Bratislavčania majú chuť nakupovať, obchodným centrám sa darí
Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji, kde je najvyššia kúpna sila obyvateľstva, ale aj koncentráciou predajní či nákupných centier. Pandémia koronavírusu, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia ovplyvnili, pochopiteľne, aj nákupy Bratislavčanov. Ich apetít po nákupoch bol však v apríli 2024 rekordne vysoký, najvyšší od vypuknutia pandémie. V našej analýze sme sa pozreli na to, ako míňajú obyvatelia Bratislavského kraja, aká je ich kúpna sila, čo vplýva na ich nákupné návyky a aké môže byť ich nákupné správanie sa v budúcnosti.

Foto: Shutterstock
Chuť míňať je rekordne vysoká
Pandémia koronavírusu, vojnový konflikt na Ukrajine, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia mali v uplynulých rokoch vplyv aj na nákupné správanie sa obyvateľov Bratislavského kraja. V tomto roku sa však očakáva o niečo rýchlejší rast ekonomiky, inflácia spomaľuje a nezamestnanosť atakuje úrovne spred koronakrízy.
Vidieť to aj na nákupnom apetíte Bratislavčanov, ktorý je momentálne rekordne najvyšší od vypuknutia pandémie koronavírusu. Väčšina bratislavských domácností (až 87 %) v apríli 2024 plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na minuloročnej úrovni.
Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 13 % opýtaných. Vyplynulo to z výsledkov aprílového prieskumu Spotrebiteľská nálada: medziročné porovnanie spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa realizoval počas druhého aprílového týždňa.
Míňajú viac alebo porovnateľne
Bratislavčania sa najmenej plánujú obmedzovať pri nákupoch potravín (iba 13 % z nich). Znížiť výdavky na predmety dlhodobej spotreby má v pláne 21 % obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.
Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré nákup predmetov dlhodobej spotreby odsúvajú na neskôr (oblečenie, nábytok, elektronika, automobil či nehnuteľnosť). V prípade služieb reštaurácií a kaviarní sa aktuálne obmedzuje 35 % z opýtaných Bratislavčanov.
Len pre zaujímavosť, podľa prieskumu až dve tretiny Bratislavčanov aktuálne v nákupných centrách míňajú porovnateľne alebo viac ako vlani. Iba tretina domácností z Bratislavského kraja v shoppingoch znížila svoje výdavky.
Najvyššia kúpna sila v republike
Bratislavský kraj je dlhodobo ekonomicky najsilnejším krajom na Slovensku. Najvyššiu kúpnu silu jeho obyvateľov potvrdzujú viaceré ukazovatele, ako napríklad hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa, nezamestnanosť, platy či úspory v bankách.
HDP na obyvateľa (v bežných cenách) dosahoval v roku 2022 úroveň 41,1-tisíc eur. Len pre porovnanie, HDP na obyvateľa za celú Slovenskú republiku predstavoval 20-tisíc eur a v jednotlivých (ostatných) regiónoch sa úroveň ukazovateľa pohybovala v rozpätí od 12,3-tisíc eur v Prešovskom kraji po 21,2-tisíc eur v Trnavskom kraji.
Bratislavský kraj sa zároveň vyznačuje aj najnižšou mierou nezamestnanosti. Kým v apríli 2024 (podľa údajov ÚPSVaR) dosiahla evidovaná miera nezamestnanosti 2,81 %, v celej ekonomike bola vykázaná na úrovni 4,99 %.
Priemerný plat Bratislavčanov dosiahol vlani 1 751 eur, v celej Slovenskej republike to bolo 1 430 eur. Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prípade Bratislavského kraja sú vklady v bankách (v prepočte na obyvateľa) dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerným údajom za celé Slovensko.
Nákupné centrá dominujú v Bratislave
V nákupných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky druhy obchodov, ale aj pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. Preto tvoria reprezentatívnu ponuku, prostredníctvom ktorej možno mapovať zmeny v spotrebiteľskom správaní.
Práve Bratislava sa vyznačuje najväčšou koncentráciou nákupných centier, pretože jej podľa údajov spoločnosti CBRE prislúcha vyše tretina z celkovej výmery na Slovensku. V Bratislavskom kraji sa za posledné desaťročie zväčšila výmera nákupných centier o 46 %, v ostatných regiónoch Slovenska o 27 %.
Spomedzi všetkých negatívnych faktorov posledných rokov boli „shoppingy“ zasiahnuté najmä pandémiou, respektíve lockdownami, počas ktorých boli kamenné predajne či prevádzky služieb zatvorené. Zákazníci tak vo väčšej miere nakupovali formou online. Po uvoľnení opatrení na jar 2022 bol ihneď evidovaný návrat k normálnemu správaniu sa spotrebiteľov – teda návrat do fyzických prevádzok.
Nákupné centrá ustáli aj minulý rok, ktorý bol poznačený vysokou infláciou v krajine. Ich návštevnosť na Slovensku medziročne vzrástla o 3 %, obrat sa oproti predchádzajúcemu roku zlepšil o 6 %. Vyplynulo to z údajov spoločnosti CBRE.
Čo robí nákupné centrum úspešným?
- Dobrá lokalita: Nákupné centrum predurčuje k úspechu poloha s čo najlepšou dostupnosťou. Ideálne je, ak sa v blízkosti obchodného centra nachádzajú administratívne budovy, mestské parky, historické centrum alebo rezidenčné nehnuteľnosti (napríklad sídlisko). V Bratislave (vzhľadom na polohu samotného hlavného mesta) je výhodou, ak sa shopping nachádza na kľúčovom dopravnom uzle s priamym napojením na medzinárodnú diaľnicu. Získava tým aj cennú klientelu zo zahraničia.
- Kvalitná skladba nájomníkov: Nájomníkmi nákupného centra sú všetky obchody, služby či značky, ktoré v ňom majú prenajatý priestor. Ideálne je, ak sa nákupnému centru podarí zachovať viacúčelovosť a zároveň dosiahnuť jedinečnosť. Nákupné centrá neslúžia iba na nákupy (beauty, fashion), ale stávajú sa čoraz viac miestom na stravovanie, stretávanie sa s blízkymi či na relax (kino, wellness). Shopping robia atraktívnym a vyhľadávaným prémiové značky, ktoré návštevníci nenájdu v žiadnom inom nákupnom centre nielen v Bratislave, ale ani na Slovensku.
- Lojálna klientela: Úspešnosť nákupného centra podčiarkuje lojálna zákaznícka základňa – ideálne s rastúcim potenciálom. Iste, každý shopping chce prilákať aj nových návštevníkov, ale dôležitejšie je, aby si ich udržali a ideálne sa pre nich stali voľbou číslo jeden.
- Symbióza kamenného obchodu a e-commerce: Online predajcovia od koronakrízy vo väčšine prechádzajú k modelu „click and mortar“, pre ktorý je kľúčové mať aj kamenný obchod, ktorý je využívaný minimálne ako showroom a miesto pre vyzdvihnutie tovarov zakúpených na internete. Obchodníci tak, pochopiteľne, umiestňujú svoje kľúčové predajne v prémiových lokalitách vyznačujúcich sa vysokou mierou návštevnosti.
- Zážitok: Obchodné centrá čelia a v budúcnosti budú čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov je predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nemá možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, môže uprednostniť online priestor. Úspešné obchodné centrá zároveň organizujú rôzne akcie a eventy.
- Udržateľnosť: Kľúčovou súčasťou dlhodobej stratégie obchodného centra by mala byť trvalo udržateľná prevádzka. Viditeľným príkladom môžu byť fotovoltické panely na streche nákupného centra. Komplexnú udržateľnosť budovy však zaručuje napríklad certifikát BREEAM In-Use, ktorý je v súčasnosti považovaný za jeden z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Odborné skúšky s najvyšším stupňom spôsobilosti pre finančných poradcov budú 27. a 28. septembra 2023
- 2.Počas leta nás ohrozuje nielen koronavírus, ale aj úrazy
- 3.Nemajetkovú ujmu pre pozostalých kryje PZP
- 4.So sporením pre dieťa je najlepšie začať hneď po jeho narodení, napríklad aj investovaním do fondov
- 5.Komerčné zdravotné pripoistenie: Čo všetko by mohlo obsahovať a kedy sa ho dočkáme?