Pod vplyvom vysokej inflácie sme začali míňať inak. Opäť sú zaujímavé diskontné predajne
Rekordne vysoký nárast životných nákladov vyvolal vlnu úzkosti z platenia účtov. Spotrebitelia dychtivo hľadajú možnosti úspor. Udržateľnosť je medzi prvými na rane. Toto sú kľúčové zistenia z čerstvého prieskumu European Consumer Payment Report 2022 (ECPR 2022), ktoré potvrdzujú pochmúrny obraz finančnej pohody a ekonomických vyhliadok európskych spotrebiteľov.
Foto: Shutterstock
Vzhľadom na rýchlorastúce životné náklady začala pri rozhodovaní, kde minieme svoje peniaze, zohrávať hlavnú rolu cena. A to aj na úkor ekologickej a sociálnej udržateľnosti.
Záujem o diskontné predajne
Dvaja z troch respondentov prieskumu (67 %) tvrdia, že by radi nakupovali udržateľnejšie tovary a služby, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Šesť z 10 spotrebiteľov mení spôsob, akým míňajú peniaze a rovnako veľký podiel opýtaných konštatuje, že kvôli inflácii a rastúcim životným nákladom už nedokážu zaplatiť vyššiu cenu za udržateľné výrobky.
Prieskumu sa zúčastnilo 24-tisíc Európanov z 24 krajín vrátane Slovenska. V priemere viac ako polovica (54 %) opýtaných uviedla, že v nasledujúcom roku plánujú viac nakupovať v diskontných predajniach, pričom v Rumunsku a Dánsku je to až 70 %.
Tento trend je typický aj pre všetky severské krajiny. A hoci sú vo všeobecnosti ich obyvatelia považovaní za najšťastnejších, vplyv vysokej inflácie pociťujú aj ony. Na Slovensku tendenciu nakupovania v diskontoch potvrdila takmer polovica respondentov (49 %).
Budeme menej prispievať na charitu
Sociálna udržateľnosť a solidarita sú ďalšie oblasti udržateľnosti, kde je zreteľne viditeľný vplyv meniacich sa spotrebiteľských výdavkov. Neziskové a charitatívne organizácie, žiaľ, musia počítať so zníženými príjmami z darov. Každý piaty respondent (na Slovensku 19 % a v EÚ 21 %), ktorý mení svoje správanie v oblasti výdavkov, uviedol, že v nasledujúcom roku bude menej prispievať na charitu, ak vôbec.
Etika a udržateľnosť sú stále aktuálne
Zo zistení ECPR 2022 tiež vyplýva, že väčšina spotrebiteľov bude aj naďalej „trestať“ spoločnosti, ktoré podľa nich konajú neekologicky a neeticky, napríklad ak sa dopúšťajú predsudkov a diskriminácie spotrebiteľov z dôvodu rasovej alebo sociálno-ekonomickej príslušnosti. Okamžite by u nich prestali míňať.
Urobilo by tak až 54 % Slovákov, pričom priemer EÚ je 61 %. Polovica potvrdila, že od spoločností, o ktorých vie, že poškodzujú životné prostredie, nebudú nakupovať. A tretina by necítila žiadnu vinu za to, ak by neskoro uhradili faktúru podniku, ktorý nejakou formou koná neeticky.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov
- 4.Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor