Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Koľko klientov je „tak akurát“ na jedného finančného agenta?

Roland Régely Financie Poslať

Na Slovensku pracuje viac ako 15-tisíc podriadených finančných agentov, ktorí ročne obsluhujú státisíce klientov. Potenciálnych zákazníkov je pritom omnoho viac, takmer 3,5 milióna obyvateľov v produktívnom veku. V servisovaní veľkého počtu ľudí pomáhajú maklérom najnovšie technológie, v priemere sa vie jeden agent ročne postarať aj o stovky klientov.

sprostredkovateľ a klienti

Foto: Shutterstock

Časy sa menia

Kedysi bolo bežné, že jeden podriadený finančný agent obsluhoval zhruba 50 klientov, dnes je to aj niekoľkonásobne viac. „Vďaka neustále rastúcej profesionalizácii, ako aj využívaniu mnohých elektronických nástrojov, sa počet klientov na jedného sprostredkovateľa, ktorých dokáže plnohodnotne obslúžiť, zvýšil až dvojnásobne,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. 

Odpoveď na otázku, koľko klientov je vhodných pre jedného agenta, závisí podľa odborníkov od viacerých faktorov. Vplývajú na to najmä rozsah a kvalita špecializácie pracovníkov agenta, poisťovaných poistných rizík či technologických pomôcok, ktoré má finančný agent k dispozícii.

Sto a viac klientov

Podľa finančného analytika OVB dokáže sprostredkovateľ, ktorý pracuje s plnou podporou veľkej siete, bez problémov a kvalitne servisovať približne stovku klientov. Podobné čísla v rozpätí od 100 do 250 klientov spomínajú aj jeho kolegovia z konkurenčných firiem.

Napríklad sprostredkovateľská firma Respect Slovakia sa špecializuje na oblasť neživotného poistenia a pôsobí v nej vyše 550 podriadených agentov. Tí majú podľa vyjadrení firmy na starosti vyše 95-tisíc aktívnych klientov a ich denné poistné potreby. V hrubom matematickom priemere v našej spoločnosti vychádza približne 170 klientov na jedného pracovníka. Takýto ,priemer´ považujeme za primeraný,“ komentuje konateľ spoločnosti Milan Pobjecký.

Podľa riaditeľa vzdelávania spoločnosti Brokeria Pavla Oravca jeden agent zvládne „servisovať“ aj niekoľko stoviek klientov. „Ak sa finančný agent venuje profesionálne len obchodu a nepracuje s vlastným tímom, tak môžeme tak hovoriť o maximálnom možnom počte klientov, ktorí sa dajú efektívne servisovať.“ 

Toto číslo je podľa Oravca veľmi individuálne, profesionálny obchodník však podľa neho dokáže kvalitne servisovať až 400 klientov. Dôležité je podľa neho najmä firemné zázemie a silná značka, potom je tento počet možné cielene dosiahnuť už počas prvých piatich rokov.

Viacero dôležitých faktorov

Riaditeľ externého predaja spoločnosti Universal maklérsky dom Miroslav Majcin hovorí, že plnohodnotný agentský servis závisí od dvoch faktorov: „Prvým je šikovnosť agenta a druhým to, v koľkých zo šiestich sektorov servis poskytuje.“  

9

Ak má agent licenciu na všetky sektory, tak sa podľa neho môže komplexne starať približne o stovku klientov. „Vo svojom portfóliu ich môže mať, samozrejme, aj stovky, ale z nich je približne tých sto takých, o ktorých sa stará intenzívne a priebežne, a ktorých dokáže bez problémov zvládnuť,“ dopĺňa M. Majcin.  

Podľa Dušana Maculu z firmy Macula poisťovacie služby počet klientov na jedného agenta nemožno zovšeobecňovať. Majiteľ rovnomennej spoločnosti tiež spomína, že to, koľkých zákazníkov stihne ročne obslúžiť maklér, závisí od ponúkaného druhu poistenia a aj od toho, či obsluhujete súkromnú alebo firemnú klientelu, prípadne dojednáva skupinové zmluvy

Zmluva je len začiatok

Podľa oslovených odborníkov má verejnosť často skreslené predstavy o práci finančného sprostredkovateľa. Mnohí si myslia, že jeho náplň práce sa končí uzatvorením a podpisom zmluvy s klientom. Podľa zástupcov agentov je však takáto mienka len výsledkom aktivít hŕstky nezodpovedných agentov, ktorí svojich klientov pravidelne neservisujú.

Vizitkou dobrého finančného sprostredkovateľa je podľa odborníkov najmä to, ako často komunikuje so svojimi klientmi a či aktívne reaguje na situácie, ktoré trh prináša

Frekvencia je potrebná

Mnohí zástupcovia finančných agentov sa tiež zhodujú v tom, že pri starostlivosti o klienta je potrebné dodržiavať istú periodicitu. Tá je podľa nich priamoúmerná typu zmluvy a potrebám klientov. 

Podľa súčasnej legislatívnej úpravy je finančný agent povinný sa s klientom stretnúť minimálne raz za rok a skontrolovať jeho zmluvy. 

K novému nastaveniu zmluvy by však malo dôjsť vždy vtedy, keď príde k významnej životnej udalosti. Tou môžu byť napríklad zmena či strata zamestnania, uzatvorenie manželstva, narodenie dieťaťa a podobne. 

Počet klientov nie je limitovaný 

Počet klientov na jedného agenta v zákone nie je limitovaný, a tento údaj nepodlieha ani kontrole Národnej banky Slovenska. „Poskytovanie všetkých informácií a predkladanie dokladov súvisiacich so sprostredkovaním zmluvy o poskytnutí finančnej služby musí byť dodržané pri akomkoľvek počte klientov finančného agenta,“ uvádza hovorca NBS Peter Majer. Podľa odborníkov na financie by agenti mali poskytovať svoje znalosti v zhode so záujmami klienta a bez ohľadu na to, koľkých obsluhujú.

19

Internet mení sprostredkovanie

Financial Report tiež zisťoval, či sa počas pandémie koronavírusu v prípade servisovania zmlúv a kontaktu so zákazníkom v rámci finančného sprostredkovania niečo zmenilo. Odpoveď od najväčších sprostredkovateľských firiem bola takmer jednotná – nezmenilo

Novinkou bolo len, že to vďaka informačným technológiám robili z pohodlia svojho domova. Agenti sa tak s klientom nemuseli a ani teraz nemusia stretávať osobne, dohadovať nové zmluvy môžu aj prostredníctvom webových či mobilných aplikácií. 

Mnohé sprostredkovateľské firmy počas pandémie modernizovali svoje klientske systémy a rovnaký trend sa očakáva aj v nasledujúcom období. Samostatní finanční agenti do elektronizácie investovali nemalé finančné prostriedky, čo im však podľa zistení Financial Report prinieslo viac zákazníkov, vyššie, prípadne stabilné tržby a zisk aj počas týchto náročných mesiacov.

logo
Prečítajte si tiež:
29.3.2024 Redakcia FinReport

Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne

Adopcia kryptomien v celosvetovom meradle neustále rastie. V roku 2024 sa očakáva, že medzi vlastníkmi kryptomien celosvetovo pribudne okolo 160 ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Martin Jamnický

Exekútori pri vymáhaní pohľadávok vlani dosiahli len 4,3-percentnú úspešnosť

Efektivita exekútorov na Slovensku z roka na rok klesá. V tom minulom si pohoršili takmer o štvrtinu (–23 %). Tento stav sa podpisuje aj pod ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Opäť je tu diskusia o návrate dôchodkového stropu

Vek odchodu ľudí do dôchodku by sa v budúcnosti mohol opäť zmeniť. Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš avizuje ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zvyšuje 160-tisíc dôchodkov. Ktorí penzisti si polepšia?

Sociálna poisťovňa od začiatku nasledujúceho týždňa pristúpi k zvyšovaniu starobných a predčasných starobných dôchodkov. Pozitívna ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Zostáva už len niekoľko hodín na podanie daňového priznania a darovanie 2 % z dane

Daňové priznanie je v tomto roku vďaka veľkonočným sviatkom možné podávať do 2. apríla 2024. Rovnako už len niekoľko hodín zostáva na ...

25.3.2024 Redakcia FinReport

Finančná správa SR predĺži úradné hodiny svojho call centra, k dispozícii až do polnoci

Daňové priznanie za rok 2023 je možné podať do 2. apríla 2024. Daňovníkom tak na splnenie si povinnosti voči štátu zostáva necelých ...

25.3.2024 Eva Sadovská

Vieme, ako zvládnuť veľkonočné nákupy s rozumom

Veľkonočné sviatky sa blížia a mnohé domácnosti práve v týchto dňoch začínajú nakupovať potraviny či dekorácie. Mobilita počas ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Minimálna mzda sa bude zvyšovať rýchlejšie, v roku 2027 sa priblíži k tisíc eurám

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny pripravilo a odovzdalo do pripomienkového konania novelu zákona, v ktorej navrhuje, aby minimálna ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Na úrade si rozdeľovali vysoké odmeny a nakupovali drahé autá

Najvyšší kontrolný úrad SR odhalil na novovzniknutom Úrade pre územné plánovanie a výstavbu SR (ÚÚPV) viaceré nedostatky. Išlo najmä o ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Nezamestnaní sa môžu podieľať aj na záchrane národných kultúrnych pamiatok

Ľudia bez práce na Slovensku dostanú ďalšiu možnosť, ako sa chopiť pracovnej príležitosti. Prostredníctvom projektu Ľudia a hrady ...

22.3.2024 Robert Juriš

Stúpli úroky aj počty poskytnutých úverov, no ich nesplácanosť sa stále drží na úrovni 1,8 %

Poskytovanie úverov na bývanie, ako aj spotrebiteľských úverov, sa na Slovensku v minulom roku spomalilo. Napriek tomu bol ich nárast výrazne ...

21.3.2024 Miloslava Némová

Rekreačný príspevok: Aké sú podmienky na jeho získanie v roku 2024

O takzvané rekreačné poukazy je možné požiadať aj v súčasnosti, a to s maximálnym finančným príspevkom vo výške 275 eur za kalendárny ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay