Hľadaj

Zamestnanci sa vracajú späť do kancelárií, trendom je hybridný model práce

Eva Sadovská Ekonomika Poslať

Slovensko sa po vyše dvoch rokoch pandémie vracia do „normálu“. Obchody, kaderníctva, fitness centrá či kultúrne podujatia navštevujeme bez obmedzení a pred pár dňami zanikla aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj kancelárske budovy, ktorých priestory sa postupne zapĺňajú zamestnancami. Pretože prvotná eufória z home office už dávno opadla, spoločnosti návrat zamestnancov na pracoviská vítajú.

hybridný model práce

Foto: Shutterstock

Obmedziť mobilitu a zároveň neprerušiť prevádzku umožňoval firmám počas každej vlny pandémie home office. Ten však nie je pre každého. Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia, ako informácie a komunikácia, administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však dovedna nezamestnávajú ani desatinu zo všetkých pracujúcich Sloveniek a Slovákov. Pre drvivú väčšinu pracujúcich našincov je tak home office iba fikciou.

Zamestnanci sa vracajú naspäť do kancelárií

Slovensko má za sebou štyri vlny pandémie koronavírusu, počas ktorých bol povinný alebo minimálne odporúčaný home office. Aktuálne na Slovensku nemáme už takmer žiadne protipandemické opatrenia, a pred niekoľkými dňami zanikla dokonca aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj administratívne budovy, ktoré evidujú narastajúci počet zamestnancov.

„Z kontaktu s nájomcami je zrejmé, že kancelárie sa stále viac zapĺňajú. Predpokladáme, že počet zamestnancov v kanceláriách v nasledujúcich mesiacoch ešte porastie. Stavy spred pandémie však   v najbližšom období neočakávame, pretože väčšina spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. No od nájomcov vieme, že home office sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku,“ vysvetľuje investičný riaditeľ Wood & Company Martin Šmigura.

74

Eufória z home office netrvala dlho

Aj v odvetviach, kde je home office možný, z dlhodobého hľadiska prináša problémy. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt hrá v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.

„Pri dlhodobej práci z domu je naše psychické zdravie ohrozené zvýšenou úzkosťou a depresiou. Na začiatku to môže vyzerať ako osamelosť alebo pocit odlúčenia – nemám sa na koho obrátiť s problémom. Pri home office sa stráca jasná deliaca čiara medzi domácim a pracovným prostredím –   ešte pošlem tento e-mail a umyjem riad. Toto môže v konečnom dôsledku nárazovo zvyšovať psychologickú a emočnú záťaž,“ konštatuje psychológ Miloš Poštek z centra INLY, ktoré sa zaoberá komplexnou starostlivosťou o duševné zdravie a rozvoj jedincov aj tímov.

Dlhodobá práca z domu môže zároveň viesť k takzvanej atomizácii členov tímu, k strate synergií, podpory a pocitu spolupatričnosti, ale aj k nedostatku informácií. Na svoje limity pri home office naráža aj osobnostný a pracovný rast zamestnanca, ktorý sa lepšie uskutočňuje v kolektíve.

Novým „normálom“ je pracovný mix

Novým takpovediac normálom sa stáva mix práce z domu a v kancelárii. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Profesia a iniciatívy Open HR forum, podľa ktorého hybridný model práce uprednostňuje až 54 % zamestnancov, pričom výlučne v kancelárii chce pracovať 38 % zamestnaných. Výkon práce výlučne z domu preferuje iba 8 % opýtaných. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3 : 2.

Kancelárie sa zmenšovať nebudú

Jedným z mýtov je, že hybridný model práce prináša záujem firiem o menšiu výmeru kancelárskych priestorov. Opak je pravdou, pretože väčšina firiem žiadne zmeny týkajúce sa výmery neuskutočnila a ani to nemá v pláne.

Potvrdzuje to aj prieskum realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zo záveru roka 2021. Podľa týchto údajov má až 91 % firiem na Slovensku jasnú víziu o veľkosti svojich prenajímaných kancelárskych priestorov, čo je dôkazom ústupu neistoty, ktorá panovala po vypuknutí pandémie.

Až 60 % z oslovených firiem v tomto roku nemá v pláne meniť prenajatú kancelársku plochu, zväčšovať priestory plánuje dokonca 12 % spoločností, a k zmenšovaniu pristúpi zrejme 19 % opýtaných firiem.

50

Požiadavkou sú flexibilné priestory

Firmy nemenia teda ani tak výmeru prenajatých priestorov ako ich usporiadanie. Upúšťajú od open space usporiadaní a požadujú viac flexibilných priestorov, kde sa budú môcť ľudia stretávať.

Podľa údajov spoločnosti Cushman & Wakefield medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a, naopak, zníženie počtu veľkých konferenčných miestností. Dobrou správou je, že firmy plánujú zvyšovať aj počty zamestnancov.

Pre mnohých zamestnancov môže byť návrat na pracovisko plný obáv. ELA (European Labour Authority) preto ešte na jeseň 2021 pripravila 5 najlepších tipov pre zamestnancov, ktorí sa vracajú na pracovisko:

1) Doprajte si čas na prispôsobenie. Pre mnohých ľudí môže byť návrat na pracovisko obrovskou zmenou z dôvodu väčšieho počtu ľudí, hluku a času stráveného cestovaním. Mnohí si na plný úväzok na pracovisku budú musieť nanovo zvyknúť. Ak vám to zamestnávateľ umožní, vráťte sa na pracovisko potupne (mix práce z domu a v kancelárii).

2) Upravte si týždenný harmonogram. Dochádzanie na pracovisko súvisí so skorším ranným vstávaním. Skúste sa na to pripraviť a privstať si aj počas dní, keď pracujete z domu. Odborníci odporúčajú pripraviť si deň vopred oblečenie či obed.  

3) Nebojte sa opýtať sa. Pred návratom na pracovisko nezabudnite so svojím zamestnávateľom prebrať otázky napríklad o parkovacích miestach či o zdravotných a bezpečnostných opatreniach. Čím viac viete, tým sa budete cítiť pri návrate na pracovisko lepšie.

4) Preskúmajte nové spôsoby práce. Po pandémii je svet práce oveľa pružnejší. Porozprávajte sa so svojím zamestnávateľom, či a ako je možné nastaviť váš pracovný čas alebo systém práce, a to s cieľom zvýšiť čo najviac produktivitu práce, ale aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.

5) Nezabudnite na online nástroje. Neopúšťajte online nástroje, ktoré sa vám v čase home office osvedčili. Nové online platformy budú mať aj naďalej vplyv na pracovné postupy a budú naďalej umožňovať kolegom zapájať sa do pracovného procesu bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú.

logo
Prečítajte si tiež:
5.3.2025 Redakcia FinReport

Home office je na Slovensku menej populárny ako u našich susedov

Na Slovensku pracuje z domu, teda na home office, menej ako 13 % zamestnaných ľudí. Tento fenomén, ktorého masové rozšírenie sa spája najmä ...

11.2.2025 Martin Jamnický

Ktorí absolventi majú najväčšie šance na slovenskom trhu práce?

Slovenský pracovný trh už dlhšie obdobie charakterizuje nízka miera nezamestnanosti. Mnohí zamestnávatelia sa však zároveň boria s ...

27.1.2025 Martin Jamnický

Rovnováha medzi prácou a osobným životom je nevyhnutná

Výskumy ukazujú, že zamestnanci s flexibilným pracovným časom sú menej stresovaní, a firmy podporujúce work-life balance, evidujú nižšiu ...

27.11.2024 Správy

Zamestnanosť vo verejnej správe neustále narastá

27.11.2024 (SITA.sk) - Počet zamestnancov napojených na verejný rozpočet za uplynulých 15 rokov potichu vzrástol o viac ako 100-tisíc. ...

24.11.2024 Správy

Záujem o novú prácu je u Slovákov rekordný, Profesia.sk eviduje viac ako 4 milióny reakcií

24.11.2024 (SITA.sk) - Slovenskí zamestnávatelia zaznamenali rekordný záujem o pracovné ponuky. Za 10 mesiacov tohto roka prišlo cez pracovný ...

23.11.2024 Redakcia FinReport

V poisťovníctve a finančných službách pracuje takmer 5 miliónov Európanov

V sektore finančných a poisťovacích činností v rámci krajín Európskej únie je zamestnaných približne 4,9 milióna ľudí. Spolu to ...

11.11.2024 Správy

Vianočné brigády na Slovensku lákajú flexibilným pracovným časom aj mzdami

11.11.2024 (SITA.sk) - Vianočné brigády na Slovensku na rok 2024 prinášajú rôzne možnosti zárobku a flexibility. Podľa odborníkov na ...

8.11.2024 Martin Jamnický

Bez celoživotného vzdelávania dnes už nikto na trhu práce neobstojí

Ak sa chcete uplatniť na trhu práce, potrebné je sústavné vzdelávanie. Jediná kvalifikácia na celý život už v súčasnosti nestačí. ...

27.10.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Ženy na vedúcich pozíciách si veria viac ako muži

Ženy, ktoré pôsobia v spoločnostiach na vedúcich pozíciách, si viac veria ako ich mužskí kolegovia. Platí to pre tvrdé zručnosti, ako ...

21.10.2024 Robert Juriš

Tisíce stredoškolákov skončili na úrade práce, no nezamestnanosť na Slovensku klesla

Počas tohtoročného septembra pribudlo na úradoch práce približne 4,5-tisíc čerstvých absolventov stredných škôl. Napriek tomu trh práce ...

14.10.2024 Mário Špilberger

Práca namiesto dávok: Príležitosť pre trh práce alebo nátlak na nezamestnaných?

Minister práce odštartoval legislatívny proces k novele zákona o službách zamestnanosti, ktorý verejnosti prezentoval ako projekt Práca ...

8.10.2024 Redakcia FinReport

Slovensko má najviac „pendlerov“ v prepočte na pracujúcich obyvateľov v celej EÚ

Slovensko má v pomere k svojej populácii najvyššie záporné migračné saldo v Európskej únii. V praxi to znamená, že za prácou do ...

Máj

 
P
U
S
Š
P
S
N
22. týždeň
Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Dôchodky pre matky sa v 2026 zvýšia: Štát uzná starostlivosť o deti ako plnohodnotnú prácu
  2. 2.
    Trhy sa vďaka dohode USA a Číny dočasne zotavili, investori by ale mali zostať realistickí
  3. 3.
    Nový zákon o obchodnom registri od marca 2026: malá digitálna revolúcia pre podnikateľov
  4. 4.
    Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
  5. 5.
    VšZP poukazuje na význam psychickej pohody a sebaúcty počas onkologickej liečby, podporila projekt „Hodvábna nádej“
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay