Meníme svoje nákupné zvyky. Do obchodov chodíme menej, no košíky máme plnšie
Pandémia koronavírusu mení nákupné návyky Slovákov. Podľa údajov spoločnosti Wood & Company do obchodov aj kvôli protiepidemiologickým opatreniam chodíme menej, ale za nákupy utrácame viac. V priemere je to až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Výsledkom je medziročný nárast tržieb maloobchodných predajní.

Foto: Shutterstock
Pôvodné ekonomické odhady hovorili o tohtoročnom poklese HDP o desať percent. Aktualizované prognózy sú o niečo optimistickejšie a predpovedajú pokles ekonomiky o sedem percent. S recesiou však ide ruka v ruke aj nárast nezamestnanosti, pokles príjmov, a teda aj určité limity domácností pri míňaní. Napriek hrozivým očakávaniam sa tento faktor na spotrebe premieta menej, ako sa očakávalo.
Najviac sa darí potravinám, super- a hypermarketom
Ukazuje sa, že ľudia počas uplynulých mesiacov síce míňali menej, ale nie z dôvodu poklesu príjmov. Na klesajúcej spotrebe sa logicky odzrkadlil fakt, že ľudia, vzhľadom na obmedzenie prevádzok, nemali kde nakupovať. Jarné opatrenia viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o –9,0 %. Výnimkou boli predajne s potravinami alebo supermarkety a hypermarkety, ktoré okrem potravín ponúkali pod jednou strechou aj iný sortiment.
Práve hypermarketom a supermarketom tržby od vypuknutia pandémie neklesli ani raz a, naopak, v období marec až august 2020 v priemere utŕžili medziročne o šesť percent viac. V prípade iných oblastí maloobchodu (predajne s informačnými technológiami, tovarom pre domácnosť, oblečením či športovými potrebami) to tak nebolo. Zarábať začali až po svojom opätovnom otvorení. Maloobchod sa celkovo do plusu dostal počas prázdninových mesiacov júl a august, keď tržby medziročne vzrástli o 1,5 % a 4,0 %.
Do obchodov chodíme menej, košíky sú však plnšie
Sprísňovanie protiepidemiologických opatrení sa podpísalo pod zníženie počtu uskutočnených nákupov. „Na druhej strane spotrebitelia realizujú už mesiace väčšie nákupy, respektíve ich nákupné košíky či vozíky sú plnšie. Nákupy sú v priemere o 20 až 25 % väčšie ako v období pred pandémiou,“ vysvetľuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.
V priemere je to podľa nej až o štvrtinu viac ako v období pred pandémiou. Napriek tomu, že zatvorenie kamenných obchodov počas prvej vlny „presmerovalo“ časť zákazníkov do online obchodov, mnohí spotrebitelia odložili nákupy na neskôr, keď už boli predajne opäť otvorené.
Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah nákupných košíkov. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími.
Podľa Jana Kubíčka, odborníka z Asociácie nákupných centier, spotrebitelia viac času trávia v domácom prostredí, a tomu sa prispôsobili aj ich potreby. „Počas uplynulých mesiacov sa darilo viac voľnočasovej móde v porovnaní s formálnym oblečením. Vzrástol však aj záujem o elektroniku a o športové potreby,“ konštatuje J. Kubíček.
Online obchody nedokážu nahradiť kamenné predajne
Počas uplynulých mesiacov sme sa z kontaktného sveta dostali viac do toho online. A to aj pri nakupovaní. Aj preto sa objavovala otázka, či kamenné obchody nebudú nahradené internetovými obchodmi. Ukazuje sa však, že Slovákom práve ten kontaktný svet chýbal.
Spotrebitelia totiž aj pri nakupovaní potrebujú kontakt, ktorý má oveľa viac rozmerov v prípade kamenného obchodu. Čiže nielen fotografiu, cenu, opis či recenziu, ako je to v prípade nakupovania v e-shope. Navyše tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, keď boli obchody či nákupné centrá zatvorené, nedokázalo zmeniť úplne ich zvyklosti.
V prvom polroku 2020 predstavovali tržby maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhov (t. j. zásielkový predaj, predaj cez internet, podomoví obchodníci, predajné automaty a pod.) 12 % z celkových tržieb maloobchodu. Tento podiel sa teda ani po vypuknutí pandémie výrazne nezvýšil, pretože za posledné desaťročie (2009 až 2019) sa pohyboval v rozpätí 8 až 12 %.
„Predpokladáme teda, že e-commerce nenahradí fyzické prevádzky, ale, naopak, bude i naďalej slúžiť ako dobrý doplnkový nástroj pre zvýšenie predaja kamenných obchodov,“ myslí si E. Sadovská. Pozitívom kamenných obchodov je tiež skutočnosť, že práve obchody a nákupné centrá vďaka prísnym hygienickým opatreniam dosiaľ neboli identifikované ako ohniská šírenia nákazy.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Unicef

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Štyri banky od nového roka zvyšujú ceny za niektoré svoje služby
- 2.Pozor na veľký počet finančných podvodov, najmä prostredníctvom autorizovaných platieb
- 3.Cestovný ruch sa zotavuje, no pracovných ciest je stále výrazne menej
- 4.Explodovala raketa Elona Muska Starship, ľudí mala dopraviť až na Mars (video)
- 5.Hit Muzikál Vyznanie 8. - 21. decembra 2023