Hľadaj

Meníme svoje nákupné zvyky. Do obchodov chodíme menej, no košíky máme plnšie

Redakcia FinReport Financie Poslať

Pandémia koronavírusu mení nákupné návyky Slovákov. Podľa údajov spoločnosti Wood & Company do obchodov aj kvôli protiepidemiologickým opatreniam chodíme menej, ale za nákupy utrácame viac. V priemere je to až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Výsledkom je medziročný nárast tržieb maloobchodných predajní.

image

Foto: Shutterstock

Pôvodné ekonomické odhady hovorili o tohtoročnom poklese HDP o desať percent. Aktualizované prognózy sú o niečo optimistickejšie a predpovedajú pokles ekonomiky o sedem percent. S recesiou však ide ruka v ruke aj nárast nezamestnanosti, pokles príjmov, a teda aj určité limity domácností pri míňaní. Napriek hrozivým očakávaniam sa tento faktor na spotrebe premieta menej, ako sa očakávalo.

Najviac sa darí potravinám, super- a hypermarketom

Ukazuje sa, že ľudia počas uplynulých mesiacov síce míňali menej, ale nie z dôvodu poklesu príjmov. Na klesajúcej spotrebe sa logicky odzrkadlil fakt, že ľudia, vzhľadom na obmedzenie prevádzok, nemali kde nakupovať. Jarné opatrenia viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o –9,0 %. Výnimkou boli predajne s potravinami alebo supermarkety a hypermarkety, ktoré okrem potravín ponúkali pod jednou strechou aj iný sortiment.

Práve hypermarketom a supermarketom tržby od vypuknutia pandémie neklesli ani raz a, naopak, v období marec až august 2020 v priemere utŕžili medziročne o šesť percent viac. V prípade iných oblastí maloobchodu (predajne s informačnými technológiami, tovarom pre domácnosť, oblečením či športovými potrebami) to tak nebolo. Zarábať začali až po svojom opätovnom otvorení. Maloobchod sa celkovo do plusu dostal počas prázdninových mesiacov júl a august, keď tržby medziročne vzrástli o 1,5 % a 4,0 %.

Do obchodov chodíme menej, košíky sú však plnšie

Sprísňovanie protiepidemiologických opatrení sa podpísalo pod zníženie počtu uskutočnených nákupov. „Na druhej strane spotrebitelia realizujú už mesiace väčšie nákupy, respektíve ich nákupné košíky či vozíky sú plnšie. Nákupy sú v priemere o 20 až 25 % väčšie ako v období pred pandémiou,“ vysvetľuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.

V priemere je to podľa nej až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Napriek tomu, že zatvorenie kamenných obchodov počas prvej vlny „presmerovalo“ časť zákazníkov do online obchodov, mnohí spotrebitelia odložili nákupy na neskôr, keď už boli predajne opäť otvorené.

Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah nákupných košíkov. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími.

Podľa Jana Kubíčka, odborníka z Asociácie nákupných centier, spotrebitelia viac času trávia v domácom prostredí, a tomu sa prispôsobili aj ich potreby. „Počas uplynulých mesiacov sa darilo viac voľnočasovej móde v porovnaní s formálnym oblečením. Vzrástol však aj záujem o elektroniku a o športové potreby,“ konštatuje J. Kubíček.

Online obchody nedokážu nahradiť kamenné predajne

Počas uplynulých mesiacov sme sa z kontaktného sveta dostali viac do toho online. A to aj pri nakupovaní. Aj preto sa objavovala otázka, či kamenné obchody nebudú nahradené internetovými obchodmi. Ukazuje sa však, že Slovákom práve ten kontaktný svet chýbal.

Spotrebitelia totiž aj pri nakupovaní potrebujú kontakt, ktorý má oveľa viac rozmerov v prípade kamenného obchodu. Čiže nielen fotografiu, cenu, opis či recenziu, ako je to v prípade nakupovania v e-shope. Navyše tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, keď boli obchody či nákupné centrá zatvorené, nedokázalo zmeniť úplne ich zvyklosti.

V prvom polroku 2020 predstavovali tržby maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhov (t. j. zásielkový predaj, predaj cez internet, podomoví obchodníci, predajné automaty a pod.) 12 % z celkových tržieb maloobchodu. Tento podiel sa teda ani po vypuknutí pandémie výrazne nezvýšil, pretože za posledné desaťročie (2009 až 2019) sa pohyboval v rozpätí 8 až 12 %.

„Predpokladáme teda, že e-commerce nenahradí fyzické prevádzky, ale, naopak, bude i naďalej slúžiť ako dobrý doplnkový nástroj pre zvýšenie predaja kamenných obchodov,“ myslí si E. Sadovská. Pozitívom kamenných obchodov je tiež skutočnosť, že práve obchody a nákupné centrá vďaka prísnym hygienickým opatreniam dosiaľ neboli identifikované ako ohniská šírenia nákazy.

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
16.4.2021 Arian Ali

Transparentnosť, ekológia a udržateľný rozvoj sa premietajú aj do činnosti finančných agentov

Kapitálový trh sa neustále vyvíja. Či už postupne pod tlakom konkurencie a regulácií, alebo skokovo pod vplyvom krízy. Normy prijímané ...

16.4.2021 Redakcia FinReport

Visa rozšírila možnosti pohybu peňazí, vďaka čomu zvýšila svoj dosah na ďalšie 2 miliardy kariet a bankových účtov

Spoločnosť Visa oznámila rozšírenie svojej platformy o riešenie Visa Direct Payout na priame platby v reálnom čase. Inovácia umožňuje ...

15.4.2021 Redakcia FinReport

Inflácia medziročne poskočila o 1,4 % a smeruje k 2 %. Tabak a benzín zdraželi, no energie a jedlo sú lacnejšie

Spotrebiteľské ceny v marci 2021 vzrástli medzimesačne o 0,5 % a medziročne dokonca o 1,4 %. Hlavnú rolu v náraste inflácie zohrávali tabak ...

15.4.2021 Robert Juriš

Radim Foltýn: Najlepším ambasádorom značky McDonald´s v regióne je šikovný podnikateľ

Niektorými milovaná, inými zatracovaná. Svetovo preslávená a masovo obľúbená značka s nálepkou symbolu konzumnej spoločnosti v čase ...

14.4.2021 Zuzana Mecková

O nemajetkovej ujme pri dopravných nehodách rozhodujú súdy. Zmena môže vodičom priniesť zvýšenie poistného

Škody na majetku, ktoré vzniknú pri dopravných nehodách, sú zo zákona zahrnuté v povinnom zmluvnom poistení (PZP). Čo však urobiť s ...

14.4.2021 Redakcia FinReport

Trh kryptomien sa od začiatku tohto roka zdvojnásobil na dva bilióny dolárov. Polovicu jeho hodnoty tvorí bitcoin

Trh kryptomien neustále naberá na objeme a po prvýkrát v histórii jeho hodnota presiahla dva bilióny dolárov. Vďaka záujmu malých, ale aj ...

13.4.2021 Roland Régely

Teraz je správny čas na „upratanie“ nevýhodných zmlúv. Ušetriť možno desiatky až stovky eur, radia odborníci

Hypotéka, životné poistenie či poistka na auto. Mnohé finančné produkty nestrácajú na popularite ani počas pandémie, a podľa odborníkov ...

9.4.2021 Správy

Rezervy Medzinárodného menového fondu sa navýšia o 650 miliárd eur, schválili ministri financií G20

9.4.2021 (Webnoviny.sk) - Ministri financií hlavných ekonomík sveta schválili návrh na zvýšenie rezerv Medzinárodného menového fondu (MMF) ...

