Hľadaj

Počas koronavírusu dvojnásobne stúpli podozrivé transakcie pri nakupovaní v e-shopoch

Financie Poslať

Za posledný mesiac a pol rapídne stúpol nákup tovaru v e-shopoch, s tým však aj počet podvodov v online priestore. Podozrivých transakcií bolo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšku až dvojnásobne viac.

image

Foto: Shutterstock

Pre obmedzenia ľudia cez internet nakupovali v uplynulom období prakticky všetko. Nákup online je síce bezpečnejší z hľadiska prenosu koronavírusu, no na druhej strane so sebou prináša viacero nástrah. Podvodníci v online priestore sa zameriavajú prevažne na neskúsených zákazníkov, ktorí sú zraniteľnejší.

Objavili sa podvodníci, ktorí zneužívajú situáciu a ponúkajú dodanie nedostatkového tovaru, ako napríklad dezinfekčné prostriedky alebo rúška. Ľudia si objednajú tovar a zaplatia zaň, no buď ho nikdy nedostanú alebo až po veľmi dlhej dobe, ktorá je v rozpore s obchodnými podmienkami.

Ďalším úskalím nákupu na internete je uloženie údajov z platobnej alebo kreditnej karty priamo v danom e-shope, ktorý však nemá svoje stránky dostatočne chránené pred napadnutím hackerov. Hrozí tak, že sa k citlivým údajom o platobnej karte dostanú nepovolané osoby a kartu následne zneužijú.

„Za posledný mesiac a pol sme riešili dvakrát viac podozrivých transakcií než v rovnakom období minulého roku. Denne je to asi 200 prípadov,“ uvádza Linda Bilal, hovorkyňa spoločnosti Home Credit pre Slovensko a Českú republiku. „Ak zistíme podvodný e-shop, zablokujeme naše kreditné karty na platenie a ohlásime to. Banky a úverové spoločnosti medzi sebou spolupracujú a tieto informácie si zdieľajú,“ dodáva.

Zraniteľní sú najmä začiatočníci v e-shopoch

Nebezpečný, obzvlášť pre nových nakupujúcich na internete, je tzv. phishing. Zákazník dostane e-mail, ktorý vyzerá, ako keby prišiel od daného e-shopu a žiada ho o prihlásenie, pretože údajne došlo k chybe a potrebuje si potvrdiť jeho údaje. On v dobrej viere zadá meno a heslo, a ak pri predchádzajúcom nákupe v e-shope uložil svoje údaje z platobnej alebo kreditnej karty, podvodník sa k nim ľahko dostane a kartu môže zneužiť.

„Ak sa stane, že zaplatíte prostredníctvom podvodného e-shopu, stanete sa obeťou zneužitia alebo phishingu, máte možnosť takéto podvodné transakcie reklamovať u svojho vydavateľa karty,“ radí Linda Bilal. Zoznam rizikových e-shopov je dostupný na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie.Tento zoznam sa pravidelne aktualizuje, nie je ale úplný. 

Radšej využívajte európske e-shopy, sú bezpečnejšie

„Za posledný mesiac a pol sme identifikovali celkovo približne 50 podvodných e-shopov na Slovensku a v Českej republike. Zákazníkom radíme, aby nakupovali len v overeným e-shopoch, čítali si recenzie a dali na odporúčania známych,“ približuje hovorkyňa Home Creditu.

Všetky európske e-shopy sú zabezpečené 3DSecure ochranou, ktorú ale nemusia mať e-shopy z mimoeurópskeho prostredia. Najbezpečnejšie sú teda platby v európskych e-shopoch, u ktorých vďaka zabezpečeniu technológiou 3DSsucure potvrdíte každú transakciu v mobilnej aplikácii alebo cez SMS. Ak táto ochrana chýba, neznamená to hneď, že ide o podvodný e-shop, nemá však plné zabezpečenie a je tak ľahšie zneužiteľný. 

Naukladajte údaje z kreditky priamo do e-shopu

Ďalším odporúčaním je nikdy neukladať platobné údaje o platobnej karte priamo do e-shopu. Radšej číslo karty, jej expiráciu a CVC kód vždy poctivo vypíšte znovu, aj pri pravidelných nákupoch. Svoje nebezpečné špecifiká majú aj nákupy mobilom, a to cez aplikácie daného e-shopu, tam je totiž skoro nemožné neuvádzať údaje o karte. „Ak si nie ste istí, obchod dobre nepoznáte, radšej si aplikáciu nesťahujte a na nákup použite internetové stránky e-shopu," dodáva Linda Bilal z Home Creditu.

Ako nenaletieť?

Spotrebiteľ by mal prihliadať aj na to, že e-shopu poskytuje svoje osobné údaje a údaje o platobnom prostriedku. Preto je na mieste, aby si pred každým nákupom zodpovedal nasledujúce otázky:

  • Ide o známy e-shop? Pred uskutočnením nákupu odporúčame overiť si skúsenosti iných spotrebiteľov, napr. vo forme recenzií či nezávislých webových služieb, ktoré umožňujú spotrebiteľom ohodnotiť nákup. Ak žiadne recenzie nenájdete, prípadne recenzie sú negatívne, je treba byť pozorný.

  • Má internetový obchod jasne identifikovaného prevádzkovateľa/predávajúceho? Každý e-shop je povinný informovať spotrebiteľa o osobe predávajúceho ešte pred uskutočnením nákupu. Dôveryhodný obchod preto nemá problém zverejniť informácie o svojom prevádzkovateľovi (obchodné meno a sídlo, prípadne miesto podnikania). Údaje o predávajúcom si môže spotrebiteľ overiť na stránke Obchodného registra www.orsr.sk, prípadne Živnostenského registra www.zrsr.sk. Ak ide o podnikateľa z iného štátu, údaje o jeho registrácii si môže spotrebiteľ overiť v príslušnom národnom registri. Informácie o registroch členských štátov EÚ sú dostupné na adrese: https://e-justice.europa.eu.

  • Je stránka e-shopu v slovenskom jazyku? Slovenská doména webovej stránky .sk ani použitý slovenský jazyk neznamená, že sa jedná o e-shop, prevádzkovaný slovenským podnikateľským subjektom. Aj takéto stránky môžu byť prevádzkované z inej krajiny. Preto je nevyhnutné vždy si overiť osobu prevádzkovateľa/predávajúceho.

  • Sú ceny tovarov ponúkaných na webovej stránke nápadne nízke? Ak sú ceny v danom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, spotrebiteľ by mal byť opatrný. V niektorých prípadoch môžu ceny súvisieť s vlastnosťami tovaru (falzifikáty) alebo priamo poukazujú na podvodný e-shop, ktorý ani po obdržaní platby tovar neodošle. Pri nápadne nízkych cenách je vhodné, aby si spotrebiteľ pozrel aj ďalšie údaje (napr. osobu predávajúceho, obchodné a platové podmienky).

  • Umožňuje e-shop viaceré spôsoby platby? Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, zaplaťte len vtedy, ak ste si istí, že vstupujete do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom. Pri platbe systémom PayPal alebo platobou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený. Viac informácií o týchto možnostiach získate u svojej banky. Aj pri používaní platobnej karty odporúčame, aby ste sa riadili bezpečnostnými odporúčaniami svojej banky.

  • Čo by si mali spotrebitelia ďalej všímať? Spotrebiteľ by mal byť vnímavý, ak sa stretne s nasledujúcimi znakmi: - zlá jazyková úprava, gramatické chyby, nesprávna štylizácia – pravdepodobne sa jedná o preklad, vytvorený internetovým prekladačom, - požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné), - ponuka na nákup je zasielaná prostredníctvom nevyžiadanej pošty, - predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu.

  • Kedy mi môže pomôcť Slovenská obchodná inšpekcia? Internet poskytuje predávajúcim značnú mieru anonymity. Ak je e-shop prevádzkovaný zo zahraničia alebo jeho prevádzkovateľa nie je možné identifikovať, vyvodzovanie postihu voči takémuto subjektu môže byť veľmi obtiažne, prípadne nemusí byť možné vôbec. Slovenskú obchodnú inšpekciu je možné kontaktovať v každom prípade. Ak SOI zistí, že prevádzkovateľ e-shopu je slovenský podnikateľský subjekt, vykoná šetrenie a vyvodí voči nemu dôsledky, ak šetrenie preukáže porušenie zákona. SOI však nie je oprávnená konať v prípadoch, ak ide o predaj medzi fyzickými osobami, realizovaný prostredníctvom facebooku či rôznych internetových bazarov.

  • Kto mi môže pomôcť, ak som nakupoval od zahraničného subjektu? Ak je prevádzkovateľom e-shopu predávajúci so sídlom v inom členskom štáte EÚ, Islande alebo Nórsku, spotrebiteľ sa môže obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR (www.esc-sr.sk). Rovnako je potrebné postupovať v prípade predávajúceho so sídlom vo Veľkej Británii. Ak ide o predávajúceho z tretej krajiny, je potrebné kontaktovať priamo národný dozorný orgán.
Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
27.5.2020 Marek Mittaš

Podnikatelia sa nemusia spoliehať iba na podporu štátu. Využiť môžu aj úvery SIH antikorona

Koronavírus ohrozuje nielen zdravie, ale aj pracovné miesta. Malé a stredné podniky si však môžu zamestnanosť aj životaschopnosť udržať ...

25.5.2020 Redakcia FinReport

Najčastejším dôvodom zmeny banky sú vysoké poplatky, vyplýva z prieskumu

Aktuálny prieskum, ktorý si na Slovensku a v Česku nechala spracovať Fio banka, priniesol zaujímavé zistenia. Ukázal, že klienti svoje banky ...

25.5.2020 Zuzana Mecková

Vyššia daň z nehnuteľností sa dotkne malých firiem a podnikateľov

Daň z nehnuteľností sa od januára výrazne zvýšila vo väčšine slovenských miest. Zmeny sa dotkli najmä menších firiem a podnikateľov, ...

23.5.2020 Redakcia FinReport

Tohtoročné dovolenky budú Slováci tráviť doma. Hory čaká nával turistov

Obmedzenia pohybu v súvislosti s pandémiou koronavírusu menia aj preferencie Slovákov v prípade letných dovoleniek. Mnohí volia dovolenku na ...

22.5.2020 Redakcia FinReport

Biomedicínske centrum SAV zdvojnásobí testovanie koronavírusu vďaka unikátnemu prístroju od Nadácie Slovenskej sporiteľne

Reštart slovenskej ekonomiky aj bežného fungovania ľudí sa nezaobíde bez dlhodobého intenzívneho testovania. Biomedicínske centrum ...

22.5.2020 Redakcia FinReport

V karanténe rekordne rástol záujem o online zážitky aj charitu

Internetové nákupy prekonali v období karantény všetky ostatné spôsoby utrácania peňazí. Nadpolovičná väčšina (57%) európskych ...

21.5.2020 Slovenská sporiteľňa

Až 84 % platieb prebehne bez zadávania PIN-kódu. Nové limity na bezkontaktné platby máme už mesiac

Slováci môžu pohodlne platiť kartou sumy do 50 eur bez zadávania PIN-kódu už mesiac. Prvé štatistiky ukazujú, že táto zmena výrazne ...

21.5.2020 Redakcia FinReport

Iba 5 % Slovákov sa vzdeláva online, sme na chvoste v rámci európskych krajín

Online vzdelávanie je v posledných rokoch čoraz rozšírenejšou formou štúdia v rámci krajín Európskej únie. Napríklad vo Fínsku sa ...

18.5.2020 Zuzana Mecková

Banky uľahčujú komunikáciu. Využívajú svoje aplikácie, elektronický podpis aj hlasovú a tvárovú biometriu

Niektoré banky na Slovensku vyvinuli nové aplikácie, vďaka ktorým požiadavky klientov vybavia online vďaka elektronickým podpisom, hlasovej ...

16.5.2020 Zdroj: Saxo bank

Ceny akcií sú opäť na nezdravých úrovniach ako v minulom roku

Akciové trhy sa po niekoľkých stratových dňoch vrátil opäť k rastu. Index S&P 500 je tak zhruba na rovnakej úrovni ako v tomto období ...

14.5.2020 Slovenská sporiteľňa

Slovákom klesli výdavky na bývanie, mesačne naň dávame štvrtinu z výplaty

Priemerná slovenská domácnosť vynaložila za prvé štyri mesiace tohto roka mesačne na bývanie a energie takmer štvrtinu z celkových ...

5.5.2020 Redakcia FinReport

Ako rýchlo pomôcť prázdnej rodinnej kase?

Opatrenia súvisiace s bojom s COVID-19 zasiahli nielen ekonomiku krajiny, ale negatívne ovplyvnili peňaženky a rodinné kasy viacerých ...

4.5.2020 Arian Ali

Aj keď finanční agenti cítia pokles tržieb, ľudia sa o financie zaujímajú viac

Finančné sprostredkovanie pre svoje fungovanie nevyhnutne potrebuje spoločenský kontakt. Hoci finanční agenti nemuseli prerušiť svoju ...

29.4.2020 Zdroj: Saxo bank

Akciové trhy čaká tento týždeň ťažká skúška. Výsledky budú oznamovať najväčšie spoločnosti

Na akciových trhoch sme mohli v uplynulých týždňoch pozorovať náznaky stabilizácie. Volatilita sa znížila, rovnako tak klesajú prirážky ...

27.4.2020 Robert Juriš

Kríza v médiách. Vieme, ako ďalej? Nie, nevieme

Pandémia koronavírusu je veľmi špecifická. Nikto na svete s ňou nemá skúsenosti. Jej zásah je masový. Nevyhla sa prakticky žiadnej ...

26.4.2020 Arian Ali

NBS chce skúšať finančných agentov online

Skúšky Národnej banky Slovenska (NBS) pre finančných agentov a finančných poradcov by sa od polovice mája mali vykonávať na diaľku. ...

24.4.2020 Zuzana Mecková

Odklad nájmu na 3 mesiace nájomcom síce pomôže, ale na záchranu firiem možno stačiť nebude

Splátky nájmu si budú môcť odložiť bežní ľudia aj firmy na 3 mesiace bez postihu. Túto možnosť majú všetci, ktorých sa finančne ...

23.4.2020 Arian Ali

Výhodu na finančnom trhu majú teraz spoločnosti, ktoré sa na digitalizáciu už pripravovali

Rovnako ako veľkú väčšinu ekonomiky, tak aj finančné sprostredkovanie ochromila pandémia koronavírusu. U klientov neistá situácia vytvára ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Astronómovia objavili galaxiu, ktorá vyzerá ako kozmický ohnivý kruh
  2. 2.
    Podnikatelia sa nemusia spoliehať iba na podporu štátu. Využiť môžu aj úvery SIH antikorona
  3. 3.
    Výskum: Slováci chcú laboratórne testy na koronavírus. Testovanie na protilátky by malo byť súčasťou preventívnych prehliadok
  4. 4.
    Priaznivá epidemiologická situácia umožňuje postupné otváranie Chorvátska pre turistov
  5. 5.
    Syn Borisa Johnsona a jeho snúbenice Carrie Symonds dostal meno po starých otcoch a lekároch