Hľadaj

Oligopol

Oligopol je ekonomický termín, ktorý označuje situáciu na trhu, kde existuje len niekoľko veľkých a zvyčajne veľmi dominantných dodávateľov alebo predajcov určitého tovaru alebo služby. Oligopol je forma trhovej štruktúry, kde niekoľko veľkých hráčov má výrazný vplyv na ceny a ponuku na trhu. Títo hráči môžu byť vzájomne závislí a často monitorujú a reagujú na kroky svojich konkurentov.
Obsah

Kľúčové rysy oligopolu

 

Malý počet veľkých hráčov: Na trhu pôsobí len niekoľko dominantných firiem alebo spoločností.

 

Zvyčajne silná konkurencia: Hoci je počet hráčov malý, dochádza medzi nimi k intenzívnej konkurencii, pretože sú si vedomí svojej vzájomnej závislosti.

 

Zjednotená reakcia: Oligopolistické firmy často sledujú kroky svojich konkurentov a snažia sa prispôsobiť svoje ceny, marketingové stratégie a iné rozhodnutia na základe akcií a reakcií ostatných hráčov.

 

Odpoveď na zmeny: Oligopolistické firmy môžu rýchlo reagovať na zmeny na trhu a vplývať na ceny, pretože majú tendenciu byť veľkými a agilnými organizáciami.

 

Výrazný vplyv na trh: Oligopoly môžu mať veľký vplyv na celý trh, vrátane stanovenia cien a kvality produktov.

 

Oligopolové odvetvia zahŕňajú telekomunikácie, automobilový priemysel, farmaceutický priemysel a ropný priemysel. Často sú predmetom regulácie a dohľadu zo strany vlády alebo protimonopolných orgánov s cieľom zabrániť zneužitiu dominantnej pozície na trhu a ochrániť záujmy spotrebiteľov.

 

Oligopol je zaujímavý trhový model, pretože závisí od vzájomných reakcií a strategického správania jeho účastníkov. Tu je niekoľko dodatočných dôležitých skutočností:

 

Cenová interakcia: Cenová interakcia kľúčovú úlohu. Firmy si uvedomujú, že zmena ceny môže mať významný vplyv na ich zisk a trh ako celok. Keď jedna firma zmení cenu, ostatné firmy často reagujú zmenou vlastných cien. To môže viesť k vzájomnej reakcii a cenovej vojne, kde sa firmy nažia získať výhodu nad konkurentmi prostredníctvom cenovej stratégie.

 

Produkčná diferenciácia: V mnohých oligopolistických odvetviach sa firmy snažia diferencovať svoje produkty alebo služby, aby získali konkurenčnú výhodu. To môže zahŕňať inovácie, marketingové úsilie alebo zlepšovanie kvality produktov.

 

Kartely: V niektorých prípadoch sa oligopolné firmy môžu pokúšať vytvoriť kartely, kde sa dohodnú na určitých pravidlách s cenami, kvótami alebo trhovým podielom, aby dosiahli vyššie zisky. Takéto dohody sú často nezákonné a sú predmetom protimonopolných právnych predpisov.

 

Game Theory: Oligopol sa často analyzuje pomocou teórie hier, kde sa skúmajú rôzne stratégie a rozhodnutia, ktoré firmy môžu prijať.

 

Ochrana spotrebiteľa: Vlády a protimonopolné orgány sledujú oligopoly, aby zabezpečili, že nezneužívajú svoju dominantnú pozíciu na trhu a že spotrebitelia majú prístup k konkurenčným cenám a k adekvátnej kvalite produktov alebo služieb.

 

Oligopoly sú zložité a dynamické trhové štruktúry, kde strategické rozhodnutia jednej firmy môžu mať veľký vplyv na rozhodnutia ostatných. Ich štúdium a regulácia sú dôležité pre zachovanie konkurencie na trhu a ochranu záujmov spotrebiteľov.

Prečítajte si tiež:
1.10.2024 Redakcia FinReport

Slováci vlani schudobneli, celosvetovo nám patrí až 41. miesto

Globálne finančné aktíva súkromných domácností zaznamenali v roku 2023 prekvapivý nárast o 7,6 %, čím sa efektívne zotavili z ...

6.8.2024 Robert Juriš

Akciové trhy majú za sebou čierny pondelok, doterajším víťazom je zlato

Svetové akciové trhy zažili čierny pondelok (5. augusta 2024). Prepadli sa najmä ceny akcií japonských indexov, ktoré zažili najväčší ...

17.7.2024 Robert Juriš

Index bohatstva národov 2024: Najlepšie je na tom Írsko, Slovensko skončilo na 30. mieste

Podľa Indexu bohatstva národov Varšavského podnikového inštitútu najbohatšími krajinami na svete pre rok 2024 sú Írsko, Švajčiarsko a ...

27.3.2024 Dominik Horváth

Analýza: Biden vs. Trump – čo môže priniesť ich súboj v amerických prezidentských voľbách

Prezidentské voľby v USA budú mať rovnakých kandidátov ako v roku 2020. Joe Biden a Donald Trump sa opäť stretnú v súboji o Biely dom. ...

15.2.2024 Redakcia FinReport

Najväčší záujem na slovenskom trhu je o remeselníkov z oblasti stavebníctva

Dobrá správa pre remeselníkov. Na začiatku tohto roku stúpol záujem o ich služby medziročne o 6,5 %. Najväčší nárast zaznamenala oblasť ...

12.2.2024 Robert Juriš

V Česku sa opäť diskutuje o prechode na euro. Skeptici varujú, že toto riešenie by bolo len do pekného počasia

Na prelome rokov sa v Česku opätovne rozvírila debata okolo možnosti prechodu tejto krajiny na spoločnú európsku menu. Podporovatelia tohto ...

19.1.2024 Redakcia FinReport

Na Slovensku je stále nedostatok remeselníkov, najviac dopytov smeruje na murárov

Rok 2023 bol poznačený stále trvajúcou energetickou krízou a infláciou, ktorú občania okrem potravín a služieb citeľne vnímali aj na ...

19.12.2023 Robert Juriš

NBS: V roku 2024 klesne inflácia na 2,5 %, no v roku 2025 môže opäť „vyskočiť“ nahor

Ekonomický vývoj Slovenska v nasledujúcom roku ovplyvnia tri najdôležitejšie faktory. Podľa správy Národnej banky Slovenska sú to slabnúca ...

11.12.2023 Redakcia FinReport

Budúcou šéfkou Európskej investičnej banky sa má stať Španielka Nadia Calviñová

Novou prezidentkou Európskej investičnej banky sa zrejme stane španielska ministerka hospodárstva Nadia Calviñová. Ak bude jej nástup do ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Jesenná ITAPA 2023: Na pomoc Ukrajine sú vyčlenené veľké financie

Slovensko musíme začať digitalizovať odspodu. To je cesta k tomu, aby sme sa jedného dňa stali skutočnou digitálnou krajinou. Riešenia ...

Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    „Nebudeme ticho“ sa opäť ozývalo námestím v Poprade. Po 22-krát sa konalo zhromaždenie, ktoré reaguje na súčasné politické a spoločenské dianie
  2. 2.
    Daň z finančných transakcií je realitou. Čo to prinesie v praxi?
  3. 3.
    V niektorých bankách odíde platba ako okamžitá, len ak ju tak označíte
  4. 4.
    Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
  5. 5.
    Štátne dlhopisy: Od tisíc eur a s približne 3-percentným úrokom
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay