Zamestnanci sa vracajú späť do kancelárií, trendom je hybridný model práce
Slovensko sa po vyše dvoch rokoch pandémie vracia do „normálu“. Obchody, kaderníctva, fitness centrá či kultúrne podujatia navštevujeme bez obmedzení a pred pár dňami zanikla aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj kancelárske budovy, ktorých priestory sa postupne zapĺňajú zamestnancami. Pretože prvotná eufória z home office už dávno opadla, spoločnosti návrat zamestnancov na pracoviská vítajú.
Foto: Shutterstock
Obmedziť mobilitu a zároveň neprerušiť prevádzku umožňoval firmám počas každej vlny pandémie home office. Ten však nie je pre každého. Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia, ako informácie a komunikácia, administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však dovedna nezamestnávajú ani desatinu zo všetkých pracujúcich Sloveniek a Slovákov. Pre drvivú väčšinu pracujúcich našincov je tak home office iba fikciou.
Zamestnanci sa vracajú naspäť do kancelárií
Slovensko má za sebou štyri vlny pandémie koronavírusu, počas ktorých bol povinný alebo minimálne odporúčaný home office. Aktuálne na Slovensku nemáme už takmer žiadne protipandemické opatrenia, a pred niekoľkými dňami zanikla dokonca aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj administratívne budovy, ktoré evidujú narastajúci počet zamestnancov.
„Z kontaktu s nájomcami je zrejmé, že kancelárie sa stále viac zapĺňajú. Predpokladáme, že počet zamestnancov v kanceláriách v nasledujúcich mesiacoch ešte porastie. Stavy spred pandémie však v najbližšom období neočakávame, pretože väčšina spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. No od nájomcov vieme, že home office sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku,“ vysvetľuje investičný riaditeľ Wood & Company Martin Šmigura.
Eufória z home office netrvala dlho
Aj v odvetviach, kde je home office možný, z dlhodobého hľadiska prináša problémy. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt hrá v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.
„Pri dlhodobej práci z domu je naše psychické zdravie ohrozené zvýšenou úzkosťou a depresiou. Na začiatku to môže vyzerať ako osamelosť alebo pocit odlúčenia – nemám sa na koho obrátiť s problémom. Pri home office sa stráca jasná deliaca čiara medzi domácim a pracovným prostredím – ešte pošlem tento e-mail a umyjem riad. Toto môže v konečnom dôsledku nárazovo zvyšovať psychologickú a emočnú záťaž,“ konštatuje psychológ Miloš Poštek z centra INLY, ktoré sa zaoberá komplexnou starostlivosťou o duševné zdravie a rozvoj jedincov aj tímov.
Dlhodobá práca z domu môže zároveň viesť k takzvanej atomizácii členov tímu, k strate synergií, podpory a pocitu spolupatričnosti, ale aj k nedostatku informácií. Na svoje limity pri home office naráža aj osobnostný a pracovný rast zamestnanca, ktorý sa lepšie uskutočňuje v kolektíve.
Novým „normálom“ je pracovný mix
Novým takpovediac normálom sa stáva mix práce z domu a v kancelárii. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Profesia a iniciatívy Open HR forum, podľa ktorého hybridný model práce uprednostňuje až 54 % zamestnancov, pričom výlučne v kancelárii chce pracovať 38 % zamestnaných. Výkon práce výlučne z domu preferuje iba 8 % opýtaných. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3 : 2.
Kancelárie sa zmenšovať nebudú
Jedným z mýtov je, že hybridný model práce prináša záujem firiem o menšiu výmeru kancelárskych priestorov. Opak je pravdou, pretože väčšina firiem žiadne zmeny týkajúce sa výmery neuskutočnila a ani to nemá v pláne.
Potvrdzuje to aj prieskum realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zo záveru roka 2021. Podľa týchto údajov má až 91 % firiem na Slovensku jasnú víziu o veľkosti svojich prenajímaných kancelárskych priestorov, čo je dôkazom ústupu neistoty, ktorá panovala po vypuknutí pandémie.
Až 60 % z oslovených firiem v tomto roku nemá v pláne meniť prenajatú kancelársku plochu, zväčšovať priestory plánuje dokonca 12 % spoločností, a k zmenšovaniu pristúpi zrejme 19 % opýtaných firiem.
Požiadavkou sú flexibilné priestory
Firmy nemenia teda ani tak výmeru prenajatých priestorov ako ich usporiadanie. Upúšťajú od open space usporiadaní a požadujú viac flexibilných priestorov, kde sa budú môcť ľudia stretávať.
Podľa údajov spoločnosti Cushman & Wakefield medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a, naopak, zníženie počtu veľkých konferenčných miestností. Dobrou správou je, že firmy plánujú zvyšovať aj počty zamestnancov.
Pre mnohých zamestnancov môže byť návrat na pracovisko plný obáv. ELA (European Labour Authority) preto ešte na jeseň 2021 pripravila 5 najlepších tipov pre zamestnancov, ktorí sa vracajú na pracovisko:
1) Doprajte si čas na prispôsobenie. Pre mnohých ľudí môže byť návrat na pracovisko obrovskou zmenou z dôvodu väčšieho počtu ľudí, hluku a času stráveného cestovaním. Mnohí si na plný úväzok na pracovisku budú musieť nanovo zvyknúť. Ak vám to zamestnávateľ umožní, vráťte sa na pracovisko potupne (mix práce z domu a v kancelárii).
2) Upravte si týždenný harmonogram. Dochádzanie na pracovisko súvisí so skorším ranným vstávaním. Skúste sa na to pripraviť a privstať si aj počas dní, keď pracujete z domu. Odborníci odporúčajú pripraviť si deň vopred oblečenie či obed.
3) Nebojte sa opýtať sa. Pred návratom na pracovisko nezabudnite so svojím zamestnávateľom prebrať otázky napríklad o parkovacích miestach či o zdravotných a bezpečnostných opatreniach. Čím viac viete, tým sa budete cítiť pri návrate na pracovisko lepšie.
4) Preskúmajte nové spôsoby práce. Po pandémii je svet práce oveľa pružnejší. Porozprávajte sa so svojím zamestnávateľom, či a ako je možné nastaviť váš pracovný čas alebo systém práce, a to s cieľom zvýšiť čo najviac produktivitu práce, ale aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.
5) Nezabudnite na online nástroje. Neopúšťajte online nástroje, ktoré sa vám v čase home office osvedčili. Nové online platformy budú mať aj naďalej vplyv na pracovné postupy a budú naďalej umožňovať kolegom zapájať sa do pracovného procesu bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky
- 2.Nemecká ekonomika predbehla japonskú a je tretia najsilnejšia na svete
- 3.Poplatky za služby katastra nehnuteľností budú od 1. apríla drahšie
- 4.Priemyselná produkcia na Slovensku začala konečne rásť. Polepšila si vďaka výrobe automobilov
- 5.Manželia, partneri či single: Kto má šancu získať hypotéku s lepšími podmienkami?