Hľadaj

Agenti musia strážiť svoje dobré meno, ruinovačov povesti je viacero

Financie Poslať

Finanční agenti majú rôznu povesť. Od predavačov s teplou vodou až po kvalifikovaných odborníkov, ktorí vedia ušetriť klientom peniaze, a tie, ktoré majú výhodne zhodnotiť. Jedna čierna ovca vie pokaziť meno celému stádu. Čo teda stojí za často zlou povesťou agentov? Od koho vziať nohy na plecia a od koho brať dobre mienené rady? Rozhoduje o tom viacero signálov.

image
Zdroj foto: Freepik.com

Chýbajúca analýza potrieb

Už pri prvom stretnutí s finančným agentom zistíte, či sa oplatí ho počúvať, alebo nestrácať čas ďalšími stretnutiami. Rozhodujúcim prvkom je, čo vytiahne na stôl ako prvé. Ak sú to produkty, rozlúčte sa, ak je to záujem o vaše potreby, môže vám pomôcť. Práve v tom je pridaná hodnota finančných agentov. Má trh obehaný za vás a na vaše potreby vám vie poskytnúť to najlepšie, čo je aktuálne v ponuke. Preto musí byť súčasťou stretnutia s finančným agentom analýza potrieb. Hoci nie je zákonom stanovená jej presná forma, musí byť spracovaná písomne alebo inou formou, vždy však na trvanlivom médiu. Analýza by mala obsahovať informácie o vašom príjme a výške finančnej rezervy. Práve tu je finančný agent prospešným článkom. Dokáže sa na financie pozrieť nezaujato a niekedy už priamo tu nájsť rezervy vo výdavkovej časti, zoptimalizovať výdaje a nájsť miesto na investície. No nič nepredáva, skôr počúva. Preskočenie tejto konzultácie je jedno z hrubých porušení vizitky spoľahlivosti.

 

Skôr predavač ako odborník

Na prvom stretnutí nič nepodpisujte. Po prvé si ušetríte unáhlené rozhodnutia a po druhé otestujete, či váš nádejný finančný agent nepatrí k tým, ktorí sa naháňajú skôr za províziou ako prospechom pre klienta. Pretože na stretnutie už príde s konkrétnymi produktmi a hlavným cieľom je snaha predať. Mnoho agentov, najmä v minulosti, predávalo finančné služby ako na páse, bez ohľadu na potreby klienta. „Niektorí zo seba robia predavačov a klientom sa niekedy až podliezajú a vnucujú. V klientových očiach tým stráca cenu nielen poradca, ale aj jeho riešenie, nech je akokoľvek dobré,“ hovorí finančný sprostredkovateľ Peter Cmorej. O predaji ani netreba hovoriť. Skôr o riešeniach na konkrétne klientove želania. 

Chýba odbornosť a trpezlivosť

Vždy musí platiť, že kvalitný finančný agent ponúka radu. Nie je nič horšie, ak sa zrazu cítite, že si musíte niečo kúpiť. Aspoň zo slušnosti. Preto Juraj Piták zo spoločnosti Fingo dodáva: „Kvalitný agent netlačí na pílu, ale objasňuje zmysel, aby klient riešenie pochopil. A nikdy nechce klienta za každú cenu.“ 

Mnoho finančných agentov si pokazilo povesť práve na tomto bode. Predaj poistiek, fondov či investícií, bez adekvátneho oboznámenia klientov s poplatkovou štruktúrou a mierou rizika. Často sa objavili nepokojní klienti, ktorí zlú zvesť o praktikách posielali ďalej omnoho ochotnejšie ako odporúčania. Najčastejší problém sa ukazoval pri životnom poistení. Napríklad ak poistnú zmluvu klient ukončí počas prvých troch rokov, môžete prísť o nasporené peniaze, ktoré „zhltnú“ poplatky za predčasné ukončenie. „Samozrejmosťou je preto oboznámenie sa s podmienkami výplaty poistného plnenia, ako aj predčasného výberu úspor z investičného účtu,“ dopĺňa Pavel Škriniar z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Ak sa rozhodnete pre konkrétnu investíciu, je potrebné vedieť nielen klady, ale aj riziká. Ak vám niekto chce silou-mocou predávať bez vysvetlenia a trpezlivosti, je to ten, komu zlá povesť prináleží právom.

 

Problémy s profilom klienta

Slabé ohodnotenie klienta je častou chybou, ktorá škodí agentom aj klientom. Odolnosť voči riziku nie je u každého rovnaká. Preto je potrebné vyberať si tie produkty, ktorých volatilitu dokážete psychicky ustáť. Nenechajte si radiť, pokiaľ vám agent nevystaví rizikový profil, ktorý vyplynie z viacerých otázok. To platí ako pri priamom investovaní, tak aj v investičnom poistení. „Voľba investičnej zložky má byť v súlade s klientovou ochotou podstupovať investičné riziko. Má zohľadňovať dĺžku trvania poistenia a súčasne rešpektovať investičné preferencie klienta,“ vysvetľuje Pavel Škriniar. Podľa aktuálneho zákona len predstaviť riešenia nestačí. Musí nasledovať oboznámenie s možným vývojom investície – napríklad v prípade poistenia takýto vývoj musí byť priamo súčasťou návrhu poistnej zmluvy. „Klient by si mal všímať volatilitu fondov, do ktorých bude investovať, zamerať sa na ich rizikovosť,“ uvádza Zuzana Sucháňová, produktová špecialistka NN Životnej poisťovne.

 

Nedostatočná zodpovednosť

Dochvíľnosť, ústretovosť a zodpovednosť. „Poradca by mal byť vždy dôsledný, mal by dbať na termíny a dohody,“ hovorí o pozitívnej reputácii P. Cmorej. Koniec koncov, ak nie je zodpovedný v úvode, ako bude asi zodpovedný v servisovaní produktov. Veľkým problémom bola fluktuácia finančných agentov. Spravili zmluvy a zmizli z trhu. O klientov sa nikto nestaral. Veľkým problémom je nezáujem o klienta. Práve servis je pri stále meniacich sa trhoch extrémne dôležitý. Poradca, ktorý sa klientovi po uzatvorení zmlúv už neozve, robí zlé meno biznisu.

7

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
14.7.2020 Robert Juriš

Finančným sprostredkovateľom sa darilo vďaka investičným službám, ale poisťovníctvo zasiahla rana

Rok 2019 bol pre finančných sprostredkovateľov najúspešnejší vôbec. Najviac sa darilo spoločnostiam OVB Allfinanz Slovensko a Partners Group ...

13.7.2020 Magdaléna Švančarková

Povinné zmluvné poistenie môže byť lacnejšie až o 30 %

Za povinné zmluvné poistenie (PZP) môžete po novom zaplatiť menej. Podstatné je, koľko kilometrov počas roka najazdíte. Spravodlivejší ...

12.7.2020 Redakcia FinReport

Otvorené bankovníctvo si vyžaduje posilnenie bezpečnosti

Prostredie otvoreného bankovníctva sa rozvíja míľovými krokmi. Medzi finančnými inštitúciami, externými poskytovateľmi a klientmi však ...

11.7.2020 Redakcia FinReport

10 praktických rád, ako si bez stresu užiť letnú dovolenku

Leto znamená pre väčšinu ľudí obdobie, keď si doprajú zaslúžený oddych. Aby ste si letnú dovolenku mohli naplno užiť bez zbytočných ...

11.7.2020 Redakcia FinReport

Kľúčom k úspechu startupu je správna voľba jeho financovania

Až 90 % novozaložených startupových subjektov skončí svoju existenciu už v prvom roku pôsobenia. Jedným z najčastejších dôvodov zlyhania ...

10.7.2020 Marek Mittaš

Karty PZP menia farby ako chameleón – zo zelenej je zase biela

V októbri minulého roka na Slovensku definitívne skončili biele karty k povinnému zmluvnému poisteniu (PZP). Nahradili ich medzinárodné ...

9.7.2020 Robert Juriš

Finanční sprostredkovatelia zaznamenali najúspešnejší rok, najviac rástli investície

Uplynulý rok bol pre sprostredkovateľov finančných produktov najúspešnejší v histórii. Tvrdí to predseda predstavenstva Asociácie ...

9.7.2020 Redakcia FinReport

Kompromis o európskom fonde obnovy môže byť na svete už tento týždeň

Dosiahnutie kompromisu ohľadom fondu obnovy Európskej únie – Next Generation EU, v hodnote 750 miliárd eur, sa očakáva ešte tento týždeň. ...

5.7.2020 Redakcia FinReport

Emitenti majú zvýšený záujem o vydávanie cenných papierov

Centrálny depozitár cenných papierov SR dosiahol v roku 2019 historicky najvyšší zisk. Bol až o 40 percent vyšší ako zisk v roku 2018. ...

4.7.2020 Redakcia FinReport

Home office: Medziľudský kontakt víťazí nad sterilitou online prostredia

Home office sa v čase pandémie stal efektívnym nástrojom, ako udržať zamestnancov doma a zároveň neprerušiť prevádzku firmy. S postupným ...

28.6.2020 Redakcia FinReport

Ako sa účinne vyhnúť kyberútoku počas koronakrízy

Kyber kriminalita sa nevyhla ani obdobiu koronakrízy. Práve naopak. Podvodníci využívajú najmä skutočnosť, že tímy pracujú mimo ...

27.6.2020 Redakcia FinReport

V rámci Európskej únie majú Švajčiari najdrahšie potraviny, Nóri alkohol, a zdražovalo sa aj u nás

Najdrahšie potraviny a nealkoholické nápoje v Európe majú vo Švajčiarsku. Za alkohol a cigarety sa najviac platí v Nórsku. Dáni zase ...

22.6.2020 Arian Ali

Ceny poistného pre pandémiu môžu, ale nemusia stúpať

Ako poisťovne zareagujú na náhle zvýšenie rizík, ktoré priniesla pandémia koronavírusu? Pôjdu ceny poistného nahor? Ak áno, pri akých ...

11.6.2020 Magdaléna Švančarková

Pomoc od štátu: Komplikovaná a plná byrokracie

Štátna pomoc mala zachytiť rizikové skupiny zamestnancov, zamestnávateľov, SZČO, ktorých zasiahla súčasná pandémia. Vláda predstavila ...

11.6.2020 Redakcia FinReport

Za nákupy na internete míňame viac ako v kamenných obchodoch

Slováci vyhľadávajú pri nákupe tovarov cez internet predovšetkým slovenských predajcov. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR ...

9.6.2020 Robert Juriš

Slovenskí investori spanikárili – namiesto nakupovania predávali

Koronavírus prevalcoval celý svet. Životy miliónov ľudí obrátil naruby. Zo dňa na deň vypol obrie ekonomiky a doľahol aj na finančné ...

27.5.2020 Marek Mittaš

Podnikatelia sa nemusia spoliehať iba na podporu štátu. Využiť môžu aj úvery SIH antikorona

Koronavírus ohrozuje nielen zdravie, ale aj pracovné miesta. Malé a stredné podniky si však môžu zamestnanosť aj životaschopnosť udržať ...

25.5.2020 Zuzana Mecková

Vyššia daň z nehnuteľností sa dotkne malých firiem a podnikateľov

Daň z nehnuteľností sa od januára výrazne zvýšila vo väčšine slovenských miest. Zmeny sa dotkli najmä menších firiem a podnikateľov, ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Hromadné prepúšťanie v Banskej Štiavnici, o prácu zrejme príde viac ako 30 zamestnancov
  2. 2.
    Lietadlo spoločnosti Ryanair smerujúce do Dublinu muselo núdzovo pristáť
  3. 3.
    Ústavný súd nebude môcť zamietať podnety z procesných dôvodov, docieli to reforma justície
  4. 4.
    Macron chce od augusta vo Francúzsku povinné nosenie rúšok vo vnútorných priestoroch
  5. 5.
    Sulík zbiera nápady na nový balík pomoci, riaditeľ INEKO Goliáš je za daňovo-odvodovú reformu