Hľadaj

Analýza: Ako dva roky s pandémiou zmenili naše nakupovanie?

Eva Sadovská Financie Poslať

Slovensko má za sebou dva roky života s pandémiou koronavírusu. Tá ovplyvnila celý chod ekonomiky, vrátane spotrebiteľského správania sa obyvateľov. Slovenský maloobchod v roku 2021 zaznamenal medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Oproti roku 2019 narástli tržby obchodníkov o 0,3 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR. Nebyť pandémie, obrat v obchodoch by bol určite vyšší. Približne tretinu vlaňajšieho roka boli totiž kvôli lockdownu mnohé kamenné prevádzky zatvorené.

spôsoby nakupovania

Foto: Shutterstock

Nebyť lockdownu, tržby mohli byť ešte vyššie

Slovenský maloobchod zaznamenal v roku 2021 medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Aj oproti roku 2019 bol zaznamenaný nárast tržieb, a to o 0,3 %. Nebyť vlaňajšieho lockdownu, ktorý zabuchol dvere väčšiny kamenných obchodov na približne štyri mesiace, výsledky by boli určite pozitívnejšie.

Oproti roku 2020 sa podarilo zvýšiť tržby čerpacím staniciam, a to o 4,9 %. Vyššie tržby registroval aj maloobchod s tovarom pre domácnosť, čo sú napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom, a to o 2,8 %. Rekreačnému a kultúrnemu sortimentu, napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami, sa podarilo tržby medziročne zvýšiť o  2,9 %. 

Obchodníci mimo predajní, stánkov a trhov, vrátane e-shopov, zaznamenali vlani medziročný nárast tržieb o 9,6 %. Ostatné oblasti obchodu, vrátane hypermarketov a supermarketov, zaznamenali v roku 2021 medziročný pokles tržieb.

E-shopy rástli, no klasické obchody neprevalcovali

Lockdown vždy presmeruje časť našich nákupov do online sveta. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac – až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.

Hneď ako príde lockdown a prevádzky zostanú zatvorené, obchody sústredia svoj predaj do online prostredia, tovar doručujú poštou či kuriérom, alebo sa menia na výdajné miesta. Obchodníkom však takýto režim nestačí. Strácajú pritom najmä menšie obchody, ktoré online infraštruktúru nemajú natoľko vybudovanú ako veľkí hráči. Zjednodušene povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Každé ďalšie uvoľnenie preto stále viac potvrdzuje, že spotrebitelia uprednostňujú pri nakupovaní osobný kontakt.

Nákupné centrá upravovali a modernizovali

Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastroprevádzok.

Aj „shoppingy“ vlani pocítili prísne opatrenia a zatvorenie prevádzok. Napriek tomu nezaháľali a počas roka uskutočnili viaceré kroky, aby sa priblížili k svojim návštevníkom. Pre maximálnu bezpečnosť svojich zákazníkov modernizovali vzduchotechnické jednotky, zavádzali hĺbkovú dezinfekciu a zvýšili aj frekvenciu a rozsah upratovania. Do praxe uvádzali aj novinky ako pick-up výdajné okienka či servis nákupných asistentov, keď asistent uskutoční nákup a zákazníkovi ho doručí domov.

Online a kamenné obchody našli súlad

Od vypuknutia pandémie koronavírusu obchodné centrá a kamenné prevádzky čelia najmä otázkam, či prežijú a či ešte dokážu konkurovať e-commerce. Realita naznačuje, že dokážu. A to najmä tie, ktoré sa orientujú na inovácie a zážitok.

V súvislosti s budúcnosťou nákupných centier sa považuje za kľúčový pojem „destination footfall“. Cieľom je prilákať nielen okoloidúcich, ale aj návštevníkov, pre ktorých je samotný „shopping“ destináciou. Prieskumy navyše ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

Vo svete sa tak stále viac objavujú hybridné prevádzky, ktoré kombinujú online a offline nakupovanie. V online prostredí je veľmi náročné a drahé získať pozornosť zákazníka, a preto mnoho značiek zo sveta e-commerce otvára v nákupných centrách showroomy alebo výdajné miesta.

Alebo naopak, zákazník sa rozhodne pre kúpu výrobku v e-shope a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke, kde si môže tovar vyskúšať. Toto všetko sú zároveň dôvody, prečo vzájomný vzťah online a kamenných obchodov oveľa lepšie ako pojem „konkurencia“ vystihuje pojem „symbióza“.

Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?

1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.

2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.

3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť  konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.

4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.

5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.

6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.

7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.

logo
Prečítajte si tiež:
18.9.2024 Roland Régely

Dve poisťovne bojujú o prvenstvo na slovenskom poistnom trhu, jednotkou je Kooperativa

Slovenská asociácia poisťovní zverejnila výsledky a trhové podiely finančných domov za prvý polrok 2024. Jednotkou na slovenskom poistnom ...

18.9.2024 Robert Juriš

Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby

Konsolidačný balíček, ktorý slovenská vláda v záujme zníženia deficitu verejných financií predstavila v utorok 17. septembra 2024, ...

18.9.2024 Redakcia FinReport

Ročná diaľničná známka má zdražieť zo 60 na 90 eur

Vláda predstavila svoj konsolidačný balíček ekonomických opatrení, ktorého súčasťou je tiež úprava cien diaľničných známok. Na ...

18.9.2024 Redakcia FinReport

SZČO a zamestnávatelia, pozor na blížiacu sa splatnosť odloženého poistného za november 2021

Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a zamestnávatelia, ktorí počas pandémie koronavírusu požiadali o odklad poistného za november ...

18.9.2024 Redakcia FinReport

UniCredit Bank premigruje svojich klientov ku kartovej spoločnosti Mastercard

UniCredit Bank spustila proces migrácie svojich klientov – vlastníkov platobných kariet, k spoločnosti Mastercard. Operácia sa týka ...

18.9.2024 Martin Jamnický

Švarcsystém je dôsledkom vysokého daňového zaťaženia a neflexibilného Zákonníka práce

Slovensko má spomedzi krajín Európskej únie najvyšší podiel takzvaných fiktívnych živnostníkov. Keďže sa chystajú zmeny v Zákonníku ...

17.9.2024 Martin Jamnický

Progresívne daňové zaťaženie, alebo keď sú dane prezlečené za odvody

Zatiaľ síce nepoznáme konečnú podobu takzvaného konsolidačného vládneho balíčka, no z dosiaľ zverejnených informácií je zrejmé, že ...

16.9.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálnej poisťovni budú chýbať peniaze na vyplácanie penzií

Tohtoročný štátny rozpočet dosiahol ku koncu prvého polroka schodok 4 miliardy eur. Medziročne došlo k zhoršeniu hospodárenia štátu o ...

13.9.2024 Redakcia FinReport

Toto sú najčastejšie povinnosti súvisiace s uplatnením si nároku na sirotský dôchodok

Na Slovensku žije viac ako 17-tisíc detí a mladých ľudí poberajúcich sirotské dôchodky. Ak sú už študenti, tak väčšina z nich nemá na ...

12.9.2024 Martin Jamnický

Nováčikom medzi biliónovými spoločnosťami je Berkshire Hathaway Warrena Buffetta

Rodina spoločností s trhovou hodnotou vyššou ako jeden bilión dolárov má nového člena. Je ňou konglomerát Berkshire Hathaway, ktorý ...

12.9.2024 Redakcia FinReport

Rast miezd na Slovensku prevyšuje infláciu, najviac v maloobchode

Mzdy v slovenskej ekonomike počas júla rástli rýchlejšie ako inflácia. Vo všetkých 10 sledovaných odvetviach sa podarilo dosiahnuť nielen ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Počet osobných bankrotov sa znížil o pätinu, veľký podiel majú ľudia bez domova

V auguste tohto roku zbankrotovalo 688 dlžníkov, z toho bolo 428 mužov a 260 žien. Po marci (573 dlžníkov) a januári (616 dlžníkov) je to ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako milión Slovákov žije vo vysokom finančnom strese

Približne každý štvrtý dospelý Slovák pociťuje vysoký finančný stres. V praxi to znamená, že ide až o 1,1 milióna ľudí. Podľa ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Finančná správa SR to s podnikateľmi skúša po dobrom aj po zlom

Finančná správa SR v týchto dňoch začala s rozposielaním informácií podnikateľom v súvislosti s ich povinnosťami, ktoré sa týkajú ...

4.9.2024 Martin Jamnický

Mzdy zamestnancov na Slovensku síce rastú, no nie každému

Mzdy, ktorým sa darí porážať na Slovensku infláciu, priebežne rastú – nominálne a dokonca aj reálne. Rast miezd sa však týka len ...

31.8.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Ženy držia rodinné rozpočty, no finančné bohatstvo sa hromadí skôr v rukách mužov

Finančné bohatstvo je sústredené viac na účtoch mužov ako na účtoch žien. S pribúdajúcimi peniazmi na účtoch sa nožnice roztvárajú v ...

30.8.2024 Martina Staňová

Ako sa nestať obeťou finančného podvodu

Pokusy o získanie citlivých bankových údajov klientov neustále pribúdajú. Príkladom sú aj nedávne phishingové útoky na ČSOB. Banka na ...

30.8.2024 Martin Jamnický

Takto sa od septembra zvýši stravné na pracovných cestách a hodnota gastrolístkov

Zamestnanci, ktorí sa stravujú v reštauráciách a iných stravných zariadeniach, budú od začiatku septembra tohto roka dostávať od svojich ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay