Bratislavčanom sa vrátila chuť míňať. Majú najväčší apetít od nástupu koronakrízy
Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji s najvyššou koncentráciou predajní či nákupných centier. Tento región sa zároveň vyznačuje najvyššou kúpnou silou obyvateľov. Chuť nakupovať po pandémii opätovne rastie a je dokonca najvyššia od jari 2020.

Foto: Shutterstock
V druhej polovici apríla sa po dlhých štyroch mesiacoch začali na Slovensku otvárať obchody a prevádzky služieb. Správy o tom, že obchody a nákupné centrá praskajú vo švíkoch, ihneď zaplavili médiá a sociálne siete. To, či obchody o zákazníkov núdzu naozaj nemali a koľko dokázali po otvorení utŕžiť, postupne odhaľujú prieskumy a štatistické údaje.
Väčšina Bratislavčanov sa pri nákupoch neobmedzuje
„Zaujímavé výsledky priniesol prieskum spoločností Datamar a MNForce v Bratislavskom kraji. Vyplynulo z neho, že zatvorené prevádzky prekážali až 70 % Bratislavčanov, pričom 17 % opýtaných chýbali obchody s oblečením a 11 % obchody s obuvou. Najčastejšie uvádzaným dôvodom bola absencia možnosti si tento sortiment vyskúšať,“ konštatuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská.
Znovuotvorenie obchodov sa pozitívne prejavilo aj na spotrebiteľskej nálade u obyvateľov. Väčšina bratislavských domácností (až 73 %) po skončení obmedzení v nakupovaní plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať aspoň na minuloročnej úrovni. To zároveň predstavuje najvyšší podiel od jari 2020.
Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 27 % opýtaných. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani. Apetít Bratislavčanov po nákupoch od marca 2020 ešte nikdy nebol takýto vysoký.
Návštevníci sa rýchlo vracajú do nákupných centier
Bratislava sa vyznačuje najväčšou kúpnou silou obyvateľstva a zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Tie sa za posledné desaťročia stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov, a to všetko pod jednou strechou. Obyvatelia (nielen) z Bratislavy a okolia v nich tak logicky nechávajú nemalé sumy peňazí.
Online nakupovanie, ktoré bolo v prípade oblečenia, obuvi či elektroniky jedinou možnosťou nákupu počas lockdownu, zaznamenalo v poslednom roku nárast. „Aj napriek tomu je v súčasnosti podľa prieskumu preferencia nakupovať v nákupných centrách (55 %) vyššia ako preferencia nakupovať online (45 %),“ hovorí analytička s tým, že obyvatelia bratislavského regiónu sa do nákupných centier začali vracať hneď po tom, ako prišlo k ich znovuotvoreniu.
Nákupné centrum si vyberajú najmä podľa lokality
Prieskum sa ďalej opýtal respondentov, ktoré nákupné centrum v Bratislave je pre nich voľbou číslo jeden a prečo je to tak. Lokalita je pri voľbe nákupného centra zásadná až pre 79 % zákazníkov. Nasleduje prostredie nákupného centra, ktoré označilo ako kľúčové 38 % opýtaných. Pre 24 % je dôležitým kritériom výber značiek a 22 % uviedlo parkovanie. Čistotu považuje za prioritu pri výbere obchodného centra 17 % respondentov.
Podľa týchto preferencií je najpopulárnejším nákupným centrom Bratislavčanov Aupark. Za voľbu číslo jeden ho označilo 24 % opýtaných. Nasledovali Avion a Eurovea s podielmi 19 %.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Čo všetko si môžete legálne „dať do nákladov“? Tipy, ktoré vám pomôžu pri podávaní daňového priznania
- 2.Prokurátorka Habčáková sa ohradila voči tvrdeniam Lipšica v súvislosti s atentátom na premiéra Fica
- 3.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 4.Maďarské fórum vyzýva Fica, aby nestaval sochu maršalovi Konevovi
- 5.11. máj - Deň matiek je o láske, ktorú si často nevšímame