Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Koľko klientov je „tak akurát“ na jedného finančného agenta?

Roland Régely Financie
SK
EN
Poslať

Na Slovensku pracuje viac ako 15-tisíc podriadených finančných agentov, ktorí ročne obsluhujú státisíce klientov. Potenciálnych zákazníkov je pritom omnoho viac, takmer 3,5 milióna obyvateľov v produktívnom veku. V servisovaní veľkého počtu ľudí pomáhajú maklérom najnovšie technológie, v priemere sa vie jeden agent ročne postarať aj o stovky klientov.

image

Foto: Shutterstock

Časy sa menia

Kedysi bolo bežné, že jeden podriadený finančný agent obsluhoval zhruba 50 klientov, dnes je to aj niekoľkonásobne viac. „Vďaka neustále rastúcej profesionalizácii, ako aj využívaniu mnohých elektronických nástrojov, sa počet klientov na jedného sprostredkovateľa, ktorých dokáže plnohodnotne obslúžiť, zvýšil až dvojnásobne,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. 

Odpoveď na otázku, koľko klientov je vhodných pre jedného agenta, závisí podľa odborníkov od viacerých faktorov. Vplývajú na to najmä rozsah a kvalita špecializácie pracovníkov agenta, poisťovaných poistných rizík či technologických pomôcok, ktoré má finančný agent k dispozícii.

Sto a viac klientov

Podľa finančného analytika OVB dokáže sprostredkovateľ, ktorý pracuje s plnou podporou veľkej siete, bez problémov a kvalitne servisovať približne stovku klientov. Podobné čísla v rozpätí od 100 do 250 klientov spomínajú aj jeho kolegovia z konkurenčných firiem.

Napríklad sprostredkovateľská firma Respect Slovakia sa špecializuje na oblasť neživotného poistenia a pôsobí v nej vyše 550 podriadených agentov. Tí majú podľa vyjadrení firmy na starosti vyše 95-tisíc aktívnych klientov a ich denné poistné potreby. V hrubom matematickom priemere v našej spoločnosti vychádza približne 170 klientov na jedného pracovníka. Takýto ,priemer´ považujeme za primeraný,“ komentuje konateľ spoločnosti Milan Pobjecký.

Podľa riaditeľa vzdelávania spoločnosti Brokeria Pavla Oravca jeden agent zvládne „servisovať“ aj niekoľko stoviek klientov. „Ak sa finančný agent venuje profesionálne len obchodu a nepracuje s vlastným tímom, tak môžeme tak hovoriť o maximálnom možnom počte klientov, ktorí sa dajú efektívne servisovať.“ 

Toto číslo je podľa Oravca veľmi individuálne, profesionálny obchodník však podľa neho dokáže kvalitne servisovať až 400 klientov. Dôležité je podľa neho najmä firemné zázemie a silná značka, potom je tento počet možné cielene dosiahnuť už počas prvých piatich rokov.

Viacero dôležitých faktorov

Riaditeľ externého predaja spoločnosti Universal maklérsky dom Miroslav Majcin hovorí, že plnohodnotný agentský servis závisí od dvoch faktorov: „Prvým je šikovnosť agenta a druhým to, v koľkých zo šiestich sektorov servis poskytuje.“  

9

Ak má agent licenciu na všetky sektory, tak sa podľa neho môže komplexne starať približne o stovku klientov. „Vo svojom portfóliu ich môže mať, samozrejme, aj stovky, ale z nich je približne tých sto takých, o ktorých sa stará intenzívne a priebežne, a ktorých dokáže bez problémov zvládnuť,“ dopĺňa M. Majcin.  

Podľa Dušana Maculu z firmy Macula poisťovacie služby počet klientov na jedného agenta nemožno zovšeobecňovať. Majiteľ rovnomennej spoločnosti tiež spomína, že to, koľkých zákazníkov stihne ročne obslúžiť maklér, závisí od ponúkaného druhu poistenia a aj od toho, či obsluhujete súkromnú alebo firemnú klientelu, prípadne dojednáva skupinové zmluvy

Zmluva je len začiatok

Podľa oslovených odborníkov má verejnosť často skreslené predstavy o práci finančného sprostredkovateľa. Mnohí si myslia, že jeho náplň práce sa končí uzatvorením a podpisom zmluvy s klientom. Podľa zástupcov agentov je však takáto mienka len výsledkom aktivít hŕstky nezodpovedných agentov, ktorí svojich klientov pravidelne neservisujú.

Vizitkou dobrého finančného sprostredkovateľa je podľa odborníkov najmä to, ako často komunikuje so svojimi klientmi a či aktívne reaguje na situácie, ktoré trh prináša

Frekvencia je potrebná

Mnohí zástupcovia finančných agentov sa tiež zhodujú v tom, že pri starostlivosti o klienta je potrebné dodržiavať istú periodicitu. Tá je podľa nich priamoúmerná typu zmluvy a potrebám klientov. 

Podľa súčasnej legislatívnej úpravy je finančný agent povinný sa s klientom stretnúť minimálne raz za rok a skontrolovať jeho zmluvy. 

K novému nastaveniu zmluvy by však malo dôjsť vždy vtedy, keď príde k významnej životnej udalosti. Tou môžu byť napríklad zmena či strata zamestnania, uzatvorenie manželstva, narodenie dieťaťa a podobne. 

Počet klientov nie je limitovaný 

Počet klientov na jedného agenta v zákone nie je limitovaný, a tento údaj nepodlieha ani kontrole Národnej banky Slovenska. „Poskytovanie všetkých informácií a predkladanie dokladov súvisiacich so sprostredkovaním zmluvy o poskytnutí finančnej služby musí byť dodržané pri akomkoľvek počte klientov finančného agenta,“ uvádza hovorca NBS Peter Majer. Podľa odborníkov na financie by agenti mali poskytovať svoje znalosti v zhode so záujmami klienta a bez ohľadu na to, koľkých obsluhujú.

Internet mení sprostredkovanie

Financial Report tiež zisťoval, či sa počas pandémie koronavírusu v prípade servisovania zmlúv a kontaktu so zákazníkom v rámci finančného sprostredkovania niečo zmenilo. Odpoveď od najväčších sprostredkovateľských firiem bola takmer jednotná – nezmenilo

Novinkou bolo len, že to vďaka informačným technológiám robili z pohodlia svojho domova. Agenti sa tak s klientom nemuseli a ani teraz nemusia stretávať osobne, dohadovať nové zmluvy môžu aj prostredníctvom webových či mobilných aplikácií. 

Mnohé sprostredkovateľské firmy počas pandémie modernizovali svoje klientske systémy a rovnaký trend sa očakáva aj v nasledujúcom období. Samostatní finanční agenti do elektronizácie investovali nemalé finančné prostriedky, čo im však podľa zistení Financial Report prinieslo viac zákazníkov, vyššie, prípadne stabilné tržby a zisk aj počas týchto náročných mesiacov.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.5.2022 Redakcia FinReport

365.bank zlacňuje hypotéky s 5-ročným fixom až o 0,7 %

Od začiatku tohto roku žiadna banka pôsobiaca na slovenskom finančnom trhu neznížila úrokové sadzby svojich úverov na bývanie. Od februára ...

24.5.2022 Robert Juriš

Allianz Global Report: Poistný biznis na Slovensku stále klesá, za minulý rok o 4,9 %

Celosvetové poistné sa podľa správy Allianz Global Report v roku 2021 zvýšilo o 5,1 %. Len niekoľko krajín sveta vlani zaznamenalo pokles, ...

24.5.2022 Redakcia FinReport

Európska komisia: Lepšie sa pripravte na prechod na zelenú a digitálnu ekonomiku

Európska komisia odkazuje Slovensku, aby sa lepšie pripravilo na prechod na zelenú a digitálnu ekonomiku. Dôvodom je spomalenie dobiehania ...

24.5.2022 Redakcia FinReport

Ingenico PayTech 2022: Štyri očakávané trendy platenia v budúcnosti

Viac ako 300 odborníkov na finančné technológie z 55 krajín sa stretlo na konferencii PayTech 2022, ktorá sa konala v portugalskom Lisabone. ...

24.5.2022 Redakcia FinReport

Na dovoz klobúka Krokodíla Dundeeho je potrebné povolenie

Polícia občas musí riešiť až kuriózne prípady, no nemôže ich ignorovať, pretože sú v rozpore s platnými zákonmi. Práve takýmto ...

24.5.2022 Zuzana Mecková

Návrh sociálneho balíčka pre rodiny poslanci parlamentu poslali do druhého čítania

Balík pomoci pre rodiny známy ako balíček protiinflačných opatrení minulý týždeň schválený vládou posunuli poslanci parlamentu do ...

24.5.2022 Roland Régely

Odborníci radia, ako správne postupovať pri financovaní stavby rodinného domu

Rast cien stavebných materiálov a energií, stúpajúca inflácia či neustále sa zvyšujúce úrokové sadzby na hypotékach. To sú aktuálne ...

23.5.2022 Naďa Černá

Ako správne čítať ročné vyúčtovanie nákladov za byt?

Už len niekoľko dní zostáva správcom bytových domov, aby vlastníkom jednotlivých bytov doručili vyúčtovanie nákladov za teplo a vodu. ...

23.5.2022 Redakcia FinReport

O jednu „papierovačku“ menej – mamičky už nemusia dokladovať, že porodili

Ďalšia „papierová“ povinnosť sa končí. Mamičky, ktoré poberajú tehotenské, už po pôrode nemusia Sociálnej poisťovni predkladať ...

23.5.2022 Marián Búlik

Tri dôležité odporúčania, ako v súčasnosti investovať

Po bezprecedentnom rastovom roku 2021, keď napríklad index S&P 500 narástol o vyše 20 % a technologický NASDAQ o vyše 23 %, prišla v tomto ...

19.5.2022 Roland Régely

Finportal: Minulý rok sa niesol v znamení prudkého rastu tržieb aj zisku

Samostatný finančný agent Finportal má za sebou ďalší mimoriadne úspešný rok. Firma dosiahla až 40-percentný nárast svojich tržieb. ...

19.5.2022 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska udeľovala súhlasy na začatie aj ukončenie činností

Centrálna banka v uplynulých dňoch jednej spoločnosti udelila súhlas na vrátenie povolenia na poskytovanie spotrebiteľských úverov a ...

18.5.2022 Redakcia FinReport

13. dôchodok: Oznamovanie dôchodku zo zahraničia je potrebné stihnúť do 5. júna

Sociálna poisťovňa tento rok vyplatí dôchodcom 13. dôchodok už v júli. Zákon podpísala aj prezidentka republiky Zuzana Čaputová. ...

18.5.2022 Redakcia FinReport

Vláda schválila jednorazové zvýšenie prídavkov na deti vo výške 100 eur

Vláda schválila jednorazové zvýšenie prídavku na dieťa zo súčasných 25,88 eura na 100 eur. Zvýšený prídavok rodičom vyplatia úrady ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Rusko žongluje s úrokovými sadzbami a umelo posilňuje rubeľ

Ruskému rubľu sa v tomto roku mimoriadne darí. Koncom minulého týždňa sa dostal na úroveň nižšiu ako 63 rubľov za dolár, čo je najmenej ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

V bežnom linkovom autobuse pašovali 62,5 kilogramu jantáru

Príslušníci Finančnej správy SR na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom odhalili ďalší pokus o nezákonný dovoz jantáru na územie ...

14.5.2022 Redakcia FinReport

Prečo si neodkladať peniaze pod matrac alebo do ponožky

Po vypuknutí vojny na Ukrajine sa aj Slováci začali zamýšľať nad tým, či by nebolo dobré mať doma väčšiu finančnú hotovosť – pre ...

13.5.2022 Roland Régely

Partners Group SK: Potvrdili pozíciu jednotky na trhu s obratom takmer 50 miliónov eur

Najväčší finančný sprostredkovateľ na Slovensku v uplynulom roku potvrdil pozíciu trhovej jednotky. Firma s obratom takmer 50 miliónov eur a ...

Aplikácia

  1. 1.
    Ratingový výhľad Slovenska sa podľa S&P zhoršil zo stabilného na negatívny
  2. 2.
    Allianz Global Report: Poistný biznis na Slovensku stále klesá, za minulý rok o 4,9 %
  3. 3.
    Návrh sociálneho balíčka pre rodiny poslanci parlamentu poslali do druhého čítania
  4. 4.
    Odborníci radia, ako správne postupovať pri financovaní stavby rodinného domu
  5. 5.
    Európska komisia: Lepšie sa pripravte na prechod na zelenú a digitálnu ekonomiku