Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Nástrahy online nakupovania pred Vianocami: Pozor na falošné e-shopy a podvodné SMS

Redakcia FinReport Financie
SK
EN
Poslať

Podľa prieskumov ľudia až polovicu vianočných darčekov nakupujú online cez e-shopy. Zvlášť v predvianočnom strese však treba byť pri online nákupoch opatrný. Poisťovne vždy vtedy evidujú zvýšený počet nahlásených udalostí, ktoré sa týkajú problémov s dodaním objednaného tovaru, ale aj falošných e-shopov a zneužitia platobnej karty.

image

Foto: Shutterstock

Od Black Friday až do Vianoc

Pred podvodníkmi už varovala ľudí aj Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá eviduje nárast falošných e-shopov práve v období výpredajov od takzvaného Black Friday až do Vianoc. Aktuálne podvodníci dokonca posielajú ľuďom SMS správy o problémoch s doručením zásielky a žiadajú zaplatiť poplatok za včasné dodanie objednaného tovaru.

Množia sa však aj prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“. To, že išlo o podvod, zistia až vtedy, ak tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop z internetu zmizne. Podvodníci tak získajú nielen peniaze, ale aj osobné údaje vrátane údajov o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.

Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať

Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika, nepresný preklad do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje, či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie – https na začiatku www adresy, a prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Zdeněk Hruška z poisťovne Uniqa.

Plaťte radšej kartou alebo na dobierku

Ak si chcete objednať tovar z e-shopov, ktoré nepoznáte, odborníci radia dodržať tieto pravidlá:

1) Nikdy neplaťte prevodom na účet. Ak by išlo o podvodný e-shop a tovar nakoniec nepríde, prevodom platbu zrealizujete dobrovoľne, a existuje len malá šanca, že peniaze dostanete späť.

2) V prípadoch, kde si nie ste istí, využite platbu na dobierku. Ak aj tovar nepríde, aspoň neprídete o peniaze.

3) Najbezpečnejší spôsob platby je s 3D Secure, ktorý podporuje väčšina obchodníkov na Slovensku. Ide o bezpečné overenie klienta pri platení kartou u online obchodníka, keď platbu autorizujete osobitne cez svoju banku.

Pozor na škodlivé e-mailové a SMS správy

Veľkým problémom sú aktuálne aj škodlivé e-mailové a SMS správy, ktoré sa snažia vylákať od ľudí peniaze, alebo sa pokúšajú infikovať ich zariadenia. Pošta však upozorňuje, že za doručenie tovaru nikdy nepožaduje peniaze e-mailom. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru priamo e-shopu, na dobierku hotovosťou, alebo kartou.

V takýchto prípadoch je dôležité nikdy neklikať na prílohy v podozrivých e-mailoch, nikdy nikomu neposielať svoje platobné údaje, neoznamovať svoje bankové autorizačné SMS kódy ani iným spôsobom neautorizovať platby cudzej osobe.

Ľudia pred Vianocami často hlásia aj podvodné SMS, ktoré nápadne pripomínajú správu od kuriéra. V texte upozorňujú, že doručenie zásielky bolo zablokované a je potrebné aktualizovať adresu kvôli doručeniu na linku, ktorý je priložený. Mnohí ľudia čakajúci na zásielky pred Vianocami tak môžu naletieť.

Právna pomoc a náhrada škody

V prípade, že ste naleteli a stali sa obeťou podvodu, alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, vhodné je obratom kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Pokiaľ máte poistené kybernetické riziká, máte nárok na finančnú a právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje odborník. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Poistený klient má však nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov. „Poistné plnenie sa týka aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska,“ spresňuje Z. Hruška.

Pomoc v prípade zneužitia platobnej karty

V prípade, že sa cez falošný e-shop podvodníci dostanú k údajom o vašej platobnej karte a zmiznú vám z účtu peniaze, ak máte poistené kybernetické riziká, vhodné je nečakať a okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Klient s poistením kybernetických rizík má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí. Dokonca môžete splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ hovorí odborník.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
30.3.2023 Martin Jamnický

DSS Uniqa dostala 25-tisícovú pokutu. Podľa NBS mala poslať klientom nepravdivé informácie

Národná banka Slovenska (NBS) opäť pokutovala. Tentoraz od nej dostala pokutu vo výške 25-tisíc eur dôchodková správcovská spoločnosť ...

30.3.2023 Robert Juriš

Jan Tyl: Úlohou umelej inteligencie nie je konať za nás, ale stimulovať naše myslenie

Je technologickým fenoménom súčasnosti. Pochopenie jej fungovania nie je jednoduché, preto môže niekoho iritovať, ďalšieho fascinovať a ...

30.3.2023 Robert Juriš

NBS upozorňuje na riziko zvyšovania počtu nesplácaných hypotekárnych úverov

Rast úrokových sadzieb, pretrvávajúca neistota, zvyšujúce sa ceny a životné náklady zmierňujú dopyt domácností po úveroch. Spomalili sa ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Nálada spotrebiteľov stúpa, no podnikatelia zostávajú naďalej podstatne opatrnejší

Dôvera spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku sa v marci 2023 medzimesačne zvýšila, a to vo všetkých štyroch zložkách jej indikátora. Medzi ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Sergio Ermotti: Vracia sa na čelo švajčiarskej banky UBS a bude riadiť prevzatie konkurenčnej Credit Suisse

Do čela najväčšej švajčiarskej banky UBS sa postaví Sergio Ermotti, ktorý už na čele tejto banky stál počas uplynulého desaťročia od ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Toto sú štyri nové dlhopisové príležitosti na finančnom trhu

V marci tohto roku tri spoločnosti umiestnili svoje dlhopisy na trhu cenných papierov. Sú to Penta Funding Public II, Penta RE Funding II a SAB ...

30.3.2023 Eva Sadovská

Veľká noc bude drahšia ako vlani. Ako nakupovať s rozumom?

Veľkonočné sviatky sa blížia a mnohé domácnosti práve v týchto dňoch začínajú realizovať nákupy potravín či dekorácií. Mobilita ...

29.3.2023 Robert Juriš

Peter Kažimír: Hostina sa skončila. Slovensko bude musieť konsolidovať verejné financie a začať šetriť

Súčasná viac ako 15-percentná inflácia na Slovensku podľa analytikov Národnej banky Slovenska ku koncu tohto roku klesne na jednocifernú ...

29.3.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa vyplatí dôchodky počas veľkonočných sviatkov v zmenených termínoch

Blížiace sa veľkonočné sviatky zasiahli do tradičných výplatných termínov dôchodkov. Sociálna poisťovňa sa preto rozhodla, že časť ...

29.3.2023 Zuzana Fryč

Tretia výzva na obnovu rodinných domov je zverejnená, no žiadosť je možné podať až o mesiac

Hoci nová výzva na obnovu starších rodinných domov, ktorá je už treťou v poradí, bola zverejnená 27. marca 2023, žiadosti o dotáciu bude ...

28.3.2023 Redakcia FinReport

Daňové priznania prostredníctvom služby „McDane“ bude možné v Petržalke podávať aj priamo z auta

Podanie daňového priznania bude tento rok opäť možné aj z auta. Preberanie dokumentov formou „drive in“ môžu daňovníci využiť na ...

28.3.2023 Martin Jamnický

Energodotácie môžu v niektorých prípadoch spôsobiť firmám dodatočné daňové povinnosti

Aktuálna výzva pre predkladanie žiadostí o dotáciu na zvýšené ceny plynu a elektriny za január 2023 má aj daňové dôsledky. Firmy totiž ...

28.3.2023 Roland Régely

Finanční sprostredkovatelia zarábajú viac, no na vykonávanie činnosti majú čoraz náročnejšie podmienky

Zisky samostatných finančných agentov z roka na rok rastú, rovnako ako počet podriadených finančných sprostredkovateľov. V porovnaní s ...

28.3.2023 Redakcia FinReport

Lízingovky vlani prefinancovali predmety za takmer 2,9 miliardy eur, vedú firemné automobily

Obstarávacia cena bez DPH predmetov, financovaných prostredníctvom členov Asociácie leasingových spoločností SR, dosiahla počas roka 2022 ...

27.3.2023 Roland Régely

Daňový bonus na dieťa: Je výhodnejšie poberať ho mesačne alebo raz ročne?

Daňový bonus na dieťa z dielne exministra financií Igora Matoviča priniesol daňovníkom viacero zmien pri jeho uplatňovaní. Od 1. januára ...

27.3.2023 Redakcia FinReport

Splatnosť odloženého poistného za január 2021 je do konca marca 2023

Samostatne zárobkovo činným osobám (SZČO) a zamestnávateľom, ktorí počas pandémie koronavírusu požiadali o odklad poistného za január ...

24.3.2023 Redakcia FinReport

Rezort práce navrhuje zvýšenie stravného aj minimálnej hodnoty stravnej poukážky

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR navrhuje zvýšiť sumy stravného pre zamestnancov. Reaguje tým na vývoj indexu cien jedál a ...

23.3.2023 Zuzana Fryč

Sporenie v treťom pilieri sa oplatí tým zamestnancom, ktorým naň prispieva aj zamestnávateľ

Spoliehanie sa výhradne na štátom vyplácaný dôchodok môže v budúcnosti priniesť viac smútku ako úžitku. Je preto dobré hľadať ...

Mobilná aplikácia