Hľadaj

Počas koronavírusu dvojnásobne stúpli podozrivé transakcie pri nakupovaní v e-shopoch

Financie Poslať

Za posledný mesiac a pol rapídne stúpol nákup tovaru v e-shopoch, s tým však aj počet podvodov v online priestore. Podozrivých transakcií bolo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšku až dvojnásobne viac.

image

Foto: Shutterstock

Pre obmedzenia ľudia cez internet nakupovali v uplynulom období prakticky všetko. Nákup online je síce bezpečnejší z hľadiska prenosu koronavírusu, no na druhej strane so sebou prináša viacero nástrah. Podvodníci v online priestore sa zameriavajú prevažne na neskúsených zákazníkov, ktorí sú zraniteľnejší.

Objavili sa podvodníci, ktorí zneužívajú situáciu a ponúkajú dodanie nedostatkového tovaru, ako napríklad dezinfekčné prostriedky alebo rúška. Ľudia si objednajú tovar a zaplatia zaň, no buď ho nikdy nedostanú alebo až po veľmi dlhej dobe, ktorá je v rozpore s obchodnými podmienkami.

Ďalším úskalím nákupu na internete je uloženie údajov z platobnej alebo kreditnej karty priamo v danom e-shope, ktorý však nemá svoje stránky dostatočne chránené pred napadnutím hackerov. Hrozí tak, že sa k citlivým údajom o platobnej karte dostanú nepovolané osoby a kartu následne zneužijú.

„Za posledný mesiac a pol sme riešili dvakrát viac podozrivých transakcií než v rovnakom období minulého roku. Denne je to asi 200 prípadov,“ uvádza Linda Bilal, hovorkyňa spoločnosti Home Credit pre Slovensko a Českú republiku. „Ak zistíme podvodný e-shop, zablokujeme naše kreditné karty na platenie a ohlásime to. Banky a úverové spoločnosti medzi sebou spolupracujú a tieto informácie si zdieľajú,“ dodáva.

Zraniteľní sú najmä začiatočníci v e-shopoch

Nebezpečný, obzvlášť pre nových nakupujúcich na internete, je tzv. phishing. Zákazník dostane e-mail, ktorý vyzerá, ako keby prišiel od daného e-shopu a žiada ho o prihlásenie, pretože údajne došlo k chybe a potrebuje si potvrdiť jeho údaje. On v dobrej viere zadá meno a heslo, a ak pri predchádzajúcom nákupe v e-shope uložil svoje údaje z platobnej alebo kreditnej karty, podvodník sa k nim ľahko dostane a kartu môže zneužiť.

„Ak sa stane, že zaplatíte prostredníctvom podvodného e-shopu, stanete sa obeťou zneužitia alebo phishingu, máte možnosť takéto podvodné transakcie reklamovať u svojho vydavateľa karty,“ radí Linda Bilal. Zoznam rizikových e-shopov je dostupný na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie.Tento zoznam sa pravidelne aktualizuje, nie je ale úplný. 

Radšej využívajte európske e-shopy, sú bezpečnejšie

„Za posledný mesiac a pol sme identifikovali celkovo približne 50 podvodných e-shopov na Slovensku a v Českej republike. Zákazníkom radíme, aby nakupovali len v overeným e-shopoch, čítali si recenzie a dali na odporúčania známych,“ približuje hovorkyňa Home Creditu.

Všetky európske e-shopy sú zabezpečené 3DSecure ochranou, ktorú ale nemusia mať e-shopy z mimoeurópskeho prostredia. Najbezpečnejšie sú teda platby v európskych e-shopoch, u ktorých vďaka zabezpečeniu technológiou 3DSsucure potvrdíte každú transakciu v mobilnej aplikácii alebo cez SMS. Ak táto ochrana chýba, neznamená to hneď, že ide o podvodný e-shop, nemá však plné zabezpečenie a je tak ľahšie zneužiteľný. 

Naukladajte údaje z kreditky priamo do e-shopu

Ďalším odporúčaním je nikdy neukladať platobné údaje o platobnej karte priamo do e-shopu. Radšej číslo karty, jej expiráciu a CVC kód vždy poctivo vypíšte znovu, aj pri pravidelných nákupoch. Svoje nebezpečné špecifiká majú aj nákupy mobilom, a to cez aplikácie daného e-shopu, tam je totiž skoro nemožné neuvádzať údaje o karte. „Ak si nie ste istí, obchod dobre nepoznáte, radšej si aplikáciu nesťahujte a na nákup použite internetové stránky e-shopu," dodáva Linda Bilal z Home Creditu.

Ako nenaletieť?

Spotrebiteľ by mal prihliadať aj na to, že e-shopu poskytuje svoje osobné údaje a údaje o platobnom prostriedku. Preto je na mieste, aby si pred každým nákupom zodpovedal nasledujúce otázky:

  • Ide o známy e-shop? Pred uskutočnením nákupu odporúčame overiť si skúsenosti iných spotrebiteľov, napr. vo forme recenzií či nezávislých webových služieb, ktoré umožňujú spotrebiteľom ohodnotiť nákup. Ak žiadne recenzie nenájdete, prípadne recenzie sú negatívne, je treba byť pozorný.

  • Má internetový obchod jasne identifikovaného prevádzkovateľa/predávajúceho? Každý e-shop je povinný informovať spotrebiteľa o osobe predávajúceho ešte pred uskutočnením nákupu. Dôveryhodný obchod preto nemá problém zverejniť informácie o svojom prevádzkovateľovi (obchodné meno a sídlo, prípadne miesto podnikania). Údaje o predávajúcom si môže spotrebiteľ overiť na stránke Obchodného registra www.orsr.sk, prípadne Živnostenského registra www.zrsr.sk. Ak ide o podnikateľa z iného štátu, údaje o jeho registrácii si môže spotrebiteľ overiť v príslušnom národnom registri. Informácie o registroch členských štátov EÚ sú dostupné na adrese: https://e-justice.europa.eu.

  • Je stránka e-shopu v slovenskom jazyku? Slovenská doména webovej stránky .sk ani použitý slovenský jazyk neznamená, že sa jedná o e-shop, prevádzkovaný slovenským podnikateľským subjektom. Aj takéto stránky môžu byť prevádzkované z inej krajiny. Preto je nevyhnutné vždy si overiť osobu prevádzkovateľa/predávajúceho.

  • Sú ceny tovarov ponúkaných na webovej stránke nápadne nízke? Ak sú ceny v danom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, spotrebiteľ by mal byť opatrný. V niektorých prípadoch môžu ceny súvisieť s vlastnosťami tovaru (falzifikáty) alebo priamo poukazujú na podvodný e-shop, ktorý ani po obdržaní platby tovar neodošle. Pri nápadne nízkych cenách je vhodné, aby si spotrebiteľ pozrel aj ďalšie údaje (napr. osobu predávajúceho, obchodné a platové podmienky).

  • Umožňuje e-shop viaceré spôsoby platby? Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, zaplaťte len vtedy, ak ste si istí, že vstupujete do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom. Pri platbe systémom PayPal alebo platobou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený. Viac informácií o týchto možnostiach získate u svojej banky. Aj pri používaní platobnej karty odporúčame, aby ste sa riadili bezpečnostnými odporúčaniami svojej banky.

  • Čo by si mali spotrebitelia ďalej všímať? Spotrebiteľ by mal byť vnímavý, ak sa stretne s nasledujúcimi znakmi: - zlá jazyková úprava, gramatické chyby, nesprávna štylizácia – pravdepodobne sa jedná o preklad, vytvorený internetovým prekladačom, - požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné), - ponuka na nákup je zasielaná prostredníctvom nevyžiadanej pošty, - predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu.

  • Kedy mi môže pomôcť Slovenská obchodná inšpekcia? Internet poskytuje predávajúcim značnú mieru anonymity. Ak je e-shop prevádzkovaný zo zahraničia alebo jeho prevádzkovateľa nie je možné identifikovať, vyvodzovanie postihu voči takémuto subjektu môže byť veľmi obtiažne, prípadne nemusí byť možné vôbec. Slovenskú obchodnú inšpekciu je možné kontaktovať v každom prípade. Ak SOI zistí, že prevádzkovateľ e-shopu je slovenský podnikateľský subjekt, vykoná šetrenie a vyvodí voči nemu dôsledky, ak šetrenie preukáže porušenie zákona. SOI však nie je oprávnená konať v prípadoch, ak ide o predaj medzi fyzickými osobami, realizovaný prostredníctvom facebooku či rôznych internetových bazarov.

  • Kto mi môže pomôcť, ak som nakupoval od zahraničného subjektu? Ak je prevádzkovateľom e-shopu predávajúci so sídlom v inom členskom štáte EÚ, Islande alebo Nórsku, spotrebiteľ sa môže obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR (www.esc-sr.sk). Rovnako je potrebné postupovať v prípade predávajúceho so sídlom vo Veľkej Británii. Ak ide o predávajúceho z tretej krajiny, je potrebné kontaktovať priamo národný dozorný orgán.
Sprostredkovanie predaja SFA
Prevezmite činnosť
samostatného finančného agenta
v existujúcej spoločnosti.
Buďte silní a slobodní.
Obráťte sa na nás.

Kľúčové slová

logo
bike trails
Prečítajte si tiež:
7.8.2020 Zuzana Mecková

Dá sa na Slovensku dovolenkovať netradične? Vo folklórnej chyži, v korunách stromov či indiánskom típí vás to bude baviť

Ak vám zákerný koronavírus skomplikoval plány na dobrodružné zážitky v zahraničí, nebuďte sklamaní. Aj dovolenka na Slovensku môže ...

6.8.2020 Redakcia FinReport

Digitalizácia firiem stagnuje, vpred sa neposúvajú ani formy upomínania dlžníkov

O digitalizácii firemných procesov sa v čase koronakrízy hovorí ako o zásadnom riešení v ekonomicky ťažkých časoch. Reprezentatívna ...

6.8.2020 Dominik Horváth

Ktorý prezident dá americkej ekonomike lepší rozlet – Trump alebo Biden?

V Amerike sa pomaly schyľuje k prezidentským voľbám, ktoré sa uskutočnia na sklonku tohto roku, presne 3. novembra. Dvaja hlavní kandidáti, ...

5.8.2020 M. Švančarková a Arian Ali

Pandémia nakopla digitalizáciu v poisťovníctve, dôležitá je však aj udržateľnosť tohto biznisu

Riešenia zo „šuflíka“ počas niekoľkých týždňov dokázali rýchlo a efektívne premietnuť do praxe. Poisťovne hovoria, že práve ...

5.8.2020 Redakcia FinReport

Slováci v Českej republike ovládajú už viac firiem ako Rusi

Historicky prvýkrát ovládli slovenskí podnikatelia biznis v českých spoločnostiach. Od minulého roka doteraz zaradili do svojich portfólií ...

4.8.2020 Juraj Recký

Click to Pay mieri na nové trhy, Slovensku sa zatiaľ vyhýba

Spoločnosti American Express, Discover, Mastercard a Visa oznámili začiatok technickej prípravy virtuálneho platenia Click to Pay mimo ...

27.7.2020 Arian Ali

Úroveň finančnej gramotnosti na Slovensku je žalostná

Podľa meraní testov PISA finančná gramotnosť žiakov stagnuje už od roku 2012. Národná banka Slovenska aj Slovenská banková asociácia ...

26.7.2020 Redakcia FinReport

Na Slovensku sa najčastejšie falšujú dvojeurové mince a desaťeurové bankovky

V prvom polroku 2020 bolo na území Slovenskej republiky zadržaných 606 kusov falzifikátov eurových bankoviek. V porovnaní s druhým polrokom ...

21.7.2020 Arian Ali

Kam smeruje trh s finančnými agentmi? Digitalizuje sa a prechádza na online

Aké trendy na trhu s finančnými agentmi budú prevládať v najbližšom čase? Odzvonilo kvôli pandémii koronavírusu osobnému kontaktu, ...

15.7.2020 Redakcia FinReport

Vďaka vládnemu balíčku za 500 miliónov eur si polepšia rodiny, študenti aj seniori

Trinásty dôchodok, tehotenská dávka 200 eur, daňový bonus namiesto obedov pre žiakov zadarmo a viacero ďalších opatrení obsahuje ...

14.7.2020 Robert Juriš

Finančným sprostredkovateľom sa darilo vďaka investičným službám, ale poisťovníctvo zasiahla rana

Rok 2019 bol pre finančných sprostredkovateľov najúspešnejší vôbec. Najviac sa darilo spoločnostiam OVB Allfinanz Slovensko a Partners Group ...

9.7.2020 Robert Juriš

Finanční sprostredkovatelia zaznamenali najúspešnejší rok, najviac rástli investície

Uplynulý rok bol pre sprostredkovateľov finančných produktov najúspešnejší v histórii. Tvrdí to predseda predstavenstva Asociácie ...

4.7.2020 Redakcia FinReport

Home office: Medziľudský kontakt víťazí nad sterilitou online prostredia

Home office sa v čase pandémie stal efektívnym nástrojom, ako udržať zamestnancov doma a zároveň neprerušiť prevádzku firmy. S postupným ...

28.6.2020 Redakcia FinReport

Ako sa účinne vyhnúť kyberútoku počas koronakrízy

Kyber kriminalita sa nevyhla ani obdobiu koronakrízy. Práve naopak. Podvodníci využívajú najmä skutočnosť, že tímy pracujú mimo ...

27.6.2020 Redakcia FinReport

V rámci Európy majú Švajčiari najdrahšie potraviny, Nóri alkohol, a zdražovalo sa aj u nás

Najdrahšie potraviny a nealkoholické nápoje v Európe majú vo Švajčiarsku. Za alkohol a cigarety sa najviac platí v Nórsku. Dáni zase ...

22.6.2020 Arian Ali

Ceny poistného pre pandémiu môžu, ale nemusia stúpať

Ako poisťovne zareagujú na náhle zvýšenie rizík, ktoré priniesla pandémia koronavírusu? Pôjdu ceny poistného nahor? Ak áno, pri akých ...

11.6.2020 Magdaléna Švančarková

Pomoc od štátu: Komplikovaná a plná byrokracie

Štátna pomoc mala zachytiť rizikové skupiny zamestnancov, zamestnávateľov, SZČO, ktorých zasiahla súčasná pandémia. Vláda predstavila ...

11.6.2020 Redakcia FinReport

Za nákupy na internete míňame viac ako v kamenných obchodoch

Slováci vyhľadávajú pri nákupe tovarov cez internet predovšetkým slovenských predajcov. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    V Liptovskom Mikuláši sa na D1 zrazilo osobné auto s cestárskym, medzi zranenými sú deti (foto)
  2. 2.
    Na D2 v smere do Bratislavy sa zrazili dve dodávky a kamión, zahynul pracovník údržby (foto)
  3. 3.
    Úroveň finančnej gramotnosti na Slovensku je žalostná
  4. 4.
    Dá sa na Slovensku dovolenkovať netradične? Vo folklórnej chyži, v korunách stromov či indiánskom típí vás to bude baviť
  5. 5.
    Vedci objavili na Sibíri telo takmer celého mamuta, najviac ich potešili jeho exkrementy (foto)