Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Analýza: Ako dva roky s pandémiou zmenili naše nakupovanie?

Eva Sadovská Financie Poslať

Slovensko má za sebou dva roky života s pandémiou koronavírusu. Tá ovplyvnila celý chod ekonomiky, vrátane spotrebiteľského správania sa obyvateľov. Slovenský maloobchod v roku 2021 zaznamenal medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Oproti roku 2019 narástli tržby obchodníkov o 0,3 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR. Nebyť pandémie, obrat v obchodoch by bol určite vyšší. Približne tretinu vlaňajšieho roka boli totiž kvôli lockdownu mnohé kamenné prevádzky zatvorené.

spôsoby nakupovania

Foto: Shutterstock

Nebyť lockdownu, tržby mohli byť ešte vyššie

Slovenský maloobchod zaznamenal v roku 2021 medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Aj oproti roku 2019 bol zaznamenaný nárast tržieb, a to o 0,3 %. Nebyť vlaňajšieho lockdownu, ktorý zabuchol dvere väčšiny kamenných obchodov na približne štyri mesiace, výsledky by boli určite pozitívnejšie.

Oproti roku 2020 sa podarilo zvýšiť tržby čerpacím staniciam, a to o 4,9 %. Vyššie tržby registroval aj maloobchod s tovarom pre domácnosť, čo sú napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom, a to o 2,8 %. Rekreačnému a kultúrnemu sortimentu, napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami, sa podarilo tržby medziročne zvýšiť o  2,9 %. 

Obchodníci mimo predajní, stánkov a trhov, vrátane e-shopov, zaznamenali vlani medziročný nárast tržieb o 9,6 %. Ostatné oblasti obchodu, vrátane hypermarketov a supermarketov, zaznamenali v roku 2021 medziročný pokles tržieb.

E-shopy rástli, no klasické obchody neprevalcovali

Lockdown vždy presmeruje časť našich nákupov do online sveta. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac – až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.

Hneď ako príde lockdown a prevádzky zostanú zatvorené, obchody sústredia svoj predaj do online prostredia, tovar doručujú poštou či kuriérom, alebo sa menia na výdajné miesta. Obchodníkom však takýto režim nestačí. Strácajú pritom najmä menšie obchody, ktoré online infraštruktúru nemajú natoľko vybudovanú ako veľkí hráči. Zjednodušene povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Každé ďalšie uvoľnenie preto stále viac potvrdzuje, že spotrebitelia uprednostňujú pri nakupovaní osobný kontakt.

Nákupné centrá upravovali a modernizovali

Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastroprevádzok.

Aj „shoppingy“ vlani pocítili prísne opatrenia a zatvorenie prevádzok. Napriek tomu nezaháľali a počas roka uskutočnili viaceré kroky, aby sa priblížili k svojim návštevníkom. Pre maximálnu bezpečnosť svojich zákazníkov modernizovali vzduchotechnické jednotky, zavádzali hĺbkovú dezinfekciu a zvýšili aj frekvenciu a rozsah upratovania. Do praxe uvádzali aj novinky ako pick-up výdajné okienka či servis nákupných asistentov, keď asistent uskutoční nákup a zákazníkovi ho doručí domov.

Online a kamenné obchody našli súlad

Od vypuknutia pandémie koronavírusu obchodné centrá a kamenné prevádzky čelia najmä otázkam, či prežijú a či ešte dokážu konkurovať e-commerce. Realita naznačuje, že dokážu. A to najmä tie, ktoré sa orientujú na inovácie a zážitok.

V súvislosti s budúcnosťou nákupných centier sa považuje za kľúčový pojem „destination footfall“. Cieľom je prilákať nielen okoloidúcich, ale aj návštevníkov, pre ktorých je samotný „shopping“ destináciou. Prieskumy navyše ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

Vo svete sa tak stále viac objavujú hybridné prevádzky, ktoré kombinujú online a offline nakupovanie. V online prostredí je veľmi náročné a drahé získať pozornosť zákazníka, a preto mnoho značiek zo sveta e-commerce otvára v nákupných centrách showroomy alebo výdajné miesta.

Alebo naopak, zákazník sa rozhodne pre kúpu výrobku v e-shope a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke, kde si môže tovar vyskúšať. Toto všetko sú zároveň dôvody, prečo vzájomný vzťah online a kamenných obchodov oveľa lepšie ako pojem „konkurencia“ vystihuje pojem „symbióza“.

Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?

1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.

2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.

3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť  konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.

4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.

5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.

6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.

logo
Prečítajte si tiež:
19.5.2024 Redakcia FinReport

Slováci radi nakupujú tam, kde ponúkajú zľavy, a takmer každý má aspoň jednu vernostnú kartu

Slováci sú známi tým, že radi šetria. Až tri štvrtiny obyvateľov Slovenska uprednostňujú nakupovanie v obchodoch, v ktorých majú k ...

18.5.2024 Redakcia FinReport

Slovenské e-shopy čakajú silný rok, tržby im vzrástli o 7 %

Tento rok by pre e-shopy mohol byť úspešnejší ako ten minuloročný. V prvom štvrťroku tohto roku dosiahli v porovnaní s prvým štvrťrokom ...

18.5.2024 Redakcia FinReport

Stredoškoláci hospodária s vlastnými peniazmi, dvaja z troch si sami zarábajú

Deväť z desiatich slovenských stredoškolákov (90 %) pravidelne na mesačnej báze hospodári s vlastnými peniazmi. Tieto finančné prostriedky ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Aj dobrovoľní hasiči už majú vlastné poistenie zodpovednosti za škodu

Na Slovensku je evidovaných približne 80-tisíc dobrovoľných hasičov, ktorí doteraz nemali možnosť uzavrieť si poistenie zodpovednosti za ...

17.5.2024 Robert Juriš

Anketa: Tretí najdôležitejší kanál predaja poistných produktov je telesales

Sprostredkovanie poistenia už dlhšie nestojí len na osobnej ponuke a fyzickej komunikácii. Tento predajný kanál dopĺňajú aj ďalšie dva v ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Ceny oboch druhov benzínov aj motorovej nafty konečne výraznejšie klesli

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku, ako aj motorovej nafty, počas uplynulého týždňa klesli. V porovnaní s predchádzajúcim ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Experiment: Odstrašujúco ladená komunikácia priniesla do štátneho rozpočtu 2,6 milióna eur

Viac ako 180-tisíc živnostníkom každoročne vzniká povinnosť platiť poistné na sociálne poistenie, alebo sa mení výška ich vymeriavacieho ...

17.5.2024 Eva Sadovská

Rumunsko „valcuje“ EÚ ekonomicky aj vo využívaní obnoviteľných zdrojov energie

Rumunsko už niekoľko rokov nie je na chvoste EÚ. Za posledné roky sa jeho ekonomika posunula z pozície „chudobného príbuzného“ výrazne ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Staronovou prezidentkou Európskej banky pre obnovu a rozvoj je Odile Renaudová-Bassová

Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) oznámila, že jej šéfkou aj naďalej bude Francúzka Odile Renaudová-Bassová. Opätovne zvolená do ...

14.5.2024 Martin Jamnický

Rodičia detí neprijatých do materských škôl môžu požiadať o predĺžený rodičovský príspevok

Nárok na poberanie predĺženého rodičovského príspevku majú rodičia detí vo veku od 3 do 6 rokov, ktoré z kapacitných dôvodov neprijali ...

13.5.2024 Redakcia FinReport

Aká bude výška 13. dôchodku v decembri 2024

Poberatelia dôchodkových dávok dostanú tento rok v decembri nový plnohodnotný 13. dôchodok, ktorý bude vyšší než v minulosti. Novela ...

13.5.2024 Redakcia FinReport

Finančná správa SR vrátila daňové preplatky v objeme 635 miliónov eur

Finančná správa SR spracovala spolu 455 440 žiadostí o vrátenie preplatkov na daniach a poukázanie daňového bonusu. Všetky žiadosti boli ...

13.5.2024 Martin Jamnický

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Minulý mesiac schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských ...

13.5.2024 Redakcia FinReport

Podporte celoslovenskú zbierku Modrý gombík UNICEF

Od 13. do 19. mája 2024 sa koná 18. ročník celonárodnej zbierky Modrý gombík, ktorú organizuje Slovenská nadácia pre UNICEF. Táto zbierka ...

12.5.2024 Redakcia FinReport

Ako predísť daňovej exekúcii? Kľúčová je komunikácia s daňovým úradom

Bežní občania aj podnikatelia sa môžu dostať do situácie, keď nebudú zvládať zaplatiť daň v lehote splatnosti a vznikne im daňový ...

9.5.2024 Robert Juriš

NBS: Ceny nehnuteľností na Slovensku začali mierne klesať

Ponukové ceny nehnuteľností na Slovensku začali klesať. Zníženie cien podľa dát Národnej banky Slovenska však v prvom štvrťroku 2024 v ...

7.5.2024 Robert Juriš

ECB pracuje na nových eurobankovkách s dôrazom na bezpečnosť a udržateľnosť

Hoci Európska centrálna banka usilovne pracuje na vývoji digitálneho eura, paralelne sa usiluje zachovať existenciu aj finančnej hotovosti. ...

7.5.2024 Redakcia FinReport

Ministerstvo financií SR vyhlásilo dotačné výzvy na zlepšenie života v mestách a obciach

Ministerstvo financií SR zverejnilo dve nové výzvy, vďaka ktorým môžu žiadatelia získať dotácie na projekty, ktorých úlohou je ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay