Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Diskusia o províziách finančných agentov odhaľuje množstvo chýb

Ján Beracka Financie
SK
EN
Poslať

Návrhy na zmenu zákona 186/2009 o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve odkrývajú niekoľko slabín trhu. Zásadne sa majú okresať provízie, čo môže vážne ohroziť poskytovanie týchto služieb. Príčiny tejto situácie môžu v sebe hľadať v podstate všetci – sprostredkovatelia, klienti aj štát.

image

Návrhy ministerstva financií počítajú s tým, že vznikne strop na výšku provízie, zároveň sa má vyplácanie sprostredkovateľskej provízie rozložiť do siedmich rokov a ročne tak sprostredkovateľ bude môcť počítať iba so sedminou dohodnutej provízie. Tento režim sa má uplatňovať pre sprostredkovanie poistenia aj úverov.

Existenčná hrozba?

Nie je žiadnym prekvapením, že agenti vyjadrujú nesúhlas s týmito zmenami. „Považujeme za veľmi neštandardné, aby zákon obmedzoval, respektíve stanovoval spôsob výplaty odmeny v rámci podnikateľského prostredia. Finanční agenti by reálne dostávali sedminu svojho dnešného príjmu. Šancu prežiť takýto zásah by mali jedine tí, ktorí majú vytvorený dostatočný poistný kmeň, ktorý by im formou pasívneho príjmu aspoň čiastočne umožnil pokryť výpadok príjmu v najbližších rokoch. Takýchto finančných agentov je však na trhu veľmi málo a špecializujú sa väčšinou len na neživotné poistenie,“ reaguje na návrh novely Zuzana Zedníková zo spoločnosti DELUVIS.

 

Tento krok v podstate spôsobí odchod množstva sprostredkovateľov z trhu, čo znamená zužovanie trhu a zmenšovanie konkurencie.

To bude pre banky a poisťovne znamenať, že sa zúžia distribučné kanály pre ich produkty. Práve banky a poisťovne by k zmene situácie na trhu dokázali prispieť zmenou nastavenia svojich produktov. Už v minulom roku naznačil minister financií Peter Kažimír, že prísny postoj rezortu k poisťovniam vyplýva aj zo spotrebiteľských skúseností. „Treba sa opýtať občanov, ako sú spokojní s kvalitou služieb, ako sú spokojní s riešením poistných udalostí,“ poznamenal minister ešte v roku 2016. Za nízkou penetráciou služieb vidí práve ich kvalitu.

„Povesť finančných agentov kazia nepoctiví z nich, navrhované zmeny v províziách ohrozia aj serióznych sprostredkovateľov.“

Umelé uzatváranie zmlúv dráždi

Ministerstvo chce týmto spôsobom podporiť budovanie dlhodobejšieho vzťahu klienta s finančnou inštitúciou. Odozva, akú návrh vyvolal, však naznačuje, že minister Kažimír nevie, ako na to. „Pri úveroch je naplnenie tohto cieľa úplne nezmyselné... Obmedzenie výšky a spôsobu výplaty provízie nezabráni ani finančnému agentovi, ani klientovi vyhľadať po skončení fixácie pre klienta výhodnejšiu ponuku na trhu. Zo strany bánk možno naopak ide o snahu, ako si z finančných agentov urobiť nástroj na udržanie klienta,“ hovorí Zuzana Zedníková.

Návrh ministerstva financií však reaguje na problémy, ktoré na trhu existujú a radikálnu zmenu provízií na seba sprostredkovatelia do istej miery privolali sami. „Ministerstvo financií chce dosiahnuť, aby na trhu finančného sprostredkovania pôsobili iba kvalitní odborníci, ktorí budú v prvom rade sledovať záujmy klientov a poskytovať im odborné služby... Navrhovaná úprava má za cieľ zabezpečiť väčšiu stabilitu a sleduje obmedzenie neodôvodnených presunov klientov z jednej banky do druhej, kde hlavným motívom je získanie provízie, pričom záujmy spotrebiteľa sú často druhoradé,“ odôvodňuje svoje kroky rezort financií.

Prečistenie trhu od neserióznych sprostredkovateľov je teda žiaduce, no predstavený regulačný návrh sprostredkovatelia považujú za kobercový útok. „Snahou rezortu je novelou zákona očistiť segment finančného sprostredkovania od agentov, ktorí nevykonávajú svoju prácu poctivo, so zreteľom na dobro a spokojnosť klienta. Paradoxom je, že v konečnom dôsledku trestá všetkých hráčov na trhu. Aj tých poctivých,“ upozorňuje spoločnosť DELUVIS.

 

Niektorí agenti však skutočne problém s poctivým podnikaním majú. Na trhu sa objavuje totiž ešte ďalší nežiaduci jav, ktorým je zbytočné prepoisťovanie. To v podstate znamená, že klienti predčasne ukončia poistný vzťah s jednou poisťovňou a uzatvoria obdobné poistenie v inej poisťovacej spoločnosti. Zbytočne uzatvárané poistné zmluvy sú čiernou škvrnou, ktorá nejde ľahko vyčistiť. „Ide o komplexný problém, ktorý si vyžaduje nielen kooperáciu dohliadaných subjektov, ale aj  postupné zvyšovanie finančnej gramotnosti spotrebiteľov,“ pripúšťa Národná banka Slovenska (NBS). 

Nezorientovaní sú ľahký terč

Najzraniteľnejšou skupinou, v prípade poskytovania nekvalitných sprostredkovateľských služieb, sú občania, ktorých finančná gramotnosť je nízka. Celú debatu o provízii sprostredkovateľov výrazne ovplyvňuje to, že mnohí klienti nerozumejú tomu, ako provízie fungujú.

Ak sa klienti príliš sústreďujú na províziu sprostredkovateľa, v konečnom dôsledku môžu odmietnuť produkt, či už poistný, alebo úverový, ktorý by značne prispel k zlepšeniu ich životnej situácie.

„Obmedzovane provízií považujú za neštandardný zásah do podnikateľského prostredia.“

Ak sa však klienti „nechávajú unášať prúdom“ a nechajú sa presvedčiť na čokoľvek, lebo sprostredkovanie je pre nich bezplatné, môže sa stať, že sa nechajú presvedčiť nepoctivým agentom, ktorého motivuje práve získanie provízie. Rozkladanie provízie tento motív síce oslabuje, popri nepoctivých agentoch však doplácajú aj seriózni sprostredkovatelia.

Finančne „negramotní“ spotrebitelia sú jedným z lákadiel pre neserióznych agentov, ktorí v takýchto ľuďoch vidia ľahký cieľ. Čím menej finančne slabo vzdelaných klientov bude, tým menší bude priestor pre neserióznych sprostredkovateľov. 

bezpecnykurier
bezpecnykurier
bezpecnykurier Chráňte
vašu komunikáciu
bezpecnykurier Dôverné informácie
zabezpečte heslom
bezpecnykurier Diskrétnosť požadujte
aj od vašich partnerov

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.3.2023 Roland Régely

Investori sa vracajú k dlhopisom. Prinášajú im lepšie zhodnotenie ako pred rokom či dvomi

Centrálne banky v boji proti inflácii pokračujú v sprísňovaní menovej politiky, čo sa prejavuje zvyšovaním úrokových sadzieb a ...

24.3.2023 Redakcia FinReport

Prognóza: Tri scenáre, ako by sa mohli kryptomeny vyvíjať v roku 2023

Kryptomeny sa vyznačujú enormnou volatilitou svojej hodnoty. Vlani sa o tom presvedčil každý, kto vlastní alebo sa aspoň zaujíma o ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

Celoeurópsky platobný systém TARGET2 je aktualizovaný, optimalizuje využitie likvidity

Slovenská banková asociácia pred niekoľkými dňami informovala o technickej aktualizácii celoeurópskeho platobného systému TARGET2, ktorý ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

Daniari pre svoju e-kasu predĺžili spoluprácu s firmou Allexis za 1,2 milióna eur

Finančná správa SR na ďalší rok predĺžila spoluprácu so spoločnosťou Allexis, ktorá sa stará o podporu prevádzky jej e-kasy. ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

FED sa rozhodol pre „holubičie“ riešenie. Úrokovú sadzbu zdvihol najmenej, ako sa len dalo

Americký Federálny rezervný systém (FED) upravil svoju kľúčovú úrokovú sadzbu o štvrť percentuálneho bodu. Dostal ju tak do pásma 4,75 ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

Rezort práce začal rozdávať ľuďom a rodinám v ťažkej situácii potravinové a hygienické balíčky

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny spolu s partnerskými organizáciami začali rozdávať potravinové a hygienické balíčky sociálne ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa už v apríli pošle pracujúcim dôchodcom vyššie dôchodky za rok 2022

Sociálna poisťovňa zvyšuje viac ako 156-tisíc starobných a predčasných starobných dôchodkov. Polepšia si tí dôchodcovia, ktorí v roku ...

23.3.2023 Zuzana Fryč

Sporenie v treťom pilieri sa oplatí tým zamestnancom, ktorým naň prispieva aj zamestnávateľ

Spoliehanie sa výhradne na štátom vyplácaný dôchodok môže v budúcnosti priniesť viac smútku ako úžitku. Je preto dobré hľadať ...

23.3.2023 Ján Sípos

Šéf BP Bernard Loony vlani zarobil 10 miliónov libier. Darilo sa aj ďalším top manažérom energetických firiem

Kým spotrebitelia bojujú s rastúcimi účtami za energie, energetické giganty a ich top manažéri počítajú na svojich účtoch stúpajúce ...

22.3.2023 Martin Jamnický

Daniari predlžujú úradné hodiny, posilňujú call centrum a spustili online poradňu

Už len niečo viac ako týždeň zostáva na podanie daňového priznania a zaplatenie dane. Finančná správa SR preto vychádza v ústrety svojim ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Generálny pardon: Sociálna poisťovňa uľahčuje cestu k oddlženiu sa

Sociálna poisťovňa už začala s uplatňovaním generálneho pardonu. Toto opatrenie sa týka tých dlžníkov, ktorí splnili stanovené ...

21.3.2023 Martin Jamnický

Dôchodkové správcovské spoločnosti sa obávajú jednorazových výberov úspor z druhého piliera

Poslanci parlamentu sa aktuálne venujú aj novelizácii zákona o starobnom dôchodkovom sporení. Asociácia dôchodkových správcovských ...

21.3.2023 Eva Sadovská

Inflácia vplýva na financie troch štvrtín mladých Slovákov, no ich investičná gramotnosť je slabá

Aktuálne (20. až 26. marec 2023) na celom svete prebieha Global Money Week, teda Globálny týždeň peňazí. Cieľom každoročnej kampane je ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa začína rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok

Sociálna poisťovňa začína vydávať a rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok. Ako prví prišli na rad noví ...

20.3.2023 Redakcia FinReport

NBS začína s predajom zberateľskej desaťeurovky s motívom portrétu Viktora Kubala a jeho filmov

Najnovšia strieborná zberateľská desaťeurovka z dielne Národnej banky Slovenska je venovaná stému výročiu narodenia legendárneho ...

20.3.2023 Redakcia FinReport

Na podporu trhu práce a sociálnu oblasť je v eurofondoch na tento rok 464 miliónov eur

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v rámci Operačného programu Ľudské zdroje 2014 ‒2020 vyčerpalo viac ako 80 % alokácie ...

18.3.2023 Redakcia FinReport

Každý dvanásty Slovák poberá invalidný dôchodok. Až v 97 % prípadov je príčinou choroba

Štatistiky uvádzajú, že každý 12-ty Slovák v produktívnom veku poberá invalidný dôchodok. V porovnaní s priemernou mzdou sa jeho výška ...

17.3.2023 Redakcia FinReport

Termín podania daňového priznania sa blíži. Finančná správa SR spúšťa online daňovú poradňu

Na podanie daňových priznaní a zaplatenie dane za rok 2022 už zostávajú len dva týždne. Finančná správa SR sa preto rozhodla, že ...

Mobilná aplikácia