Hľadaj

Bratislavčania majú chuť nakupovať, obchodným centrám sa darí

Eva Sadovská Financie Poslať

Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji, kde je najvyššia kúpna sila obyvateľstva, ale aj koncentráciou predajní či nákupných centier. Pandémia koronavírusu, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia ovplyvnili, pochopiteľne, aj nákupy Bratislavčanov. Ich apetít po nákupoch bol však v apríli 2024 rekordne vysoký, najvyšší od vypuknutia pandémie. V našej analýze sme sa pozreli na to, ako míňajú obyvatelia Bratislavského kraja, aká je ich kúpna sila, čo vplýva na ich nákupné návyky a aké môže byť ich nákupné správanie sa v budúcnosti.

Obchodným centrám sa darí

Foto: Shutterstock

Chuť míňať je rekordne vysoká

Pandémia koronavírusu, vojnový konflikt na Ukrajine, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia mali v uplynulých rokoch vplyv aj na nákupné správanie sa obyvateľov Bratislavského kraja. V tomto roku sa však očakáva o niečo rýchlejší rast ekonomiky, inflácia spomaľujenezamestnanosť atakuje úrovne spred koronakrízy.

Vidieť to aj na nákupnom apetíte Bratislavčanov, ktorý je momentálne rekordne najvyšší od vypuknutia pandémie koronavírusu. Väčšina bratislavských domácností (až 87 %) v apríli 2024 plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na minuloročnej úrovni.

88709

Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 13 % opýtaných. Vyplynulo to z výsledkov aprílového prieskumu Spotrebiteľská nálada: medziročné porovnanie spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa realizoval počas druhého aprílového týždňa.

Míňajú viac alebo porovnateľne

Bratislavčania sa najmenej plánujú obmedzovať pri nákupoch potravín (iba 13 % z nich). Znížiť výdavky na predmety dlhodobej spotreby má v pláne 21 % obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.

84343

Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré nákup predmetov dlhodobej spotreby odsúvajú na neskôr (oblečenie, nábytok, elektronika, automobil či nehnuteľnosť). V prípade služieb reštaurácií a kaviarní sa aktuálne obmedzuje 35 % z opýtaných Bratislavčanov.

Len pre zaujímavosť, podľa prieskumu až dve tretiny Bratislavčanov aktuálne v nákupných centrách míňajú porovnateľne alebo viac ako vlani. Iba tretina domácností z Bratislavského kraja v shoppingoch znížila svoje výdavky. 

Najvyššia kúpna sila v republike

Bratislavský kraj je dlhodobo ekonomicky najsilnejším krajom na Slovensku. Najvyššiu kúpnu silu jeho obyvateľov potvrdzujú viaceré ukazovatele, ako napríklad hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa, nezamestnanosť, platy či úspory v bankách.

95867

HDP na obyvateľa (v bežných cenách) dosahoval v roku 2022 úroveň 41,1-tisíc eur. Len pre porovnanie, HDP na obyvateľa za celú Slovenskú republiku predstavoval 20-tisíc eur a v jednotlivých (ostatných) regiónoch sa úroveň ukazovateľa pohybovala v rozpätí od 12,3-tisíc eur v Prešovskom kraji po 21,2-tisíc eur v Trnavskom kraji.

Bratislavský kraj sa zároveň vyznačuje aj najnižšou mierou nezamestnanosti. Kým v apríli 2024 (podľa údajov ÚPSVaR) dosiahla evidovaná miera nezamestnanosti 2,81 %, v celej ekonomike bola vykázaná na úrovni 4,99 %.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Priemerný plat Bratislavčanov dosiahol vlani 1 751 eur, v celej Slovenskej republike to bolo 1 430 eur. Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prípade Bratislavského kraja sú vklady v bankách (v prepočte na obyvateľa) dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerným údajom za celé Slovensko.  

Nákupné centrá dominujú v Bratislave

V nákupných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky druhy obchodov, ale aj pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. Preto tvoria reprezentatívnu ponuku, prostredníctvom ktorej možno mapovať zmeny v spotrebiteľskom správaní.

55964

Práve Bratislava sa vyznačuje najväčšou koncentráciou nákupných centier, pretože jej podľa údajov spoločnosti CBRE prislúcha vyše tretina z celkovej výmery na Slovensku. V Bratislavskom kraji sa za posledné desaťročie zväčšila výmera nákupných centier o 46 %, v ostatných regiónoch Slovenska o 27 %.

Spomedzi všetkých negatívnych faktorov posledných rokov boli „shoppingy“ zasiahnuté najmä pandémiou, respektíve lockdownami, počas ktorých boli kamenné predajne či prevádzky služieb zatvorené. Zákazníci tak vo väčšej miere nakupovali formou online. Po uvoľnení opatrení na jar 2022 bol ihneď evidovaný návrat k normálnemu správaniu sa spotrebiteľov – teda návrat do fyzických prevádzok.

86714

Nákupné centrá ustáli aj minulý rok, ktorý bol poznačený vysokou infláciou v krajine. Ich návštevnosť na Slovensku medziročne vzrástla o 3 %, obrat sa oproti predchádzajúcemu roku zlepšil o 6 %. Vyplynulo to z údajov spoločnosti CBRE.

Čo robí nákupné centrum úspešným?

  • Dobrá lokalita: Nákupné centrum predurčuje k úspechu poloha s čo najlepšou dostupnosťou. Ideálne je, ak sa v blízkosti obchodného centra nachádzajú administratívne budovy, mestské parky, historické centrum alebo rezidenčné nehnuteľnosti (napríklad sídlisko). V Bratislave (vzhľadom na polohu samotného hlavného mesta) je výhodou, ak sa shopping nachádza na kľúčovom dopravnom uzle s priamym napojením na medzinárodnú diaľnicu. Získava tým aj cennú klientelu zo zahraničia.
  • Kvalitná skladba nájomníkov: Nájomníkmi nákupného centra sú všetky obchody, služby či značky, ktoré v ňom majú prenajatý priestor. Ideálne je, ak sa nákupnému centru podarí zachovať viacúčelovosť a zároveň dosiahnuť jedinečnosť. Nákupné centrá neslúžia iba na nákupy (beauty, fashion), ale stávajú sa čoraz viac miestom na stravovanie, stretávanie sa s blízkymi či na relax (kino, wellness). Shopping robia atraktívnym a vyhľadávaným prémiové značky, ktoré návštevníci nenájdu v žiadnom inom nákupnom centre nielen v Bratislave, ale ani na Slovensku. 
  • Lojálna klientela: Úspešnosť nákupného centra podčiarkuje lojálna zákaznícka základňa – ideálne s rastúcim potenciálom. Iste, každý shopping chce prilákať aj nových návštevníkov, ale dôležitejšie je, aby si ich udržali a ideálne sa pre nich stali voľbou číslo jeden. 
  • Symbióza kamenného obchodu a e-commerce: Online predajcovia od koronakrízy vo väčšine prechádzajú k modelu „click and mortar“, pre ktorý je kľúčové mať aj kamenný obchod, ktorý je využívaný minimálne ako showroom a miesto pre vyzdvihnutie tovarov zakúpených na internete. Obchodníci tak, pochopiteľne, umiestňujú svoje kľúčové predajne v prémiových lokalitách vyznačujúcich sa vysokou mierou návštevnosti.
  • Zážitok: Obchodné centrá čelia a v budúcnosti budú čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov je predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nemá možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, môže uprednostniť online priestor. Úspešné obchodné centrá zároveň organizujú rôzne akcie a eventy. 
  • Udržateľnosť: Kľúčovou súčasťou dlhodobej stratégie obchodného centra by mala byť trvalo udržateľná prevádzka. Viditeľným príkladom môžu byť fotovoltické panely na streche nákupného centra. Komplexnú udržateľnosť budovy však zaručuje napríklad certifikát BREEAM In-Use, ktorý je v súčasnosti považovaný za jeden z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov.
logo
Prečítajte si tiež:
17.4.2025 Redakcia FinReport

Aký dopad má transakčná daň na slovenský trh?

Vo FinReport Podcaste sa dozviete, ako zareagovali banky na povinné podnikateľské účty, ako sa transakčná daň vyvíjala v Maďarsku, ako aj ...

17.4.2025 Redakcia FinReport

Top vedecké výsledky dostanú automatickú finančnú podporu

Ministerstvo školstva zaviedlo nový spôsob financovania vedeckých výstupov, ktorý výrazne zjednodušuje a urýchľuje proces podpory pre ...

16.4.2025 Tlačová správa

Čo sa skrýva za pojmom dropshipping?

Ak ste si v minulosti objednali tovar z e-shopu, o ktorom ste sa domnievali, že je slovenský a na vaše prekvapenie ste zistili, že k vám ...

16.4.2025 Laura Lišková

Študenti môžu získať štipendium na štúdium v zahraničí!

Študenti, doktorandi ako aj mladí výskumníci majú skvelú príležitosť získať finančnú podporu na študijný či výskumný pobyt v ...

15.4.2025 Tlačová správa

Hypotéky a investície v prvom kvartáli 2025: Nízke sadzby, vysoké ceny nehnuteľností a presun k bezpečným aktívam

Prvý kvartál roka 2025 priniesol na finančných trhoch pokračovanie trendov zo záveru roku 2024. Úrokové sadzby klesali, ceny inzerovaných ...

15.4.2025 Tlačová správa

Investície z 2. piliera do projektov na Slovensku sa stávajú realitou

Umožní to návrh zákona o starobnom dôchodkovom sporení z dielne rezortu práce. V pléne Národnej rady SR získal širokú politickú podporu, ...

15.4.2025 Eva Sadovská

Marcová inflácia zrýchlila na 4,0 %. Ako rast cien ovplyvní naše financie a investície?

Štatistický úrad SR dnes zverejnil marcový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze došlo k zrýchleniu, nakoľko ...

15.4.2025 Eva Sadovská

Realitné fondy na Slovensku prekonali hodnotu 2,8 mld. eur. Akú časť by mali tvoriť v investičnom portfóliu?

Realitné fondy na Slovensku aj v závere uplynulého roku lámali rekordy. Objem ich aktív medziročne vzrástol o 11,0 % a prvýkrát prekonal ...

15.4.2025 Michal Sobek

Zbohom papierovým faktúram: Slovensko chystá povinné e-faktúry

Od roku 2027 čaká slovenských platiteľov DPH významná zmena. Budú totiž vystavovať faktúry výlučne v elektronickej podobe. Je to ...

14.4.2025 Tlačová správa

Mali ste dopravnú nehodu? Zbytočné chyby pri nahlasovaní vás môžu pripraviť o čas i peniaze

Dopravná nehoda nemusí hneď znamenať katastrofu, no zbytočné chyby pri jej nahlasovaní môžu spôsobiť výrazné komplikácie. Čím lepšie ...

2.4.2025 Tlačová správa

Hypotekárny trh zažíva uvoľnenie. Klienti bánk budú mať väčší výber, no ceny nehnuteľností zrejme porastú

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky znížila začiatkom marca tri kľúčové úrokové sadzby ECB o 25 bázických bodov. Rozhodnutie ...

2.4.2025 Tlačová správa

Peniaze k sviatku vnukom alebo deťom dáva väčšina Slovákov

Slováci, ale aj Česi patria k národom, ktoré sú k svojim potomkom pomerne štedré a nebrzdí ich pri tom ani odchod na dôchodok. Deti a vnuci ...

1.4.2025 Tlačová správa

Štátny rozpočet navýšili daňoví exekútori o viac ako 52 miliónov eur

Výsledky finančnej správy (FS) v oblasti vymáhania sa z roka na rok zlepšujú. Za mesiace január a február 2025 daňoví exekútori vymohli ...

31.3.2025 Laura Lišková

Platy učiteľov a zamestnancov školstva sa zvýšia

Slovenská vláda nedávno schválila významné zvýšenie platov pre učiteľov a ďalších zamestnancov v školstve. Cieľom tohto kroku je ...

30.3.2025 Laura Lišková

Ministerstvo školstva zavádza finančnú podporu pre učiteľov

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky zaviedlo kompenzačný príspevok pre pedagogických a odborných ...

26.3.2025 Laura Lišková

Motivačné štipendium pre talentovaných vysokoškolákov

Slovenskí vysokoškoláci s výnimočnými výsledkami a ambíciami majú opäť šancu získať podporu od štátu. Ministerstvo školstva, ...

26.3.2025 Tlačová správa

Pomoc pre jednorodičov. Pilotný projekt ministerstva a odborníkov

Nový národný projekt s názvom „Podpora osamelých rodičov“ a konkrétne zmeny v legislatíve prináša ministerstvo práce, sociálnych ...

25.3.2025 Tlačová správa

Finančná správa aj v roku 2025 úspešne bojuje s nepoctivým podnikateľom

Finančná správa zvyšuje počet kontrol zameraných na evidovanie tržieb v pokladniciach. Počas prvých mesiacov tohto roka sa zvýšil ich ...

Apríl

 
P
U
S
Š
P
S
N
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay