Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ľudia sa často sťažujú na finančné inštitúcie, ale len 1 % podaní je na finančných agentov

Robert Juriš Financie Poslať

Ľudia nespokojní s finančnými službami sa zvyknú sťažovať. Obracajú sa napríklad na Národnú banku Slovenska, ktorá sa stará o dohľad nad finančným trhom. Len v roku 2021 zaregistrovala 1 675 podaní spotrebiteľov. Medziročne počet takýchto podaní klesol o 340, čo predstavuje –17 %. Približne štvrtina z týchto podaní bola opodstatnená a úspešnosť vybavenia sťažností sa pohybuje nad 50 %.

nespokojná klientka

Foto: Shutterstock

 

Menej podaní, viac nervozity

Situácia sa výrazne zlepšila napríklad v oblasti povinného zmluvného poistenia a havarijného poistenia. V roku 2021 to bolo až o 181 podaní menej ako v roku 2020. Ako hlavný dôvod však Národná banka Slovenska (NBS) neuvádza zvýšenie spokojnosti s finančnými službami, respektíve oboma typmi poistenia, ale nižší počet dopravných nehôd v krajine počas lockdownov súvisiacich s pandémiou koronavírusu.

„Charakteristickou črtou vybavovania podaní v pandemickej dobe je skutočnosť, že NBS pri komunikácii zo strany podávateľov eviduje vyššiu nervozitu, často až agresivitu v prípade nesúhlasu s jej  stanoviskom. Z toho vyplynula aj vyššia miera opakovaných našich odpovedí podávateľom,“ píše vo svojej správe o činnosti útvaru dohľadu o činnosti nad finančným trhom v oblasti ochrany spotrebiteľa centrálna banka.

Najviac sťažností je na banky

Pre banku dohliadajúcu na finančný trh je dôležité sledovanie indikátora opodstatnenosti doručených podaní, teda počtu podaní, pri ktorých zistila porušenia zo strany dohliadaných subjektov. V roku 2021 sa tento ukazovateľ pohyboval na úrovni 26 %. To znamená, že približne každé štvrté podanie bolo opodstatnené, pričom v 227 prípadoch dohliadaná finančná inštitúcia pristúpila k odstráneniu zistených nedostatkov, čo predstavuje úspešnosť 52 % z opodstatnených podaní.

V praxi to znamená, že finančné inštitúcie na základe takýchto podaní vlani vrátili svojim klientom spolu 305-tisíc eur.

V roku 2021 sa najväčší podiel podaní týkal sektora bankovníctva (42 %). Sektor poisťovníctva, ktorý bol v minulých rokoch v počte doručených podaní na prvom mieste, sa v minulom roku s podielom 40 % stal druhým najfrekventovanejším sektorom sťažností spotrebiteľov. Nasledovali dôchodkové spoločnosti (7 %), nebankoví veritelia (6 %), oblasť kapitálového trhu (4 %)finanční sprostredkovatelia (1 %).

V prípade finančných agentov je počet podaní naozaj nízky. Dôvodom podľa NBS je skutočnosť, že v takýchto prípadoch sa spotrebitelia sťažujú nielen na agenta, respektíve sprostredkovateľa finančného produktu, ale aj na samotnú finančnú inštitúciu.

Sledujte upozornenia

Čo sa týka nekalej činnosti finančných spoločností, Národná banka Slovenska v rámci svojej  webovej stránky pravidelne informuje a zverejňuje upozornenia, v ktorých oboznamuje verejnosť so svojimi zisteniami.

Posledné takéto upozornenie sa v apríli tohto roku týkalo košickej spoločnosti AXE Capital Group SE, ktorá ponúkala možnosť investovania prostredníctvom svojich profilov na sociálnych sieťach. NBS však vyhlásila, že firma nepodlieha jej dohľadu, nemá povolenie na vykonávanie takejto činnosti, ani nie je zapísaná v žiadnom z jej registrov.

Pozor najmä na podvody prostredníctvom elektronických platieb

Zvýšený počet podaní spotrebiteľov sa v minulom roku týkal najmä elektronických platieb – smatfónom, hodinkami či tabletom, respektíve platieb prostredníctvom digitálnych peňaženiek. Cieľom podvodníkov v mnohých prípadoch bolo pridať si platobnú kartu do digitálnej peňaženky a nakupovať ňou bez použitia PIN kódu v kamenných obchodoch alebo na internete. 

Takto to na nás skúšajú

Ak sa aj podvodník dostal k údajom z platobnej karty obete, ako je napríklad meno držiteľa karty, číslo karty, dátum platnosti karty a CVV kód, ešte stále si kartu nevedel pridať do svojej digitálnej peňaženky a nakupovať s ňou. Na to je potrebný aktivačný kód, o ktorý musel požiadať a vyjsť mu to mohlo len vtedy, ak nepozorný držiteľ karty tento kód zadal, čím spustil aktiváciu peňaženky. Až vtedy si podvodník z platobnej karty obete mohol vytvoriť svoju vlastnú platobnú peňaženku.

Pre držiteľa karty to znamenalo, že sa ocitol v problémoch, pretože takéto finančné transakcie sa považujú za autorizované a šanca na vrátenie peňazí bankou je minimálna. „Platby prostredníctvom digitálnej peňaženky sú bezpečné, pokiaľ údaje z platobnej karty nie sú sprístupnené inej osobe. Aj preto banky klientov spravidla upozorňujú, respektíve sa dopytujú, či je to naozaj držiteľ karty, kto sa pokúša pridať platobnú kartu do aplikácie digitálnej peňaženky,“ tvrdí centrálna banka.

V rámci tohto dopytu je aj upozornenie, že po pridaní aplikácie do príslušného zariadenia, či už smartfónu, hodiniek alebo tabletu, bude možné nakupovať v kamenných obchodoch aj na internete, pričom autorizácia prebehne už len na príslušnom zariadení. Preto – ak vám príde takéto upozornenie od banky, pričom ste predtým nepožiadali o aktivačný kód, znamená to, že niekto má údaje z vašej karty, a tú je potrebné okamžite zablokovať.

logo
Prečítajte si tiež:
24.6.2024 Redakcia FinReport

Byrokracia v EÚ bujnie, nárasty sú v stovkách percent

Od prijatia Maastrichtskej zmluvy (od 1. januára 1994 do 1. januára 2024) sa počet právnych predpisov EÚ zvýšil o 729 % a od prijatia ...

24.6.2024 Redakcia FinReport

Dotácia na stravu pokračuje, žiadatelia o ňu musia splniť dve povinnosti

Zabezpečiť jedlo pre deti v školských zariadeniach, viesť ich k zdravým stravovacím návykom a odbremeniť rodičov od nadmerných ...

24.6.2024 Redakcia FinReport

Ekonomická situácia sa zlepšuje, odhady rastu sú čoraz optimistickejšie

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť zvýšila odhad tohtoročného rastu slovenskej ekonomiky na 2,7 %. Odvoláva sa pritom na nižšiu infláciu a ...

24.6.2024 Robert Juriš

Katastrofické scenáre o nesplácaní hypoték sa nenaplnili, objem poskytnutých úverov začal rásť

Trh s hypotékami pomaly opäť začína ožívať. Jeden zo samostatných finančných agentov pôsobiacich na slovenskom trhu tvrdí, že za menej ...

24.6.2024 Redakcia FinReport

NKÚ: Slovensko zaostáva v strategickom riadení aj vo vyvodzovaní osobnej zodpovednosti

Slovensko potrebuje jasnú stratégiu smerovania, lebo na súčasnej ceste dlhodobého udržateľného rozvoja sa čoraz viac potáca, zraňuje a ...

24.6.2024 Mário Špilberger

Ponúk na skrátený úväzok je málo. Ako sa na ňom dohodnúť so zamestnávateľom?

Ženy s malými deťmi, študenti či seniori často túžia po práci na skrátený úväzok. Momentálne sú vo výhode tí, ktorí hľadajú menej ...

21.6.2024 Redakcia FinReport

Každý tretí Slovák poberá od štátu nejakú dôchodkovú dávku, je to najviac v EÚ

Každý tretí obyvateľ Slovenska poberá od štátu dôchodok v rámci sociálnej ochrany. Poberatelia dôchodkov tvoria približne 33,2 % ...

19.6.2024 Redakcia FinReport

NKÚ odsúhlasil vstup Kooperativy do spoločnosti Universal maklérsky dom

Vstup poisťovne Kooperativa do spoločnosti Universal maklérsky dom sa stal realitou. Obe firmy získali súhlas Protimonopolného úradu SR, ...

19.6.2024 Roland Régely

O dôchodky sa zaujímame čoraz viac, príčinou sú obavy o ich výšku v budúcnosti

Viac ako dve tretiny opýtaných v prieskume agentúry Focus uvádzajú, že sú v prvom dôchodkovom pilieri a zvyšná tretina si myslí, že v ...

17.6.2024 Redakcia FinReport

Od 1. júla sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie

Už o tri týždne, od 1. júla 2024, sa zvyšujú príspevky na osobnú asistenciu a na opatrovanie ťažko zdravotne postihnutých osôb. Zmenu v ...

14.6.2024 Redakcia FinReport

Kedy nemusia brigádnici platiť preddavky na daň

Obdobie letných brigád prináša zvýšený počet dohôd o brigádnickej práci. Aj z takto nadobudnutých príjmov je potrebné platiť preddavky ...

13.6.2024 Redakcia FinReport

Študentky, pozor! Nárok na tehotenské a materské dávky majú len ženy s nemocenským poistením

Študentky ani mladé tehotné ženy po skončení štúdia nemajú automaticky nárok na tehotenskú a materskú dávku. Podmienkou na ich získanie ...

12.6.2024 Redakcia FinReport

ECB síce znížila úrokové sadzby, no slovenské banky tak urobia najskôr o tri roky

Európska centrálna banka začiatkom júna znížila svoje kľúčové úrokové sadzby, no na úrokových sadzbách slovenských hypoték sa to ...

12.6.2024 Robert Juriš

INESS: Plošné rozdávanie 13. dôchodkov je selektívna podpora odtrhnutá od príjmovej reality

Súčasné aj plánované zvyšovanie daní je najhorším spôsobom, ako pristupovať ku kríze vo verejných financiách. Výdavky štátu ...

12.6.2024 Redakcia FinReport

Vymenia Poliaci zloté a Česi koruny za euro?

Diskusie o odklone od využívania vlastnej meny a prihlásenie sa k spoločnej európskej mene – k euru – rezonujú u našich severných aj ...

11.6.2024 Martin Jamnický

Aj seniori majú záujem o investovanie či poistné produkty

Hoci finančná gramotnosť postupne rastie aj medzi seniormi, podľa finančných sprostredkovateľov je veľký rozdiel, ak sa o investovanie na ...

10.6.2024 Redakcia FinReport

Blíži sa termín na podanie daňových priznaní odložených o tri mesiace

Daňovníci, ktorí si predĺžili lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov o tri mesiace, musia si svoju povinnosť splniť do konca ...

8.6.2024 Redakcia FinReport

Analýza: Je výhodnejšie sporiť si v eurách alebo napríklad českých korunách?

Počet Slovákov pracujúcich v zahraničí neustále rastie. Len v Česku ich je viac ako 216-tisíc a ďalšie tisíce žijú v iných krajinách ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay