Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mastercard: Generácia Z je plne digitalizovaná, no najviac si cení osobné vzťahy

Redakcia FinReport Financie Poslať

Generácia Z, Gen Z, Zoomers, alebo aj Post-Millennials či iGeneration je v súčasnosti najmladšou skupinou spotrebiteľov a zároveň hnacou silou digitalizácie. Aj preto je poznanie a pochopenie myslenia a konania tejto rozsiahlej skupiny mladých ľudí narodených po roku 1995 dôležité pre vytváranie trhových trendov do budúcnosti.

Generácia Z

Foto: Shutterstock

Príslušníci generácie Z považujú peniaze za nevyhnutnú podmienku nezávislosti, ale na čom im skutočne záleží, to sú hodnoty a vzťahy. Pri nakupovaní sa správajú rozumne. Za svoje peniaze chcú hodnotu a radi nakupujú online. Mobilný telefón pre nich znamená bezkontaktné platenie a ďalšie finančné služby. Toto všetko a ešte omnoho viac ukazujú výsledky najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard, ktorý realizovala v krajinách strednej a východnej Európy.

Nakupovanie musí priniesť aj zážitok

Zaujímavé je poznanie, ako sa títo mladí ľudia stavajú k nakupovaniu. Elektronický obchod je pre nich úplne prirodzenou súčasťou života. Aspoň raz za týždeň na internete nakupuje 76 % z nich. Najčastejšie nakupujú oblečenie (60 %), jedlo (45 %) alebo kozmetiku (41 %). Sú citliví na cenu, preto tri štvrtiny z nich porovnávajú ponuky viacerých obchodníkov a kontrolujú, či požadovaný výrobok nie je dostupný aj v rámci akciovej ponuky.

V súvislosti s platením vo všeobecnosti preferujú digitálne riešenia. Najobľúbenejšie spôsoby sa však medzi jednotlivými krajinami líšia. V Grécku je najbežnejšie platenie debetnou kartou, na Ukrajine prostredníctvom digitálnej peňaženky a v Poľsku je to zase platobný systém BLIK. Aj napriek obľube moderných technológií platí až 41 % reprezentantov generácie Z svoje nákupy na dobierku. Tá je zvlášť obľúbená v Srbsku (67 %) a Bulharsku (60 %).

„Generácia Z považuje pohodlie, ktoré prinášajú moderné technológie, za samozrejmosť. Tie značky, ktoré sa vo svete generácie Z chcú presadiť, musia nevyhnutne poskytovať jednoduchý, pohodlný a bezproblémový zážitok z nakupovania, ideálne dostupný prostredníctvom smartfónu. To platí nielen pre nakupovanie a platenie, ale aj pre finančné a ďalšie služby. Firmám sa preto oplatí preferencie tejto vekovej skupiny pozorne sledovať. Ide koniec koncov o prevládajúce trhové trendy zajtrajška,“ hovorí viceprezidentka spoločnosti Mastercard Europe Marta Życińska.

Bezkontaktné rovná sa mobilné

Pri nakupovaní v kamenných obchodoch dávajú mladí ľudia prednosť bezhotovostným platbám. Tie im totiž poskytujú žiadané pohodlie a rýchlosť odbavenia. Až 80 % opýtaných uviedlo, že platia platobnou kartou a 61 % kartu používa častejšie než hotovosť. A až 41 % mladých ľudí má pocit, že miest, kde sa dá platiť kartou, je ešte stále nedostatok.

Súčasne sa zvyšuje popularita bezkontaktného platenia. Vo vekovej kategórii generácie Z tento spôsob používa 58 % spotrebiteľov a ďalších 29 % to má v najbližšej budúcnosti v úmysle. V regióne strednej a východnej Európy existujú krajiny, kde je bezkontaktné platenie už veľmi obľúbené. Medzi také patrí aj Česká republika so 76 % používateľov (v Poľsku je to 79 % a v Slovinsku 67 %). Existujú však aj také, kde sa bezkontaktné platenie rozširuje zatiaľ len pomaly (Bulharsko 19 %, Srbsko 32 % a Grécko 36 %).

Príslušníci generácie Z majú tiež v značnej obľube platenie pomocou svojich mobilných zariadení. V krajinách strednej a východnej Európy v súčasnosti platí pomocou smartfónu už 38 % mladých ľudí a ďalších 36 % sa chystá čo nevidieť začať.

Vlastný účet a banka v appke sú kľúčové

Popri nakupovaní a ďalších službách mladí ľudia s obľubou využívajú digitálne možnosti aj v bankovníctve. Medzi respondentmi štúdie 82 % uviedlo, že má vlastný bankový účet. Súčasne takmer všetci reprezentanti generácie Z veľmi radi používajú aplikácie mobilného bankovníctva. Kvalitná mobilná aplikácia je pre nich dokonca jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere finančnej inštitúcie (28 %) spolu s povesťou (40 %), úrovňou klientskych služieb (33 %) a kvalitou ponuky (28 %).

Šikovní zákazníci sú v digitálnom svete ako doma

Z uvedeného je zrejmé, že prvá generácia narodená v čase široko dostupného prístupu k internetu má k digitálnemu svetu veľmi blízko. Jej príslušníci sú častými používateľmi sociálnych sietí, ktoré im slúžia ako zdroj aktuálnych informácií či ako spôsob udržiavania kontaktu s priateľmi a s ľuďmi s rovnakými záujmami.

Najčastejšie využívajú YouTube (91 %), Instagram (82 %) a Facebook (77 %). Až 70 % respondentov štúdie používa sociálne siete ako hlavný zdroj informácií a inšpirácie a 73 % respondentov používa na každodenný kontakt s priateľmi komunikačné aplikácie. V porovnateľnej miere táto veková skupina vyhľadáva aj digitálnu zábavu. Väčšina si pustí aspoň raz za týždeň streamovanú hudbu (89 %), film (74 %) alebo online hru (67 %).

logo
Prečítajte si tiež:
21.7.2024 Redakcia FinReport

Investície do ochrany životného prostredia v EÚ vlani dosiahli 67 miliárd eur

Európsky štatistický úrad Eurostat odhaduje, že v roku 2023 krajiny Európskej únie investovali do ochrany životného prostredia 67 miliárd ...

21.7.2024 Redakcia FinReport

Počet smrteľných nehôd na Slovensku je alarmujúci, najčastejšou príčinou sú mobily

Podľa Európskej komisie patrí Slovensko aktuálne v rámci Európskej únie k piatim krajinám, ktoré majú nadpriemerný počet úmrtí pri ...

20.7.2024 Redakcia FinReport

Daňové priznania: Malé a stredné podniky ich podávali naposledy bez daňových licencií

V tomto roku podávali malé a stredné podniky daňové priznanie posledný raz bez toho, aby museli zohľadňovať daňové licencie. Tie síce ...

20.7.2024 Redakcia FinReport

Firemné vklady na bežných účtoch klesajú, no podnikatelia sú pri investovaní stále mimoriadne opatrní

Slovenskému podnikovému sektoru sa darí – aspoň z pohľadu objemu peňazí, ktoré majú uložené v bankách. Celkové vklady nefinančných ...

19.7.2024 Mário Špilberger

Ako si v zahraničí vybrať hotovosť čo najvýhodnejšie?

Aby sme mali prístup k svojim financiám na dovolenke, je dobré mať so sebou hotovosť v mene danej krajiny, ktorú si môžeme zvyčajne zameniť ...

19.7.2024 Martin Jamnický

Aké zmeny čakajú na živnostníkov a SZČO počas tohtoročného leta

Na väčšinu živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) čakajú v lete zmeny, ktoré súvisia s ich odvodovými ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Futbalové Euro prinieslo masívny nárast tržieb v nemeckých reštauráciách, najviac v Dortmunde

Každé veľké športové podujatie prináša aj ekonomický rozmach daného regiónu napríklad v podobe zvýšených tržieb pre poskytovateľov ...

19.7.2024 Robert Juriš

Priemerná cena bytov ponúkaných v Bratislave prekročila hranicu 5-tisíc eur za meter štvorcový

Trh s bytmi v hlavnom meste pomaly ožíva – pribúdajú nové byty a rastú aj ich predaje. Cena bytov ponúkaných v Bratislave po prvý raz ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Štátnemu rozpočtu má pomôcť nová daň z bankových prevodov

Schyľuje sa k ďalšej dani, na ktorú by sa mali poskladať všetci občania Slovenska. Podľa Denník N vláda chystá zdanenie všetkých ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa zvýši stravné na pracovných cestách a hodnota gastrolístkov?

Zamestnanci, ktorí sa stravujú v reštauráciách a iných stravných zariadeniach, budú od začiatku septembra tohto roka dostávať od svojich ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Daňové priznania v tomto roku prinesú do štátneho rozpočtu 3,9 miliardy eur

Finančná správa SR tento rok prijala historicky najviac 1,31 milióna daňových priznaní v celkovom objeme 3,9 miliardy eur. V porovnaní s ...

18.7.2024 Robert Juriš

Čoraz viac občanov sa u NBS sťažuje na finančné inštitúcie

Jedným zo spôsobov, ako sa domôcť spravodlivosti vo svete financií, je obrátiť sa na orgán dohľadu nad finančným trhom, teda na Národnú ...

16.7.2024 Roland Régely

Finanční agenti: Kto si najviac polepšil a kto pohoršil oproti predchádzajúcemu roku?

Poznáme poradie najúspešnejších finančných agentov na Slovensku za uplynulý rok. Po zverejnení účtovných závierok väčšiny ...

15.7.2024 Redakcia FinReport

Daniari varujú pred podvodnými SMS správami

Podvodníci si stále nedajú pokoj. Finančná správa SR opäť upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa snažia oklamať daňovníkov. Tentoraz im ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Rast reálnych miezd pokračuje. V ktorých odvetviach sa zvyšujú najrýchlejšie?

Rast reálnych miezd na Slovensku je realitou už niekoľko posledných mesiacov. Počas mája 2024 si najviac prilepšili zamestnanci v doprave so ...

12.7.2024 Robert Juriš

V prvej polovici tohto roka pribudlo v druhom pilieri takmer 70-tisíc sporiteľov

Počet sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri každý mesiac stúpa. Tomuto trendu nezabránilo ani znevýhodnenie podmienok sporenia znížením ...

8.7.2024 Redakcia FinReport

Študenti, brigádujete na dohodu? Požiadajte zamestnávateľa o odvodovú úľavu a zarobíte viac

Mnoho študentov si počas letných prázdnin hľadá brigádu. Ak so svojim zamestnávateľom uzavriete dohodu o brigádnickej práci študentov, ...

6.7.2024 Redakcia FinReport

Najnižšie ceny v rámci EÚ majú východoeurópske štáty, aj Slovensko je pod priemerom Únie

Mohlo by sa zdať, že ceny tovarov a služieb v jednotlivých krajinách Európy by si mali byť viac-menej podobné. Ceny sa však líšia, a to ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay