Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Zamestnanci sa vracajú späť do kancelárií, trendom je hybridný model práce

Eva Sadovská Ekonomika
SK
EN
Poslať

Slovensko sa po vyše dvoch rokoch pandémie vracia do „normálu“. Obchody, kaderníctva, fitness centrá či kultúrne podujatia navštevujeme bez obmedzení a pred pár dňami zanikla aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj kancelárske budovy, ktorých priestory sa postupne zapĺňajú zamestnancami. Pretože prvotná eufória z home office už dávno opadla, spoločnosti návrat zamestnancov na pracoviská vítajú.

image

Foto: Shutterstock

Obmedziť mobilitu a zároveň neprerušiť prevádzku umožňoval firmám počas každej vlny pandémie home office. Ten však nie je pre každého. Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia, ako informácie a komunikácia, administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však dovedna nezamestnávajú ani desatinu zo všetkých pracujúcich Sloveniek a Slovákov. Pre drvivú väčšinu pracujúcich našincov je tak home office iba fikciou.

Zamestnanci sa vracajú naspäť do kancelárií

Slovensko má za sebou štyri vlny pandémie koronavírusu, počas ktorých bol povinný alebo minimálne odporúčaný home office. Aktuálne na Slovensku nemáme už takmer žiadne protipandemické opatrenia, a pred niekoľkými dňami zanikla dokonca aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj administratívne budovy, ktoré evidujú narastajúci počet zamestnancov.

„Z kontaktu s nájomcami je zrejmé, že kancelárie sa stále viac zapĺňajú. Predpokladáme, že počet zamestnancov v kanceláriách v nasledujúcich mesiacoch ešte porastie. Stavy spred pandémie však   v najbližšom období neočakávame, pretože väčšina spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. No od nájomcov vieme, že home office sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku,“ vysvetľuje investičný riaditeľ Wood & Company Martin Šmigura.

74

Eufória z home office netrvala dlho

Aj v odvetviach, kde je home office možný, z dlhodobého hľadiska prináša problémy. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt hrá v práci stále prím pred sterilitou online prostredia.

„Pri dlhodobej práci z domu je naše psychické zdravie ohrozené zvýšenou úzkosťou a depresiou. Na začiatku to môže vyzerať ako osamelosť alebo pocit odlúčenia – nemám sa na koho obrátiť s problémom. Pri home office sa stráca jasná deliaca čiara medzi domácim a pracovným prostredím –   ešte pošlem tento e-mail a umyjem riad. Toto môže v konečnom dôsledku nárazovo zvyšovať psychologickú a emočnú záťaž,“ konštatuje psychológ Miloš Poštek z centra INLY, ktoré sa zaoberá komplexnou starostlivosťou o duševné zdravie a rozvoj jedincov aj tímov.

Dlhodobá práca z domu môže zároveň viesť k takzvanej atomizácii členov tímu, k strate synergií, podpory a pocitu spolupatričnosti, ale aj k nedostatku informácií. Na svoje limity pri home office naráža aj osobnostný a pracovný rast zamestnanca, ktorý sa lepšie uskutočňuje v kolektíve.

Novým „normálom“ je pracovný mix

Novým takpovediac normálom sa stáva mix práce z domu a v kancelárii. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Profesia a iniciatívy Open HR forum, podľa ktorého hybridný model práce uprednostňuje až 54 % zamestnancov, pričom výlučne v kancelárii chce pracovať 38 % zamestnaných. Výkon práce výlučne z domu preferuje iba 8 % opýtaných. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3 : 2.

Kancelárie sa zmenšovať nebudú

Jedným z mýtov je, že hybridný model práce prináša záujem firiem o menšiu výmeru kancelárskych priestorov. Opak je pravdou, pretože väčšina firiem žiadne zmeny týkajúce sa výmery neuskutočnila a ani to nemá v pláne.

Potvrdzuje to aj prieskum realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zo záveru roka 2021. Podľa týchto údajov má až 91 % firiem na Slovensku jasnú víziu o veľkosti svojich prenajímaných kancelárskych priestorov, čo je dôkazom ústupu neistoty, ktorá panovala po vypuknutí pandémie.

Až 60 % z oslovených firiem v tomto roku nemá v pláne meniť prenajatú kancelársku plochu, zväčšovať priestory plánuje dokonca 12 % spoločností, a k zmenšovaniu pristúpi zrejme 19 % opýtaných firiem.

50

Požiadavkou sú flexibilné priestory

Firmy nemenia teda ani tak výmeru prenajatých priestorov ako ich usporiadanie. Upúšťajú od open space usporiadaní a požadujú viac flexibilných priestorov, kde sa budú môcť ľudia stretávať.

Podľa údajov spoločnosti Cushman & Wakefield medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a, naopak, zníženie počtu veľkých konferenčných miestností. Dobrou správou je, že firmy plánujú zvyšovať aj počty zamestnancov.

Pre mnohých zamestnancov môže byť návrat na pracovisko plný obáv. ELA (European Labour Authority) preto ešte na jeseň 2021 pripravila 5 najlepších tipov pre zamestnancov, ktorí sa vracajú na pracovisko:

1) Doprajte si čas na prispôsobenie. Pre mnohých ľudí môže byť návrat na pracovisko obrovskou zmenou z dôvodu väčšieho počtu ľudí, hluku a času stráveného cestovaním. Mnohí si na plný úväzok na pracovisku budú musieť nanovo zvyknúť. Ak vám to zamestnávateľ umožní, vráťte sa na pracovisko potupne (mix práce z domu a v kancelárii).

2) Upravte si týždenný harmonogram. Dochádzanie na pracovisko súvisí so skorším ranným vstávaním. Skúste sa na to pripraviť a privstať si aj počas dní, keď pracujete z domu. Odborníci odporúčajú pripraviť si deň vopred oblečenie či obed.  

3) Nebojte sa opýtať sa. Pred návratom na pracovisko nezabudnite so svojím zamestnávateľom prebrať otázky napríklad o parkovacích miestach či o zdravotných a bezpečnostných opatreniach. Čím viac viete, tým sa budete cítiť pri návrate na pracovisko lepšie.

4) Preskúmajte nové spôsoby práce. Po pandémii je svet práce oveľa pružnejší. Porozprávajte sa so svojím zamestnávateľom, či a ako je možné nastaviť váš pracovný čas alebo systém práce, a to s cieľom zvýšiť čo najviac produktivitu práce, ale aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.

5) Nezabudnite na online nástroje. Neopúšťajte online nástroje, ktoré sa vám v čase home office osvedčili. Nové online platformy budú mať aj naďalej vplyv na pracovné postupy a budú naďalej umožňovať kolegom zapájať sa do pracovného procesu bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú.

Potrebujete licenciu na výkon finančného sprostredkovania ?
Rýchlosťou blesku vám poskytneme odborné a komplexné služby.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
24.9.2022 Redakcia FinReport

Internetový investičný maklér Robinhood prepúšťa stovky zamestnancov

Internetový investičný maklér Robinhood Markets zruší 780 pracovných miest. Predstavuje to približne štvrtinu spomedzi všetkých ...

21.9.2022 Robert Juriš

Kryptomenové spoločnosti chudobnejú a prepúšťajú stovky zamestnancov

Kryptomeny utrpeli v roku 2022 masívne straty. Najväčšie z nich medziročne prišli až o takmer 60 % svojej hodnoty. Štatisti vypočítali, že ...

17.9.2022 Správy

Európsky parlament prijal nové pravidlá o primeraných minimálnych mzdách v Únii, práca sa musí oplatiť

17.9.2022 (Webnoviny.sk) - Európsky parlament (EP) prijal nové pravidlá o primeraných minimálnych mzdách v Európskej únii (EÚ). V tlačovej ...

6.9.2022 Robert Juriš

Firmy v boji o talenty používajú štvordňový pracovný týždeň. Poskytujú viac oddychu, no požadujú vyšší výkon

Štvordňový pracovný týždeň je téma, ktorú riešia viacerí zamestnávatelia a páčila by sa aj zamestnancom. Samozrejme, len v prípade, ak ...

22.8.2022 Redakcia FinReport

Nezamestnanosť síce stále mierne klesá, no situácia na trhu práce sa ochladzuje

Nezamestnanosť na Slovensku postupne a kontinuálne klesá. V júli predstavovala 6,23 %, čo je o 5 stotín percentuálneho bodu menej ako v ...

6.7.2022 Eva Sadovská

Home office sa vlani týkal len 15 % Slovákov, prednosť dostáva hybridný model práce

V súvislosti s home office sa v čase pandémie šírila predstava, že v tomto režime trávi svoj pracovný čas významná časť slovenskej ...

1.7.2022 Robert Juriš

Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu

Technologický sektor v posledných týždňoch začal s veľkým prepúšťaním. Zástupcovia mnohých firiem, finančné nevynímajúc, hovoria, ...

19.6.2022 Redakcia FinReport

Až 41 % mladých Európanov má ukončené vysokoškolské vzdelanie

V roku 2021 malo až 41 % obyvateľov Európskej únie vo veku 25 až 34 rokov ukončené vysokoškolské vzdelanie. Členské štáty EÚ si však ...

11.6.2022 Redakcia FinReport

Najviac študentov odchádza zo školy pred jej dokončením v Rumunsku, najmenej v Chorvátsku

Podiel ľudí vo veku od 18 do 24 rokov, ktorí predčasne ukončili školskú dochádzku, sa v rámci krajín Európskej únie za posledných 10 ...

19.5.2022 Redakcia FinReport

Fintech Without Frontiers láka ukrajinských programátorov do Spojeného kráľovstva

V Spojenom kráľovstve vznikla iniciatíva Fintech Without Frontiers (Finančné technológie bez hraníc) zameriavajúca sa na pomoc ukrajinským ...

17.5.2022 Redakcia FinReport

Za 15 rokov odišlo zo Slovenska 300-tisíc prevažne mladých ľudí. Ako im doma vytvoriť lepšie podmienky?

Takmer dvaja z troch mladých ľudí vo veku od 18 do 25 rokov zvažujú štúdium v zahraničí, alebo tam už teraz študujú. Pre rodičov je to ...

16.5.2022 Redakcia FinReport

Počet pracovných ponúk pre absolventov stúpa. Najvyššie mzdy očakávajú v Bratislavskom kraji

Opäť sa blíži obdobie, keď na trh práce prichádza množstvo absolventov stredných a vysokých škôl. Pre zamestnávateľov je to ...

Aplikácia

  1. 1.
    Ružinovské hodové slávnosti 24.09. - 25.09.2022
  2. 2.
    Takmer 20-tisíc firiem na Slovensku ohrozuje ich vlastné okolie
  3. 3.
    V MLM sme sa len hrali na podnikateľov. Až vo FinGO.sk sme rozbehli náš vlastný biznis
  4. 4.
    Emisie skleníkových plynov za posledných 30 rokov klesli takmer vo všetkých odvetviach
  5. 5.
    Kam na dovolenku počas jesene? Tipy na najzaujímavejšie európske destinácie – 2. diel