Finančných podvodov spáchaných na senioroch je čoraz viac
Vydávajú sa za poštárov, policajtov, plynárov, alebo aj zdravotníkov, príbuzných či známych, a od starších ľudí si pod rôznymi zámienkami pýtajú tisíce eur. Počet prípadov, keď sa seniori stávajú obeťami podvodov, stále narastá.
Foto: Shutterstock
Počet prípadov neustále rastie
Podvody páchané na starších ľuďoch majú stúpajúci trend. Kým v roku 2020 bolo podľa oficiálnych údajov Polície SR zaznamenaných 73 prípadov špecifickej kriminality páchanej na senioroch, nasledujúci rok ich bolo takmer o dvojnásobok viac – až 133. V tomto roku len za prvé tri mesiace polícia zaevidovala už 58 takýchto udalostí a ich počet pribúda. Polícia SR preto radí, čoho by sa mali starší ľudia vyvarovať, a čo by im mali prízvukovať ich príbuzní.
„Nikdy nevpúšťajte cudzie osoby do svojich príbytkov, nerozprávajte sa s nimi a neostávajte s nimi osamote. Neprejavujte záujem o náhodne ponúkanú službu alebo kúpu tovaru. Zdržte sa takého konania, ktoré by mohlo cudziemu človeku napovedať, kde máte uložené svoje úspory alebo cennosti. Žiadna spoločnosť nevypláca peňažné výhry v hotovosti prostredníctvom svojich zamestnancov či iných osôb. Ak na vás cudzie osoby vyvíjajú nátlak, alebo máte pocit ohrozenia, kontaktujte políciu,“ tvrdí hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR Denisa Bárdyová.
Falošní vnuci, plynári či predavači
Podvodníci dokážu rôznymi klamstvami vylákať od seniorov vysoké sumy peňazí, veľakrát sú to celoživotné úspory, cennosti aj šperky. Najčastejšie kontaktujú starších ľudí telefonicky niekoľkokrát za sebou, a to vo veľmi krátkych intervaloch, aby znemožnili preverenie uvádzaných skutočností.
Predstavujú sa ako ich starí známi alebo rodinní príslušníci, ktorých si seniori nepamätajú a súrne žiadajú požičať peniaze na rôzne účely. Pod falošnou identitou seniorom oznámia, že ich príbuzný spôsobil vážnu dopravnú nehodu, leží v nemocnici, nemôže komunikovať a súrne potrebuje peniaze na vyplatenie škody alebo na ošetrenie. Tvária sa tiež ako policajti, ktorí od obete vylákajú peniaze pod zámienkou, že ich ochránia pred vykradnutím. Prípadne sa chcú dostať do príbytku obete ako falošní pracovníci pošty, elektrární, plynární či vodární, ktorí prišli vrátiť preplatok alebo inkasovať nedoplatok, alebo ako obchodníci, ktorí im chcú niečo predať.
Seniori sú pre nich ľahkou korisťou. „Vekom kognitívne schopnosti u ľudí prirodzene klesajú. Seniori reagujú pomalšie, vedia ťažšie vyhodnotiť situáciu a sú naivnejší. Majú tiež potrebu uschovávať si cenné veci a peniaze doma, kde ich majú pod dohľadom, pretože zvyčajne nedôverujú inštitúciám. No tým, že títo ľudia bývajú aj sociálne izolovaní a osamelí, majú paradoxne potrebu oveľa viac komunikovať s cudzími ľuďmi. Práve preto sa stávajú častou obeťou podvodníkov,“ vysvetľuje psychologička Lenka Uherová.
Svet online podvodov
Podvodníci používajú čoraz sofistikovanejšie metódy aj v online prostredí, ktoré je pre Slovákov stále dostupnejšie, keďže pokrytie domácností optickým internetom je aktuálne na úrovni 52 až 55 %. Falošná e-mailová komunikácia pôsobí na prvý pohľad dôveryhodne a môže byť pod logom známej firmy. Typy online podvodov majú rôzne podoby a počítame ich už na desiatky.
Podvodníci vás v takejto komunikácii vyzývajú na úhradu platieb za doručenie zásielky, na zmenu doručenia či uloženia zásielky, na zaplatenie colných poplatkov, možnosť vyhrať v súťaži hodnotné ceny, či zapojiť sa do prieskumu a vyhrať finančnú hotovosť. Zneužívajú pritom mená renomovaných inštitúcií aj pri kúpe rozličného tovaru cez inzertné portály. Prostredníctvom nich sa snažia získať údaje z platobných kariet inzerujúcich ľudí.
Čoho sa určite vyvarujte
„Nikdy preto neklikajte v e-mailoch na linky s odkazom na internetbanking, nevyberajte úspory zo svojich účtov pred cudzími osobami a v žiadnom prípade nedávajte platobnú kartu do ruky iným osobám. Neprezrádzajte svoje osobné údaje z karty, bezpečnostné heslá ani PIN kódy. Nenoste ich v peňaženke, v kabelke a neposielajte ich nikomu cez aplikácie,“ zdôrazňuje hovorkyňa Poštovej banky Lenka Kalafut Lendacká.
Zároveň tiež upozorňuje, že len čo klient odsúhlasí a potvrdí všetky kroky k realizovaniu platby, banka už nemá možnosť danú platbu reklamovať. V takomto prípade je potrebné podať trestné oznámenie na páchateľa, ktorý sa podvodu dopustil.
Existuje jedno univerzálne pravidlo, ako sa zachovať, ak sa stanete buď vy alebo vaši blízki obeťou takéhoto podvodu. „Hneď ako si človek uvedomí, že sa stal obeťou podvodu, je potrebné, aby kontaktoval svoju banku a čo najrýchlejšie kartu zablokoval. Dá sa to urobiť prostredníctvom internetbankingu. Ak je človek v panike a nevie si poradiť, je, samozrejme, možné zavolať na call centrum banky, kde mu s tým pomôžu, vysvetlia, poradia. Ak napríklad zadával aj prístupové heslá, je potrebné ich obratom zmeniť,“ dodáva banková hovorkyňa.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Na Slovensku sa najčastejšie falšujú dvojeurové mince a desaťeurové bankovky
- 2.Marián Čekovský band 20. marca 2024
- 3.Blíži sa halving bitcoinu. Jeho cena by mala stúpnuť, ale všetko môže byť aj inak
- 4.Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %
- 5.Západoafrický región Sahel sa stáva koridorom na pašovanie a konfiškáciu drog, upozorňuje OSN