Hľadaj

Ako sa mení postavenie a práca finančných sprostredkovateľov vo svete?

Financie Poslať

Technologické zmeny vo finančnom priemysle sa zrýchľujú vďaka vzniku nových digitálnych distribučných kanálov. Mnohé inštitúcie začínajú čeliť konkurencii zo strany finančných startupov, ktoré sa zameriavajú na poskytovanie finančného sprostredkovania prostredníctvom fintech technológií. Podľa štúdie ECB o stave finančného sektora, pandémia koronavírusu ešte viac urýchli technologickú transformáciu a zvýši dopyt po digitálnych službách aj vo finančnom sprostredkovaní.

image

Foto: Shutterstock

Ako digitálne technológie menia úlohu sprostredkovateľa

Podľa štúdie spoločnosti Accenture, na anglickom trhu stojí finančné sprostredkovanie, ako ho poznáme dnes, pred významnou zmenou. Zo štúdie vyplýva, že budúcnosť bude odmeňovať sprostredkovateľov, ktorí sa prispôsobia digitálnej transformácii.

Sprostredkovatelia v súčasnosti čelia stagnujúcemu obchodnému rastu a strateným výnosom, pretože zákazníci hľadajú služby s pridanou hodnotou, ktoré poskytujú transparentnosť a kontrolu nad finančnými produktmi. Sprostredkovatelia by si mali dobre uvedomiť príchod nových trendov, aby našli spôsoby, ako sa prispôsobiť a prosperovať v tomto meniacom sa prostredí.

Digitálne riešenia výrazne znižujú provízie aj poplatky

Podobný názor má aj generálny riaditeľ pre strategické projekty poisťovne Axa Imran Akram. „Súčasťou problému digitalizácie je získanie stimulov na správny predaj a vzdelávanie spotrebiteľa,“ konštatuje pre portál LexisNexis s tým, že: „Webové stránky na porovnávanie cien produktov zvyčajne postupujú najjednoduchšou a najrýchlejšou cestou, pričom dosahujú vysoké predaje. Pre sprostredkovateľov však existujú aj organizačné problémy.“

Štúdia spoločnosti Accenture medzi najdôležitejšími meniacimi sa faktormi uvádza najmä nástup fintech startupov, ktoré menia spôsob interakcie ľudí s poisťovacími maklérmi. Úlohu sprostredkovateľa nahradila technológia, ktorá ponúka zákazníkom pohodlné a prispôsobené ponuky, ktoré sú rýchlejšie a presnejšie, ako dokáže zvládnuť aj ten najskúsenejší sprostredkovateľ.

Tieto digitálne riešenia a automatizácia šetria zákazníkom peniaze vo forme nižších sprostredkovateľských provízií a poplatkov, ktoré sú pri niektorých fintechoch stlačené takmer na nulu. To by podľa Accenture v nasledujúcich piatich rokoch mohlo spôsobiť zníženie výnosov finančných sprostredkovateľov až o 20 percent.

Digitálne platformy sú pre klientov dôležitejšie ako samotné produkty

Druhým významným faktorom je podľa Accenture skutočnosť, že v prieskumoch spokojnosti zákazníkov sa schopnosti digitálnych platforiem umiestnili vyššie ako samotná kvalita produktov. Viaceré poisťovne uviedli, že obchodné modely platforiem sa stanú veľkou súčasťou ich rastových stratégií.

Keďže makléri hľadajú spôsoby, ako zákazníkom poskytnúť väčšiu hodnotu, platformy sa stávajú dôležitejšími, pretože zvyšujú efektívnosť práce, umožňujú predchádzať rizikám a majú potenciál rozširovania sa.

Digitalizácia prinesie nižšie výnosy pre maklérov

V ankete Accenture z roku 2019 sa až 84 % opýtaných riadiacich pracovníkov v oblasti poisťovníctva vyjadrilo, že súhlasí s tým, že tradičné organizácie sa musia poponáhľať, aby sa prispôsobili digitalizácii a rozvíjali svoje podnikanie v tomto smere skôr, než dôjde k ich narušeniu.

K podobnému názoru prišla aj štúdia spoločnosti Ernst & Young pri prieskume austrálskeho trhu. Podľa štúdie digitalizácia prispela k zlepšeniu tvorby cien a ich transparentnosti na trhu, pričom mnoho poisťovateľov výrazne rozšírilo svoje digitálne služby. Z prieskumu však vyplýva, že 69 % opýtaných maklérov vidí posun zvyšovania online služieb ako priame ohrozenie ich rastu a výnosu.

„Agenti musia znižovať svoje náklady alebo zvyšovať kvalitu svojich služieb,“ hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti Burand & Associates Chris Burand pre denník Insurance Journal a dodáva, že: „Agenti naozaj nemajú na výber, pretože na stabilnom trhu so všetkými konkurenčnými spoločnosťami budú vyvíjané tlaky na nájdenie lacnejšieho spôsobu distribúcie poistenia, či sa to sprostredkovateľom páči, alebo nie.“

Hej, sme tu pre vás a vy si môžete vybrať!

„Pokiaľ sa pozeráme do budúcnosti, experti tvrdia, že hranice medzi jednotlivými typmi finančných sprostredkovateľov sa budú naďalej približovať a ich zastúpenie v kamenných pobočkách sa môže stať menej dôležitým,“ píše denník Insurance Journal. Naopak, dôležitým sa má stať meno a lokálna značka, vrátane digitálnej prítomnosti v komunite a na cieľových trhoch.

„Tri hlavné formy tradičnej distribúcie – interná, nezávislá a priamy kanál – ako ich poznáme dnes, to všetko už išlo za dvere,“ uvádza generálny riaditeľ SIAA Matt Masiello pre denník Insurance Journal. Podľa jeho názoru svet financií zažil zlúčenie distribučných kanálov.

„Teraz tu máme všetky tieto nové veci, akými sú napríklad online platformy a fintech spoločnosti, ktoré tvrdia, že sú nezávislé. Spotrebitelia neriešia, či ich poistenie zastupuje viazaný alebo nezávislý agent. Je to obrovská príležitosť pre nezávislé agentúry, aby sa dostali na trh, zdvihli ruku a povedali: Hej, sme tu pre vás a vy si môžete vybrať!“ konštatuje M. Masiello.

Prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti AIS Management Mark A. Ribisi si taktiež myslí, že spotrebitelia nerozlišujú medzi distribučnými kanálmi. „Verím, že čiary medzi kanálmi sa zmazávajú. Nezávislí agenti budú dôležití, ale budú musieť byť spokojnejší so spotrebiteľmi, ktorí k nim prichádzajú online,“ uvádza pre denník Insurance Journal.

Konečne opäť začnú vyvíjať produkty pre klientov

Podľa Ernst & Young, okrem rozširovania svojich hlavných obchodných činností, prostredníctvom organického rastu a akvizícií nových zákazníkov, až 58 % sprostredkovateľov v priebehu nasledujúcich piatich rokov plánuje poháňať svoj rast prostredníctvom nových poistných produktov.

„Celé roky sme navrhovali produkty skôr pre sprostredkovateľov ako pre zákazníkov,“ komentoval situáciu na konferencii Instech 2020 vedúci digitálneho korporátneho podnikania v Allianz Group Marc Oerke. Podľa Oerkeho sa však v budúcnosti vytváranie produktov začne zameriavať opäť najmä na zákazníkov.

Naopak, problémovým faktorom podľa opýtaných maklérov môže byť komunikácia v rámci jednotlivých článkov finančného sprostredkovania. V súčasnosti je podľa prieskumu veľa maklérov nespokojných s kvalitou interakcie s poisťovňami. Len každý piaty maklér hodnotí komunikáciu s poisťovňami ako veľmi dobrú, ale až 43 % spomedzi opýtaných nie je spokojných s komunikáciou či konzistentnosťou interakcií.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
27.9.2020 Redakcia FinReport

HDP Slovenska sa vráti na predkrízovú úroveň až v druhej polovici 2022

Ekonomiky štátov sa po pandémii koronavírusu začnú ozdravovať postupne a nerovnomerne. Podľa analýzy spoločnosti Euler Hermes by sa ...

27.9.2020 Redakcia FinReport

Na ekonomické dno sme si už zrejme siahli, ale na ružové okuliare je ešte priskoro

Dobrá správa pre slovenskú ekonomiku. Priemyselná produkcia sa síce ešte nevrátila na úroveň spred roka, ale už klesá miernejšie ako ...

26.9.2020 Juraj Recký

Hľadáte investičné príležitosti? Známky sú zaujímavá alternatíva, ktorá dokáže vyvolať vášeň

Sú pomerne nenápadné, no sú v nich uložené miliardy, ktoré sa každoročne zhodnocujú. Investičné známky. Musíme však rozlišovať medzi ...

25.9.2020 Dominik Horváth

Izrael sa zmieril so SAE a Dubaj má šancu zaradiť sa medzi hlavné finančné centrá sveta

Prezident Spojených arabských emirátov (SAE) vydal dekrét, ktorým zrušil zákon o bojkote Izraela a umožnil obchodné a finančné dohody ...

24.9.2020 Juraj Recký

Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme

Téma hotovosť verzus čisto digitálne peniaze naberá stále viac na popularite. Nevyhla sa jej ani panelová diskusia na práve prebiehajúcej ...

23.9.2020 Magdaléna Švančarková

NBS hrozí poisťovni pokutou, tá na zákaz predaja poistiek nevidí dôvod

Národná banka Slovenska (NBS) vydala predbežné opatrenie voči poisťovni Novis, hrozí jej pokutou a jej činnosť monitoruje. Poisťovňa sa ...

22.9.2020 Robert Juriš

Finančná rezerva: 8 krokov k bezpečnej a pokojnej budúcnosti

Finančná rezerva je ako vankúš. Vďaka nej budete môcť lepšie spávať. Vďaka nej zvládnete obdobie, keď sa vám nebude dariť v práci. Je ...

18.9.2020 Redakcia FinReport

Fincentrum sa mení na Swiss Life Select Slovensko

Jedna z najväčších spoločností na slovenskom trhu finančného sprostredkovania mení svoj názov. Spoločnosť Fincentrum sa po novom nazýva ...

17.9.2020 Zuzana Mecková

Spôsob platenia prešiel dlhým vývinom. Platili sme mušľami, zlatom aj hodinkami. Čo môžeme očakávať v budúcnosti?

Od výmeny tovaru za tovar, cez platenie čímkoľvek, čo malo cenu, až po platenie mobilom alebo inteligentnými hodinkami. Tento text vám ...

11.9.2020 Magdaléna Švančarková

Ani pandémia nezastavila rýchly rast cien bytov. Nezmení sa to ani v blízkej budúcnosti

Korona-nekorona, na trhu s nehnuteľnosťami idú ceny vyššie. A to aj napriek tomu, že sa vzhľadom na pandémiu očakávalo spomalenie rastu. ...

8.9.2020 Redakcia FinReport

Spoločnosť Gomanold spolu s J&T Bankou pripravujú pomoc nezaisteným veriteľom skupiny Arca

Slovenská investičná skupina Arca sa pred tohtoročným letom dostala do finančných problémov a tie stále trvajú. Mešká s uhradením ...

7.9.2020 Robert Juriš

Až dve tretiny domácností v čase krízy pochopili, že si musia vytvárať finančné rezervy na horšie časy

Pandémia koronakrízy nám nastavila zrkadlo v oblasti financií, rodinných rozpočtov aj plánovania budúcnosti. Odhalila slabé finančné ...

3.9.2020 Redakcia FinReport

Firmy si budujú digitálnu dôveru. Až 60 percent z nich zaviedlo opatrenia na zlepšenie ochrany dát

Prioritou číslo jeden v oblasti manažmentu pohľadávok je vyššia ochrana dát. Vyplýva to z medzinárodnej reprezentatívnej štúdie European ...

2.9.2020 Redakcia FinReport

Z rodinného rozpočtu platíme za bývanie najviac v rámci celej EÚ

Náklady na bývanie ukrajujú Slovákom z ich rodinných rozpočtov takmer štvrtinu, čo je v rámci Európskej únie najvyšší podiel. Vo ...

28.8.2020 Natália Hučková

Národná banka Slovenska spresnila pravidlá finančného sprostredkovania na diaľku

Národná banka Slovenska (NBS) zamerala svoju pozornosť na spresnenie pravidiel pre výkon finančného sprostredkovania na diaľku. Vo svojom ...

27.8.2020 Redakcia FinReport

Až 3 600 rodín avizuje, že nebudú mať na splácanie svojich úverov

Približne 9 % domácností, ktoré po vypuknutí pandémie koronakrízy požiadali o odklad splátok svojich úverov očakáva, že v budúcom roku ...

16.8.2020 Redakcia FinReport

Ceny nehnuteľností opäť prekonali rekord. Pomáha aj úverovanie

Napriek poklesu zamestnanosti a prebiehajúcej koronakríze ceny nehnuteľností stále neklesajú. Práve naopak. V druhom štvrťroku 2020 cena ...

13.8.2020 Redakcia FinReport

Ženy majú väčší poriadok aj vo financiách ako muži

Slováci sú z roka na rok finančne gramotnejší. Vďaka tomu si mnohí vedia urobiť poriadok vo svojich finančných záväzkoch. Mimochodom, ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Blíži sa koniec hotovosti a zostanú len digitálne meny? Zmena je možno bližšie, než si myslíme
  2. 2.
    Senec začal s realizáciou projektu Stanica Bike and Ride pri železničnej stanici (foto)
  3. 3.
    Na ekonomické dno sme si už zrejme siahli, ale na ružové okuliare je ešte priskoro
  4. 4.
    HDP Slovenska sa vráti na predkrízovú úroveň až v druhej polovici 2022
  5. 5.
    Na dočasnej „péenke“ je najviac ľudí za posledných 15 rokov, najvyššie čísla hlásia z Prešova