Hľadaj

Meníme svoje nákupné zvyky. Do obchodov chodíme menej, no košíky máme plnšie

Redakcia FinReport Financie Poslať

Pandémia koronavírusu mení nákupné návyky Slovákov. Podľa údajov spoločnosti Wood & Company do obchodov aj kvôli protiepidemiologickým opatreniam chodíme menej, ale za nákupy utrácame viac. V priemere je to až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Výsledkom je medziročný nárast tržieb maloobchodných predajní.

image

Foto: Shutterstock

Pôvodné ekonomické odhady hovorili o tohtoročnom poklese HDP o desať percent. Aktualizované prognózy sú o niečo optimistickejšie a predpovedajú pokles ekonomiky o sedem percent. S recesiou však ide ruka v ruke aj nárast nezamestnanosti, pokles príjmov, a teda aj určité limity domácností pri míňaní. Napriek hrozivým očakávaniam sa tento faktor na spotrebe premieta menej, ako sa očakávalo.

Najviac sa darí potravinám, super- a hypermarketom

Ukazuje sa, že ľudia počas uplynulých mesiacov síce míňali menej, ale nie z dôvodu poklesu príjmov. Na klesajúcej spotrebe sa logicky odzrkadlil fakt, že ľudia, vzhľadom na obmedzenie prevádzok, nemali kde nakupovať. Jarné opatrenia viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o –9,0 %. Výnimkou boli predajne s potravinami alebo supermarkety a hypermarkety, ktoré okrem potravín ponúkali pod jednou strechou aj iný sortiment.

Práve hypermarketom a supermarketom tržby od vypuknutia pandémie neklesli ani raz a, naopak, v období marec až august 2020 v priemere utŕžili medziročne o šesť percent viac. V prípade iných oblastí maloobchodu (predajne s informačnými technológiami, tovarom pre domácnosť, oblečením či športovými potrebami) to tak nebolo. Zarábať začali až po svojom opätovnom otvorení. Maloobchod sa celkovo do plusu dostal počas prázdninových mesiacov júl a august, keď tržby medziročne vzrástli o 1,5 % a 4,0 %.

Do obchodov chodíme menej, košíky sú však plnšie

Sprísňovanie protiepidemiologických opatrení sa podpísalo pod zníženie počtu uskutočnených nákupov. „Na druhej strane spotrebitelia realizujú už mesiace väčšie nákupy, respektíve ich nákupné košíky či vozíky sú plnšie. Nákupy sú v priemere o 20 až 25 % väčšie ako v období pred pandémiou,“ vysvetľuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.

V priemere je to podľa nej až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Napriek tomu, že zatvorenie kamenných obchodov počas prvej vlny „presmerovalo“ časť zákazníkov do online obchodov, mnohí spotrebitelia odložili nákupy na neskôr, keď už boli predajne opäť otvorené.

Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah nákupných košíkov. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími.

Podľa Jana Kubíčka, odborníka z Asociácie nákupných centier, spotrebitelia viac času trávia v domácom prostredí, a tomu sa prispôsobili aj ich potreby. „Počas uplynulých mesiacov sa darilo viac voľnočasovej móde v porovnaní s formálnym oblečením. Vzrástol však aj záujem o elektroniku a o športové potreby,“ konštatuje J. Kubíček.

Online obchody nedokážu nahradiť kamenné predajne

Počas uplynulých mesiacov sme sa z kontaktného sveta dostali viac do toho online. A to aj pri nakupovaní. Aj preto sa objavovala otázka, či kamenné obchody nebudú nahradené internetovými obchodmi. Ukazuje sa však, že Slovákom práve ten kontaktný svet chýbal.

Spotrebitelia totiž aj pri nakupovaní potrebujú kontakt, ktorý má oveľa viac rozmerov v prípade kamenného obchodu. Čiže nielen fotografiu, cenu, opis či recenziu, ako je to v prípade nakupovania v e-shope. Navyše tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, keď boli obchody či nákupné centrá zatvorené, nedokázalo zmeniť úplne ich zvyklosti.

V prvom polroku 2020 predstavovali tržby maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhov (t. j. zásielkový predaj, predaj cez internet, podomoví obchodníci, predajné automaty a pod.) 12 % z celkových tržieb maloobchodu. Tento podiel sa teda ani po vypuknutí pandémie výrazne nezvýšil, pretože za posledné desaťročie (2009 až 2019) sa pohyboval v rozpätí 8 až 12 %.

„Predpokladáme teda, že e-commerce nenahradí fyzické prevádzky, ale, naopak, bude i naďalej slúžiť ako dobrý doplnkový nástroj pre zvýšenie predaja kamenných obchodov,“ myslí si E. Sadovská. Pozitívom kamenných obchodov je tiež skutočnosť, že práve obchody a nákupné centrá vďaka prísnym hygienickým opatreniam dosiaľ neboli identifikované ako ohniská šírenia nákazy.

Múdro a spoľahlivo.
Poradíme vám s problematikou
GDPR
General Data Protection Regulation

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.11.2020 Juraj Recký

Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno

Národná banka Slovenska (NBS) nedávno uskutočnila jeden z prvých prieskumov slovenského trhu s kryptomenami. Uskutočnil sa prostredníctvom ...

23.11.2020 Andrea Tittelová

Katherine Longhiová: Trump bol stroj na propagáciu samého seba, od Bidena sa očakáva boj s koronavírusom (VIDEO)

Víťazstvo Joe Bidena v bitke o prezidentské kreslo by pre USA malo priniesť podstatný obrat v domácej aj svetovej politike. O amerických ...

23.11.2020 Redakcia FinReport

Klienti mBank pri platení cez internet už nemusia prácne vyťukávať číslo svojej platobnej karty

Stretáva sa s tým každý, kto za tovar alebo služby platí cez internet. Bez platobnej karty v ruke a prácneho vyťukávania mnohomiestneho ...

23.11.2020 Zuzana Mecková

Začnite sporiť čo najskôr a získajte výhodnejšie podmienky pre svoju budúcu hypotéku

Kritériá na získanie hypotekárneho úveru sa sprísňujú, ale stále je tu príležitosť získať výhodnejšie úverové podmienky. Výška ...

22.11.2020 Redakcia FinReport

Spoločnosť Visa v Európe spúšťa projekt Fintech Partner Connect

Spoločnosť Visa oznámila spustenie novej iniciatívy Visa Fintech Partner Connect. Jej úlohou je poskytnúť finančným inštitúciám a ...

22.11.2020 Redakcia FinReport

Strach z prepúšťania je späť. Tretina pracovníkov sa obáva, že kvôli koronakríze príde o prácu

Koronakríza spôsobila, že v tretine firiem a organizácií na Slovensku sa hovorí o prepúšťaní. Najväčšie obavy majú ľudia s ...

19.11.2020 Zuzana Mecková

Sprostredkovateľská spoločnosť Renomia dostala 35-tisícovú pokutu. Jej agenti fungovali bez oprávnenia, školení a zmlúv

Národná banka Slovenska (NBS) udelila sprostredkovateľskej spoločnosti Renomia pokutu 35-tisíc eur. Tá sa mala dopustiť závažných a ...

17.11.2020 Redakcia FinReport

Nakupovanie sa od nežnej revolúcie zmenilo. Je viac obchodov a na kúpu tovaru stačí odpracovať kratší čas

Nežná revolúcia pred 30 rokmi nám priniesla nielen obnovenie ľudských práv a slobodu podnikania, ale aj výrazné zmeny v ekonomike, spotrebu ...

15.11.2020 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci sa viac ako o financie boja o svoje zdravie

Dôsledky pandémie koronavírusu sú v prvom rade zdravotné, v tom druhom ekonomické. Väčšina Slovákov má takto zoradené aj svoje hodnoty a ...

13.11.2020 Redakcia FinReport

Počet slovenských firiem so sídlom v daňových rajoch rastie aj počas krízy

Biznis v daňových rajoch neutícha. Podľa posledných dát sa v krajinách, ktoré sú definované ako daňový raj, nachádza presne 5 298 ...

11.11.2020 Arian Ali

Podriadený alebo viazaný finančný finančný agent, na ktorého sa mám obrátiť?

Pred rokom 1989 bol finančný trh vo vtedajšom Československu veľmi jednoduchý. Existovala jedna banka a jedna sporiteľňa. V priebehu ...

8.11.2020 Redakcia FinReport

Slovenské ženy zarábajú o 19 % menej ako muži, a nerovnosť sa kvôli koronakríze môže ešte prehĺbiť

Ženy na Slovensku zarábajú v priemere o 19 % menej ako muži. V medziročnom porovnaní ide o jednopercentný pokles. Podľa aktuálnej analýzy ...

5.11.2020 Redakcia FinReport

Keď vyhráte jackpot, zrejme prídete o priateľov. My vám poradíme, ako neprísť aj o výhru

Človek žijúci z príjmu obyčajného zamestnanca takéto zadanie vo svojom živote pravdepodobne vôbec nebude musieť riešiť. Šanca bežného ...

3.11.2020 Redakcia FinReport

Nakupovanie potravín nás stojí menej ako počas prvej vlny koronakrízy

Priemerná slovenská domácnosť dá aktuálne za nákup v obchode s potravinami v priemere približne 24 eur. Oproti prvej vlne koronakrízy z ...

2.11.2020 Redakcia FinReport

Spotrebitelia sú za istú protihodnotu ochotní predať aj svoje osobné údaje

V dnešnom digitálnom svete sa údaje, ako dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie stali kľúčovým ...

1.11.2020 Redakcia FinReport

Slováci potrebujú lepšie počítače a túžia aj po umývačkách riadu

Pandémia koronavírusu zmenila naše priority. Ľudia prehodnotili svoje plány o väčších investíciách, ako sú napríklad rekonštrukcia ...

31.10.2020 Redakcia FinReport

Prieskum: Pandémia nás núti uvažovať nad sporením. Mesačne si odkladáme v priemere 113 eur

Slováci si začínajú čoraz viac uvedomovať dôležitosť sporenia a priemerná výška mesačne odloženej sumy rastie. Peniaze sú určené ...

30.10.2020 Redakcia FinReport

Až 80 % Slovákov má v tomto roku väčšie obavy o to, či dostanú hypotéku

Pandémia koronavírusu mnohým skrížila plány s financovaním bývania. Až 80 % ľudí si myslí, že kvôli koronakríze a sprísneným ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Katherine Longhiová: Trump bol stroj na propagáciu samého seba, od Bidena sa očakáva boj s koronavírusom (VIDEO)
  2. 2.
    Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno
  3. 3.
    Ministerstvo hospodárstva chce pomôcť začínajúcim podnikateľom, musia však spĺňať niekoľko podmienok
  4. 4.
    Najväčší výrobca gumených rukavíc na svete pre koronavírus zastavil výrobu v Malajzii
  5. 5.
    Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách je stále neisté, čaká sa na vyjadrenie epidemiológov