Agenti nesúhlasia s informačnými formulármi, hovoria o nadmernej záťaži
Ministerstvo financií SR (MF SR) už uviedlo svoju predstavu o podobe informačného formulára o jednotlivých zložkách poistného. Vyhláška by podľa návrhu mala vstúpiť do účinnosti 1. januára 2020. Odborníci z trhu však s návrhom nesúhlasia.
Foto: Shutterstock
Rezort financií vidí v nových informačných dokumentoch pridanú hodnotu pre klientov poisťovní. „Takáto jasná a zrozumiteľná informácia pomôže klientom pochopiť, komu platia, za čo platia a koľko platia z celkovej sumy poistného,“ uvádza MF SR.
Súčasťou vyhlášky sú tri vzory informačných dokumentov. „Vzhľadom na rôznorodosť poistných produktov a rôznu štruktúru zložiek poistného je potrebné upraviť tri typy informačných formulárov, ktorých vzory sú uvedené v prílohách návrhu vyhlášky, a to konkrétne vzor informačného formulára o jednotlivých zložkách poistného obsahujúci informácie k poisteniu s odkupnou hodnotou, ktoré je spojené s investičnými fondmi, vzor informačného formulára o jednotlivých zložkách poistného obsahujúci informácie k poisteniu s odkupnou hodnotou, ktoré nie je spojené s investičnými fondmi, a vzor informačného formulára o jednotlivých zložkách poistného v neživotnom poistení,“ hovorí ministerstvo.
Rezort financií predpokladá pozitívne sociálne vplyvy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Rezort zároveň pripúšťa, že v sektore poisťovníctva sa bude ťažšie podnikať. „Predpokladajú sa pozitívne sociálne vplyvy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie,“ hovorí MF SR.
V informačných dokumentoch sa objavia aj údaje týkajúce sa finančného sprostredkovania. Odmena finančných agentov bude súčasťou položky vo formulároch, ktorá je označená ako „predpokladaná suma nákladov na uzavretie poistenia“. Okrem odmeny sprostredkovateľa budú pod túto položku spadať napríklad príslušná časť mzdových nákladov na zamestnancov poisťovateľa vykonávajúcich predaj poistenia v rámci zamestnaneckého pomeru, náklady na marketing či administratívne náklady.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní zaznelo množstvo výhrad. „AFISP zásadne odporuje a namieta prijatie vyhlášky zhoršujúcej podnikateľské prostredie... Zásadne odmieta štruktúru informácií navrhnutú v prílohách vyhlášky, ktoré sú predpokladané, finančný spotrebiteľ sa o ne nemôže oprieť s odstupom času, sú predpokladané a relevantné iba krátkodobo. Návrh vyhlášky priamo znásobuje už teraz neúmerné administratívne zaťaženie poisťovní a finančných agentov a nezlepšuje ochranu práv finančného spotrebiteľa. Navrhujeme pozastavenie legislatívneho procesu prijatia uvedenej vyhlášky a začatie legislatívnych prác na zmene zákona o poisťovníctve. Pre potreby ochrany práv finančného spotrebiteľa jednoznačne vyhovuje ust. § 32 zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve v platnom znení,“ upozorňuje AFISP.
AFISP zásadne odmieta štruktúru informácií navrhnutú v prílohách vyhlášky, finančný spotrebiteľ sa o ne nemôže oprieť s odstupom času.
Podobné výhrady majú aj ďalší experti. „Náklady samotného poistenia, ale aj distribučné náklady, závisia od viacerých faktorov a môžu sa v priebehu času meniť. Do kalkulácie nákladov poistenia – ale aj jednotlivých iných zverejňovaných údajov navrhovaných v rámci vzoru informačných formulárov – vstupujú viaceré faktory, ktoré sa v čase menia. Nie je tiež zrejmé, ako by vyzerali a boli vypočítavané distribučné náklady poisťovní v prípade, že nepôjde o výkon sprostredkovania cez finančných agentov, ale priamo cez finančné inštitúcie. Na základe vyššie uvedeného tak navrhujeme zverejňovať ,predpokladané priemerné’ náklady, ktoré budú všeobecne kalkulované na konkrétny typ produktu zo strany poisťovne. Klientom poskytované dáta by tak mali statický, a nie dynamický charakter. Zverejňovať náklady v rámci konkrétnej poistnej zmluvy považujeme za nereálne,“ upozorňuje Slovenská asociácia sprostredkovateľov v poisťovníctve (SASP).
Sprostredkovatelia jednoducho majú obavy z nadmernej záťaže. „Navrhujeme zastaviť legislatívny proces vyhlášky, osobitne časť pre neživotné poistenie, hraničiacu s porušením pravidiel hospodárskej súťaže. Predpokladáme komplikácie v možnostiach sprostredkovania poistení pre slovenské fyzické osoby v iných členských štátoch EÚ. V zmysle smernice IDD kapitola VI článok 29 sa to, mimochodom, týka len investičných produktov založených na poistení. Uvedené predložené formuláre môžu zodpovedne pripraviť len poisťovne a zaťažujú celý proces distribúcie poistenia zbytočnými nákladmi,“ uzatvára Slovenská asociácia rizikového manažmentu (SARM).
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Veľkonočné sviatky klopú na dvere a s nimi aj obmedzené možnosti nakupovania počas voľných dní
- 2.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 3.Zimný čas sa končí, v nedeľu si posuňte hodinky o hodinu dopredu
- 4.Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac
- 5.Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny