Koľko klientov je „tak akurát“ na jedného finančného agenta?
Na Slovensku pracuje viac ako 15-tisíc podriadených finančných agentov, ktorí ročne obsluhujú státisíce klientov. Potenciálnych zákazníkov je pritom omnoho viac, takmer 3,5 milióna obyvateľov v produktívnom veku. V servisovaní veľkého počtu ľudí pomáhajú maklérom najnovšie technológie, v priemere sa vie jeden agent ročne postarať aj o stovky klientov.

Foto: Shutterstock
Časy sa menia
Kedysi bolo bežné, že jeden podriadený finančný agent obsluhoval zhruba 50 klientov, dnes je to aj niekoľkonásobne viac. „Vďaka neustále rastúcej profesionalizácii, ako aj využívaniu mnohých elektronických nástrojov, sa počet klientov na jedného sprostredkovateľa, ktorých dokáže plnohodnotne obslúžiť, zvýšil až dvojnásobne,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Odpoveď na otázku, koľko klientov je vhodných pre jedného agenta, závisí podľa odborníkov od viacerých faktorov. Vplývajú na to najmä rozsah a kvalita špecializácie pracovníkov agenta, poisťovaných poistných rizík či technologických pomôcok, ktoré má finančný agent k dispozícii.
Sto a viac klientov
Podľa finančného analytika OVB dokáže sprostredkovateľ, ktorý pracuje s plnou podporou veľkej siete, bez problémov a kvalitne servisovať približne stovku klientov. Podobné čísla v rozpätí od 100 do 250 klientov spomínajú aj jeho kolegovia z konkurenčných firiem.
Napríklad sprostredkovateľská firma Respect Slovakia sa špecializuje na oblasť neživotného poistenia a pôsobí v nej vyše 550 podriadených agentov. Tí majú podľa vyjadrení firmy na starosti vyše 95-tisíc aktívnych klientov a ich denné poistné potreby. „V hrubom matematickom priemere v našej spoločnosti vychádza približne 170 klientov na jedného pracovníka. Takýto ,priemer´ považujeme za primeraný,“ komentuje konateľ spoločnosti Milan Pobjecký.
Podľa riaditeľa vzdelávania spoločnosti Brokeria Pavla Oravca jeden agent zvládne „servisovať“ aj niekoľko stoviek klientov. „Ak sa finančný agent venuje profesionálne len obchodu a nepracuje s vlastným tímom, tak môžeme tak hovoriť o maximálnom možnom počte klientov, ktorí sa dajú efektívne servisovať.“
Toto číslo je podľa Oravca veľmi individuálne, profesionálny obchodník však podľa neho dokáže kvalitne servisovať až 400 klientov. Dôležité je podľa neho najmä firemné zázemie a silná značka, potom je tento počet možné cielene dosiahnuť už počas prvých piatich rokov.
Viacero dôležitých faktorov
Riaditeľ externého predaja spoločnosti Universal maklérsky dom Miroslav Majcin hovorí, že plnohodnotný agentský servis závisí od dvoch faktorov: „Prvým je šikovnosť agenta a druhým to, v koľkých zo šiestich sektorov servis poskytuje.“
Ak má agent licenciu na všetky sektory, tak sa podľa neho môže komplexne starať približne o stovku klientov. „Vo svojom portfóliu ich môže mať, samozrejme, aj stovky, ale z nich je približne tých sto takých, o ktorých sa stará intenzívne a priebežne, a ktorých dokáže bez problémov zvládnuť,“ dopĺňa M. Majcin.
Podľa Dušana Maculu z firmy Macula poisťovacie služby počet klientov na jedného agenta nemožno zovšeobecňovať. Majiteľ rovnomennej spoločnosti tiež spomína, že to, koľkých zákazníkov stihne ročne obslúžiť maklér, závisí od ponúkaného druhu poistenia a aj od toho, či obsluhujete súkromnú alebo firemnú klientelu, prípadne dojednáva skupinové zmluvy.
Zmluva je len začiatok
Podľa oslovených odborníkov má verejnosť často skreslené predstavy o práci finančného sprostredkovateľa. Mnohí si myslia, že jeho náplň práce sa končí uzatvorením a podpisom zmluvy s klientom. Podľa zástupcov agentov je však takáto mienka len výsledkom aktivít hŕstky nezodpovedných agentov, ktorí svojich klientov pravidelne neservisujú.
Vizitkou dobrého finančného sprostredkovateľa je podľa odborníkov najmä to, ako často komunikuje so svojimi klientmi a či aktívne reaguje na situácie, ktoré trh prináša.
Frekvencia je potrebná
Mnohí zástupcovia finančných agentov sa tiež zhodujú v tom, že pri starostlivosti o klienta je potrebné dodržiavať istú periodicitu. Tá je podľa nich priamoúmerná typu zmluvy a potrebám klientov.
Podľa súčasnej legislatívnej úpravy je finančný agent povinný sa s klientom stretnúť minimálne raz za rok a skontrolovať jeho zmluvy.
K novému nastaveniu zmluvy by však malo dôjsť vždy vtedy, keď príde k významnej životnej udalosti. Tou môžu byť napríklad zmena či strata zamestnania, uzatvorenie manželstva, narodenie dieťaťa a podobne.
Počet klientov nie je limitovaný
Počet klientov na jedného agenta v zákone nie je limitovaný, a tento údaj nepodlieha ani kontrole Národnej banky Slovenska. „Poskytovanie všetkých informácií a predkladanie dokladov súvisiacich so sprostredkovaním zmluvy o poskytnutí finančnej služby musí byť dodržané pri akomkoľvek počte klientov finančného agenta,“ uvádza hovorca NBS Peter Majer. Podľa odborníkov na financie by agenti mali poskytovať svoje znalosti v zhode so záujmami klienta a bez ohľadu na to, koľkých obsluhujú.
Internet mení sprostredkovanie
Financial Report tiež zisťoval, či sa počas pandémie koronavírusu v prípade servisovania zmlúv a kontaktu so zákazníkom v rámci finančného sprostredkovania niečo zmenilo. Odpoveď od najväčších sprostredkovateľských firiem bola takmer jednotná – nezmenilo.
Novinkou bolo len, že to vďaka informačným technológiám robili z pohodlia svojho domova. Agenti sa tak s klientom nemuseli a ani teraz nemusia stretávať osobne, dohadovať nové zmluvy môžu aj prostredníctvom webových či mobilných aplikácií.
Mnohé sprostredkovateľské firmy počas pandémie modernizovali svoje klientske systémy a rovnaký trend sa očakáva aj v nasledujúcom období. Samostatní finanční agenti do elektronizácie investovali nemalé finančné prostriedky, čo im však podľa zistení Financial Report prinieslo viac zákazníkov, vyššie, prípadne stabilné tržby a zisk aj počas týchto náročných mesiacov.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Nemajetkovú ujmu pre pozostalých kryje PZP
- 2.Slovensko zvažuje nové pravidlá pre starších vodičov
- 3.Marcová inflácia zrýchlila na 4,0 %. Ako rast cien ovplyvní naše financie a investície?
- 4.Počas leta nás ohrozuje nielen koronavírus, ale aj úrazy
- 5.NBS: Odolnosť bánk na Slovensku zostáva naďalej vysoká