Kam smeruje trh s finančnými agentmi? Digitalizuje sa a prechádza na online
Aké trendy na trhu s finančnými agentmi budú prevládať v najbližšom čase? Odzvonilo kvôli pandémii koronavírusu osobnému kontaktu, alebo ho nič tak ľahko nenahradí? Ako sa zmení samotné sprostredkovanie finančných produktov?

Foto: Shutterstock
Presun finančníctva z offline sveta do prostredia online sa deje už takmer desaťročie. Aj keď pandémia koronavírusu významne urýchlila prechod niektorých typov zmlúv na online zmluvy, trend bol jasný už dávno predtým.
„Celý finančný trh sa bude naďalej posúvať do online sveta. Pribudnú nové technológie, ktoré zefektívnia prácu sprostredkovateľov a zároveň prinesú väčší komfort klientom, a tomu bude potrebné prispôsobovať aj legislatívu,“ myslí si prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Zoltán Čikes.
Samostatní finanční agenti budú musieť pracovať na ďalšom rozvoji svojich inovatívnych nástrojov a riešení. Nevyhnutnosťou sa stávajú prehľadné klientske zóny, mobilné aplikácie a online servis pre podriadených finančných agentov.
Klientsky servis ako nevyhnutnosť
Mimoriadne dôležitou časťou starostlivosti o klienta v oblasti finančných produktov na Slovensku je klientsky servis. Takzvaný servis, alebo starostlivosť o už existujúce zmluvy na finančnom trhu, je povinný zo zákona. Vykonávať sa má minimálne raz ročne. V konečnom dôsledku je však len na finančných agentoch, či svoju prácu degradujú iba na predaj finančných produktov bez následnej starostlivosti, alebo budú svojim klientom, respektíve ich zmluvám, venovať aj priebežnú pozornosť.
„Kľúčovým trendom je rastúci význam pravidelného a dlhodobého servisu klientov. Pre agentov je preto zásadné, aby robili dlhodobo kvalitné poradenstvo, k čomu patrí aj pravidelný servis,“ hovorí finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Vyžaduje sa väčšia profesionalita
To, že sa najmä v minulosti poskytovali služby na finančnom trhu nesprávne, formou priameho predaja bez pridanej hodnoty, si uvedomuje aj Národná banka Slovenska (NBS). Za posledné desaťročie preto vyvíjala hneď niekoľko aktivít, ktorých cieľom bolo sprofesionalizovať trh s finančnými agentmi.
Zvyšovanie nárokov na agentov prirodzene viedlo k ich vyššej profesionalite. Osobitné vzdelávanie je nevyhnutnou podmienkou registrácie v NBS a jeho absolvovaniu treba venovať patričný čas. „Zmeny priniesli viaceré nové povinnosti pre finančných agentov. Nastavenie vzdelávania tvorilo časť takto realizovaných zmien,“ uvádza odborná garantka spoločnosti Respect Slovakia Janette Kuštánová.
Trendom bolo a stále je neustále zvyšovanie nárokov na kontinuálne vzdelávanie sa agentov. Tým vznikol tlak na tých, ktorí prácu nevykonávali dostatočne svedomito. „Sme presvedčení, že vyššie nároky na vzdelávanie prispievajú k profesionalizácii trhu. Len dlhodobým vzdelávaním a naberaním skúseností z praxe dokáže byť agent maximálnym prínosom pre svojich klientov,“ súhlasí finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Osobný kontakt je stále v kurze
Pandémia koronavírusu vyvinula nevídaný tlak na digitalizáciu naprieč celým finančným trhom. „Kríza nám však ukázala, že osobný kontakt s klientom je stále preferovanou cestou komunikácie. Na jednej strane sa tak tešíme, že drvivú väčšinu našich služieb dnes už vieme s našimi klientmi riešiť a konzultovať plne online, na druhej strane však naša služba naďalej zostane založená primárne na osobnom kontakte,“ hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti Winners Group Andrej Deďo.
Práca finančných agentov bude aj naďalej neodmysliteľne spätá s priamym kontaktom s ľuďmi. „Klienti potrebujú pocítiť, že vám na nich skutočne záleží a máte záujem riešiť ich finančné problémy a pomáhať im v zlepšení finančnej situácie. To obrazovka monitora či telefónu nikdy nenahradí,“ uvádza finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Práve kvalitný servis a profesionalita predstavujú pridanú hodnotu, ktorú finanční agenti na trh prinášajú. Klient si jednoducho nevie sám zabezpečiť to najvhodnejšie riešenie na mieru len s pomocou online nástrojov. „Viaceré produkty bude možné dojednať aj bez pomoci sprostredkovateľa. Stále však bude na trhu množstvo ľudí, ktorí budú preferovať osobný kontakt s kvalitným a skúseným finančným sprostredkovateľom,“ tvrdí prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Zoltán Čikes.
Čo je potrebné zlepšiť v legislatíve?
„Momentálny stav považujeme za vyvážený a primeraný. V tejto súvislosti pripomíname výrazné legislatívne zmeny realizované v rokoch 2017 až 2019, ktoré zasiahli do prakticky všetkých oblastí finančného trhu. V najbližšom období by bolo dobré sa vyhnúť ďalším legislatívnym zmenám, aby sa finančné inštitúcie, finanční agenti a klienti so všetkými zmenami dostatočne zžili,“ hovorí odborná garantka spoločnosti Respect Slovakia Janette Kuštánová.
Napriek tomu sú oblasti, kde sú zmeny stále nedostatočné. „Pomohli by úpravy, ktoré by umožnili viac využívať online priestor. Zároveň by k prospechu bola aj lepšia definícia aktuálnych nariadení, keďže niektoré si v súčasnosti možno vysvetliť rôznymi spôsobmi,“ uzatvára prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Zoltán Čikes.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Nemajetkovú ujmu pre pozostalých kryje PZP
- 2.mBank zvyšuje úrokovú sadzbu na svojom sporiacom účte
- 3.Oprava poškodeného čelného skla býva často lacnejšia ako jeho výmena
- 4.Dolár po kongresových voľbách v USA oslabil voči jenu aj euru
- 5.Čaputová sa na summite NATO stretla aj s Trudeauom, spoločným cieľom je aj boj proti dezinformáciám i klimatickým zmenám