Nákupný apetít Bratislavčanov je práve teraz najvyšší od vypuknutia pandémie koronavírusu
Počas letných mesiacov sa mapa Slovenska „zazelenala“. Vďaka najbezpečnejšej farbe na covidových semaforoch spotrebitelia opäť fyzicky navštevujú obľúbené obchody či prevádzky služieb. V prípade obyvateľov hlavného mesta dokonca apetít po nákupoch v júli 2021 dosiahol svoj strop. Bol najvyšší od vypuknutia pandémie.

Foto: Shutterstock
Zvýšili výdavky, obmedzili odkladanie nakupovania
Väčšina bratislavských domácností (až 76 %) v júli plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich aspoň ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 24 % opýtaných. Vyplynulo to z prieskumu spoločností Datamar a MNForce, ktorý sa uskutočnil v priebehu predchádzajúceho mesiaca.
„Len pre porovnanie, v čase lockdownu, teda v čase zatvorených obchodov a prevádzok služieb, znížilo svoje výdavky viac ako 40 % bratislavských domácností. Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň v júli znížil aj podiel takých domácností, ktoré posúvajú nákupy na neskôr – napríklad o niekoľko týždňov,“ vysvetľuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská.
Najviac za zmrzlinu, nápoje, ovocie a zeleninu
Podľa jej slov obyvatelia hlavného mesta počas leta míňajú viac ako inokedy najmä na zmrzlinu, ovocie a nápoje. Aj to potvrdzuje skutočnosť, že nákupné preferencie zákazníkov sú počas prázdnin iné ako počas ostatných mesiacov v roku.
Podľa prieskumu sú najčastejšie nakupovaným, v lete viac preferovaným tovarom ako inokedy, nanuky a zmrzlina s podielom 19 %. Nasleduje vyšší záujem o ovocie a zeleninu (13 %). Rovnako vysoký podiel bol evidovaný aj v prípade nápojov. Počas prázdnin však ľudia míňali viac aj na letné oblečenie, dovolenky, kúpaliská, reštaurácie či jedlo ako také. Ich podiely sa pohybujú v rozpätí 5 – 9 %.
Niektorí za dovolenky dali viac ako vlani
Neodmysliteľnou súčasťou letných mesiacov sú dovolenky. „Väčšina bratislavských domácností ich plánovala zrealizovať aj počas aktuálnej letnej sezóny. Raritou nie je ani niekoľko dovolenkových pobytov počas leta. Niektoré domácnosti dokonca neváhali na dovolenky minúť viac finančných prostriedkov ako vlani,“ hovorí analytička.
Podľa prieskumu každý piaty opýtaný človek (19 %) mal v pláne zvýšiť svoje výdavky za tuzemskú dovolenku. Z celkového počtu oslovených rovnaké výdavky za dovolenku na Slovensku ako vlani plánovalo 27 % respondentov, 21 % sa rozhodlo náklady na tuzemskú dovolenku znížiť a tretina dovolenkovať na Slovensku nemala v pláne.
Za dovolenku v zahraničí bolo ochotných zaplatiť viac ako vlani 15 % respondentov prieskumu. Rovnaké výdavky ako pred rokom plánovalo mať v súvislosti s dovolenkovaním v zahraničí 19 % opýtaných, nižšie výdavky pätina respondentov. Pobyt v zahraničí nemalo v pláne 46 % opýtaných.
Kľúčové slová
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Maximálna hypotéka od júla 2023 opäť klesne a dosiahne na ňu menej ľudí
- 2.Nestlé znižuje svoju ekologickú stopu
- 3.Karadžič bude pykať za genocídu v Srebrenici, doživotie strávi v britskom väzení
- 4.Penta sa obula do koalície PS/Spolu, ich Lex Haščák vníma ako populistický nezmysel
- 5.Počet dokončených bytov síce stúpol, no zároveň klesol počet tých, ktorých výstavba sa práve začala