Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Rezort financií navrhuje zmeny v nákladoch a odmenách agentov

Ján Beracka Financie
SK
EN
Poslať

Novela zákona o finančnom sprostredkovaní (zákon č. 186/2009 Z. z.) sa venuje aj nákladom na finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo. Slovenský trh v súčasnosti nie je pripravený na to, aby klienti za služby finančných sprostredkovateľov platili a v tomto duchu k nákladom na sprostredkovanie pristupuje aj návrh novely, ktorý je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

image

Zdroj foto: Pexels.com

 

Vzhľadom k tomu, že finančný agent vykonáva finančné sprostredkovanie na základe zmluvy s finančnou inštitúciou alebo navrhovateľom, nie je možné, aby v súvislosti s výkonom svojej činnosti prijímal peňažné plnenie od inej osoby, ako je finančná inštitúcia alebo navrhovateľ,“ uvádza sa v osobitnej dôvodovej správe k novele.

 

 

V súvislosti s plnením od klientov novela zákon v podstate sprísňuje. V súčasnosti platí, že finančný agent môže v súvislosti s vykonávaním finančného sprostredkovania prijímať od klienta len také peňažné plnenie alebo také nepeňažné plnenie, o ktorého existencii, podmienkach prijatia a výške bol klient pred vykonávaním finančného sprostredkovania informovaný. 

 

Novela špecifikuje, že agent nesmie od neprofesionálneho klienta prijímať žiadne peňažné, alebo nepeňažné plnenie.

 

Špeciálna pozornosť sa v novele venuje práve neprofesionálnym klientom. Takýmto klientom podľa už platného zákona je fyzická osoba, ktorej je poskytované finančné sprostredkovanie alebo finančné poradenstvo pre osobnú potrebu alebo pre potrebu príslušníkov jeho domácnosti.

 

Pred vykonávaním finančného sprostredkovania musí byť neprofesionálny klient jednoznačne presným a zrozumiteľným spôsobom písomne alebo na inom trvanlivom médiu informovaný o existencii, povahe a výške odmeny, ktorú prijíma finančný agent za finančné sprostredkovanie vo vzťahu k uzatváranej zmluve,“ uvádza novela. Aktuálne platná úprava vyslovene nehovorí o písomnom, či trvanlivom vyhotovení, taktiež informačnú povinnosť nešpecifikuje na neprofesionálneho klienta.

 

Novela sa zároveň širšie venuje mechanizmom odmeňovania. „Finančný agent nesmie byť odmeňovaný ani nesmie odmeňovať alebo posudzovať výkonnosť svojich zamestnancov spôsobom, ktorý by bol v rozpore s ich povinnosťou konať v súlade s najlepšími záujmami klientov,“ píše sa v novele. „Za týmto účelom nesmie zaviesť žiadne mechanizmy v podobe odmien, cieľov predaja, ani iných nástrojov, ktoré by mohli byť pre finančného agenta alebo jeho zamestnancov stimulom, aby klientovi odporúčali určitý finančný produkt, ak by bolo možné ponúknuť klientovi iný finančný produkt, ktorý by lepšie spĺňal jeho potreby,“ uvádza novela ďalej.

 

 

Finančné poradenstvo sa bude od práce agentov naďalej líšiť tým, že si ho budú klienti hradia. „Finančný poradca nesmie v súvislosti s vykonávaním finančného poradenstva prijímať akékoľvek peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie okrem plnenia od klienta,“ hovorí novela. Toto ustanovenie však obsahuje aj aktuálne platné znenie zákona.

 

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.8.2022 Redakcia FinReport

Na energetickú krízu neexistuje zázračné riešenie, no mohla by ním byť diverzifikácia zdrojov

Ceny elektriny v Európe sú deväťkrát vyššie, ako je historický priemer od roku 2007. Môže za to nedostatok investícií v uplynulom období ...

19.8.2022 Marián Búlik

Zatepľujete dom, alebo inštalujete tepelné čerpadlo? Nezabudnite na úpravu poistnej sumy

Slovenská vláda sa minulý rok rozhodla výrazne navýšiť podporu majiteľov rodinných domov pri znižovaní energetickej spotreby. Na dva ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Apple inkasuje miliardu ročne za službu, ktorú konkurencia poskytuje zadarmo

Spoločnosť Apple čelí v Spojených štátoch skupinovej antitrustovej žalobe, ktorá ju obviňuje z nezákonného profitovania na spolupráci s ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Chatbot Tatra banky Adam oslavuje tretie narodeniny a stále sa zdokonaľuje

Už sú to tri roky, čo začal virtuálny bankár chatbot Adam komunikovať s klientmi Tatra banky. Za ten čas zvládol približne 400-tisíc ...

18.8.2022 Robert Juriš

Dôchodkové fondy sú od začiatku roku v strate, no ich výkonnosť sa postupne zlepšuje

Dôchodkovým fondom sa tento rok stále nedarí tak, ako by si želali. V roku 2021 si pripísali rekordné zisky, no v tomto roku sú zatiaľ ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Konzervatívny inštitút: Zamestnanec s priemerným platom od 19. augusta (hypoteticky) neplatí dane

Deň, odkedy zamestnanec s priemerným platom už na Slovensku hypoteticky neplatí dane a ďalšie vynútené poplatky, vyšiel opäť na 19. ...

18.8.2022 Roland Régely

Respect Slovakia: V minulom roku si udržala vysoké tržby a zároveň aj pozíciu v TOP3 na trhu

Spoločnosť pracuje s jedným z najnižších počtov podriadených finančných agentov, v súhrne obratu však patrí medzi tých najväčších ...

18.8.2022 Redakcia FinReport

Startup SmilePay umožňuje platiť úsmevom, zatiaľ len v Azerbajdžane

Azerbajdžanský Startup SmilePay spúšťa svoj biometrický platobný systém založený na rozpoznávaní tváre. Fintechový projekt, nazvaný v ...

17.8.2022 Redakcia FinReport

ASINS: Rast cien spôsobí problémy so splácaním dlhov

Slovenské domácnosti zažívajú finančne náročné časy. Na jednej strane je to predovšetkým najvyššia inflácia od roku 2000, no na druhej ...

16.8.2022 Roland Régely

NBS opäť zvýši poplatky pre finančných sprostredkovateľov, tentoraz za odborné skúšky

Národná banka Slovenska (NBS) plánuje zvýšiť poplatky, ktoré platia finanční sprostredkovatelia za vykonanie odborných skúšok. Finanční ...

15.8.2022 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku dosiahla rekordných 13,6 %, no jej nárast je už pomalší

Inflácia na Slovensku už piaty mesiac v rade rastie dvojciferným tempom. Najvýznamnejšie výdavkové položky slovenských domácností – ...

15.8.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Takmer polovica Slovákov si na dôchodok neodkladá žiadne financie

Napriek snahe o finačné vzdelávanie Slovákov je situácia stále alarmujúca. Až takmer polovica dospelých obyvateľov Slovenska si na ...

15.8.2022 Redakcia FinReport

V júli sme zrejme dosiahli inflačný vrchol, no kvôli plynu ešte môže byť všetko aj inak

Štatistický úrad SR vydal najnovšie dáta, podľa ktorých inflácia na Slovensku v júli 2022 dosiahla 13,6 %. Podľa analytikov by ceny tovarov ...

13.8.2022 Redakcia FinReport

Finančných podvodov spáchaných na senioroch je čoraz viac

Vydávajú sa za poštárov, policajtov, plynárov, alebo aj zdravotníkov, príbuzných či známych, a od starších ľudí si pod rôznymi ...

12.8.2022 Naďa Černá

Alex Jones: Za svoje lži zaplatí milióny dolárov. Prehratý súd vytvára precedens pre potrestanie ďalších konšpirátorov

Americký konšpirátor Alex Jones pred súdom skrotol. Roky tvrdil, že útok na školákov zo Sandy Hook, pri ktorom zahynulo 26 ľudí, sa nestal. ...

11.8.2022 Redakcia FinReport

Projekt FinQ má zvýšiť finančnú gramotnosť žiakov a naučiť ich kriticky myslieť

Nadácie Národnej banky Slovenska a Slovenskej sporiteľne spojili sily a založili neziskovú organizáciu FinQ Centrum. Cieľom tejto spoločnej ...

11.8.2022 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa znížila exekučné zrážky, a teda zvýšila dôchodky 21 400 dôchodcom

Sociálna poisťovňa prepočítala exekučné zrážky poberateľom dôchodkov, ktorí čelia exekúcii. Urobila tak v nadväznosti na zvýšenie ...

10.8.2022 Redakcia FinReport

Slováci potrebujú na kúpu nového bytu s rozlohou 70 metrov štvorcových až 13 hrubých ročných miezd

Pri súčasných cenách nehnuteľností na bývanie potrebujeme na kúpu bytu s rozlohou 70 metrov štvorcových v priemere takmer 13 hrubých ...

Aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Zrušené lety trápia európske letiská. Odkiaľ sa tento rok (ne)oplatí odlietať?
  2. 2.
    Zatepľujete dom, alebo inštalujete tepelné čerpadlo? Nezabudnite na úpravu poistnej sumy
  3. 3.
    Na energetickú krízu neexistuje zázračné riešenie, no mohla by ním byť diverzifikácia zdrojov
  4. 4.
    Hody v Čachticiach 19.08. - 21.08.2022
  5. 5.
    Chatbot Tatra banky Adam oslavuje tretie narodeniny a stále sa zdokonaľuje