Pod vplyvom vysokej inflácie sme začali míňať inak. Opäť sú zaujímavé diskontné predajne
Rekordne vysoký nárast životných nákladov vyvolal vlnu úzkosti z platenia účtov. Spotrebitelia dychtivo hľadajú možnosti úspor. Udržateľnosť je medzi prvými na rane. Toto sú kľúčové zistenia z čerstvého prieskumu European Consumer Payment Report 2022 (ECPR 2022), ktoré potvrdzujú pochmúrny obraz finančnej pohody a ekonomických vyhliadok európskych spotrebiteľov.

Foto: Shutterstock
Vzhľadom na rýchlorastúce životné náklady začala pri rozhodovaní, kde minieme svoje peniaze, zohrávať hlavnú rolu cena. A to aj na úkor ekologickej a sociálnej udržateľnosti.
Záujem o diskontné predajne
Dvaja z troch respondentov prieskumu (67 %) tvrdia, že by radi nakupovali udržateľnejšie tovary a služby, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Šesť z 10 spotrebiteľov mení spôsob, akým míňajú peniaze a rovnako veľký podiel opýtaných konštatuje, že kvôli inflácii a rastúcim životným nákladom už nedokážu zaplatiť vyššiu cenu za udržateľné výrobky.
Prieskumu sa zúčastnilo 24-tisíc Európanov z 24 krajín vrátane Slovenska. V priemere viac ako polovica (54 %) opýtaných uviedla, že v nasledujúcom roku plánujú viac nakupovať v diskontných predajniach, pričom v Rumunsku a Dánsku je to až 70 %.
Tento trend je typický aj pre všetky severské krajiny. A hoci sú vo všeobecnosti ich obyvatelia považovaní za najšťastnejších, vplyv vysokej inflácie pociťujú aj ony. Na Slovensku tendenciu nakupovania v diskontoch potvrdila takmer polovica respondentov (49 %).
Budeme menej prispievať na charitu
Sociálna udržateľnosť a solidarita sú ďalšie oblasti udržateľnosti, kde je zreteľne viditeľný vplyv meniacich sa spotrebiteľských výdavkov. Neziskové a charitatívne organizácie, žiaľ, musia počítať so zníženými príjmami z darov. Každý piaty respondent (na Slovensku 19 % a v EÚ 21 %), ktorý mení svoje správanie v oblasti výdavkov, uviedol, že v nasledujúcom roku bude menej prispievať na charitu, ak vôbec.
Etika a udržateľnosť sú stále aktuálne
Zo zistení ECPR 2022 tiež vyplýva, že väčšina spotrebiteľov bude aj naďalej „trestať“ spoločnosti, ktoré podľa nich konajú neekologicky a neeticky, napríklad ak sa dopúšťajú predsudkov a diskriminácie spotrebiteľov z dôvodu rasovej alebo sociálno-ekonomickej príslušnosti. Okamžite by u nich prestali míňať.
Urobilo by tak až 54 % Slovákov, pričom priemer EÚ je 61 %. Polovica potvrdila, že od spoločností, o ktorých vie, že poškodzujú životné prostredie, nebudú nakupovať. A tretina by necítila žiadnu vinu za to, ak by neskoro uhradili faktúru podniku, ktorý nejakou formou koná neeticky.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





- 1.Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne
- 2.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
- 3.Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?
- 4.Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov
- 5.Mladí ľudia s hypotékou môžu získať až 400-eurový daňový bonus, ak splnia tieto podmienky