Hľadaj

Generácia Z hľadá na TikToku finančné poradenstvo. Finfluencerov uprednostňuje pred sprostredkovateľmi

Robert Juriš Financie Poslať

Nie je to tak dávno, čo zľudovelo vyhlásenie, že všetko podstatné sa dá nájsť na webe. V súčasnosti to stále platí, no s jemnou obmenou. Mladí ľudia generácie Z už nehľadajú „všetko potrebné“ na celom webe, ale najmä na sociálnej sieti TikTok. A to „všetko potrebné“ znamená nielen módne a trendové veci, ale aj informácie zo sveta financií. Viac ako tradičným médiám alebo certifikovaným sprostredkovateľom finančných produktov totiž po novom veria influencerom.

finfluenceri vs. agenti

Foto: Shutterstock

 

Dajú na rady zo sociálnej siete

Prieskum medzi tisíckou mladých ľudí generácie Z – takzvaných postmileniálov alebo zoomers narodených v rokoch 1996 až 2009 ukázal, že takmer dve tretiny z nich (58 %) sledujú influencerov na sociálnej sieti TikTok, ktorí hovoria o rozpočte, peniazoch alebo osobných financiách. Osoby poskytujúce informácie z oblasti financií na sociálnych sieťach sa zvyknú nazývať aj finfluenceri.

Mnohí z nich pritom aj veria tomu, čo počujú, respektíve vidia, pričom až 40 % uviedlo, že títo influenceri dávajú lepšie rady ako tradičné médiá, 34 % z nich tvrdí, že lepšie ako ich priatelia a dokonca štvrtina z oslovených (26 %) deklaruje, že informácie od finfluencerov sú kvalitnejšie ako od ich finančných sprostredkovateľov.

Dôverujú najmä tým zábavným

Takmer polovica respondentov tvrdí, že finfluenceri na TikToku im pomohli urobiť finančné rozhodnutie, vrátane investovania do akcií, alebo im pomohli vybrať si hypotekárny úver na financovanie svojho bývania.

Pokiaľ ide o zmenu bežných účtov, tretina príslušníkov generácie Z hovorí, že ľudia ovplyvňujúci finančné rozhodnutia na sieti TikTok ich upozornili na výhodnú ponuku, alebo na ich odporúčanie dokonca zvážili prechod k inému poskytovateľovi finančných služieb, ktorý viac vyhovoval ich potrebám.

V súvislosti s dôverou 41 % z oslovených uviedlo, že s väčšou pravdepodobnosťou veria finfluencerom, ktorých považujú za zábavných, a 35 % tým, ktorých považujú za nejakým spôsobom „príbuzných“. Okrem toho 38 % z mladých ľudí patriacich ku generácii Z tvrdí, že finfluenceri si s väčšou pravdepodobnosťou získali ich dôveru, ak urobili odporúčania, ktoré im v minulosti už pomohli.

Je v poriadku, ak mladí ľudia uprednostnia rady od finfluencerov?

Otázkou je, či rady finfluencerov, ktorí na sociálnej sieti spropagujú akýkoľvek výrobok, tovar či službu, za ktoré dostanú zaplatené od marketingových oddelení firiem, sú dostatočne odborné a dôveryhodné na to, aby sa nimi mohli riadiť spotrebitelia. „Nie je to v poriadku, pokiaľ influencer nemá vhodné vedomosti a skúsenosti,“ myslí si investičný analytik spoločnosti FinGO.sk František Burda. „V každom prípade je to však pre finančných poradcov výzva, aby boli jednoduchší, zrozumiteľnejší a digitálnejší. Mladá generácia má iné očakávania od finančného poradenstva ako ich predchodcovia,“ dopĺňa ho generálny riaditeľ spoločnosti Partners Investments Maroš Ovčarik. 

Pozor na stratu dôvery

Tí, ktorí zodpovedne pristupujú k otázke financií, sa tiež pýtajú, čo môže tento trend neodbornosti, povrchnosti, falošnej pozlátky a možného priestoru pre podvodné konanie v konečnom dôsledku spôsobiť. 

„Povrchnosť môže znížiť nároky na finančné sprostredkovanie a poradenstvo z pohľadu kvality a odbornosti. Zjednodušovanie prístupu k financiám však nemusí a ani nesmie znamenať stratu odbornosti, práve naopak,“ vysvetľuje M. Ovčarik. „Môže to spôsobiť nielen možné straty na klientovej strane, ale aj jeho budúcu nedôveru voči finančným produktom a službám. A takéto škody sa budú len ťažko naprávať,“ uvádza ďalej F. Burda.

„Rady k finančným rozhodnutiam od influencerov na sociálnych sieťach sú vo väčšine prípadov nebezpečné, keďže títo ľudia nie sú odborníkmi. Aj keď necháme bokom potenciálnych podvodníkov a zámerné navádzanie na kúpu nevýhodných produktov, neodborné rady cez sociálne siete môžu mať negatívne následky,“ hovorí finančný analytik spoločnosti OVB Slovensko Marián Búlik s tým, že rozhodne by chcel odradiť ľudí od toho, aby sa pri finančných rozhodnutiach riadili radami influencerov namiesto toho, aby sa poradili s reálnymi odborníkmi na financie.

Z offline do online sveta

Odborníci sa zhodujú v tom, že finančné spoločnosti, ktoré chcú na trhu pôsobiť dlhodobo, budú musieť nájsť správnu kombináciu odbornosti a zrozumiteľnosti. Nedostatok expertízy pri práci s peniazmi sa totiž skôr či neskôr prejaví a vygeneruje nespokojných klientov. A tí svoju nespokojnosť veľmi rýchlo rozšíria na internete, čo ohrozí reputáciu takýchto firiem.

Trend finančného poradenstva a ponuky finančných produktov prostredníctvom finfluencerov podľa odborníkov na financie už prišiel aj na Slovensko. Agenti sa preto musia prispôsobiť tejto skutočnosti. „Mladí ľudia neradi čítajú, hľadajú jednoduché a zrozumiteľné riešenia. Dôležitá výzva pre firmy bude presvedčiť ich, aby zároveň rešpektovali autority, čítali a zisťovali si referencie, a nenechali sa zlákať na prvoplánové riešenia bez dostatočného background-u,“ dodáva M. Ovčarik.

Finanční agenti preto logicky budú musieť presunúť svoje pôsobenie z offline sveta aj do online priestoru a prispôsobiť sa tak požiadavkám doby. Podľa M. Búlika by odborníci mali využívať sociálne siete na vzdelávanie mladej generácie v oblasti financií. To znamená, že by mali vyhľadávať spôsoby, ako vysvetliť dôležité finančné otázky na sociálnych sieťach, respektíve aspoň na ne mladých ľudí upozorniť a motivovať ich, aby potrebné informácie hľadali na špecializovaných stránkach.

„Pri odborných radách ohľadom financií sa dlhodobo ukazuje dôležitosť osobného kontaktu. Ak chce mať človek svoje financie na poriadku, mal by investovať dve hodiny do stretnutia s finančným sprostredkovateľom a pripraviť sa na  vypracovanie komplexného finančného plánu. Len týmto spôsobom totiž môžu ľudia dostať svoje financie pod kontrolu,“ uzatvára odborník.

logo
Prečítajte si tiež:
4.11.2024 Redakcia FinReport

Ivana Kniežová: Nová obchodná riaditeľka maklérskej spoločnosti FinGO.sk

Maklérska spoločnosť FinGO.sk má novú obchodnú riaditeľku. Stala sa ňou Ivana Kniežová, ktorá do broker poolu prichádza z korporátneho ...

16.10.2024 Roland Régely

Banky majú výrazne menej viazaných finančných agentov ako poisťovne, konzultantmi sú ich zamestnanci

Kým poisťovne sa môžu spoľahnúť na služby takmer 7-tisíc viazaných finančných agentov, v prípade bánk je situácia iná. Produkty a ...

7.10.2024 Redakcia FinReport

Simplea nasadila novú mobilnú aplikáciu pre správu osobných financií

Klientom finančnej skupiny Simplea po novom stačí na správu ich osobných financií mobilný telefón. Vďaka mobilnej aplikácii môžu mať ...

7.10.2024 Redakcia FinReport

V roku 2023 bolo menej sťažností na finančných agentov, ale aj celkovo nižšie tržby

Počet sťažností na prácu podriadených finančných sprostredkovateľov klesá. V minulom roku ich bolo 47, pričom ešte v roku 2022 ich ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

BROKER SERVICE GROUP: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Broker Consulting: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Colonnade Insurance: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila takmer 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

DEFEND INSURANCE: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila takmer 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

PREMIUM IC: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Partner Positive: Softvérové partnerstvo v tomto roku ušetrilo už 70 ton papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Pillow: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 1 tonu papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

2.10.2024 Redakcia FinReport

Swiss Life Select Slovensko: Vďaka softvéru MultiKalkulačka.sk od Positive ušetrila 2 tony papiera

Agregátor na porovnávanie a uzatváranie poistných zmlúv online s názvom MultiKalkulačka.sk od spoločnosti Positive za necelého trištvrte ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay