Mikroekonómia
Predpoklady mikroekonómie
Základné predpoklady mikroekonómie zahŕňajú:
Zákon dopytu a ponuky: Mikroekonómia vychádza z predpokladu, že ceny a množstvá výrobkov a služieb sa formujú na trhu na základe vzájomného pôsobenia dopytu a ponuky. Zákon dopytu hovorí, že pri vyšších cenách sa dopyt znižuje, a pri nižších cenách sa dopyt zvyšuje. Naopak, zákon ponuky hovorí, že pri vyšších cenách sa ponuka zvyšuje, a pri nižších cenách sa ponuka znižuje.
Racionalita jednotlivcov: Mikroekonómia predpokladá, že jednotlivci (spotrebitelia, producenti) a domácnosti majú racionálne preferencie a snažia sa dosiahnuť svoje ciele na základe svojich obmedzených zdrojov. Predpokladá sa, že jednotlivci vykonávajú rozhodnutia, ktoré maximalizujú ich užitočnosť, spokojnosť alebo zisk.
Ohraničená racionálnosť: Mikroekonómia si uvedomuje, že jednotlivci majú obmedzené informácie a obmedzenú schopnosť spracovať informácie. Preto sa predpokladá, že ich rozhodovacie procesy môžu byť ovplyvnené aj zjednodušenými pravidlami, predpokladmi a heuristikami.
Existencia trhových porúch: Mikroekonómia uznáva, že na trhoch môže dôjsť k poruchám, ako sú monopol, oligopol, vonkajšie náklady, informačné asymetrie a nedostatočná konkurencia. Tieto trhové poruchy môžu mať vplyv na efektívnosť a rovnováhu na trhoch.
Mikroekonómia poskytuje analytický rámec na skúmanie rozhodovacích procesov, správania spotrebiteľov a producentov, vplyvu trhových síl na ceny a alokáciu zdrojov.
Mikroekonómia je zameraná na štúdium rozhodovacích procesov a správania jednotlivcov, domácností a firiem v rámci trhového prostredia. Venuje sa analýze jednotlivých trhov, ako sú trhy tovarov a služieb, trhy práce, trhy kapitálu a ďalšie. Tieto analýzy pomáhajú porozumieť, ako sa formujú ceny, ako sa alokujú zdroje a akým spôsobom sa tvoria trhové rovnováhy.
Čím sa zaoberá mikroekonómia?
Mikroekonómia sa zaoberá rôznymi témami, ako sú:
Spotrebiteľské rozhodnutia: Skúma, ako si jednotlivci a domácnosti vyberajú medzi rôznymi tovarmi a službami v závislosti od svojich preferencií, príjmu a cien. Analyzuje sa koncept marginálnej užitočnosti, elasticita dopytu a teória spotrebiteľského správania.
Produkčná teória: Skúma, ako firmy kombinujú vstupy (napríklad pracovnú silu, kapitál, suroviny) s cieľom dosiahnuť maximálny výstup. Analyzuje sa produkčná funkcia, náklady produkcie a teória optimalizácie produkcie.
Trhová štruktúra: Skúma rôzne formy trhovej konkurencie, ako sú perfektná konkurencia, monopol, oligopol a monopolistická konkurencia. Analyzuje sa vplyv trhovej štruktúry na ceny, výrobu a správanie firiem.
Distribúcia príjmu: Skúma, ako sa príjem rozdeľuje medzi rôzne ekonomické subjekty, ako sú pracovníci, vlastníci kapitálu a vláda. Analyzuje sa rozdelenie príjmu, miera nezamestnanosti, nerovnosť a chudoba.
Trhová rovnováha: Skúma sa, ako sa formuje trhová rovnováha, kde sa stretávajú dopyt a ponuka. Analyzuje sa mechanizmus určovania cien, rovnováha trhu a vplyv vonkajších faktorov na trhovú rovnováhu.
Mikroekonómia poskytuje teoretický a analytický základ pre porozumenie fungovania trhového systému a správania jednotlivých hospodárskych subjektov. Jej poznatky majú významný vplyv na formulovanie ekonomických politík, podnikateľské rozhodnutia a pochopenie interakcií medzi jednotlivými ekonomickými aktérmi.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.„Nebudeme ticho“ sa opäť ozývalo námestím v Poprade. Po 22-krát sa konalo zhromaždenie, ktoré reaguje na súčasné politické a spoločenské dianie
- 2.Daň z finančných transakcií je realitou. Čo to prinesie v praxi?
- 3.V niektorých bankách odíde platba ako okamžitá, len ak ju tak označíte
- 4.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 5.Štátne dlhopisy: Od tisíc eur a s približne 3-percentným úrokom