Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Koľko klientov je „tak akurát“ na jedného finančného agenta?

Roland Régely Financie
SK
EN
Poslať

Na Slovensku pracuje viac ako 15-tisíc podriadených finančných agentov, ktorí ročne obsluhujú státisíce klientov. Potenciálnych zákazníkov je pritom omnoho viac, takmer 3,5 milióna obyvateľov v produktívnom veku. V servisovaní veľkého počtu ľudí pomáhajú maklérom najnovšie technológie, v priemere sa vie jeden agent ročne postarať aj o stovky klientov.

image

Foto: Shutterstock

Časy sa menia

Kedysi bolo bežné, že jeden podriadený finančný agent obsluhoval zhruba 50 klientov, dnes je to aj niekoľkonásobne viac. „Vďaka neustále rastúcej profesionalizácii, ako aj využívaniu mnohých elektronických nástrojov, sa počet klientov na jedného sprostredkovateľa, ktorých dokáže plnohodnotne obslúžiť, zvýšil až dvojnásobne,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. 

Odpoveď na otázku, koľko klientov je vhodných pre jedného agenta, závisí podľa odborníkov od viacerých faktorov. Vplývajú na to najmä rozsah a kvalita špecializácie pracovníkov agenta, poisťovaných poistných rizík či technologických pomôcok, ktoré má finančný agent k dispozícii.

Sto a viac klientov

Podľa finančného analytika OVB dokáže sprostredkovateľ, ktorý pracuje s plnou podporou veľkej siete, bez problémov a kvalitne servisovať približne stovku klientov. Podobné čísla v rozpätí od 100 do 250 klientov spomínajú aj jeho kolegovia z konkurenčných firiem.

Napríklad sprostredkovateľská firma Respect Slovakia sa špecializuje na oblasť neživotného poistenia a pôsobí v nej vyše 550 podriadených agentov. Tí majú podľa vyjadrení firmy na starosti vyše 95-tisíc aktívnych klientov a ich denné poistné potreby. V hrubom matematickom priemere v našej spoločnosti vychádza približne 170 klientov na jedného pracovníka. Takýto ,priemer´ považujeme za primeraný,“ komentuje konateľ spoločnosti Milan Pobjecký.

Podľa riaditeľa vzdelávania spoločnosti Brokeria Pavla Oravca jeden agent zvládne „servisovať“ aj niekoľko stoviek klientov. „Ak sa finančný agent venuje profesionálne len obchodu a nepracuje s vlastným tímom, tak môžeme tak hovoriť o maximálnom možnom počte klientov, ktorí sa dajú efektívne servisovať.“ 

Toto číslo je podľa Oravca veľmi individuálne, profesionálny obchodník však podľa neho dokáže kvalitne servisovať až 400 klientov. Dôležité je podľa neho najmä firemné zázemie a silná značka, potom je tento počet možné cielene dosiahnuť už počas prvých piatich rokov.

Viacero dôležitých faktorov

Riaditeľ externého predaja spoločnosti Universal maklérsky dom Miroslav Majcin hovorí, že plnohodnotný agentský servis závisí od dvoch faktorov: „Prvým je šikovnosť agenta a druhým to, v koľkých zo šiestich sektorov servis poskytuje.“  

9

Ak má agent licenciu na všetky sektory, tak sa podľa neho môže komplexne starať približne o stovku klientov. „Vo svojom portfóliu ich môže mať, samozrejme, aj stovky, ale z nich je približne tých sto takých, o ktorých sa stará intenzívne a priebežne, a ktorých dokáže bez problémov zvládnuť,“ dopĺňa M. Majcin.  

Podľa Dušana Maculu z firmy Macula poisťovacie služby počet klientov na jedného agenta nemožno zovšeobecňovať. Majiteľ rovnomennej spoločnosti tiež spomína, že to, koľkých zákazníkov stihne ročne obslúžiť maklér, závisí od ponúkaného druhu poistenia a aj od toho, či obsluhujete súkromnú alebo firemnú klientelu, prípadne dojednáva skupinové zmluvy

Zmluva je len začiatok

Podľa oslovených odborníkov má verejnosť často skreslené predstavy o práci finančného sprostredkovateľa. Mnohí si myslia, že jeho náplň práce sa končí uzatvorením a podpisom zmluvy s klientom. Podľa zástupcov agentov je však takáto mienka len výsledkom aktivít hŕstky nezodpovedných agentov, ktorí svojich klientov pravidelne neservisujú.

Vizitkou dobrého finančného sprostredkovateľa je podľa odborníkov najmä to, ako často komunikuje so svojimi klientmi a či aktívne reaguje na situácie, ktoré trh prináša

Frekvencia je potrebná

Mnohí zástupcovia finančných agentov sa tiež zhodujú v tom, že pri starostlivosti o klienta je potrebné dodržiavať istú periodicitu. Tá je podľa nich priamoúmerná typu zmluvy a potrebám klientov. 

Podľa súčasnej legislatívnej úpravy je finančný agent povinný sa s klientom stretnúť minimálne raz za rok a skontrolovať jeho zmluvy. 

K novému nastaveniu zmluvy by však malo dôjsť vždy vtedy, keď príde k významnej životnej udalosti. Tou môžu byť napríklad zmena či strata zamestnania, uzatvorenie manželstva, narodenie dieťaťa a podobne. 

Počet klientov nie je limitovaný 

Počet klientov na jedného agenta v zákone nie je limitovaný, a tento údaj nepodlieha ani kontrole Národnej banky Slovenska. „Poskytovanie všetkých informácií a predkladanie dokladov súvisiacich so sprostredkovaním zmluvy o poskytnutí finančnej služby musí byť dodržané pri akomkoľvek počte klientov finančného agenta,“ uvádza hovorca NBS Peter Majer. Podľa odborníkov na financie by agenti mali poskytovať svoje znalosti v zhode so záujmami klienta a bez ohľadu na to, koľkých obsluhujú.

Internet mení sprostredkovanie

Financial Report tiež zisťoval, či sa počas pandémie koronavírusu v prípade servisovania zmlúv a kontaktu so zákazníkom v rámci finančného sprostredkovania niečo zmenilo. Odpoveď od najväčších sprostredkovateľských firiem bola takmer jednotná – nezmenilo

Novinkou bolo len, že to vďaka informačným technológiám robili z pohodlia svojho domova. Agenti sa tak s klientom nemuseli a ani teraz nemusia stretávať osobne, dohadovať nové zmluvy môžu aj prostredníctvom webových či mobilných aplikácií. 

Mnohé sprostredkovateľské firmy počas pandémie modernizovali svoje klientske systémy a rovnaký trend sa očakáva aj v nasledujúcom období. Samostatní finanční agenti do elektronizácie investovali nemalé finančné prostriedky, čo im však podľa zistení Financial Report prinieslo viac zákazníkov, vyššie, prípadne stabilné tržby a zisk aj počas týchto náročných mesiacov.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.11.2021 Redakcia FinReport

Ako finančne zvládnuť Vianoce? Pomôže rezerva a plánovanie výdavkov

Väčšina rodín si chce dvakrát do roka – v lete počas dovolenky a na Vianoce – dopriať viac ako zvyčajne. To na Slovensku dlhodobo ...

28.11.2021 Redakcia FinReport

Generali zaradili do indexov trvalej udržateľnosti Dow Jones Sustainability Index

Generali sa aj tento rok zaradila do Svetového indexu trvalej udržateľnosti – Dow Jones Sustainability Index, ako aj do Európskeho indexu ...

27.11.2021 Redakcia FinReport

Lockdowny akcelerujú online nakupovanie. Vieme, kde ho využívajú takmer všetci obyvatelia

Pandémia koronavírusu okrem iného priniesla aj vyššiu mieru dištančného nakupovania cez internet. Obchodníci akcelerovali možnosti online ...

27.11.2021 Naďa Černá

Tesla rozširuje svoje portfólio. Producent elektromobilov chce vyrábať vlastný smartfón

Spoločnosti Tesla sa posledné mesiace darí. Koncom októbra sa zaradila do klubu firiem, ktorých trhová hodnota presiahla bilión dolárov, a ...

26.11.2021 Redakcia FinReport

Na zelenú kolobežku Bolt už len s poistkou od Allianz Partners

Jazdci na zelených kolobežkách svojou jazdou často vyvolávajú obdiv, no niekedy aj zdesenie v očiach okoloidúcich. Po novom bude toto ...

26.11.2021 Zuzana Mecková

Kedy má banka právo na neotvorenie či zrušenie bankového účtu klienta?

Pri používaní bankových účtov by si klienti mali uvedomiť jednu zásadnú vec. Banky majú právo a v niektorých prípadoch dokonca ...

26.11.2021 Redakcia FinReport

Na nahlásenie bankových účtov finančnej správe zostávajú už len štyri dni

Platiteľom dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorí boli registrovaní k 15. novembru 2021, zostávajú už len posledné štyri dni na to, aby ...

26.11.2021 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská revolúcia: Menej nakupovať znamená žiť udržateľnejšie

Väčšina európskych, a teda aj slovenských, spotrebiteľov si pri nakupovaní čoraz viac uvedomuje aspekty udržateľnosti. Takmer polovica ...

25.11.2021 Redakcia FinReport

NBS vyrubila pokutu spoločnosti Intrum vymáhajúcej pohľadávky

Rešpektovať pravidlá dohľadu finančného trhu sa oplatí. Naposledy sa o tom presvedčila spoločnosť Intrum, ktorej Národná banka Slovenska ...

22.11.2021 Redakcia FinReport

Taliansko sa stáva európskym lídrom digitálnych platieb, obmedzuje používanie hotovosti

Talianska vláda vyhlásila vojnu praniu špinavých peňazí, sivej ekonomike, daňovým únikom a nedovolenému narábaniu s finančnou ...

19.11.2021 Zuzana Mecková

Novela zákona o finančnom sprostredkovaní už mala byť v parlamente, no nie je

Novela zákona o finančnom sprostredkovaní, ktorá mala byť pripravená na prerokovanie na novembrovej schôdzi parlamentu, ešte stále nemá ...

11.11.2021 Redakcia FinReport

Elon Musk: Predal akcie Tesly za 5 miliárd dolárov a získal peniaze na zaplatenie daní

Najbohatší muž sveta Elon Musk vypočul svojich priaznivcov na Twitteri. Ešte minulý týždeň ich oslovil s otázkou, či má alebo nemá ...

11.11.2021 Redakcia FinReport

Európska komisia udelila spoločnosti Google vyše dvojmiardovú pokutu

Súd Európskej únie rozhodol o pokute pre americkú spoločnosť Google vo výške 2,42 miliardy eur. Podľa neho mala spoločnosť ...

9.11.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa našla v nákladnom aute rekordných 33 kilogramov drog

Príslušníci finančnej správy na hraničnom priechode Vyšné Nemecké objavili v nákladnom aute 159 balíčkov s obsahom podozrivej omamnej ...

9.11.2021 Redakcia FinReport

Finančný agent Credit Forex neabsolvoval vzdelávanie, NBS mu dala pokutu

Národná banka Slovenska (NBS) opäť pokutovala. Za porušenie zákona o finančnom sprostredkovaní udelila spoločnosti Credit Forex z Banskej ...

8.11.2021 Redakcia FinReport

Elon Musk: Fanúšikovia mu v ankete na Twitteri odporučili, aby predal 10 % akcií Tesly

Miliardár Elon Musk opäť raz využil silu sociálnych sietí. Na Twitteri založil anketu a svojim fanúšikom položil otázku, či má predať ...

8.11.2021 Redakcia FinReport

Finančná správa rozposiela výzvy na úhradu daňových priznaní. Pokuty môžu dosiahnuť až 16 000 eur

Finančná správa spracovala ku koncu minulého mesiaca takmer 1,2 milióna daňových priznaní, čo je aktuálne na úrovni 99,76 % plnenia. Tým, ...

8.11.2021 Naďa Černá

O dávky pre tehotné ženy je záujem. Ako si na ne uplatniť nárok?

Sociálna poisťovňa už pol roka vypláca tehotným ženám tehotenské dávky. Mesačne to na Slovensku predstavuje približne 19-tisíc dávok. ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Slováci sa zbláznili do digitálnych peňaženiek, sme lídrami v oblasti bezkontaktných platieb
  2. 2.
    Ryanair prevzal spoločnost Laudamotion, na chod spoločnosti bude vplývať aj pretekár Niki Lauda
  3. 3.
    O kryptomeny sa intenzívne zaujímajú banky, americkí starostovia a, samozrejme, aj regulátori
  4. 4.
    Kaliňák zavádzal o okolnostiach prepožičania špeciálu Vietnamcom, podozrenia podľa SaS stúpajú
  5. 5.
    Lockdown nie je dlhodobá cesta, Slovensko potrebuje zvýšiť zaočkovanosť o 30 percent