Chystá sa ďalšia novela zákona o finančnom sprostredkovaní. Makléri žiadajú menej papierovania a viacej vzdelávania
Ministerstvo financií SR pripravuje novelu zákona o finančnom sprostredkovaní. Samo však nemá jasno v tom, čo by mala táto legislatívna úprava obsahovať a či vôbec niekedy uzrie svetlo sveta. Keďže ministerstvo o pripravovanej zmene komunikuje len veľmi neochotne, obrátili sme sa na finančných sprostredkovateľov s otázkou, aká zmena by pomohla im, a, samozrejme, samotným klientom, ktorých záujmy by mala chrániť predovšetkým.

Foto: Shuterstock
O zmenách diskutujú, ale nevedia, či vôbec nejaké budú
„Na ministerstve v súčasnosti prebiehajú interné diskusie o obsahu možných zmien. Preto ešte v tejto chvíli nie je možné poskytnúť informáciu o tom, o aké zmeny pôjde a či vôbec budú,“ poslal nám stanovisko tlačový odbor Ministerstva financií SR. Obsah novely zákona sa dá odhadovať len z plánu legislatívnych úloh vlády na rok 2021. Z neho vyplýva, že zákon by mal byť pripravený na prerokovanie v novembri tohto roku.
Legislatívny plán deklaruje, že cieľom zmeny zákona by mala byť úprava pravidiel distribúcie finančných služieb a ich skvalitnenie. Nutnosťou je dosiahnutie vyváženého postavenia zainteresovaných strán prostredníctvom zvýšenia zodpovednosti finančných sprostredkovateľov a zlepšenia postavenia finančného spotrebiteľa vo vzťahu k finančným inštitúciám a finančným sprostredkovateľom.
Podľa legislatívneho plánu sa to dá dosiahnuť najmä zlepšením informovanosti finančného spotrebiteľa, posilnením inštitútu zodpovednosti za škodu, ako aj zvýšením zodpovednosti finančných inštitúcií.
Čo by pomohlo subjektom pôsobiacim na finančnom trhu?
Finančné spoločnosti majú pomerne jasno v tom, aké zmeny by trhu s finančným sprostredkovaním pomohli. „Očakávame, že novela zákona pozitívne podporí prácu finančných agentov a oprávnene zvýši ich kredibilitu vo vzťahu s klientom. Zároveň veríme, že predmetom zmeny nebude nadmerné zvýšenie administratívnej činnosti finančných agentov pri práci s klientom,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Marek Gemainer.
„V prvom rade očakávame diskusiu asociácií, ministerstva a Národnej banky Slovenska. Novela zákona by mohla priniesť zmeny, ktoré by prispeli k zvýšeniu kvality agentov na finančnom trhu, a tým aj k spokojnosti klientov. Keďže klienti sú už teraz zahltení množstvom dokumentov, v ktorých sa ani sami nevedia orientovať, pridávanie ďalších formálnych požiadaviek určite nie je cesta,“ uvádza riaditeľ spoločnosti Partners Group SK pre produkty a compliance Peter Matovič.
Aktuálna legislatíva obsahuje viacero ustanovení o obsahu a rozsahu informácií, ktoré má klient dostať pred uzavretím zmluvy, počas uzatvárania zmluvy aj počas jej existencie. „Zoznam týchto informácií je pomerne rozsiahly a pre málo finančne gramotného klienta predstavuje záťaž, ktorú vyrieši tým, že všetko podpíše, len aby ho tým už nikto nezaťažoval. Tak sa z informácie, ktorá by bola každá sama osebe pre klienta užitočná a pochopiteľná, stáva jeden veľký, nestráviteľný balvan,“ uzatvára problematiku efektivity formálnej ochrany klienta generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) Jozefína Žáková.
Klientovi nepomôže formulár, ale skutočné vzdelávanie
Zvýšenie informovanosti finančného spotrebiteľa v minulosti takmer vždy znamenalo zvýšenie jeho formálnej ochrany. Väčšinou však prinieslo iba viac formulárov a dotazníkov na vypísanie bez akejkoľvek pridanej hodnoty. Vyššia formálna ochrana má teda pre klienta v praxi len malý význam. Na druhej strane poskytuje vyššiu právnu ochranu pre finančné inštitúcie, čím stavia klienta do ešte menej výhodnej pozície.
Takmer všetci spotrebitelia na finančnom trhu sú neprofesionálni klienti. Napriek tomu je zodpovednosť prenášaná prakticky výlučne na nich prostredníctvom množstva dokumentov a súhlasov, ktoré sprevádzajú uzatvorenie akejkoľvek zmluvy.
„V poslednom čase sme boli svedkami výrazného rozšírenia povinných formulárov, dotazníkov a iných informačných dokumentov. Pritom sa stále potvrdzuje, že to klientovi v informovanosti a vo vzdelaní nepomáha, ale zvyšuje sa tým ochrana finančných inštitúcií,“ hovorí P. Matovič.
Starostlivosť o klienta zo strany finančného agenta spočíva práve v jeho informovanosti a finančnom vzdelávaní. „To sa deje najmä cez analýzu jeho aktuálnej finančnej situácie, jeho cieľov a formulovaním návrhov na ich dosiahnutie. Kombinácia vzdelávania klientov prostredníctvom bezplatných seminárov, informovanosti verejnosti prostredníctvom webových portálov, ako aj vhodne zvolenej komplexnej mediálnej kampane, môže veci iba pomôcť,“ tvrdí obchodný riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Marek Gemainer.
Finanční sprostredkovatelia volajú po koncepčnom riešení
Vzdelávanie klientov a zvyšovanie ich finančnej gramotnosti by malo byť štandardom pri poskytovaní finančných služieb na Slovensku. No zriedkakedy to tak je. Nemenej dôležité je zamerať sa na príčinu problému ako takého – na nekoncepčné nastavenie systému vzdelávania finančnej gramotnosti už na školách.
Subjekty pôsobiace na finančnom trhu však nemajú motiváciu ani kapacitu tento problém vyriešiť. „Štát by sa mal zamerať na to, aby podpora zvyšovania finančnej gramotnosti verejnosti nespočívala iba na ad hoc aktivitách jednotlivých subjektov finančného trhu, ale bola konečne súčasťou systémového, štátom manažovaného vzdelávania, ktoré budú môcť subjekty finančného trhu podporovať,“ uvádza J. Žáková.
„Bez ohľadu na vek by určite pomohlo niečo, čo je moderné, dostupné a zrozumiteľné. Napríklad edukačné videá a stránky, kde nie je len množstvo textu. V dnešnej digitálnej dobe sa stáva nutnosťou vizuálne znázornenie problematiky, bezplatné e-learningové kurzy a podcasty, kde sa vysvetlí téma jednoducho a na príkladoch,“ uzatvára P. Matovič.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Maturita z matematiky bude povinná
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 4.Slovák vytvoril inteligentné AI lietadlo ovládané hlasom
- 5.Výber daní sa v januári a februári zvýšil o 24,5%