Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ľudia sa často sťažujú na finančné inštitúcie, ale len 1 % podaní je na finančných agentov

Robert Juriš Financie
SK
EN
Poslať

Ľudia nespokojní s finančnými službami sa zvyknú sťažovať. Obracajú sa napríklad na Národnú banku Slovenska, ktorá sa stará o dohľad nad finančným trhom. Len v roku 2021 zaregistrovala 1 675 podaní spotrebiteľov. Medziročne počet takýchto podaní klesol o 340, čo predstavuje –17 %. Približne štvrtina z týchto podaní bola opodstatnená a úspešnosť vybavenia sťažností sa pohybuje nad 50 %.

image

Foto: Shutterstock

 

Menej podaní, viac nervozity

Situácia sa výrazne zlepšila napríklad v oblasti povinného zmluvného poistenia a havarijného poistenia. V roku 2021 to bolo až o 181 podaní menej ako v roku 2020. Ako hlavný dôvod však Národná banka Slovenska (NBS) neuvádza zvýšenie spokojnosti s finančnými službami, respektíve oboma typmi poistenia, ale nižší počet dopravných nehôd v krajine počas lockdownov súvisiacich s pandémiou koronavírusu.

„Charakteristickou črtou vybavovania podaní v pandemickej dobe je skutočnosť, že NBS pri komunikácii zo strany podávateľov eviduje vyššiu nervozitu, často až agresivitu v prípade nesúhlasu s jej  stanoviskom. Z toho vyplynula aj vyššia miera opakovaných našich odpovedí podávateľom,“ píše vo svojej správe o činnosti útvaru dohľadu o činnosti nad finančným trhom v oblasti ochrany spotrebiteľa centrálna banka.

Najviac sťažností je na banky

Pre banku dohliadajúcu na finančný trh je dôležité sledovanie indikátora opodstatnenosti doručených podaní, teda počtu podaní, pri ktorých zistila porušenia zo strany dohliadaných subjektov. V roku 2021 sa tento ukazovateľ pohyboval na úrovni 26 %. To znamená, že približne každé štvrté podanie bolo opodstatnené, pričom v 227 prípadoch dohliadaná finančná inštitúcia pristúpila k odstráneniu zistených nedostatkov, čo predstavuje úspešnosť 52 % z opodstatnených podaní.

V praxi to znamená, že finančné inštitúcie na základe takýchto podaní vlani vrátili svojim klientom spolu 305-tisíc eur.

V roku 2021 sa najväčší podiel podaní týkal sektora bankovníctva (42 %). Sektor poisťovníctva, ktorý bol v minulých rokoch v počte doručených podaní na prvom mieste, sa v minulom roku s podielom 40 % stal druhým najfrekventovanejším sektorom sťažností spotrebiteľov. Nasledovali dôchodkové spoločnosti (7 %), nebankoví veritelia (6 %), oblasť kapitálového trhu (4 %)finanční sprostredkovatelia (1 %).

V prípade finančných agentov je počet podaní naozaj nízky. Dôvodom podľa NBS je skutočnosť, že v takýchto prípadoch sa spotrebitelia sťažujú nielen na agenta, respektíve sprostredkovateľa finančného produktu, ale aj na samotnú finančnú inštitúciu.

Sledujte upozornenia

Čo sa týka nekalej činnosti finančných spoločností, Národná banka Slovenska v rámci svojej  webovej stránky pravidelne informuje a zverejňuje upozornenia, v ktorých oboznamuje verejnosť so svojimi zisteniami.

Posledné takéto upozornenie sa v apríli tohto roku týkalo košickej spoločnosti AXE Capital Group SE, ktorá ponúkala možnosť investovania prostredníctvom svojich profilov na sociálnych sieťach. NBS však vyhlásila, že firma nepodlieha jej dohľadu, nemá povolenie na vykonávanie takejto činnosti, ani nie je zapísaná v žiadnom z jej registrov.

Pozor najmä na podvody prostredníctvom elektronických platieb

Zvýšený počet podaní spotrebiteľov sa v minulom roku týkal najmä elektronických platieb – smatfónom, hodinkami či tabletom, respektíve platieb prostredníctvom digitálnych peňaženiek. Cieľom podvodníkov v mnohých prípadoch bolo pridať si platobnú kartu do digitálnej peňaženky a nakupovať ňou bez použitia PIN kódu v kamenných obchodoch alebo na internete. 

Takto to na nás skúšajú

Ak sa aj podvodník dostal k údajom z platobnej karty obete, ako je napríklad meno držiteľa karty, číslo karty, dátum platnosti karty a CVV kód, ešte stále si kartu nevedel pridať do svojej digitálnej peňaženky a nakupovať s ňou. Na to je potrebný aktivačný kód, o ktorý musel požiadať a vyjsť mu to mohlo len vtedy, ak nepozorný držiteľ karty tento kód zadal, čím spustil aktiváciu peňaženky. Až vtedy si podvodník z platobnej karty obete mohol vytvoriť svoju vlastnú platobnú peňaženku.

Pre držiteľa karty to znamenalo, že sa ocitol v problémoch, pretože takéto finančné transakcie sa považujú za autorizované a šanca na vrátenie peňazí bankou je minimálna. „Platby prostredníctvom digitálnej peňaženky sú bezpečné, pokiaľ údaje z platobnej karty nie sú sprístupnené inej osobe. Aj preto banky klientov spravidla upozorňujú, respektíve sa dopytujú, či je to naozaj držiteľ karty, kto sa pokúša pridať platobnú kartu do aplikácie digitálnej peňaženky,“ tvrdí centrálna banka.

V rámci tohto dopytu je aj upozornenie, že po pridaní aplikácie do príslušného zariadenia, či už smartfónu, hodiniek alebo tabletu, bude možné nakupovať v kamenných obchodoch aj na internete, pričom autorizácia prebehne už len na príslušnom zariadení. Preto – ak vám príde takéto upozornenie od banky, pričom ste predtým nepožiadali o aktivačný kód, znamená to, že niekto má údaje z vašej karty, a tú je potrebné okamžite zablokovať.

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
17.5.2022 Redakcia FinReport

Ekonomika odštartovala rok 2022 relatívne dobre, no výhľady do budúcnosti sú skromnejšie

Slovenská ekonomika v prvom kvartáli tohto roka jemne rástla. V porovnaní s posledným štvrťrokom 2021 o 0,4 % a medziročne o 3,1 %. Tu je ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Ešte nie je ten správny moment nakupovať technologické akcie, budú ešte lacnejšie

Technologické akcie zažívajú ťažký rok. Futures Nasdaq 100 v porovnaní s koncom roku 2021, keď dosahovali vrchol, klesli o 27 %. Mnohí ...

17.5.2022 Naďa Černá

Kryptomena luna stratila 99 % zo svojej hodnoty. Pridajú sa aj ďalšie?

Obavy u investorov do kryptomien vyvolal náhly a prekvapivý pád digitálnej meny luna. Sesterský token stablecoin TerraUSD totiž stratil 99 % zo ...

17.5.2022 Robert Juriš

Martin Vlachynský: Pozor na ekonomický populizmus, situáciu na Slovensku to môže len zhoršiť

Tŕňom v päte všetkých svetových ekonomík je inflácia. Keďže na Slovensku je už dvojciferná, pričom rastie podstatne rýchlejšie ako ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle klesli už tretíkrát po sebe

Nové objednávky v priemysle po zohľadnení sezónnych vplyvov sa v marci 2022 medzimesačne znížili o viac ako 3 % na 5,49 miliardy eur. Klesli ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Za 15 rokov odišlo zo Slovenska 300-tisíc prevažne mladých ľudí. Ako im doma vytvoriť lepšie podmienky?

Takmer dvaja z troch mladých ľudí vo veku od 18 do 25 rokov zvažujú štúdium v zahraničí, alebo tam už teraz študujú. Pre rodičov je to ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Rusko žongluje s úrokovými sadzbami a umelo posilňuje rubeľ

Ruskému rubľu sa v tomto roku mimoriadne darí. Koncom minulého týždňa sa dostal na úroveň nižšiu ako 63 rubľov za dolár, čo je najmenej ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

V bežnom linkovom autobuse pašovali 62,5 kilogramu jantáru

Príslušníci Finančnej správy SR na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom odhalili ďalší pokus o nezákonný dovoz jantáru na územie ...

14.5.2022 Redakcia FinReport

Prečo si neodkladať peniaze pod matrac alebo do ponožky

Po vypuknutí vojny na Ukrajine sa aj Slováci začali zamýšľať nad tým, či by nebolo dobré mať doma väčšiu finančnú hotovosť – pre ...

13.5.2022 Roland Régely

Partners Group SK: Potvrdili pozíciu jednotky na trhu s obratom takmer 50 miliónov eur

Najväčší finančný sprostredkovateľ na Slovensku v uplynulom roku potvrdil pozíciu trhovej jednotky. Firma s obratom takmer 50 miliónov eur a ...

12.5.2022 Redakcia FinReport

Umbrella Group: Vlani narástla o 5 % a pokračuje v digitalizácii

Samostatný finančný agent pôsobiaci na slovenskom finančnom trhu Umbrella Group v roku 2021 zaznamenal nárast obratu o 5 % na 4,2 milióna eur. ...

11.5.2022 Redakcia FinReport

Dôchodková reforma prešla v parlamente do druhého čítania

Vládou schválená novela sociálneho poistenia prešla prvým čítaním v Národnej rade SR. Novela sa dotýka viacerých oblastí z 1. piliera, ...

11.5.2022 Robert Juriš

FinGo.sk: Za mesiac sprostredkovali úvery za 100 miliónov eur

Úverový boom v čase zvyšovania úrokových sadzieb v podobe zvýšeného dopytu po refinancovaní, respektíve sprostredkovaní nových úverov ...

10.5.2022 Redakcia FinReport

Finančná správa SR vrátila preplatky na daniach za viac ako 312 miliónov eur

Finančná správa SR v uplynulých týždňoch postupne spracovávala žiadosti o vrátenie preplatkov na daniach a daňový bonus. Vybavila viac ...

6.5.2022 Redakcia FinReport

Príjmová chudoba ohrozuje každého ôsmeho obyvateľa Slovenska

Na Slovensku bol v roku 2021 ohrozený príjmovou chudobou každý ôsmy obyvateľ. Spolu to predstavuje takmer 660-tisíc osôb. Prvýkrát miera ...

5.5.2022 Robert Juriš

Anketa: Ako a čím budeme platiť v blízkej budúcnosti?

Zdá sa, že budúcnosť platenia nastala už teraz. Finančnú hotovosť nahradili karty, neskôr mobily, telefóny a ďalšie zariadenia. ...

4.5.2022 Redakcia FinReport

Dôchodcovia dostanú 13. dôchodok v plnej výške už v júli tohto roku

Dôchodcovia sú v čase prudko rastúcej inflácie mimoriadne ohrozenou skupinou obyvateľstva. Aj preto sa vláda rozhodla, že im pomôže ...

4.5.2022 Redakcia FinReport

Finančná správa SR chystá veľké upratovanie – vymaže 15-tisíc duplicitných účtov

Finančná správa SR pripravuje „upratovanie“ v účtoch, ktorými sa daňovníci prihlasujú na jej portáli. Eviduje totiž takmer 15-tisíc ...

Aplikácia

  1. 1.
    Kryptomena luna stratila 99 % zo svojej hodnoty. Pridajú sa aj ďalšie?
  2. 2.
    Martin Vlachynský: Pozor na ekonomický populizmus, situáciu na Slovensku to môže len zhoršiť
  3. 3.
    Ekonomika odštartovala rok 2022 relatívne dobre, no výhľady do budúcnosti sú skromnejšie
  4. 4.
    Partners Group SK: Potvrdili pozíciu jednotky na trhu s obratom takmer 50 miliónov eur
  5. 5.
    Zamestnanosť aj mzdy síce rastú, no inflácia má stále navrch