Prieskum: Slováci minú na vianočné darčeky viac ako vlani
Tento rok plánujú Slováci minúť v rámci predvianočných nákupov priemerne 122 eur. Je to viac ako vlani, keď v prieskume vyšla priemerná suma 109 eur. Táto suma je vyššia aj ako v pandemických rokoch 2021 a 2022, keď predstavovala 94, respektíve 106 eur.
Foto: Freepik
Do darčekov investujeme viac
Vianočné darčeky podľa prieskumu agentúry Focus, ktorý uskutočnila pre mBank, plánuje tento rok nakupovať až 94 % Slovákov. Približne štyria z desiatich opýtaných (42 %) odhadujú, že na darčeky pre blízkych tento rok minú viac ako 200 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, pretože v roku 2023 túto sumu plánovalo 37 % respondentov.
Ďalšia takmer tretina opýtaných (30 %) sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí od 101 až do 200 eur, pričom 15 % opýtaných uviedlo sumu 101 až 150 eur a 15 % počíta so sumou 151 až 200 eur. Približne pätina Slovákov (22 %) odhaduje, že na darčeky pre blízkych minie menej ako 100 eur, pričom sumu do 50 eur chce minúť 9 % a 51 až 100 eur 13 % opýtaných.
Internetové obchody vedú nad kamennými predajňami
„Ekonomická situácia spôsobená aj nárastom cien, a teda vysokou infláciou, je pre mnohých Slovákov náročná. Napriek tomu vnímam pozitívne, že až 91 % respondentov si na kúpu darčekov peniaze nepožičia, ale plánuje ich financovať iba z vlastných zdrojov, čo je podobný výsledok ako vlani. Pôžičky by mali slúžiť na financovanie skutočne potrebných vecí, nie impulzívnych online nákupov, a to platí napríklad aj pri vianočných darčekoch,“ hovorí generálny riaditeľ mBank Slovensko Roman Fink.
Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že rastie počet tých, ktorí si peniaze na darčeky sporia alebo odkladajú v predstihu počas celého roka či pár mesiacov pred Vianocami. Zatiaľ čo v roku 2022 ich bolo 36 %, v roku 2023 sa ich počet zvýšil až na 46 %, pričom až pätina (20 %) Slovákov si financie na tento účel odkladá počas celého roka.
Preferovaným miestom Slovákov na nákup vianočných darčekov sú predovšetkým internetové obchody (50 %), nezaostávajú ani kamenné predajne (38 %), hoci nákup v nich v porovnaní s rokom 2023 klesol o 4 %. Naopak, zo 6 % na 9 % sa zvýšilo percento respondentov využívajúcich na nákupy darčekov pre svojich blízkych mobilnú aplikáciu predajcu.
Výsledky prieskumu trhu tiež ukázali, že internetové obchody preferujú najmä Slováci s vyšším vzdelaním. Až 63 % opýtaných s ukončeným vysokoškolským vzdelaním a 55 % respondentov s ukončeným stredoškolským vzdelaním s maturitou plánuje vianočné darčeky nakupovať online.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2025
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Seniori, bankový účet pre dôchodcov môžete mať aj zadarmo
- 2.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 3.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 4.Ako v roku 2025 vyťažiť čo najviac z daňového bonusu na dieťa
- 5.Opatrovateľské príspevky sú vyššie a po prvý raz v plnej sume