6.4.2021 Redakcia FinReport

Pandémia zasiahla aj deti. Štvrtina z nich prišla o vreckové, ale až štyria z piatich rodičov naďalej pokračujú v sporení na ich budúcnosť

Už rok trvajúca pandémia koronavírusu má veľmi negatívne vplyvy na vzdelávanie detí, a to nielen v škole, ale aj v rámci finančného ...

29.3.2021 Roland Régely

Predaj diaľničných známok klesol o tretinu. Dôvodom je znížená mobilita, ale aj nový typ známky

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) eviduje za prvé dva mesiace tohto roku pokles v predaji diaľničných známok. Začiatok roka pritom v ...

26.3.2021 Redakcia FinReport

Pandémia nás núti venovať viac pozornosti finančnej gramotnosti. Mladí ľudia svoje vedomosti preceňujú

Pozitívnym vedľajším efektom pandémie koronavírusu je zvýšenie finančnej gramotnosti ľudí. Nielenže sme upravili svoje výdavky, ale ...

21.3.2021 Redakcia FinReport

Podnikatelia za nové úžitkové vozidlá zaplatia nižšiu daň ako za tie staršie. Zostáva už len niekoľko dní

Už len niekoľko dní zostáva do uplynutia termínu na podanie daňového priznania k dani z motorových vozidiel. Podnikatelia, ktorí vozidlá ...

18.3.2021 Arian Ali

Ako vplývajú fúzie finančných spoločností na vzťah medzi maklérom a klientom?

Fúzie a akvizície finančných spoločností sa nevyhýbajú ani slovenskému trhu. Dôsledky prebratia kmeňa klientov jednej spoločnosti druhou ...

11.3.2021 Redakcia FinReport

Prieskum: Vďaka pandémii sme zodpovednejší vo financiách, viac ako polovica Slovákov si šetrí na dôchodok

Pandémia zvýšila finančnú zodpovednosť Slovákov a súčasne zreálnila prehnané sebavedomie v oblasti finančnej gramotnosti. Dobrá správa ...

7.3.2021 Redakcia FinReport

Slovenské ženy zarábajú o pätinu menej ako muži. Pandémia môže rozdiely v príjmoch ešte viac prehĺbiť

Ženy zarábajú na Slovensku o pätinu menej ako muži. Rozdiel v príjmoch sa pritom za posledné desaťročie zmenil iba minimálne. Slovensko tak ...

6.3.2021 Správy

Finančná pomoc zo štátu nepokrýva všetky aspekty. Podnikatelia zhrnuli, čo im chýba

6.3.2021 (Webnoviny.sk) - Malým a stredným podnikateľom chýbajú v rámci ekonomických opatrení na zmiernenie dopadov koronakrízy odpustenie ...

2.3.2021 Roland Régely

Dostali ste list z dôchodcovskej spoločnosti a nezdá sa vám výška penzie? Žiadnu paniku, je to len časť dôchodku

Ľudia sporiaci v druhom dôchodkovom pilieri dostali v uplynulých týždňoch nový výpis s odhadovanou výškou dôchodku, a mnohých tieto ...

1.3.2021 Redakcia FinReport

Náklady na bývanie: Tento rok ušetríme na energiách, ale produkovanie odpadu nás, naopak, vyjde drahšie

V čase pandémie trávia Slováci a Slovenky viac času doma. Výsledkom je väčšia spotreba energií a vyššia produkcia odpadu. S tým, ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    V Bratislave otvorili novú výstavu, ktorá je dostupná aj počas pandémie
  2. 2.
    Transparentnosť, ekológia a udržateľný rozvoj sa premietajú aj do činnosti finančných agentov
  3. 3.
    Prichádzate na Slovensko z krajín EÚ? Ak spĺňate určité podmienky, nemusíte ísť do 14-dňovej karantény
  4. 4.
    Visa rozšírila možnosti pohybu peňazí, vďaka čomu zvýšila svoj dosah na ďalšie 2 miliardy kariet a bankových účtov
  5. 5.
    Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt