Sprostredkovateľská spoločnosť Renomia dostala 35-tisícovú pokutu. Jej agenti fungovali bez oprávnenia, školení a zmlúv
Národná banka Slovenska (NBS) udelila sprostredkovateľskej spoločnosti Renomia pokutu 35-tisíc eur. Tá sa mala dopustiť závažných a niekoľkonásobných porušení zákona vo svojej činnosti. Finančným agentom chýbali odborné skúšky, spoločnosť klientom poskytla finančné dary, dôvodom však bola aj nedostatočná informovanosť klientov agentmi.

Foto: Shutterstock
NBS zhrnula prešľapy spoločnosti až v 16 bodoch svojho rozhodnutia. Pokuta, ktorú Renomii udelila, je dosiaľ najvyššia, akú centrálna banka udelila sprostredkovateľom finančných produktov.
Finančné poradenstvo bez odborných skúšok
Podriadení finanční agenti spoločnosti napríklad nepreukázali splnenie podmienky odbornej spôsobilosti v základnom stupni. Okrem toho, agentom chýbali odborné skúšky aj pre stredný stupeň odbornej spôsobilosti v sektore poistenia alebo zaistenia, ktoré majú povinnosť vykonávať každé štyri roky. Sprostredkovateľská spoločnosť ale o vyradenie týchto agentov z registra nepožiadala.
Iný z prešľapov spoločnosti spočíval aj v tom, že kópie dokladu o dosiahnutom vzdelaní uvedených zamestnancov neboli úradne osvedčené. Spoločnosť dokonca ani neviedla osobitnú evidenciu obsahujúcu úradne osvedčené kópie dokladov.
Ďalej išlo o nesplnenie podmienky dôveryhodnosti zamestnancov spoločnosti Renomia, ktorí na začiatku vykonávania svojej sprostredkovateľskej činnosti predložili výpis z registra trestov starší ako tri mesiace.
NBS získala dôkazy vďaka dohľadu nad činnosťou spoločnosti
Spoločnosť nesplnila aj ďalšie povinnosti v administratíve. Vo viacerých prípadoch nepredložila centrálnej banke kópiu zmluvy, alebo ju o zmluvách neinformovala.
„Národná banka Slovenska počas výkonu dohľadu získala potrebný dôkazový materiál. Pokuta bola udelená okrem iného aj pre poskytnutie nedovoleného finančného plnenia klientom v súvislosti s finančným sprostredkovaním,“ približuje hovorca NBS Peter Majer.
Na povinné splatenie uloženej pokuty udelil regulátor spoločnosti Renomia vo svojom rozhodnutí lehotu 30 dní. „To platí od nadobudnutia právoplatnosti tohto rozhodnutia,“ píše NBS v rozhodnutí o pokute.
Nezodpovednosť spoločnosti sa dotkla najmä klientov
Spoločnosť pochybila aj v informovaní svojich klientov. Keďže niektorým agentom chýbala odborná kvalifikácia, jeden z nich dokonca neposkytol klientom pred uzatvorením zmlúv informácie o prijímanom riziku podpisom zmluvy sprostredkovanej finančnej služby. Nepoučil ich ani o spôsobe, ako sa chrániť pred zlyhaním finančnej inštitúcie.
Podľa NBS problém vznikol tiež pri samotnom uzatváraní zmluvy. U klientov, s ktorými agenti uzatvárali životné či investičné životné poistenie, agenti nezaznamenali fakty o aktuálnej finančnej situácii svojich klientov.
Partnerom článku je Positive Services s.r.o
Klienti sa môžu obrátiť na súd
Odškodnenie klientov, ktorí sa neprípustným konaním firmy cítia poškodení, nemá na starosti NBS. „Klienti majú možnosť obrátiť sa so svojimi nárokmi na príslušný súd, ktorý je oprávnený rozhodovať súkromnoprávne spory medzi klientom a spoločnosťou,“ odkázal k prípadu Peter Majer z NBS.
Výhodou majú byť parametre finančnej služby, nie darčeky
Spoločnosť Renomia porušila zákon aj tým, že „zvýhodňovala“ klienta nedovoleným spôsobom. „V súvislosti s vykonávaním finančného sprostredkovania spoločnosť dvom klientom neoprávnene poskytla výhodu finančnej povahy v podobe daru,“ uvádza sa v rozhodnutí NBS.
Zákon o finančnom sprostredkovaní v § 32 zakazuje, aby finanční agenti v súvislosti s finančným sprostredkovaním poskytovali klientom alebo potenciálnym klientom akékoľvek finančné výhody alebo výhody hmotnej povahy s výnimkou poskytnutia drobných reklamných predmetov.
„Jeho zmyslom je najmä zabezpečiť, aby klienti neboli motivovaní uzatvárať zmluvy o poskytnutí finančných služieb inými výhodami, a zvažovali len parametre a potrebu samotnej finančnej služby,“ dopĺňa P. Majer.
Naopak, agenti neposkytli „úplné, presné, pravdivé, zrozumiteľné, jednoznačné, prehľadné a nezavádzajúce informácie o existencii peňažného alebo nepeňažného plnenia, ktoré spoločnosť prijala za finančné sprostredkovanie v sektore doplnkového dôchodkového sporenia od inej osoby,“ píše sa v rozhodnutí regulátora.
O reakciu na rozhodnutie NBS sme požiadali aj spoločnosť Renomia. S jej vedením sa nám spojiť nepodarilo.
Čomu sa venuje spoločnosť Renomia
„Renomia patrí medzi významné medzinárodné spoločnosti v odbore poistenia a risk manažmentu. Na Slovensku pôsobí od roku 2001, keď sa stala jedným z lídrov v oblasti sprostredkovania poistenia,“ píše sa na stránke spoločnosti. Tržby spoločnosti v rokoch 2018 a 2019 presiahli 4 milióny eur. V oboch rokoch však skončila v strate viac ako 80-tisíc eur.
Kľúčové slová
Vojna na Ukrajine

Rok 2022

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO





- 1.Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu
- 2.Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa
- 3.Zákon o podpore štátneho nájomného bývania má zlepšiť situáciu s bývaním na Slovensku
- 4.Rusko sa po viac ako 100 rokoch ocitlo v technickom bankrote
- 5.Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %