Hľadaj

Obchodné reťazce

Obchodné reťazce sú systémy organizácie a distribúcie tovarov, ktoré zahŕňajú viacero prevádzok od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi. Tieto reťazce zabezpečujú prepravu, skladovanie, spracovanie, balenie, distribúciu a predaj tovarov v rámci rôznych fáz produktového života.
Obsah

Obchodné reťazce môžu mať rôzne formy a štruktúry a môžu byť zamerané na rôzne odvetvia, vrátane maloobchodu, veľkoobchodu a distribúcie.

 

Hlavné typy obchodných reťazcov

Maloobchodné reťazce: Tieto reťazce zahŕňajú predaj tovarov priamo konečným spotrebiteľom. Môžu existovať rôzne formy maloobchodu, ako sú predajne, supermarkety, špecializované obchody, e-shopy a iné. Maloobchodné reťazce sú často bližšie k spotrebiteľom a majú za úlohu poskytovať tovar a služby vo vhodných malých množstvách.

 

Veľkoobchodné reťazce: Sú zamerané na predaj veľkých objemov tovarov iným firmám alebo maloobchodníkom, nie spotrebiteľom. Majú tendenciu nakupovať veľké množstvá tovaru od výrobcov a potom distribuovať tieto produkty ďalej v dodávateľskom reťazci. Veľkoobchody môžu zahŕňať distribútory, skladové kluby a iné formy veľkoobchodného obchodu.

 

Distribučné reťazce: Zameriavajú sa na prepravu tovarov od výrobcu k maloobchodníkovi alebo veľkoobchodníkovi. Tieto reťazce zahŕňajú procesy skladovania, balenia a transportu tovarov cez distribučné centrá a logistické siete.

 

Vertikálne a horizontálne reťazce: Vertikálne reťazce zahŕňajú prevádzky, ktoré sú zamerané na rôzne úrovne dodávateľského reťazca, napríklad od výrobcu po maloobchod. Naopak, horizontálne reťazce zahŕňajú prevádzky, ktoré sú na rovnakej úrovni dodávateľského reťazca, ako napríklad rôzne maloobchody na rovnakej úrovni.

 

Celkový cieľ obchodných reťazcov je efektívne a účinne dostávať produkty od výrobcu ku konečnému spotrebiteľovi, zabezpečovať kvalitné služby a optimalizovať procesy distribúcie a predaja.

 

 

Prečítajte si tiež:
2.10.2024 Redakcia FinReport

Vláda schválila zriadenie webového porovnávača cien vybraných druhov tovarov

Vláda schválila vytvorenie webového porovnávača cien vybraných druhov tovarov predávaných v slovenských obchodoch. Nová webová stránka za ...

22.12.2023 Miloslava Némová

Počas vianočných sviatkov bude väčšina obchodov zatvorená

Čas Vianoc je nielen o darčekoch pod stromčekom, ale aj o tradíciách, histórii a spojení s našimi najbližšími. Štedrý deň tento rok ...

28.11.2023 Eva Sadovská

Aj tohtoročné Vianoce budú drahšie ako tie minuloročné

Blíži sa december, počas ktorého Slováci kvôli vianočným sviatkom nakupujú najviac v rámci celého roku. Decembrové tržby obchodníkov ...

10.11.2023 Redakcia FinReport

Protimonopolný úrad: Obchodné reťazce nemôžu za vysoké ceny potravín

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) zverejnil výsledky niekoľkomesačného prešetrovania potravinárskeho sektora. Zisťoval, či za rastom cien ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Zastropovanie cien potravín monitorujú nielen nakupujúci, ale aj Protimonopolný úrad SR

Len tri dni sú zastropované ceny vybraných druhov potravín na maloobchodnom trhu a už sa prípadom zaoberá aj Protimonopolný úrad SR. Ten ...

8.11.2022 Zuzana Fryč

Shrinkflácia: Za rovnakú cenu dostávame menej, výrobcovia kvôli vysokým nákladom zmenšujú balenia

Tovar v predajniach môže zdražieť dvomi spôsobmi. Buď sa jednoducho zvýši jeho cena, alebo sa zmení gramáž či objem, samozrejme, smerom ...

9.8.2022 Zuzana Fryč

Slovenskí výrobcovia sú pod tlakom obchodných reťazcov, potravinová sebestačnosť je ohrozená

Tlak obchodných reťazcov na slovenských výrobcov potravín sa neustále zvyšuje. Podľa Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov ...

9.1.2022 Redakcia FinReport

Mastercard: Rok 2022 v znamení posilňovania digitalizácie a návratu k zážitkovej ekonomike

Onedlho to budú dva roky od vypuknutia pandémie koronavírusu. Inštitút ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard (Mastercard Economics ...

11.11.2021 Eva Sadovská

Nakupovanie od „nežnej“ sa zmenilo. Pribudli obchody a na kúpu väčšiny tovarov stačí odpracovať kratší čas

Nežnú revolúciu z roku 1989 si každoročne pripomíname práve v novembrových dňoch. Slovákom priniesla výrazné zmeny v ekonomike – v ...

4.8.2021 Redakcia FinReport

Tržby v maloobchode postupne rastú. Darí sa obchodným reťazcom a internetovým obchodom

Slovenský maloobchod sa postupne zotavuje z ťažkých koronakrízových lockdownov. Nárast tržieb slovenských obchodníkov po uvoľnení ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay