Hľadaj

Chystá sa ďalšia novela zákona o finančnom sprostredkovaní. Makléri žiadajú menej papierovania a viacej vzdelávania

Arian Ali Financie Poslať

Ministerstvo financií SR pripravuje novelu zákona o finančnom sprostredkovaní. Samo však nemá jasno v tom, čo by mala táto legislatívna úprava obsahovať a či vôbec niekedy uzrie svetlo sveta. Keďže ministerstvo o pripravovanej zmene komunikuje len veľmi neochotne, obrátili sme sa na finančných sprostredkovateľov s otázkou, aká zmena by pomohla im, a, samozrejme, samotným klientom, ktorých záujmy by mala chrániť predovšetkým.

finančné sprostredkovanie

Foto: Shuterstock

O zmenách diskutujú, ale nevedia, či vôbec nejaké budú

„Na ministerstve v súčasnosti prebiehajú interné diskusie o obsahu možných zmien. Preto ešte v tejto chvíli nie je možné poskytnúť informáciu o tom, o aké zmeny pôjde a či vôbec budú,“ poslal nám stanovisko tlačový odbor Ministerstva financií SR. Obsah novely zákona sa dá odhadovať len z plánu legislatívnych úloh vlády na rok 2021. Z neho vyplýva, že zákon by mal byť pripravený na prerokovanie v novembri tohto roku.

Legislatívny plán deklaruje, že cieľom zmeny zákona by mala byť úprava pravidiel distribúcie finančných služieb a ich skvalitnenie. Nutnosťou je dosiahnutie vyváženého postavenia zainteresovaných strán prostredníctvom zvýšenia zodpovednosti finančných sprostredkovateľov a zlepšenia postavenia finančného spotrebiteľa vo vzťahu k finančným inštitúciám a finančným sprostredkovateľom.

Podľa legislatívneho plánu sa to dá dosiahnuť najmä zlepšením informovanosti finančného spotrebiteľa, posilnením inštitútu zodpovednosti za škodu, ako aj zvýšením zodpovednosti finančných inštitúcií.

Čo by pomohlo subjektom pôsobiacim na finančnom trhu?

Finančné spoločnosti majú pomerne jasno v tom, aké zmeny by trhu s finančným sprostredkovaním pomohli. „Očakávame, že novela zákona pozitívne podporí prácu finančných agentov a oprávnene zvýši ich kredibilitu vo vzťahu s klientom. Zároveň veríme, že predmetom zmeny nebude nadmerné zvýšenie administratívnej činnosti finančných agentov pri práci s klientom,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Marek Gemainer.

„V prvom rade očakávame diskusiu asociácií, ministerstva a Národnej banky Slovenska. Novela zákona by mohla priniesť zmeny, ktoré by prispeli k zvýšeniu kvality agentov na finančnom trhu, a tým aj k spokojnosti klientov. Keďže klienti sú už teraz zahltení množstvom dokumentov, v ktorých sa ani sami nevedia orientovať, pridávanie ďalších formálnych požiadaviek určite nie je cesta,“ uvádza riaditeľ spoločnosti Partners Group SK pre produkty a compliance Peter Matovič.

Aktuálna legislatíva obsahuje viacero ustanovení o obsahu a rozsahu informácií, ktoré má klient dostať pred uzavretím zmluvy, počas uzatvárania zmluvy aj počas jej existencie. „Zoznam týchto informácií je pomerne rozsiahly a pre málo finančne gramotného klienta predstavuje záťaž, ktorú vyrieši tým, že všetko podpíše, len aby ho tým už nikto nezaťažoval. Tak sa z informácie, ktorá by bola každá sama osebe pre klienta užitočná a pochopiteľná, stáva jeden veľký, nestráviteľný balvan,“ uzatvára problematiku efektivity formálnej ochrany klienta generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) Jozefína Žáková.

87
90

Klientovi nepomôže formulár, ale skutočné vzdelávanie

Zvýšenie informovanosti finančného spotrebiteľa v minulosti takmer vždy znamenalo zvýšenie jeho formálnej ochrany. Väčšinou však prinieslo iba viac formulárov a dotazníkov na vypísanie bez akejkoľvek pridanej hodnoty. Vyššia formálna ochrana má teda pre klienta v praxi len malý význam. Na druhej strane poskytuje vyššiu právnu ochranu pre finančné inštitúcie, čím stavia klienta do ešte menej výhodnej pozície.

Takmer všetci spotrebitelia na finančnom trhu sú neprofesionálni klienti. Napriek tomu je zodpovednosť prenášaná prakticky výlučne na nich prostredníctvom množstva dokumentov a súhlasov, ktoré sprevádzajú uzatvorenie akejkoľvek zmluvy.

„V poslednom čase sme boli svedkami výrazného rozšírenia povinných formulárov, dotazníkov a iných informačných dokumentov. Pritom sa stále potvrdzuje, že to klientovi v informovanosti a vo vzdelaní nepomáha, ale zvyšuje sa tým ochrana finančných inštitúcií,“ hovorí P. Matovič.

Starostlivosť o klienta zo strany finančného agenta spočíva práve v jeho informovanosti a finančnom vzdelávaní. „To sa deje najmä cez analýzu jeho aktuálnej finančnej situácie, jeho cieľov a formulovaním návrhov na ich dosiahnutie. Kombinácia vzdelávania klientov prostredníctvom bezplatných seminárov, informovanosti verejnosti prostredníctvom webových portálov, ako aj vhodne zvolenej komplexnej mediálnej kampane, môže veci iba pomôcť,“ tvrdí obchodný riaditeľ spoločnosti FinGO.sk Marek Gemainer.

Finanční sprostredkovatelia volajú po koncepčnom riešení

Vzdelávanie klientov a zvyšovanie ich finančnej gramotnosti by malo byť štandardom pri poskytovaní finančných služieb na Slovensku. No zriedkakedy to tak je. Nemenej dôležité je zamerať sa na príčinu problému ako takého – na nekoncepčné nastavenie systému vzdelávania finančnej gramotnosti už na školách.

Subjekty pôsobiace na finančnom trhu však nemajú motiváciu ani kapacitu tento problém vyriešiť. „Štát by sa mal zamerať na to, aby podpora zvyšovania finančnej gramotnosti verejnosti nespočívala iba na ad hoc aktivitách jednotlivých subjektov finančného trhu, ale bola konečne súčasťou systémového, štátom manažovaného vzdelávania, ktoré budú môcť subjekty finančného trhu podporovať,“ uvádza J. Žáková.

„Bez ohľadu na vek by určite pomohlo niečo, čo je moderné, dostupné a zrozumiteľné. Napríklad edukačné videá a stránky, kde nie je len množstvo textu. V dnešnej digitálnej dobe sa stáva nutnosťou vizuálne znázornenie problematiky, bezplatné e-learningové kurzy a podcasty, kde sa vysvetlí téma jednoducho a na príkladoch,“ uzatvára P. Matovič.

logo
Prečítajte si tiež:
20.3.2025 Redakcia FinReport

Európsky kvíz o peniazoch opäť preveril finančnú gramotnosť tínedžerov

V ôsmom ročníku Európskeho kvízu o peniazoch (European Money Quiz), ktorý na Slovensku organizuje Slovenská banková asociácia v spolupráci ...

20.3.2025 Finančná správa

Výber daní sa v januári a februári zvýšil o 24,5%

Prvé dva mesiace tohto roka ukazujú, že plnenie rozpočtu má pozitívny trend. Finančná správa počas nich vybrala o 672 miliónov eur viac, ...

20.3.2025 Klaudia Lászlóová

Za družstevným bývaním sa už netreba sťahovať do Rakúska

Na Slovensku družstevné byty po roku 1989 zanikli, ale veľa Slovákov využíva túto formu bývania napríklad v susednom Rakúsku. Práve ...

19.3.2025 Laura Lišková

Materská v roku 2026 poriadne stúpne. Získať môžete až 2 329 eur

Slovensko v roku 2026 čaká zvýšenie materskej. Maximálna výška materskej sa môže vyšplhať až na 2 329 eur mesačne. Ako sa tieto zmeny ...

19.3.2025 Redakcia FinReport

Tatra banka uľahčila otváranie účtov pre podnikateľov

Tatra banka zavádza nový, jednoduchší spôsob otvárania účtov pre podnikateľov. Tento krok je veľkým zjednodušením pre všetkých, ktorí ...

19.3.2025 Roland Régely

Viac peňazí za nočné a víkendy: príplatky výrazne porastú, firmy rátajú s dopadmi

Od januára 2026 sa na Slovensku očakáva významné zvýšenie minimálnej mzdy, ktorá by mala dosiahnuť 915 eur mesačne, čo predstavuje ...

18.3.2025 Redakcia FinReport

Kedy môže dôjsť k zamietnutiu reklamácie kvôli poškodeniu tovaru

Hoci sa spotrebitelia v praxi stretnú s rôznymi dôvodmi zamietnutia reklamácie, obchodníci môžu pristúpiť k tomuto kroku len na základe ...

17.3.2025 Redakcia FinReport

Podajte daňové priznanie elektronicky

Na podanie daňového priznania k dani z príjmu zostávajú posledné týždne. Aby daňovníci ušetrili čas a zároveň mali istotu, že ...

16.3.2025 Finančná správa

Finančná správa odhalila ďalšiu nelegálnu výrobňu cigariet

Finančná správa úspešne pokračuje v odhaľovaní nelegálnych výrobní cigariet. Ozbrojení príslušníci kriminálneho úradu finančnej ...

14.3.2025 Laura Lišková

Máte aj vy nárok na diaľničnú známku zadarmo?

Množstvo Slovákov si neuvedomuje, že majú nárok na diaľničnú známku zadarmo, vďaka čomu môžu ročne ušetriť desiatky eur. Táto ...

13.3.2025 Mário Špilberger

Ako získať daňový bonus na zaplatené úroky

V daňovom priznaní si môžeme uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky na hypotéke. Zisťovali sme, aké sú podmienky, kto má nárok na ...

12.3.2025 Redakcia FinReport

Daňové priznanie treba podať do 31. marca 2025

Daňové priznanie (DP) k dani z príjmov za rok 2024 je potrebné podať do 31. marca tohto roka a do tohto termínu je potrebné daň aj ...

12.3.2025 Redakcia FinReport

Sociálne dávky vlani dosiahli rekordných 2,65 miliardy eur

Úrady práce vyplatili v roku 2024 rodinám a ľuďom v náročnej životnej situácii finančné prostriedky v celkovej výške 2,65 miliardy eur. ...

11.3.2025 Finančná správa

Finančná správa eviduje zvýšenie priznaných tržieb obchodníkov až o 28 miliónov Eur

Finančná správa (FS) zaznamenala pozitívny trend v priznávaní tržieb obchodníkmi počas dvoch mesiacov po zavedení opatrení na zlepšenie ...

4.3.2025 Natália Kuková

Príspevok na pohreb je od roku 2025 až 200 Eur

Príspevok na pohreb dosahuje pre rok 2025 sumu až 200 Eur. Do tohto roku bol príspevok na pohreb 79,76 Eur a v tejto výške bol pozostalým ...

3.3.2025 Finančná správa

Finančná správa odhalila historicky najväčšiu nelegálnu výrobňu cigariet

BRATISLAVA – 28.2.2024: Príslušníkom finančnej správy sa podaril historický úspech v odhalení najväčšej nelegálnej výrobne cigariet. ...

2.3.2025 Miloslava Némová

Luxusné stavby: Pohľad na najdrahšie architektonické zázraky na svete

V oblasti architektúry a luxusného bývania sú najdrahšie budovy na svete novou definíciou bohatstva. Tieto stavby, roztrúsené po svetových ...

20.2.2025 Roland Régely

Ako sa vyhnúť transakčnej dani?

Od 1. apríla 2025 začne na Slovensku platiť nová daň z finančných transakcií, známa aj ako transakčná daň. Táto daň sa bude týkať ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay