Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

E-commerce

E-commerce, tiež známy ako elektronický obchod alebo internetový obchod, je nakupovanie a predávanie výrobkov alebo služieb cez internet. Všetky obchody, ktoré predávajú produkty online, možno klasifikovať ako elektronický obchod. Technológia mení fenomenálnym tempom spôsob, akým ľudia podnikajú, a trendy elektronického obchodu naďalej rastú a vyvíjajú sa.[1]
Obsah

6 typov E-commerce

B2B - podnikanie medzi spoločnosťami
B2C - podnik predáva produkty alebo služby spotrebiteľom
C2C - spotrebiteľ predáva produkty alebo služby spotrebiteľom
C2B - spotrebiteľ predáva svoje produkty alebo služby podnikom
B2A - online transakcie medzi podnikmi a verejnou správou 
C2A - online transakcie medzi jednotlivými spotrebiteľmi a verejnou správou alebo orgánmi štátnej správy[2]

 

Výhody E-commerce:

- Nižšie náklady na prevádzku: V porovnaní s kamenným obchodom je zriadenie a prevádzka elektronického obchodu zvyčajne lacnejšia, keďže netreba míňať peniaze na prenájom budovy a podobne.

- Predĺžené otváracie hodiny: E-shop sa nemusí zatvárať, ako je to v prípade kamenného obchodu. Zákazníci môžu nakupovať kedykoľvek.

- Väčšie medzinárodné publikum: Fyzické predajne sú obmedzené svojou polohou. S e-shopom sa dá predávať zákazníkom po celom svete, čím sa výrazne rozširuje daný trh.

- Zvýšené konverzie predaja: Internet vytvára ďalšie marketingové príležitosti a poskytuje možnosti na oslovenie potenciálnych zákazníkov. Sociálne médiá, SEO a ďalšie umožňujú firme sa spojiť sa so zákazníkmi a dokonca im umožňujú dokončiť nákup jediným kliknutím.[3]

 

Nevýhody E-commerce:

- Rastúce náklady na reklamu: Preplnené trhy v priestore elektronického obchodu zvýšili potrebu digitálneho marketingu a zvýšili poplatky za marketing.

- Zvýšená konkurencia: Elektronický obchod sa stáva dostupným a populárnym, a preto je na vašom cieľovom trhu väčšia konkurencia. To zahŕňa gigantov s veľkými rozpočtami a expertami v marketingových tímoch.

- Zákazníci sa nemôžu fyzicky dotknúť produktu: Spotrebitelia, ktorí si nemôžu produkty vyskúšať alebo sa ich dotknúť, môžu považovať výber za náročnejší. To môže viesť k zvýšenému počtu vrátených zásielok. Niektoré spoločnosti pridávajú na kompenzáciu rozšírenú virtuálnu realitu, čo však môže zvýšiť prevádzkové náklady.

- Potenciálne zlyhanie webovej stránky.[4]

 

 

Prečítajte si tiež:
18.5.2024 Redakcia FinReport

Slovenské e-shopy čakajú silný rok, tržby im vzrástli o 7 %

Tento rok by pre e-shopy mohol byť úspešnejší ako ten minuloročný. V prvom štvrťroku tohto roku dosiahli v porovnaní s prvým štvrťrokom ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Tomáš Braverman: Nový riaditeľ zážitkového portálu Slevomat

Novým šéfom portálu Slevomat sa v lete tohto roku stane bývalý šéf skupiny Heureka Group Tomáš Braverman. Na pozícii vystrieda Ladislava ...

21.2.2024 Redakcia FinReport

Simona Kijonková po 13 rokoch odchádza z vedenia Packeta Group

Zakladateľka českej Zásilkovne Simona Kijonková odíde z vedenia skupiny Packeta. Zásilkovnu založila v roku 2010 a počas 13 rokov ju viedla ...

16.2.2024 Redakcia FinReport

O zriadenie e-shopu sa čoraz intenzívnejšie zaujímajú aj kamenné predajne

Segment e-commerce má za sebou relatívne úspešný rok. Trom zo štyroch e-obchodov v Česku a na Slovensku sa na sklonku minulého roku podarilo ...

3.2.2024 Redakcia FinReport

Prognóza: Päť najsilnejších trendov v e-commerce pre rok 2024

E-commerce patrí medzi rýchlo sa vyvíjajúce odvetvia. Využívanie moderných technológií a vysoký dopyt spotrebiteľov nútia e-shopy ...

23.1.2024 Martin Jamnický

Prieskum: Mnohí spotrebitelia strácajú prehľad v nástrahách digitálnej ekonomiky

Výsledkom pretrvávajúcej vysokej inflácie a vysokých úrokov je dnes oslabená finančná situácia Slovákov. Disponibilný príjem sa ...

20.12.2023 Jana Schochmann

Gabriel Ondik: Technologické inovácie nie sú otázkou voľby

Podľa Gabriela Ondika, Head of Direct Distribution SK a CZ z poisťovne UNIQA, je súčasný sektor poisťovníctva charakterizovaný predovšetkým ...

18.11.2023 Redakcia FinReport

Tržby v e-commerce klesajú, e-shopy hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady

Obdobie kovidových lockdownov prialo e-shopom. Rast odvetvia e-commerce zbrzdila až vojna na Ukrajine a následná inflácia. Rast cien dnes ...

17.9.2023 Redakcia FinReport

Pribúda veľa nových e-shopov, no tie staršie sú životaschopnejšie

Počty e-shopov rástli aj v prvom polroku roku 2023. Oproti roku 2022 sa však zmenilo ich zameranie. Medzi nový‎‎mi e-shopmi dominovali ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay