Hľadaj

Tieto Vianoce sú iné ako v minulých rokoch. Sme viac zodpovední, ekologickejší a vnímavejší k svojmu okoliu

Redakcia FinReport Financie Poslať

Tohtoročné Vianoce sú iné ako tie v predchádzajúcich rokoch. Dokazujú to viaceré prieskumy, ktoré urobili renomované agentúry v európskych krajinách. Ľudia sa správajú zodpovednejšie k svojim financiám, darčeky nakupujú opatrnejšie, míňajú na ne menej peňazí ako v minulých rokoch, uvažujú „zeleno“ ekologicky, a mnohí dokonca premýšľajú nad pomocou ľuďom, ktorých ani vôbec nepoznajú.

Vianoce

Foto: Burst.shopify.com

Stabilizujeme svoje financie, ale zaujíma nás aj ekológia

„Z nášho prieskumu vyplýva, že spotrebitelia sú viac zodpovední, snažia sa viac finančne vzdelávať a znižujú svoje výdavky. Odrazilo sa to aj na ich vianočných nákupoch. Má to dva hlavné dôvody. Jedným je, že potrebujú stabilizovať svoju finančnú situáciu. Na druhej strane však tiež posledné tri roky sledujeme, že Slováci, ale aj celkovo Európania, sa stále viac zaujímajú o udržateľnosť a témy, ako sú znižovanie odpadu či vplyv na klímu, a to sa odráža aj na ich výdavkoch,“ približuje trendy spotrebiteľského správania výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia Martin Musil.

COVID-19 dopomohol ešte viac zvýšiť záujem spotrebiteľov o ekologické otázky naprieč celou Európou. Slovensko nie je výnimkou. V oblasti udržateľnosti patríme medzi najzodpovednejšie krajiny, hoci medziročne záujem o tieto témy u nás mierne poklesol.

Napriek tomu sa radíme medzi prvých 5 zo sledovaných 24 európskych krajín, kde spotrebitelia pri nákupe kladú významný dôraz na udržateľnosť, a sú kvôli tomu ochotní obmedzovať svoje výdavky.

Čím starší človek, tým sa správa zodpovednejšie

Až 53 % Slovákov tvrdí, že ich záujem o udržateľnosť ich motivuje míňať menej. V roku 2019 sme boli na 3. mieste, keď to isté tvrdilo až 58 %. Celoeurópsky priemer medziročne vzrástol na 47 %.

V rámci európskeho priemeru sa o ekologické otázky zaujímajú najviac mladšie ročníky vo veku 18 – 37 rokov. Na Slovensku je to naopak, o čo vyšší vek, o to vyšší záujem správať sa zodpovedne. Udržateľnosť berú do úvahy viac ženy, vysokoškolsky vzdelaní ľudia, skôr obyvatelia vidieka a nižšia a stredná platová trieda.

Staršie vekové skupiny si uťahujú opasky, a to aj v prípade vianočných darčekov. Takmer polovica (49 %) Slovákov tvrdí, že majú záujem znižovať vplyv, ktorý sa nadmernými darmi produkuje, čo je dôvod, prečo tento rok nakupujú menej vianočných darov. Výraznejšie k tomu inklinujú vyššie vekové skupiny (45+) a ženy. Mladšie ročníky však zmýšľajú aj inak.

„Identifikovali sme aj istú skupinu respondentov (16 %), ktorí tvrdia, že chcú svoje rodiny zvlášť cez Vianoce obdarovať, aby im tak vynahradili náročný rok. A 15 % je ochotných, v snahe stať sa ,zelenými´ spotrebiteľmi, minúť viac peňazí, ako si môžu dovoliť. Tento trend je najvýraznejší v najmladšej vekovej kategórii (18 – 21 rokov),“ konštatuje M. Musil.

Mnohí spotrebitelia sa usilujú o podporou miestnych komunít

Spotrebitelia v Európe sa tento rok oveľa viac zamýšľajú nad tým, kde nakupujú. Každý druhý nakupovaním darčekov vedome podporuje svoju miestnu komunitu. Celkom 59 % Európanov nakupuje v miestnych obchodoch, 44 % kúpilo darčekové poukážky od miestnych firiem, 61 % nakupuje vianočné potraviny a nápoje v miestnych obchodoch a 27 % si objednalo sviatočnú večeru v miestnej reštaurácii. Tieto údaje vyplynuli z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard.

Ľudia sú starostlivejší a dávame aj na charitu

Udalosti v roku 2020 spojené s pandémiou vírusu COVID-19 spôsobili, že ľudia sú oveľa starostlivejší, a to aj voči tým, ktorých osobne nepoznajú. Až 17 % respondentov v prieskume spoločnosti Mastercard uviedlo, že kupujú darčeky úplne cudzím ľuďom, aby im na konci veľmi náročného roka pomohli.

Aj keď 58 % nakupujúcich uvádza, že po tomto roku musia obmedziť výdavky, viac ako polovica hovorí, že k zaobstarávaniu darčekov pristupujú osobnejšie ako predtým a 45 % trávi výrobou alebo výberom darčekov viac času.

Takmer polovica spotrebiteľov v Európe tak kúpila darček, ktorý podporuje aj niekoho ďalšieho, ako len priamo obdarovaného. Každý piaty kúpil darček podporujúci dobročinnosť, 17 % respondentov kúpilo darček v podobe adopcie zvieraťa na diaľku a 14 % priamo venovalo prostriedky na charitu. Ďalších 19 % respondentov v rámci tohtoročných Vianoc kúpilo charitatívne pohľadnice či výrobky.

logo
Prečítajte si tiež:
19.9.2024 Martin Jamnický

Ako požiadať o dávku ošetrovné pri ochorení dieťaťa

Začiatok každého školského roka sa tradične spája s jesennou sezónou zvýšeného výskytu respiračných chorôb, vrátane možného ...

19.9.2024 Robert Juriš

Banky znižujú úrokové sadzby hypoték, jedna z nich opäť už po mesiaci

Na sklonku tohtoročného leta sedem z bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu znižovalo úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. ...

19.9.2024 Redakcia FinReport

FED ukončil obdobie najvyšších úrokových sadzieb v USA za posledných 23 rokov

Americký Federálny rezervný systém sa po dlhom váhaní a vyčerpávajúcom boji s vysokou infláciou konečne rozhodol konať, keď pristúpil k ...

19.9.2024 Redakcia FinReport

Poisťovne registrujú povodňové škody za 8 miliónov eur. Počítajú, že vystúpia na 15 miliónov

Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO) spočítala, že ku koncu včerajšieho dňa (18. septembra 2024) bolo členským poisťovniam asociácie ...

19.9.2024 Redakcia FinReport

Prepad v stavebníctve pokračuje, zaostáva najmä nová výstavba

Stavebná produkcia sa v júli 2024 medziročne znížila o vyše 4 %. Pod jej zaostávanie sa podpísal najmä pokračujúci pokles novej výstavby. ...

19.9.2024 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zjednodušuje úhradu poistného pre zamestnávateľov cez eSlužby

Sociálna poisťovňa zjednodušuje úhradu poistného pre zamestnávateľov. V prvej fáze uviedla do činnosti platobnú bránu v systéme ...

19.9.2024 Robert Juriš

Vládou schválená 23-percentná DPH na knihy ešte nie je definitívna

Spomedzi konsolidačných opatrení zahrnutých do konsolidačného balíčka, ktorého úlohou je ozdravenie verejných financií na Slovensku, ...

17.9.2024 Martin Jamnický

Progresívne daňové zaťaženie, alebo keď sú dane prezlečené za odvody

Zatiaľ síce nepoznáme konečnú podobu takzvaného konsolidačného vládneho balíčka, no z dosiaľ zverejnených informácií je zrejmé, že ...

16.9.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálnej poisťovni budú chýbať peniaze na vyplácanie penzií

Tohtoročný štátny rozpočet dosiahol ku koncu prvého polroka schodok 4 miliardy eur. Medziročne došlo k zhoršeniu hospodárenia štátu o ...

13.9.2024 Redakcia FinReport

Toto sú najčastejšie povinnosti súvisiace s uplatnením si nároku na sirotský dôchodok

Na Slovensku žije viac ako 17-tisíc detí a mladých ľudí poberajúcich sirotské dôchodky. Ak sú už študenti, tak väčšina z nich nemá na ...

12.9.2024 Martin Jamnický

Nováčikom medzi biliónovými spoločnosťami je Berkshire Hathaway Warrena Buffetta

Rodina spoločností s trhovou hodnotou vyššou ako jeden bilión dolárov má nového člena. Je ňou konglomerát Berkshire Hathaway, ktorý ...

12.9.2024 Redakcia FinReport

Rast miezd na Slovensku prevyšuje infláciu, najviac v maloobchode

Mzdy v slovenskej ekonomike počas júla rástli rýchlejšie ako inflácia. Vo všetkých 10 sledovaných odvetviach sa podarilo dosiahnuť nielen ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Počet osobných bankrotov sa znížil o pätinu, veľký podiel majú ľudia bez domova

V auguste tohto roku zbankrotovalo 688 dlžníkov, z toho bolo 428 mužov a 260 žien. Po marci (573 dlžníkov) a januári (616 dlžníkov) je to ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako milión Slovákov žije vo vysokom finančnom strese

Približne každý štvrtý dospelý Slovák pociťuje vysoký finančný stres. V praxi to znamená, že ide až o 1,1 milióna ľudí. Podľa ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Finančná správa SR to s podnikateľmi skúša po dobrom aj po zlom

Finančná správa SR v týchto dňoch začala s rozposielaním informácií podnikateľom v súvislosti s ich povinnosťami, ktoré sa týkajú ...

4.9.2024 Martin Jamnický

Mzdy zamestnancov na Slovensku síce rastú, no nie každému

Mzdy, ktorým sa darí porážať na Slovensku infláciu, priebežne rastú – nominálne a dokonca aj reálne. Rast miezd sa však týka len ...

31.8.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Ženy držia rodinné rozpočty, no finančné bohatstvo sa hromadí skôr v rukách mužov

Finančné bohatstvo je sústredené viac na účtoch mužov ako na účtoch žien. S pribúdajúcimi peniazmi na účtoch sa nožnice roztvárajú v ...

30.8.2024 Martina Staňová

Ako sa nestať obeťou finančného podvodu

Pokusy o získanie citlivých bankových údajov klientov neustále pribúdajú. Príkladom sú aj nedávne phishingové útoky na ČSOB. Banka na ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay