Hľadaj

Nástrahy online nakupovania pred Vianocami: Pozor na falošné e-shopy a podvodné SMS

Redakcia FinReport Financie Poslať

Podľa prieskumov ľudia až polovicu vianočných darčekov nakupujú online cez e-shopy. Zvlášť v predvianočnom strese však treba byť pri online nákupoch opatrný. Poisťovne vždy vtedy evidujú zvýšený počet nahlásených udalostí, ktoré sa týkajú problémov s dodaním objednaného tovaru, ale aj falošných e-shopov a zneužitia platobnej karty.

nakupovanie online

Foto: Shutterstock

Od Black Friday až do Vianoc

Pred podvodníkmi už varovala ľudí aj Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá eviduje nárast falošných e-shopov práve v období výpredajov od takzvaného Black Friday až do Vianoc. Aktuálne podvodníci dokonca posielajú ľuďom SMS správy o problémoch s doručením zásielky a žiadajú zaplatiť poplatok za včasné dodanie objednaného tovaru.

Množia sa však aj prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“. To, že išlo o podvod, zistia až vtedy, ak tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop z internetu zmizne. Podvodníci tak získajú nielen peniaze, ale aj osobné údaje vrátane údajov o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.

Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať

Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika, nepresný preklad do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje, či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie – https na začiatku www adresy, a prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Zdeněk Hruška z poisťovne Uniqa.

Plaťte radšej kartou alebo na dobierku

Ak si chcete objednať tovar z e-shopov, ktoré nepoznáte, odborníci radia dodržať tieto pravidlá:

1) Nikdy neplaťte prevodom na účet. Ak by išlo o podvodný e-shop a tovar nakoniec nepríde, prevodom platbu zrealizujete dobrovoľne, a existuje len malá šanca, že peniaze dostanete späť.

2) V prípadoch, kde si nie ste istí, využite platbu na dobierku. Ak aj tovar nepríde, aspoň neprídete o peniaze.

3) Najbezpečnejší spôsob platby je s 3D Secure, ktorý podporuje väčšina obchodníkov na Slovensku. Ide o bezpečné overenie klienta pri platení kartou u online obchodníka, keď platbu autorizujete osobitne cez svoju banku.

Pozor na škodlivé e-mailové a SMS správy

Veľkým problémom sú aktuálne aj škodlivé e-mailové a SMS správy, ktoré sa snažia vylákať od ľudí peniaze, alebo sa pokúšajú infikovať ich zariadenia. Pošta však upozorňuje, že za doručenie tovaru nikdy nepožaduje peniaze e-mailom. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru priamo e-shopu, na dobierku hotovosťou, alebo kartou.

V takýchto prípadoch je dôležité nikdy neklikať na prílohy v podozrivých e-mailoch, nikdy nikomu neposielať svoje platobné údaje, neoznamovať svoje bankové autorizačné SMS kódy ani iným spôsobom neautorizovať platby cudzej osobe.

Ľudia pred Vianocami často hlásia aj podvodné SMS, ktoré nápadne pripomínajú správu od kuriéra. V texte upozorňujú, že doručenie zásielky bolo zablokované a je potrebné aktualizovať adresu kvôli doručeniu na linku, ktorý je priložený. Mnohí ľudia čakajúci na zásielky pred Vianocami tak môžu naletieť.

Právna pomoc a náhrada škody

V prípade, že ste naleteli a stali sa obeťou podvodu, alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, vhodné je obratom kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Pokiaľ máte poistené kybernetické riziká, máte nárok na finančnú a právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje odborník. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Poistený klient má však nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov. „Poistné plnenie sa týka aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska,“ spresňuje Z. Hruška.

Pomoc v prípade zneužitia platobnej karty

V prípade, že sa cez falošný e-shop podvodníci dostanú k údajom o vašej platobnej karte a zmiznú vám z účtu peniaze, ak máte poistené kybernetické riziká, vhodné je nečakať a okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Klient s poistením kybernetických rizík má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí. Dokonca môžete splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ hovorí odborník.

logo
Prečítajte si tiež:
18.3.2025 Redakcia FinReport

Finančné inštitúcie a najmä banky sa musia pripraviť na kvantovú počítačovú hrozbu

Ochrana finančných inštitúcií pred útokmi hekerov je jednou z kľúčových úloh, ktorá sa vyvíja v čase tak, ako sa vyvíjajú ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Gaming je jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov v Európe

Údaje Visa ukazujú, že spotrebiteľské výdavky v oblasti hernej zábavy (gamingu) rástli v roku 2024 rýchlejšie ako v iných sektoroch ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Kedy môže dôjsť k zamietnutiu reklamácie kvôli poškodeniu tovaru

Hoci sa spotrebitelia v praxi stretnú s rôznymi dôvodmi zamietnutia reklamácie, obchodníci môžu pristúpiť k tomuto kroku len na základe ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Slovák vytvoril inteligentné AI lietadlo ovládané hlasom

Schochman AI Glass Cockpit prináša umelú inteligenciu a hlasové ovládanie do kokpitu športových lietadiel. Systém integruje satelitné ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Americký akciový trh čelí otrasom, investori vyvarujte sa panike

Americký akciový trh čelí výrazným poklesom. Akcie najväčších amerických spoločností v indexe S&P 500 klesli za mesiac o viac ako 8 %, ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Fairtradové príplatky pomáhajú prežiť pestovateľom bavlny či kakaa

V minulom roku na Slovensku rástli predaje väčšiny kategórií fairtradového tovaru. Príplatok za tovar predaný na Slovensku, teda peniaze ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Podajte daňové priznanie elektronicky

Na podanie daňového priznania k dani z príjmu zostávajú posledné týždne. Aby daňovníci ušetrili čas a zároveň mali istotu, že ...

16.3.2025 Finančná správa

Finančná správa odhalila ďalšiu nelegálnu výrobňu cigariet

Finančná správa úspešne pokračuje v odhaľovaní nelegálnych výrobní cigariet. Ozbrojení príslušníci kriminálneho úradu finančnej ...

14.3.2025 Laura Lišková

Máte aj vy nárok na diaľničnú známku zadarmo?

Množstvo Slovákov si neuvedomuje, že majú nárok na diaľničnú známku zadarmo, vďaka čomu môžu ročne ušetriť desiatky eur. Táto ...

13.3.2025 Mário Špilberger

Ako získať daňový bonus na zaplatené úroky

V daňovom priznaní si môžeme uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky na hypotéke. Zisťovali sme, aké sú podmienky, kto má nárok na ...

12.3.2025 Redakcia FinReport

Daňové priznanie treba podať do 31. marca 2025

Daňové priznanie (DP) k dani z príjmov za rok 2024 je potrebné podať do 31. marca tohto roka a do tohto termínu je potrebné daň aj ...

12.3.2025 Redakcia FinReport

Sociálne dávky vlani dosiahli rekordných 2,65 miliardy eur

Úrady práce vyplatili v roku 2024 rodinám a ľuďom v náročnej životnej situácii finančné prostriedky v celkovej výške 2,65 miliardy eur. ...

11.3.2025 Finančná správa

Finančná správa eviduje zvýšenie priznaných tržieb obchodníkov až o 28 miliónov Eur

Finančná správa (FS) zaznamenala pozitívny trend v priznávaní tržieb obchodníkmi počas dvoch mesiacov po zavedení opatrení na zlepšenie ...

4.3.2025 Natália Kuková

Príspevok na pohreb je od roku 2025 až 200 Eur

Príspevok na pohreb dosahuje pre rok 2025 sumu až 200 Eur. Do tohto roku bol príspevok na pohreb 79,76 Eur a v tejto výške bol pozostalým ...

3.3.2025 Finančná správa

Finančná správa odhalila historicky najväčšiu nelegálnu výrobňu cigariet

BRATISLAVA – 28.2.2024: Príslušníkom finančnej správy sa podaril historický úspech v odhalení najväčšej nelegálnej výrobne cigariet. ...

2.3.2025 Miloslava Némová

Luxusné stavby: Pohľad na najdrahšie architektonické zázraky na svete

V oblasti architektúry a luxusného bývania sú najdrahšie budovy na svete novou definíciou bohatstva. Tieto stavby, roztrúsené po svetových ...

20.2.2025 Roland Régely

Ako sa vyhnúť transakčnej dani?

Od 1. apríla 2025 začne na Slovensku platiť nová daň z finančných transakcií, známa aj ako transakčná daň. Táto daň sa bude týkať ...

17.2.2025 Redakcia FinReport

Trináste dôchodky budú vyššie. Kto dostane viac a o koľko?

Trináste dôchodky sa v minulom roku stali plnohodnotnou sociálnou dávkou, na ktorú majú penzisti nárok aj bez toho, aby o ňu žiadali. Dobrou ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay