Home office: Medziľudský kontakt víťazí nad sterilitou online prostredia
Home office sa v čase pandémie stal efektívnym nástrojom, ako udržať zamestnancov doma a zároveň neprerušiť prevádzku firmy. S postupným uvoľňovaním opatrení sa však zamestnanci začali vracať naspäť na pracoviská. A radi.
Foto: Shutterstock
„Počas uplynulých rokov využívalo home office pravidelne alebo občas iba 9 % Slovákov a Sloveniek. COVID-19 však prepísal štatistiky,“ hovorí Eva Sadovská, analytička WOOD & Company.
Traja zo štyroch zostali pracovať z domu
Po potvrdení prvého prípadu nákazy zostal pracovať z domu každý, kto mohol. Dôvody boli rôzne, nevynímajúc zdravotné riziká alebo starostlivosť o rodinu. Pocítili to aj administratívne budovy s nájomcami podnikajúcimi prevažne v oblastiach IT, komunikácie, personalistiky, finančných služieb či administratívy.
Home office na Slovensku nabral na sile koncom marca a v apríli už budovy „zívali“ prázdnotou, keď počet ľudí v kancelárskych priestoroch klesol oproti obdobiu pred COVID-19 až o 72 %. V jednotlivých biznis centrách sa stav zamestnancov firiem líšil v závislosti od typu podnikateľskej činnosti nájomcov a ich technickej pripravenosti na prácu z domu.
Späť do práce, ale postupne
S uvoľňovaním opatrení sa život postupne vracia aj do kancelárií. V máji 2020 už v kancelárskych priestoroch sedelo viac zamestnancov ako v apríli 2020. Oproti obdobiu pred pandémiou ich však bolo v priemere o 56 % menej.
Od júna sa otvorili materské školy, prvý stupeň základných škôl a neskôr aj ostatné školy. Mnohým rodičom detí to umožnilo návrat do práce. To sa spolu s uvoľnením ďalších opatrení podpísalo aj pod ďalšie zvýšenie počtu ľudí v administratívnych budovách.
Ani v júni 2020 však nemôžeme hovoriť ešte o úrovniach pred COVID-19, pretože počet ľudí v kanceláriách bol oproti normálnemu stavu v priemere o 40 % nižší. Očakáva sa však, že v nasledujúcich mesiacoch bude počet zamestnancov v kanceláriách naďalej rásť.
Pracovníci sa už tešili na svojich kolegov
Uplynulé mesiace ukázali, že pre väčšinu firiem v administratívnych budovách je home office efektívny nástroj, ako udržať prevádzku firmy aj v čase pandémie. No ukázali aj to, že medziľudský kontakt hrá aj v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.
„Home office fungoval v čase pandémie aj vďaka tomu, že nasledoval po období dlhodobej osobnej spolupráce. Je však evidentné, ako radi sa zamestnanci po niekoľkotýždňovej práci z domu vracajú medzi svojich kolegov do kancelárie a využívajú všetky benefity osobného kontaktu, ako sú kreativita či rýchle „zdieľanie“ nápadov. Tešia sa na porady či osobný kontakt počas prestávok v práci. Hoci aj s rúškom na tvári,“ konštatuje Martina Zacharová, riaditeľka pre vzťahy a správu nehnuteľností vo WOOD & Company Real Estate.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný
- 2.Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?
- 3.Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom
- 4.K nehode Danka sa už vyjadrila aj polícia. Prečo nemohli vykonať dychovú skúšku?
- 5.Facebook spustí novú funkciu nazvanú Zobraziť viac a Zobraziť menej