Home office: Medziľudský kontakt víťazí nad sterilitou online prostredia
Home office sa v čase pandémie stal efektívnym nástrojom, ako udržať zamestnancov doma a zároveň neprerušiť prevádzku firmy. S postupným uvoľňovaním opatrení sa však zamestnanci začali vracať naspäť na pracoviská. A radi.

Foto: Shutterstock
„Počas uplynulých rokov využívalo home office pravidelne alebo občas iba 9 % Slovákov a Sloveniek. COVID-19 však prepísal štatistiky,“ hovorí Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.
Traja zo štyroch zostali pracovať z domu
Po potvrdení prvého prípadu nákazy zostal pracovať z domu každý, kto mohol. Dôvody boli rôzne, nevynímajúc zdravotné riziká alebo starostlivosť o rodinu. Pocítili to aj administratívne budovy s nájomcami podnikajúcimi prevažne v oblastiach IT, komunikácie, personalistiky, finančných služieb či administratívy.
Home office na Slovensku nabral na sile koncom marca a v apríli už budovy „zívali“ prázdnotou, keď počet ľudí v kancelárskych priestoroch klesol oproti obdobiu pred COVID-19 až o 72 %. V jednotlivých biznis centrách sa stav zamestnancov firiem líšil v závislosti od typu podnikateľskej činnosti nájomcov a ich technickej pripravenosti na prácu z domu.
Späť do práce, ale postupne
S uvoľňovaním opatrení sa život postupne vracia aj do kancelárií. V máji 2020 už v kancelárskych priestoroch sedelo viac zamestnancov ako v apríli 2020. Oproti obdobiu pred pandémiou ich však bolo v priemere o 56 % menej.
Od júna sa otvorili materské školy, prvý stupeň základných škôl a neskôr aj ostatné školy. Mnohým rodičom detí to umožnilo návrat do práce. To sa spolu s uvoľnením ďalších opatrení podpísalo aj pod ďalšie zvýšenie počtu ľudí v administratívnych budovách.
Ani v júni 2020 však nemôžeme hovoriť ešte o úrovniach pred COVID-19, pretože počet ľudí v kanceláriách bol oproti normálnemu stavu v priemere o 40 % nižší. Očakáva sa však, že v nasledujúcich mesiacoch bude počet zamestnancov v kanceláriách naďalej rásť.
Pracovníci sa už tešili na svojich kolegov
Uplynulé mesiace ukázali, že pre väčšinu firiem v administratívnych budovách je home office efektívny nástroj, ako udržať prevádzku firmy aj v čase pandémie. No ukázali aj to, že medziľudský kontakt hrá aj v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.
„Home office fungoval v čase pandémie aj vďaka tomu, že nasledoval po období dlhodobej osobnej spolupráce. Je však evidentné, ako radi sa zamestnanci po niekoľkotýždňovej práci z domu vracajú medzi svojich kolegov do kancelárie a využívajú všetky benefity osobného kontaktu, ako sú kreativita či rýchle „zdieľanie“ nápadov. Tešia sa na porady či osobný kontakt počas prestávok v práci. Hoci aj s rúškom na tvári,“ konštatuje Martina Zacharová, riaditeľka pre vzťahy a správu nehnuteľností vo WOOD & Company Real Estate.
Kľúčové slová
Do čoho investovať

TOP 10

Inšpiratívne filmy

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Ako si uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky za predchádzajúci rok?
- 2.Máte poistenú nehnuteľnosť, no domácnosť a zodpovednosť nie? Riešenie prináša nové poistenie od Unionu
- 3.Viac ako tretina Slovákov nakupuje potraviny cez internet, hoci až doteraz si to mnohí nevedeli ani predstaviť
- 4.Kandidátov na policajného prezidenta vypočuje brannobezpečnostný výbor, jedného potom odporučí ministrovi
- 5.Dargov je pre husté sneženie a vietor neprejazdný, skrížené kamióny vytvorili rozsiahle kolóny (video)