Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Mastercard: Generácia Z je plne digitalizovaná, no najviac si cení osobné vzťahy

Redakcia FinReport Financie Poslať

Generácia Z, Gen Z, Zoomers, alebo aj Post-Millennials či iGeneration je v súčasnosti najmladšou skupinou spotrebiteľov a zároveň hnacou silou digitalizácie. Aj preto je poznanie a pochopenie myslenia a konania tejto rozsiahlej skupiny mladých ľudí narodených po roku 1995 dôležité pre vytváranie trhových trendov do budúcnosti.

Generácia Z

Foto: Shutterstock

Príslušníci generácie Z považujú peniaze za nevyhnutnú podmienku nezávislosti, ale na čom im skutočne záleží, to sú hodnoty a vzťahy. Pri nakupovaní sa správajú rozumne. Za svoje peniaze chcú hodnotu a radi nakupujú online. Mobilný telefón pre nich znamená bezkontaktné platenie a ďalšie finančné služby. Toto všetko a ešte omnoho viac ukazujú výsledky najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard, ktorý realizovala v krajinách strednej a východnej Európy.

Nakupovanie musí priniesť aj zážitok

Zaujímavé je poznanie, ako sa títo mladí ľudia stavajú k nakupovaniu. Elektronický obchod je pre nich úplne prirodzenou súčasťou života. Aspoň raz za týždeň na internete nakupuje 76 % z nich. Najčastejšie nakupujú oblečenie (60 %), jedlo (45 %) alebo kozmetiku (41 %). Sú citliví na cenu, preto tri štvrtiny z nich porovnávajú ponuky viacerých obchodníkov a kontrolujú, či požadovaný výrobok nie je dostupný aj v rámci akciovej ponuky.

V súvislosti s platením vo všeobecnosti preferujú digitálne riešenia. Najobľúbenejšie spôsoby sa však medzi jednotlivými krajinami líšia. V Grécku je najbežnejšie platenie debetnou kartou, na Ukrajine prostredníctvom digitálnej peňaženky a v Poľsku je to zase platobný systém BLIK. Aj napriek obľube moderných technológií platí až 41 % reprezentantov generácie Z svoje nákupy na dobierku. Tá je zvlášť obľúbená v Srbsku (67 %) a Bulharsku (60 %).

„Generácia Z považuje pohodlie, ktoré prinášajú moderné technológie, za samozrejmosť. Tie značky, ktoré sa vo svete generácie Z chcú presadiť, musia nevyhnutne poskytovať jednoduchý, pohodlný a bezproblémový zážitok z nakupovania, ideálne dostupný prostredníctvom smartfónu. To platí nielen pre nakupovanie a platenie, ale aj pre finančné a ďalšie služby. Firmám sa preto oplatí preferencie tejto vekovej skupiny pozorne sledovať. Ide koniec koncov o prevládajúce trhové trendy zajtrajška,“ hovorí viceprezidentka spoločnosti Mastercard Europe Marta Życińska.

Bezkontaktné rovná sa mobilné

Pri nakupovaní v kamenných obchodoch dávajú mladí ľudia prednosť bezhotovostným platbám. Tie im totiž poskytujú žiadané pohodlie a rýchlosť odbavenia. Až 80 % opýtaných uviedlo, že platia platobnou kartou a 61 % kartu používa častejšie než hotovosť. A až 41 % mladých ľudí má pocit, že miest, kde sa dá platiť kartou, je ešte stále nedostatok.

Súčasne sa zvyšuje popularita bezkontaktného platenia. Vo vekovej kategórii generácie Z tento spôsob používa 58 % spotrebiteľov a ďalších 29 % to má v najbližšej budúcnosti v úmysle. V regióne strednej a východnej Európy existujú krajiny, kde je bezkontaktné platenie už veľmi obľúbené. Medzi také patrí aj Česká republika so 76 % používateľov (v Poľsku je to 79 % a v Slovinsku 67 %). Existujú však aj také, kde sa bezkontaktné platenie rozširuje zatiaľ len pomaly (Bulharsko 19 %, Srbsko 32 % a Grécko 36 %).

Príslušníci generácie Z majú tiež v značnej obľube platenie pomocou svojich mobilných zariadení. V krajinách strednej a východnej Európy v súčasnosti platí pomocou smartfónu už 38 % mladých ľudí a ďalších 36 % sa chystá čo nevidieť začať.

Vlastný účet a banka v appke sú kľúčové

Popri nakupovaní a ďalších službách mladí ľudia s obľubou využívajú digitálne možnosti aj v bankovníctve. Medzi respondentmi štúdie 82 % uviedlo, že má vlastný bankový účet. Súčasne takmer všetci reprezentanti generácie Z veľmi radi používajú aplikácie mobilného bankovníctva. Kvalitná mobilná aplikácia je pre nich dokonca jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere finančnej inštitúcie (28 %) spolu s povesťou (40 %), úrovňou klientskych služieb (33 %) a kvalitou ponuky (28 %).

Šikovní zákazníci sú v digitálnom svete ako doma

Z uvedeného je zrejmé, že prvá generácia narodená v čase široko dostupného prístupu k internetu má k digitálnemu svetu veľmi blízko. Jej príslušníci sú častými používateľmi sociálnych sietí, ktoré im slúžia ako zdroj aktuálnych informácií či ako spôsob udržiavania kontaktu s priateľmi a s ľuďmi s rovnakými záujmami.

Najčastejšie využívajú YouTube (91 %), Instagram (82 %) a Facebook (77 %). Až 70 % respondentov štúdie používa sociálne siete ako hlavný zdroj informácií a inšpirácie a 73 % respondentov používa na každodenný kontakt s priateľmi komunikačné aplikácie. V porovnateľnej miere táto veková skupina vyhľadáva aj digitálnu zábavu. Väčšina si pustí aspoň raz za týždeň streamovanú hudbu (89 %), film (74 %) alebo online hru (67 %).

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Ako postupovať keď zistíme, že čerstvo kúpená nehnuteľnosť je poškodená?

Po kúpe bytu či domu sa môžu s odstupom času objaviť chyby, poruchy alebo poškodenia, na ktoré predávajúci neupozornil kupujúceho. Čo ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Hodnota bodu pre úrazové dávky sa v tomto roku zvýšila na 28,60 eura

Hodnota bodu, ktorá je potrebná na výpočet sumy úrazových dávok, je v tomto roku 28,60 eura. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

12.4.2024 Robert Juriš

Finanční agenti musia zvýšiť minimálny limit svojho poistného krytia o 20 %

Každý samostatný finančný agent aj finančný poradca by mal byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú môže spôsobiť pri ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

NBS ohlásila vydanie striebornej desaťeurovky s mníchom Cypriánom

Banková rada Národnej banky Slovenska schválila vydanie novej striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay