Počas koronavírusu dvojnásobne stúpli podozrivé transakcie pri nakupovaní v e-shopoch
Za posledný mesiac a pol rapídne stúpol nákup tovaru v e-shopoch, s tým však aj počet podvodov v online priestore. Podozrivých transakcií bolo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajšku až dvojnásobne viac.
Foto: Shutterstock
Pre obmedzenia ľudia cez internet nakupovali v uplynulom období prakticky všetko. Nákup online je síce bezpečnejší z hľadiska prenosu koronavírusu, no na druhej strane so sebou prináša viacero nástrah. Podvodníci v online priestore sa zameriavajú prevažne na neskúsených zákazníkov, ktorí sú zraniteľnejší.
Objavili sa podvodníci, ktorí zneužívajú situáciu a ponúkajú dodanie nedostatkového tovaru, ako napríklad dezinfekčné prostriedky alebo rúška. Ľudia si objednajú tovar a zaplatia zaň, no buď ho nikdy nedostanú alebo až po veľmi dlhej dobe, ktorá je v rozpore s obchodnými podmienkami.
Ďalším úskalím nákupu na internete je uloženie údajov z platobnej alebo kreditnej karty priamo v danom e-shope, ktorý však nemá svoje stránky dostatočne chránené pred napadnutím hackerov. Hrozí tak, že sa k citlivým údajom o platobnej karte dostanú nepovolané osoby a kartu následne zneužijú.
„Za posledný mesiac a pol sme riešili dvakrát viac podozrivých transakcií než v rovnakom období minulého roku. Denne je to asi 200 prípadov,“ uvádza Linda Bilal, hovorkyňa spoločnosti Home Credit pre Slovensko a Českú republiku. „Ak zistíme podvodný e-shop, zablokujeme naše kreditné karty na platenie a ohlásime to. Banky a úverové spoločnosti medzi sebou spolupracujú a tieto informácie si zdieľajú,“ dodáva.
Zraniteľní sú najmä začiatočníci v e-shopoch
Nebezpečný, obzvlášť pre nových nakupujúcich na internete, je tzv. phishing. Zákazník dostane e-mail, ktorý vyzerá, ako keby prišiel od daného e-shopu a žiada ho o prihlásenie, pretože údajne došlo k chybe a potrebuje si potvrdiť jeho údaje. On v dobrej viere zadá meno a heslo, a ak pri predchádzajúcom nákupe v e-shope uložil svoje údaje z platobnej alebo kreditnej karty, podvodník sa k nim ľahko dostane a kartu môže zneužiť.
„Ak sa stane, že zaplatíte prostredníctvom podvodného e-shopu, stanete sa obeťou zneužitia alebo phishingu, máte možnosť takéto podvodné transakcie reklamovať u svojho vydavateľa karty,“ radí Linda Bilal. Zoznam rizikových e-shopov je dostupný na stránkach Slovenskej obchodnej inšpekcie.Tento zoznam sa pravidelne aktualizuje, nie je ale úplný.
Radšej využívajte európske e-shopy, sú bezpečnejšie
„Za posledný mesiac a pol sme identifikovali celkovo približne 50 podvodných e-shopov na Slovensku a v Českej republike. Zákazníkom radíme, aby nakupovali len v overeným e-shopoch, čítali si recenzie a dali na odporúčania známych,“ približuje hovorkyňa Home Creditu.
Všetky európske e-shopy sú zabezpečené 3DSecure ochranou, ktorú ale nemusia mať e-shopy z mimoeurópskeho prostredia. Najbezpečnejšie sú teda platby v európskych e-shopoch, u ktorých vďaka zabezpečeniu technológiou 3DSsucure potvrdíte každú transakciu v mobilnej aplikácii alebo cez SMS. Ak táto ochrana chýba, neznamená to hneď, že ide o podvodný e-shop, nemá však plné zabezpečenie a je tak ľahšie zneužiteľný.
Naukladajte údaje z kreditky priamo do e-shopu
Ďalším odporúčaním je nikdy neukladať platobné údaje o platobnej karte priamo do e-shopu. Radšej číslo karty, jej expiráciu a CVC kód vždy poctivo vypíšte znovu, aj pri pravidelných nákupoch. Svoje nebezpečné špecifiká majú aj nákupy mobilom, a to cez aplikácie daného e-shopu, tam je totiž skoro nemožné neuvádzať údaje o karte. „Ak si nie ste istí, obchod dobre nepoznáte, radšej si aplikáciu nesťahujte a na nákup použite internetové stránky e-shopu," dodáva Linda Bilal z Home Creditu.
Ako nenaletieť?
Spotrebiteľ by mal prihliadať aj na to, že e-shopu poskytuje svoje osobné údaje a údaje o platobnom prostriedku. Preto je na mieste, aby si pred každým nákupom zodpovedal nasledujúce otázky:
- Ide o známy e-shop? Pred uskutočnením nákupu odporúčame overiť si skúsenosti iných spotrebiteľov, napr. vo forme recenzií či nezávislých webových služieb, ktoré umožňujú spotrebiteľom ohodnotiť nákup. Ak žiadne recenzie nenájdete, prípadne recenzie sú negatívne, je treba byť pozorný.
- Má internetový obchod jasne identifikovaného prevádzkovateľa/predávajúceho? Každý e-shop je povinný informovať spotrebiteľa o osobe predávajúceho ešte pred uskutočnením nákupu. Dôveryhodný obchod preto nemá problém zverejniť informácie o svojom prevádzkovateľovi (obchodné meno a sídlo, prípadne miesto podnikania). Údaje o predávajúcom si môže spotrebiteľ overiť na stránke Obchodného registra www.orsr.sk, prípadne Živnostenského registra www.zrsr.sk. Ak ide o podnikateľa z iného štátu, údaje o jeho registrácii si môže spotrebiteľ overiť v príslušnom národnom registri. Informácie o registroch členských štátov EÚ sú dostupné na adrese: https://e-justice.europa.eu.
- Je stránka e-shopu v slovenskom jazyku? Slovenská doména webovej stránky .sk ani použitý slovenský jazyk neznamená, že sa jedná o e-shop, prevádzkovaný slovenským podnikateľským subjektom. Aj takéto stránky môžu byť prevádzkované z inej krajiny. Preto je nevyhnutné vždy si overiť osobu prevádzkovateľa/predávajúceho.
- Sú ceny tovarov ponúkaných na webovej stránke nápadne nízke? Ak sú ceny v danom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, spotrebiteľ by mal byť opatrný. V niektorých prípadoch môžu ceny súvisieť s vlastnosťami tovaru (falzifikáty) alebo priamo poukazujú na podvodný e-shop, ktorý ani po obdržaní platby tovar neodošle. Pri nápadne nízkych cenách je vhodné, aby si spotrebiteľ pozrel aj ďalšie údaje (napr. osobu predávajúceho, obchodné a platové podmienky).
- Umožňuje e-shop viaceré spôsoby platby? Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, zaplaťte len vtedy, ak ste si istí, že vstupujete do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom. Pri platbe systémom PayPal alebo platobou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený. Viac informácií o týchto možnostiach získate u svojej banky. Aj pri používaní platobnej karty odporúčame, aby ste sa riadili bezpečnostnými odporúčaniami svojej banky.
- Čo by si mali spotrebitelia ďalej všímať? Spotrebiteľ by mal byť vnímavý, ak sa stretne s nasledujúcimi znakmi: - zlá jazyková úprava, gramatické chyby, nesprávna štylizácia – pravdepodobne sa jedná o preklad, vytvorený internetovým prekladačom, - požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné), - ponuka na nákup je zasielaná prostredníctvom nevyžiadanej pošty, - predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu.
- Kedy mi môže pomôcť Slovenská obchodná inšpekcia? Internet poskytuje predávajúcim značnú mieru anonymity. Ak je e-shop prevádzkovaný zo zahraničia alebo jeho prevádzkovateľa nie je možné identifikovať, vyvodzovanie postihu voči takémuto subjektu môže byť veľmi obtiažne, prípadne nemusí byť možné vôbec. Slovenskú obchodnú inšpekciu je možné kontaktovať v každom prípade. Ak SOI zistí, že prevádzkovateľ e-shopu je slovenský podnikateľský subjekt, vykoná šetrenie a vyvodí voči nemu dôsledky, ak šetrenie preukáže porušenie zákona. SOI však nie je oprávnená konať v prípadoch, ak ide o predaj medzi fyzickými osobami, realizovaný prostredníctvom facebooku či rôznych internetových bazarov.
- Kto mi môže pomôcť, ak som nakupoval od zahraničného subjektu? Ak je prevádzkovateľom e-shopu predávajúci so sídlom v inom členskom štáte EÚ, Islande alebo Nórsku, spotrebiteľ sa môže obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR (www.esc-sr.sk). Rovnako je potrebné postupovať v prípade predávajúceho so sídlom vo Veľkej Británii. Ak ide o predávajúceho z tretej krajiny, je potrebné kontaktovať priamo národný dozorný orgán.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný
- 2.Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom
- 3.Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?
- 4.Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky
- 5.Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %