Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Bratislavčania majú chuť nakupovať, obchodným centrám sa darí

Eva Sadovská Financie Poslať

Dôležitou súčasťou ekonomiky je nakupovanie. Najviac návštev obchodov sa realizuje v Bratislavskom kraji, kde je najvyššia kúpna sila obyvateľstva, ale aj koncentráciou predajní či nákupných centier. Pandémia koronavírusu, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia ovplyvnili, pochopiteľne, aj nákupy Bratislavčanov. Ich apetít po nákupoch bol však v apríli 2024 rekordne vysoký, najvyšší od vypuknutia pandémie. V našej analýze sme sa pozreli na to, ako míňajú obyvatelia Bratislavského kraja, aká je ich kúpna sila, čo vplýva na ich nákupné návyky a aké môže byť ich nákupné správanie sa v budúcnosti.

Obchodným centrám sa darí

Foto: Shutterstock

Chuť míňať je rekordne vysoká

Pandémia koronavírusu, vojnový konflikt na Ukrajine, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia mali v uplynulých rokoch vplyv aj na nákupné správanie sa obyvateľov Bratislavského kraja. V tomto roku sa však očakáva o niečo rýchlejší rast ekonomiky, inflácia spomaľujenezamestnanosť atakuje úrovne spred koronakrízy.

Vidieť to aj na nákupnom apetíte Bratislavčanov, ktorý je momentálne rekordne najvyšší od vypuknutia pandémie koronavírusu. Väčšina bratislavských domácností (až 87 %) v apríli 2024 plánovala zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na minuloročnej úrovni.

88709

Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 13 % opýtaných. Vyplynulo to z výsledkov aprílového prieskumu Spotrebiteľská nálada: medziročné porovnanie spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa realizoval počas druhého aprílového týždňa.

Míňajú viac alebo porovnateľne

Bratislavčania sa najmenej plánujú obmedzovať pri nákupoch potravín (iba 13 % z nich). Znížiť výdavky na predmety dlhodobej spotreby má v pláne 21 % obyvateľov Bratislavského kraja. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani.

84343

Podľa výsledkov prieskumu sa zároveň znížil aj podiel takých domácností z Bratislavy a okolia, ktoré nákup predmetov dlhodobej spotreby odsúvajú na neskôr (oblečenie, nábytok, elektronika, automobil či nehnuteľnosť). V prípade služieb reštaurácií a kaviarní sa aktuálne obmedzuje 35 % z opýtaných Bratislavčanov.

Len pre zaujímavosť, podľa prieskumu až dve tretiny Bratislavčanov aktuálne v nákupných centrách míňajú porovnateľne alebo viac ako vlani. Iba tretina domácností z Bratislavského kraja v shoppingoch znížila svoje výdavky. 

Najvyššia kúpna sila v republike

Bratislavský kraj je dlhodobo ekonomicky najsilnejším krajom na Slovensku. Najvyššiu kúpnu silu jeho obyvateľov potvrdzujú viaceré ukazovatele, ako napríklad hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa, nezamestnanosť, platy či úspory v bankách.

95867

HDP na obyvateľa (v bežných cenách) dosahoval v roku 2022 úroveň 41,1-tisíc eur. Len pre porovnanie, HDP na obyvateľa za celú Slovenskú republiku predstavoval 20-tisíc eur a v jednotlivých (ostatných) regiónoch sa úroveň ukazovateľa pohybovala v rozpätí od 12,3-tisíc eur v Prešovskom kraji po 21,2-tisíc eur v Trnavskom kraji.

Bratislavský kraj sa zároveň vyznačuje aj najnižšou mierou nezamestnanosti. Kým v apríli 2024 (podľa údajov ÚPSVaR) dosiahla evidovaná miera nezamestnanosti 2,81 %, v celej ekonomike bola vykázaná na úrovni 4,99 %.

Priemerný plat Bratislavčanov dosiahol vlani 1 751 eur, v celej Slovenskej republike to bolo 1 430 eur. Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prípade Bratislavského kraja sú vklady v bankách (v prepočte na obyvateľa) dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerným údajom za celé Slovensko.  

Nákupné centrá dominujú v Bratislave

V nákupných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky druhy obchodov, ale aj pestrú škálu služieb či gastroprevádzok. Preto tvoria reprezentatívnu ponuku, prostredníctvom ktorej možno mapovať zmeny v spotrebiteľskom správaní.

55964

Práve Bratislava sa vyznačuje najväčšou koncentráciou nákupných centier, pretože jej podľa údajov spoločnosti CBRE prislúcha vyše tretina z celkovej výmery na Slovensku. V Bratislavskom kraji sa za posledné desaťročie zväčšila výmera nákupných centier o 46 %, v ostatných regiónoch Slovenska o 27 %.

Spomedzi všetkých negatívnych faktorov posledných rokov boli „shoppingy“ zasiahnuté najmä pandémiou, respektíve lockdownami, počas ktorých boli kamenné predajne či prevádzky služieb zatvorené. Zákazníci tak vo väčšej miere nakupovali formou online. Po uvoľnení opatrení na jar 2022 bol ihneď evidovaný návrat k normálnemu správaniu sa spotrebiteľov – teda návrat do fyzických prevádzok.

86714

Nákupné centrá ustáli aj minulý rok, ktorý bol poznačený vysokou infláciou v krajine. Ich návštevnosť na Slovensku medziročne vzrástla o 3 %, obrat sa oproti predchádzajúcemu roku zlepšil o 6 %. Vyplynulo to z údajov spoločnosti CBRE.

Čo robí nákupné centrum úspešným?

  • Dobrá lokalita: Nákupné centrum predurčuje k úspechu poloha s čo najlepšou dostupnosťou. Ideálne je, ak sa v blízkosti obchodného centra nachádzajú administratívne budovy, mestské parky, historické centrum alebo rezidenčné nehnuteľnosti (napríklad sídlisko). V Bratislave (vzhľadom na polohu samotného hlavného mesta) je výhodou, ak sa shopping nachádza na kľúčovom dopravnom uzle s priamym napojením na medzinárodnú diaľnicu. Získava tým aj cennú klientelu zo zahraničia.
  • Kvalitná skladba nájomníkov: Nájomníkmi nákupného centra sú všetky obchody, služby či značky, ktoré v ňom majú prenajatý priestor. Ideálne je, ak sa nákupnému centru podarí zachovať viacúčelovosť a zároveň dosiahnuť jedinečnosť. Nákupné centrá neslúžia iba na nákupy (beauty, fashion), ale stávajú sa čoraz viac miestom na stravovanie, stretávanie sa s blízkymi či na relax (kino, wellness). Shopping robia atraktívnym a vyhľadávaným prémiové značky, ktoré návštevníci nenájdu v žiadnom inom nákupnom centre nielen v Bratislave, ale ani na Slovensku. 
  • Lojálna klientela: Úspešnosť nákupného centra podčiarkuje lojálna zákaznícka základňa – ideálne s rastúcim potenciálom. Iste, každý shopping chce prilákať aj nových návštevníkov, ale dôležitejšie je, aby si ich udržali a ideálne sa pre nich stali voľbou číslo jeden. 
  • Symbióza kamenného obchodu a e-commerce: Online predajcovia od koronakrízy vo väčšine prechádzajú k modelu „click and mortar“, pre ktorý je kľúčové mať aj kamenný obchod, ktorý je využívaný minimálne ako showroom a miesto pre vyzdvihnutie tovarov zakúpených na internete. Obchodníci tak, pochopiteľne, umiestňujú svoje kľúčové predajne v prémiových lokalitách vyznačujúcich sa vysokou mierou návštevnosti.
  • Zážitok: Obchodné centrá čelia a v budúcnosti budú čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov je predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nemá možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, môže uprednostniť online priestor. Úspešné obchodné centrá zároveň organizujú rôzne akcie a eventy. 
  • Udržateľnosť: Kľúčovou súčasťou dlhodobej stratégie obchodného centra by mala byť trvalo udržateľná prevádzka. Viditeľným príkladom môžu byť fotovoltické panely na streche nákupného centra. Komplexnú udržateľnosť budovy však zaručuje napríklad certifikát BREEAM In-Use, ktorý je v súčasnosti považovaný za jeden z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov.
logo
Prečítajte si tiež:
21.7.2024 Redakcia FinReport

Investície do ochrany životného prostredia v EÚ vlani dosiahli 67 miliárd eur

Európsky štatistický úrad Eurostat odhaduje, že v roku 2023 krajiny Európskej únie investovali do ochrany životného prostredia 67 miliárd ...

21.7.2024 Redakcia FinReport

Počet smrteľných nehôd na Slovensku je alarmujúci, najčastejšou príčinou sú mobily

Podľa Európskej komisie patrí Slovensko aktuálne v rámci Európskej únie k piatim krajinám, ktoré majú nadpriemerný počet úmrtí pri ...

20.7.2024 Redakcia FinReport

Daňové priznania: Malé a stredné podniky ich podávali naposledy bez daňových licencií

V tomto roku podávali malé a stredné podniky daňové priznanie posledný raz bez toho, aby museli zohľadňovať daňové licencie. Tie síce ...

20.7.2024 Redakcia FinReport

Firemné vklady na bežných účtoch klesajú, no podnikatelia sú pri investovaní stále mimoriadne opatrní

Slovenskému podnikovému sektoru sa darí – aspoň z pohľadu objemu peňazí, ktoré majú uložené v bankách. Celkové vklady nefinančných ...

19.7.2024 Mário Špilberger

Ako si v zahraničí vybrať hotovosť čo najvýhodnejšie?

Aby sme mali prístup k svojim financiám na dovolenke, je dobré mať so sebou hotovosť v mene danej krajiny, ktorú si môžeme zvyčajne zameniť ...

19.7.2024 Martin Jamnický

Aké zmeny čakajú na živnostníkov a SZČO počas tohtoročného leta

Na väčšinu živnostníkov a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) čakajú v lete zmeny, ktoré súvisia s ich odvodovými ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Futbalové Euro prinieslo masívny nárast tržieb v nemeckých reštauráciách, najviac v Dortmunde

Každé veľké športové podujatie prináša aj ekonomický rozmach daného regiónu napríklad v podobe zvýšených tržieb pre poskytovateľov ...

19.7.2024 Robert Juriš

Priemerná cena bytov ponúkaných v Bratislave prekročila hranicu 5-tisíc eur za meter štvorcový

Trh s bytmi v hlavnom meste pomaly ožíva – pribúdajú nové byty a rastú aj ich predaje. Cena bytov ponúkaných v Bratislave po prvý raz ...

19.7.2024 Redakcia FinReport

Štátnemu rozpočtu má pomôcť nová daň z bankových prevodov

Schyľuje sa k ďalšej dani, na ktorú by sa mali poskladať všetci občania Slovenska. Podľa Denník N vláda chystá zdanenie všetkých ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Ako sa zvýši stravné na pracovných cestách a hodnota gastrolístkov?

Zamestnanci, ktorí sa stravujú v reštauráciách a iných stravných zariadeniach, budú od začiatku septembra tohto roka dostávať od svojich ...

18.7.2024 Redakcia FinReport

Daňové priznania v tomto roku prinesú do štátneho rozpočtu 3,9 miliardy eur

Finančná správa SR tento rok prijala historicky najviac 1,31 milióna daňových priznaní v celkovom objeme 3,9 miliardy eur. V porovnaní s ...

18.7.2024 Robert Juriš

Čoraz viac občanov sa u NBS sťažuje na finančné inštitúcie

Jedným zo spôsobov, ako sa domôcť spravodlivosti vo svete financií, je obrátiť sa na orgán dohľadu nad finančným trhom, teda na Národnú ...

16.7.2024 Roland Régely

Finanční agenti: Kto si najviac polepšil a kto pohoršil oproti predchádzajúcemu roku?

Poznáme poradie najúspešnejších finančných agentov na Slovensku za uplynulý rok. Po zverejnení účtovných závierok väčšiny ...

15.7.2024 Redakcia FinReport

Daniari varujú pred podvodnými SMS správami

Podvodníci si stále nedajú pokoj. Finančná správa SR opäť upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa snažia oklamať daňovníkov. Tentoraz im ...

12.7.2024 Redakcia FinReport

Rast reálnych miezd pokračuje. V ktorých odvetviach sa zvyšujú najrýchlejšie?

Rast reálnych miezd na Slovensku je realitou už niekoľko posledných mesiacov. Počas mája 2024 si najviac prilepšili zamestnanci v doprave so ...

12.7.2024 Robert Juriš

V prvej polovici tohto roka pribudlo v druhom pilieri takmer 70-tisíc sporiteľov

Počet sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri každý mesiac stúpa. Tomuto trendu nezabránilo ani znevýhodnenie podmienok sporenia znížením ...

8.7.2024 Redakcia FinReport

Študenti, brigádujete na dohodu? Požiadajte zamestnávateľa o odvodovú úľavu a zarobíte viac

Mnoho študentov si počas letných prázdnin hľadá brigádu. Ak so svojim zamestnávateľom uzavriete dohodu o brigádnickej práci študentov, ...

6.7.2024 Redakcia FinReport

Najnižšie ceny v rámci EÚ majú východoeurópske štáty, aj Slovensko je pod priemerom Únie

Mohlo by sa zdať, že ceny tovarov a služieb v jednotlivých krajinách Európy by si mali byť viac-menej podobné. Ceny sa však líšia, a to ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay