Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Generácia Z hľadá na TikToku finančné poradenstvo. Finfluencerov uprednostňuje pred sprostredkovateľmi

Robert Juriš Financie
SK
EN
Poslať

Nie je to tak dávno, čo zľudovelo vyhlásenie, že všetko podstatné sa dá nájsť na webe. V súčasnosti to stále platí, no s jemnou obmenou. Mladí ľudia generácie Z už nehľadajú „všetko potrebné“ na celom webe, ale najmä na sociálnej sieti TikTok. A to „všetko potrebné“ znamená nielen módne a trendové veci, ale aj informácie zo sveta financií. Viac ako tradičným médiám alebo certifikovaným sprostredkovateľom finančných produktov totiž po novom veria influencerom.

image

Foto: Shutterstock

 

Dajú na rady zo sociálnej siete

Prieskum medzi tisíckou mladých ľudí generácie Z – takzvaných postmileniálov alebo zoomers narodených v rokoch 1996 až 2009 ukázal, že takmer dve tretiny z nich (58 %) sledujú influencerov na sociálnej sieti TikTok, ktorí hovoria o rozpočte, peniazoch alebo osobných financiách. Osoby poskytujúce informácie z oblasti financií na sociálnych sieťach sa zvyknú nazývať aj finfluenceri.

Mnohí z nich pritom aj veria tomu, čo počujú, respektíve vidia, pričom až 40 % uviedlo, že títo influenceri dávajú lepšie rady ako tradičné médiá, 34 % z nich tvrdí, že lepšie ako ich priatelia a dokonca štvrtina z oslovených (26 %) deklaruje, že informácie od finfluencerov sú kvalitnejšie ako od ich finančných sprostredkovateľov.

Dôverujú najmä tým zábavným

Takmer polovica respondentov tvrdí, že finfluenceri na TikToku im pomohli urobiť finančné rozhodnutie, vrátane investovania do akcií, alebo im pomohli vybrať si hypotekárny úver na financovanie svojho bývania.

Pokiaľ ide o zmenu bežných účtov, tretina príslušníkov generácie Z hovorí, že ľudia ovplyvňujúci finančné rozhodnutia na sieti TikTok ich upozornili na výhodnú ponuku, alebo na ich odporúčanie dokonca zvážili prechod k inému poskytovateľovi finančných služieb, ktorý viac vyhovoval ich potrebám.

V súvislosti s dôverou 41 % z oslovených uviedlo, že s väčšou pravdepodobnosťou veria finfluencerom, ktorých považujú za zábavných, a 35 % tým, ktorých považujú za nejakým spôsobom „príbuzných“. Okrem toho 38 % z mladých ľudí patriacich ku generácii Z tvrdí, že finfluenceri si s väčšou pravdepodobnosťou získali ich dôveru, ak urobili odporúčania, ktoré im v minulosti už pomohli.

Je v poriadku, ak mladí ľudia uprednostnia rady od finfluencerov?

Otázkou je, či rady finfluencerov, ktorí na sociálnej sieti spropagujú akýkoľvek výrobok, tovar či službu, za ktoré dostanú zaplatené od marketingových oddelení firiem, sú dostatočne odborné a dôveryhodné na to, aby sa nimi mohli riadiť spotrebitelia. „Nie je to v poriadku, pokiaľ influencer nemá vhodné vedomosti a skúsenosti,“ myslí si investičný analytik spoločnosti FinGO.sk František Burda. „V každom prípade je to však pre finančných poradcov výzva, aby boli jednoduchší, zrozumiteľnejší a digitálnejší. Mladá generácia má iné očakávania od finančného poradenstva ako ich predchodcovia,“ dopĺňa ho generálny riaditeľ spoločnosti Partners Investments Maroš Ovčarik. 

Pozor na stratu dôvery

Tí, ktorí zodpovedne pristupujú k otázke financií, sa tiež pýtajú, čo môže tento trend neodbornosti, povrchnosti, falošnej pozlátky a možného priestoru pre podvodné konanie v konečnom dôsledku spôsobiť. 

„Povrchnosť môže znížiť nároky na finančné sprostredkovanie a poradenstvo z pohľadu kvality a odbornosti. Zjednodušovanie prístupu k financiám však nemusí a ani nesmie znamenať stratu odbornosti, práve naopak,“ vysvetľuje M. Ovčarik. „Môže to spôsobiť nielen možné straty na klientovej strane, ale aj jeho budúcu nedôveru voči finančným produktom a službám. A takéto škody sa budú len ťažko naprávať,“ uvádza ďalej F. Burda.

„Rady k finančným rozhodnutiam od influencerov na sociálnych sieťach sú vo väčšine prípadov nebezpečné, keďže títo ľudia nie sú odborníkmi. Aj keď necháme bokom potenciálnych podvodníkov a zámerné navádzanie na kúpu nevýhodných produktov, neodborné rady cez sociálne siete môžu mať negatívne následky,“ hovorí finančný analytik spoločnosti OVB Slovensko Marián Búlik s tým, že rozhodne by chcel odradiť ľudí od toho, aby sa pri finančných rozhodnutiach riadili radami influencerov namiesto toho, aby sa poradili s reálnymi odborníkmi na financie.

Z offline do online sveta

Odborníci sa zhodujú v tom, že finančné spoločnosti, ktoré chcú na trhu pôsobiť dlhodobo, budú musieť nájsť správnu kombináciu odbornosti a zrozumiteľnosti. Nedostatok expertízy pri práci s peniazmi sa totiž skôr či neskôr prejaví a vygeneruje nespokojných klientov. A tí svoju nespokojnosť veľmi rýchlo rozšíria na internete, čo ohrozí reputáciu takýchto firiem.

Trend finančného poradenstva a ponuky finančných produktov prostredníctvom finfluencerov podľa odborníkov na financie už prišiel aj na Slovensko. Agenti sa preto musia prispôsobiť tejto skutočnosti. „Mladí ľudia neradi čítajú, hľadajú jednoduché a zrozumiteľné riešenia. Dôležitá výzva pre firmy bude presvedčiť ich, aby zároveň rešpektovali autority, čítali a zisťovali si referencie, a nenechali sa zlákať na prvoplánové riešenia bez dostatočného background-u,“ dodáva M. Ovčarik.

Finanční agenti preto logicky budú musieť presunúť svoje pôsobenie z offline sveta aj do online priestoru a prispôsobiť sa tak požiadavkám doby. Podľa M. Búlika by odborníci mali využívať sociálne siete na vzdelávanie mladej generácie v oblasti financií. To znamená, že by mali vyhľadávať spôsoby, ako vysvetliť dôležité finančné otázky na sociálnych sieťach, respektíve aspoň na ne mladých ľudí upozorniť a motivovať ich, aby potrebné informácie hľadali na špecializovaných stránkach.

„Pri odborných radách ohľadom financií sa dlhodobo ukazuje dôležitosť osobného kontaktu. Ak chce mať človek svoje financie na poriadku, mal by investovať dve hodiny do stretnutia s finančným sprostredkovateľom a pripraviť sa na  vypracovanie komplexného finančného plánu. Len týmto spôsobom totiž môžu ľudia dostať svoje financie pod kontrolu,“ uzatvára odborník.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
13.1.2023 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska rozdávala pokuty. Dve spoločnosti jej nepredložili ročné výkazy

Národná banka Slovenska udelila pokutu hneď dvom finančným spoločnostiam – finančnému poradcovi CBRE a samostatnému finančného agentovi ...

12.1.2023 Zuzana Fryč

Generácia Z a technologický pokrok menia zaužívané vzorce aj v oblasti finančného sprostredkovania

Klienti generácie Z sa v súčasnosti pri poisťovaní vo viacerých ohľadoch správajú inak ako staršie generácie. Nové technológie ...

23.12.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka získala licenciu samostatného finančného agenta v sektore poistenia a zaistenia

Národná banka Slovenska z pozície dohľadu nad finančným trhom pred koncom kalendárneho roka udelila hneď niekoľkým spoločnostiam licenciu ...

30.11.2022 Roland Régely

UNIVERSAL maklérsky dom: Tržby kontinuálne rastú, v pláne je expanzia na západ

UNIVERSAL maklérsky dom je stabilnou súčasťou desiatky najväčších samostatných finančných agentov na slovenskom trhu. Firme v posledných ...

17.11.2022 Redakcia FinReport

Spoločnosti Eternity Markets, Moezia a Unika Profit dostali sprostredkovateľskú licenciu

Národná banka Slovenska (NBS), ktorá je zodpovedná za dohľad nad slovenským finančným trhom, udelila trom spoločnostiam povolenie na ...

27.10.2022 Redakcia FinReport

Spoločnosť Swiss Life Select Slovensko kúpila sprostredkovateľskú firmu Poinfo

Samostatný finančný agent – spoločnosť Swiss Life Select Slovensko kúpila inú slovenskú maklérsku firmu – spoločnosť Poinfo. ...

19.10.2022 Roland Régely

Na trhu finančného sprostredkovania pribudlo za rok tisíc podriadených finančných agentov

Počet podriadených finančných sprostredkovateľov na Slovensku posledné dva roky výrazne rastie. Podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS) ...

5.10.2022 Roland Régely

Brokeria: Rok 2021 sa niesol v znamení rekordných tržieb aj zisku

Čo kalendárny rok, to rekord v tržbách a zisku. Spoločnosť Brokeria pôsobí na trhu finančných sprostredkovateľov len niekoľko rokov, no ...

3.10.2022 FinGO.sk

Vzťahy sú u nás na prvom mieste, aj preto sme sa rozhodli pre FinGO.sk

Spolupráca na vysokej úrovni, silná podpora centrály, pomoc pri vyhľadávaní nových obchodných príležitostí. Aj týmito slovami opisuje ...

22.9.2022 FinGO.sk

V MLM sme sa len hrali na podnikateľov. Až vo FinGO.sk sme rozbehli náš vlastný biznis

Michal Dziak je jedným zo zakladateľov spoločnosti Syndicate Finance, ktorá klientom poskytuje komplexné finančné služby. Pred štyrmi rokmi ...

20.9.2022 Redakcia FinReport

Predkladanie výkazov finančnými agentmi Národnej banke Slovenska sa zmení

Predkladanie výkazov finančnými agentmi Národnej banke Slovenska čakajú zmeny. Centrálna banka zverejnila predbežnú informáciu o ...

7.9.2022 Roland Régely

Finanční agenti už budú môcť po novom vykonávať odborné skúšky „na diaľku“ kedykoľvek

Národná banka Slovenska (NBS) považuje dištančné vykonávanie odborných skúšok finančných agentov za rovnocenné s prezenčným spôsobom ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne
  2. 2.
    Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
  3. 3.
    Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?
  4. 4.
    Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov
  5. 5.
    Takto bude vyzerať pomoc v hmotnej núdzi v roku 2023