Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Analýza: Ako dva roky s pandémiou zmenili naše nakupovanie?

Eva Sadovská Financie
SK
EN
Poslať

Slovensko má za sebou dva roky života s pandémiou koronavírusu. Tá ovplyvnila celý chod ekonomiky, vrátane spotrebiteľského správania sa obyvateľov. Slovenský maloobchod v roku 2021 zaznamenal medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Oproti roku 2019 narástli tržby obchodníkov o 0,3 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR. Nebyť pandémie, obrat v obchodoch by bol určite vyšší. Približne tretinu vlaňajšieho roka boli totiž kvôli lockdownu mnohé kamenné prevádzky zatvorené.

image

Foto: Shutterstock

Nebyť lockdownu, tržby mohli byť ešte vyššie

Slovenský maloobchod zaznamenal v roku 2021 medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Aj oproti roku 2019 bol zaznamenaný nárast tržieb, a to o 0,3 %. Nebyť vlaňajšieho lockdownu, ktorý zabuchol dvere väčšiny kamenných obchodov na približne štyri mesiace, výsledky by boli určite pozitívnejšie.

Oproti roku 2020 sa podarilo zvýšiť tržby čerpacím staniciam, a to o 4,9 %. Vyššie tržby registroval aj maloobchod s tovarom pre domácnosť, čo sú napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom, a to o 2,8 %. Rekreačnému a kultúrnemu sortimentu, napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami, sa podarilo tržby medziročne zvýšiť o  2,9 %. 

Obchodníci mimo predajní, stánkov a trhov, vrátane e-shopov, zaznamenali vlani medziročný nárast tržieb o 9,6 %. Ostatné oblasti obchodu, vrátane hypermarketov a supermarketov, zaznamenali v roku 2021 medziročný pokles tržieb.

E-shopy rástli, no klasické obchody neprevalcovali

Lockdown vždy presmeruje časť našich nákupov do online sveta. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac – až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.

Hneď ako príde lockdown a prevádzky zostanú zatvorené, obchody sústredia svoj predaj do online prostredia, tovar doručujú poštou či kuriérom, alebo sa menia na výdajné miesta. Obchodníkom však takýto režim nestačí. Strácajú pritom najmä menšie obchody, ktoré online infraštruktúru nemajú natoľko vybudovanú ako veľkí hráči. Zjednodušene povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Každé ďalšie uvoľnenie preto stále viac potvrdzuje, že spotrebitelia uprednostňujú pri nakupovaní osobný kontakt.

Nákupné centrá upravovali a modernizovali

Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastroprevádzok.

Aj „shoppingy“ vlani pocítili prísne opatrenia a zatvorenie prevádzok. Napriek tomu nezaháľali a počas roka uskutočnili viaceré kroky, aby sa priblížili k svojim návštevníkom. Pre maximálnu bezpečnosť svojich zákazníkov modernizovali vzduchotechnické jednotky, zavádzali hĺbkovú dezinfekciu a zvýšili aj frekvenciu a rozsah upratovania. Do praxe uvádzali aj novinky ako pick-up výdajné okienka či servis nákupných asistentov, keď asistent uskutoční nákup a zákazníkovi ho doručí domov.

Online a kamenné obchody našli súlad

Od vypuknutia pandémie koronavírusu obchodné centrá a kamenné prevádzky čelia najmä otázkam, či prežijú a či ešte dokážu konkurovať e-commerce. Realita naznačuje, že dokážu. A to najmä tie, ktoré sa orientujú na inovácie a zážitok.

V súvislosti s budúcnosťou nákupných centier sa považuje za kľúčový pojem „destination footfall“. Cieľom je prilákať nielen okoloidúcich, ale aj návštevníkov, pre ktorých je samotný „shopping“ destináciou. Prieskumy navyše ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

Vo svete sa tak stále viac objavujú hybridné prevádzky, ktoré kombinujú online a offline nakupovanie. V online prostredí je veľmi náročné a drahé získať pozornosť zákazníka, a preto mnoho značiek zo sveta e-commerce otvára v nákupných centrách showroomy alebo výdajné miesta.

Alebo naopak, zákazník sa rozhodne pre kúpu výrobku v e-shope a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke, kde si môže tovar vyskúšať. Toto všetko sú zároveň dôvody, prečo vzájomný vzťah online a kamenných obchodov oveľa lepšie ako pojem „konkurencia“ vystihuje pojem „symbióza“.

Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?

1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.

2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.

3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť  konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.

4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.

5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.

6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
7.6.2023 Robert Juriš

Národná banka Slovenska poslala poisťovňu Novis do likvidácie, tá sa plánuje súdiť

Národná banka Slovenska (NBS) odobrala povolenie na vykonávanie poisťovacej činnosti spoločnosti Novis so sídlom v Bratislave. Rozhodnutie ...

7.6.2023 Redakcia FinReport

Nízkopríjmové domácnosti sa dočkajú inflačnej pomoci, potravinových balíčkov či dotácie na stravu

Rezort práce pokračuje v pomoci občanom a kompenzuje im tak rast životných nákladov. Len v máji poskytli úrady práce dotáciu na stravu pre ...

7.6.2023 Robert Juriš

Počet dokončených bytov síce stúpol, no zároveň klesol počet tých, ktorých výstavba sa práve začala

Pre slovenský trh s bytmi je charakteristické, že dopyt po novom alebo vlastnom bývaní je vyšší ako ponuka, a to platí dlhodobo. Preto ...

7.6.2023 Zuzana Fryč

Takto sa od 1. júla 2023 zvýšia penzie dôchodcom podľa počtu odpracovaných rokov

Už onedlho, od 1. júla 2023, vstúpi do účinnosti novela zákona o sociálnom poistení, podľa ktorej sa zvýši priemerný starobný dôchodok ...

7.6.2023 Redakcia FinReport

Tisíce Slovákov každý rok končia v osobnom bankrote

Za prvé štyri mesiace tohto roka na Slovensku skončilo v osobnom bankrote 2 628 ľudí. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to ...

7.6.2023 Redakcia FinReport

Vatikánska banka vlani dosiahla zisk takmer 30 miliónov eur

Bankám sa v minulom roku vo všeobecnosti darilo dobre, vatikánsku banku nevynímajúc. Svoj zisk v porovnaní s rokom 2021 dokázal tento ...

6.6.2023 Zuzana Fryč

Financovať bývanie ľuďom s ŤZP pomáha aj Štátny fond rozvoja bývania

Keďže banky pre ťažko zdravotne postihnuté (ŤZP) osoby neposkytujú žiadne zásadné výhody pri žiadaní o úver na bývanie, cesta k ...

6.6.2023 Robert Juriš

Národná banka Slovenska odobrala licenciu poisťovni Novis, poslala ju do likvidácie

Národná banka Slovenska rozhodnutím z 1. júna 2023 odobrala povolenie na vykonávanie poisťovacej činnosti spoločnosti Novis so sídlom v ...

5.6.2023 Redakcia FinReport

Ministerstvo dopravy SR reaguje na rast cien a preto chce zvýšiť dotácie na nájomné byty

Inflácia na Slovensku síce zmierňuje svoj rast, napriek tomu sa ceny stavebných prác, materiálov a výrobkov sa neustále zvyšujú. ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

Deficit štátneho rozpočtu v máji 2023 dosiahol 3,32 miliardy eur

Deficit štátneho rozpočtu dosahuje v tomto roku vysoké hodnoty, ktoré sa každým mesiacom zvyšujú. Ku koncu mája 2023 sa vyšplhal až na ...

2.6.2023 Redakcia FinReport

Uhradiť odložené poistné za február 2021 je potrebné do konca júna 2023. Pri nesplnení záväzku hrozí pokuta

Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a zamestnávatelia, ktorí si odložili splatnosť poistného za február 2021, musia Sociálnej ...

1.6.2023 Redakcia FinReport

Rodičovský dôchodok dostane ďalších 23-tisíc seniorov

Sociálna poisťovňa priznala a 1. júna 2023 jednorazovo poslala rodičovský dôchodok ďalším takmer 23-tisícom poberateľom dôchodkov. Sú ...

1.6.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa bude rozposielať dôchodkovú prognózu v troch možných scenároch

Sociálna poisťovňa od roku 2026 začne zasielať dôchodcom takzvanú dôchodkovú prognózu. Tá bude obsahovať informáciu o ich dôchodkových ...

31.5.2023 Robert Juriš

Ceny nových nehnuteľností idú dole, u tých starších zatiaľ ešte nezačali klesať

Realizačné ceny nehnuteľností na Slovensku na začiatku roka 2023 zamrzli. Priebežne síce klesali ceny nových nehnuteľností, no ...

31.5.2023 Redakcia FinReport

Lekári budú od 1. júna 2023 vystavovať PN už len elektronicky

Už o poldruha týždňa, teda od 1. júna tohto roku, budú musieť všetci lekári vystavovať len elektronické práceneschopenky v podobe ePN. ...

30.5.2023 Redakcia FinReport

Od 1. júna 2023 sa zmenia príplatky za prácu cez víkendy a v noci. O koľko sa zvýšia?

Príplatky za prácu v sobotu, nedeľu a v noci budú od 1. júna 2023 vyššie. Novinkou je, že od tohto dňa sa opäť naviažu na minimálnu ...

30.5.2023 Martin Jamnický

Spoločnosť Positive digitalizáciou finančného trhu vlani ušetrila 53 ton papiera a teraz vysádza aj nové stromy

Spoločnosť Positive sa prioritne venuje vývoju softvérov pre firmy pôsobiace na finančnom trhu. V roku 2022 jej softvérové systémy ...

30.5.2023 Robert Juriš

Záujem o hypotéky je najnižší za posledných 10 rokov, úroky sú najvyššie od roku 2014

O drahé hypotéky na Slovensku nie je záujem. Presnejšie štvrťročný prírastok úverov na bývanie spomalil na najnižšie hodnoty za ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay