Mastercard: Generácia Z je plne digitalizovaná, no najviac si cení osobné vzťahy
Generácia Z, Gen Z, Zoomers, alebo aj Post-Millennials či iGeneration je v súčasnosti najmladšou skupinou spotrebiteľov a zároveň hnacou silou digitalizácie. Aj preto je poznanie a pochopenie myslenia a konania tejto rozsiahlej skupiny mladých ľudí narodených po roku 1995 dôležité pre vytváranie trhových trendov do budúcnosti.
Foto: Shutterstock
Príslušníci generácie Z považujú peniaze za nevyhnutnú podmienku nezávislosti, ale na čom im skutočne záleží, to sú hodnoty a vzťahy. Pri nakupovaní sa správajú rozumne. Za svoje peniaze chcú hodnotu a radi nakupujú online. Mobilný telefón pre nich znamená bezkontaktné platenie a ďalšie finančné služby. Toto všetko a ešte omnoho viac ukazujú výsledky najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard, ktorý realizovala v krajinách strednej a východnej Európy.
Nakupovanie musí priniesť aj zážitok
Zaujímavé je poznanie, ako sa títo mladí ľudia stavajú k nakupovaniu. Elektronický obchod je pre nich úplne prirodzenou súčasťou života. Aspoň raz za týždeň na internete nakupuje 76 % z nich. Najčastejšie nakupujú oblečenie (60 %), jedlo (45 %) alebo kozmetiku (41 %). Sú citliví na cenu, preto tri štvrtiny z nich porovnávajú ponuky viacerých obchodníkov a kontrolujú, či požadovaný výrobok nie je dostupný aj v rámci akciovej ponuky.
V súvislosti s platením vo všeobecnosti preferujú digitálne riešenia. Najobľúbenejšie spôsoby sa však medzi jednotlivými krajinami líšia. V Grécku je najbežnejšie platenie debetnou kartou, na Ukrajine prostredníctvom digitálnej peňaženky a v Poľsku je to zase platobný systém BLIK. Aj napriek obľube moderných technológií platí až 41 % reprezentantov generácie Z svoje nákupy na dobierku. Tá je zvlášť obľúbená v Srbsku (67 %) a Bulharsku (60 %).
„Generácia Z považuje pohodlie, ktoré prinášajú moderné technológie, za samozrejmosť. Tie značky, ktoré sa vo svete generácie Z chcú presadiť, musia nevyhnutne poskytovať jednoduchý, pohodlný a bezproblémový zážitok z nakupovania, ideálne dostupný prostredníctvom smartfónu. To platí nielen pre nakupovanie a platenie, ale aj pre finančné a ďalšie služby. Firmám sa preto oplatí preferencie tejto vekovej skupiny pozorne sledovať. Ide koniec koncov o prevládajúce trhové trendy zajtrajška,“ hovorí viceprezidentka spoločnosti Mastercard Europe Marta Życińska.
Bezkontaktné rovná sa mobilné
Pri nakupovaní v kamenných obchodoch dávajú mladí ľudia prednosť bezhotovostným platbám. Tie im totiž poskytujú žiadané pohodlie a rýchlosť odbavenia. Až 80 % opýtaných uviedlo, že platia platobnou kartou a 61 % kartu používa častejšie než hotovosť. A až 41 % mladých ľudí má pocit, že miest, kde sa dá platiť kartou, je ešte stále nedostatok.
Súčasne sa zvyšuje popularita bezkontaktného platenia. Vo vekovej kategórii generácie Z tento spôsob používa 58 % spotrebiteľov a ďalších 29 % to má v najbližšej budúcnosti v úmysle. V regióne strednej a východnej Európy existujú krajiny, kde je bezkontaktné platenie už veľmi obľúbené. Medzi také patrí aj Česká republika so 76 % používateľov (v Poľsku je to 79 % a v Slovinsku 67 %). Existujú však aj také, kde sa bezkontaktné platenie rozširuje zatiaľ len pomaly (Bulharsko 19 %, Srbsko 32 % a Grécko 36 %).
Príslušníci generácie Z majú tiež v značnej obľube platenie pomocou svojich mobilných zariadení. V krajinách strednej a východnej Európy v súčasnosti platí pomocou smartfónu už 38 % mladých ľudí a ďalších 36 % sa chystá čo nevidieť začať.
Vlastný účet a banka v appke sú kľúčové
Popri nakupovaní a ďalších službách mladí ľudia s obľubou využívajú digitálne možnosti aj v bankovníctve. Medzi respondentmi štúdie 82 % uviedlo, že má vlastný bankový účet. Súčasne takmer všetci reprezentanti generácie Z veľmi radi používajú aplikácie mobilného bankovníctva. Kvalitná mobilná aplikácia je pre nich dokonca jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere finančnej inštitúcie (28 %) spolu s povesťou (40 %), úrovňou klientskych služieb (33 %) a kvalitou ponuky (28 %).
Šikovní zákazníci sú v digitálnom svete ako doma
Z uvedeného je zrejmé, že prvá generácia narodená v čase široko dostupného prístupu k internetu má k digitálnemu svetu veľmi blízko. Jej príslušníci sú častými používateľmi sociálnych sietí, ktoré im slúžia ako zdroj aktuálnych informácií či ako spôsob udržiavania kontaktu s priateľmi a s ľuďmi s rovnakými záujmami.
Najčastejšie využívajú YouTube (91 %), Instagram (82 %) a Facebook (77 %). Až 70 % respondentov štúdie používa sociálne siete ako hlavný zdroj informácií a inšpirácie a 73 % respondentov používa na každodenný kontakt s priateľmi komunikačné aplikácie. V porovnateľnej miere táto veková skupina vyhľadáva aj digitálnu zábavu. Väčšina si pustí aspoň raz za týždeň streamovanú hudbu (89 %), film (74 %) alebo online hru (67 %).
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká
- 2.Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť
- 3.mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov
- 4.Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor