Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Agenti musia strážiť svoje dobré meno, ruinovačov povesti je viacero

Marek Mittaš Financie Poslať

Finanční agenti majú rôznu povesť. Od predavačov s teplou vodou až po kvalifikovaných odborníkov, ktorí vedia ušetriť klientom peniaze, a tie, ktoré majú výhodne zhodnotiť. Jedna čierna ovca vie pokaziť meno celému stádu. Čo teda stojí za často zlou povesťou agentov? Od koho vziať nohy na plecia a od koho brať dobre mienené rady? Rozhoduje o tom viacero signálov.

Zdroj foto: Freepik.com

Chýbajúca analýza potrieb

Už pri prvom stretnutí s finančným agentom zistíte, či sa oplatí ho počúvať, alebo nestrácať čas ďalšími stretnutiami. Rozhodujúcim prvkom je, čo vytiahne na stôl ako prvé. Ak sú to produkty, rozlúčte sa, ak je to záujem o vaše potreby, môže vám pomôcť. Práve v tom je pridaná hodnota finančných agentov. Má trh obehaný za vás a na vaše potreby vám vie poskytnúť to najlepšie, čo je aktuálne v ponuke. Preto musí byť súčasťou stretnutia s finančným agentom analýza potrieb. Hoci nie je zákonom stanovená jej presná forma, musí byť spracovaná písomne alebo inou formou, vždy však na trvanlivom médiu. Analýza by mala obsahovať informácie o vašom príjme a výške finančnej rezervy. Práve tu je finančný agent prospešným článkom. Dokáže sa na financie pozrieť nezaujato a niekedy už priamo tu nájsť rezervy vo výdavkovej časti, zoptimalizovať výdaje a nájsť miesto na investície. No nič nepredáva, skôr počúva. Preskočenie tejto konzultácie je jedno z hrubých porušení vizitky spoľahlivosti.

 

Skôr predavač ako odborník

Na prvom stretnutí nič nepodpisujte. Po prvé si ušetríte unáhlené rozhodnutia a po druhé otestujete, či váš nádejný finančný agent nepatrí k tým, ktorí sa naháňajú skôr za províziou ako prospechom pre klienta. Pretože na stretnutie už príde s konkrétnymi produktmi a hlavným cieľom je snaha predať. Mnoho agentov, najmä v minulosti, predávalo finančné služby ako na páse, bez ohľadu na potreby klienta. „Niektorí zo seba robia predavačov a klientom sa niekedy až podliezajú a vnucujú. V klientových očiach tým stráca cenu nielen poradca, ale aj jeho riešenie, nech je akokoľvek dobré,“ hovorí finančný sprostredkovateľ Peter Cmorej. O predaji ani netreba hovoriť. Skôr o riešeniach na konkrétne klientove želania. 

Chýba odbornosť a trpezlivosť

Vždy musí platiť, že kvalitný finančný agent ponúka radu. Nie je nič horšie, ak sa zrazu cítite, že si musíte niečo kúpiť. Aspoň zo slušnosti. Preto Juraj Piták zo spoločnosti Fingo dodáva: „Kvalitný agent netlačí na pílu, ale objasňuje zmysel, aby klient riešenie pochopil. A nikdy nechce klienta za každú cenu.“ 

Mnoho finančných agentov si pokazilo povesť práve na tomto bode. Predaj poistiek, fondov či investícií, bez adekvátneho oboznámenia klientov s poplatkovou štruktúrou a mierou rizika. Často sa objavili nepokojní klienti, ktorí zlú zvesť o praktikách posielali ďalej omnoho ochotnejšie ako odporúčania. Najčastejší problém sa ukazoval pri životnom poistení. Napríklad ak poistnú zmluvu klient ukončí počas prvých troch rokov, môžete prísť o nasporené peniaze, ktoré „zhltnú“ poplatky za predčasné ukončenie. „Samozrejmosťou je preto oboznámenie sa s podmienkami výplaty poistného plnenia, ako aj predčasného výberu úspor z investičného účtu,“ dopĺňa Pavel Škriniar z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Ak sa rozhodnete pre konkrétnu investíciu, je potrebné vedieť nielen klady, ale aj riziká. Ak vám niekto chce silou-mocou predávať bez vysvetlenia a trpezlivosti, je to ten, komu zlá povesť prináleží právom.

 

Problémy s profilom klienta

Slabé ohodnotenie klienta je častou chybou, ktorá škodí agentom aj klientom. Odolnosť voči riziku nie je u každého rovnaká. Preto je potrebné vyberať si tie produkty, ktorých volatilitu dokážete psychicky ustáť. Nenechajte si radiť, pokiaľ vám agent nevystaví rizikový profil, ktorý vyplynie z viacerých otázok. To platí ako pri priamom investovaní, tak aj v investičnom poistení. „Voľba investičnej zložky má byť v súlade s klientovou ochotou podstupovať investičné riziko. Má zohľadňovať dĺžku trvania poistenia a súčasne rešpektovať investičné preferencie klienta,“ vysvetľuje Pavel Škriniar. Podľa aktuálneho zákona len predstaviť riešenia nestačí. Musí nasledovať oboznámenie s možným vývojom investície – napríklad v prípade poistenia takýto vývoj musí byť priamo súčasťou návrhu poistnej zmluvy. „Klient by si mal všímať volatilitu fondov, do ktorých bude investovať, zamerať sa na ich rizikovosť,“ uvádza Zuzana Sucháňová, produktová špecialistka NN Životnej poisťovne.

 

Nedostatočná zodpovednosť

Dochvíľnosť, ústretovosť a zodpovednosť. „Poradca by mal byť vždy dôsledný, mal by dbať na termíny a dohody,“ hovorí o pozitívnej reputácii P. Cmorej. Koniec koncov, ak nie je zodpovedný v úvode, ako bude asi zodpovedný v servisovaní produktov. Veľkým problémom bola fluktuácia finančných agentov. Spravili zmluvy a zmizli z trhu. O klientov sa nikto nestaral. Veľkým problémom je nezáujem o klienta. Práve servis je pri stále meniacich sa trhoch extrémne dôležitý. Poradca, ktorý sa klientovi po uzatvorení zmlúv už neozve, robí zlé meno biznisu.

7
logo
Prečítajte si tiež:
25.4.2024 Redakcia FinReport

DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur

Platcov dane z pridanej hodnoty (DPH) čakajú v budúcom roku zmeny. Povinnosť registrácie za platcu DPH sa po novom vzťahuje na tuzemské firmy ...

25.4.2024 Martin Jamnický

Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi

Slováci zmenili preferencie pri investovaní. Potvrdzuje to nová štatistika Preferencie Slovákov pri investičných rozhodnutiach prechádzajú ...

25.4.2024 Robert Juriš

Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov

Počet pracujúcich cudzincov na Slovensku dosiahol nový rekord. V marci tohto roku sa ich počet vyšplhal nad úroveň 103-tisíc. Pritom až ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Na darovanie 2 % zo svojich daní máte čas do konca apríla

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2023 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Počet insolvencií vlani narástol o 15 %, toto sú najčastejšie príčiny

Až 400 firiem sa vlani na Slovensku ocitlo v stave platobnej neschopnosti. Bolo ich o 53 viac ako v treťom kovidovom roku 2022, čo predstavuje ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

UNICEF a detskí lekári adaptovali slovenskú verziu aplikácie Bebbo pre rodičov detí do 6 rokov

Počet detských lekárov na Slovensku klesá a ich priemerný vek je 59 rokov. Jedným z riešení, ako zachovať dostupnosť všestrannej ...

25.4.2024 Redakcia FinReport

Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent

Počasie počas minulého roku niekoľkokrát ukázalo svoju divokosť a nevyspytateľnosť. Povodne, prívalové dažde, krupobitia, tornádo, ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

21.4.2024 Redakcia FinReport

Ako postupovať keď zistíme, že čerstvo kúpená nehnuteľnosť je poškodená?

Po kúpe bytu či domu sa môžu s odstupom času objaviť chyby, poruchy alebo poškodenia, na ktoré predávajúci neupozornil kupujúceho. Čo ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Hodnota bodu pre úrazové dávky sa v tomto roku zvýšila na 28,60 eura

Hodnota bodu, ktorá je potrebná na výpočet sumy úrazových dávok, je v tomto roku 28,60 eura. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay