Národná banka Slovenska spresnila pravidlá finančného sprostredkovania na diaľku
Národná banka Slovenska (NBS) zamerala svoju pozornosť na spresnenie pravidiel pre výkon finančného sprostredkovania na diaľku. Vo svojom metodickom usmernení uvádza, ako majú finanční agenti poskytovať finančné služby, pokiaľ nie je možná osobná prítomnosť klienta. Pravidlá sa dotýkajú najmä online priestoru.
Foto: shutterstock
Usmernenie Národnej banky Slovenska iniciovala aktuálna pandemická situácia, ako aj predpoklad, že v budúcnosti online priestor zostane významnou súčasťou finančného sprostredkovania.
Úprava interných smerníc
Finanční agenti si podľa usmernenia vo svojich interných predpisoch musia stanoviť postupy pre výkon finančného sprostredkovania na diaľku. Takáto požiadavka sa týka najmä smernice, ktorá upravuje pravidlá styku s klientom, a smernice o podmienkach ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti.
Finančný agent v týchto interných dokumentoch zadefinuje pravidlá pre diaľkovú komunikáciu, prostredníctvom ktorej bude overovať totožnosť klienta, získavať osobné údaje a ďalšie informácie týkajúce sa klienta bez jeho osobnej prítomnosti, či poskytovať zákonom určené informácie.
Plnenie informačnej povinnosti
Aj v prípade finančného sprostredkovania na diaľku musí finančný agent zabezpečiť splnenie informačných povinností. V tomto prípade však môže upustiť od listinnej podoby, ak na poskytnutie informácií použije iné trvanlivé médium.
Potrebné je však dodržať dve základné podmienky. Prvou je, že použitie iného trvanlivého média musí byť vhodné vzhľadom na okolnosti. Napríklad ak je klient odcestovaný, alebo v prípade, pokiaľ finančný agent využíva softvér na porovnanie finančných služieb alebo poistné kalkulačky s možnosťou vytvorenia online návrhu zmluvy. Druhou podmienkou je, že klient súhlasí s poskytnutím informácií na trvanlivom médiu.
Súhlas klienta s komunikáciou elektronicky
Na to, aby finančný agent mohol plniť svoju informačnú povinnosť na diaľku a elektronicky zasielať klientovi dokumenty súvisiace so sprostredkovaním finančnej služby, je nevyhnutný súhlas klienta. NBS vo svojom usmernení odporúča, aby takýto súhlas bol výslovný, preukázateľný a osobitne daný.
To znamená, že vyhlásenie, ktorým klient vyjadrí súhlas s elektronickou komunikáciou, by malo byť oddelené od iných vyhlásení klienta, malo by byť formulované jednoznačne tak, aby klient nenadobudol mylnú predstavu o obsahu takéhoto vyhlásenia, a v neposlednom rade musí finančný agent vedieť preukázať, že mu klient takýto súhlas udelil.
V prípade poistných kalkulačiek alebo softvérov na sprostredkovanie finančnej služby je možné túto povinnosť splniť prostredníctvom samostatného checkboxu. Preukázať udelenie súhlasu je v takomto prípade možné prostredníctvom zaznamenávania logov v aplikácii, ako aj prostredníctvom záznamu o sprostredkovaní finančnej služby, v ktorom klient potvrdí udelenia takéhoto súhlasu.
Pokiaľ by klient neudelil súhlas s komunikáciou elektronicky, finančný agent musí klientovi poskytnúť zákonom stanovené informácie v listinnej podobe.
Potvrdenie záznamu o sprostredkovaní finančnej služby
Podstatnou súčasťou finančného sprostredkovania je vyhotovenie záznamu o sprostredkovaní finančnej služby. Finančný agent je povinný vyhotoviť takýto záznam aj v prípade, pokiaľ realizuje finančné sprostredkovanie na diaľku, a zároveň musí zaistiť jeho potvrdenie zo strany klienta.
To môže byť realizované odoslaním textovej správy, výslovnou odpoveďou na e-mail, kliknutím na hypertextový odkaz, či odoslaním na e-mail klienta a zadaním SMS správou doručeného hesla. Usmernenie NBS výslovne uvádza, že na preukázanie splnenia informačnej povinnosti finančného agenta sa vyžaduje výslovné potvrdenie záznamu klientom.
Identifikácia klienta a overenie totožnosti
Podľa zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu je pri finančnom sprostredkovaní potrebné vykonať príslušnú starostlivosť o klienta. Tá vyžaduje najmä identifikáciu klienta a jej overenie. Finančný agent by preto nemal zabudnúť na splnenie tejto povinnosti ani pri sprostredkovaní na diaľku.
Overenie totožnosti bude v tomto prípade možné použitím napríklad softvérových riešení, ktoré disponujú zabezpečeným digitálnym rozhraním a umožňujú prenos údajov a dokumentov. Takéto overenie totožnosti klienta by malo byť na rovnakej úrovni ako v prípade fyzickej prítomnosti klienta.
Právo odstúpiť od zmluvy
V súvislosti s výkonom finančného sprostredkovania na diaľku je podstatné uviesť, že v súvislosti s poskytovaním finančných služieb na diaľku je klient oprávnený odstúpiť od zmluvy do 14 dní. O tejto skutočnosti musí byť klient pri finančnom sprostredkovaní na diaľku dôsledne informovaný.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne
- 2.Vyslanci z Južnej Kórei sa stretli s Kim Čong-unom, odovzdali mu osobný list od prezidenta Muna
- 3.Predsedom strany MODRÍ-ES bude Mikuláš Dzurinda, chce presadzovať politiku Európskej ľudovej strany
- 4.Kažimír sa postaví pred súd aj budúci rok, v kauze podplácania vytýčili ešte niekoľko pojednávaní
- 5.Ministri 47 krajín odsúdili dodávky rakiet z KĽDR do Ruska, z krajín EÚ chýba slovenský a ešte jeden