Hľadaj

Národná banka Slovenska spresnila pravidlá finančného sprostredkovania na diaľku

Natália Hučková Financie Poslať

Národná banka Slovenska (NBS) zamerala svoju pozornosť na spresnenie pravidiel pre výkon finančného sprostredkovania na diaľku. Vo svojom metodickom usmernení uvádza, ako majú finanční agenti poskytovať finančné služby, pokiaľ nie je možná osobná prítomnosť klienta. Pravidlá sa dotýkajú najmä online priestoru.

Videohovor

Foto: shutterstock

Usmernenie Národnej banky Slovenska iniciovala aktuálna pandemická situácia, ako aj predpoklad, že v budúcnosti online priestor zostane významnou súčasťou finančného sprostredkovania.

Úprava interných smerníc

Finanční agenti si podľa usmernenia vo svojich interných predpisoch musia stanoviť postupy pre výkon finančného sprostredkovania na diaľku. Takáto požiadavka sa týka najmä smernice, ktorá upravuje pravidlá styku s klientom, a smernice o podmienkach ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti.

Finančný agent v týchto interných dokumentoch zadefinuje pravidlá pre diaľkovú komunikáciu, prostredníctvom ktorej bude overovať totožnosť klienta, získavať osobné údaje a ďalšie informácie týkajúce sa klienta bez jeho osobnej prítomnosti, či poskytovať zákonom určené informácie.

Plnenie informačnej povinnosti

Aj v prípade finančného sprostredkovania na diaľku musí finančný agent zabezpečiť splnenie informačných povinností. V tomto prípade však môže upustiť od listinnej podoby, ak na poskytnutie informácií použije iné trvanlivé médium.

Potrebné je však dodržať dve základné podmienky. Prvou je, že použitie iného trvanlivého média musí byť vhodné vzhľadom na okolnosti. Napríklad ak je klient odcestovaný, alebo v prípade, pokiaľ finančný agent využíva softvér na porovnanie finančných služieb alebo poistné kalkulačky s možnosťou vytvorenia online návrhu zmluvy. Druhou podmienkou je, že klient súhlasí s poskytnutím informácií na trvanlivom médiu.

35

Súhlas klienta s komunikáciou elektronicky

Na to, aby finančný agent mohol plniť svoju informačnú povinnosť na diaľku a elektronicky zasielať klientovi dokumenty súvisiace so sprostredkovaním finančnej služby, je nevyhnutný súhlas klienta. NBS vo svojom usmernení odporúča, aby takýto súhlas bol výslovný, preukázateľný a osobitne daný.

To znamená, že vyhlásenie, ktorým klient vyjadrí súhlas s elektronickou komunikáciou, by malo byť oddelené od iných vyhlásení klienta, malo by byť formulované jednoznačne tak, aby klient nenadobudol mylnú predstavu o obsahu takéhoto vyhlásenia, a v neposlednom rade musí finančný agent vedieť preukázať, že mu klient takýto súhlas udelil.

87

V prípade poistných kalkulačiek alebo softvérov na sprostredkovanie finančnej služby je možné túto povinnosť splniť prostredníctvom samostatného checkboxu. Preukázať udelenie súhlasu je v takomto prípade možné prostredníctvom zaznamenávania logov v aplikácii, ako aj prostredníctvom záznamu o sprostredkovaní finančnej služby, v ktorom klient potvrdí udelenia takéhoto súhlasu.

Pokiaľ by klient neudelil súhlas s komunikáciou elektronicky, finančný agent musí klientovi poskytnúť zákonom stanovené informácie v listinnej podobe.

Potvrdenie záznamu o sprostredkovaní finančnej služby

Podstatnou súčasťou finančného sprostredkovania je vyhotovenie záznamu o sprostredkovaní finančnej služby. Finančný agent je povinný vyhotoviť takýto záznam aj v prípade, pokiaľ realizuje finančné sprostredkovanie na diaľku, a zároveň musí zaistiť jeho potvrdenie zo strany klienta.

To môže byť realizované odoslaním textovej správy, výslovnou odpoveďou na e-mail, kliknutím na hypertextový odkaz, či odoslaním na e-mail klienta a zadaním SMS správou doručeného hesla. Usmernenie NBS výslovne uvádza, že na preukázanie splnenia informačnej povinnosti finančného agenta sa vyžaduje výslovné potvrdenie záznamu klientom.

Identifikácia klienta a overenie totožnosti

Podľa zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu je pri finančnom sprostredkovaní potrebné vykonať príslušnú starostlivosť o klienta. Tá vyžaduje najmä identifikáciu klienta a jej overenie. Finančný agent by preto nemal zabudnúť na splnenie tejto povinnosti ani pri sprostredkovaní na diaľku.

Overenie totožnosti bude v tomto prípade možné použitím napríklad softvérových riešení, ktoré disponujú zabezpečeným digitálnym rozhraním a umožňujú prenos údajov a dokumentov. Takéto overenie totožnosti klienta by malo byť na rovnakej úrovni ako v prípade fyzickej prítomnosti klienta.

Právo odstúpiť od zmluvy

V súvislosti s výkonom finančného sprostredkovania na diaľku je podstatné uviesť, že v súvislosti s poskytovaním finančných služieb na diaľku je klient oprávnený odstúpiť od zmluvy do 14 dní. O tejto skutočnosti musí byť klient pri finančnom sprostredkovaní na diaľku dôsledne informovaný.

36
logo
📬 Prihláste sa na odber newslettera
Prečítajte si tiež:
16.11.2025 Redakcia FinReport

1,5 milióna eur na podporu obetí násilia

Vláda SR schválila novelu zabezpečujúcu dotácie na ochranu obetí násilia. Ministerstvo práce poskytne 1,5 milióna eur pre bezpečné ...

15.11.2025 Redakcia FinReport

Príspevok za prácu v obecnej polícii sa zvyšuje

Od 1. januára 2026 zvýši Sociálna poisťovňa príspevok za prácu v obecnej polícii o 4,1 %. Poberatelia príspevku nemusia o zvýšenie ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Digitrans: Efektívna cesta k digitalizácii pre MSP

Projekt Digitrans, podporovaný Svetovou bankou a Európskou komisiou, prináša malým a stredným podnikom na Slovensku finančnú podporu a ...

13.11.2025 Tlačová správa

Historicky prvá verejná diskusia sa uskutočnila na Finweek Bratislava 2025

Bratislava 13. november 2025 – Finweek Bratislava 2025 sa niesol v duchu hlavnej myšlienky: Fintech prinesie úspech Európe v digitálnom veku a ...

13.11.2025 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zvyšuje úrazové dávky o 4,1%

Sociálna poisťovňa od 1. januára 2026 zvýši o 4,1 % viaceré úrazové dávky. Poberatelia dávok nemusia o nič žiadať, poisťovňa im sumy ...

12.11.2025 Roland Régely

Transakčná daň pre živnostníkov sa ruší. Čo bude ďalej s ich podnikateľskými účtami?

Od 1. januára 2026 sa živnostníkom na Slovensku ruší transakčná daň. Rozhodnutie vlády, prichádza necelý rok po tom, ako daň vôbec ...

4.11.2025 Redakcia FinReport

Ako vysvetliť financie bežným ľuďom? Rozhovor s M. Čizmazia o realite finančného sprostredkovania

V tejto epizóde podcastu sa rozprávame s Miriam Čizmazia o svete finančného sprostredkovania a o tom, ako sa mení pod vplyvom nových ...

3.11.2025 Tlačová správa

Rekordný rok: finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových priznaní

Počet spracovaných daňových priznaní v roku 2025 prekonal doterajšie rekordy. Finančná správa spracovala viac ako 1,4 milióna daňových ...

30.10.2025 Tlačová správa

Generácia Z myslí na budúcnosť, no dve tretiny dokážu prežiť len štvrťrok bez príjmu

Mladí ľudia Generácie Z (18 – 30 rokov) na Slovensku sú digitálne zdatní, nové technológie využívajú aj vo finančnej oblasti, motivujú ...

29.10.2025 Roland Régely

Ako sa zvýšia dôchodky v roku 2026 a čo všetko sa od januára zmení

Od 1. januára 2026 sa pre slovenských penzistov otvára nová kapitola. Novy rok prinesie viditeľné zmeny v systéme starobných, predčasných ...

29.10.2025 Tlačová správa

Finančná správa zasiahla proti organizovanej skupine: zaistila cigarety a tovar za milióny eur

Cielená a profesionálna práca príslušníkov finančnej správy priniesla ďalší významný úspech v boji proti organizovanému nelegálnemu ...

27.10.2025 FinCloud

FinCloud: Rast vo všetkých smeroch nás posúva k novým rekordom

Marek Gemainer, CEO spoločnosti FinCloud nám predstavil dosiahnuté výsledky. Spoločnosť FinCloud v roku 2024 zaznamenala obdivuhodný výsledok ...

23.10.2025 Tlačová správa

Čistá hodnota aktív skupiny HB Reavis rástla aj v prvom polroku 2025

Skupina HB Reavis plánuje nové projekty za 1,8 miliardy eur, no rastie aj hodnota súčasného portfólia. Napriek nepriaznivým trhovým ...

22.10.2025 Tlačová správa

IKEA obslúžila viac zákazníkov a predala viac výrobkov aj napriek náročnému roku

Ingka Group dnes oznámila, že maloobchodné predaje IKEA za fiškálny rok 2025 dosiahli úroveň 39 miliárd eur , počet predaných výrobkov ...

21.10.2025 Tlačová správa

Je Slovensko už pripravené na povinné bezhotovostné platby?

Ročná útrata na jednu platobnú kartu výrazne stúpla. V roku 2016 minul priemerný držiteľ karty bezhotovostne 2 259,5 eura, koncom roku 2025 ...

20.10.2025 Tlačová správa VšZP

VšZP informuje o systéme financovania nemocníc

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zverejňuje komplexný prehľad o systéme financovania nemocníc na Slovensku. V záujme transparentnosti ...

8.10.2025 Tlačová správa

Najhorúcejšia téma konferencie FINfest 2025? Toxické produkty, debaty lídrov trhu a osobný rozvoj

Praha, 8. októbra 2025 – Ďalší ročník konferencie FINfest 2025, najväčšej nezávislej akcie pre finančných poradcov v Česku, prilákal ...

29.9.2025 Tlačová správa

FINfest 2025: Obchodné modely, investície a kauzy trhu

FINfest 2025 bude predovšetkým o obchodných modeloch v poradenstve. Ale vyhýbať sa nebude ani kauzám investičného trhu. ...

November

 
P
U
S
Š
P
S
N
44. týždeň
48. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay