Ceny poistného pre pandémiu môžu, ale nemusia stúpať
Ako poisťovne zareagujú na náhle zvýšenie rizík, ktoré priniesla pandémia koronavírusu? Pôjdu ceny poistného nahor? Ak áno, pri akých poisteniach je to najpravdepodobnejšie? Svoj názor vyjadrili štyria odborníci z finančného trhu, ktorí povedali aj to, čo pozitívne priniesla pandémia na poistný trh.
Foto: Shutterstock
Mierne navýšenie pri nových zmluvách životného poistenia
Aj keď je ešte priskoro robiť závery, pandémia vyvolala viacero efektov, ktoré by sa mohli premietnuť do finálnej ceny poistenia pre klienta. Prvým je náhla digitalizácia, na ktorú museli spoločnosti vyčleniť jednorazové mimoriadne náklady v pomerne krátkom čase. „Digitalizácia nemusí automaticky znamenať len zvýšené náklady na vývoj, ale aj zníženie budúcich nákladov na prevádzku. Pokiaľ sa však inštitúcia rozhodne náklady preniesť na klienta, možnosti na to rozhodne má,“ uvádza generálny riaditeľ Partners Investments, Maroš Ovčarik.
„Poisťovne digitalizáciu vnímajú ako svoju konkurenčnú výhodu, takže v žiadnom prípade ju do výslednej ceny pre klienta nepremietnu. Ani jedna z významných poisťovní nepotvrdila zámer zvyšovania poistného. Navyše sa pandémia poisťovní na Slovensku veľmi nedotkla, keďže smrtnosť bola veľmi nízka,“ tvrdí analytik Prosight Slovensko, Slavomír Molnár.
Vývoj na trhu nie je vôbec jednoznačný. Aj názory odborníkov z trhu sa líšia. Druhým faktorom, ktorý môže ovplyvniť cenu poistenia, je zvýšený dopyt od klientov. „Očakávame navýšenie poistného na pripoisteniach životného poistenia, pretože klienti oň prejavujú väčší záujem. V prípade digitalizácie náklady nesie podnikateľský subjekt a prirodzene ich premietne do ceny pre konečného spotrebiteľa. Na trh pôsobia však aj iné vplyvy, preto zvýšenie bude len mierne,“ hovorí krajský riaditeľ spoločnosti Servisné Centrum, Marek Sekeráš.
Je preto otázne, či ceny poistných produktov porastú. Na trh pôsobia aj iné vplyvy ako len zvýšený dopyt a technologický posun. Ak však k nárastu dôjde, pôjde len o veľmi mierne navýšenie. To sa prejaví najmä na nových zmluvách životného poistenia.
„Najpravdepodobnejšie je to pri nových zmluvách, pričom sa to môže týkať aj viacerých druhov poistenia. Pri poistných zmluvách, ktoré sa prehodnocujú každý rok, je to tiež pravdepodobné. Pri ostatných menej, pretože poisťovne by mali vždy aj zdôvodniť navýšenie poistného,“ vysvetľuje Maroš Ovčarik z Partners Investments.
Dlhodobo rastie len PZP
Čo cenovo rastie už dlhšie, je povinné zmluvné poistenie. „Nie je tam však žiadny súvis s koronakrízou. NBS už dlhé roky upozorňuje, že poistné pri PZP je príliš nízke, keď prijaté poistné nepokrýva ani len náklady. Poisťovne postupne ceny zvyšujú, čo je prirodzený proces. Nárast však nie je dramatický, aj keď priepasť medzi veľmi lacným poistným na Slovensku a v okolitých krajinách je výrazná,“ hovorí finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko, Marián Búlik.
Príliš nízke ceny poistného spôsobujú, že plnenie poistných udalostí musia často dotovať samotné poisťovne. Na strane poisťovní tak môže dochádzať k špekuláciám, ktorých cieľom je vyhnúť sa preplateniu škôd. „Pri adekvátnych cenách PZP by možno nemuselo k takémuto naťahovaniu prichádzať,“ dodal Búlik.
Ľudia sa zaujímajú o financie viac
Digitalizácia zároveň priniesla pre klientov väčšie pohodlie. Majú teraz možnosť uzavrieť viacero typov zmlúv aj na diaľku bez toho, aby museli niekam chodiť. Zvýšila sa tak dostupnosť poistných produktov, naopak, znížila sa administratívna záťaž, a celý proces uzatvorenia zmluvy sa zjednodušil.
Ľudia sa navyše začali viac zaujímať o produkty na finančnom trhu, či už ide o poistenia, investície, alebo úvery. „Okrem digitalizácie vnímam aj sekundárne pozitívne vplyvy pandémie. Zvýšil sa záujem ľudí o poistenie, čo je pozitívne, keďže Slováci si chránia viac svoj majetok ako zdravie a život. Myslím si, že táto pandémia vytvorila taký precedens, že každý bude do budúcna oveľa viac predvídať svoju zraniteľnosť, vďaka čomu z toho môžu profitovať obe strany – klienti aj poisťovne,“ tvrdí Slavomír Molnár z Prosight.
Zároveň vzrástol dopyt klientov po relevantných informáciách. Pred akoukoľvek zmenou je dobré sa poradiť. „Ľudia v časoch ekonomickej krízy znižujú výdavky. Žiaľ, medzi prvými prichádzajú na rad poistenia. V tomto prípade radím klientom postupovať veľmi opatrne a poradiť sa so svojím sprostredkovateľom, pretože zrušenie niektorých zmlúv by ich mohlo vyjsť veľmi draho. Za týchto okolností treba viac investovať do osvety a práce s klientom, nie je to dôvod na zdražovanie poistného,“ hovorí Marián Búlik z OVB.
Pandémia koronavírusu vyzdvihla do popredia fakt, že finančná gramotnosť je na Slovensku veľmi nízka. Štát dlhodobo investuje do tejto oblasti veľmi málo. Vykonávané aktivity sú nedostatočné a v malom rozsahu. Výsledkom je nízka finančná vzdelanosť, ktorá klientom spôsobuje napokon finančné škody, ktorým by vedeli predísť.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.ECB po druhý raz v tomto roku znížila svoje hlavné úrokové sadzby
- 4.Finančným spoločnostiam pribudnú povinnosti súvisiace s kyberbezpečnosťou
- 5.Na Ostravskej univerzite zasahovala polícia, anonym sa vyhrážal streľbou