Hľadaj

Agent vs Agent - ako si vybrať toho správneho?

Marek Mittaš Financie Poslať

Kým v zahraničí sú služby finančných agentov a poradcov pomerne bežné, na Slovensku finančníci stále bojujú s nedôverou zo strany klientov. Pochybnosti nezriedka vyplývajú zo zlých skúseností. Na trhu sa jednoducho stále pohybujú aj nekompetentní a nátlakoví obchodníci, pre ktorých je klient len číslo a provízia. FinReport.sk chce podporovať kvalitu, preto prinášame pár tipov, podľa ktorých je možné identifikovať správneho agenta.

Agent má poskytnúť pomoc a odbornú radu, nie len predložiť poistnú zmluvu

Úloha finančného agenta či poradcu je vedieť klientovi pomôcť a fundovane poradiť vo finančných záležitostiach. Či už ide o výber adekvátnej poistky, alebo pomoc pri vybavení a nastavení hypotéky, agent by mal ku každému klientovi pristupovať individuálne. Medzi pracovné povinnosti agenta patrí aj zistiť si od klienta, aká je jeho životná situácia, vypočuť si jeho možnosti, a zohľadniť to. Agent by mal klienta oboznámiť aj s možnými rizikami a vysvetliť mu možné výluky z poistenia. Na základe získaných informácií a diskusie s klientom môže následne odporúčať produkt šitý „na mieru“.

Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie.

Dobrý finančný agent má byť rozhodne empatický a ústretový. Netlačiť na klienta a dať mu čas na rozmyslenie a priestor na otázky. Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie. Nedajte sa! Úlohou agenta je venovať sa klientovi a poskytnúť mu odborné rady. Neoplatí sa to podceniť.

 

Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál.

Ako k tomu dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa: „Nevyhnutnou výbavou kvalitného finančného poradcu je nielen licencia, ale aj schopnosť klásť správne otázky a identifikovať reálne potreby klienta.

Klient má právo vybrať si z viacerých možností a produktov

K radám, ktoré agent či poradca poskytne klientovi, môže patriť aj odporúčanie, do rúk ktorej poisťovne či banky sa má zveriť. V každom prípade by však finanční agenti mali mať v portfóliu zastúpené všetky poisťovne a banky. Ideálne je, ak klient dostane na výber z viacerých možností, ktoré mu budú náležite objasnené. Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál. Môže to znamenať, že preferuje skôr vlastné záujmy. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky. Preto nezaškodí nechať si všetko dôkladne vysvetliť a opýtať sa aj na produkty iných bánk a poisťovní. Konečné rozhodnutie je len na klientovi.

Informácie a neustále finančné vzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky.

Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS k tomu dodáva: „Niektorí sprostredkovatelia sú, bohužiaľ, zvyknutí ponúkať produkty iba jednej inštitúcie. Tie však nemusia byť vhodné pre úplne každého klienta. Preto je dobré, ak klient vždy dostane na výber aspoň z dvoch ponúk.“ Nie je logické, ak si máte vybrať z jedného produktu, pretože to vlastne ani výberom nie je. Zaváňa to skôr predajom ako kvalitným finančným sprostredkovaním a poradenstvom.

Podobný názor má aj pani Daniela Vlčková z Wüstenrot poisťovne, ktorá tvrdí: „Klient by si mal dávať pozor na nátlakové správanie agenta, ktoré by mohlo viesť k uzavretiu poistenia či iného finančného produktu s väčším úžitkom pre agenta ako samotného klienta.“ Ak máte pocit, že ste sa ocitli v reklame na konkrétny produkt, spravte to, čo sa s reklamou robí. Preskočte ju!

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

Informácie a vzdelanie – základná výzbroj finančného agenta

Dobrý finančný agent nie je „včerajší“. Musí disponovať dostatkom aktuálnych informácií zo sveta financií. Informácie a neustále finančné dovzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Kým agent Bond potrebuje výzbroj v podobe moderných vynálezov a skutočných zbraní, modernou výzbrojou finančného agenta je vzdelanie a informovanosť. Prvotriedny finančník sa vzdeláva neustále, číta odborné magazíny, zaujíma sa o dianie aj legislatívne zmeny zo svojho odboru. Rozhodne aj nad rámec povinných produktových školení. Ak si chcete agenta overiť, pripravte si vopred niekoľko otázok, ktoré vás trápia a zaujímajú a posúďte sami, či pán v obleku náhodou nemá menší prehľad ako vy.

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je agent verný jednej firme, bude aj svojim slovám a klientom.

 

Vernosť k jednej spoločnosti

Pokojne sa spýtajte na to, ako dlho pracuje v jednej spoločnosti a v koľkých firmách pracoval predtým. Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je verný firme, bude aj svojim slovám a klientom. Striedanie spoločností, bohužiaľ, často znamená aj fluktuáciu zmlúv. Prepoisťovanie poistných zmlúv môže byť výhodné pre agenta, no pre klienta to väčšinou nie je dobré znamenie. Pri refinancovaní hypoték to platiť nemusí. Vzhľadom k znižujúcim sa úrokovým sadzbách a legislatívnych úpravám sa prenos hypotéky môže oplatiť. Aj tu si však rozhodne dajte pozor na fluktuantov. Pri finančnom agentovi platí, že čím má životopis bohatší na zmeny, tým je podozrivejší.

Starostlivosť o klienta

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis. Ak má teda klient nejaké otázky alebo pochybnosti, agent by mu mal byť stále k dispozícii a vedieť odpovedať. Rovnako tak, keď príde na problémové plnenie poistnej udalosti.

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis.

„Agent by mal vedieť pružne reagovať aj na meniace sa potreby, ktoré v živote klienta nastanú. Všetky potrebné náležitosti ohľadom poistných plnení, zmien na zmluve až po zmenu pripoistení, sú pre bežného klienta náročné a tento servis zabezpečuje práve finančný agent,“ dopĺňa Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne.

Veď ako sa hovorí: „V núdzi poznáš priateľa!“ Presne to isté platí aj o dobrom finančnom agentovi alebo poradcovi.

logo
Prečítajte si tiež:
13.9.2024 Redakcia FinReport

Toto sú najčastejšie povinnosti súvisiace s uplatnením si nároku na sirotský dôchodok

Na Slovensku žije viac ako 17-tisíc detí a mladých ľudí poberajúcich sirotské dôchodky. Ak sú už študenti, tak väčšina z nich nemá na ...

12.9.2024 Robert Juriš

ECB po druhý raz v tomto roku znížila svoje hlavné úrokové sadzby

Očakávané zníženie úrokových sadzieb Európskou centrálnou bankou je konečne realitou. Guvernéri centrálnych bánk členských krajín ...

12.9.2024 Mário Špilberger

Finančným spoločnostiam pribudnú povinnosti súvisiace s kyberbezpečnosťou

Približne o štyri mesiace by sa mala začať dôslednejšie posilňovať odolnosť finančníkov voči rizikám v oblasti kybernetickej ...

12.9.2024 Martin Jamnický

Nováčikom medzi biliónovými spoločnosťami je Berkshire Hathaway Warrena Buffetta

Rodina spoločností s trhovou hodnotou vyššou ako jeden bilión dolárov má nového člena. Je ňou konglomerát Berkshire Hathaway, ktorý ...

12.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Polovica Slovákov registruje kryptomeny, druhá polovica o nich nevie vôbec nič

Kryptomeny rozdeľujú populáciu Slovákov na dve približne rovnaké polovice. Kým jedna ich vníma, snaží sa pochopiť ich význam a takmer ...

12.9.2024 Redakcia FinReport

Rast miezd na Slovensku prevyšuje infláciu, najviac v maloobchode

Mzdy v slovenskej ekonomike počas júla rástli rýchlejšie ako inflácia. Vo všetkých 10 sledovaných odvetviach sa podarilo dosiahnuť nielen ...

12.9.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle začali stúpať, klesajú už len v stavebníctve

Júlové tržby sa zvýšili v štyroch z piatich sledovaných odvetví ekonomiky, najvýraznejšie vo vybraných trhových službách. Tržby v ...

12.9.2024 Robert Juriš

Zlato dosiahlo nový rekord 2 550 dolárov za uncu a s prehľadom prekonáva akcie

Cena zlata v tomto roku vzrástla o 24 % a hneď niekoľkokrát pokorila svoje vlastné historické maximá. Práve dnes zaznamenala novú rekordnú ...

11.9.2024 Mário Špilberger

Online poistenie: Neživotné si „vyklikáte“, no na uzatvorenie životného stále potrebujete finančného agenta

Uzatvorili ste si už poistenie cez internet? Túto možnosť v súčasnosti ponúkajú viaceré poisťovne, finanční agenti, ale aj internetové ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Počet osobných bankrotov sa znížil o pätinu, veľký podiel majú ľudia bez domova

V auguste tohto roku zbankrotovalo 688 dlžníkov, z toho bolo 428 mužov a 260 žien. Po marci (573 dlžníkov) a januári (616 dlžníkov) je to ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako milión Slovákov žije vo vysokom finančnom strese

Približne každý štvrtý dospelý Slovák pociťuje vysoký finančný stres. V praxi to znamená, že ide až o 1,1 milióna ľudí. Podľa ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Finančná správa SR to s podnikateľmi skúša po dobrom aj po zlom

Finančná správa SR v týchto dňoch začala s rozposielaním informácií podnikateľom v súvislosti s ich povinnosťami, ktoré sa týkajú ...

4.9.2024 Martin Jamnický

Mzdy zamestnancov na Slovensku síce rastú, no nie každému

Mzdy, ktorým sa darí porážať na Slovensku infláciu, priebežne rastú – nominálne a dokonca aj reálne. Rast miezd sa však týka len ...

31.8.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Ženy držia rodinné rozpočty, no finančné bohatstvo sa hromadí skôr v rukách mužov

Finančné bohatstvo je sústredené viac na účtoch mužov ako na účtoch žien. S pribúdajúcimi peniazmi na účtoch sa nožnice roztvárajú v ...

30.8.2024 Martina Staňová

Ako sa nestať obeťou finančného podvodu

Pokusy o získanie citlivých bankových údajov klientov neustále pribúdajú. Príkladom sú aj nedávne phishingové útoky na ČSOB. Banka na ...

30.8.2024 Martin Jamnický

Takto sa od septembra zvýši stravné na pracovných cestách a hodnota gastrolístkov

Zamestnanci, ktorí sa stravujú v reštauráciách a iných stravných zariadeniach, budú od začiatku septembra tohto roka dostávať od svojich ...

27.8.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o cenách má priniesť webovú stránku porovnávajúcu ceny potravín

Pred takmer rokom rezort financií oznámil, že pripraví novú webovú stránku, na ktorej si Slováci budú môcť pozrieť nielen vývoj cien ...

27.8.2024 Redakcia FinReport

Z eurofondov príde 100 miliónov eur na podporu cykloprojektov

Rezort investícií avizuje, že v tomto a nasledujúcom roku bude mať z európskych finančných zdrojov k dispozícii 100 miliónov eur, ktoré ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay