Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Agent vs Agent - ako si vybrať toho správneho?

Marek Mittaš Financie
SK
EN
Poslať

Kým v zahraničí sú služby finančných agentov a poradcov pomerne bežné, na Slovensku finančníci stále bojujú s nedôverou zo strany klientov. Pochybnosti nezriedka vyplývajú zo zlých skúseností. Na trhu sa jednoducho stále pohybujú aj nekompetentní a nátlakoví obchodníci, pre ktorých je klient len číslo a provízia. FinReport.sk chce podporovať kvalitu, preto prinášame pár tipov, podľa ktorých je možné identifikovať správneho agenta.

image

Agent má poskytnúť pomoc a odbornú radu, nie len predložiť poistnú zmluvu

Úloha finančného agenta či poradcu je vedieť klientovi pomôcť a fundovane poradiť vo finančných záležitostiach. Či už ide o výber adekvátnej poistky, alebo pomoc pri vybavení a nastavení hypotéky, agent by mal ku každému klientovi pristupovať individuálne. Medzi pracovné povinnosti agenta patrí aj zistiť si od klienta, aká je jeho životná situácia, vypočuť si jeho možnosti, a zohľadniť to. Agent by mal klienta oboznámiť aj s možnými rizikami a vysvetliť mu možné výluky z poistenia. Na základe získaných informácií a diskusie s klientom môže následne odporúčať produkt šitý „na mieru“.

Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie.

Dobrý finančný agent má byť rozhodne empatický a ústretový. Netlačiť na klienta a dať mu čas na rozmyslenie a priestor na otázky. Ak agent tlačí a chce sa čo najskôr dostať k podpisu zmluvy, je to zlé znamenie. Nedajte sa! Úlohou agenta je venovať sa klientovi a poskytnúť mu odborné rady. Neoplatí sa to podceniť.

 

Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál.

Ako k tomu dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa: „Nevyhnutnou výbavou kvalitného finančného poradcu je nielen licencia, ale aj schopnosť klásť správne otázky a identifikovať reálne potreby klienta.

Klient má právo vybrať si z viacerých možností a produktov

K radám, ktoré agent či poradca poskytne klientovi, môže patriť aj odporúčanie, do rúk ktorej poisťovne či banky sa má zveriť. V každom prípade by však finanční agenti mali mať v portfóliu zastúpené všetky poisťovne a banky. Ideálne je, ak klient dostane na výber z viacerých možností, ktoré mu budú náležite objasnené. Ak agent alebo poradca príliš trvá na jednej poisťovni či banke, taktiež to nemusí byť dobrý signál. Môže to znamenať, že preferuje skôr vlastné záujmy. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky. Preto nezaškodí nechať si všetko dôkladne vysvetliť a opýtať sa aj na produkty iných bánk a poisťovní. Konečné rozhodnutie je len na klientovi.

Informácie a neustále finančné vzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Jednoducho obhajuje inštitúciu, s ktorou má dohodnuté lepšie podmienky.

Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS k tomu dodáva: „Niektorí sprostredkovatelia sú, bohužiaľ, zvyknutí ponúkať produkty iba jednej inštitúcie. Tie však nemusia byť vhodné pre úplne každého klienta. Preto je dobré, ak klient vždy dostane na výber aspoň z dvoch ponúk.“ Nie je logické, ak si máte vybrať z jedného produktu, pretože to vlastne ani výberom nie je. Zaváňa to skôr predajom ako kvalitným finančným sprostredkovaním a poradenstvom.

Podobný názor má aj pani Daniela Vlčková z Wüstenrot poisťovne, ktorá tvrdí: „Klient by si mal dávať pozor na nátlakové správanie agenta, ktoré by mohlo viesť k uzavretiu poistenia či iného finančného produktu s väčším úžitkom pre agenta ako samotného klienta.“ Ak máte pocit, že ste sa ocitli v reklame na konkrétny produkt, spravte to, čo sa s reklamou robí. Preskočte ju!

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

Informácie a vzdelanie – základná výzbroj finančného agenta

Dobrý finančný agent nie je „včerajší“. Musí disponovať dostatkom aktuálnych informácií zo sveta financií. Informácie a neustále finančné dovzdelávanie patria k základným kompetenciám finančníkov. Kým agent Bond potrebuje výzbroj v podobe moderných vynálezov a skutočných zbraní, modernou výzbrojou finančného agenta je vzdelanie a informovanosť. Prvotriedny finančník sa vzdeláva neustále, číta odborné magazíny, zaujíma sa o dianie aj legislatívne zmeny zo svojho odboru. Rozhodne aj nad rámec povinných produktových školení. Ak si chcete agenta overiť, pripravte si vopred niekoľko otázok, ktoré vás trápia a zaujímajú a posúďte sami, či pán v obleku náhodou nemá menší prehľad ako vy.

Pravidelná návšteva u kaderníka či barbiera môže byť u agenta taktiež vnímaná ako benefit, veď mať štýl a šarm v tomto povolaní nie je na zahodenie, ale v prvom rade je potrebné, aby si agent kultivoval svoje vzdelanie, nielen vlasy a frajerskú briadku.

Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je agent verný jednej firme, bude aj svojim slovám a klientom.

 

Vernosť k jednej spoločnosti

Pokojne sa spýtajte na to, ako dlho pracuje v jednej spoločnosti a v koľkých firmách pracoval predtým. Vo finančnom sprostredkovaní nie je fluktuácia ničím nezvyčajným, no väčšinou sa k nej uchyľujú tí, ktorým sa nikde nedarí. Ak je verný firme, bude aj svojim slovám a klientom. Striedanie spoločností, bohužiaľ, často znamená aj fluktuáciu zmlúv. Prepoisťovanie poistných zmlúv môže byť výhodné pre agenta, no pre klienta to väčšinou nie je dobré znamenie. Pri refinancovaní hypoték to platiť nemusí. Vzhľadom k znižujúcim sa úrokovým sadzbách a legislatívnych úpravám sa prenos hypotéky môže oplatiť. Aj tu si však rozhodne dajte pozor na fluktuantov. Pri finančnom agentovi platí, že čím má životopis bohatší na zmeny, tým je podozrivejší.

Starostlivosť o klienta

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis. Ak má teda klient nejaké otázky alebo pochybnosti, agent by mu mal byť stále k dispozícii a vedieť odpovedať. Rovnako tak, keď príde na problémové plnenie poistnej udalosti.

Spolupráca s klientom sa nikdy nemôže končiť podpisom zmluvy. Zodpovedný agent musí klientovi okrem pomoci pri výbere vhodnej poistky alebo hypotéky vedieť poskytnúť aj následný servis.

„Agent by mal vedieť pružne reagovať aj na meniace sa potreby, ktoré v živote klienta nastanú. Všetky potrebné náležitosti ohľadom poistných plnení, zmien na zmluve až po zmenu pripoistení, sú pre bežného klienta náročné a tento servis zabezpečuje práve finančný agent,“ dopĺňa Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne.

Veď ako sa hovorí: „V núdzi poznáš priateľa!“ Presne to isté platí aj o dobrom finančnom agentovi alebo poradcovi.

bezpecnykurier
bezpecnykurier
bezpecnykurier Chráňte
vašu komunikáciu
bezpecnykurier Dôverné informácie
zabezpečte heslom
bezpecnykurier Diskrétnosť požadujte
aj od vašich partnerov

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.1.2022 Redakcia FinReport

Každý ôsmy nezamestnaný na Slovensku nepracuje už viac než štyri roky

Sedem mesiacov za sebou klesala miera nezamestnanosti na Slovensku. V decembri 2021 sa však tento pokles zastavil a vystriedal ho mierny nárast. ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

Na prelome rokov cestovalo do zahraničia takmer toľko Slovákov ako pred pandémiou

Záujem stráviť Vianoce v zahraničí sa minulý rok vrátil na predpandemické čísla. Kým v roku 2020 takzvanú malú sezónu poznamenali ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

Platitelia DPH nemôžu doručiť svoje podania pre poruchu portálu Finančnej správy SR

Finančná správa SR už druhý deň eviduje výpadky svojho online portálu, na odstránení ktorých pracuje spoločne s výrobcom systému. ...

25.1.2022 Roland Régely

Podriadení finanční agenti pribúdajú, aktuálne je ich viac ako 16-tisíc

Počet podriadených finančných agentov (PFA) v roku 2021 presiahol hranicu 16-tisíc. To je takmer o 10 % viac ako v predchádzajúcom roku 2020. ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

V rámci plánu obnovy a odolnosti na nás v tomto roku čaká 1,302 miliardy eur

V polovici júna 2021 Brusel schválil slovenský plán obnovy a odolnosti. Predseda vlády Eduard Heger to označil za veľký deň pre Slovensko. ...

24.1.2022 Dominik Horváth

Ako investovať do krypta a nenakupovať priamo kryptomeny?

Investovanie do kryptomien má svoje výhody aj nevýhody. Ide o veľmi volatilnú a vysoko špekulatívnu investíciu, čo spôsobuje, že mnohí ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

NN životná poisťovňa už po štvrtýkrát získala ocenenie TOP zamestnávateľ

NN životná poisťovňa už štvrtýkrát získala tituly TOP Employer Slovakia a TOP Employer Europe. Prestížny inštitút The Top Employers ...

24.1.2022 Redakcia FinReport

Union: Telemedicína počas pandémie zaznamenala takmer štvornásobný nárast

Viac telefonátov, menej fyzických kontaktov. Pandémia zmenila fungovanie všeobecných lekárov aj lekárov špecialistov. Zdravotníci s ...

22.1.2022 Naďa Černá

Platová nerovnosť na Slovensku stále pretrváva. Ženy zarábajú o švrtinu menej ako muži

Platová nerovnosť je problém, ktorý na Slovensku, ale nielen u nás, pretrváva už roky. Slovenské ženy zarábajú v priemere o 25 % menej ako ...

16.1.2022 Redakcia FinReport

TOP 9 predsavzatí, ktoré vám v roku 2022 zlepšia finančnú situáciu

Na rozdiel od novoročných cieľov týkajúcich sa napríklad chudnutia či športovania, ktoré si vyžadujú výraznú námahu s otáznym efektom, ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Neziskovky pozor, účtovné závierky ukladajte už len elektronicky

Finančná správa upozorňuje neziskové organizácie, že od 1. januára 2022 im vznikla zákonná povinnosť ukladať účtovné závierky a ...

12.1.2022 Roland Régely

Tretí pilier: Štát stopol prémiu, ktorá mala motivovať sporiteľov a uľaviť zamestnávateľom

Doplnkové dôchodkové sporenie na Slovensku nebude zvýhodnené štátnou prémiou. Rezort práce a sociálnych vecí po pripomienkach Ministerstva ...

5.1.2022 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa vypláca dôchodcovi ten dôchodok, ktorý je pre neho výhodnejší

Pri každoročnej valorizácii (zvyšovaní) minimálnych dôchodkov platia osobitné pravidlá. Sociálna poisťovňa nezvyšuje minimálny ...

4.1.2022 Redakcia FinReport

Apple, ako prvá spoločnosť na svete, dosiahla trhovú hodnotu cez 3 bilióny dolárov

Technologický gigant a výrobca elektroniky Apple Inc. vedie rebríček najhodnotnejších firiem na svete. V pondelok 3. januára 2022 sa mu ...

4.1.2022 Redakcia FinReport

Štátny rozpočet ukončil rok 2021 s mínusom 7 miliárd eur

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu decembra 2021 schodok vo výške 7,014 miliardy eur. A to aj napriek tomu, že oproti rovnakému obdobiu ...

31.12.2021 Redakcia FinReport

Košičan čelí obvineniu – takmer 5-tisíc klientov mal pripraviť o 8,5 milióna eur

Bývalý predseda predstavenstva spoločnosti Ex Brokers čelí obvineniu z trestného činu podvodu. Obvinil ho Úrad špeciálnej prokuratúry. ...

30.12.2021 Redakcia FinReport

NBS odobrala licenciu samostatnému finančnému agentovi – spoločnosti iHolding

Národná banka Slovenska rozhodla o tom, že samostatný finančný agent iHolding príde o svoju licenciu. Dôvodom je, že spoločnosť ...

28.12.2021 Redakcia FinReport

Rodičovský príspevok aj prídavok na dieťa budú vyššie

Rodičovský príspevok bude od začiatku roku 2022 vyšší. Pre rodičov, ktorí pred nástupom na rodičovskú dovolenku pracovali a mali nárok ...

Aplikácia

  1. 1.
    Podriadení finanční agenti pribúdajú, aktuálne je ich viac ako 16-tisíc
  2. 2.
    Rodičovský príspevok aj prídavok na dieťa budú vyššie
  3. 3.
    Ako investovať do krypta a nenakupovať priamo kryptomeny?
  4. 4.
    V rámci plánu obnovy a odolnosti na nás v tomto roku čaká 1,302 miliardy eur
  5. 5.
    Vďaka spolupráci Mastercard a Coinbase bude nakupovanie NFT oveľa jednoduchšie