Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mastercard: Generácia Z je plne digitalizovaná, no najviac si cení osobné vzťahy

Redakcia FinReport Financie
SK
EN
Poslať

Generácia Z, Gen Z, Zoomers, alebo aj Post-Millennials či iGeneration je v súčasnosti najmladšou skupinou spotrebiteľov a zároveň hnacou silou digitalizácie. Aj preto je poznanie a pochopenie myslenia a konania tejto rozsiahlej skupiny mladých ľudí narodených po roku 1995 dôležité pre vytváranie trhových trendov do budúcnosti.

image

Foto: Shutterstock

Príslušníci generácie Z považujú peniaze za nevyhnutnú podmienku nezávislosti, ale na čom im skutočne záleží, to sú hodnoty a vzťahy. Pri nakupovaní sa správajú rozumne. Za svoje peniaze chcú hodnotu a radi nakupujú online. Mobilný telefón pre nich znamená bezkontaktné platenie a ďalšie finančné služby. Toto všetko a ešte omnoho viac ukazujú výsledky najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard, ktorý realizovala v krajinách strednej a východnej Európy.

Nakupovanie musí priniesť aj zážitok

Zaujímavé je poznanie, ako sa títo mladí ľudia stavajú k nakupovaniu. Elektronický obchod je pre nich úplne prirodzenou súčasťou života. Aspoň raz za týždeň na internete nakupuje 76 % z nich. Najčastejšie nakupujú oblečenie (60 %), jedlo (45 %) alebo kozmetiku (41 %). Sú citliví na cenu, preto tri štvrtiny z nich porovnávajú ponuky viacerých obchodníkov a kontrolujú, či požadovaný výrobok nie je dostupný aj v rámci akciovej ponuky.

V súvislosti s platením vo všeobecnosti preferujú digitálne riešenia. Najobľúbenejšie spôsoby sa však medzi jednotlivými krajinami líšia. V Grécku je najbežnejšie platenie debetnou kartou, na Ukrajine prostredníctvom digitálnej peňaženky a v Poľsku je to zase platobný systém BLIK. Aj napriek obľube moderných technológií platí až 41 % reprezentantov generácie Z svoje nákupy na dobierku. Tá je zvlášť obľúbená v Srbsku (67 %) a Bulharsku (60 %).

„Generácia Z považuje pohodlie, ktoré prinášajú moderné technológie, za samozrejmosť. Tie značky, ktoré sa vo svete generácie Z chcú presadiť, musia nevyhnutne poskytovať jednoduchý, pohodlný a bezproblémový zážitok z nakupovania, ideálne dostupný prostredníctvom smartfónu. To platí nielen pre nakupovanie a platenie, ale aj pre finančné a ďalšie služby. Firmám sa preto oplatí preferencie tejto vekovej skupiny pozorne sledovať. Ide koniec koncov o prevládajúce trhové trendy zajtrajška,“ hovorí viceprezidentka spoločnosti Mastercard Europe Marta Życińska.

Bezkontaktné rovná sa mobilné

Pri nakupovaní v kamenných obchodoch dávajú mladí ľudia prednosť bezhotovostným platbám. Tie im totiž poskytujú žiadané pohodlie a rýchlosť odbavenia. Až 80 % opýtaných uviedlo, že platia platobnou kartou a 61 % kartu používa častejšie než hotovosť. A až 41 % mladých ľudí má pocit, že miest, kde sa dá platiť kartou, je ešte stále nedostatok.

Súčasne sa zvyšuje popularita bezkontaktného platenia. Vo vekovej kategórii generácie Z tento spôsob používa 58 % spotrebiteľov a ďalších 29 % to má v najbližšej budúcnosti v úmysle. V regióne strednej a východnej Európy existujú krajiny, kde je bezkontaktné platenie už veľmi obľúbené. Medzi také patrí aj Česká republika so 76 % používateľov (v Poľsku je to 79 % a v Slovinsku 67 %). Existujú však aj také, kde sa bezkontaktné platenie rozširuje zatiaľ len pomaly (Bulharsko 19 %, Srbsko 32 % a Grécko 36 %).

Príslušníci generácie Z majú tiež v značnej obľube platenie pomocou svojich mobilných zariadení. V krajinách strednej a východnej Európy v súčasnosti platí pomocou smartfónu už 38 % mladých ľudí a ďalších 36 % sa chystá čo nevidieť začať.

Vlastný účet a banka v appke sú kľúčové

Popri nakupovaní a ďalších službách mladí ľudia s obľubou využívajú digitálne možnosti aj v bankovníctve. Medzi respondentmi štúdie 82 % uviedlo, že má vlastný bankový účet. Súčasne takmer všetci reprezentanti generácie Z veľmi radi používajú aplikácie mobilného bankovníctva. Kvalitná mobilná aplikácia je pre nich dokonca jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere finančnej inštitúcie (28 %) spolu s povesťou (40 %), úrovňou klientskych služieb (33 %) a kvalitou ponuky (28 %).

Šikovní zákazníci sú v digitálnom svete ako doma

Z uvedeného je zrejmé, že prvá generácia narodená v čase široko dostupného prístupu k internetu má k digitálnemu svetu veľmi blízko. Jej príslušníci sú častými používateľmi sociálnych sietí, ktoré im slúžia ako zdroj aktuálnych informácií či ako spôsob udržiavania kontaktu s priateľmi a s ľuďmi s rovnakými záujmami.

Najčastejšie využívajú YouTube (91 %), Instagram (82 %) a Facebook (77 %). Až 70 % respondentov štúdie používa sociálne siete ako hlavný zdroj informácií a inšpirácie a 73 % respondentov používa na každodenný kontakt s priateľmi komunikačné aplikácie. V porovnateľnej miere táto veková skupina vyhľadáva aj digitálnu zábavu. Väčšina si pustí aspoň raz za týždeň streamovanú hudbu (89 %), film (74 %) alebo online hru (67 %).

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.7.2022 Dominik Horváth

TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?

Zbieranie známok patrí dlhé roky k obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Hoci na Slovensku sa mu venovali pravdepodobne najmä staršie ...

2.7.2022 Redakcia FinReport

Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?

Parlament schválil zmeny v zákone o cestnej premávke, ktorý od augusta okrem iného výrazne postihuje telefonovanie a obsluhovanie telefónu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia v eurozóne narástla na 8,6 % a na Slovensku až na 12,5 %

Ročná inflácia v eurozóne sa podľa rýchleho odhadu Európskeho štatistického úradu Eurostat v júni 2022 zvýši o pol percentuálneho bodu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Kryptomeny majú za sebou krvavý polrok, bitcoin klesol pod 19-tisíc dolárov

Z informácie, že hodnota bitcoinu sa opäť znížila, sa pomaly stáva stereotyp. Naposledy sa mu to podarilo v posledný júnový deň, keď jeho ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Nafta je opäť drahšia ako 95-oktánový benzín super

Pohonné látky v 25. týždni roku 2022 opäť o niečo zdraželi, ale inak ako v predchádzajúcom období. Cena oboch druhov benzínov sa ...

1.7.2022 Robert Juriš

Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu

Technologický sektor v posledných týždňoch začal s veľkým prepúšťaním. Zástupcovia mnohých firiem, finančné nevynímajúc, hovoria, ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov

Dnešný deň, 1. júl 2022, je zaujímavý dátum z pohľadu viacerých zmien, ktoré prinesie do života mnohých obyvateľov Slovenska. Mení sa ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Volvo prichádza na Slovensko a prináša miliardovú investíciu

Do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach prichádza švédske Volvo. Vyrábať chce približne štvrť milióna elektromobilov ročne, pričom ...

30.6.2022 Magdaléna Švančarková

Cestovatelia, pozor – kreditky Diners Club končia, tak aby vám to nepokazilo dovolenku

Výhody, zľavy, špeciálne salóniky a miliónové poistné krytie pri cestovnom poistení patrili medzi bonusy kreditnej karty Diners Club. Tá ...

30.6.2022 Redakcia FinReport

Dnes je posledný deň na podanie odloženého daňového priznania

Na podanie odloženého daňového priznania k dani z príjmov, ako aj na zaplatenie dane za rok 2021, zostávajú už posledné hodiny. Tým, ktorí ...

30.6.2022 Redakcia FinReport

Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne

Príspevok za ubytovanie odídencov z Ukrajiny bude v júli, auguste a septembri 2022 až trikrát vyšší, ako bol doteraz. Po novom bude ...

29.6.2022 Redakcia FinReport

Mincovňa Kremnica vyrazila milión pamätných dvojeuroviek s Erazmom Rotterdamským, do obehu prídu od 1. júla 2022

Národná banka Slovenska (NBS) vydáva ďalšiu pamätnú euromincu. Jej nominálna hodnota je 2 eurá a je venovaná 35. výročiu vzdelávacieho ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Od 1. júla sa zvyšujú dávky v nezamestnanosti, „maximálka“ dosiahne až 1 234,30 eura

Od tohtoročného júla sa novým žiadateľom zvýšia dávky v nezamestnanosti. Týkať sa to bude tých, ktorí sa po 1. júli 2022 zaevidujú na ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Twitter dostal pokutu 150 miliónov dolárov za zneužitie dát svojich používateľov

Twitter bude musieť v USA zaplatiť pokutu 150 miliónov dolárov. Orgány činné v trestnom konaní obvinili spoločnosť z nezákonného ...

24.6.2022 Redakcia FinReport

Nová aplikácia na evidenciu tržieb podnikateľov bude k dispozícii už od 29. júna

Už o niekoľko dní budú mať podnikatelia k dispozícii novú aplikáciu na evidenciu tržieb, ktorú vyvinula Finančná správa SR a nazvala ju ...

23.6.2022 Naďa Černá

Drobné mince od 1. júla 2022 končia, ceny nákupov budeme zaokrúhľovať

Slovensko sa 1. júla dočká obmedzenia používania jedno- a dvojcentových mincí. Zaokrúhľovať sa bude až výsledná cena nákupu, a to v ...

23.6.2022 Roland Régely

Finanční sprostredkovatelia si od budúceho roka v NBS priplatia za dohľad

Národná banka Slovenska (NBS) od januára 2023 zvyšuje príspevok za dohľad, ktorý vykonáva nad samostatnými finančnými agentmi. Vyšší ...

22.6.2022 Roland Régely

FinGO.sk: Stovky nových agentov a digitálne inovácie priniesli skokový rast tržieb

Ročný obrat takmer dvadsať miliónov eur a stovky nových podriadených finančných agentov. Firma získala významnú investíciu, dokázala ...

Aplikácia

  1. 1.
    Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
  2. 2.
    TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?
  3. 3.
    Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?
  4. 4.
    Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
  5. 5.
    Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu