsky priemer medziročne vzrástol na 47 %.

V rámci európskeho priemeru sa o ekologické otázky zaujímajú najviac mladšie ročníky vo veku 18 – 37 rokov. Na Slovensku je to naopak, o čo vyšší vek, o to vyšší záujem správať sa zodpovedne. Udržateľnosť berú do úvahy viac ženy, vysokoškolsky vzdelaní ľudia, skôr obyvatelia vidieka a nižšia a stredná platová trieda.

Staršie vekové skupiny si uťahujú opasky, a to aj v prípade vianočných darčekov. Takmer polovica (49 %) Slovákov tvrdí, že majú záujem znižovať vplyv, ktorý sa nadmernými darmi produkuje, čo je dôvod, prečo tento rok nakupujú menej vianočných darov. Výraznejšie k tomu inklinujú vyššie vekové skupiny (45+) a ženy. Mladšie ročníky však zmýšľajú aj inak.

„Identifikovali sme aj istú skupinu respondentov (16 %), ktorí tvrdia, že chcú svoje rodiny zvlášť cez Vianoce obdarovať, aby im tak vynahradili náročný rok. A 15 % je ochotných, v snahe stať sa ,zelenými´ spotrebiteľmi, minúť viac peňazí, ako si môžu dovoliť. Tento trend je najvýraznejší v najmladšej vekovej kategórii (18 – 21 rokov),“ konštatuje M. Musil.

Mnohí spotrebitelia sa usilujú o podporou miestnych komunít

Spotrebitelia v Európe sa tento rok oveľa viac zamýšľajú nad tým, kde nakupujú. Každý druhý nakupovaním darčekov vedome podporuje svoju miestnu komunitu. Celkom 59 % Európanov nakupuje v miestnych obchodoch, 44 % kúpilo darčekové poukážky od miestnych firiem, 61 % nakupuje vianočné potraviny a nápoje v miestnych obchodoch a 27 % si objednalo sviatočnú večeru v miestnej reštaurácii. Tieto údaje vyplynuli z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard.

Ľudia sú starostlivejší a dávame aj na charitu

Udalosti v roku 2020 spojené s pandémiou vírusu COVID-19 spôsobili, že ľudia sú oveľa starostlivejší, a to aj voči tým, ktorých osobne nepoznajú. Až 17 % respondentov v prieskume spoločnosti Mastercard uviedlo, že kupujú darčeky úplne cudzím ľuďom, aby im na konci veľmi náročného roka pomohli.

Aj keď 58 % nakupujúcich uvádza, že po tomto roku musia obmedziť výdavky, viac ako polovica hovorí, že k zaobstarávaniu darčekov pristupujú osobnejšie ako predtým a 45 % trávi výrobou alebo výberom darčekov viac času.

Takmer polovica spotrebiteľov v Európe tak kúpila darček, ktorý podporuje aj niekoho ďalšieho, ako len priamo obdarovaného. Každý piaty kúpil darček podporujúci dobročinnosť, 17 % respondentov kúpilo darček v podobe adopcie zvieraťa na diaľku a 14 % priamo venovalo prostriedky na charitu. Ďalších 19 % respondentov v rámci tohtoročných Vianoc kúpilo charitatívne pohľadnice či výrobky.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.3.2021 Redakcia FinReport

Najviac slovenských firiem vlani kúpili Česi, Maďari a Američania

Najčastejšími zahraničnými majiteľmi slovenských firiem sa v minulom roku stali Česi, Maďari a Američania. Zahraniční investori vlani ...

1.3.2021 Zuzana Mecková

Deutsche Telekom, IBM či Unicorn Systems hľadajú desiatky zamestnancov. Žiadaní sú IT špecialisti, dopyt je aj vo výrobe

Napriek ekonomicky náročnej situácii, keď sa firmy snažia personálne ušetriť, niektoré spoločnosti hľadajú posily pre novootvorené ...

1.3.2021 Redakcia FinReport

Náklady na bývanie: Tento rok ušetríme na energiách, ale produkovanie odpadu nás, naopak, vyjde drahšie

V čase pandémie trávia Slováci a Slovenky viac času doma. Výsledkom je väčšia spotreba energií a vyššia produkcia odpadu. S tým, ...

28.2.2021 Redakcia FinReport

Cestovný ruch na Slovensku sa vrátil o 20 rokov späť, jeho oživenie umožní len úspešná vakcinácia

Koronavírus priniesol do cestovného ruchu rekordné prepady. V počte hostí sme sa podľa dát Štatistického úradu SR vrátili na úroveň ...

28.2.2021 Redakcia FinReport

Na Slovensku sa kradnú v priemere tri autá denne. Ani vírus nedokázal zlodejov úplne zastaviť

Minulý rok boli na Slovensku odcudzené v priemere takmer tri autá denne, čo je približne na úrovni roka 2019. Počas pandemického obdobia sa ...

27.2.2021 Dominik Horváth

Elon Musk: Jeden z najbohatších ľudí na svete chce v blízkej budúcnosti kolonizovať Mars

Zdá sa, že neexistuje nič, čo by vizionársky podnikateľ Elon Musk nevyskúšal. Jeho ohromujúci úspech ho vyniesol do siene slávy, a mnohí ...

27.2.2021 Redakcia FinReport

Európska investičná banka vlani na Slovensku financovala projekty za 211 miliónov eur

Európska investičná banka (EIB) v minulom roku na Slovensku financovala pôžičky, záruky a záväzky na kapitálové investície v celkovom ...

25.2.2021 Redakcia FinReport

Generali uvádza na trh päťročný plán na podporu oživenia ekonomiky v Európe v hodnote 3,5 miliardy eur

Spoločnosť Generali pripravila päťročný investičný plán nazvaný Fenice 190 v objeme 3,5 miliardy eur. Jeho úlohou je podpora obnovy ...

19.2.2021 Redakcia FinReport

Zmeny vo vedení Sophistic Pro finance: Novými akcionármi spoločnosti sa stávajú doterajší riaditelia

Poradenská spoločnosť Sophistic Pro finance realizuje prvýkrát od svojho vzniku zmeny vo svojej akcionárskej štruktúre. Majoritným ...

16.2.2021 Redakcia FinReport

Viac času teraz trávime doma, intenzívnejšie kúrime, ale aj tak môžeme ušetriť – cena za teplo pôjde dolu

Kvôli práci z domu, dištančnému vzdelávaniu či celkovo obmedzenému pohybu trávime doma viac času ako kedykoľvek predtým. V zimných ...

14.2.2021 Redakcia FinReport

Valentínsky prieskum Mastercard: Výdavky Slovákov na romantiku vzrástli za posledné desaťročie o 427 %

Romantici na nákupoch pred sviatkom sv. Valentína utrácajú stále viac. Podľa každoročne zostavovaného ukazovateľa Mastercard Love Index za ...

12.2.2021 Redakcia FinReport

AFISP: Digitalizácia finančného sprostredkovania napreduje. Osobný kontakt je potrebný len vo výnimočných prípadoch

Karanténne opatrenia spojené s pandémiou koronavírusu ešte viac urýchľujú inovatívne zmeny vo finančnom sektore, finančné ...

3.2.2021 Zuzana Mecková

TOP 10 rád, ako ušetriť počas koronakrízy a zároveň sa pripraviť na horšie časy

Pandémia koronavírusu ovplyvnila výšku príjmov mnohých domácností. Niektorí ľudia prišli o prácu a s ňou aj o celý príjem, iní ho ...

1.2.2021 Robert Juriš

Kauza Arca uškodí aj finančným agentom. Spoločnosť Sophistic obviňuje AFISP z nekonania a alibizmu, tá zvažuje právne kroky

Za kauzu Arcy Capital by mala vyvodiť zodpovednosť aj Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP). Myslí si to ...

20.1.2021 Správy

Mimovládka Transparency skúmala dotácie na nájomné, našla pochybnosti pri 24 spoločnostiach

20.1.2021 (Webnoviny.sk) - Štátne dotácie na nájomné dostávajú podľa zistení Transparency International Slovensko (TIS) aj firmy bez ...

11.1.2021 Redakcia FinReport

Minimálnu mzdu síce máme dvakrát vyššiu ako v Bulharsku, ale až trikrát nižšiu ako v Luxembursku

Zvýšenie minimálnej mzdy na Slovensku v roku 2021 na úroveň 623 eur posunie našu krajinu na 14. priečku medzi krajinami Európskej únie ...

30.12.2020 Redakcia FinReport

Vianočné stoly boli štedrejšie ako vlani, pri darčekoch sme sa trochu uskromnili

Tohtoročné Vianoce na Slovensku boli aj napriek pandémii koronavírusu relatívne bohaté. Podľa štatistík Slovenskej sporiteľne sme kartou v ...

29.12.2020 Arian Ali

Servis je dôležitá súčasť práce finančného agenta. Klienti často ani netušia, že naň majú bezplatný nárok

Napriek dôležitosti servisu finančných zmlúv klienti väčšinou ani len netušia, že naň majú nárok. Pritom je zo zákona povinný a majú ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Do sčítania sa zapojila takmer polovica Slovákov, najviac ľudí vyplnilo formulár v Bratislavskom kraji
  2. 2.
    Deutsche Telekom, IBM či Unicorn Systems hľadajú desiatky zamestnancov. Žiadaní sú IT špecialisti, dopyt je aj vo výrobe
  3. 3.
    Do bytu v Trnave vtrhli falošní kukláči, odniesli si peniaze i šperky
  4. 4.
    Predaj áut, dovoleniek a luxusného tovaru sa prepadáva, ľudia o svojich nákupných aktivitách viac premýšľajú
  5. 5.
    Najviac slovenských firiem vlani kúpili Česi, Maďari a Američania