Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Meníme svoje nákupné zvyky. Do obchodov chodíme menej, no košíky máme plnšie

Redakcia FinReport Financie Poslať

Pandémia koronavírusu mení nákupné návyky Slovákov. Podľa údajov spoločnosti Wood & Company do obchodov aj kvôli protiepidemiologickým opatreniam chodíme menej, ale za nákupy utrácame viac. V priemere je to až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Výsledkom je medziročný nárast tržieb maloobchodných predajní.

nakupovanie

Foto: Shutterstock

Pôvodné ekonomické odhady hovorili o tohtoročnom poklese HDP o desať percent. Aktualizované prognózy sú o niečo optimistickejšie a predpovedajú pokles ekonomiky o sedem percent. S recesiou však ide ruka v ruke aj nárast nezamestnanosti, pokles príjmov, a teda aj určité limity domácností pri míňaní. Napriek hrozivým očakávaniam sa tento faktor na spotrebe premieta menej, ako sa očakávalo.

Najviac sa darí potravinám, super- a hypermarketom

Ukazuje sa, že ľudia počas uplynulých mesiacov síce míňali menej, ale nie z dôvodu poklesu príjmov. Na klesajúcej spotrebe sa logicky odzrkadlil fakt, že ľudia, vzhľadom na obmedzenie prevádzok, nemali kde nakupovať. Jarné opatrenia viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o –9,0 %. Výnimkou boli predajne s potravinami alebo supermarkety a hypermarkety, ktoré okrem potravín ponúkali pod jednou strechou aj iný sortiment.

Práve hypermarketom a supermarketom tržby od vypuknutia pandémie neklesli ani raz a, naopak, v období marec až august 2020 v priemere utŕžili medziročne o šesť percent viac. V prípade iných oblastí maloobchodu (predajne s informačnými technológiami, tovarom pre domácnosť, oblečením či športovými potrebami) to tak nebolo. Zarábať začali až po svojom opätovnom otvorení. Maloobchod sa celkovo do plusu dostal počas prázdninových mesiacov júl a august, keď tržby medziročne vzrástli o 1,5 % a 4,0 %.

Do obchodov chodíme menej, košíky sú však plnšie

Sprísňovanie protiepidemiologických opatrení sa podpísalo pod zníženie počtu uskutočnených nákupov. „Na druhej strane spotrebitelia realizujú už mesiace väčšie nákupy, respektíve ich nákupné košíky či vozíky sú plnšie. Nákupy sú v priemere o 20 až 25 % väčšie ako v období pred pandémiou,“ vysvetľuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.

V priemere je to podľa nej až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Napriek tomu, že zatvorenie kamenných obchodov počas prvej vlny „presmerovalo“ časť zákazníkov do online obchodov, mnohí spotrebitelia odložili nákupy na neskôr, keď už boli predajne opäť otvorené.

Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah nákupných košíkov. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími.

Podľa Jana Kubíčka, odborníka z Asociácie nákupných centier, spotrebitelia viac času trávia v domácom prostredí, a tomu sa prispôsobili aj ich potreby. „Počas uplynulých mesiacov sa darilo viac voľnočasovej móde v porovnaní s formálnym oblečením. Vzrástol však aj záujem o elektroniku a o športové potreby,“ konštatuje J. Kubíček.

Online obchody nedokážu nahradiť kamenné predajne

Počas uplynulých mesiacov sme sa z kontaktného sveta dostali viac do toho online. A to aj pri nakupovaní. Aj preto sa objavovala otázka, či kamenné obchody nebudú nahradené internetovými obchodmi. Ukazuje sa však, že Slovákom práve ten kontaktný svet chýbal.

Spotrebitelia totiž aj pri nakupovaní potrebujú kontakt, ktorý má oveľa viac rozmerov v prípade kamenného obchodu. Čiže nielen fotografiu, cenu, opis či recenziu, ako je to v prípade nakupovania v e-shope. Navyše tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, keď boli obchody či nákupné centrá zatvorené, nedokázalo zmeniť úplne ich zvyklosti.

V prvom polroku 2020 predstavovali tržby maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhov (t. j. zásielkový predaj, predaj cez internet, podomoví obchodníci, predajné automaty a pod.) 12 % z celkových tržieb maloobchodu. Tento podiel sa teda ani po vypuknutí pandémie výrazne nezvýšil, pretože za posledné desaťročie (2009 až 2019) sa pohyboval v rozpätí 8 až 12 %.

„Predpokladáme teda, že e-commerce nenahradí fyzické prevádzky, ale, naopak, bude i naďalej slúžiť ako dobrý doplnkový nástroj pre zvýšenie predaja kamenných obchodov,“ myslí si E. Sadovská. Pozitívom kamenných obchodov je tiež skutočnosť, že práve obchody a nákupné centrá vďaka prísnym hygienickým opatreniam dosiaľ neboli identifikované ako ohniská šírenia nákazy.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.
logo
Prečítajte si tiež:
9.12.2023 Redakcia FinReport

Pozor na veľký počet finančných podvodov, najmä prostredníctvom autorizovaných platieb

Regulačný úrad finančného trhu v Spojenom kráľovstve Financial Conduct Authority (FCA), a nielen on, varuje pred narastajúcimi finančnými ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Každý siedmy Slovák sa pred Vianocami plánuje zadlžiť

Vianočné sviatky sú silným lákadlom pre zvýšenie osobných výdavkov, často aj nad rámec vlastných finančných možností. Tento rok sa ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Poslanci schválili daňový bonus pre ľudí, ktorí nevládzu splácať hypotéky

Parlament v zrýchlenom legislatívnom konaní schválil pomoc ľuďom, ktorí v tomto roku nezvládajú uhrádzať zvýšené splátky svojich ...

8.12.2023 Miloslava Némová

Prvá univerzita ruší bakalárske práce, dôvodom je umelá inteligencia. Pridajú sa ďalšie?

Zatiaľ jedna vysoká škola v Českej republike pristúpila k zrušeniu bakalárskych prác. Dôvodom tohto rozhodnutia je, že študenti často ...

8.12.2023 Redakcia FinReport

Zlacňovanie benzínu sa spomaľuje, u nafty sa úplne zastavilo

Pohonné látky na Slovensku počas uplynulých týždňov zlacňovali. V tom poslednom sa však situácia začala postupne meniť, znižovanie cien ...

8.12.2023 Roland Régely

Štyri banky od nového roka zvyšujú ceny za niektoré svoje služby

Slovenské banky zvyknú na prelome rokov meniť výšku poplatkov a nevyhneme sa tomu ani teraz. Už dnes je isté, že od 1. januára 2024 zmenia ...

7.12.2023 Zuzana Fryč

Ako sa mení vzdelávanie finančných agentov, aby prinášalo konkurenčnú výhodu

Asociácia obchodníkov s cennými papiermi (AOCP) nedávno sprístupnila na vzdelávanie a prípravu na odborné skúšky finančných agentov nový ...

7.12.2023 Redakcia FinReport

Ako sa v budúcom roku zmenia nemocenské, materské, tehotenské a ošetrovné dávky

V budúcom roku budú poistenci po splnení zákonných podmienok dostávať zo Sociálnej poisťovne vyššie maximálne sumy štyroch druhov ...

7.12.2023 Robert Juriš

Bytová výstavba je v hlbokom útlme, počet dokončených bytov sa znížil takmer o štvrtinu

Vrchol tohtoročnej stavebnej sezóny priniesol hlboký prepad stavebných aktivít. Počet vydaných stavebných povolení aj vykonaných ...

7.12.2023 Redakcia FinReport

Noví šéfovia v Sociálnej poisťovni, Eximbanke aj na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví

Podniky, ktorých vedenie menuje štát, respektíve vláda, menia svojich šéfov. Nových riaditeľov a predsedu, majú Sociálna poisťovňa, ...

7.12.2023 Redakcia FinReport

Penzie sa budú v roku 2024 odvodzovať od aktuálnej dôchodkovej hodnoty 17,7688 eura

Sociálna poisťovňa stanovila a zverejnila aktuálnu dôchodkovú hodnotu platnú od 1. januára 2024 do 31. decembra 2024 na 17,7688 eura. ...

7.12.2023 Robert Juriš

Záujem o platenie hotovosťou klesá, no fyzické peniaze tu s nami zostanú aj naďalej

Mať peňaženku plnú papierových bankoviek či dokonca kovových mincí dnes už nie je také populárne ako v nedávnej minulosti. Platenie ...

6.12.2023 Zuzana Fryč

Do kedy pošta garantuje doručenie zásielok a o koľko zdražie poštovné od nového roka?

Máme tu predvianočný čas, a preto by mali spozornieť tí, ktorí si nákupy na internete nechávajú zasielať poštou na poslednú chvíľu. ...

6.12.2023 Redakcia FinReport

Milionári na Slovensku: Veria akciám, dlhopisom a umelej inteligencii

Priemerný vek dolárových milionárov na Slovensku je 53 rokov. V 82 % prípadov sú to muži a väčšinou sú ekonomicky aktívni. ...

6.12.2023 Redakcia FinReport

Potravinári si poslednú odvodovú úľavu môžu uplatniť do 10. decembra 2023

Potravinári by mali opäť zbystriť svoju pozornosť. Tí, ktorí si uplatňujú odvodovú úľavu, musia zaslať Vyhlásenie k poskytnutiu ...

5.12.2023 Redakcia FinReport

Finančná správa SR spúšťa systém, ktorý zosúladí 22 typov colných žiadostí a povolení

Finančná správa SR od 1. decembra tohto roka začína s používaním Systému colných rozhodnutí (CDS) pre žiadosti a povolenia uplatňované ...

5.12.2023 Roland Régely

Finportal: V minulom roku sprostredkoval hypotéky v hodnote 1,2 miliardy eur

Samostatný finančný agent Finportal má za sebou úspešný rok. Firma v roku 2022 zvýšila tržby o 7 % na 38 miliónov eur a udržala si tak ...

4.12.2023 Martin Jamnický

Do ktorých krajín sa oplatí vycestovať za vianočnými nákupmi a do ktorých nie

S blížiacimi sa Vianocami sa dynamika nakupovania, a nielen na Slovensku, každým dňom zintenzívňuje. Intenzívne sa nakupujú vianočné ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay