Hľadaj

Ako sa mení postavenie a práca finančných sprostredkovateľov vo svete?

Dominik Horváth Financie Poslať

Technologické zmeny vo finančnom priemysle sa zrýchľujú vďaka vzniku nových digitálnych distribučných kanálov. Mnohé inštitúcie začínajú čeliť konkurencii zo strany finančných startupov, ktoré sa zameriavajú na poskytovanie finančného sprostredkovania prostredníctvom fintech technológií. Podľa štúdie ECB o stave finančného sektora, pandémia koronavírusu ešte viac urýchli technologickú transformáciu a zvýši dopyt po digitálnych službách aj vo finančnom sprostredkovaní.

image

Foto: Shutterstock

Ako digitálne technológie menia úlohu sprostredkovateľa

Podľa štúdie spoločnosti Accenture, na anglickom trhu stojí finančné sprostredkovanie, ako ho poznáme dnes, pred významnou zmenou. Zo štúdie vyplýva, že budúcnosť bude odmeňovať sprostredkovateľov, ktorí sa prispôsobia digitálnej transformácii.

Sprostredkovatelia v súčasnosti čelia stagnujúcemu obchodnému rastu a strateným výnosom, pretože zákazníci hľadajú služby s pridanou hodnotou, ktoré poskytujú transparentnosť a kontrolu nad finančnými produktmi. Sprostredkovatelia by si mali dobre uvedomiť príchod nových trendov, aby našli spôsoby, ako sa prispôsobiť a prosperovať v tomto meniacom sa prostredí.

Digitálne riešenia výrazne znižujú provízie aj poplatky

Podobný názor má aj generálny riaditeľ pre strategické projekty poisťovne Axa Imran Akram. „Súčasťou problému digitalizácie je získanie stimulov na správny predaj a vzdelávanie spotrebiteľa,“ konštatuje pre portál LexisNexis s tým, že: „Webové stránky na porovnávanie cien produktov zvyčajne postupujú najjednoduchšou a najrýchlejšou cestou, pričom dosahujú vysoké predaje. Pre sprostredkovateľov však existujú aj organizačné problémy.“

Štúdia spoločnosti Accenture medzi najdôležitejšími meniacimi sa faktormi uvádza najmä nástup fintech startupov, ktoré menia spôsob interakcie ľudí s poisťovacími maklérmi. Úlohu sprostredkovateľa nahradila technológia, ktorá ponúka zákazníkom pohodlné a prispôsobené ponuky, ktoré sú rýchlejšie a presnejšie, ako dokáže zvládnuť aj ten najskúsenejší sprostredkovateľ.

Tieto digitálne riešenia a automatizácia šetria zákazníkom peniaze vo forme nižších sprostredkovateľských provízií a poplatkov, ktoré sú pri niektorých fintechoch stlačené takmer na nulu. To by podľa Accenture v nasledujúcich piatich rokoch mohlo spôsobiť zníženie výnosov finančných sprostredkovateľov až o 20 percent.

Digitálne platformy sú pre klientov dôležitejšie ako samotné produkty

Druhým významným faktorom je podľa Accenture skutočnosť, že v prieskumoch spokojnosti zákazníkov sa schopnosti digitálnych platforiem umiestnili vyššie ako samotná kvalita produktov. Viaceré poisťovne uviedli, že obchodné modely platforiem sa stanú veľkou súčasťou ich rastových stratégií.

Keďže makléri hľadajú spôsoby, ako zákazníkom poskytnúť väčšiu hodnotu, platformy sa stávajú dôležitejšími, pretože zvyšujú efektívnosť práce, umožňujú predchádzať rizikám a majú potenciál rozširovania sa.

Digitalizácia prinesie nižšie výnosy pre maklérov

V ankete Accenture z roku 2019 sa až 84 % opýtaných riadiacich pracovníkov v oblasti poisťovníctva vyjadrilo, že súhlasí s tým, že tradičné organizácie sa musia poponáhľať, aby sa prispôsobili digitalizácii a rozvíjali svoje podnikanie v tomto smere skôr, než dôjde k ich narušeniu.

K podobnému názoru prišla aj štúdia spoločnosti Ernst & Young pri prieskume austrálskeho trhu. Podľa štúdie digitalizácia prispela k zlepšeniu tvorby cien a ich transparentnosti na trhu, pričom mnoho poisťovateľov výrazne rozšírilo svoje digitálne služby. Z prieskumu však vyplýva, že 69 % opýtaných maklérov vidí posun zvyšovania online služieb ako priame ohrozenie ich rastu a výnosu.

„Agenti musia znižovať svoje náklady alebo zvyšovať kvalitu svojich služieb,“ hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti Burand & Associates Chris Burand pre denník Insurance Journal a dodáva, že: „Agenti naozaj nemajú na výber, pretože na stabilnom trhu so všetkými konkurenčnými spoločnosťami budú vyvíjané tlaky na nájdenie lacnejšieho spôsobu distribúcie poistenia, či sa to sprostredkovateľom páči, alebo nie.“

Hej, sme tu pre vás a vy si môžete vybrať!

„Pokiaľ sa pozeráme do budúcnosti, experti tvrdia, že hranice medzi jednotlivými typmi finančných sprostredkovateľov sa budú naďalej približovať a ich zastúpenie v kamenných pobočkách sa môže stať menej dôležitým,“ píše denník Insurance Journal. Naopak, dôležitým sa má stať meno a lokálna značka, vrátane digitálnej prítomnosti v komunite a na cieľových trhoch.

„Tri hlavné formy tradičnej distribúcie – interná, nezávislá a priamy kanál – ako ich poznáme dnes, to všetko už išlo za dvere,“ uvádza generálny riaditeľ SIAA Matt Masiello pre denník Insurance Journal. Podľa jeho názoru svet financií zažil zlúčenie distribučných kanálov.

„Teraz tu máme všetky tieto nové veci, akými sú napríklad online platformy a fintech spoločnosti, ktoré tvrdia, že sú nezávislé. Spotrebitelia neriešia, či ich poistenie zastupuje viazaný alebo nezávislý agent. Je to obrovská príležitosť pre nezávislé agentúry, aby sa dostali na trh, zdvihli ruku a povedali: Hej, sme tu pre vás a vy si môžete vybrať!“ konštatuje M. Masiello.

Prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti AIS Management Mark A. Ribisi si taktiež myslí, že spotrebitelia nerozlišujú medzi distribučnými kanálmi. „Verím, že čiary medzi kanálmi sa zmazávajú. Nezávislí agenti budú dôležití, ale budú musieť byť spokojnejší so spotrebiteľmi, ktorí k nim prichádzajú online,“ uvádza pre denník Insurance Journal.

Konečne opäť začnú vyvíjať produkty pre klientov

Podľa Ernst & Young, okrem rozširovania svojich hlavných obchodných činností, prostredníctvom organického rastu a akvizícií nových zákazníkov, až 58 % sprostredkovateľov v priebehu nasledujúcich piatich rokov plánuje poháňať svoj rast prostredníctvom nových poistných produktov.

„Celé roky sme navrhovali produkty skôr pre sprostredkovateľov ako pre zákazníkov,“ komentoval situáciu na konferencii Instech 2020 vedúci digitálneho korporátneho podnikania v Allianz Group Marc Oerke. Podľa Oerkeho sa však v budúcnosti vytváranie produktov začne zameriavať opäť najmä na zákazníkov.

Naopak, problémovým faktorom podľa opýtaných maklérov môže byť komunikácia v rámci jednotlivých článkov finančného sprostredkovania. V súčasnosti je podľa prieskumu veľa maklérov nespokojných s kvalitou interakcie s poisťovňami. Len každý piaty maklér hodnotí komunikáciu s poisťovňami ako veľmi dobrú, ale až 43 % spomedzi opýtaných nie je spokojných s komunikáciou či konzistentnosťou interakcií.

www.KalkulackaOnline.sk
nástroj pre agentov
Najväčší, nezávislý a spoľahlivý porovnávač poistných produktov.
Vyspelé riešenie pre váš biznis.
Porovnanie ponúk 15 rôznych poisťovní na jednom mieste

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.11.2020 Zuzana Mecková

Poisťovne likvidujú škody na vozidlách rýchlejšie vďaka automatickému výpočtu škôd v aplikácii Auda Smart

Poisťovne neustále pracujú na zlepšovaní svojich technológií. Pre efektívnejšie likvidovanie škôd na motorových vozidlách prinášajú ...

25.11.2020 Redakcia FinReport

Slováci počas koronakrízy na úspory príliš nesiahali. V bankách máme uložených takmer 40 miliárd eur

Tohtoročná koronakríza ovplyvnila život úplne každého. Mnohí ľudia zarábajú menej ako pred krízou a veľa je takých, ktorí o príjmy ...

24.11.2020 Dominik Horváth

Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno

Národná banka Slovenska (NBS) nedávno uskutočnila jeden z prvých prieskumov slovenského trhu s kryptomenami. Uskutočnil sa prostredníctvom ...

24.11.2020 Redakcia FinReport

Do zahraničia necestujeme, nové cestovné poistenie od Axa Assistance nás preto kryje pri cestách po Slovensku

Predovšetkým nepriaznivé podmienky pre cestovanie do zahraničia motivovali poisťovňu Axa Assistance, ktorá prichádza na trh s novým ...

24.11.2020 Redakcia FinReport

Slováci sú investovaniu otvorení viac ako v minulosti. Zaujímajú sa oň hlavne muži a mladí ľudia

Slováci prichádzajú investovaniu na chuť. Počas ostatných štyroch rokov narástol podiel ľudí, ktorí naň majú pozitívny názor. ...

23.11.2020 Andrea Tittelová

Katherine Longhiová: Trump bol stroj na propagáciu samého seba, od Bidena sa očakáva boj s koronavírusom (VIDEO)

Víťazstvo Joe Bidena v bitke o prezidentské kreslo by pre USA malo priniesť podstatný obrat v domácej aj svetovej politike. O amerických ...

19.11.2020 Zuzana Mecková

Sprostredkovateľská spoločnosť Renomia dostala 35-tisícovú pokutu. Jej agenti fungovali bez oprávnenia, školení a zmlúv

Národná banka Slovenska (NBS) udelila sprostredkovateľskej spoločnosti Renomia pokutu 35-tisíc eur. Tá sa mala dopustiť závažných a ...

17.11.2020 Redakcia FinReport

Nakupovanie sa od nežnej revolúcie zmenilo. Je viac obchodov a na kúpu tovaru stačí odpracovať kratší čas

Nežná revolúcia pred 30 rokmi nám priniesla nielen obnovenie ľudských práv a slobodu podnikania, ale aj výrazné zmeny v ekonomike, spotrebu ...

15.11.2020 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci sa viac ako o financie boja o svoje zdravie

Dôsledky pandémie koronavírusu sú v prvom rade zdravotné, v tom druhom ekonomické. Väčšina Slovákov má takto zoradené aj svoje hodnoty a ...

13.11.2020 Redakcia FinReport

Počet slovenských firiem so sídlom v daňových rajoch rastie aj počas krízy

Biznis v daňových rajoch neutícha. Podľa posledných dát sa v krajinách, ktoré sú definované ako daňový raj, nachádza presne 5 298 ...

11.11.2020 Arian Ali

Podriadený alebo viazaný finančný finančný agent, na ktorého sa mám obrátiť?

Pred rokom 1989 bol finančný trh vo vtedajšom Československu veľmi jednoduchý. Existovala jedna banka a jedna sporiteľňa. V priebehu ...

8.11.2020 Redakcia FinReport

Slovenské ženy zarábajú o 19 % menej ako muži, a nerovnosť sa kvôli koronakríze môže ešte prehĺbiť

Ženy na Slovensku zarábajú v priemere o 19 % menej ako muži. V medziročnom porovnaní ide o jednopercentný pokles. Podľa aktuálnej analýzy ...

5.11.2020 Redakcia FinReport

Keď vyhráte jackpot, zrejme prídete o priateľov. My vám poradíme, ako neprísť aj o výhru

Človek žijúci z príjmu obyčajného zamestnanca takéto zadanie vo svojom živote pravdepodobne vôbec nebude musieť riešiť. Šanca bežného ...

3.11.2020 Redakcia FinReport

Nakupovanie potravín nás stojí menej ako počas prvej vlny koronakrízy

Priemerná slovenská domácnosť dá aktuálne za nákup v obchode s potravinami v priemere približne 24 eur. Oproti prvej vlne koronakrízy z ...

2.11.2020 Redakcia FinReport

Spotrebitelia sú za istú protihodnotu ochotní predať aj svoje osobné údaje

V dnešnom digitálnom svete sa údaje, ako dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie stali kľúčovým ...

1.11.2020 Redakcia FinReport

Slováci potrebujú lepšie počítače a túžia aj po umývačkách riadu

Pandémia koronavírusu zmenila naše priority. Ľudia prehodnotili svoje plány o väčších investíciách, ako sú napríklad rekonštrukcia ...

31.10.2020 Redakcia FinReport

Prieskum: Pandémia nás núti uvažovať nad sporením. Mesačne si odkladáme v priemere 113 eur

Slováci si začínajú čoraz viac uvedomovať dôležitosť sporenia a priemerná výška mesačne odloženej sumy rastie. Peniaze sú určené ...

30.10.2020 Redakcia FinReport

Až 80 % Slovákov má v tomto roku väčšie obavy o to, či dostanú hypotéku

Pandémia koronavírusu mnohým skrížila plány s financovaním bývania. Až 80 % ľudí si myslí, že kvôli koronakríze a sprísneným ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Do zahraničia necestujeme, nové cestovné poistenie od Axa Assistance nás preto kryje pri cestách po Slovensku
  2. 2.
    Slováci počas koronakrízy na úspory príliš nesiahali. V bankách máme uložených takmer 40 miliárd eur
  3. 3.
    Ako vyzerá slovenský trh s kryptomenami? NBS v tom chce mať jasno
  4. 4.
    Poisťovne likvidujú škody na vozidlách rýchlejšie vďaka automatickému výpočtu škôd v aplikácii Auda Smart
  5. 5.
    TOP 5 situácií, kedy sa zíde poistenie kybernetických rizík. Už je dostupné aj na Slovensku