Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako sa mení postavenie a práca finančných sprostredkovateľov vo svete?

Dominik Horváth Financie Poslať

Technologické zmeny vo finančnom priemysle sa zrýchľujú vďaka vzniku nových digitálnych distribučných kanálov. Mnohé inštitúcie začínajú čeliť konkurencii zo strany finančných startupov, ktoré sa zameriavajú na poskytovanie finančného sprostredkovania prostredníctvom fintech technológií. Podľa štúdie ECB o stave finančného sektora, pandémia koronavírusu ešte viac urýchli technologickú transformáciu a zvýši dopyt po digitálnych službách aj vo finančnom sprostredkovaní.

Finančný sporstredkovateľ

Foto: Shutterstock

Ako digitálne technológie menia úlohu sprostredkovateľa

Podľa štúdie spoločnosti Accenture, na anglickom trhu stojí finančné sprostredkovanie, ako ho poznáme dnes, pred významnou zmenou. Zo štúdie vyplýva, že budúcnosť bude odmeňovať sprostredkovateľov, ktorí sa prispôsobia digitálnej transformácii.

Sprostredkovatelia v súčasnosti čelia stagnujúcemu obchodnému rastu a strateným výnosom, pretože zákazníci hľadajú služby s pridanou hodnotou, ktoré poskytujú transparentnosť a kontrolu nad finančnými produktmi. Sprostredkovatelia by si mali dobre uvedomiť príchod nových trendov, aby našli spôsoby, ako sa prispôsobiť a prosperovať v tomto meniacom sa prostredí.

Digitálne riešenia výrazne znižujú provízie aj poplatky

Podobný názor má aj generálny riaditeľ pre strategické projekty poisťovne Axa Imran Akram. „Súčasťou problému digitalizácie je získanie stimulov na správny predaj a vzdelávanie spotrebiteľa,“ konštatuje pre portál LexisNexis s tým, že: „Webové stránky na porovnávanie cien produktov zvyčajne postupujú najjednoduchšou a najrýchlejšou cestou, pričom dosahujú vysoké predaje. Pre sprostredkovateľov však existujú aj organizačné problémy.“

Štúdia spoločnosti Accenture medzi najdôležitejšími meniacimi sa faktormi uvádza najmä nástup fintech startupov, ktoré menia spôsob interakcie ľudí s poisťovacími maklérmi. Úlohu sprostredkovateľa nahradila technológia, ktorá ponúka zákazníkom pohodlné a prispôsobené ponuky, ktoré sú rýchlejšie a presnejšie, ako dokáže zvládnuť aj ten najskúsenejší sprostredkovateľ.

Tieto digitálne riešenia a automatizácia šetria zákazníkom peniaze vo forme nižších sprostredkovateľských provízií a poplatkov, ktoré sú pri niektorých fintechoch stlačené takmer na nulu. To by podľa Accenture v nasledujúcich piatich rokoch mohlo spôsobiť zníženie výnosov finančných sprostredkovateľov až o 20 percent.

Digitálne platformy sú pre klientov dôležitejšie ako samotné produkty

Druhým významným faktorom je podľa Accenture skutočnosť, že v prieskumoch spokojnosti zákazníkov sa schopnosti digitálnych platforiem umiestnili vyššie ako samotná kvalita produktov. Viaceré poisťovne uviedli, že obchodné modely platforiem sa stanú veľkou súčasťou ich rastových stratégií.

Keďže makléri hľadajú spôsoby, ako zákazníkom poskytnúť väčšiu hodnotu, platformy sa stávajú dôležitejšími, pretože zvyšujú efektívnosť práce, umožňujú predchádzať rizikám a majú potenciál rozširovania sa.

Digitalizácia prinesie nižšie výnosy pre maklérov

V ankete Accenture z roku 2019 sa až 84 % opýtaných riadiacich pracovníkov v oblasti poisťovníctva vyjadrilo, že súhlasí s tým, že tradičné organizácie sa musia poponáhľať, aby sa prispôsobili digitalizácii a rozvíjali svoje podnikanie v tomto smere skôr, než dôjde k ich narušeniu.

87

K podobnému názoru prišla aj štúdia spoločnosti Ernst & Young pri prieskume austrálskeho trhu. Podľa štúdie digitalizácia prispela k zlepšeniu tvorby cien a ich transparentnosti na trhu, pričom mnoho poisťovateľov výrazne rozšírilo svoje digitálne služby. Z prieskumu však vyplýva, že 69 % opýtaných maklérov vidí posun zvyšovania online služieb ako priame ohrozenie ich rastu a výnosu.

„Agenti musia znižovať svoje náklady alebo zvyšovať kvalitu svojich služieb,“ hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti Burand & Associates Chris Burand pre denník Insurance Journal a dodáva, že: „Agenti naozaj nemajú na výber, pretože na stabilnom trhu so všetkými konkurenčnými spoločnosťami budú vyvíjané tlaky na nájdenie lacnejšieho spôsobu distribúcie poistenia, či sa to sprostredkovateľom páči, alebo nie.“

Hej, sme tu pre vás a vy si môžete vybrať!

„Pokiaľ sa pozeráme do budúcnosti, experti tvrdia, že hranice medzi jednotlivými typmi finančných sprostredkovateľov sa budú naďalej približovať a ich zastúpenie v kamenných pobočkách sa môže stať menej dôležitým,“ píše denník Insurance Journal. Naopak, dôležitým sa má stať meno a lokálna značka, vrátane digitálnej prítomnosti v komunite a na cieľových trhoch.

„Tri hlavné formy tradičnej distribúcie – interná, nezávislá a priamy kanál – ako ich poznáme dnes, to všetko už išlo za dvere,“ uvádza generálny riaditeľ SIAA Matt Masiello pre denník Insurance Journal. Podľa jeho názoru svet financií zažil zlúčenie distribučných kanálov.

„Teraz tu máme všetky tieto nové veci, akými sú napríklad online platformy a fintech spoločnosti, ktoré tvrdia, že sú nezávislé. Spotrebitelia neriešia, či ich poistenie zastupuje viazaný alebo nezávislý agent. Je to obrovská príležitosť pre nezávislé agentúry, aby sa dostali na trh, zdvihli ruku a povedali: Hej, sme tu pre vás a vy si môžete vybrať!“ konštatuje M. Masiello.

Prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti AIS Management Mark A. Ribisi si taktiež myslí, že spotrebitelia nerozlišujú medzi distribučnými kanálmi. „Verím, že čiary medzi kanálmi sa zmazávajú. Nezávislí agenti budú dôležití, ale budú musieť byť spokojnejší so spotrebiteľmi, ktorí k nim prichádzajú online,“ uvádza pre denník Insurance Journal.

Konečne opäť začnú vyvíjať produkty pre klientov

Podľa Ernst & Young, okrem rozširovania svojich hlavných obchodných činností, prostredníctvom organického rastu a akvizícií nových zákazníkov, až 58 % sprostredkovateľov v priebehu nasledujúcich piatich rokov plánuje poháňať svoj rast prostredníctvom nových poistných produktov.

„Celé roky sme navrhovali produkty skôr pre sprostredkovateľov ako pre zákazníkov,“ komentoval situáciu na konferencii Instech 2020 vedúci digitálneho korporátneho podnikania v Allianz Group Marc Oerke. Podľa Oerkeho sa však v budúcnosti vytváranie produktov začne zameriavať opäť najmä na zákazníkov.

Naopak, problémovým faktorom podľa opýtaných maklérov môže byť komunikácia v rámci jednotlivých článkov finančného sprostredkovania. V súčasnosti je podľa prieskumu veľa maklérov nespokojných s kvalitou interakcie s poisťovňami. Len každý piaty maklér hodnotí komunikáciu s poisťovňami ako veľmi dobrú, ale až 43 % spomedzi opýtaných nie je spokojných s komunikáciou či konzistentnosťou interakcií.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Hodnota bodu pre úrazové dávky sa v tomto roku zvýšila na 28,60 eura

Hodnota bodu, ktorá je potrebná na výpočet sumy úrazových dávok, je v tomto roku 28,60 eura. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

12.4.2024 Robert Juriš

Finanční agenti musia zvýšiť minimálny limit svojho poistného krytia o 20 %

Každý samostatný finančný agent aj finančný poradca by mal byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú môže spôsobiť pri ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

NBS ohlásila vydanie striebornej desaťeurovky s mníchom Cypriánom

Banková rada Národnej banky Slovenska schválila vydanie novej striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti ...

11.4.2024 Martin Jamnický

Pozor na falošné aplikácie, dokážu preniknúť až do mobilného bankovníctva

Vynaliezavosť podvodníkov s financiami nepozná hraníc. V poslednom čase sú čoraz častejšie sofistikované podvody prostredníctvom ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Slovenskí penzisti žijúci mimo EÚ musia do 15. apríla 2024 doručiť potvrdenie o žití

Dôchodcovia, ktorí žijú v krajinách mimo Európskej únie, respektíve Európskeho hospodárskeho spoločenstva, musia do pondelka 15. apríla ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay