Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mastercard: Generácia Z je plne digitalizovaná, no najviac si cení osobné vzťahy

Redakcia FinReport Financie
SK
EN
Poslať

Generácia Z, Gen Z, Zoomers, alebo aj Post-Millennials či iGeneration je v súčasnosti najmladšou skupinou spotrebiteľov a zároveň hnacou silou digitalizácie. Aj preto je poznanie a pochopenie myslenia a konania tejto rozsiahlej skupiny mladých ľudí narodených po roku 1995 dôležité pre vytváranie trhových trendov do budúcnosti.

image

Foto: Shutterstock

Príslušníci generácie Z považujú peniaze za nevyhnutnú podmienku nezávislosti, ale na čom im skutočne záleží, to sú hodnoty a vzťahy. Pri nakupovaní sa správajú rozumne. Za svoje peniaze chcú hodnotu a radi nakupujú online. Mobilný telefón pre nich znamená bezkontaktné platenie a ďalšie finančné služby. Toto všetko a ešte omnoho viac ukazujú výsledky najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard, ktorý realizovala v krajinách strednej a východnej Európy.

Nakupovanie musí priniesť aj zážitok

Zaujímavé je poznanie, ako sa títo mladí ľudia stavajú k nakupovaniu. Elektronický obchod je pre nich úplne prirodzenou súčasťou života. Aspoň raz za týždeň na internete nakupuje 76 % z nich. Najčastejšie nakupujú oblečenie (60 %), jedlo (45 %) alebo kozmetiku (41 %). Sú citliví na cenu, preto tri štvrtiny z nich porovnávajú ponuky viacerých obchodníkov a kontrolujú, či požadovaný výrobok nie je dostupný aj v rámci akciovej ponuky.

V súvislosti s platením vo všeobecnosti preferujú digitálne riešenia. Najobľúbenejšie spôsoby sa však medzi jednotlivými krajinami líšia. V Grécku je najbežnejšie platenie debetnou kartou, na Ukrajine prostredníctvom digitálnej peňaženky a v Poľsku je to zase platobný systém BLIK. Aj napriek obľube moderných technológií platí až 41 % reprezentantov generácie Z svoje nákupy na dobierku. Tá je zvlášť obľúbená v Srbsku (67 %) a Bulharsku (60 %).

„Generácia Z považuje pohodlie, ktoré prinášajú moderné technológie, za samozrejmosť. Tie značky, ktoré sa vo svete generácie Z chcú presadiť, musia nevyhnutne poskytovať jednoduchý, pohodlný a bezproblémový zážitok z nakupovania, ideálne dostupný prostredníctvom smartfónu. To platí nielen pre nakupovanie a platenie, ale aj pre finančné a ďalšie služby. Firmám sa preto oplatí preferencie tejto vekovej skupiny pozorne sledovať. Ide koniec koncov o prevládajúce trhové trendy zajtrajška,“ hovorí viceprezidentka spoločnosti Mastercard Europe Marta Życińska.

Bezkontaktné rovná sa mobilné

Pri nakupovaní v kamenných obchodoch dávajú mladí ľudia prednosť bezhotovostným platbám. Tie im totiž poskytujú žiadané pohodlie a rýchlosť odbavenia. Až 80 % opýtaných uviedlo, že platia platobnou kartou a 61 % kartu používa častejšie než hotovosť. A až 41 % mladých ľudí má pocit, že miest, kde sa dá platiť kartou, je ešte stále nedostatok.

Súčasne sa zvyšuje popularita bezkontaktného platenia. Vo vekovej kategórii generácie Z tento spôsob používa 58 % spotrebiteľov a ďalších 29 % to má v najbližšej budúcnosti v úmysle. V regióne strednej a východnej Európy existujú krajiny, kde je bezkontaktné platenie už veľmi obľúbené. Medzi také patrí aj Česká republika so 76 % používateľov (v Poľsku je to 79 % a v Slovinsku 67 %). Existujú však aj také, kde sa bezkontaktné platenie rozširuje zatiaľ len pomaly (Bulharsko 19 %, Srbsko 32 % a Grécko 36 %).

Príslušníci generácie Z majú tiež v značnej obľube platenie pomocou svojich mobilných zariadení. V krajinách strednej a východnej Európy v súčasnosti platí pomocou smartfónu už 38 % mladých ľudí a ďalších 36 % sa chystá čo nevidieť začať.

Vlastný účet a banka v appke sú kľúčové

Popri nakupovaní a ďalších službách mladí ľudia s obľubou využívajú digitálne možnosti aj v bankovníctve. Medzi respondentmi štúdie 82 % uviedlo, že má vlastný bankový účet. Súčasne takmer všetci reprezentanti generácie Z veľmi radi používajú aplikácie mobilného bankovníctva. Kvalitná mobilná aplikácia je pre nich dokonca jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere finančnej inštitúcie (28 %) spolu s povesťou (40 %), úrovňou klientskych služieb (33 %) a kvalitou ponuky (28 %).

Šikovní zákazníci sú v digitálnom svete ako doma

Z uvedeného je zrejmé, že prvá generácia narodená v čase široko dostupného prístupu k internetu má k digitálnemu svetu veľmi blízko. Jej príslušníci sú častými používateľmi sociálnych sietí, ktoré im slúžia ako zdroj aktuálnych informácií či ako spôsob udržiavania kontaktu s priateľmi a s ľuďmi s rovnakými záujmami.

Najčastejšie využívajú YouTube (91 %), Instagram (82 %) a Facebook (77 %). Až 70 % respondentov štúdie používa sociálne siete ako hlavný zdroj informácií a inšpirácie a 73 % respondentov používa na každodenný kontakt s priateľmi komunikačné aplikácie. V porovnateľnej miere táto veková skupina vyhľadáva aj digitálnu zábavu. Väčšina si pustí aspoň raz za týždeň streamovanú hudbu (89 %), film (74 %) alebo online hru (67 %).

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.11.2022 Robert Juriš a Naďa Černá

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Komodity majú za sebou skvelý rok. Zopakujú si ho aj v roku 2023?

Komoditné trhy si v tomto roku udržiavajú dominantný náskok pred ostatnými triedami aktív vrátane dlhopisov a akcií. Rok 2022, napriek ...

28.11.2022 Robert Juriš

NBS: V dôsledku prudko rastúcej inflácie hrozí narušenie štruktúry podnikateľského prostredia

Koronakrízu vystriedala kombinácia vysokej inflácie, rastúcich úrokových sadzieb, vojny v susednej krajine a zhoršujúcich sa ekonomických ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Najobchodovanejšou kryptomenou v uplynulom mesiaci nebol bitcoin ani ethereum, ale tether

Po slabom septembri sa obchodovanie s kryptomenami v októbri 2022 opäť rozbehlo. Objem obchodov s tetherom a eteheremom sa zdvojnásobil a objem ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Rada EÚ prijala nariadenie o digitálnej finančnej odolnosti

Európska únia vzhľadom na čoraz väčšie riziká kybernetických útokov posilňuje IT bezpečnosť finančných subjektov, ako sú banky, ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Spoločnosť Penta vydáva dve nové emisie dlhopisov

Penta prostredníctvom svojich dvoch spoločností – Penta Funding Public II a Penta RE Funding II, vydáva ďalšie dve emisie dlhopisov. ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike

Ceny v priemyselnej výrobe pre domáci trh v októbri 2022 medziročne vzrástli o takmer 60 %. Stalo sa tak najmä v dôsledku viac ako ...

27.11.2022 Redakcia FinReport

NBS upozorňuje na aktivity subjektu SLOVENSKÉ PODIELOVÉ DRUŽSTVO ROD, družstvo

Národná banka Slovenska upozorňuje na aktivity subjektu SLOVENSKÉ PODIELOVÉ DRUŽSTVO ROD, družstvo. Toto družstvo podľa nej ponúka ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Podvodníci núkajú ľuďom pomoc v mene Ministerstva financií SR. Nenaleťte im!

Vynaliezavosť podvodníkov nepozná hranice. Neustále vymýšľajú nové sofistikované spôsoby, ako sa obohatiť, no z času na čas vytiahnu aj ...

25.11.2022 Robert Juriš

Aké budú fyzické peniaze budúcnosti? Budú viac zelené a s kratšou uhlíkovou stopou

Hoci v posledných rokoch digitálne bankovníctvo zaznamenalo mimoriadne rýchly rozvoj, finančná hotovosť stále zostáva najpoužívanejším ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Ak dôchodca plánuje odcestovať na dlhše, môže si dať posielať dôchodok na inú adresu

Dôchodca, ktorý poberá dôchodok v hotovosti na pošte a často cestuje na dlhší čas mimo svojho domova, môže zmeniť spôsob, respektíve ...

24.11.2022 Magdaléna Švančarková

Informácie o budúcom dôchodku budeme dostávať čierne na bielom v takzvanej oranžovej obálke

Ľudia by sa mali už čoskoro dozvedieť komplexnú prognózu výšky svojho dôchodku. Doteraz dostávali informácie o vývoji svojich úspor iba ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Zajtra je tu Black Friday, pokušenie míňať ťažko zarobené peniaze bude viac ako silné

Nákupný čierny piatok je stále populárnejší aj v našich zemepisných šírkach. Hoci Black Friday prišiel z Ameriky, rýchlo sa u nás ...

23.11.2022 Naďa Černá

Greenwashing: Prieskumy odhaľujú falošné „zelené” vystupovanie technologických firiem a bánk

Podľa správy o trvalej udržateľnosti v oblasti technológií od agentúry iResearch Services je väčšina vrcholových manažérov v ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Ministerstvo financií SR chystá niekoľko dátových noviniek

Poslanci parlamentu schválili novelu zákona o štátnej pokladnici. Vďaka tomuto kroku bude v nasledujúcom roku možné v pôsobnosti ...

23.11.2022 Martin Jamnický

Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne

Začiatkom októbra poslanci parlamentu schválili novelu zákona o sociálnom poistení. Podľa nej okrem iného od začiatku nasledujúceho roka ...

22.11.2022 Redakcia FinReport

Ľudia si sporia o niečo menej, odchádzajú od vkladných knižiek aj od stavebného sporenia

Súčasná komplikovaná ekonomická situácia má zásadný vplyv aj na financie obyvateľov. Kým počas pandémie koronavírusu narástol podiel ...

21.11.2022 Redakcia FinReport

Pri prestupe do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti už nebudete potrebovať akceptačný list

Sporitelia v druhom pilieri pri prestupe do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti (DSS) od budúceho roka nebudú potrebovať akceptačný ...

Aplikácia

  1. 1.
    Najobchodovanejšou kryptomenou v uplynulom mesiaci nebol bitcoin ani ethereum, ale tether
  2. 2.
    Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami
  3. 3.
    NBS: V dôsledku prudko rastúcej inflácie hrozí narušenie štruktúry podnikateľského prostredia
  4. 4.
    Spoločnosť Penta vydáva dve nové emisie dlhopisov
  5. 5.
    Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike