Analýza: Ako dva roky s pandémiou zmenili naše nakupovanie?
Slovensko má za sebou dva roky života s pandémiou koronavírusu. Tá ovplyvnila celý chod ekonomiky, vrátane spotrebiteľského správania sa obyvateľov. Slovenský maloobchod v roku 2021 zaznamenal medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Oproti roku 2019 narástli tržby obchodníkov o 0,3 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov Štatistického úradu SR. Nebyť pandémie, obrat v obchodoch by bol určite vyšší. Približne tretinu vlaňajšieho roka boli totiž kvôli lockdownu mnohé kamenné prevádzky zatvorené.
Foto: Shutterstock
Nebyť lockdownu, tržby mohli byť ešte vyššie
Slovenský maloobchod zaznamenal v roku 2021 medziročný nárast tržieb o 1,4 %. Aj oproti roku 2019 bol zaznamenaný nárast tržieb, a to o 0,3 %. Nebyť vlaňajšieho lockdownu, ktorý zabuchol dvere väčšiny kamenných obchodov na približne štyri mesiace, výsledky by boli určite pozitívnejšie.
Oproti roku 2020 sa podarilo zvýšiť tržby čerpacím staniciam, a to o 4,9 %. Vyššie tržby registroval aj maloobchod s tovarom pre domácnosť, čo sú napríklad predajne s textilom, železiarskym tovarom či nábytkom, a to o 2,8 %. Rekreačnému a kultúrnemu sortimentu, napríklad predajniam s hračkami, športovými potrebami, knihami či kancelárskymi potrebami, sa podarilo tržby medziročne zvýšiť o 2,9 %.
Obchodníci mimo predajní, stánkov a trhov, vrátane e-shopov, zaznamenali vlani medziročný nárast tržieb o 9,6 %. Ostatné oblasti obchodu, vrátane hypermarketov a supermarketov, zaznamenali v roku 2021 medziročný pokles tržieb.
E-shopy rástli, no klasické obchody neprevalcovali
Lockdown vždy presmeruje časť našich nákupov do online sveta. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu o nakupovaní cez internet. Kým v roku 2016 si online formou kúpilo tovar alebo službu 68 % Slovákov používajúcich internet, v roku 2021 ich už bolo podstatne viac – až 84 %. V súčasnosti už iba sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti.
Hneď ako príde lockdown a prevádzky zostanú zatvorené, obchody sústredia svoj predaj do online prostredia, tovar doručujú poštou či kuriérom, alebo sa menia na výdajné miesta. Obchodníkom však takýto režim nestačí. Strácajú pritom najmä menšie obchody, ktoré online infraštruktúru nemajú natoľko vybudovanú ako veľkí hráči. Zjednodušene povedané, obchodníci cez online kanál nedokážu predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Každé ďalšie uvoľnenie preto stále viac potvrdzuje, že spotrebitelia uprednostňujú pri nakupovaní osobný kontakt.
Nákupné centrá upravovali a modernizovali
Nákupné centrá sú „mikrosvetom“ maloobchodu a služieb každej ekonomiky. V obchodných centrách nájdeme zastúpené takmer všetky oblasti maloobchodu a pestrú škálu služieb či gastroprevádzok.
Aj „shoppingy“ vlani pocítili prísne opatrenia a zatvorenie prevádzok. Napriek tomu nezaháľali a počas roka uskutočnili viaceré kroky, aby sa priblížili k svojim návštevníkom. Pre maximálnu bezpečnosť svojich zákazníkov modernizovali vzduchotechnické jednotky, zavádzali hĺbkovú dezinfekciu a zvýšili aj frekvenciu a rozsah upratovania. Do praxe uvádzali aj novinky ako pick-up výdajné okienka či servis nákupných asistentov, keď asistent uskutoční nákup a zákazníkovi ho doručí domov.
Online a kamenné obchody našli súlad
Od vypuknutia pandémie koronavírusu obchodné centrá a kamenné prevádzky čelia najmä otázkam, či prežijú a či ešte dokážu konkurovať e-commerce. Realita naznačuje, že dokážu. A to najmä tie, ktoré sa orientujú na inovácie a zážitok.
V súvislosti s budúcnosťou nákupných centier sa považuje za kľúčový pojem „destination footfall“. Cieľom je prilákať nielen okoloidúcich, ale aj návštevníkov, pre ktorých je samotný „shopping“ destináciou. Prieskumy navyše ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.
Vo svete sa tak stále viac objavujú hybridné prevádzky, ktoré kombinujú online a offline nakupovanie. V online prostredí je veľmi náročné a drahé získať pozornosť zákazníka, a preto mnoho značiek zo sveta e-commerce otvára v nákupných centrách showroomy alebo výdajné miesta.
Alebo naopak, zákazník sa rozhodne pre kúpu výrobku v e-shope a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke, kde si môže tovar vyskúšať. Toto všetko sú zároveň dôvody, prečo vzájomný vzťah online a kamenných obchodov oveľa lepšie ako pojem „konkurencia“ vystihuje pojem „symbióza“.
Ako budú vyzerať nákupné centrá budúcnosti?
1) Viacúčelovosť – obchodné centrá budú v budúcnosti prepájať ešte viac funkcií a ponúkať široké spektrum voľnočasových aktivít a služieb (vrátane relaxu či kancelárií). Návštevník si do nich príde nielen nakúpiť, ale bude v nich môcť prepájať aj prácu, relax a socializáciu.
2) Inovácie – nákupné centrá sa bez inovácií v budúcnosti nezaobídu. Trendy zo sveta predpovedajú nielen inovácie v oblasti digitálnych technológií, napríklad pri vrátení tovaru, ale aj inovácie pri samotnom prezentovaní tovaru prostredníctvom virtuálnej reality.
3) Zážitok – obchodné centrá budú aj v budúcnosti čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Konkurenčnou výhodou a zároveň nevyhnutnosťou nákupných centier a kamenných obchodov bude predaj tovaru so zážitkom. Ak zákazník nebude mať možnosť nakupovať so zážitkom alebo pridanou hodnotou, uprednostní online priestor.
4) Brand Experience (zážitok so značkou) – cesta zákazníka sa neustále vyvíja. Dnešné nakupovanie už nie je len o návšteve obchodu. Ide o celkovú skúsenosť so značkou prostredníctvom online a offline platforiem. Zákazník sa často práve v online prostredí rozhodne a následne nákup zrealizuje v kamennej prevádzke.
5) Nové značky – obchodné centrá aj naďalej budú slúžiť na objavovanie a prezentáciu nových značiek.
6) Dôveryhodnosť – prieskumy ukazujú, že dôveryhodnosť značiek je vyššia, ak majú aj svoje kamenné pobočky.
7) E-commerce a kamenný obchod – v digitálnom svete, vrátane e-commerce, je veľmi náročné a drahé získať si pozornosť zákazníka. Práve preto mnoho značiek aj napriek digitalizácii hľadá možnosti v kamenných predajniach, a to minimálne formou showroomov alebo výdajných miest. Veľkí hráči zo sveta e-commerce si pre kamennú predajňu v rámci „click and mortar“ stratégie volia práve nákupné centrá. Trendom sa tak stáva mix e-commerce a kamennej prevádzky.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Zubár čelí obvineniu, že vytrhol žene 22 zdravých zubov
- 2.Vláda predstavila svoj konsolidačný balíček – základná sadzba DPH sa zvýši na 23 %
- 3.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 4.Záujem o luxusné hodinky stúpa, tržby známych švajčiarskych značiek medziročne vzrástli o 29 %
- 5.Tragická nehoda v Michalovciach. Mladý vodič zišiel s autom do priekopy, zastavil ho až strom (foto)