Nástrahy online nakupovania pred Vianocami: Pozor na falošné e-shopy a podvodné SMS
Podľa prieskumov ľudia až polovicu vianočných darčekov nakupujú online cez e-shopy. Zvlášť v predvianočnom strese však treba byť pri online nákupoch opatrný. Poisťovne vždy vtedy evidujú zvýšený počet nahlásených udalostí, ktoré sa týkajú problémov s dodaním objednaného tovaru, ale aj falošných e-shopov a zneužitia platobnej karty.

Foto: Shutterstock
Od Black Friday až do Vianoc
Pred podvodníkmi už varovala ľudí aj Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá eviduje nárast falošných e-shopov práve v období výpredajov od takzvaného Black Friday až do Vianoc. Aktuálne podvodníci dokonca posielajú ľuďom SMS správy o problémoch s doručením zásielky a žiadajú zaplatiť poplatok za včasné dodanie objednaného tovaru.
Množia sa však aj prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“. To, že išlo o podvod, zistia až vtedy, ak tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop z internetu zmizne. Podvodníci tak získajú nielen peniaze, ale aj osobné údaje vrátane údajov o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.
Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať
Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika, nepresný preklad do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje, či jediný možný spôsob platby kartou.
„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie – https na začiatku www adresy, a prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Zdeněk Hruška z poisťovne Uniqa.
Plaťte radšej kartou alebo na dobierku
Ak si chcete objednať tovar z e-shopov, ktoré nepoznáte, odborníci radia dodržať tieto pravidlá:
1) Nikdy neplaťte prevodom na účet. Ak by išlo o podvodný e-shop a tovar nakoniec nepríde, prevodom platbu zrealizujete dobrovoľne, a existuje len malá šanca, že peniaze dostanete späť.
2) V prípadoch, kde si nie ste istí, využite platbu na dobierku. Ak aj tovar nepríde, aspoň neprídete o peniaze.
3) Najbezpečnejší spôsob platby je s 3D Secure, ktorý podporuje väčšina obchodníkov na Slovensku. Ide o bezpečné overenie klienta pri platení kartou u online obchodníka, keď platbu autorizujete osobitne cez svoju banku.
Pozor na škodlivé e-mailové a SMS správy
Veľkým problémom sú aktuálne aj škodlivé e-mailové a SMS správy, ktoré sa snažia vylákať od ľudí peniaze, alebo sa pokúšajú infikovať ich zariadenia. Pošta však upozorňuje, že za doručenie tovaru nikdy nepožaduje peniaze e-mailom. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru priamo e-shopu, na dobierku hotovosťou, alebo kartou.
V takýchto prípadoch je dôležité nikdy neklikať na prílohy v podozrivých e-mailoch, nikdy nikomu neposielať svoje platobné údaje, neoznamovať svoje bankové autorizačné SMS kódy ani iným spôsobom neautorizovať platby cudzej osobe.
Ľudia pred Vianocami často hlásia aj podvodné SMS, ktoré nápadne pripomínajú správu od kuriéra. V texte upozorňujú, že doručenie zásielky bolo zablokované a je potrebné aktualizovať adresu kvôli doručeniu na linku, ktorý je priložený. Mnohí ľudia čakajúci na zásielky pred Vianocami tak môžu naletieť.
Právna pomoc a náhrada škody
V prípade, že ste naleteli a stali sa obeťou podvodu, alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, vhodné je obratom kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Pokiaľ máte poistené kybernetické riziká, máte nárok na finančnú a právnu pomoc.
„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje odborník. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.
Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Poistený klient má však nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov. „Poistné plnenie sa týka aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska,“ spresňuje Z. Hruška.
Pomoc v prípade zneužitia platobnej karty
V prípade, že sa cez falošný e-shop podvodníci dostanú k údajom o vašej platobnej karte a zmiznú vám z účtu peniaze, ak máte poistené kybernetické riziká, vhodné je nečakať a okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.
Klient s poistením kybernetických rizík má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí. Dokonca môžete splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou.
Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ hovorí odborník.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Jan Tyl: Úlohou umelej inteligencie nie je konať za nás, ale stimulovať naše myslenie
- 2.Veľká noc bude drahšia ako vlani. Ako nakupovať s rozumom?
- 3.DSS Uniqa dostala 25-tisícovú pokutu. Podľa NBS mala poslať klientom nepravdivé informácie
- 4.NBS upozorňuje na riziko zvyšovania počtu nesplácaných hypotekárnych úverov
- 5.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov