Hľadaj

Agent vs Agent - ako si vybrať toho správneho?

Marek Mittaš Financie Poslať

Kým v zahraničí sú služby finančných agentov a poradcov pomerne bežné, na Slovensku finančníci stále bojujú s nedôverou zo strany klientov. Pochybnosti nezriedka vyplývajú zo zlých skúseností. Na trhu sa jednoducho stále pohybujú aj nekompetentní a nátlakoví obchodníci, pre ktorých je klient len číslo a provízia. FinReport.sk chce podporovať kvalitu, preto prinášame pár tipov, podľa ktorých je možné identifikovať správneho agenta.

Agent má poskytnúť pomoc a odbornú radu, nie len predložiť poistnú zmluvu

Úloha finančného agenta či poradcu je vedieť klientovi pomôcť a fundovane poradiť vo finančných záležitostiach. Či už ide o výber adekvátnej poistky, alebo pomoc pri vybavení a nastavení hypotéky, agent by mal ku každému klientovi pristupovať individuálne. Medzi pracovné povinnosti agenta patrí aj zistiť si od klienta, aká je jeho životná situácia, vypočuť si jeho možnosti, a zohľadniť to. Agent by mal klienta oboznámiť aj s možnými rizikami a vysvetliť mu možné výluky z poistenia. Na základe získaných informácií a diskusie s klientom môže následne odporúčať produkt šitý „na mieru“.

Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie.

Dobrý finančný agent má byť rozhodne empatický a ústretový. Netlačiť na klienta a dať mu čas na rozmyslenie a priestor na otázky. Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie. Nedajte sa! Úlohou agenta je venovať sa klientovi a poskytnúť mu odborné rady. Neoplatí sa to podceniť.

 

Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál.

Ako k tomu dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa: „Nevyhnutnou výbavou kvalitného finančného poradcu je nielen licencia, ale aj schopnosť klásť správne otázky a identifikovať reálne potreby klienta.

Klient má právo vybrať si z viacerých možností a produktov

K radám, ktoré agent či poradca poskytne klientovi, môže patriť aj odporúčanie, do rúk ktorej poisťovne či banky sa má zveriť. V každom prípade by však finanční agenti mali mať v portfóliu zastúpené všetky poisťovne a banky. Ideálne je, ak klient dostane na výber z viacerých možností, ktoré mu budú náležite objasnené. Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál. Môže to znamenať, že preferuje skôr vlastné záujmy. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky. Preto nezaškodí nechať si všetko dôkladne vysvetliť a opýtať sa aj na produkty iných bánk a poisťovní. Konečné rozhodnutie je len na klientovi.

Informácie a neustále finančné vzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky.

Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS k tomu dodáva: „Niektorí sprostredkovatelia sú, bohužiaľ, zvyknutí ponúkať produkty iba jednej inštitúcie. Tie však nemusia byť vhodné pre úplne každého klienta. Preto je dobré, ak klient vždy dostane na výber aspoň z dvoch ponúk.“ Nie je logické, ak si máte vybrať z jedného produktu, pretože to vlastne ani výberom nie je. Zaváňa to skôr predajom ako kvalitným finančným sprostredkovaním a poradenstvom.

Podobný názor má aj pani Daniela Vlčková z Wüstenrot poisťovne, ktorá tvrdí: „Klient by si mal dávať pozor na nátlakové správanie agenta, ktoré by mohlo viesť k uzavretiu poistenia či iného finančného produktu s väčším úžitkom pre agenta ako samotného klienta.“ Ak máte pocit, že ste sa ocitli v reklame na konkrétny produkt, spravte to, čo sa s reklamou robí. Preskočte ju!

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

Informácie a vzdelanie – základná výzbroj finančného agenta

Dobrý finančný agent nie je „včerajší“. Musí disponovať dostatkom aktuálnych informácií zo sveta financií. Informácie a neustále finančné dovzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Kým agent Bond potrebuje výzbroj v podobe moderných vynálezov a skutočných zbraní, modernou výzbrojou finančného agenta je vzdelanie a informovanosť. Prvotriedny finančník sa vzdeláva neustále, číta odborné magazíny, zaujíma sa o dianie aj legislatívne zmeny zo svojho odboru. Rozhodne aj nad rámec povinných produktových školení. Ak si chcete agenta overiť, pripravte si vopred niekoľko otázok, ktoré vás trápia a zaujímajú a posúďte sami, či pán v obleku náhodou nemá menší prehľad ako vy.

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je agent verný jednej firme, bude aj svojim slovám a klientom.

 

Vernosť k jednej spoločnosti

Pokojne sa spýtajte na to, ako dlho pracuje v jednej spoločnosti a v koľkých firmách pracoval predtým. Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je verný firme, bude aj svojim slovám a klientom. Striedanie spoločností, bohužiaľ, často znamená aj fluktuáciu zmlúv. Prepoisťovanie poistných zmlúv môže byť výhodné pre agenta, no pre klienta to väčšinou nie je dobré znamenie. Pri refinancovaní hypoték to platiť nemusí. Vzhľadom k znižujúcim sa úrokovým sadzbách a legislatívnych úpravám sa prenos hypotéky môže oplatiť. Aj tu si však rozhodne dajte pozor na fluktuantov. Pri finančnom agentovi platí, že čím má životopis bohatší na zmeny, tým je podozrivejší.

Starostlivosť o klienta

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis. Ak má teda klient nejaké otázky alebo pochybnosti, agent by mu mal byť stále k dispozícii a vedieť odpovedať. Rovnako tak, keď príde na problémové plnenie poistnej udalosti.

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis.

„Agent by mal vedieť pružne reagovať aj na meniace sa potreby, ktoré v živote klienta nastanú. Všetky potrebné náležitosti ohľadom poistných plnení, zmien na zmluve až po zmenu pripoistení, sú pre bežného klienta náročné a tento servis zabezpečuje práve finančný agent,“ dopĺňa Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne.

Veď ako sa hovorí: „V núdzi poznáš priateľa!“ Presne to isté platí aj o dobrom finančnom agentovi alebo poradcovi.

logo
Prečítajte si tiež:
13.7.2025 Redakcia FinReport

Súťaž - ideálna poisťovňa roka 2025!

Chceli by ste si v roku 2025 oddýchnuť na zaslúženej dovolenke podľa vlastného výberu a ešte k tomu úplne zadarmo? Teraz máte skvelú príležitosť! ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

F. Michalovích o investovaní, finančnej gramotnosti a geopolitike | KAPITÁLOVÝ TRH 2025

Na podujatí, ktoré organizovala Asociácia Obchodníkov s Cennými Papiermi, sme mali príležitosť porozprávať sa s František Michalovích o ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Koľko skutočne stojí vaša práca? Rozdiel medzi čistou, hrubou a superhrubou mzdou

Mnohí poznáme sumu, ktorá nám príde na účet. Menej z nás tuší, koľko nás v skutočnosti stojí práca z pohľadu odvodov, daní a ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Odvody SZČO sa menia: Poisťovňa oznámi nové povinnosti

Od 1. júla 2025 sa menia odvody pre SZČO. Sociálna poisťovňa oznámi nové povinnosti a výšku odvodov do 21. ...

11.7.2025 Tlačová správa

Platby v zahraničí: Štvorčlenná rodina môže ušetriť 50 až 70 eur

Podľa reprezentatívneho prieskumu plánujú dve tretiny obyvateľov Slovenska dovolenkovať v zahraničí. Štvorčlennú rodinu môžu rozdiely v ...

11.7.2025 Tlačová správa

Počet platobných terminálov na Slovensku stúpa, ale stále sme na chvoste EÚ

Počet platobných terminálov na Slovensku stúpol za posledné tri roky o 75 % na súčasných 21 terminálov na 1000 obyvateľov. Predbehli nás ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Tetánia: Najviac postihuje ženy v produktívnom veku

Podľa štatistík Union zdravotnej poisťovne trpí tetániou aktuálne vyše 5 300 ľudí. Najčastejšie postihuje ženy vo veku od 30 do 42 ...

10.7.2025 Redakcia FinReport

Dovoz potravín z tretích krajín: hrozia pokuty

Finančná správa SR varuje pred dovozom potravín živočíšneho pôvodu z krajín mimo EÚ. Porušenie pravidiel môže viesť k pokutám a ...

10.7.2025 Redakcia FinReport

Dôchodkový vek 2025: Poistenci ročníka 1967 odídu do dôchodku neskôr

Od 1. júla 2025 sa mení dôchodkový vek pre poistencov narodených v roku 1967. Nový systém výpočtu reflektuje rastúcu strednú dĺžku ...

10.7.2025 Tlačová správa

Slabý dolár pripravuje slovenských investorov o zisky. Ako reagovať?

„Americké indexy sú na historických maximách, no pohľad slovenských investorov na ich portfóliá, v ktorých majú americké aktíva, to ...

3.7.2025 Tlačová správa

Finančná správa zabránila podvodom za takmer 15 miliónov eur

Ozbrojení príslušníci FS v spolupráci s analytikmi Odboru boja proti podvodom identifikovali viaceré účelovo založené spoločnosti, kde na ...

3.7.2025 Matej Čakajda

Zvýšenie dane z nehnuteľnosti: Dopad na majiteľov bez trvalého pobytu

Slovensko pripravuje zmenu v oblasti dane z nehnuteľností, ktorá má priniesť zásadný vplyv predovšetkým na vlastníkov, ktorí vo svojich ...

2.7.2025 Tlačová správa

Zaplaťte dane komfortne kartou

Klienti finančnej správy (FS) môžu uhrádzať 15 druhov daní platobnou kartou cez portál finančnej správy (PFS). FS týmto spôsobom zvyšuje ...

2.7.2025 Tlačová správa

7 tipov, ako finančne zvládnuť dovolenkovú eufóriu

Leto si chceme užiť naplno, bez obmedzení a s kopou zážitkov. Dovolenka je zaslúženým oddychom, no pre mnohých ľudí aj finančnou výzvou. ...

2.7.2025 Redakcia FinReport

Brigáda počas prázdnin neovplyvní výplatu sirotského dôchodku

Poberatelia sirotských dôchodkov, ktorí dovŕšili 15 rokov a ukončili školskú dochádzku, môžu počas letných prázdnin brigádovať bez ...

1.7.2025 Redakcia FinReport

Ošetrovné počas prázdnin: kto a kedy má nárok na dávku?

Blížiace sa letné prázdniny prinášajú rodičom škôlkarov možnosť uplatniť si ošetrovné z dôvodu uzatvorenia materskej školy. Nárok ...

1.7.2025 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa ukončuje fiktívne PN: štátu ušetrila milióny eur

Od januára 2025 majú posudkoví lekári Sociálnej poisťovne právomoc ukončiť dočasnú pracovnú neschopnosť (PN). Tento nový nástroj ...

27.6.2025 Redakcia FinReport

Od júla 2025 sa zavádza samozdanenie DPH pri dovoze tovaru

Od 1. júla 2025 začne platiť samozdanenie DPH pri dovoze tovaru z krajín mimo EÚ. Novinka sa týka dovozcov so statusom schváleného ...

Júl

 
P
U
S
Š
P
S
N
28. týždeň
7.
Pondelok (07.07.2025)
Oliver,
10.
Štvrtok (10.07.2025)
Amália,
11.
Piatok (11.07.2025)
Milota,
12.
Sobota (12.07.2025)
Nina,
30. týždeň
21.
Pondelok (21.07.2025)
Daniel,
22.
Utorok (22.07.2025)
Magdaléna,
23.
Streda (23.07.2025)
Oľga,
24.
Štvrtok (24.07.2025)
Vladimír,
25.
Piatok (25.07.2025)
Jakub, Timur,
27.
Nedeľa (27.07.2025)
Božena,
31. týždeň
28.
Pondelok (28.07.2025)
Krištof,
29.
Utorok (29.07.2025)
Marta,
31.
Štvrtok (31.07.2025)
Ignác,
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay